دردنامه ای که تاخیر داشت… - گیمفا
دردنامه ای که تاخیر داشت… - گیمفا
دردنامه ای که تاخیر داشت… - گیمفا
دردنامه ای که تاخیر داشت… - گیمفا
دردنامه ای که تاخیر داشت… - گیمفا
دردنامه ای که تاخیر داشت… - گیمفا

دردنامه ای که تاخیر داشت…

عرفان استادی
۱۷:۵۴ ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
دردنامه ای که تاخیر داشت… - گیمفا

مدت هاست در سکوت به سر برده ام. مدت هاست که حقایق و باورها و اعتقادات ذهن آشفته ام را در خودم مخفی نگه می دارم و با تمام وجود سعی میکنم تا آن ها را نمایان نکنم. اما همین چند روز پیش بود که چیزهای بدی دیدم و با خود گفتم، دیگر کافیست! بس است سکوت هایی که برای جلب توجه نکردن میان عوام مردم اختیار می شوند. با خود گفتم: می خواهم صحبت کنم!

من را «جوگیر» صدا بزنید، به من بگویید چرا انقدر «غر» میزنی، چرا انقدر «بهانه و ایراد» میگیری، چرا دائماً به دنبال «اصلاح» هستی و چرا همیشه تقلا میکنی تا «حقایق» حاضر و قابل رویت یا ندیده و خاموش را به میان بیاوری و «ذهن» ها را آشفته کنی؟ این حرف ها را کنار بزنید، بیایید یک بار با هم فکر کنیم. بیایید «فکر» کنیم و ببینیم چی درست است و چی غلط. خواهشمندم این متن را تا آخر دنبال کنید.

آن اوایل وقتی می دیدم گیمرها بر سر انحصاری ها و کنسول هایشان بحث های تعصبانه می کنند، تعجب می کردم و افسوس می خوردم و ناراحت می شدم… مدتی گذشت، دیدم در سایت های انگلیسی و جامعه های گیمری دیگر هم این بحث ها وجود دارد، پس گفتم یک مسئله طبیعیست و حتی جذاب. هر وقت هم صحبت از این گونه بحث ها و جنجال ها می شد، از آن ها دفاع می کردم و می گفتم کار خوب و مفیدی است. اما به تازگی به باور دیگری رسیده ام. به تازگی جرئت پیدا کرده ام که بگویم «آن ها هم اشتباه می کنند». باز هم در فکر فرو رفتم و دیدم نه! آن ها اشتباه می کنند، ولی نه همیشه و نه همه شان و این بحث هایشان با تمسخر و توهین و… همراه نیست. «وای! چه جنایت بزرگی می کنند که کنسول رقیب را خریده اند! چه کفر و گناه و معصیتی که سلایقشان با ما متفاوت است… باید آن ها را بکوبیم، باید تحقیرشان کنیم، باید خفه شان کنیم، باید مسخره شوند، نباید نظر بدهند… آثار ما شاهکار هستند و آثار آن ها “خز”. بازی های ما فوق العاده اند، گرافیک بازی های ما بی نظیر است… دستگاه ما قدرت خیلی بیشتری دارد و این یعنی اصالت! این یعنی پیروزی! این یعنی ادعا…» و تازگی ها «او بچه است، سنش به این چیزها نمی رسد… او شعور ندارد که بخواهد این بازی ها و فلان شرکت را درک کند، او اطلاعاتش کم است، او از صنعت گیم چیزی نمی فهمد…»

مانده بودم، متعجب بودم، سوال می پرسیدم… چرا به سلایق و نظرات هم احترام نمی گذاریم؟ غیر از این است که عقاید هرفرد نسبت به آثار و «کنسول» مورد علاقه اش ناشی از تجربیات و علایق و افکار شخصی اش هستند؟ آری، ناراحت می شوم! می خواهید بدانید چرا انقدر این موضوع ناراحتم می کند و برایم مهم است؟ می گویم…

من یگ گیمرم… با زدن یک دکمه دری را به روی ماجراهای باورنکردنی و بزرگ و خارق العاده، پر از دوستی ها، محبت ها، خوبی ها، خوشی ها و زیبایی های زندگی باز می کنم. من درک بالایی دارم. من دنیاهایی را نجات داده ام که شخصیت های آن نمای شخصیت ها و انسان های زندگی واقعی هستند. من دنیاهایی را نجات داده ام و قهرمان بازی هایی داشته ام که نمی شود آن ها را به سادگی تصور کرد. آن هایی که گیمر نیستند نمی توانند این همه زیبایی و قشنگی و اتفاقات خارق العاده را درک کنند، آن ها درک نمی کنند، اما من درک خیلی بالایی دارم. من یاد گرفتم که فقط به خودم فکر نکنم، دید من بزرگتر شد. شخصیت، شعور، صبر، تصمیم گیری، فداکاری و در نهایت خوبی را از بازی ها و قهرمانانم در ماجراهای حماسی و بزرگ یاد گرفتم. چه تعامل و چه تجربه ای! آن ها من بودم و من آن ها. و عظمت تمامی این ماجراها و قصه ها و داستان ها، این گونه مشاجره ها را برایم آزاردهنده می کنند، ارزش این بازی ها را برایم کم می کنند و برای همین است که ناراحتم. برای همین است که «گیر» می دهم. چه چیزی از این ها یاد گرفتیم؟ آیا هنوز هم مشاجره های ما ارزش ناراحت کردن هم نوعمان را دارند؟! آیا احترام گذاشتن و ارزشِ رفتارهای تعاملی را نیاموختیم؟

حال بخاطر ۱۶۰ پیکسلِ بی ارزش بیشتر بر روی صفحه، هم نوع خود و مهم تر، یک گیمرِ هم تجربه با خودمان را ناراحت می کنیم، آزرده خاطرش می کنیم، او را مورد تمسخر قرار می دهیم و به او سرکوفت می زنیم. چه کنفرانس زیبایی بود و چه نمایش های قشنگی! چه داستان ها، دنیاها و شخصیت های زیبا و فوق العاده ای… اما ارزش این ها با بحث های توهین آمیز و حقیر ما پایین آمدند و در نهایت، بجای تاثیرگذار بودن و به تفکر فرو بردن، افرادی را ناراحت کردند و عامل دعوا و مشاجره پستِ ما شدند. در آخر از شما می پرسم، آیا ارزش تمامی این زیبایی ها و تجربه های قشنگی که از این بازی ها بدست می آورید با این ها کم و کوچک نمی شوند؟

چند روز پیش، ناراحتی و رفتار زشت افرادی را دیدم که خود دائما از «فن بازی» فاصله می گرفتند و چه درک و فهم و شعور بالایی از بازی های ویدئویی داشتند… اما کجا رفت؟ «نمره فلان بازیِ انحصاریِ فلان کنسولِ فلان شرکت ۹۶ است و بالاترین نمره شما نود و چند! چه شرم و چه چیز مسخره ایست واقعا! آری، ما برتریم…» بحث های بر سر بازی ها و بخصوص داستان و… آن ها بسیار جذاب هستند، حتی شاید جذاب تر از خودِ بازی ای که انجام می دهیم، اما همه موافق این هستید که در آن، افراد دیگر و افرادی که هم نظر دیگران نیستند نباید مورد تحقیر، اهانت و تمسخر قرار بگیرند؟

ما نویسنده ها، بازی ها را نقد می کنیم و نظر شخصی مان را بر اساس تجربه ای که بدست آورده ایم (که خودِ این تجربه ممکن است با عوامل زیادی همچون محیط و زمان تجربه بازی و دید نویسنده متغیر باشند) می گوییم: «اینجا اگر اینطوری بود، بهتر می شد و ای کاش اینجا را اینگونه می ساختند و غیره…» کاربرها هم در همه سایت ها و رسانه ها (تحلیل ها، صفحات متاکریتیک بازی ها و…) نظرات خود را می گویند و تنها تفاوتشان با ما نحوه استفاده از لغات و نگارش است (+ تعداد عناوینی که تجربه کرده اند و مقدار آشنایی آن ها با استانداردهای تولید یک اثر). پس بنابراین هرکسی آزاد است نظر شخصی اش را بگوید و همه موظف هستند به آن احترام بگذارند که این چیزی بدیهی است. چیز عجیب دیگری دیدم… در جواب ها، «فن بازی» صورت می گرفت و عده ای می گفتند «چرا مدیریت توجهی به اوضاع ندارد؟» اعتقاد دارم که این مسئله ای نیست که به مدیریت احتیاج داشته باشد… فقط کافی بود این ارزش ها را بیاد بیاوریم…

بیایید این بی احترامی ها و ارزش های از دست رفته و بی ملاحظگی ها و تمسخرها و ادعاهای توخالی را کنار بگذاریم و جوّی صمیمی، حتی دوستانه تر و برادرانه تر از قبل را در رسانه و جامعه گیمینگ خود ایجاد کنیم… هرچه نباشد، اینجا از معدود جاهایی است که بازیکنان درک می شوند و افکار خود را با یک دیگر از بهترین بازی ها و شاهکارهایشان به اشتراک می گذارند.

با تشکر از وقتی که برای مطالعه این نوشته ی بنده حقیر گذاشتید، عرفان استادی

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دردنامه ای که تاخیر داشت… - گیمفا
دردنامه ای که تاخیر داشت… - گیمفا
دردنامه ای که تاخیر داشت… - گیمفا
دردنامه ای که تاخیر داشت… - گیمفا
دردنامه ای که تاخیر داشت… - گیمفا
دردنامه ای که تاخیر داشت… - گیمفا
دردنامه ای که تاخیر داشت… - گیمفا

نظرات

  • Gamer fan گفت:

    به خاطر همین موضوع هم ما چندتا از بهترین کاربر هامون رو از دست دادیم :-((
    ممنون از سخنان زیباتون اقای استادی :yes:

    • Abbas گفت:

      کمبود شع.ور دارن بعضی ها.ناموسا انگار فکر نمیکنن.همش اسپم همش ایراد گیری.تو سایت گیم یکی میاد اعت.قادات دیگران رو مس.خره میکنه یکی میره تو سیاست یکی…

      • Loner1 گفت:

        الان گیمفا میخواد این وضعشو توجیح کنه؟…ما ک قبولش داشتیم و داریم و خواهیم داشت…مشکل فقط عده ی خاصی از کاربرانن ن سایت…حق کاملا با شماست کاربر abbas

      • ALI گفت:

        واقعا مخصوصا اونایی که میان تو اینجا و سعی دارن اعت.قادات مارو زیر سوال ببرن… :reallypissed:

        • mahdi.gamer77 گفت:

          دقیقا به خاطر همین شهروز رو از دست دادیم و به خاطر دعوای اون روز و پایان جدل ها ای مقاله نوشته شد
          دوست باشیم و به هم احترام بگذاریم
          …………………………………………………………………….
          …………………………………………………………………….
          ………………………………………………………………………
          ……………………………………………………………………….
          درباره ی اینکه گفته بودید من شخصیت افرادی بوده ام که افراد زیادی را نجات داده اند ….همین الان بتمن ارکهام نایت رو تموم کردم : زیبا ترین و دراماتیک ترین پایانی که تو عمرم دیدم

        • FIRE KNIGHT گفت:

          @ALIA
          کاملا باهاتون موافقم.
          دیگه بعضی ها دارن شور.شو در میارن.
          بنظرم اگه بازم از این قبیل نظر ها دیدید
          گزارش تخلف رو بزنید و خلاص!

    • FIRE KNIGHT گفت:

      درود بر شرفت آقای استادی. 🙂
      واقعا که استادی :laugh: :-*
      واقعا همچین مقاله ای نیاز بود تا بعضی ها سر عقل بیان :yes: :yes: :yes:

    • Sepehr792.h گفت:

      مقاله عالی بود آقای استادی امیدوارم همه از این مقاله استفاده کنیم و حداقل باعث بشه بیشتر فن بازی ها کم بشه

    • Lord Mahdi گفت:

      واقعا دردنامه ای بود” که تاخیر داشت ” باید زودتر ازینا منتشرش میکردین! درود بر عرفان استادی عزیز :yes:

      • amirva گفت:

        فن ها دو آتیشه یه آتیش درست میکنن، فن های معمولی مثلا میان کمک کنن و خاموشش کنن اشتباهی به جای آب، نفت میریزن رو آتیش بدتر گر میگیره. این آتیش انقدر بزرگ میشه که کل سایت و کاربرای دیگه رو میسوزنه. فکر کنم واضح باشه منظورم.

    • AGENT47 گفت:

      بله متاسفانه گیمر های ایرانی فکر میکنند اگه کسی سلیقش با اون یکی فرق کنه باید اعدام بشه.من که نه کنسول دارم نه سیستم قوی.با همین میسازیم دیگه چکار باید کرد؟اساسین کرید ۳ رو هم نمیتونم بازی کنم

  • Armin_mn گفت:

    واقعا کار اسونی ندارید.پیدا کردن و ترجمه کردن این اخبار به روز کار اسونی نیست.ولی بعضیا حرمت هارو از بین می برند و بی احترامی می کنند با این که به نظرم من شما تنها سایتی هستین که اخبار گیم رو سریع پوشش میدین.واقعا مرسی از این زحماتتون

  • حرف حق جواب نداره
    عالی بود آقای استادی.

  • joel 2013 گفت:

    امیدوارم همه از این مقاله ارزشمند استفاده کنیم تا دیگه بحث های بی مورد نکنیم
    ممنون آقای استادی بابت مقاله خوبتون :yes:

  • bardiab1 گفت:

    پس از مدت ها این مقاله منو مجبور به لاگین کرد واقعا عالی بود :yes:

  • E3 2015 گفت:

    باز شروع شد

  • saeedgreat گفت:

    باهم دوست باشیم :yes: :heh:

  • silvermahdi گفت:

    خداشاهده نمیخوام مسخره کنم ولى اونجایى که گفت به خاطر چند پیکسل یک گیمرو ناراحت میکنید دلم کباب شد 🙁 🙁 🙁 🙁

  • Big Gabe گفت:

    قابل توجه فنای متعصب که هر چی می کشیم از دست بعضی از همون هاست
    خودشونم میدونن با کدومشون هستم
    اونقدر خزعبل گفتن که بعضی از بهترین کاربرای سایت مثل شهروز و سیاوش و پدرامم طاقتشون طاق شد و گذاشتن رفتن. حالا شما فنای بی کله بشینین بزنین تو سر و کله هم به خاطر یک مشت پیکسل!
    :pissedoff: :reallypissed:

    • Gamer fan گفت:

      اولا همینجور کامنتاست که باعث جنگ و جدل میشه سوما ما مایکرو فن های خیلی متعصب هم داریم و فقط سونی فن ها نیستند

      • Big Gabe گفت:

        اگه فن متعصبی نباشه که بحثی رو شروع کنه مطمئن باشین هیچ دعوا و مشاجره ای شکل نمی گیره. همه میدونن آتیش بیار معرکه کیا هستن.اونایی که با ورودشون کلا سایت رو زیر و رو می کنن.همین چند روز پیش بعد از اون کنفرانس چقد لیچار بار ماها شد؟چرا؟چون کنسولمون ضعیف تره به قول خودشون.چون اونجامون میسوزه!! جالبه همین آدمای روشنفکر نما تو اون پستا خبری ازشون نیست اما کافیه ۴ تا سونی فنو بذاری زیر فشار تا از همه جا پیداشون شه و شروع کنن به پند و اندرز
        دستشون رو شده
        این حرفام تاثیری رو اونا نداره

  • Venom Snake گفت:

    این مقاله دیدم رو به کلی تغییر داد :yes: :yes:
    .
    اینی که مهمه ما همه اینجا گیمر هستیم و باید به هم احترام بزاریم 😉
    .
    هر کسی نمیتونه گیمر باشه پس قدر این نعمت رو بدونید 🙂
    .
    آقای استادی عالی و بی نقص بود

  • Etro گفت:

    با اینکه قرار بوذد دیگه کامنت ندم ولییی…..
    جناب استادی عزیز …
    این ها گوش استماع ندارند.لمن تقول؟

    • Etro گفت:

      یه دو روز با هم خوبند، ولی کم کم همون روند قبلی را پیش میگیرند.
      امروز رفتم پست های قبلی را چک کردم و وقتی دیدم با شهروز عزیز چطور برخورد کردند ،واقعا ناراحت شدم.
      شهروز اگه اینا میخونی باید بهت بگم دوست من اینجا ایرانه.اگه به کسی چیزی یاد بدی،دو روز بعد س.رت ش.یر میشه.
      بگ.ذار در ج.ه.ل مر.کب اب.د ال.ده.ر بمانند.
      این سایت هم تا وقتی کاربراش فکر میکنند که سونی یا مایکرو یا ولو ا.ر.ث پ.د.رش.ونه ،درست بشو نیست.
      تو این سایت یه جوری از شرکت مورد علاقشون دفاع میکنند که انگار بقیه روشون دشنه کشیدن

      • sinamofrad گفت:

        میشه بگید کدوم پست بود که همه گذاشتن رفتن؟
        ــــــــــ
        من هم خیلی وقت بود نظر نمیدادم حال بعضی از بچه ها رو نداشتم یک سری واقعا هیچی نمیدونن و میان نظر میدن حداقل از چیزی مطمئن بشید بعد نظر بدید نظر هم میدید با دلیل و مدرک باشه نه اینکه میاین یه چیزی رو هوا میگید

        • Etro گفت:

          درست یادم نمیاد. ولی یکی از پست های مربوط به دیترویت و ۲،سه تا پست قبلیش.تو پست دیترویت شهروز رسما خداحافظی کرد و تو یه پست قبلش که احتمالا مال انچارتد بود اول چند تا نظر اول که مال دکتر بود را مخفی کردند وبعد هم …خودتون برید ببینید

          • Etro گفت:

            به عنوان یه کسی که طرفدار سونی ام از رفتار یه سری از سونی فن ها حالم بهم میخوره.
            برا.در عزیز.احسانسونی.۱۸ سالته.داری کنکور میدی.
            پس فردا باید وارد اج.تما.ع بشی.
            یکم بزرگ شو.
            این رفتار هایی که تو میکنی تهش مال یه بچه ۱۳-۱۴ سالست.

            • Etro گفت:

              در ضمن یه چیز یادم رفت.ایا تا حالا به این فکر کردید که طرف مقابل شما که دارید بهش بی ا.ح.ترامی میکنید ممکنه یه نابغه،یه ادم موفق،یه فرد باکمالات و یا یه نفر باشه که از شما موفق تره؟

    • Sepehr792.h گفت:

      منم مثل شما قرار بود دیگه کامنت ندم ولی از امروز دوباره به گیمفا برگشتم البته اون مدت که کامنت نمیدادم هم مقاله ها رو دنبال میکردم 😉

  • E3 2015 گفت:

    For a handful of pixels

  • mohammadmahdi گفت:

    واقعا استادانه نوشتین آقای استادی :yes:

  • rocksteady گفت:

    این که بخوایم با کلیت این موضوع مخالف باشیم کار درستی نیست اگر کسی برای بد بودن یک محصول، یک بازی، یک کنسول و یا یک شبکه دلایل قانع کننده ای داشته باشه چرا نباید در مورد این بحث بشه چرا کاربرا اجازه نداشته باشند تا اطلاعات خودشون رو در میون بگذارند و با هم بحث کنن؟ اگه واقعا طرفداران هر سه پلتفورم تو سایت اینطوری به بحث کردن با هم بپردازن اگه واقعا نظر شخصیشون رو با دلیل بیان کنن و توی هر مطلبشون اطلاعاتی رو از بازی که دوست دارن یا خوششون نمیاد بیان کنن شاید دیدید خیلی ها به اون بازی روی اوردن یا خیلی ها اون دلیل بد بودن رو قبول کردن و به صورت منطقی با بازی روبه رو شدن اینکه ما نخوایم در مورد هر یک از مورادی که گفتم بحث نکنیم کار درستی نیست باید با منطق و با اطلاع بحث کنیم و نظراتمون در نظر بزاریم
    خسته نباشی عرفان خان بابت مقاله

    • بله، حرف بنده هم دقیقا همین بود :yes:

    • Etro گفت:

      انصافا دلیل قانع کننده شما دیدی تو این سایت؟
      مثلا:این بازی ژاپنیه به سلیقه ما نمیخوره ،ایرانی ها دوست ندارند ،پس آ..ش..غ..ا..ل..ه
      یا:
      و.ای چقدر فاینال فانتزی میدن.من که حتی یکیش را هم بازی نکردم.
      در حالی که تو همین ایران خیلی کسا عاشق فاینال فانتزی و همون بازی های ژاپنی در نظر اوشون آ..ش..غ..ا..ل..ن..د

      • rocksteady گفت:

        عزیز من نگفتم دلیل قانع کننده می بینم یا نه تمام حرفم این بود که اگر اینطوری باشه هیچ اشکالی نداره که کاربرا بشینن با هم بحث کنن تو این چند سالی که بودم کم پیش میاد که یکی نظر درست بده تو همه خبر یا نقدا مثلا نقد ی بازی میاد رو سایت طرف هنوز نخونده می گه خیلی ممنون بابت نقد که از نظر من این ی جور تو.هین به زحمتی هست که نویسنده کشیده برا اون مقاله یا نقد یا خبر و… کاربرا اول باید متن رو بخونن اگه چیزی می دونن در مورد بازی در میون بزارن اگه نمی دونن از اخبار قبلیش اطلاع بدست بیارن یا سرچ کنن خوششون نمیاد دلیل بیارن که این بازی این مشکلا رو داره خوشم نمیاد من یا این بازی این ویژگی ها رو داره برا همین خوشم میاد
        کلیت حرف من این بود که کاربرا باید اینطور باشن تا نویسندگان سایت هم تمایل داشته باشن به ارسال خبر و مقاله به صورت مرتب ( جدا از اینکه ی جور وظیفست ولی وقتی اینجور رفتار مشاهده می شه سعی می کنن حداقل رو انجام بدن) شما همین مقاله ببین طرف همینطوری نوشته مقاله خوب بود نیاز بود کاربرای خوب رفتن و… شما سعی کن خودت خوب باشی خیلی از ماها اینجا همدیگرو نمی شناسیم من برم یا کس دیگه ای نباید مهم باشه چندان خودمون باید سعی کنیم اوضاع رو درست کنیم نه اینکه منتظر برگشت بقیه باشیم یا بگیم حالا که اینطوره منم می رم
        ممنون وقت گذاشتید کامنت بنده خوندید

        • Etro گفت:

          میدونین این سایت چی شده؟
          تو این سایت اول که یه مطلب گذلشته میشه:
          طرف بل م.غز میاد تا اولین کامنتا بذاره و یه چیز بگه که بیشترین لایک را بگیره.
          بعد که تعداد کامنتا رفت بالاُ
          میگردن ببینند کی چی گفته تا اگه نظر مخالف دیدن از بازی و ح.ی.ث.یت شرکت و سازنده مورد علاقشون در ش.ر.ف به باد رفتنه د.فاع کنند .
          نصف گ.ن.د های سایت به خاط سیستم مثبت و منفیه.
          چرا من نوعی چون تو کامنتم نظرم مخالف بقیه بوده باید منفی بخورم یا بیام تو یه پست و با دلایل بی سر و ته یه شرکت را زیر سوال ببرم و لایک بگیرم؟
          مگه این سیتم را نذلشتید که اگه کامنتی پر محتوا بود بولد بشه؟
          در حالی که به شخصه من از نظرات مخفی بیشتر چیز یاد گرفتم.چون واقعیت هایی را گفتن که کخالف م.ی.ل بقیه. بوده.
          حالا نظرات محبوب چیا بوده؟
          نمونه هاش:
          خخخخخخ متاش شد ۸۵.
          چه عدد مقدسی .
          یا:۸۵ اینجا،اونجا ،همه جا و…
          واقعابه نظرتون این س..ی.س.ت.م کاراست؟

          • joel 2013 گفت:

            این سایت هیچ مشکلی نداره کلی تر کشورمون هم مشکلی نداره این ماها هستیم که یک جامعه رو میسازیم و فرهنگشو با کارهامون مشخص میکنیم :yes: :yes:

    • arkham knight گفت:

      حرف شما درسته اما وقتی که این بیان نظر با توهین همراه نباشه
      شما خودت ببین توی این دو هفته گذشته چه خبر بوده
      متاسفانه دیگه هیچکس احترام کسی رو نگه نمیداشت
      هرچی که به ذهنشون میرسد مینوشتن

      • rocksteady گفت:

        عزیز گفتم کسی که قدرت دلیل اوردن داشته باشه به خودش اجازه نمی ده تو.هین کنه چون می دونه سطح شخصیتش میاره پایین

      • Etro گفت:

        انتقاد با احترام خیلی هم خوبه.باید هم باشه.ولی اینجا میدون جنگه:
        سکانس اول:
        تو به سونی چیز گفتی؟عجب گناه بزرگی کردی.خونت حلاله الان.دارم میام برات.
        سکانس دوم:تو ب.د ب.خ.ت قدرت pc کب.بیر را زیر سوال بردی؟ ببین چیکارت میکنم.
        در ضمن دوستای عزیزُ این ف.ح.ش دادن که شما بهش افتخار می کنید ُک.ث.یف ترین کار دنیاست.
        خب الان چی؟ خواستی به من ثابت کنی ل.ا.تی؟خواستی ثابت کنی ف.ح.ش بلدی؟
        خواستی ثابت کنی ذره از ش.عو.ر بهره نبردی.
        البته این فقط یه مثال بود.

        • amirva گفت:

          فکر نکنم بتونیم با این حرف ها جلوشون رو بگیریم. دنیا پر از آدم های خوب هم که بشه، باز هم یه عده ب ی ش ع و ر وجود داره که آدم های خوب رو دو دسته میکنن و تفرقه می اندازن. دنیای گیمری رو عرض میکنم.
          از نظر من بعد از اینکه خودمون رو اصلاح کردیم، سعی کنیم اطرافیانمون رو اصلاح کنیم و اگه نشد، به فکر بچه هامون باشیم. چون همون طور که ما آینده ساز کشوریم، بچه های ما هم آینده ساز کشورمون هستن.

    • و امیر راکستدی باز میگردد!!!

  • me.too گفت:

    متأسفانه یه سری از کاربرا که همش دورود می فرستن ( :evilgrin: ) براشون مهم نیست که به یه نفر توهین کنند و سعی می کنن با تحقیر کردن حرفشون رو به کرسی بنشونند مثلا : برو بگیر بخواب فردا می خوای بری مدرسه :quiet:
    همه بلدن تحقیر کنن ولی کسی که تحقیر می کنه نشون می ده که خودش چه حقیر هستش :smug:
    خیلی وقت بود که کمبود همچین مقاله ای حس میشد …
    خیلی ممنون از آقای استادی

  • iRaNson گفت:

    احسنت بر درک والای شما اقای استادی بسیار از بابت به زبان اوردن حرف های دل خیلی ها از شما تشکر میکنم کسانی که حتی اگر میخواستند هم دیگر نمیتوانستند این حرف ها را بیان کنند ! بشخصه به عنوان یک کاربر گیمفا و نه بیشتر ، دوستدارم به خودم قول بدهم که اگر بحث شد به بهترین شکل و با الگو قرار دادن یکی از دوستانم آنرا به بیراهه نکشانم و سعی کنم برترین نتیجه را از بحث به طرف مقابلم هدیه دهم چه بسا از امروز اگر دیدم کاربرانی مهم ترین اصل دنیای گیم را زیر پا گذاشتند تذکر خواهم داد در توان خود راهنمایی خواهم کرد و خواهم دید! و در استفاده از بیشترین قوا دریغ نمیکنم ، مطمئن باشید / مطمئن باشند !!! گیمفا ارزش به مراتب والاتری از این حرف ها را دارد و حتی با ارزش تر از ان کاربرانش هستند .
    _________________
    … چقدر انتظار این حرکت را داشتم … بازهم تشکر میکنم ازتون عرفان استادی :rose: و خواهشا دوستانی که بنا به دلایلی خداینکرده از بنده حرفی شنیدند یا گله مندند ، حلال کنند …

    یاحق (iRaNson)

  • HannaH گفت:

    مقاله بسیار خوبى بود. واقعیت این هست که مسئله فن بازى همه جا هست. از فروم هاى مربوط به بازى هاى الکترونیکى گرفته تا خواننده ها و بازیگرها و حتى لوازم ورزشى. فرق داستان این هست که اول از همه عموما (همیشه آدم مشکل دار پیدا مى شه) نه کسى خیلى این مسائل رو جدى مى گیره و نه اینقدر حمله ها به شخص هست نه به عقیده شخص مقابل. در بیشتر درگیرى هاى سایت چیزى که ما مى بینیم حمله کاربرها به شخصیت گویند یا نویسنده است نه به علائق یا سلایق مختلف. در نتیجه یک مسئله که به خودى خود مى تونه شوخى باشه تبدیل به توهین هایى مى شه که از کنترل خارج هست.
    نظر شخصى من (اصلا شخص به خصوصى مد نظر من نیست و در واقعیت هم به جز یک یا دونفر از اسم هایى که زیاد مى بینم و با اواتارشون آشنام هیچ کس رو نمى شناسم) اینه که اگر یاد بگیریم آستانه تحمل خودمان رو. بالا ببریم، بفهمیم که بازى هاى الکترونیکى سرگرمى هستن نه دوست و رفیق، و این مسئله بسیار مهم که براى اثبات عقیده شخصى خودمان نباید به شخصیت کسى توهین کرد (با عقایدش کارى ندارم) فکر کنم بخش بزرگى از مشکل حل بشه.
    به علاوه فکر مى کنم مدیریت سایت هم باید کمى در موارد توهین آمیز (مثل زمانى که به نویسنده مطلب یا کامنت توهین مستقیم مى شه) کمى جدى تر عمل کنند.

  • arkham knight گفت:

    ممنون بابت مقاله
    ای کاش این مطلب چند روز زودتر گذاشته میشد تا
    بعضی از دوستان اون شکلی به هم توهین نمی کردن
    باید یاد بگیریم به انتخاب های هم احترام بذاریم
    تا حدودی هم من مسئولان سایت رو مقصر میدونم
    واقعا چرا باید نظر بعضی از افراد که معلومه باعث جر و بحث میشه تایید شه

  • خدایی ارزش نداره به خاطر یه بازی یا یه کنسول به هم توهین کنیم مثلا هر خبری که میاد به جای اینکه به سلیقه هم احترام بذاریم و در مورد بازی بحث کنیم میایم به کنسول طرف گیر میدیم یا یه بازی که طرفداران بیشماری داره رو با خاک یکسان میکنیم که البته به نظر من تمامی این بحث های الکی که اخرش به توهین ختم میشه به خاطر سن پایین برخی از کاربر هاست که کاریش هم نمیشه کرددر کل امیدوارم گیمرا همه توی گیمفا باهم رفیق باشن

  • Sameoldgame گفت:

    دلیل همه این اتفاقات وجود یه سری بچه سال تو سایت هست که خوب چی بگیم بهشون باید بالاخره جایی برای رفتار های پچگانشون پیدا کنن ! خودم به عینه دیدم طرف پنجم ابتدایی بود و جوری داشت تو گیمفا واسه خودش تز میداد که اگه میدید تعجب میکردید ! تازه ایشون یکی از کاربرای فعال سایت هم هستن ! از اون روز به بعد دیگه کامنت ها رو جدی نگرفتم پیشنهاد من به شما همین …

  • IRAN_GAME گفت:

    منم تو پیج اینستام همچین مقاله ای نوشتم خیلی هم بازخورد مثبت داشت.ولی بازم چند تا گمراه زیر پست کامنت گزاشتن که فقط فلان کنسول حرفم نباشه 😐
    _

    خیلی فرهنگ مثبتی بود ایول از مقاله :-* :yes:

  • mohammad1380n گفت:

    خوشم اومد :yes:

  • tedy گفت:

    ممنون استاد عالی بود :yes:
    کسی نمیتونه کاری کنه شهروز و پدرام برگردن بدون اونا سایت خیلی فرق کرده

  • viero گفت:

    قطعاً هرکسی که ١/۵ میلیون پول کنسول داده با دیدگاه خودش تحقیق کرده و دیده آقا از نظر من مثلاً X1 بهتره یا PS4 بهتره
    حالا هر دلیلی که داشته ، از دیزاینش خوشش می اومده یا به کنترلرش عادت داشته یا به خاطر دوربینش یا به خاطر انحصاری ها یا ….
    خلاصه برای هر کس هرکدوم از آیتم ها مهمه و با توجه به اونا به یه جمع بندی رسیده که چه کنسولی بخره
    بهترین کار هم تو وضعیت حاضر مخصوصاً اینجا که شرایط برای گیمر ها سخته و باید با قیمت خیلی بیشتری و با سختی های بیشتر بازی و کنسولشون رو تهیه کنن اینه که آرزو کنیم هر دو کنسول به بهترین شکل و تا سال های بعد بازی ها رو اجرا کنن تا همه در کنار هم لذت ببریم
    کسی چه می دونه شاید یکی از دوستان X1 یا PS4 اولین و آخرین کنسول زندگیش باشه و دیگه توان خرید نداشته باشه

    با هم مهربون باشیم

  • Y PS گفت:

    آقای Big Gabe شما به جای ایراد گرفتن از بقیه به خودت و کامنتات یه نگاه بنداز داداش!
    _______________________________________________________________________-
    متن فوق العاده ای بود ممنون که به فکر حفظ حرمت ها و دوستی ها هستین :yes:
    اینم بگم که بحث و گفتگوی منطقی و محترمانه نه تنها اشکالی نداره بلکه سازندست.

  • Perfumed Bear گفت:

    ممنون از مقاله که نمیشه گفت دلنوشتتون
    خیلی ها هستند که از این جور بحث ها راه میندازن (حتی PC gamer ها و فن های مایکرو که البته تعدادشون به انگشتان یکدست هم نمیرسه 😀 ) واسه اینکه بحث داغ راه بیندازند یا نظرشون محبوب بشه(خودمم فقط یکبار از این غ.ل.ط ها کردم ) و واقعا متاسفم واسه بعضی و وقتی دیدم چطوری به دکتر توهین شد خودم لاگ اوت کردم و رفتم سایت همسایه تا الآن که دیدم که دوباره خونی تازه در رگ های گیم فا دمیده شده
    همه جا آدم ناشی یا جو گیر هست ولی بعضی ها واقعا غیرتی میشن و کارشان از فن بوی ها هم بدتره
    کی میخوام به سلایق هم احترام بذاریم؟
    به امید روزی که دیگه کامت فن بازی تو سایت نبینیم

  • Unknown گفت:

    واقعا” عالی بود…ممنون

  • master_hate گفت:

    مقاله ی خوبی بود… البته بیشتر شبیه یه گپ دوستانه بود تا یه نقد و مقاله…
    نام نمیبرم ولی اونایی که با فن بازی هاشون و بی احترامیاشون سایتو به گ.ن.د کشیدن .
    البته فعلا که تو این پست پیداشون نبود ( بغیر تز یکیشون 😀 ) و درواقع فعلا قابم شدن…
    فقط یه پست راجب سونی و مایکرو بیاد شروع میشه:
    سونی کبیر
    این است قدرت سونی
    انچارتد بهترین بازی
    یوشیدا دوستت داریم
    و همچنین همراه با توهین های فراوان که قابل گفتن نیست…
    یکیشون هم که انگار چند روزه فراموشی گرفته…
    این وضع ادامه داره تا وقتی که ما به نظراتشون محل نزاریم و با منفی هامون تشون بدیم که با بحثاشون ح.ا.ل نمیکنیم

    • Y PS گفت:

      آقای master_hate نمی خوام بحث راه بندازم ولی شما خودتون دارین به عده ای از دوستانتون توی دنیای گیم بی احترامی می کنین . کسی هم قایم نشده مطمئنا همه گیمفایی ها از هر پلتفرمی این متن زیبا رو می خونن به خصوص دوستانی که رفتن. اگر هم کسی توهین کرده ( که به نظرم در جواب توهین هایی این کارو کرده ) من عذر می خوام.
      این راه حلی هم که گفتین چه از طرف شما چه از طرف ما فقط وضع رو بدتر میکنه . ما باید به فکر اصلاح خودمون باشیم تا ان شاء الله گیمفا مثل قدیما گرم و صمیمانه باشه.
      در آخر هم امیدوارم دوستانی که رفتن برگردن و باعث شادی همه بشن. ممنون

      • master_hate گفت:

        من نمیتونم بعدا از توهین ها و اتفاقاتی که برای دوستان خوب نظیر شهروز و انریل … اتفاق افتاد بشینمو مثل شما محترمانه صحبت کنم و بگم همه چی گل و بلبل هست…
        اگه از همون افراد بگذریم دو روز دیگه از سر و کول ما بالا میرن

        • Y PS گفت:

          طلبکار بودن از همه کار درستی نیست.
          عده ای توی پست های PGW توهین کردن و توهین شنیدن.
          قبلا سونی فن ها به این شکل بحث و جدل می کردن؟ توهین می کردن ( در جواب توهین ) ؟
          فکر نمی کنین این کاراشون یه عکس العمل بوده؟
          بازم میگم هر دو طرف باید فراموش کنن و ببخشن.

    • joel 2013 گفت:

      تحسین شرکتی که بهش علاقه مندیم در صورتی که به رقیب بی احترامی نکنیم مشکلی نداره

      • master_hate گفت:

        اگه تحسین مشکل نداره پس شهروز تو اخرین کامنتش فقط یه تحسین کوچولو از مایکرو کرد و همه ریختن روش …

        • Y PS گفت:

          “درود بر مایکروسافت کبیر
          درود بر اکس باکس
          خانه گیمر های منطقی و باحال
          “در خانه ما رونق اگر نیست صفا هست”
          مخلص همه بچه های باصفای مایکرو فن
          تصمیمم عوض شد. هفته بعد وان میگیرم
          .
          .
          .
          .
          این هم آخرین نظر من
          در پناه خداوند باشین، هر جا که هستین
          بدرود”
          _________________________________________
          این یه تحسین کوچولو نیست دوست عزیز. همه میدونن شهروز فن ایکس وان نیست ایشون این جملات رو از روی عصبانیت ( که خیلی ازشون بعید بود ) زد.
          ایشون و عده ای از بزرگان سایت باید جلوی چندتا گیمرنمای بی منطق خویشتن داری میکردن تا موضوع حل بشه ولی…

        • joel 2013 گفت:

          به حرفتون اعتماد دارم ولی میشه لینک خبری که زیرش کامنت گذاشته رو بدی؟!

  • last of us گفت:

    واقعا مقاله ی زیبایی بود
    الکی الکی چند تا از دوستامونو فراری دادیم
    حیف

  • pes2017 گفت:

    درد نامه ای ک تاخیر داشت؟؟
    دکتر بیا واسش توضیح بده

  • daimon گفت:

    ممنون آقای استادی. :yes:
    اما فکر نکنم که اون دسته از کاربران خاص,این مطلب رو بخونند و یا حتی بتونند درکش کنند…
    افسوس. 😐

  • RUSY73 گفت:

    باتشکر از اقای عرفان استادی مقوله ی خیلی خیلی خوبی بود باید بگم دستت درد نکنه اقای عرفان استادی

  • تو پست های قبلی گفتم الانم میگم…. یه سری اقایون فن های متعصب و کم سن و سال به علت کنفرانس فرانسه سونی جوگیر شدن و سایت رو شلوغ کردن…. و به اقایون برخورد اومدن دوبرابر تلافی کردن… ایا خون با خون شستن فایده ای داره؟ معلومه که نه … عزیز من ادم به خاطر چندتا بچه خون خودشو کثیف نمیکنه! کاری که اقایون کردن به همون اندازه اقایون فنای سونی زشت بودو به اندازه همونا شخصیت خودشونو پایین اوردن…

  • PARSA_G گفت:

    :-(:-(
    واقعا چرا?
    حاضریم سر چیزای الکی که هیچ سودی ندارن به هم دیگه ف.حش خ و م بدیم و همدیگرو خوردی کنیم
    انگار نه انگار هموطنیمو از یه قشریم…
    کمبود هامونو تو فضای مجازی و واقعی سر همدیگه خالی میکنیم و همدیگرو ناراحت میکنیم
    با اسم ((شوخی)) انسانیتمونو زیر سوال میبریم
    وقت اصلاح خودمون نریسده؟چقدر میخوایم ادامه بدیم؟برای چی داریم این کار هارو میکنیم?
    اینو بدونید ((شعور)) رو تو مغازه نمیفروشن و قلبی که شکست درست نمیشه…
    کمی فکر…

    • PARSA_G گفت:

      اینجا رو جای مناسبی میدونم برای عذر خواهی
      اگه کسی از من تو این یه سال و خرده ای که عضوم ناراحته لطفا ببخشه
      نام کاربری قبلیمم parsa sony fan بود
      دوستی ها ارزش یه ((عذر خواهی )) رو دارن

  • Hamed72 گفت:

    دوستان هرچی باشه قبل از اینکه ی گیمر و فن بوی باشیم، انسان هستیم و فهم و شعور داریم.چرا باید ب خاطر ی بازی انقدر درک و شعورمون رو زیر سوال ببریم و با کسی ک مخالف نظرمونه جبهه بگیریم و طرف رو بکوبیم؟ پشت این دنیای مجازی همه فکر میکنند ک هر حرف و کلمه ای میتونند نثار طرف مقابل کنند تا ک عقده شون خالی شه و احساس بزرگی کنند و بگن منم هستم! احترام بزارید تا بقیه هم بهتون احترام بزارن.همه تون بزرگوارید و استاد.ایشالله ک دیگه از این اتفاق ها نیفته

  • سلام. مرسی از سخنان پند آمیز شما . واقعا تاثیر گذار بود.

  • Etro گفت:

    و یه چیز دیگه.اینکه هر کدوم ما الان بیایم سر تکون بدیم و تاسف بخوریم و ایرادات خدمون را نادیده بگیریم و فراموش کنیم که خیلی وقت ها همین ما بودیم که وضع سایت را متشنج کردیم،چیزی را حل نمی کنه.

  • BL FL گفت:

    بسیار تامل برانگیز بود.بچه ها من طرفدار pc هستم اگر فن بازی دراوردم و یا کسی رو با حرفام رنجوندم واقعا معذرت میخوام و درخواست بخشش دارم :-(( :-((

  • Sepehr-sdss95 گفت:

    واقعا دردنامه بود :-((
    ولی خب نظر شخصی من اینه که اگه انتقاد به روش درستش انجام بشه ایرادی نداره (بدون توهین باشه) و همین ان.تقاد ها هستند که باعث پیشرفت در اون زمینه میشن (همین نمرا.ت و مت.ا یه ا.نگیزه ای هست برای بازی ساز ها)حالا میخواد در هر زمینه ای باشه چه در بازی، فوتبال،سینما و موزیک و…فقط یادمون باشه اگه انتقادی بود اون رو به صورت کاملا محترمانه و درست بیان کنیم :yes: مثال های بد که ممکنه باعث شه به طرفدار اون چیزی(!) که دارید ازش انتقاد میکنید “بر” بخوره 🙁 البته خیلی ها به خاطر اینکه به عنوان مثال اون بازی با سلیقه شخصیش حور نیست و به اون بازی میگه:”مسخره!”
    خلاصه:انتقاد رو به صورت محترمانه بیان کنیم و انتقاد بیجا نکنیم 😉

  • آقای استادی دست مریزاد… واقعا این چیزیه که چند ساله گلوی منو گرفته. امیدوارم خیلی‌ها درس بگیرن از این درد نامه شما و اون وقتی که برای این خزعبلات می‌گذارند رو برای لذت بردن هرچه بیشتر از بازی‌ها بگذارند…

  • s1107 گفت:

    با کمال احترام
    ولی با حرفتون مخالفم
    فن بودن بد نیست
    اینکه از این فن بودن در مسیری غلط استفاده کنی بده
    متاسفانه امکان ارسال آدرس نیست اگر نه من خودم روی یکسری مقالات دنباله دار در باب همین موضوع (بیشتر بودن مزایا و فواید “فن” بودن) کار کردم که البته اونها رو جای دیگه ای منتشر کردم و نمیشه که در اختیار عزیزان گیمفایی قرار بدم.

    • Perfumed Bear گفت:

      در جواب دوستمون
      یه بار نظر دادم اما حذف شد بخاطر استفاده از کلمات رک.یک که من شخصا از نویسنده عذر میخوام و تقاضا دارم لااقل نظرم را حذف نکنید
      چند روزی هست بخاطر کل کل ها لاگ اوت کرده بودم و فقط واسه لاگ این کردم که همینو بگم…
      مدیران سایت چرا به بعضی از فن بوی های متعصب(تکرار میکنم متعصب ) رو اجازه نظر دادن بهشون میدن که گیم فا رو به گن.د کشیدن
      من اصلا نمیتونم ببینم که گیم فا از رتبه سایت اول گیم ایران پایین بیاد و دارید کم کم کاربران خوبتان رو فراری میدید
      متاسفانه نه تنها فن بازی سایت رو به فنا داده بلکه به آیتم های اختصاصی هم کم لطفی شده
      مسئله ای که دقیقا خلافش رو در سایت همسایه میبینیم با اینکه سایت نوپا هست ولی آیتم های اختصاصی خوبی از جمله آنباکسینگ و گیم پلی و راهنمای خرید کامپیوتر و … داره!
      در حالی که گیم فا قبلا تو این زمینه بی رقیب بود!!!!
      کاربران قدیمی اینو میدونن
      تازه در همون سایت نظرات کم تری میبینیم که به هیچ عنوان فن بازی توشون دیده نمیشه و همین خیلی بهتره و باعث میشه بیشتر به مقاله یا خبر اهمیت بدید تا جواب کامنت رقیب رو!!
      من دارم میرم خداحافظ گیم فا خداحافظ فنای مایکرو….
      من کاربر مهمی نیستم ولی تصمیمی که میگم به خودم مربوطه
      جواب ها:رفتی درو ببند
      بای بای
      یادت نره نون بگیری
      و…
      درضمن هدف من تبلیغ سایت همسایه نیست اشتباه نگیرید
      ولی اگه خبری از بتسدا و راکستار و مسائل مربوط به بازی سازی شد درخدمتم
      دیگه فقط خبر هارو دنبال میکنم

      • mahdi.gamer77 گفت:

        خو سایت همسایه میشه پ@ر.د#سه که اصلا در حد گیمفا نیست
        یه مشت اسکل اینجا کل کل میکنن
        اینجا رو گذاشتن واسه بحث درباره بازی ها ها نه جدل برای تراکم پیکسلی…خو اخه یعنی ؟
        به خاطر چهار کنسول و و و و …ارزششو نداره ادم اعصابشو خورد کنه …این فن بوی های بدبخت رو هم که نمی دونن چیکار کنن میان اینجا دعوا راه میندازن رو بن کنید و خلاص
        واقعا برا اونایی که اومدن از حسادت جوش شهروز رو بالا اوردن و باعث رفتنش شدن متاسفم…اخه ادم بیکار مشکل داری که دعوا راه میندازی؟
        یارو به شهروز میگفت از تو ویکی پدیا اطلاعات میاری….اخه تو ویکی پدیا کجا اینا رو نوشته؟
        تو که چشم نداری ببینی اطلاعاتش بالا هستش اینکارا دیگه چیه؟
        واقعا یه مشت بدبخت بیچاره بودن اونایی که با شهروز کل کل کردن….
        حرف اخر:یه مشت فن بوی که واقعا حدفشون به گ.ن.د کشیدن سایته میخوان اسم گیمفا رو خراب کنن

        • s1107 گفت:

          دعوای کنسولی کم بود…
          حالا نوبت دعوا انداختن بین وبسایت هاست…
          بعضیا واقعا بیمارن 😐
          الهی العفو
          شد یکبار من توی گیمفا نظر بدم و به پردیس ربطش ندین؟؟؟؟؟؟

        • aghulampor گفت:

          مهدی جان موافقم باهات.از شنیدن خبر رفتن شهروز ناراحت شدمو متاسف

        • جناب mahdi.gamer …سعی کن درست صحبت کنی…اون کسی که به دکتر گفت از ویکی پدیا اطلاعات میاری رو شما میشناسی؟ ایشون از فنای قدیمی pc بودن و نظرشون برام فوق العاده محترم…شما مشکلی داری عزیز… مثل بقیه از سایت برو … والا

          • HannaH گفت:

            نمی خواهم درگیری رو پیچیده تر بکنم ولی منبع، روش استفاده ازش و ریفرنس دادن بهش یکی از چیزهایی هست که اینجا جزو تمام برنامه درسی دانشگاهی هست و البته تقریبا هر چیزی رو که فکر کنی اول توی wikipedia و بعد توی Wikia می شه پیدا کرد. مهم این هست که یکنفر مثل دکتر وقت بگذاره، نحقیق کنه، ترجمه کنه و اینجا بنویسه. به نظر من کارش خیلی خوب بود. این اطلاعات همیشه موجوده ولی چفدر برای دوستان قابل استفاده هست؟ فکر می کنم تمام این اخبار رو که اینجا دنبال می کنیم می شه سریعتر تر از IGN یا GS هم گرفت اما این سایت ها برای همه قابل استفاده هست؟ این جایی هست که بی ارزش کردن یا دست کم گرفتن زحمت و وقت دیگران باعث دلخوری می شه. می خواهد کامنت دکتر باشه یا زحمت شبانه روزی نویسنده های سایت.

          • mahdi.gamer77 گفت:

            تا تو نری من نمیرم :rotfl: :rotfl:
            خوبه الان مقاله گذاشتن دوباره میخوای دعوا کنی؟
            این کارهارو نکنید

  • xray7 گفت:

    از فرط افسوس در مورد اینها که گفتی
    در باره فن بوی ها و همه نمیتونم چیزی بگم
    به راستی حق با شماست

    • a.b.n گفت:

      متاسفانه بعضی ها دنباله حاشیه هستن ………..واقعا مضحکه به جای اینکه از گیم لذت ببریم چسبیدیم به یه سری اعداد مزخرف مثل ۳۰ و ۶۰ و ۱۰۸۰ و ۹۰۰ و …… خوشبختانه الان سمت هر پلتفرمی برید کیفیت کاملا قابل قبولی رو بهتون ارایه میده …. تو زمینه ی گیمینگ فقط سلیقه و علاقه فرد به سبک بازی مهمه و از جایی که هر پلتفرم یه سبک رو داره ارایه میده نتیجتا هر کسی بنا به سلیقش میره سمت یه پلتفرم …
      حالا با این اوضاع بعضی ها چجوری به خودشون اجازه میدن که سلیقه ی فرد مقابلشون رو خورد و لگد مال کنن و رای نظر خودشون رو به عرش ببرن من واقعا نمیفهمم.. امیدوارم این پست تلنگری باشه واسه بعضی ها……… دوتا کار تو دنیا واقعا نفرت برانگیزه ۱ : نژاد پرستی
      ۲: خود رایی

  • omid211 گفت:

    مقاله ای استادانه از آقای استادی

  • Raver Raven گفت:

    فکر کنم یکم واسه این مقالات دیره اوضاع خیلی خرابه

  • Farshidmc گفت:

    ممنون بابته مقاله

  • Steve.p گفت:

    باور کنید همونایی که جنگ انحصاری راه میندازن از جمله خودم (شرمنده) حصرت انحصاری دیگه رو میخورم.

  • از نظر من مهم بازیه کنسول وسیلست

  • OPS 55721 گفت:

    ممنون بابت مقاله ی بسیار تاثیرگذارتان آقای استادی :yes:
    اما چه حرف ها و سخن هایی که از یادها رفتند ، و این را همیشه به خاطر داشته باشیم که با تعصب داشتن فقط خودمان را حقیر و کوچک میسازیم و هرگز به جایی نمیرسیم.
    به امید روزهایی شاداب ، پرنشاط و بدون درگیری و جنگ و دعوا در هر جامعه ای.
    ((به پایان رسید این دفتر اما حکایت همچنان باقی است…))

  • Bs گفت:

    دکی.شهروز کجایی؟ بیا و نظر محبوب شو 😥 شهروووووووز

    Sharoz talk to me shahroz shaaaaaaaroooooz

    با من حرف بزن شهروز برگرد اگه اینو میخونی برگرد 😥

    • OPS 55721 گفت:

      این قضیه ی شهروز چیه؟؟؟؟ ?:-) 😕 :-/ ?:-)
      ((دارم جدی میپرسم چون واقعا نمیدونم))
      مگه از این سایت رفت؟؟؟؟؟؟ :-(( :-(( 😥 :-((

  • rohan گفت:

    خدا خیرت بده برادر

  • حرف درستی هست هر کی سلقیه خاص خودشو داره نباید به سلیقه افراد توهین کنیم. و دقت کنیم نباید نظرات خودمون بر دیگران تحمیل کنید . هر پلتفرم نقاط قوت خاص خودشو داره اما این شما هستید انتخاب میکنید.
    در اخر از اساتید گران قدر گیمفا تشکر میکنم و آرزوی موفقیت برای همه دوستان دارم.
    زنده باد گیم :yes:

  • Big Gabe گفت:

    متن تاثیرگذاری بود اما “خانه از پای بست ویران است*خواجه در بند نقش ایوان است”
    مدیریت سایت ضعف اساسی و بنیادین داره و نظارت بر روی پست ها و خصوصا بخش نظرات سهل انگارانه و سطحیه و فقط نظراتی که حاوی بدترین توهین ها باشن (اون هم با گزارش کاربرا و نه همیشه) حذف میشن.
    اگه سیستم مثبت و منفی حذف بشه میتونه در افزایش کیفیت نظرات (ولو به بهای کاهش تعداد نظرات) موثر باشه.راه حل دیگه ای به صورت کوتاه مدت وجود نداره.راه حل درازمدت رو باید در بطن خانواده و نظام آموزشی و سیستم فرهنگ سازی مملکت جستجو کرد، نه در تک تک افراد.اگه ریشه درست بشه اونوقت دیوار فرهنگ جامعه کج نمیره.تعداد مقالات تاثیرگذار و اریجینال غیر ترجمه شده هم خیلی کم شده که این خودش از آفات همین وضع موجوده که رغبت کافی برای خلاقیت و تلاش بیشتر رو به نویسنده نمیده
    امیدوارم گیمفا یک بار دیگه و برای همیشه به جو آروم گذشته برگرده
    فقط این رو از من کوچیکتر از خودتون به یاد داشته باشین که به سلیقه دیگران احترام بذاریم و اگه کسی برامون زحمتی میکشه (چه نویسنده و خبرنگار و چه کاربر) زحمتش رو محترم و باارزش بشماریم و برای وقتی که برامون صرف کرده احترام قائل باشیم، نه اینکه اون فرد رو دانای کل و متقلب خطاب کنیم! بهتره ابتدا یه سوزن به خودمون بزنیم و بعد یه جوال دوز به دیگری.یک طرفه قضاوت نکنیم و شخضیت دیگران رو در چند نظر خلاصه نبینیم چون انسان موجود پیچیده ایه و نباید با چند جمله و عبارت تمام زندگی و شخصیتش رو قضاوت کرد.ببخشید زیاد حرف زدم

  • Dad of War گفت:

    این مقاله در یک جمله:کوتاه و تاثیر گزار بود
    ناز قلمت اقای استادی
    ولی…
    .
    .
    .
    .
    .
    .هر چقدر هم از این مقاله ها بنویسید او ن کسایی که بخوان آشوب درست کنن کار خودشونو میکنن متاسفانه

    • OPS 55721 گفت:

      احسنت…
      اون کسانی که این کارهای خجالت آمیز رو انجام میدهند(و هیچ وقت هم از کارهاشون دست نمی کشند)این مقاله رو به عنوان توهین نسبت به خودشان حساب میکنند.

  • آقای استادی گل کاشتی دهنت طلا

  • X1 no PS4 yes گفت:

    مقاله فوق العاده ای بود

  • واقعن عالی بود خیلی ممنون 😉 ولی با تاخیر فراوان :weep:

  • aghulampor گفت:

    چند روز پیش رفته بودم پیش یکی از دوستام که کلوپ بازی و فیلم داره.دیدم یکی اومد داخل گفت بازی PS2 دارید دوستم گفت اره یه چنتایی هست.رفتم جلو بهش گفت داداش چه بازی ای میخوای گفت جنگی تو مایه های کالاف اما هرچی میگردم دیگه گیر نمیاد. گفتم PS2 دیگه بازی جدیدی نداره متاسفانه.چرا یه PS3 یا PC نمیگیری گفت بخدا صبح تا شب سر کارم کلی گرفتاری و وام دارم پولم نمیرسه مجبورم با همین سر کنم.دلم میخواست اونقد پول داشتم که به تمومه کسایی که عاشق گیمن یه PS4 یا XBOX1 یا یه PC بدم که اونام مثه ما لذت ببرن.به جرعت میگم این به قول معروف فن بازیا و کنسول من خفن تره بازیا به هیچ کس چیزی نمیده بلکه دشمنی هارو بیشتر میکنه و خیلی هارو ناراحت. به امید روزی که همه گیمرا با کنسولاشون حتی اگه میکرو باشه خوش و سالم باشن.در ضمن ممنون عرفان عزیز مقالت نقص نداشت مرد.

  • نوشته‌ی زیبا، معنادار، با مفهوم و جذابی بود که از انسانی مثل عرفان استادی بر می‌اومد. مثل همیشه جذاب و گیرا نوشته شده و مثل همیشه وقتی شروعش می‌کنی، رها کردنش غیرممکن به نظر می‌رسه.
    جدا از نحوه‌ی بی‌نظیر نگارش همیشگیت عرفان جان، معنا و مفهوم نوشته نه تنها شعور بالای تو رو می‌رسونه بلکه نشون می‌ده چه قدر به مسائل پیرامونت خوب و کامل توجه می‌کنی…
    خسته نباشی عزیز
    کاربران گیمفا هم همیشه انسان‌های عزیزی بودند و هستند. یعنی اصولا هر گیمری عزیز و ارزشمند بوده و هست. بحث این نیست که تصمیم بگیریم که کسی رو آزرده‌خاطر کنیم یا نه. بحث این هست که بفهمیم گفتن یک کلمه‌ی نادرست، به کار بردن یک لفظ آزاردهنده و در ابعادی فراتر از اون یک توهین مستقیم، شعور ما رو زیر سوال می‌بره و بیشتر از همه روی تن خودمون زخم‌هایی می‌کاره…
    این‌جا بودن اگر نعمته… حس کردن حضور این همه فرد در زیر هر پست اگر نعمته… از بین بردنش به خاطر چندتا حرف نادرست چیزی نیست جز کفران نعمت…
    امیدوارم همگی موفق و پاینده باشید

    • تشکر محمد حسین، نظرت مثل همیشه باعث دلگرمی و افتخاره
      حرفت هم کاملا درسته، شاید اینجا بشه به همین موضوع اشاره داشت که تا وقتی این جمع کاربری (حداقل نسبتاً صمیمی) از بین نره، نمیشه وجود نعمت رو درک کرد :yes:

دردنامه ای که تاخیر داشت… - گیمفا