نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا
نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا
نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا
نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا
نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا
نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا

نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه

رسول خردمندی
۱۴:۳۵ ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا

بازی Prototype 2 چندی پیش نسخه PC آن با تاخیری تقریبا ۲ ماهه منتشر شد. این بازی برخلاف انتظار شرکت سازنده یعنی Radical ، موفقیت خوبی را کسب نکرد و بازی از مشکلات عدیده ایی رنج می برد.

اولین نسخه از بازی “نمونه اولیه” در سال ۲۰۰۹ رونمایی شده بود و تقریبا با استقبال خوب بازیباز ها رو به رو شد. از آنجا که انسان ها ذاتا “حریص” هستند ، شرکت Radical Entertainment تصمیم بر ساخت نسخه دوم گرفت ولی این بازی در حد انتظارات بازیباز ها نبود!

انتقام نمونه های اولیه :
کاراکتر اصلی نسخه دوم بازی “نمونه اولیه” ، جیمز هلر است که قبل از آلوده شدن به ویروس مخرب توسط آلکس مرسر ، افسر جنگ بوده است. زن و دختر جیمز در ابتدا به نظر می رسد که توسط الکس مرسر نابوده شده اند و جیمز هلر قصد گرفتن انتقام از الکس مرسر را در سر دارد ولی برای مقابله با ارتش که قصد نابود کردن نمونه های اولیه را دارند با الکس همکاری می کند ولی الکس مرسر به نظر نمی رسد که قصد نابودی ویروس را دارد بلکه احساس می شود الکس در انتشار ویروس نقش دارد. داستان برای یک بازی اکشن ماجراجویی قابل قبول است. نکته ایی که خیلی از منتقدها از داستان بازی ایراد می گیرند در این است که الکس مرسر فقط در فاز ابتدا و انتهای بازی حضور خود را نشان داد ولی به نظر بنده در این نوع روایت از داستان کاری سنجیده بود. در ابتدا الکس مرسر به دلایلی نامعلوم وارد خط داستانی جیمز هلر می شود و سپس ناپدید می شود. در حین بازی ، بازیباز دائما در ذهن خود می گوید ” الکس مرسر شخصیتی خوبی دارد یا بد؟ ” و بازیباز با در نظر داشتن این احساس متغیر ، از اکتشاف در بازی لذت می برد و برای دیدن پایان بازی لحظه شماری می کند.

نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا

زیبایی نمونه های اولیه:
گرافیک هنری بازی همانند نسخه قبلی قابل قبول است. موتور بازی Titanium ورژن ۲ است که به نسبت نسخه اول بازی ، وسعت دید افزایش پیدا کرده است. به نظر بنده تنها نکته مثبت و برجسته این بهینه سازی فاکتور “وسعت دید” بوده است. افکت های زیاد و بی مصرفی به عنوان تزئینی به موتوربازی گرافیکی چسبانده اند که تنها خاصیت آنها افت فریم افتضاح در میان صحنه های نبرد و فرار و گریز است! متاسفانه گرافیک بازی در سطح متوسطی قرار دارد. هر چند جزئیات محیط به نسبت خوب طراحی شده است ولی در بازی های ۲۰۱۲ افت فریم در نبرد یعنی شکست گرافیکی!

غرش نمونه اولیه:
صداگذاری بازی نیز همانند نسخه قبل بسیار عالی از آب در آمده است. همانند صدای جذاب و بی نظیر الکس مرسر ، جیمز هلر هم صداگذاری خوبی دارد. افکت های صدا در بازی به نسبت کمتر از نسخه قبلی بازی است. اگر در بازی به جست و جو بپردازید صداهای مردم شهر تقریبا بین ۳ الی ۴ نمونه صدا است! تنبلی بازی سازان در اینجا کاملا مشهود بوده است.

خیزش نمونه های اولیه:
همانطور که گفته شد شخصیت اصلی بازی جیمز هلر است. جیمز همانند الکس باید با پیشرفت در بازی و تغذیه ، ویروس خودش را تقویت کند و قدرتمند تر شود. البته انگیزه تقویت هلر برای پی بردن به رازهای ویروس است. جیمز در بازی ابزارهایی با کشتن هیولاهای جهش یافته کسب می کند که تنوع خوبی دارد و بازیباز می تواند از میان ابزارهای خود ، دو سلاح را به دلخواه برای نبرد انتخاب کند و کمبوهای ترکیبی زیبایی ایجاد کند. با انجام ماموریت ها در حین بازی ، کاراکتر جیمز هلر ارتقا پیدا می کند. ارتقا در بازی به عنوان جهش شناخته می شود. این جهش ها می تواند در ۳ نوع باشند. (هجومی ، دفاعی ، تندرستی)
در روند بازی برخلاف ادعای بازی سازان راه های زیادی برای انجام ماموریت ها وجود ندارد. می توانید حمام خون به راه بیندازید و یا می توانید به صورت مخفیانه دشمنان را یکی پس از دیگری نابود سازید. روند بازی تقریبا همانند نسخه قبل است. تنها تفاوت در اسم کاراکتر و سلاح ها وجود دارد! البته یکی از لذت بخش ترین کارها “شکار” است. در این عملیات ها ، هلر ابتدا از کاروان های ذخیره اطلاعات Genteck اسم فردی را برای کسب اطلاعات پیدا می کند و سپس باید در شهر به دنبال آن فرد باشد. ویروس این قابلیت را به جیمز هلر اهدا کرده است که بتواند امواج مغزی انسان ها را درک کند. نحوه عملیات هم بدین صورت است که باید در ارتفاعات موجی از خود رها سازد. موج رها شده با موج قربانی تداخل پیدا می کند و با پیش روی به موج قربانی می توان او را پیدا کرده و از وی تغذیه کند. البته سوال اصلی در این ماموریت اینجاست که جیمز هلر در ابتدا DNA قربانی را ندارد پس چگونه می تواند امواج مغزی قربانی را متمایز از سایرین حس کند؟! این نشان از تنبلی بازی سازان برای در نظر گرفتن جنبه های مختلف بازیشان است. شرم آور است که تم بازی علمی ، تخیلی است ولی بویی از علم در بازی حس نشود!

بازی Prototype 2 یک بازی در سطح متوسط است. شاید بهتر بود باز ی به عنوان یک Spin off رونمایی می شد. کسانی که از نسخه اول بازی راضی بوده اند می توانند با کاهش سطح انتظارات خود از این بازی نیز لذت ببرند.
بازی Prototype 2 در چند ماه پیش برای کنسول های Xbox 360 و PS3 منتشر شده بود. نسخه PC این بازی هم اکنون قابل خرید است.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا
نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا
نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا
نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا
نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا
نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا
نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا
نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی prototype 2 | نابودی نمونه های اولیه - گیمفا