قاتل تختهای | نقد و بررسی عنوان Hitman GO Definitive Edition
زمانی که بازی Hitman GO معرفی شد من به عنوان یکی از طرفداران این سری بازی بسیار عصبانی و ناامید شدم چرا که همیشه چیزهای بیشتر و بهتری را از این سری انتظار داشتم؛ از قراردادهای قتل که نیاز به تمرکز و مخفیکاری حرفهای داشتند تا جهانی بزرگتر، زیباتر با آزادی عمل بیشتر و دشمنانی باهوشتر، همه و همه مواردی بودند که از نسخه بعدی این سری انتظار میرفت، با این حال شرکت اسکوئرانیکس (Square Enix) راه کاملا متفاوتی را با این نسخه در پیش گرفت و مامور ۴۷ را در قالب یک مهره بیجان به صورت یک بازی کوچک دوباره به رایانههای شخصی و دستگاههای قابل حمل آورد. با ساخت بازی Hitman GO این عنوان به اصول اساسی و در عین حال بسیار ساده شده سری Hitman باز گشته است، با این حال این قواعد پایهای و ساده به هیچ عنوان باعث ضعف این عنوان نشدهاند و در عین حال به صورت کاملا حرفهای و زیبا توسط سازندگان مورد استفاده قرار گرفتهاند و توانستهاند تمام این زیباییها و سرگرمی را با استفاده از یک بازی تختهای ساده و گیمپلی پیش پا افتاده محقق سازند.
بازی Hitman GO ایده های بزرگ و زیبای سری اصلی Hitman را در قالب یک عنوان کوچک با گیمپلی ساده و دوستداشتنی جای داده است
شما در این بازی همچنان در نقش مامور ۴۷ که در همان کت و شلوار شیک و کفشهای براقش با بارکدی که پشت سر طاسش قرار دارد، به انجام ماموریتهای موجود میپردازید. در این نسخه از بازی همانند بیشتر عناوین این سری شما در سرتاسر جهان سفر میکنید و همچنان باید به کشتن اشخاص خاص برای به دست آوردن پول بپردازید. با این تفاوت که در این نسخه شما برای انجام این کار آزادی عمل نسخههای گذشته را ندارید و باید برای انجام هر حرکتتان مانند یک شطرنج باز حرفهای فکر کنید چرا که تنها با انجام یک حرکت اشتباه مامور ۴۷ مورد علاقه ما کیش و مات میشود.
همانطور که قبلتر گفته شد این عنوان یک بازی تختهای میباشد؛ با ورود به بخش انتخاب مراحل شما با هفت جعبه مجزا رو به رو میشوید که هر کدام از آنها مانند بازیهای تختهای دارای یک تخته است که چندین مرحله مختلف را شامل میشود و شما برای به اتمام رساندن هر مرحله باید از مسیرهای خاصی که مشخص شدهاند و به مانند معمایی زیبا و فکری هستند عبور کنید و به مقصد مورد نظر برسید. در این بین معمولا افراد خاصی شامل نگهبانان و مامورین کارکشته که به صورت مهرههای بدون جانی هستند رو در روی شما قرار میگیرند و به محض این که شما در دید آنها قرار بگیرید مهره شما را از پای در میآورند و شما مجبور به انجام دوباره آن مرحله از ابتدا میباشید که همین موضوع همواره کار شما را برای رسیدن به مقصد سخت میکنند. برخی از مراحل شامل اشیایی برای پرت کردن حواس دیگر مهرههای روی تخته میباشد و برخی دیگر امکان استفاده از اسلحه را نیز به مامور ۴۷ میدهند؛ البته همه این موارد باید به صورت بسیار محتاطانه و از پیش برنامه ریزی شده مورد استفاده قرار گیرند چرا که با یک پرتاب اشتباه سنگ و یا استفاده نادرست از سلاح شما به راحتی را خروج خود را میبندید و مجبور به تکرار دوباره آن مرحله میشوید. اصول پایهای مخفی کاریها و کشتن افراد به صورت بسیار هوشمندانه در قالب یک بازی تختهای پیاده سازی شده است و این موضوع به قدری خوب انجام گرفته که بازی باز همواره احساس یک قاتل حرفهای را خواهد داشت.
در هر مرحله تعدادی ماموریت فرعی به غیر از رسیدن به مکان مورد نظر و یا کشتن هدف برای بازی باز در نظر گرفته شده است که باعث چالش برانگیز تر شدن ماموریتهای موجود در بازی میشوند. این ماموریتهای فرعی اکثرا به برداشتن یک چمدان، به اتمام رساندن مرحله در تعداد محدودی از حرکت و کشتن یا نکشتن دشمنهای درون بازی خلاصه میشوند. گیمپلی بازی مانند بیشتر بازیهای هم سبک به این صورت است که زمانی که مامور ۴۷ حرکت خود را انجام میدهد دیگر مهرههای موجود در مرحله نیز حرکت خود را انجام میدهند. حرکت مهرههای بازی معمولا تکراری و دارای نظم خاصی میباشد که همین موضوع به شما این اجازه را میدهد تا با در نظر گرفتن و پیش بینی روند حرکت دشمنان خود، حرکت درست و به جا را انجام دهید و این روند را آنقدر ادامه دهید تا مامور ۴۷ را به مقصد مورد نظر برسانید، البته در این میان اگر توسط دشمنان شناسایی شوید مجبود به تکرار تمامی این کارها و برنامه ریزی دوباره از ابتدا هستید.
در ابتدا بازی به نظر بسیار راحت میآید به گونهای که دشمنان در جای خود میایستند و یا در یک مسیر مشخص به صورت رفت و برگشتی حرکت میکنند اما با پیشروی هر چه بیشتر در مراحل بازی اتمام ماموریتها سختتر و سختر میشود چرا که دشمنان جدیدی با حرکات و امکانات تازهای به مراحل اضافه میشوند و همین موضوع شما را وادار میکند تا برای اتمام ماموریتها همواره به چندین حرکت آینده خود فکر کنید و برنامه ریزی درستی را در پیش بگیرید.
در مورد بازیهای این چنینی صحبت از گرافیک بازی کار بیهودهای است با این حال بازی Hitman GO از طراحی جالبی برخوردار میباشد و تقریبا تمام اجزایی که در مراحل بازی حضور دارند حس یک بازی تختهای واقعی را به شما میدهند. در طراحی جزئیات بصری مراحل هیچ اغراقی صورت نگرفته است و تقریبا تمام اجزای استفاده شده در مراحل مخصوص استفاده در گیمپلی بازی میباشند و شما در این عنوان با اشیائی که باعث شلوغی بی مورد بازی بشوند مواج نمیشوید. به لطف طراحی بسیار خوب مهرههای موجود در بازی با این که هیچ چهره و حرکت خاصی را ندارند شما همواره احساس میکنید که این مهرهها اشخاص جانداری هستند و همین موضوع باعث میشود که بازی باز با شخصیت اصلی بازی مانند دیگر عناوین سری Hitman ارتباط برقرار کند.
صدا گذاری و موسیقی موجود در بازی هم در خور این عنوان میباشد. موسیقی موجود تنها در منوهای بازی پخش میشود و با این که نمیتوان آن را یک شاهکار دانست اما کاملا مناسب این عنوان ساخته شده است. صدای مهرهها در بازی نیز به خوبی کار شده است. همواره صدای پس زمینهای متناسب با مکان و زمان مراحل نیز در هنگام انجام ماموریتها پخش میشود که حال و هوای آن ماموریت را به خوبی نشان میدهد.
در نهایت باید گفت که در ابتدا گمان میشد که بازی Hitman GO عنوانی نباشد که طرفداران این سری انتظارش را داشته باشند اما این بازی بسیار خوش درخشید و گیمپلی زیبا و چالش برانگیزی را به ارمغان آورد. سازندگان بازی یک حرکت جسورانه را در این سری انجام دادند که به خوبی به ثمر نشست. باید به این موضوع اشاره کرد که چه شما از طرفداران سری بازیهای Hitman باشید و یا نباشید این بازی میتواند به راحتی برای مدت طولانی شما را سرگرم کند و از نظر فکری نیز شما را به چالش بکشد.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- Indiana Jones and the Great Circle بهترین بازی سال Gamescom از دید مخاطبین شد
- بنیانگذار ناتی داگ دلیل فروش استودیو به سونی را توضیح میدهد
- ۱۰ بازی ناامیدکننده سال ۲۰۲۴
- چرا GTA IV بهترین ساخته راکستار است؟
نظرات
خسته نباشی شایان جان. نقد این جور عناوین کوچک واقعا سخت تر از نقد کردن و نوشتن در مورد بازی های بزرگ هست. هر چند که باید گفت اسکوئر انیکس از یک اسم خیلی بزرگ برای ساخت یک بازی کوچک ولی بسیار سرگرم کننده استفاده کرده، همون کاری که با لارا کرافت هم کرد و جواب خوبی هم گرفت.
چند وقته که بازی های بزرگ در کنار خودشون عناوین کوچیک مثل همین بازی یا فالآوت شلتر رو منتشر می کنند. ای کاش استودیو سی دی پراجکت رد هم یک اپلیکیشن برای gwent منتشر کنه تا دوست داران این بازی هم بتونند بصورت آنلاین باهاشون بازی کنند
چرا نقاط ضعف نداره
درود دوست عزیز
دلیل این که مورد منفی برای این بازی ذکر نشد این بود که این عنوان با توجه به سبک و میزان زمان و کاری که سازندگان برایش انجام داده بودند نکته منفی نداشت. هر چند نبود نکته منفی به این معنا نیست که بازی از همه نظر کامل است.
نقد خوبی بود
دارمش
خسته کننده میشه
دوستان کسی لیست موسیقی های hitman go رو داره؟
من که موسیقی خاصی توش ندیدم جزو اون آهنگی که موقع کشتن هدف ها میومد
اگه اسم اون رو میخوای اسمش ave maria ه یه جرئت یکی از زیبا ترین آهنگ های تاریخ گیم ه
ساخته jesper kyd بزرگ
ممنون
درود
شما میتوانید با جستجوی عنوان (Hitman Go Soundtrack) سه عدد از آهنگهای این بازی را از سایت یو*تیوب مشاهده و دانلود نمایید.
این کچل رو کسی هست باهاش خاطره نداشته باشه ?:-)
ممنون بابت نقد :yes:
ممنون بابت نقد حتما باید برای یک بار هم که شده بازیش کنم