لذت وصف ناپذیر گشت و گذار در Mira | نقد و بررسی عنوان Xenoblade Chronicles X - گیمفا
لذت وصف ناپذیر گشت و گذار در Mira | نقد و بررسی عنوان Xenoblade Chronicles X - گیمفا
لذت وصف ناپذیر گشت و گذار در Mira | نقد و بررسی عنوان Xenoblade Chronicles X - گیمفا
لذت وصف ناپذیر گشت و گذار در Mira | نقد و بررسی عنوان Xenoblade Chronicles X - گیمفا

لذت وصف ناپذیر گشت و گذار در Mira | نقد و بررسی عنوان Xenoblade Chronicles X

دانیال دهقانی
۱۵:۱۰ ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
لذت وصف ناپذیر گشت و گذار در Mira | نقد و بررسی عنوان Xenoblade Chronicles X - گیمفا

کنسول‌های Nintendo در دو نسل اخیر از لحاظ سخت افزاری بسیار ضعیف‌تر از کنسول‌های رقبای دیگر بوده‌اند. در نسل هفتم، Wii با انقلابی که به پا کرد توانست تبدیل به پرفروش‌ترین کنسول نسل شود، آن هم در حالی که ضعیف‌ترین سخت افزار نسل را در اختیار داشت. همین فروش زیاد، باعث شد تا سران Nintendo به این فکر بیفتند که یک بار دیگر با ایجاد نوآوری در ساخت کنسول‌شان، نسل هشتم را هم با پیروزی پشت سر بگذارند. اینگونه بود که کنسولی به نام Wii U متولد شد،

کنسولی که از لحاظ سخت افزاری تقریباً قدرتی در حد و اندازه PS3 دارد اما، نمایشگری لمسی دارد که همین نمایشگر، چیزی بوده که سران Nintendo امیدوار بوده‌اند کنسول‌شان به واسطه آن بتواند ضعف‌های سخت افزاری‌اش را جبران کند و تبدیل به کنسولی پرفروش شود، غافل از اینکه این نسل با نسل هفتم تفاوت‌های بسیاری دارد و مردم دیگر در این نسل برای کنسولی که سخت افزاری در حد نسل هفتم دارد، ۳۰۰ دلار پول پرداخت نخواهند کرد. حال فروش کنسول Wii U از زمان عرضه‌اش به بازار از فروش اولین سال PS4 هم کمتر بوده است. تمامی نقشه‌هایی که سران Nintendo برای کنسول‌شان در سر داشتند، نقش بر آب شد و Wii U تبدیل به شکستی بزرگ شد. تقریباً هیچ ناشری بازی‌های بزرگ‌اش را برای کنسولی همچون Wii U عرضه نمی‌کند، چرا که علاوه بر ضعف شدید سخت افزاری، خود شرکت Nintendo هم از آن‌ها حمایت لازم را به عمل نمی‌آورد و همچنین به طور کلی فروش این کنسول هم آنقدر کم بوده که تقریباً شانس سودآوری یک بازی ۳rd Party بر روی این پلتفرم به صفر برسد. اما، Nintendo مجبور است که به نحوی، رضایت افرادی که این کنسول را خریده‌اند جلب کند. حال شاید از خود بپرسید: از چه راهی؟ جواب بسیار ساده است، بازی‌های انحصاری.

Nintendo آنقدر بازی انحصاری محبوب دارد که به واسطه همان‌ها هم که شده، مردم را به خرید کنسول‌اش ترغیب کند. به طور مثال، Mario که دیگر این روزها تبدیل به یک برند شده، گاهی در قالب Mario Kart با دوستان‌اش در رقابت‌های کارتینگ شرکت می‌کنند، گاهی هم به واسطه Mario Tennis با دیگر دوستان‌اش تنیس بازی می‌کند. Nintendo از این دست بازی‌های انحصاری زیاد دارد، عناوینی که هربار با انتشار یافتن نسخه جدیدشان، مردم را به خرید کنسول این شرکت ترغیب می‌کنند. نکته جالب هم اینجاست که این عناوین، با وجود اینکه تقریباً با فاصله بسیار کمی از یکدیگر منتشر می‌شود (به طور مثال، ممکن است در طول یک سال ۳ بازی مختلف با نام Mario منتشر شود)، اما، از لحاظ کیفی همیشه در سطح بالایی قرار داشته‌اند و هم منتقدان و هم بازیبازان، از آن‌ها رضایت دارند. یکی از سری بازی‌های محبوب RPG ژاپنی یا همان JRPG سری Xeno است که تمامی نسخه‌های آن، از زمانی که برروی PS ONE و PS2 منتشر میشد تا این چندسال اخیر که به صورت انحصاری برای کنسول‌های Nintendo منتشر می‌شود، بسیار با کیفیت بوده‌اند و جزو بهترین عناوین سال عرضه خود بوده‌اند. در سال ۲۰۱۵ هم Xenoblade Chronicles X تقریباً مورد انتظارترین بازی Wii U بود، عنوانی که به نوعی دنباله‌ای بر بازی Xenoblade Chronicles است که در سال ۲۰۱۰ به طور انحصاری برای Wii منتشر شد (که البته مدتی بعد برای کنسول ۳DS نیز عرضه شد) و از قضا جوایز بسیاری را نیز از آن خود کرد. حال باید دید که آیا این بازی توانسته جواب انتظاری که طرفداران برای آن کشیده‌اند را بدهد و همچون بسیاری دیگر از بازی‌های انحصاری Wii U درخشان ظاهر شود یا خیر.


n6dg5d

باکس آرت رسمی بازی

 

نام بازی: Xenoblade Chronicles X

سازنده: Monolith Soft

ناشر: Nintendo

پلتفرم: Wii U

تاریخ انتشار نسخه ژاپنی: ۲۹ آوریل ۲۰۱۵ (۹ اردیبهشت ۱۳۹۴)

تاریخ انتشار نسخه غربی: ۴ دسامبر سال ۲۰۱۵ (۱۳ آذر ۱۳۹۴)

امتیاز در متاکریتیک: ۸۴/۱۰۰


 

Xenoblade Chronicles X قرار بوده داستانی غیرقابل پیشبینی و حماسی داشته باشد: گرفتار شدن انسان‌ها در میان یک جنگ عظیم در کل کهکشان و حال تلاش آن‌ها برای بازسازی شهر لس آنجلس در سیاره‌ای به نام Mira. نسخه قبلی سری Xenoblade یعنی Xenoblade Chronicles از لحاظ داستانی عملکرد بسیار خوبی داشت و همین مسئله سبب شد تا انتظارات از داستان این بازی هم بسیار بالا رود، اما، سازندگان متاسفانه نتوانسته‌اند از لحاظ داستانی آن‌طور که باید و شاید عمل کنند و داستان بازی و البته روایت آن، چندان خوب نیست. داستان بازی کاملاً سطحی است و هیچ‌گاه نمی‌تواند مخاطب را در خود غرق کند. دیالوگ‌های بازی هم وضعیت بهتری ندارند و بسیار سطحی و کلیشه‌ای هستند. حال به این‌ها شخصیت پردازی متوسط را هم اضافه کنید؛ ممکن است خیلی‌ از بازی‌ها به خاطر همین موارد هیچ‌گاه از سوی بازیبازان جدی گرفته نشوند؛ اما، Xenoblade Chronicles X را نمی‌توان در زمره آن بازی‌ها قرار داد. متاسفانه داستان بازی از پتانسیل زیادی بهره‌مند بوده و از لحاظ داستانی، بازی می‌توانست بسیار درخشان‌تر عمل کند و همچون یک انیمه طراز اول به نظر برسد، اما، سازندگان با کم‌کاری خود باعث شده‌اند که از لحاظ داستانی، بازی نتواند آن‌طور که انتظار می‌رفت عمل کند. البته با وجود اینکه مشکلات و ایراداتی در داستان بازی وجود دارد، اما، باز هم مخاطب می‌تواند با بازی همراه شود و خط داستانی بازی را به پایان برساند، البته مسلماً دلیل این مسئله، گیم پلی فوق‌العاده بازی است.

سیاره‌ای عظیم به نام Mira

هر چقدر هم در دنیای بازی Xenoblade Chronicles X، یعنی سیاره Mira به گشت و گذار بپردازید، باز هم به چیزهای جدیدی بر خواهید خورد که چنین چیزی شگفت انگیز است. در این دنیای بیگانه و پرهیاهو مناظر شگفت انگیزی وجود دارد که بعضاً فقط گوشه‌ای می‌ایستید و آن‌ها را تماشا می‌کنید؛ همچنین این دنیای بی‌کران پر از دشمن است، دشمنانی که به خون شما تشنه‌اند و باید همواره آماده مبارزه با آن‌ها باشید. این دنیای عظیم که ظاهراً هیچ‌گاه نمی‌توان به همه جای آن سرک کشید، در دل خود ماموریت‌های جانبی بسیاری را جا داده است و گویی این مراحل هم همچون دنیای بازی، تمامی ندارند. بازی بسیار طولانی است و گاهی هم سخت می‌شود، اما با وجود آن زره‌های مکانیکی با نام Skell که می‌توانید آن‌ها را آزاد کنید مبارزات و گشت و گذار در این دنیای بی‌کران هیچ‌گاه برای‌تان خسته کننده و سخت نخواهد بود و همواره، تشنه بیشتر بازی کردن خواهید بود. همچون بازی Xenoblade Chronicles، دنیای این بازی هم بسیار بزرگ و پویا است. از همان ابتدا می‌توانید به ۴ منطقه از ۵ منطقه بازی بروید و جالب اینجاست که هر کدام از این مناطق، حال و هوا و اقلیم خاص خود را دارند. به طور مثال جنگل سرسبز و زیبای منطقه Noctilum مکان بسیار خوبی برای گشت و گذار است، یا آن کوهستان‌های منطقه Oblivia که چشم اندازهای بی‌نظیری را برای مخاطب خلق می‌کند.

وقتی که برای اولین بار قدم به سیاره عظیم Mira می‌گذارید، تنوع دشمنان شما را شگفت زده خواهد کرد. دسته‌های مختلف دشمنان که هرکدام روش‌های خاص خود را برای مبارزه دارند و سطح هرکدام هم با دیگری متفاوت است، در همه جای نقشه هستند و محیط بازی را بسیار شلوغ می‌کنند. دشمنان بازی بسیار متنوع‌اند و هرکدام اندازه، خصوصیات و ظاهر مخصوص به خود را دارند. این تنوع زیاد دشمنان باعث می‌شود که حتی پس از گذراندن مدت زمان زیاد در دنیای بازی، باز هم به دشمنان جدید بر بخورید. البته این موجودات عمدتاً با یکدیگر هیچ تعاملی ندارند و عملاً هرکدام راه خود را پیش می‌گیرند که این موضوع چندان جالب نیست. برخی اوقات شما به گروهی از Fleet Evelloها بر می‌خورید، موجوداتی که شبیه به بوقلمون‌های فضایی‌اند و در قالب دسته‌هایی، در محیط بازی جا به جا می‌شوند، یا موجودی ببر مانند به نام Grex که نظر شما را به خود جلب خواهد کرد، اما این موجودات هیچ‌گاه به طور مثال با یکدیگر درگیر نمی‌شوند و در عمل، هیچ تعاملی با هم ندارند. Mira برای بازیبازان بسیار جالب توجه خواهد بود و مسلماً از گشت و گذار در آن لذت کافی را خواهید برد، اما وقتی در آن هستید، حس می‌کنید که در یک جنگل، تنها موجودی که قابل شکار هست شما هستید و دشمنان به هیچ چیز دیگری به جز شما حمله نمی‌کنند؛ و این موضوع ممکن است موجب ناامیدی برخی از بازیبازان شود.

xenoblade chronicles screens 3

دشمنان مختلفی در بازی وجود دارد که هرکدام خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود را دارند

سیستم مبارزات این بازی همان چیزی است که همه از یک بازی RPG انتظار دارند. شما فقط کنترل یکی از ۴ شخصیت گروه‌تان را در اختیار دارید، و به راحتی می‌توانید اسلحه‌های دوربرد را جایگزین سلاح‌های سرد کنید و بالعکس. مبارزات بازی بسیار جذاب هستند و مهارت‌های شخصیت‌ها هم جالب از آب در آمده‌اند و مهم‌تر از آن، هوش مصنوعی همراهان شما هم بسیار خوب است و با شما در هنگام مبارزه همکاری خوبی خواهند داشت. همچنین در هنگام مبارزه، آن‌ها موقعیت‌هایی را برای شما به وجود می‌آورند تا شما با استفاده از توانایی‌های شخصیت خود، ضربه نهایی را به دشمن بزنید که این کار موجب پر شدن دوباره نوار سلامتی شما می‌شود. سیستم مبارزات بازی به گونه‌ای است که شما را تشویق به استفاده از شیوه‌های متفاوت می‌کند، که البته شما هم احتمالاً همین کار را انجام خواهید داد و از الگویی یکسان برای تمامی حملات خود استفاده نخواهید کرد و تنوع را چاشنی کار خود خواهید کرد.

ساختن شخصیت در Xenoblade Chronicles X بسیار دلچسب است. در بازی ۳ کلاس اصلی و ۱۲ کلاس فرعی تعبیه شده که دست مخاطبان را برای ساخت شخصیت مورد علاقه خود باز می‌گذارد. هر بار که شخصیتی را می‌سازید، حس می‌کنید که بهتر از دفعه قبل عمل کرده‌اید و شخصیت شما بیشتر تکامل یافته است. انتخاب‌های شما در بخش ساختن شخصیت بر روی سلاح و نوع ضربات و حرکات شخصیت‌تان در مبارزات هم تاثیر دارد. به طور مثال کلاس Duelist بیشتر بر روی مبارزات با اسلحه‌های سرد تمرکز دارد و از فواصل نزدیک می‌تواند ضربات قدرتمندی را به دشمنان وارد کند، از طرف دیگر هم در دفاع از مزایای دیگری نسبت به دیگر کلاس‌ها بهره می‌برد و به نوعی موجب برقراری تعادل میان حمله و دفاع در این کلاس می‌شود؛ در مجموع، این کلاس انتخابی خوب برای افرادی است که به تازگی با این بازی آشنا شده‌اند. یا مثلاً کلاس Full Metal Jaguar بیشتر روی ویژگی‌های هجومی شخصیت تمرکز دارد و شخصیت شما با این کلاس، حرکات‌اش سریع‌تر می‌شود و راحت‌تر می‌تواند در آن شلوغی نبردها، جا به جا شود. Xenoblade Chronicles X شما را تشویق می‌کند تا انواع کلاس‌ها را امتحان کنید و هر کلاسی را که بیشتر با آن احساس راحتی کردید، برای ادامه بازی برگزینید.

در دنیای بی‌کران و وحشی Xenoblade Chronicles X، همه‌چیز دست به دست هم می‌دهد تا بازیباز بیشتر به گشت و گذار بردازد. همین گشت و گذار در محیط بازی باعث می‌شود تجربه شما برای مبارزه با دشمنان بیشتر شود؛ تعداد زیادی موارد قابل جمع‌آوری در محیط بازی پخش هستند که می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید، و مکان‌هایی که از آن‌ها می‌توان به عنوان مرکزی برای استفاده از قابلیت fast travel استفاده کرد؛ تمامی این موارد و البته موارد دیگری از این دست، با گشت و گذار در محیط بازی به ارمغان می‌آیند. و اما در مورد ماموریت‌ها، در بهترین حالت، بازی شما را به شکار یک یا چند دشمن بزرگ که به نوعی رئیس دیگر دشمنان هستند و از قضا مبارزه با آن‌ها هم چندان ساده نیست می‌فرستد و البته در صورت موفقیت، به عنوان پاداش موارد زیاد و وسوسه‌ انگیزی به شما تعلق می‌گیرد. در بدترین حالت هم بازی شما را به دنبال پیدا کردن یک یا چند شی خاص که در نقاط مختلفی از نقشه هستند می‌فرستد و چنین ماموریت‌هایی به شدت بی‌هدف و ناخوشایند هستند. در کل، ماموریت‌های بازی با توجه به تعداد بسیار زیادشان، تنوع خوبی دارند، البته این به آن معنا نیست که تمامی ماموریت‌های بازی جذاب خواهند بود، اما در مجموع می‌توان از اکثر آن‌ها لذت کافی را برد. Xenoblade Chronicles X یک بخش چندنفره نیز دارد و در آن بازیبازان می‌توانند در کنار یکدیگر، به شکار دشمنان بپردازند. تعداد بازیکنانی هم که می‌توانند به یکدیگر ملحق شوند ۳۲ نفر است. این بخش هم جذابیت‌های خاص خود را دارد و تجربه آن خالی از لطف نیست، اما مسلماً به خوبی بخش تک‌نفره بازی هم نیست. در مجموع بخش چندنفره بازی در میان بازی‌هایی که برای Wii U عرضه شده‌اند خیلی خوب است اما در برابر بسیاری دیگر از بازی‌های روز، حرفی برای گفتن ندارد.

در ساعات ابتدایی که به تجربه این بازی بسیار طولانی می‌نشینید، به شدت تحت تاثیر جو و اتمسفر بازی قرار خواهید گرفت، چرا که چیزهای زیادی برای یاد گرفتن در بازی وجود دارد. هرچه که جلوتر بروید، بیشتر با سیستم loot و crafting بازی آشنا خواهید شد و اینجاست که یکی از نقص‌های بازی خود را نمایان می‌کند. بدون شک تمامی بازیبازان با سیستم crafting در بازی‌های RPG آشنایی دارند و می‌دانند که با جمع‌آوری موارد مختلفی نظیر قطعات مکانیکی، منابع طبیعی همچون آهن و … می‌توانند اسلحه‌ها و تجهیزات جدید ساخته یا اسلحه‌ها و تجهیزات قبلی خود را ارتقا دهند. در Xenoblade Chronicles X هم چنین مکانیزمی حضور دارد و نقش مهمی را هم ایفا می‌کند، اما، نکته منفی اینجاست که همواره بازی بیش از آنچه انتظار دارید، به شما پاداش می‌دهد. مثلاً مواردی که بازیبازان بعد از کشتن دشمنان و از طریق قابلیت loot به دست می‌آورند زیادتر از حد معمول هستند و کار بازیباز را تا حدی آسان می‌کنند و ممکن است به بازیباز این حس دست ‌دهد که پیشرفت او در بازی، بیش از حد سیر صعودی به خود گرفته است. سیستم inventory بازی هم نتوانسته خود را با آن انبوه مواردی که از طریق loot به دست می‌آورید تطبیق دهد و اکثر مواقع برای ذخیره مواردی که در طول بازی به آن‌ها بر می‌خورید، با مشکل مواجه می‌شوید. چیزی در حدود ۱۳ نوع مختلف از موارد قابل جمع‌آوری در بازی وجود دارد و وقتی که مدتی از ماجراجویی شما در Xenoblade Chronicles X بگذرد، احساس می‌کنید که توسط یک توده عظیم از وسایلی که حتی نمی‌دانید که از آن‌ها استفاده خواهید کرد یا نه احاطه شده‌اید.

معجزه‌ای به نام Skell

اما یک نقطه قوت بزرگ در بازی وجود دارد که باعث می‌شود شما با تمامی این مشکلات بخش inventory کنار بیایید، و آن چیزی نیست جز آن زره‌های روبات مانند موجود در بازی که Skell نامیده می‌شوند. این زره‌های قدرتمند آنقدر خوب و کارآمد هستند که شما را مجبور می‌کنند برای تقویت آن‌ها، دست به جمع‌آوری تمامی وسایل مورد نیاز بزنید. Skell suit قابلیت تبدیل شدن به یک وسیله نقلیه را دارد و البته می‌توانید آن را مطابق میل خود مجهز به انواع اسلحه‌‎ها مثل موشک و … کنید. Skell suitها بسیار جذاب هستند و ارتقا دادن آن‌ها هم به شدت اعتیادآور است و یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت گیم پلی Xenoblade Chronicles X هم همین زره‌ها هستند. وقتی که Skellها را به تن می‌کنید، تازه احساس می‌کنید در دنیای بازی توازن برقرار شده است. آن وقت است که دیگر از جنگیدن با دشمنان بزرگ‌تر و قوی‌تر نخواهید ترسید و مبارزات بازی رنگ و بوی جدیدی به خود می‌گیرد. به طور مثال مقابله با دشمن قدرتمندی نظیر Juvenile Simius بدون استفاده از Skell تقریباً غیرممکن است، اما وقتی یک Skell بر تن دارید، خود را هم‌سطح با او خواهید دید و جنگیدن با او را دوست خواهید داشت. البته برای آزاد کردن حق استفاده از Skellها، شما باید یک سری ماموریت ملال‌آور و به‌شدت خسته‌کننده را به اتمام برسانید؛ این ماموریت‌ها که تقریباً طولانی هم هستند ممکن است حتی شما را تا حدی از بازی ناامید کنند، اما خوشبختانه، پس از به اتمام رساندن آن‌ها لذت استفاده از Skellها به کلی خاطره بد آن ماموریت‌ها را از ذهن شما پاک خواهد کرد. Skellها در بازی بسیار قدرتمند به نظر می‌رسند، اما خوشبختانه این موضوع باعث نشده تا بازی به طور کلی ساده به نظر برسد. این فوق‌العاده است که Xenoblade Chronicles X توانسته با وجود طولانی بودن بخش داستانی‌اش، پله پله و به آرامی همگام با پیشروی شما در بازی سختی بازی را هم افزایش دهد و کاری کند که بازیباز احساس نکند سختی بازی در مقایسه با میزان پیشروی او در بازی نامتوازن است. هرقدر که شما در بازی پیشروی می‌کنید و سطح خود را ارتقا می‌بخشید، دشمنان هم به همان نسبت قوی‌تر می‌شوند و برای‌ شما چالش‌برانگیزتر به نظر خواهند رسید. البته همان‌طور که گفته شد، به طور کلی ارتقا دادن سطح شخصیت خود به خاطر پاداش‌های بیش از حدی که بازی در قبال شکست دشمنان و انجام دادن ماموریت‌ها به شما می‌دهد تقریباً ساده است، اما از طرف دیگر دشمنان هم به همان نسبت قدرتمندتر می‌شوند و در مجموع، توازن در بازی برقرار می‌شود. ممکن است قبل از انجام بازی پیش خود فکر کنید که سرانجام، آنقدر ماهر خواهید شد و شخصیت خود را قدرتمند خواهید کرد که دیگر در بازی دشمنان برای‌تان چالشی ایجاد نکنند، اما چنین مسئله‌ای هیچ‌گاه در بازی به وجود نخواهد آمد و همواره بازی همگام با پیشروی شما، دشمنان قدرتمندتری را سر راه‌تان قرار خواهد داد. تنها نکته‌ ناخوشایند در مورد Skellها این است که آن‌ها گران قیمت هستند و اگر نابود شوند، جایگزین کردن آن‌ها با یک Skell جدید هزینه زیادی را دربر خواهد داشت.

dolls 112 thumb

یکی از انواع Skellها

 

نمایشی شکوهمند

از لحاظ گرافیکی، Xenoblade Chronicles X به عنوان یک بازی انحصاری که تنها برای پلتفرم Wii U عرضه شده است، نمایش شکوهمندی دارد. با توجه به محدودیت‌های سخت افزاری کنسول Wii U نسبت به کنسول‌های Sony و Microsoft، همواره عناوینی که برروی این کنسول منتشر می‌شوند از لحاظ گرافیکی چند سر و گردن از بازی‌های انحصاری کنسول‌های نسل هشتمی پایین‌تر هستند و نمی‌توان آن‌ها را با دیگر عناوین روز مقایسه کرد، اما، در مقایسه با دیگر عناوینی که برای WiiU منتشر شده‌اند، Xenoblade Chronicles X از لحاظ گرافیکی بسیار خوب عمل کرده است و جزو بهترین عناوین منتشر شده برای WiiU از لحاظ گرافیکی است. طراحی محیط‌ها بسیار خوب انجام شده است و بافت‌ها هم کیفیت قابل قبولی دارند. طراحی شخصیت‌ها هم بسیار چشمگیر است. از لحاظ نرخ فریم هم خوشبختانه این عنوان عملکرد خیلی خوبی دارد و در بازی افت فریم وجود ندارد (بر خلاف برخی از عناوین انحصاری Wii U) و این مسئله نشان از آشنایی سازندگان با سخت افزار این کنسول دارد. انیمیشن‌ها هم با دقت و ظرافت خاصی ساخته شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید، نسخه ژاپنی بازی مدت‌ها پیش و در ماه آوریل در کشور ژاپن منتشر شده بود، اما، نسخه غربی بازی حدوداً ۶ ماه بعد از آن تاریخ عرضه شد. در این مدت، سازندگان بازی را به طور کامل به زبان انگلیسی دوبله کرده‌اند و از این جهت، تلاش آن‌ها واقعاً تحسین برانگیز بوده که توانسته‌اند تمامی دیالوگ‌ها، متون راهنما و حتی دیگر نوشته‌های موجود را به زبان انگلیسی در بازی قرار دهند. صدا پیشگان هم به خوبی توانسته‌اند از پس وظیفه خود برآیند و به بهترین شکل ممکن، صداگذاری شخصیت‌های بازی را انجام داده‌اند. اکثر میان پرده‌ها هم بسیار جذاب و خوش ساخت هستند و در ساخت آن‌ها از انیمه‌های ژاپنی الگو برداری شده و مشخص است که سازندگان وقت، دقت و هزینه‌ زیادی را صرف آن‌ها کرده‌اند، اما، برخی از این میان پرده‌ها کیفیت چندان مطلوبی ندارند و به کیفیت کلی این بخش لطمه زده‌اند. برخی از سکانس‌های مهم بازی هم اصلاً خوب ساخته نشده‌اند و به این ترتیب، برخی از دراماتیک‌ترین لحظات بازی اصلاً برای مخاطب خوب جلوه نمی‌کنند. موسیقی‌های بازی هم شامل انواع موسیقی‌های مختلف از سبک‌های مختلف می‌شود. از آهنگ‌های Rap و J-Pop گرفته تا آهنگ‌های Rock، انواع مختلفی از موسیقی‌های این سبک‌ها در بازی به کار گرفته شده‌اند و در طول بازی تعداد زیادی آهنگ به گوش‌تان خواهد خورد و برخی از همین موسیقی‌ها هم بسیار خوب هستند، اما، بعضاً همین موسیقی‌ها هیچ ارتباطی با اتفاقی که در بازی در حال رخ دادن است ندارند و همین مسئله باعث می‌شود کیفیت کلی موسیقی‌های بازی زیر سوال برود. افکت‌های صوتی بازی هم به خوبی ساخته شده‌اند و به آن‌ها هم ایراد خاصی وارد نیست. در مجموع از لحاظ گرافیکی بازی بسیار خوب عمل کرده است و از لحاظ صداگذاری نیز بازی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد، هرچند که در موسیقی‌ها و برخی از میان‌ پرده‌های بازی مشکلاتی وجود دارد.

xenoblade1

طراحی محیط‌ ها فوق‌العاده است

جمع بندی

در مجموع، Xenoblade Chronicles X یکی از بهترین عناوینی است که در سال ۲۰۱۵ برای کنسول WiiU منتشر شده است. بازی از لحاظ داستانی مشکلاتی دارد و شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعف بازی هم همان ایرادات و مشکلات داستانی هستند، اما، باز هم بازی شما را ترغیب می‌کند که خط اصلی داستانی را به پایان برسانید. سیاره Mira، بسیار عظیم است و گشت و گذار در آن بسیار لذت بخش خواهد بود. محیط‌های بازی هم علاوه ‌بر اینکه بسیار متنوع‌اند، از طراحی بسیار خوبی هم برخوردار هستند. گیم پلی بازی هم به شدت جذاب است و هوش مصنوعی همراهان شما نیز خوب است و آن‌ها به گونه‌ای عمل نمی‌کنند که شما آرزو کنید ای کاش هیچوقت چنین همراهانی نداشتید. تعداد زیادی ماموریت در بازی تعبیه شده که به اتمام رساندن ماموریت‌های اصلی و داستانی بازی هم خود به تنهایی زمان زیادی را می‌طلبد و همین موضوع، Xenoblade Chronicles X را تبدیل به یکی از طولانی‌ترین عناوین امسال می‌کند. استفاده از زره‌های Skell هم بسیار خوب از آب در آمده و یکی از بزرگ‌ترین نکات مثبت گیم پلی بازی همین زره‌ها هستند. از لحاظ صداگذاری نیز بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و افکت‌های صوتی هم مشکل خاصی ندارند. موسیقی‌های بازی هم بسیار متنوع‌اند اما اگر سازندگان بیشتر دقت می‌کردند و از آن موسیقی‌ها در مواقع درست استفاده می‌کردند، کیفیت این بخش از بازی نیز بسیار بالاتر می‌رفت. بازی از نظر گرافیکی بسیار خوب است و یکی از برترین بازی‌های Wii U از لحاظ گرافیکی است. خوشبختانه مشکلات فنی همچون افت فریم هم در بازی وجود ندارد. در کل، Xenoblade Chronicles X یکی از برترین عناوین RPG امسال است و همچنین یکی از بهترین بازی‌هایی است که امسال برای Wii U عرضه شده و تجربه آن به تمامی کسانی که به این کنسول دسترسی دارند، توصیه می‌شود.

xenoblade chronicles x grade

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

لذت وصف ناپذیر گشت و گذار در Mira | نقد و بررسی عنوان Xenoblade Chronicles X - گیمفا
لذت وصف ناپذیر گشت و گذار در Mira | نقد و بررسی عنوان Xenoblade Chronicles X - گیمفا
لذت وصف ناپذیر گشت و گذار در Mira | نقد و بررسی عنوان Xenoblade Chronicles X - گیمفا
لذت وصف ناپذیر گشت و گذار در Mira | نقد و بررسی عنوان Xenoblade Chronicles X - گیمفا
لذت وصف ناپذیر گشت و گذار در Mira | نقد و بررسی عنوان Xenoblade Chronicles X - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

لذت وصف ناپذیر گشت و گذار در Mira | نقد و بررسی عنوان Xenoblade Chronicles X - گیمفا