تبوتابِ فضایی! | اولین نگاه به بازی Mass Effect: Andromeda
بیش از سه سال از عرضه نسخه سوم سری دوشتداشتنی «مس افکت» میگذرد و این فاصله طولانی دلیلی برای کاربران شده تا خواستار بازی بینقصی باشند. در طول این سه سال، کمپانی سازنده حسابی مشغول ساخت بازیهای بزرگ همچون Dragon Age: Inquisition بوده است. پس از سه سال، نوبت آن رسیده که کمپانی سازنده سراغ Mass Effect: Andromeda برود و باری دیگر دل «مس افکت دوستان!» را حسابی به دست بیاورد. با گیمفا همراه باشید تا در قالب یک اولیننگاهِ جامع، اطلاعات منتشر شده از بازی را زیر ذرهبین ببریم.
قبل از هرچیزی لازم است بدانید که Mass Effect: Andromeda قرار است در اوایل سال ۲۰۱۷ برای پلیاستیشن ۴، اکسباکس وان و رایانههای شخصی ویندوزی عرضه شود. الکترونیک آرتز، کنفرانس مطبوعاتی خود در E3 2015 را با نمایش بازی Mass Effect: Andromeda شروع کرد و در آن تریلر، با رونمایی از مکانیزمهای جدید بازی حسابی دل کاربران را به تب و تاب انداخت. مکانیزمهایی که در مرکز آنها گیمپلی روان و بینقص بازی حضور داشت و باعث میشد لذت تماشای تریلر دوچندان شود.
آنطور که الکترونیک آرتز گفت، آنها از پاییز سال ۲۰۱۲ درحال کار بر روی این نسخه بوده اند و با این حساب باید منتظر یک بازی جنجال برانگیز و جذاب باشیم. Mass Effect: Andromeda با خود قرار است تغییرات بزرگی را به همراه بیاورد؛ تغییراتی که «بزرگترین تغییر در کل این سری» نام گرفته اند.
Mass Effect: Andromeda یا Mass Effect 4؟!
اما چرا این بازی را Mass Effect 4 نمینامیم؟ این موضوع کمی پیچیده است؛ لازم است بدانید که Mass Effect: Andromeda قرار نیست دنبالهای بر Mass Effect 3 باشد اما بعد از این نسخه بهوقوع میپیوندد. بهتر است بگوییم Mass Effect: Andromeda نوعی شروع تازه برای این سری به شما میرود و قرار است در سیاره ای جدید رخ دهد و شخصیتهای کاملا جدیدی را به شما معرفی کند. Andromeda نه یک دنباله برای سهگانه اصلی است و نه یک نسخه فرعی از سری Mass Effect. شما آنطور پیش خودتان تصور کنید که قرار است همهچیز از اول شروع شود؛ شروعی دوباره که قرار است حسابی این سری را متحول کند. باید از اول شخصیت محبوب خود را بسازید، از اول در دنیای Mass Effect گشتوگذار کنید و نژادها را از اول بسازید. رکوپوسکنده بهتان بگویم؛ قرار است همهچیز شروعی دوباره (و البته قدرتمند) داشته باشد.
Mass Effect: Andromeda نه نسخه اصلی به شمار میرود نه فرعی و نه یک ادامه بر داستان این سری است؛ Mass Effect: Andromeda یک Mass Effect جدید است …
داستان، شخصیتها و گیمپلی بازی Mass Effect: Andromeda
هنوز هم که هنوز است کسی نمیداند شخصیت اصلی این نسخه چه کسی است. به احتمال بسیار زیاد قرار نیست در این نسخه شاهد حضور «کاپیتان شپرد» باشیم. همه ما خوب میدانیم دیگر خبری از کاپیتان نخواهد شد؛ چراکه کاپیتان برای همیشه ما را ترک کرده است. اطلاعات بسیار جزئی از شخصیت اصلی Mass Effect: Andromeda به دست رسیده که به آن صورت، المانهای کاپیتان را نشان نمی دهند. کاپیتان شپرد شخصیتی پر ادعا و قدرتمند بود و برای همیشه در خاطر طرفداران این سری باقی خواهد ماند؛ اما هنوز، گذشته شخصیت جدید مشخص نیست و معلوم نیست با چه کسی طرف هستیم.
اما بگذارید بهتان اطمینان دهم قرار نیست در این نسخه با شخصیتی معمولی و تازهکار روبهرو شویم. این را میتوان از لوگوی N7 موجود بر روی لباس شخصیت بازی (که در اولین تریلر بازی دیدیم) به راحتی تشخصی داد. کاپیتان یکی از افسانهای ترین افراد گروه N7 بود و من احتمال میدهم قرار است در Mass Effect: Andromeda هم شاهد حضور چنین شخصیتی باشیم.
یکی از مواردی که حسابی مغز من را در تریلرهای بازی به خود درگیر کرد، وجود پلاکی با نام Rider بود. من اینگونه برداشت میکنم که این موضوع مستقیما به آهنگ Ghost Riders in the Sky از جانی کَش برای اولین تریلر معرفی Andromeda ربط دارد.
اکتشاف (Exploration) یکی از المان های اصلی بازی Mass Effect: Andromeda به شمار میرود. این عنصر، حسابی در دل بازی Dragon Age: Inquisition نفوذ کرده بود و آن را جذاب ساخته بود. Dragon Age: Inquisition پربود از محیطهای وسیع و پرجزئیات که لذت تجربه بازی را چندبرابر می کرد. میتوان خوشحال بود که این عنصر در Mass Effect: Andromeda هم وجود خواهد داشت. مدیر کل استودیو بایوور در این مورد گفت:
برخی از تکنولوژیهای بازی Dragon Age: Inquisition به بازی Mass Effect: Andromeda تزریق خواهند شد. بازخورد مثبت ازسوی کاربران درمورد محیطهای وسیع موجب شدهاند که ما تصمیم بگیریم چنین چیزی را در Mass Effect: Andromeda نیز قرار دهیم.
در برخی از طرحهای اولیه بازی بهراحتی میتوان میزان اتمسفر بازی را حدس زد. زمینهای سرد و یخزده، سیارههایی با جاذبه کم، زمین های سرسبز، غارهای مرموز و … چیزهایی هستند که در تصاویر منتشر شده از این بازی، خودنمایی می کنند. همانطور هم که اشاره کردم قرار است Andromeda در سیارهای جدید اتفاق بیافتد؛ با این حساب باید منتظر گونههای جدیدی از موجودات باشید. البته بازی برخی المانهای سه گانه اصلی را نیز به همراه دارد؛ برای مثال در بازی سکونتگاه فضایی وجود دارد که درست سیتیدل (Citadel) را در سهگانه اول بازی تداعی میکند.
فکر کردن به شخصیتهای جدیدی که قرار است در Mass Effect: Andromeda حضور داشته باشند واقعا حس لذتبخشی است. دقیقا همچون بازی Dragon Age: Inquisition، بازی Mass Effect: Andromeda نیز قرار است از موتور Frostbite 3 استفاده کند. به گفته مایک گَمبل، تهیه کننده بازی، دنیای Mass Effect آن قدری بزرگ است که موقعیتهای زیادی برای مبارزه با آنها وجود داشته باشد. اما از نظر سیستم مبارزات و گانپلی (سیستم تیراندازی اسلحهها)، به نظر نمیرسد که این قسمت جدید فرق بسیار زیادی با سهگانه اول داشته باشد. یک بار دیگر احتمالا بازیکن ترکیبی از اسلحههای پیستول و یک مدل رایفل را در دست خواهد داشت. در کنار این دو، قابلیتهای ویژه حیاتی و یک زره معمولی در اختیار بازیکن قرار داده خواهد شد. از همه مهمتر، عنصر مهم بازیهای بایوور یعنی به همراه داشتن ۳ همراه در این بازی بدون شک وجود خواهد داشت. شما همراه با این نفرات قابل ارتقا، به مبارزات خواهید رفت.
آن تیغ دوست داشتنی که در Mass Effect 3 همراه داشتیم نیز در اختیار خواهیم داشت. در کل به نظر میرسد که سیستم گانپلی بازی Andromeda یک نسخه پیشرفته و پر زرق و برق از Mass Effect 3 باشد. یکی از نکاتی که به نظر قرار است گیمپلی و مبارزات را گستردهتر کند، وجود جت پک در لباس ویژه شخصیتهای بازی است. همین جت پک نوید سنگرگیریهای سریع، مبارزات درگیر کنندهتر و گیمپلی جذاب را میدهد.
آیا قرار است شاهد وسایل نقلیه فضایی باشیم؟!
یکی از جذابترین چیزهایی که دوست داریم در Mass Effect: Andromeda وجود داشته باشد، وسایل نقلیه است. کهکشهانِ آندرومدا سیارههای بسیار بزرگی دارد که بیشک گشت و گذار در آن ها بدون وسیله نقلیه کار بسیار سختی خواهد بود. به گفته بایوور، سیارههای این کهکشان تا ساعتها شما را سرگردان خواهد کرد. در یکی از ویدیوهای بازی شاهد سیارهای بودیم که زمینهای آن با تعداد فراوانی از صخرهها و سنگلاخها تزیین شده بود و طوفانهای عظیم آتشین، جهنم را در جو آن پدیدار کرده بود. این موضوع نشان می دهد قرار است همچون Mass Effect 1 در Mass Effect: Andromeda نیز سرزمینهای کشنده و خطرناک وجود داشته باشند. با همه اینها، بایوور صراحتا گفته که در این بازی نیازی به Mako (همان وسیله شش چرخ جنگی) نخواهید داشت. خب شاید هم واقعا نیاز نباشد. اگر با پای پیاده در سیارههای مختلف حرکت کنیم بهتر میتوانیم ایستر اِگها، منابع و ماموریتهای جانبی را کشف کنیم. اما اگر به جای آن مثل Batmobile به شکل دیوانهوار رو به جلو رانندگی کنیم تمام اینها را از دست میدهیم.
اما با همه اینها به نظرم وجود وسیله نقلیه در بازی لازم است؛ چراکه رانندگی در یک سیاره غریب بسیار لذت بخش است و جذابیت ماجراجویی را چندین و چند برابر میکند. وجود وسیله نقیله در گیمپلی بازی شاید یک نکته مثبت هم برای Mass Effect: Andromeda تلقی شود.
بخش آنلاین
وجود بخش آنلاین در بازی Mass Effect: Andromeda هنوز رسما تایید نشده است اما من معتقدم این بخش در این بازی وجود خواهد داشت؛ آخر چگونه ممکن است بایوور پس از موفقیت بزرگ بخش آنلاین بازی Mass Effect 3 این المان مهم را از این سری حذف کند؟ Dragon Age: Inquisition نیز از چنین سیستمی بهره برده بود، پس به عقیده من، از نظر تکنیکی این بخش حاضر و آماده است.
بالاخره کِی قرار است شاهد اطلاعات جدید باشیم؟
چون قرار است بازی در اوایل ۲۰۱۷ عرضه شود من احتمال می دهم E3 2016 نوبتی برای Mass Effect است تا خوش بدرخشد. نمایشگاههای امسال میزبان Mass Effect خواهند بود و اطلاعات جذابی را در اختیار کاربران خوهند گذاشت.
نظر شما در این مورد چیست؟ نظرات خود را با گیمفا در میان بگذارید.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
این ۳ گانه واقعا یکی از برترین نقش افرینی هایی هست که ساخته شده تا به حال مخصوصا قسمت دوم. Bioware در زمینه عناوین نقش افرینی واقعا فوق العاده اس. امیدوارم این بازی بدون فرمانده شپرد هم همون جذابیت همیشه رو داشته باشه.
مرسی مبین عزیز. خسته نباشی.
واقعا میتونم بگم بهترین سه گانه عمرم بود.چه خاطراتی که با شپرد نداشتیم.
این بازی عالیه به نظرم بازی های bio ware اکثرا جذاب هستن :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
سری مس افکت جزو بهترین و سرگرم کننده ترین عناوین عمرمه…شپرد هم ک جای خود دارد!
خسته نباشی اقا مبین. بدون اغراق مس افکت جادوی خاصی داره تو بطنش.. منو که احتمالا ی ماهی از کارو زندگی میندازه. E3 امسال بالاخره رخ نشون میده :yes:
متاسفانه قسمت های قبلی رو تجربه نکردم
بهش به عنوان یک بازی سرگرم کننده امید داشته باشم؟
سرگرم کننده؟! بابا کلا تو بازی غرق میشی…حتما باید تجربش کنی :yes:
امیدوارم مثل نسخه سوم کاری کنه که پای کنسول چادر بزنیم :yes:
لطفا تایید کنید.
مبین جان خسته نباشی داداش :yes: :yes: :yes: :yes: من نسخه آخرش رو در نسل ۷ تجربه کردم تو اون نسل چه گرافیکی وحشتناکی تحویلمون داد با اون سبک بی نظیرش کمتر پیش میاد ار بازی هایی تو این سبک چه انحصاری سونی و چه انحصاری مایکروسافت خوشم بیاد ولی Mass Effect واسم فرق میکنه بدجور علاقه به این بازی دارم و امیدوارم تمام آنلاین نشه :yes: :yes: :yes: :yes:
بدون شک با یه شاهکار دیگه از بایوور طرفیم :inlove: :yes:
متاسفانه اصلا نمیتونم با نقش آفرینی های bioware ارتباط برقرار کنم :reallyangry:
دوستان هر کی ویدیوی لیک شده از این بازی رو میخواد (۱ هفته پیش لیک شده بود) یا به من PM بده و یا توی انجمن یه سرچ بزنه. (سعی کردم اینجا لینک دانلود بذارم که نشد.)
سری مس افکت از اون بازی هایی هست که میشه به راحتی بهشون شاهکار گفت.من نسخه ی دوم بیشتر از بغییه دوست داشتم مخصوصا چون شپرد به هیچ کسی جواب پس میداد ولی تو نسخه ی سوم شپرد همش میگفت بله قربان یا از اینجور چیزا.
به نظرم اگه به این نسخه یکم آزادی عمل تو انجام مراحل بیشتر کنن خیلی بهتر میشه.
با نظرت موافقم کلا سری مس افکت واسه منم یکی از بهترین تجربهایِ گیمینگ بود
نسخه ی دوم یه خوبیِ دیگه ای هم داشته اونم مراحل فرعیِ یارات بود(همون مراحلی که بعد از تموم کردنش یارات بهت وفا دار میشدن و یه لباس دیگه ایی هم به لباس یارات اضافه میشد رو میگم)
اون مراحل باعث میشد شخصیت پردازی یارات عمیق تر بشه و بیشتر با شخصیت و داستان زندگی یارات آشنا بشی به عنوان مثال مرحله یی که مربوط به Jack میشد و جایی که قبلا تو بچگی بزرگ شده بود…
من خودم به شخصه عاشق تک تک یارام بودم… :smirk:
________
در ضمن از آقای احمدی هم بابت مقاله تشگر میکنم امیدوارم که این بازی عالی عمل کنه.
مزخرف ترین بازی دنیا
واااای خدا چرا از اینا چند روزه تو گیمفا زیاد شده
بچه راه رفتنو نمیفهمه تا ۲۰ قدم نره!
منبع : محمدرضا شایع.
نه تو فهمیدی چطوری راه میری قورباغه
تو اصن بازیش کردی نظر میدی؟اسم متاکریتیک به گوشت خورده 😐 :pissedoff: :pissedoff: :pissedoff: :pissedoff: :pissedoff: :pissedoff: :pissedoff:
اره بازیش کردم که نظر میدم
متاکریتیک به جهنم چیکار اون دارم
مززخرفو شیش
معلومه هیچکی با نظرت موافق نیست 🙁 (جز یه نفر 😐 )
منفی هاتو دریاب 😐
ناراحت نشیا ولی خیلی بد سلیقه ای 😉
مثه توهم خوش سلیقه
همه چیش خوب بود فقط گیم پی خیلی کزخرفی داشت و وقتی به دشمنت تیر میزنی واکنشی نشون نمیده
میخوای چیکار کنه
میخوای از تیرات جاخالی بده دشمن
چه بِچه نانازی :rotfl: :rotfl: :rotfl:
قورباقه دوست داره!
دوباره عنتر اقا حرف زد
شیر خشکتو خردی
میخای بیام پوشکتم عوض کنم یا با هون بوی گندش میخای بمونی تا بپوسی
خب باشه تو یه دلیل بیار چرا مضخرف بود 😐
اقا ولش کنید
کسی که خوابه رو میشه بیدار کرد
کسی رو که خودشو زده به خواب نمیشه
اینجا جا دعوا نیست شاخ مجازی از همون بچه راهنمایی ایی هستی که تو دنیای آنلاین ۲۰ سالشونه. نبینم باز کامنت گذاشتی.
از نظر خانوادت Im f.u.c.k.i.n.g. sorry.
تو کی هستی که از تو برسم کامنت نزارم جوجه
تو برو همون sorryت رو f.uc.k کن
شاخ مجازی تویی نه من
من فقط نظرمو گفتم بعد شما ها پریدین وسط انگاری به خونوادتون فش دادم
FFS
چلب ابن الچلب
وجدانا الان همین کسی که یه منفی داده فهمیده چی گفتم
اخ اخ اخ
شدیدا منتظر این شمارم
واقعا میخوام ببینم بایوویر اندفعه چیکار کرده
فقط امیدوارم خبرایی از شپردم باشه
من شدیدا منتظرم دراگون ایج بعدی ساخته شه معلوم نشد سولاس آخر بازی یهو چه مرگش شد .
بایوور در زمینه ی نقش آفرینی به معنی واقعی شاهکار می سازه واقعا بازی هاش فوق العادن شدیدا منتظر این عنوانم 🙂
یکی از مورد انتظار ترین بازی های امسال بود از نظرم! اما حیف که تاخیر خورد…!
تشکر بابت بررسی تون
سه گانه mass effect واقعا تجربه ای تکرار نشدنی بود . یکی از بهترین و لذت بخش ترین بازی های تاریخ گیم .
امیدوارم این قسمت از سه گانه قبلی هم بهتر عمل کنه
ضمن عرض خسته نباشید خدمت آقای احمدی و با تشکر از توضیحات خوبتون.
سه گانه مس افکت بهترین بازی بوده که تا حالا بازی کردم…
مخصوصا ایمپورت کردن سیو و تاثیر گذاشتن همین ایمپورت کردن توو روند بازی در شماره های بعدیش که کامل بازیباز رو ترغیب میکرد بره شماره های قبلی رو بازی کنه. واسه اثبات وفاداری به طرفداران این سری امیدوارم بایوور ایمپورت سه گانه قبلی رو واسه شروع این سری جدید بذاره که باعث شه اونا آیتم ها و سلاح های بیشتری و در شروع بازی نسبت به کاربرای جدید داشته باشن.
همچنین تاثیر زیادی که شخصیت های همراه شما بروی شما میزاشتن بطوری که احساس میکردی داری باحاشون زندگی میکنی.
در نهایت بگم که یه شاهکار به تمام معنا
امیدوارم آندرومدا هم همینطور بدرخشه.
ببخشید اینجا میپرسم سوالمو داداشا گُل ولی مجبورم:
میخوام بدونم آپدیت آخر درایور انویدیا مشکل داره؟؟!
سلام. نه دوست عزیز. اولش مشکل داشت ولی با یه آپدیت برطرف شد
بهترین تجربه Action rpg عمرم.نسخه ۳ رو که با تمام دی ال سی هاش تموم میکنی تو بازی کلی اتفاقات جالب میافته پایان بازی هم عوض میشه بازی هم خیلی طولانیتر میشه پایانش انقد قشنگ میشه که گریت میگیره