رستگاری در سپیده دم | نقد و بررسی عنوان Until Dawn
![until dawn naghd رستگاری در سپیده دم | نقد و بررسی عنوان Until Dawn | گیمفا](https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/08/Until-Dawn-Naghd.jpg)
سینمایی شدن پدیدهای است که چه ما گیمرها خوشمان بیاید و چه نه، راه خود را توسط بازیسازان به صنعت بازیهای رایانهای باز کرده است و اتفاقا جواب مثبتی نیز گرفته است. باید قبول کرد که صحنههای سینمایی چه در عناوینی مثل Call Of Duty باشد و هیجان ما را چند برابر کند و چه در ساختهای از استاد David Cage باشد و احساس واقعی را در صورت شخصیتها به ما نشان دهد، پدیدهای جذاب و هیجانانگیز است که جا را برای هر چه پربارتر شدن این صنعت باز میکند و در واقع میتوان گفت از هنر هفتم در راستای بهبود هنر هشتم استفاده میکند. سینمایی شدن در درجات مختلف آن همواره موافق و مخالفهایی داشته است که هر یک برای خود دلیل و برهانهایی دارند که وقتی با دقت به آنها گوش میکنیم دلایل غلطی نیستند اما این نکته را نادیده میگیرند که این مسئله نیز مانند سایر این قبیل مسائل، موضوعیست نسبی و نمیتوان از واژهی خوب و یا بد مطلق در بارهی آن استفاده کرد.
————————————————————————————————————————
نام بازی: Until Dawn
سازنده: Supermassive Games
ناشر: Sony Computer Entertainment
ژانر: Survival horror, Adventure game
پلتفرم: PlayStation 4
تاریخ انتشار: ۲۵ اگوست ۲۰۱۵ (۳ شهریور ۱۳۹۴)
بازی خاص، مخاطب خاص
زمانی که David Cage که یکی از خلاقترین سازندگان بازی و سازندهی تعدادی از خاصترین عناوین این صنعت میباشد بازی Heavy Rain را ساخت، حتی آن شاهکار هنری هم مخالفانی داشت (البته منظور من مخالفانی نیست که تنها به این خاطر که بازی انحصاری کنسول رقیبشان بود آن را می کوبیدند و نه کسانی که اگر بازی در انحصار پلتفرم محبوبشان بود بازی را شاهکار هنری میپنداشتند) که با دلایلی بازی را ببشتر به یک فیلم تشبیه میکردند. موضوعی که در اینجا مطرح میشود این است که کسی باید از آنها سوال میکرد که شما در کدام فیلم میتوانید بارها و بارها پایان بازی را به اختیار خود تغییر دهید؟ شما در کدام فیلم میتوانید انواع و اقسام تصمیمات را بگیرید و در انتها نیز با عواقب تکتک آنها روبرو شوید؟ نه دوستان عزیز این فیلم نیست، بازی است. بازیای که شخصیت اصلی تفنگ ندارد و کاور نمیگیرد و یک تنه به جنگ یک لشکر نمیرود. این یک بازی احساسی است که در آن با تصمیمات و احساس و عواقب و … سر و کار دارید نه با یک گروه تروریست در افغانستان…
موضوع اینجاست که بازی خاص هم مانند سینمای خاص، مخاطب خاص دارد. قطعا نمیشود انتظار داشت عنوانی مثل Beyond یا Until Dawn یا Heavy Rain محبوبیتی مانند عناوین شوتر پیدا کنند همان طور که موسیقی راک و هویمتال نمیتواند مانند موسیقی پاپ طرفدار داشته باشد و نمی توان انتظار داشت که فیلمی از David Lynch مانند Mad Max طرفدار پیدا کند، ولی مخاطب خاص داشتن دلیل بر ضعف یک اثر هنری نیست. باور کنید لذتی که از بازی کردن عنوانی مثل Until Dawn میبرید شاید کمتر از عناوین عامهپسند نباشد ولی برای مخاطب خودش. شاید لذت بازی کردن این چنین عناوینی از جنسی متفاوت با لذت بازی کردن عناوین عامهپسند باشند ولی همچنان از همان خانواده هستند، خانواده ای بزرگ به اسم گیم که هدفش سرگرم کردن مخاطب خود است. حال این سرگرم کردن میتواند با دادن اسلحهای به دست او برای کشتن یک ارتش باشد یا سپردن تصمیماتی سخت به او که به قیمت جان او یا عزیزترین کسانش تمام شود.
همانطور که اطلاع دارید اخیرا عنوان سینمایی و ترسناک Until Dawn به طور انحصاری برای کنسول قدرتمند و نسل هشتمی سونی منتشر شد. سونی با انتشار این عنوان باز هم نشان داد که برای طرفدارانش با هر نوع سلیقهای احترام ویژهای قائل است و سبکهای خاص را نیز از یاد نبرده است. کاری که در نسل ششم با عنوان زیبای استاد David Cage یعنی Fahrenheit و در نسل هفتم با دوعنوان فوق العادهی Beyond و Heavy Rain که باز هم ساختهی دست وی بودند، انجام داد. Until Dawn یک عنوان قدرتمند دیگر به لیست انحصاریهای زیبای کنسول PS4 اضافه کرده است.
بازی Until Dawn پس از انتشار با بازخوردهای مختلفی که اغلب مثبت بودند روبرو شد و البته مثل همیشه مخالفان زیادی نیز به دلیل سبک خاص خود پیدا کرد که از قبل از انتشار مشخص بود چنین خواهد شد. مخالفانی که به شاهکاری مثل Heavy Rain رحم نکردند قطعا بازی خوب و جذابی مثل Until Dawn را راحت نخواهند گذاشت. وقتی ایراداتی که از سوی مخالفان و منتقدان بازی به آن وارد شده است را مطالعه کنید به طور کلی به این نتیجه میرسید که اغلب به طور کل با ساختار بازی و تماما سینمایی بودن آن مشکل دارند و از نحوهی روایت داستان یا تصمیماتی که باید در طول بازی بگیرید شکایتی نداشته اند (تاکید میکنم اغلب، نه تمام منتقدان) و آن را جذاب توصیف کردهاند. دوستان باور کنید اگر این بازی که از وبسایت سخت گیر Gamespot نمرهی ۸ را گرفته است قرار بود فیلم باشد چیزی جز یک فیلم درجه دو هالیوودی از آب در نمیآمد و امتیاز آن بسیار بسیار پایینتر از این حرف ها بود اما به عنوان یک بازی واقعا جذاب از کار در آمده است. میدانید چرا؟ چون این یک بازی است، نه فیلم. اینجا شما اتفاقات را کنترل میکنید نه یک روند خطی و از پیش تعیین شده. اینجا تصمیم با شماست زیرا این یک فیلم درجه دو هالیوودی نیست، این یک بازی AAA جذاب و زیباست. عنوانی که شاید وامدار هنر هفتم باشد اما بازیگر نقش اول آن ما هستیم. ما تعیین میکنیم چه کسی میمیرد و چه کسی زنده میماند.
وقتی چند دوست با هم در مورد یک بازی ثابت به نام Until Dawn صحبت میکنند ممکن است چند داستان کاملا متفاوت برای یکدیگر تعریف کنند که برای هر کدام از آنها با تصمیماتشان اتفاق افتاده است. چه فیلمی چنین قدرتی دارد؟ قطعا هیچ فیلمی. Until Dawn هر قدر هم سینمایی باشد باز هم یک بازی است زیرا تک تک لحظات و تصمیمها و سرنوشت افراد مختلفش در اختیار شماست. پس لطفا آن را با فیلم مقایسه نکنید. در این مقاله قصد داریم به طور دقیقتری در مورد این بازی صحبت کنیم و نکات مختلف آن را بررسی نماییم.
اثر پروانهای:
مهمترین نکتهای که در مورد Until Dawn خودنمایی میکند سیستم انتخاب و جزا در بازی است و از نظر رو به رو شدن با عواقب تصمیماتتان با یکی از برترین بازیها روبرو هستید. سیستم “اثر پروانهای” یا همان “butterfly effect” در بازی بسیار موثر عمل میکند و وزن خاصی را حتی به تصمیماتی که به ظاهر بی اهمیت میآیند بخشیده است و بارها و بارها گیمر را دچار پارانویا و ترس از انتخاب تصمیم اشتباه میکند و با روح و روان او بازی میکند. این سیستم به همراه خشونت بیپردهی بازی و جذابیتهای تینایجرهای داستان، تجربهی لذتبخش خلق یک فیلم ترسناک دهه هشتادی را به شما میدهد. Until Dawn در واقع یک آزمایش برای شماست که محک بزنید تا کجا میتوانید با بازیهایی با داستانی چندلایه و شخصیت محور پیش بروید و علیرغم برخی جلوههای گرافیکی نه چندان زیبا (بسیار کمتعداد)، با کمک داستان و سپردن کنترل آن به شما موفق به رساندن پیام خود که همان به ارمغان آوردن تجربهای درگیر کننده برای شما است، شده است.
زمینهی اصلی داستان بازی همان تم همیشگی فیلمهای ترسناک میباشد. ۸ نوجوان با هم به یک کوهستان برفی به دور از خانواده و تمدن سفر میکنند. دور هم جمع شدن آنها در اولین سالگرد ناپدید شدن دو دوست مشترکشان که دوقلویی با نامهای Hannah و Beth بودهاند خیلی زود تبدیل به فاجعهای مخوف میشود. این گروه ۸ نفره خیلی زود بر اساس شخصیتهایشان به گروههای کوچک دو نفره تقسیم میشوند و این زوجها جدا میشوند تا به علایق و سرگرمی خود بپردازند اما همهی ما میدانیم وقتی در داستانهای ترسناک گروهها به بخشهای کوچک تقسیم میشوند چه اتفاقی میافتد. ظرف یک ساعت همه چیز تبدیل به یک جهنم میشود و مردی ماسکدار و موجودی ترسناک شروع به ایجاد وحشت و اقدام به قتل نوجوانان داستان میکنند….
مرموز و تردیدآمیز
بین هر مرحلهی بازی شما یک روانشناس مرموز را در دفتر کارش مشاهده میکنید. شما که کنترل یک فرد ناشناس را بر عهده دارید به سوالات او پاسخ میدهید. سوالاتی که که همگی حول محور ترسهای شما و حس شما در بارهی شخصیتهای مختلف بازی میچرخند. باید انتخابهایی از قبیل “مار یا عنکبوت”، “سوزن یا چاقو” و “روح یا زامبی” انجام دهید. این روش بازی است برای فهمیدن این که شما از چه چیزهایی ترس دارید تا از همان المانها در بازی به ضرر خود شما استفاده کند و داستان ترسناک شما را شخصیتر کند. مثلا این که قاتل با چاقو قتل را انجام دهد یا با الت قتاله دیگری که بیشتر از آن وحشت دارید. شاید این مسئله برای این بازی کمی عجیب به نظر برسد ولی تم کلی بازی و داستانی که برای شما تدارک دیده است به اندازهی کافی جذاب هست که از این مسئله آزرده نشوید.
همین دیدارهایی که بین مراحل با روانشناس داریم، مهمترین مثال برای ویژگی “اثر پروانهای” در بازی هستند. تصمیمات بسیار کوچک شما عواقب بسیار بزرگی برایتان در پی خواهند داشت و نکتهی مهم این است که این عواقب یک مرحلهای نیستند، یعنی مثلا تصمیمی که شما در مرحلهی اول بازی میگیرید باعث به وجود آمدن مشکلی در مرحلهی دوم میشود و بسته به این که چگونه آن مشکل را حل کنید در مراحل بعدی چندین مسیر گوناگون و چالش شخصیتی مختلف را برایتان رقم خواهد زد. در واقع تصمیمی که شما در مرحلهی اول بازی میگیرید به چندین شاخهی مختلف با تصمیمات مختلف متصل میشود که خود این شاخه نیز به چندین شاخهی دیگر متصل است و این مسیر ادامه مییابد تا باعث خلق تعداد بسیار زیادی مسیر داستانی مختلف شود و ارزش تکرار بازی را فوقالعاده بالا ببرد.
بعد از تجربهی چندبارهی بازی بسیار جالب است که در بار سوم و یا چهارم بازی، مسیرهای داستانی را مشاهده میکنید که در دفعات قبلی اصلا آنها را ندیدهاید و کاملا جدید هستند. در واقع Until Dawn با اتصال شاخههای مختلف تصمیمگیری و داستانسرایی آن هم نه به یک نفر بلکه به ۸ شخصیت جداگانه، زمین بازی عظیمی را در اختیار ما قرار میدهد تا آن گونه که دوست داریم نقشآفرینی کنیم، بارها و بارها و بارها بازی را انجام دهیم و به نکات جدید پی ببریم و داستان ترسناک شخصی خود را بنویسیم.
جان هشت انسان در دستان شما… بازگشتی در کار نیست
خود بازی نیز به طرز زیبایی مسیر انتخابهای شما را دنبال میکند و شما را نیز در جریان میگذارد. وقتی یک تصمیم مهم در بازی گرفته میشود در صفحه تصویر یک پروانه نمایش داده میشود و اگر به منوی بازی بروید میتوانید مشاهده کنید که کدام یک از اعمالی که در گرفتن آن تصمیم انجام داده اید بعدا باز خواهند گشت و یقهتان را خواهند گرفت. نکتهی جالبتر اینجاست که وقتی بعدا در بازی یک اتفاقی رخ میدهد که در اثر تصمیم شما در چند مرحلهی قبل بوده است، بازی به شما اطلاع میدهد و شما را در جریان میگذارد که بدانید از کجا خوردهاید!
با استفاده از سیستم “اثر پروانهای” قادر هستید که مثلا بفهمید در اثر تصمیمی که در مرحلهی سوم گرفتهاید و اسلحه را به فلان شخصیت داده اید در مرحلهی هشتم چه کسی آسیب خواهد دید و حتی این که دیگران چگونه به این حمله واکنش نشان خواهند داد. یا به عنوان مثال اگر از یک شخصیت در قسمتی از بازی حمایت نکنید باعث میشود که او رابطهاش با یک شخصیت دیگر بهتر شود و این موضوع روی رفتار آنها در یک موقعیت دیگر تاثیر میگذارد و انتخابهای جدیدی به وجود میآید، رابطهی وی با شما سردتر خواهد شد و در یک موقعیت دیگر ممکن است به شما شلبک کند و دیگری را نجات دهد، مجموعهی این زنجیره اتفاقات بر روی موقعیت فرار آن دو شخصیت در نیمهی دوم بازی تاثیر میگذارد و کاملا سرنوشت جدیدی را برای آنها رقم میزند. سرنوشتی که تنها اگر از او حمایت کرده بودید اکنون کاملا متفاوت بود. همین مثال کافی است تا سطح تاثیرگذاری تصمیمات شما در بازی و نقش آن در واکنشهای دیگر شخصیتها و سرزدن رفتارهای انسانی و غیر انسانی مختلف از آنها، مشخص گردد. سیستمی که به معنای واقعی کلمه پیچیده، جذاب و شگفتانگیز است.
دیگر نکتهی مهم و حیاتی در بازی این است که وقتی تصمیمی را گرفتید دیگر بازگشتی در کار نیست. قبل از گرفتن تصمیم، خوب وقت دارید تا عواقب آن را کاملا بررسی کنید و بسنجید ولی وقتی که آن را اتخاذ کردید دیگر تمام است. سیستم سفت و سخت ذخیرهی بازی اجازهی هر گونه بازگشت به گذشته را از شما میگیرذ و مجبورتان میکند تا مانند زندگی واقعی پای تصمیمهایتان بایستید تا زمانی که بازی به اتمام برسانید بخواهید دوباره آن را شروع کنید. این یک حرکت شجاعانه از سوی سازندگان بازی بوده است که حتی اگر به اجبار هم شده، قابلیت تکرار بازی را برای شما نگه دارند و عنوانشان را از افتادن به ورطهی آزمون و خطاهای مکرر حفظ کنند.
تصمیمات احساسی یا عقلانی؟
در کمتر از یک ساعت پس از شروع بازی به خود میآیید و مشاهده میکنید که از برخی شخصیتها متنفر شدهاید و بعضی را بیشتر دوست دارید. کمی جلو میروید و ناگهان میبینید که طی تصمیماتی شخصیت مورد علاقهتان کشته شد و باید بازی را با کسانی که از آنها متنفر هستید ادامه دهید. این کاری است که Until Dawn با شما میکند. هر یک از این ۸ نوجوان یک شخصیت کاملا متمایز و جدا از دیگران دارند و قطعا هر گیمری بسته به سلیقهاش با برخی از آنها همذات پنداری بیشتری میکند و در واقع بعضیها سوگلیهایش در بازی میشوند. حال با توجه به این که سرنوشت تکتک این شخصیتها در دستان شماست و بعد از گرفتن یک تصمیم راه بازگشتی نیست، خودتان تصور کنید چه استرسی را در لحظه لحظهی بازی باید برای حفظ جان شخصیتهای مورد علاقهتان تحمل کنید.
همینطور که در بازی پیش میروید و کوهستان برفی را جستجو میکنید یک سری پازلهای محیطی نیز وجود دارند که باید آنها را حل کنید. مواردی از قبیل پیدا کردن وسائلی برای درست کردن آتش و یا روشن کردن آبگرمکن. در محیط اجسام و آیتمهای خیلی کمی وجود دارند که میتوانید با آنها تعامل داشته باشید و این اجسام با یک نور نقرهای رنگ نمایش داده میشوند. این مسئله کمی ناامید کننده است زیرا حس قرار داشتن در یک قطار که با سرعت حرکت میکند را به ما میدهد و خیلی بهتر بود که گشت و گذار و تعامل بیشتری را با اطراف خود میتوانستیم داشته باشیم زیرا محیط بازی واقعا پتانسیل این را دارد که اجازه دهد در دخمه ها و اتاقهای ترسناک و مرموز محیط برفی کوهستانی گشت و گذار کنیم و کمی بترسیم.
اجسامی که میتوانید با انها تعامل داشته باشید بسیار جالب هستند زیرا حاوی نکات داستانی، سرنخ و همچنین تهدید برای شما هستند. آنها نکاتی را در باره دوستان گمشدهی شما، قاتلی که دنبال شماست و دیگر رمز و رازهای محیط بیان میکنند. راستش را بخواهید در ابتدا به نظر میرسد که هر سرنخ به تنهایی مهم نیست و شاید گمان کنید اینها تنها برای پر کردن در بازی قرار گرفته اند اما بعد از مدتی باز هم متوجه خواهید شد که اصلا اینطور نیست. ناگهان به خود میآیید و میبینید که در منوهای بازی مشغول یافتن همین سرنخ های ریز و مرتبط کردن آنها به بقیه هستید تا قسمتی از داستان را برای شما روشن کنند.
در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟
شما همچنین در بازی آیتمهایی را به نام Totem جمع میکنید که آینده را نشان میدهند، مواردی مثل مرگ شخصیتها و خطرات پنهانی که ممکن است اتفاق بیافتد. مثلا اگر توسط آنها شخصیتی را در اتش ببینید باید بیشتر حواس خود را جمع کنید وقتی میبینید او یک مشعل در دست گرفته است. یا زمانی که یک شخصیت مشغول بررسی یک صخره است و شما قبلا یک Totem از او یافته اید که مرگ او با سقوط ار ارتفاع را نشان میدهد، تصمیمهایتان باید در راستای دور کردن او از صخره قرار گیرد تا از مرگ او جلوگیری کنید. مانند دیگر موارد ذکر شده در بازی Until Dawn این Totem ها هم شاید در ابتدا غیر مهم به نطر بیایند تا زمانی که ناگهان میفهمید نه تنها غیر مهم نیستند بلکه بسیار بسیار اهمیت دارند و خود را در حال چک کردن مداوم آنها مییابید.
سکانسهای اکشن و عکس العمل در بازی به شدت هیجان انگیز هستند زیرا شما زمان بسیار بسیار کوتاهی را برای نشان دادن عکس العمل در آنها دارید (دقیقا مثل زمانی که همان نوجوانها برای دفاع از خود در واقعیت دارند). اگر دستوری را انجام ندهید و یا اشتباه دکمهای را فشار دهید سبب رخ دادن حالاتی مثل تلو تلو خوردن هنگام دویدن، برخورد با اجسام و وسایل در مسیر، و یا حتی قدم اشتباه گذاشتن بر روی یک سنگ میشوند و سقوط و مرگ را به همراه دارند. زمانی که یک شخصیت زمان گرانبها را برای انجام دستور درست در چنین صحنههایی از دست بدهد ممکن است در حال فرار برای نجات جان خود موفق نشود و به همین سادگی بمیرد (درست مثل دنیای واقعی و فرار از دست یک قاتل دیوانه). این سیستم برای وارد کردن استرس به شما و هر لحظه هوشیار نگه داشتن شما بسیار موفق عمل میکند و درست نزدن حتی یک دکمه عواقب مرگباری را برای شما به همراه خواهد داشت که این مسئله به مراتب مهم تر و جدی تر از هر بازی دیگری است.
یکی از بهترین تجربهها در بازی Until Dawn استفادهی سازندگان از ژیروسکوپ موجود در DualShock 4 است. بعضی بازیها استفادههای بیهودهای از این مسئله داشتهاند که اصلا جذاب نبوده است ولی Until Dawn به معنای واقعی از ژیروسکوپ بهترین و جذاب ترین استفاده را کرده است. مثلا در یک صحنه بازی از ما میخواهد کنترلر را کاملا ثابت نگه داریم در حالی که در یک کمد قایم شده ایم و البته گزینهی فرار از کمد را نیز داریم. جالب اینجاست که اگر ذره ای، حتی ذره ای کنترلر را تکان دهید و زیروسکوپ دقیق DualShock 4 این حرکت را درک کند شما گیر میافتید و مانند اغلب تصمیمهای اشتباه در بازی مرگ شما حتمی است. در این صحنه ها باید نفس خود را نیز حبس کنید تا مبادا کنترلر تکان بخورد و اینجاست که حس عمیق کسی که در کمد قایم شده است و نفس خود را حبس کرده است به شما منتقل میشود و این جادوی بازیست.
از نکات منفی که در بازی به چشم میخورند میتوان به برخی جلوههای گرافیکی اشاره کرد که در برخی مواقع نا امید کننده هستند در حالی که در دیگر موارد مثل چهرهی شخصیتها کیفیت گرافیکی بازی فوقالعاده به نظر میرسد و نفس را در سینهی شما حبس میکند. همچنین زاویه ی دوربین و فیلمبرداری بازی در برخی مواقع واقعا ضعیف و البته عجیب است مثل نمایش از بالا و یا روی زمین در گوشهی اتاق که در برخی موارد انجام عمل درست را واقعا سخت میکند و مثلا نمیتوانیم بفهمیم جای درست برای رفتن کجاست، آن هم با وقت بسیار کمی که بازی در اختیار ما قرار میدهد و عواقبی که واقعا شوخی ندارند و به راحتی شخصیت را میکشند. گاهی مواقع مثلا شخصیت در حال بالارفتن از پله و یا عبور از روی پل است که ناگهان دوربین میایستد و شخصیت از کادر بازی خارج میشود. دوربین در اکثر مواقع راههایی را که به پیدا کردن سرنخ ها و … میشود میپوشاند تا به راحتی نتوانیم آنها را پیدا کنیم و البته این به خودی خود نکتهی بدی نیست ولی بعضا عذاب آور میشود. مثلا مجبورید زمان زیادی را در کنارههای صفحه راه بروید تا ناگهان یک راه مخفی و یا مسیری به یک سرنخ پیدا کنید.
در مورد بازیگری در Until Dawn واقعا باید از کلمهی فوقالعاده استفاده کرد. وقتی شخصیتی ناراحت، خوشحال، غمگین و یا عصبانی است کاملا این را به شما منتقل میکند به لطف صداگذاری بی نظیر و اجرای عالی بازیگران. البته گاهی صورت شخصیتها زیاد جالب احساسات را نشان نمیدهد و حالتی خشک و مرده دارند که البته این فقط در بعضی مواقع در بازی اتفاق میافتد. motion capture در بازی ایرادهایی دارد و گویا به خوبی بهینه نشده است مخصوصا در مورد صحبت کردن شخصیتهای بازی که در برخی مواقع گویا هنگام حرف زدن دهانشان بیش از حد باز میماند و خیلی آرام حروف و جملهها از دهانشان خارج میشود که این حالتی ناخوشایند به دیالوگهای بازی داده است. واقعا وجود این نکته خیلی ناراحت کننده است زیرا صداگذاری و حرف زدن بازیگران واقعا درجه یک و بینظیر است و اگر با motion capture دقیقتری همراه بود فوق العادهتر نیز میشد. تمامی بازیگران Until Dawn به وضوح حس یک نوجوان را کاملا در صحبتها و واکنشهایشان به شما منتقل میکنند و به همین خاطر حالت عجیب دهان در هنگام حرف زدن شما را زیاد اذیت نمیکند و در حقیقت قابل گذشت است.
در راس تمام موارد گفته شده، موسیقیهای فوقالعاده ی سازندهی موسیقی Dead Space یعنی Jason Graves قرار دارند که کاملا در بازی حل شدهاند و واقعا حس و حال و هوای ترس، وحشت، تردید، ناامنی و … را به شما و بازی منتقل میکنند که واقعا قابل تحسین است.
![2926387 6 کوچکترین حرکت کنترلر مرز بین مرگ و زندگی اوستپس شما هم نفس را مانند بازیگر در سینه حبس کنید تا کنترلر تکان نخورد](https://gamefa.com/wp-content/uploads/2015/08/2926387-6-e1440988850112.jpg)
کوچکترین حرکت کنترلر مرز بین مرگ و زندگی اوست… پس شما هم نفس را مانند بازیگر در سینه حبس کنید تا کنترلر تکان نخورد
نتیجه گیری: رستگاری در سپیده دم
Until Dawn عنوانی است که وقتی آن را به اتمام میرسانید حس و حال کاملا خوشایندی دارید و بازی شما را کاملا سرگرم کرده و به عمق خود برده است. تاثیر تصمیمات شما و رویارویی با عواقب آنها و نقش هر تصمیم در اتفاق افتادن وقایع بعدی در بازی واقعا بینظیر است و هیچ کجا مشابه آن را پیدا نخواهید کرد. شاید در برخی مواقع بعضی جلوههای گرافیکی بازی شما را اذیت کنند، ولی در انتها Until Dawn موفق میشود حس رضایت کامل را توسط مکانیکهای موجود در بازی و روند زیبا و چند لایهی داستان گویی خود به شما منتقل نماید. اگر در یک کلام بخواهیم در مورد این بازی صحبت کنیم باید گفت Until Dawn از آن بازیهای ترسناکی است که به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی نباید از دست دهید زیرا برای شما تجربهی جدیدی از استرس و وحشت و تصمیمات و عواقب را به همراه دارد.
![Haj kratos(در انتظار ریمیک سه گانه قدیمی) Haj kratos(در انتظار ریمیک سه گانه قدیمی)](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/186024/1719260989-bpthumb.jpg)
![Ali_px Ali_px](https://gamefa.com/wp-content/uploads/avatars/173810/1693917873-bpthumb.jpg)
پر بحثترینها
- تریلر معرفی بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، روی کانال پلی استیشن بیش از ۲۳ هزار دیسلایک دریافت کرده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- اولین اطلاعات از بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic: The Heretic Prophet، منتشر شد
- Astro Bot بهترین بازی سال شد؛ فهرست کامل برندگان The Game Awards 2024
- ناراحتی کارگردان Black Myth: Wukong بابت نبردن جایزه بهترین بازی سال
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- ناتی داگ از بازی جدید خود به نام Intergalactic: The Heretic Prophet رونمایی کرد
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- نکات مخفی تریلر بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، که شاید متوجه آنها نشده باشید
نظرات
ممنون جناب اقا بابایی بابت نقد و بررسی فوقالعاده ات.دست به قلم ات حرف نداره.انتیل داون واقعا بازی خیلی خوبیه متاش هم اینو میگه(۷۹)تقریبا ۸۰
ممنونم از شما که به من لطف دارید. واقعا بازی زیبایی بود. لذت برم ازش. به هیچ وج-ه هیچ بازی رو شبیه این بازی انجام نداده بودم. حتی heavy rain و فارنهایت و beyond هم کاملا متفاوت بودن با این بازی. تصمیم های اشتباه شوخی نداشتن و واقعا داغونت می کردن و مثل اب خوردن می میرن شخصیتها. سیو بازی هم جوریه که برگشتی نداره. عالی بود.
یک دنیا ممنون بابت نقد و بررسی همچنین وقت گرانبهاتون :yes:
ممنون از شما به خاطر وقتتون واسه خوندن مقاله.
دوستای عزیزم می خواستم یه نکته ای رو بهتون بگم. این که مقاله رو می خونید و وقت میذارید و نظر می دین خیلی خیلی برام ارزشمنده و وظیفه ام هستش که پاسخ نظرات شما عزیزان رو بدم. فقط می خواستم بگم اگر این وسط گاهی وقتها برخی نظرات رو فراموش می کنم پاسخ بدم و یا از دستم در میره پیشاپیش عذرخواهی میکنم از همتون و قدردانتون هستم به خاطر نظراتی که میذارین. چه مثبت باشه و چه منفی منت می ذارین که وقت ارزشمندتون رو صرف خوندن مقاله و نظر گذاشتن می کنید.
اقای بابایی من بازی میخرم نمیخوام عوض کنم بنظرتون ارزش خرید داره این بازی و در ضمن نقد عالی بود
راستش رو بخواید من یه قانون دارم برای خرید بازی پلی استیشن ۴ که هر بازی که ارزش تکرار بالا داشته باشه رو می خرم که معمولا یعنی بازیهای نقش افرینی. این بازی هم با این که نقش افرینی نیست ولی ارزش تکرار خیبلی بالایی داره و قطع خریدش ارزش داره. من از دوستم گرفتم و بازی کردم و دیدم واقعا عالیه و حالا احتمالا می خرمش واسه دفعات بعدی که بخوام بازی کنم البته اگه دست دوم پیدا کنم که خیلی بهتره. در مجموع اگر نظر بنده رو می خواید با توجه به تجربه ی بار اول بازی میگم قطعا ارزش خرید داره و یکی از انحصاریهای عالی سونی هستش.
ممنون بابت خوندن مقاله .
لطف دارین بابت راهنمایی واقعا موثر بود
______
مقاله شما منو مجذوب خودش کرد
واقعا دست به قلمتون عالیییه
متشکرم. شما لطف دارید به بنده.
من کوچیک شما هستم
شما آقایید.
همین امروز نسخه استیل بوکش خریدم منتظرم برسه بازی کنم
عاشقشم
نقد و بررسی عالیه ممنون،فایده نداره باید دوباره یه ps4 بگیرم :idk: :struggle:
اینو حداقل باید یک بار بازی کرد.
بچه ها بازی کنید و بذت ببربد
به نظر بازی جذابی میاد :-))
گیمفا افرین مقاله هات زیاد شده باریکلا :yes:
یه خسته نباشید به همه نویسنده ها
جان هشت انسان در دستان شما…بازگشتی در کار نیست :pain:
گند میزنم همشونو از دست میدم :sidefrown:
اتفاقا گند زدنش اصلا کار سختی نیست!
اره به مویی بنده :sweat:
بعد از تجربهی چندبارهی بازی بسیار جالب است که در بار سوم و یا چهارم بازی، مسیرهای داستانی را مشاهده میکنید که در دفعات قبلی اصلا آنها را ندیدهاید و کاملا جدید هستند. واقعا از این قابلیت شوکه شدم خیلی باحاله
نقد بسیار عالی و کاملی بود ،خیلی ممنون بابتش :blush:
و در مورد بازی هم، باید چیز جالبی باشه البته من فعلا دارم برای متال پول جمع میکنم ولی بعدش دیگه میگیرم این هم :snicker:
فقط آقای اقابابایی شما توی چند ساعت بازی رو برای بار اول تموم کردین؟
مرسی از شما. فکر می کنم حدود ۱۱ ساعتی شد تا تموم شد. حتما بگیرید بازیش رو. خیلی خاصه
۱۱ ساعت برای فقط بار اول 😯 مطمئنا بخاطر این تصمیمات پروانه ای باید بیش از ۴۰ ۵۰ ساعت طول بکشه :chic:
۱۱ ساعت 😯
حتما میگیرمش
اثر پروانهای این بازی به حدی گسترده و حرفهای کار شده که پس از تموم کردن بازی حس کنجکاوی میاد و میگیم یه بار دیگه بازی کنم و اون یکی گزینه رو انتخاب کنم! و این کار ارزش تکرار بازی رو بسیار بالا برده! و با یک انتخاب دیگه میتونه ده ها اتفاق جدید بیوفته که دفعه قبل ندیدیم!
ممنون بابت نقد و بررسی.
دقیقا همین طوره. متشکرم از شما
:نقد بسیارعالی بود خسته نباشید بااین نقدخریدش واجب شدتاهفته دیگه بازیشومیگیرم
قطعا پشیمون نخواهید شد.
ممنون بابت نقد
مرسی از شما.
دیروز اجاره کردمش
شاهکاره شاهکار
ترس های بازی فوق العادست
الان حس میکنم یه جامو خیس کردم
چیزایی که تو واقعیت ازشون میترسین مثل عنکبوت و مار رو میاره تو بازی
هیچ وقت این شاهکارو از دست ندین
بازی از ترس های شما بر علیه خودتون استفاده میکنه.
کاملا درسته
من از عنکبوت متنفر بودم و همون رو تو جاهای تاریک میدیدم
P.T رو بری چیکار میکنی دگ؟ 😐
…
ممنون بابت نقد سعید جان
خیلی حسرت خوردم که اونو بازی نکردم احسان
ترس های این هم کاملا شوکه میکنه ادم رو و یه دفعه می پری
الان یعنی راهی نیست بگیری؟
فکر نمی کنم
دیگه برای دانلود نیست
تو نت بگرد ببین جایی اکانتی که داشته باشتش نیست ؟ یعنی تو لایبرری باشه اونطوری میتونی بازیش کنی
ممنون از شما احسان جان.
اول از همه تشکر از جناب آقا بابایی بابت این نقد کامل و زیبا
بنده از همان ابتدا به این بازی امید زیادی داشتم البته نه فقط من بلکه تمام کسانی که عشقشون بازی ترسناکه هم بی صبرانه منتظر این بازی بودند چون درسته که چنین داستان کلیشه ای را در اغلب فیلم های ترسناک درجه دو یا سه هالیوودی بارها و بارها مشاهده کرده ایم اما تصور اینکه چنین ساختار و داستانی در یک بازی و بسته به انتخاب های خودمان به کار رود واقعا هیجان انگیز است و مهمترین نکته نیز همین است که شما تصمیم می گیرید که چه کسی بمیرد و چه کسی زنده بماند (البته بگذریم از برخی مرگ های ناخواسته!) در واقع به نوعی شما نویسنده ی بخشی از داستان بازی هستید و تصمیم می گیرید که چه کسی بمیرد یا زنده بماند.
به شخصه هیچگاه با گیم پلی اینجور بازی ها و همینطور بازی های دیوید کیج مشکلی نداشتم چون که قرار نیست که ما با یک بازی شوتر اول یا سوم شخص طرف باشیم که اونموقع انتظار یک گیم پلی کامل و پیچیده را از بازی داشته باشیم، ما فقط باید در محیط بازی راه رفته با دیگر شخصیت ها صحبت کرده و تصمیم هایی بگیریم همین!
به شخصه از تصمیماتی که میبایست در طول بازی بگیریم و نتایج شون واقعا راضی بودم چون کافی ست که یک یا دو تصمیم اشتباه بگیرید اونموقع ست که دیگه راه برگشتی وجود نداره و جز حسرت و افسوس خوردن احساس دیگری نصیبتان نمی شود. شخصیت پردازی هم به نوعی صورت گرفته است که حتی ممکن است با مرگ شخصیت مورد علاقه تان اشک هایتان نیز سرازیر شود. در کل مطمئنم که عاشقان این سبک از جمله خودم از تجربه ی این بازی نهایت لذت را برده اند و تا مدت ها خاطرات خوش و ترسناک این بازی در ذهن شان خواهد ماند.
از شما واقعا تشکر می کنم جناب نجارپور عزیز. می تونم بگم نقد من رو شما در این چند خط خلاصه کردید و نکات کلیدی رو گفتید. دقیقا نکاتی که گفتید صحیحی هستش و بازی فوق العاده از اب در اومده. توی متن هم اشاره کردم که شاید این بازی اگه فیلم بود درجه دو می شد ولی به عنوان بازی یک عنوان AAA زیبا و معرکه ساخته شده. هیچ فیلمی نمیتونه کاری که این بازی میکنه رو انجام بده چون اینجا میدونی که هر کار کردی خودت کردی. توی فیلم شخصیت مورد علاقه ات می میره و میدونی به تو ربطی نداره ولی اینجا می میره و میدونی خودت باعث مرگش شدی. در کل ممنون از وقتی که گذاشتید و همچنین از نظر خوبتون.
گیم پلی کامل بازی رو از یوتیوب دیدم و به معنای واقعی حسرت خوردم.
حیف که نمیتونم تجربش کنم … عالیه این بازی.
ممنون سعید جان، خسته نباشی.
سلامت باشید. انشالله بعدا بتونید بازیش کنید. قطعا ارزش پول و وقت رو داره. به شخصه باید ۴ بار حتما بازیش کنم.
تجربه ای که از بازی فوق العاده فارنهایت و همینطور Heavy Rain داشتم باعث شد که خیلی به این سبک خاص از بازی علاقه مند شم…(یادمه فارنهایت از همون صحنه ابتداییش در سرویس بهداشتی رستوران منو میخکوب کرد تا صحنه انتهاییش)…همین که بازی این امکان رو در اختیار گیمر قرار میده که بتونه در فرصت محدودی یه انتخاب سرنوشت ساز بگیره بی نهایت به هیجان و تنش بازی اضافه میکنه.البته در کنار همه اینها جلوه های بصری ناب و صداگذاری تاثیرگذار و موسیقی متن دلهره آور میتونه خیلی به هیجان بازی کمک کنه که در این زمینه until dawn بسیار خوب کار کرده…تبریگ میگم به همه کسایی که تونستن یا میتونن این عنوان خاص و جذاب رو تجربه کنن
———————-
سعید جان مثل همیشه عالی بود…ممنونم ازت 🙂
درسته. فارنهایت از صحنه ی اولش ادم رو جذب می کرد تا اخر.
این بازی هم چون خیلی سخت گیره توی تصمیماش واقعا تنش زا هستش. مرسی از شما که مثل همیشه وقت میذارید و مقاله رو می خونید و نظر می ذارید.
خوش به حال ps4 بازا که همچین عنوان خوبی رو تجربه میکنن.باید چیز بدون نقصی باشه
عالی عالی عالی مقالتون حرف نداشت من عاشق heavy rain و beyond و walking dead هستم ویچر تموم شه صد در صد میرم سراغ این بازی بازم مرسی بابت نقد و بررسی عالیتون هم چنین واقعا ممنون که هیچ اسپویلی تو مقالتون نبود
ممنون از شما دوست عزیز. چون بازی جدیده و خیلی ها می خوان بازی کنن واسه همین داستان رو چیزی نگفتم ازش که ناراحت نشن دوستانی که مقاله رو میخونن.
اول از همه از جناب آقابابایی بابت نقد بسیار قشنگ و منصفانه شان تقدیر و تشکر میکنم.
در مورد Until Dawn بگم به خاطر استفاده از عناصر سینمایی با سلیقه من نمیخوره اما دلیل نمیشه بازی بکوبم این بازی همانطور که میدونید بر محور تصمیمات شما استوار هست و نکته جالب اینه با تصمیمات اشتباه شما با صفحه گیم اور رو به رو نمیشید و بازی ادامه پیدا میکنه و این یعنی شاهکار چرا؟؟؟ چون بعد از تصمیم اشتباه شما و کشته شدن دوستتان احساس عذاب وجدان بر شما دست میده که این واقعا در نوع خود بی نظیره شما در هیچ فیلمی از کشته شدن شخصیت ها احساس عذاب وجدان نخواهید داشت چون فقط یک تماشاگر صرف هستید. و نکته جالبی در نقد دیدم تاثیر کنترلر بر شما جایی که باید مانند شخصیت بازی نفس در خود حبس کنید واقعا بی نظیره مگه نه؟؟؟
خدا رو شکر در Until Dawn شاهد موجود زامبی ها نیستیم تا بترسیم و این یک نکته مثبت هست.
یک بازی برای پی سی وجود داره که واقعا شاهکاره و ترسناک اما داستان محور هست بازی black mirror می باشد اگر بازی نکردید حتما نسخه دارینوس اونو دانلود کنید و لذت ببرید.
تشکر از شما که مقاله رو خوندید و مرسی از نظرتون.
درسته هر بازی با سلیقه ی همه جور در نمیاد ولی دلیل بر بد بودنش هم نیست. نکته ی خوبی رو گفتید چون توی بازی مثلا یکی از شخصیتها رو خیلی دوست دارید و ناگهان می میره ودیگه بازگشتی نیست و باید با بقیه ادامه بدید و این توی هیچ بازی دیگه ای نیست. در مورد کنترلر هم همین طوره و واقعا یکی از بهترین موارد بازی بود. وقتی نفس رو حبس می کنید واقعا استرس داره مخصوصا این که کنترلر شدیدا حساسه و اشتباه یعنی مرگ. من اصلا پی سی باز نیستم. راستش نه واسه این که از پی سی بدم میاد بلکه واسه این که توی بازی با موس و کیبورد برعکس کنترلر کاملا تعطیلم و البته بازیای پی سی که با کنترلر میشه بازی کرد رو انجام میدم. بلک میرور رو بازی نکردم ولی خوندم که از بهترین بازیای ماجرایی روی پی سیه.
ترس بازی روان شناسی هست و کمک میکنه تو زندگی واقعی با ترساتوندمقابله کنید
متاسفانه نتونستم تجربه بازی کردن این عنوان رو داشته باشم و به همون یوتیوب بسنده کردم…بازی واقعا عالی تر از اون چیزی بود که اول بازی فکر میکردم باشه…ایده اثر پروانه ای واقعا فوق العادست من خودم توی چند تا اثر دیگه که دیدم (نه گیم) همیشه استقبال کردم این ایده که توی بازی سر هر تصمیم گیری که انجام میدید عواقب بزرگ و کوچکی در انتظار شماست و همین ترس برای تصمیم گیری که نویسنده هم اشاره کرد عالیه ! ولی شخصا از چند تا نکته بازی خوشم نیومد یکیش اینکه (شاید برای من که بازی نکردم اینطوری باشه و نتونم نظر بدم ولی… ) کل بازی صحنه های ترسناکش Jumpscare بود و یه موجودی یا کسی میومد تو دوربین و صورتت بقیه صحنه ها به صورت ترس و هیجان بود که با گیمپلی همراه بود و یا Gore ! …نکته منفی بعدی برای من داستان تقریبا کلیشه ای بود جوری که خیلی راحت میشد حدس زد که چه اتفاقی قراره بیوفته و توسط کی و کلا قضیه چیه(تا جاهایی البته ! ) …ولی در کل بازی بسیار عالی بود از نظر من و با اینکه بازی نکردم و فقط تجربه سینماییش رو داشتم لذت بردم 😉
مرسی از شما دوست عزیز. داستان بازی برای یه فیلم کاملا کلیشه ای هستش ولی برای یه بازی چند لایه و چند شاخه که چندین مسیر مختلف رو دنبال می کنه خیلی خوب بود والبته از اونجایی که شما بازی نکردید این عنوان رو حرفتون منطقی به نظر می رسه چون توی جو بازی قرار نگرفتید. همچنین داستان مخصوصا در اواخرش پیچش جالبی داشت و خیلی هم راحت نمی شد حدس زد. نمیخوام بیشتر توضیح بدم چون اسپویل میشه. ولی مطمئنم که اگر بازی کنید نظرتون در برخی زمینه ها عوض خواهد شد. به هر حال مرسی از وقتتون برای خوندن مقاله و نظرتون.
قطعا همینطور تجربه بازی با دیدنش کاملا متفاوته…مرسی از شما بابت مقاله
ممنون افای بابایی نفد و بررسی خیلی خوبی بود
تشکر از شما.
سعید جان واقعا عالی بود مرسی در کل
لطف دارید شما علی جان. مرسی از وقتتون.
خسته نباشید بسیار عالی بود
ممنون بابت نقداقای بابایی . اجبار شد تجربه کنم .
مطمئنم که پشیمون نخواهید شد چون یه تجربه ی جدید براتون به ارمغان میاره. ممنون از وقتتون.
کلا تیم مقاله نویس سایت بسیار قدرتمند و خوب شده، تشکر میکنم از آقای آقابابایی به خاطر این نقدشون. خسته نباشی برادر 🙂
اقای سیامکی عزیز شما لطف دارید نسبت به بنده. خیلی ممنون بابت وقتی که گذاشتید و حمایتتون. بنده هم همیشه از مطالب جذاب شما که همگی نگارش هیجان انگیزی دارند لذت می برم.
نقد عالی بود
ممنون
مرسی از شما حسین جان.
عالیه
همون قدر که بازی برای من جذابه مقاله هم جذابه :-*
خیلی ممنون بابت مقاله :-*
ممنون از شما سپهر و احسان عزیز. خوشحالم که خوب بوده به نظرتون. امیدوارم همیشه بتونم شما عزیزای گیمفایی رو راضی نگه دارم و کیفیت کار رو بالاتر ببرم.
بابا من هرچی فکر کردم که چطور ps 4 نگه دارم اما بخاطر قیمیت های بسیار بالای بازیهاش نتونستم واسه همین فروختمش الا یه pc دارم واقعا هر جور فکر کردم دیدم. نمیشد چو پول یه بازی ps4 پول بیستا بازی pc هستش و به خودم گفتم نمیارزه واسه بازی اینقدر پول داد واسه همین فروختمش حالا نمیدونم شما دوستان چیکار میکنید اخه بازی جدید ۲۷۰ تومن !؟؟!
خب راههای مختلفی هست احسان جان. من هم به طور مثال این بازی رو نخریدم و از دوستم گرفتم بازی کردم. میشه اجاره کرد و تعویض کرد و توی تخفیفها خرید و….
بنده با این که pc باز هستم ولی به این بازی علاقه پیدا کردم.رفتم گیم پلی های مختلفی ازش دیدم. راجب گرافیک به نظرم واقعا عالی کار شده کیفیت مخصوصا چهره ها عالی هست اگرچه بعضی صحنه ها افت فریم شدیدی دارن
داستان اولش خیلی خوب شروع میشه ترسناک و هیجانی ولی کم کم خسته کننده میشه
اگه سونی داشتم این بازی رو حتما می خریدم
قسمتی از نظرتون که حاوی اسپویل داستان بازی بود حذف شد دوست من. من توی بازی خوشبختانه با افت فریم مواجه نشدم.
هر چند که اسپویل به اون صورت نبود ( خیلی خیلی کلی گفته بودم) ولی به هر حال مسئله ای نیس
من که بازی نکردم ولی تو ویدیو بعضی صحنه ها افت داشت مثلا اون صحنه که خانوم تو وان هستش وقتی چهره اش رو نشون میده افت فریم شدیدی پیدا می کنه
عذر خواهی میکنم به خاطر پاک کردن بخشی از نظرت. فقط به این خاطر بود که کسی ناراحت نشه وگرنه جسارت نمی کردم.
شما عزیزی جناب این حرفا چیه
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
خیلی با نقد حال کردم :yes:
فهمیدم که ارزش تجربه داره…
خیلی ممنون که اسپویل کردی برادر 😐
دوست عزیز اقای Aligamer نظر شما به خاطر این که داستان بازی رو اسپویل می کرد حذف شد. لطفا چیزی رو در مورد داستان بازی لو ندید. من توی نقد هم ذره ای به داستان به غیر از تم کلی اشاره نکردم و چیزایی رو گفتم که همه می دونن مثل همون موضوع مرد ماسک دار و توی نقد هم به اون موجود ترسناک اشاره کردم اگر بخونید.
ممنون زود حذف کردید 🙂
خدا رو شکر غیر از دوست عزیزمون Neil Druckmann که متاسفانه دیدن پست رو بقیه ندیدن.
کی اسپویل کرد؟؟؟؟
چرا نظر من نمیاد؟
اقا مهدی نظرتون اسپویل داستانی دادشت واسه همین منتشر نشد.
یه نفر قربانی بشه
بهتره تا همه قربانی بشن
Until downاولین بازی بود که باعث شد دلم پی اس ۴ بخواد چرا ایکس وان یه ترسناک نمیده :-(( ولی. یه چیزی اینهمه خوب گفتین ۸.۵ 😐
راستش رو بخواین نمزه ی کاملا شخصی من به این بازی ۹ تا ۹.۵ بود ولی به هر جال اینجا گیمفا هستش و برترین سایت گیم ایران هست و نقدها باید کاملا منصفانه باشه و اصالت قلم حفظ بشه. اگر اون مره رو می دادم یه مقدار سلیقه ای می شد و میشد گفت نظرات شخصیم رو دخیل کردم چون طرفدار سونی هستم و نمی خواستم اینجوری بشه. شاید اگه طرفدار سونی نبودم نمره ی بیشتری می دادم.
ایکس باکس وان هم عناوینی داره که طرفداران سونی دوست دارن بازی کنن. جدا از کل کل ها و فن بازی ها طرفداران هر دو طرف می دونن که توی تنهایی خودشون دوست دارن برخی انحصاریهای رقیب رو بازی کنن .
آقا سعید گل مقاله عالی بود نمره منصفانه بود
به شخصه انتظار نداشتم که این عنوان تا این حد بتونه منو تحت تاثیر قرار بده بعد از سه بار انجام بازی (برای به دست آوردن تروفی ها) باز هم هر بار که این عنوان رو انجام دادم با یک خط داستانی متفاوت رو به رو شدم
مطمئنا تنها چیزی که این عنوان رو نجات داد سیستم اثر پروانه ای اون بود
و خوشحالم هستم که استودیو Supermassive Games تونست به خوبی توی اولین اثری که ساختن سرافراز بیرون بیاد و به بلایی که سر استودیو RAD اومد دچار نشد
خیلی خیلی متشکرم از شما اقای صحرایی عزیز. حمایت شما مایه ی دلگرمیه بنده هستش. من همواره از خوندن نوشته های شما لذت می برم.
کاملا درست میگین. من هنوز یک بار تموم کردم بازی رو ولی فکر میکنم تا ۴ بار رو راحت جا داره.
سیستم پروانه ایش واقعا عالی و سخت گیره و شوخی نداره وهمین بازی رو پر تنش کرده.
در کل به خاطر وقت ارزشمندتون و نظری که گذاشتین ممنونم. خوشحالم که به نظرتون خوبه نقد.
با تشکر زیاد از مطلب بسیار خوبتون. من هنوز بازى رو نخریدم (بعد از خوندن این مقاله اگر دیر وقت شب نبود همین الان مى رفتم مى خریدم) اما تجربه بازى هاى شگفت انگیز دیوید کیج (بازى nomad souls رو بعدتر به عشق دیوید کیج دانلود کردم هرچند مال خیلى سال پیشه) باعث شد که واقعا براى این بازى ثانیه شمارى کنم. از طرف دیگه نقد خوب شما قبل از مجلات اینجا رسید و شک من رو براى خرید بازى کاملا مرتفع کرد. امیدوارم از این دست نقدها بیشتر توى سایت ببینیم. منتظر نقدهاى جدیدترتون هستیم.
مرسی از شما به خاطر وقت ارزشمندتون که برای خوندن مقاله گذاشتید. بله سعی کردیم به عنوان سایت پیشرو در زمینه ی گیم در ایران نقد بازی رو داغ داغ و زودتر از همه جا منتشر کنیم.
مطمئن باشیدا که بعد از بازی کردن این عنوان ذره ای احساس پشیمونی نخواهید کرد مخصوصا این که چندین بار جای بازی کردن داره با داستانهایی کاملا جدید.
انشالله بتونم با نقدها و مقالات بعدی هم نظر شما رو جلب کنم و راضی نگهتون دارم.
واقعا بازیش عالی بود بهترین بازی که بازی کردم توی سبک ترسناک این بازی بود بی شک بهترینه. میشه بپرسم جلوه های ضعیف گرافیکی رو از کجا ساختین ؟! بازی با گرافیک ترین بازی نسل ۸ بود بازم فن بازی موج میزنه توی این سایت یک بار نشد کسی عادلانه بازی رو نقد کنه واقعا که
داداش دیگه خدایی نقدش حق بود
بهترین گرافیک کنسولی نسل هشت که به نظر اردر هست
اینم تو صورت و … فوق العاده بود گرافیکش
ولی بعضی جاها مشکل داشت
نقد حق بود
دوست عزیز بنده تمام زندگیم فقط و فقط با پلی استیشن بازی کردم و هیچ کنسول دیگری نداشتم و نخواهم داشت و عاشق سونی هستم. شما این عنوان رو بازی کردی؟ میتونی بگی اگر حرکت بسیار زشت و کند لبها هنگام حرف زدن شخصیتها ضعف گرافیکی نیست چیه؟
در ضمن توی نظرات نخوندی که نوشتم :
” راستش رو بخواین نمزه ی کاملا شخصی من به این بازی ۹ تا ۹٫۵ بود ولی به هر جال اینجا گیمفا هستش و برترین سایت گیم ایران هست و نقدها باید کاملا منصفانه باشه و اصالت قلم حفظ بشه. اگر اون مره رو می دادم یه مقدار سلیقه ای می شد و میشد گفت نظرات شخصیم رو دخیل کردم چون طرفدار سونی هستم و نمی خواستم اینجوری بشه. شاید اگه طرفدار سونی نبودم نمره ی بیشتری می دادم.”
لطفا تا وقتی از چیزی مطمئن نیستید راجع بهش قضاوت نکنید. لابد اگر ۱۰ می دادم عادلانه میشد؟ فکر میکنم مشخصه که فن بازی از جانب کی هستش؟ بنده عاشق سونی هستم و شاید بیشتر از سن شما با این کنسول بازی کردم ولی منتقد باید انصاف رو رعایت کنه.
سعید آقابابایی : جناب بنده خودم با PS1 قدم به گیمری گذاشتم و توی این ۲۵ سال عمرم نشده از بازی و نقدی ایراد بگیرم ولی نقد و تحلیلی که شما کردین واقعا غیر عادلانه بود . بنده شاهد مشکل جدی از این بازی نبودم طی این ۱۰ ساعتی که بازی کردم این بازی رو و بافت و جلوه گرافیکی مشکل نداشت و حتی نحوه صحبت کردن هم به طوری عالی طراحی شده بود که ادم حس میکرد فیلم میبینه به جای بازی کلا شکل صورت با دهن مچ میشدن . این ایراد های شما قضاوت غلطی بیش نیست بنده بازم میگم . اینم بگم که من فن بازی در نمیارم فقط بدم میاد از کسی که چشمش رو روی واقعیت بسته و دارن به قول دوستان ترول بازی در میاره . اگه از این بازی ایرادی میدیدم نمیامدم بگم نقد و برسی این بازی از روی تعصب بوده
شما حتی صحبت کردن درست رو هم بلد نیستید. دوست ندارم جواب توهین شما رو بدم با توهین چون اینجا رو بقیه ی کاربرا هم میخونن و به احترام اونا چیزی نمیگم. من گفتنی ها رو توی نقد گفتم. همه ی دنیا که از بازی ایراداتی گرفتن دروغ میگن و شما درست میگی. همه ی دنیا فن بازی در میارن و با شما دشمن هستن وگرنه متای بازی باید ۱۰۰ بود تا الان. کل سایتهای دنیا هیچ ایرادی از برخی جلوه های گرافیکی بازی نگرفتن و زاویه ی دوربین هم بعضی وقتا مشکل دار نیست. توی مقاله ذکر کردم که بازی از همه لحاظ فوق العاده اس ولی بعضی وقتها دچار مشکلاتی میشه که مهمترینش حرکت لبهاست.
بد نیست سری به دنیای گیم بزنی و نظرات سایتهای معتبر جهان رو بخونی دوست عزیز. البته اگه به منتقد گیم اسپات هم نمیگی ازت بدم میاد و داری فن بازی در میاری. توهین و بد حرف زدن کاری نداره ولی اینجا جای درستی نیست و بنده هم ادمش نیستم که جواب توهین رو توی همچین جایی با توهین بدم.
بنده نحوه صحبتم درست بوده متنها شما برداشت دیگه ای کردین که به خودتان مربوطه نه من
هر وقت بنده توهین کردم شما بگید توهین کردین شما اگه توهینی توی کامنت من پیداکردین منو بن کن خوبه !؟ 😐 عجبا!
همه دنیا این ایرادات رو نگرفتن بغیر از گیم اسپات که اونم نویسنده هاش همچین درست نیستند . اینم بگم من بازی رو الان ۱۰ ساعته بازی کردم و در حال تمام شدنه و هیچ ایرادی ندیدم ! من نمیدونم شما چه طوری ایراد گرفتی و اینو ساختی ! .
ببین دوست عزیز من هفته ای یک بار توی سایت IGN و گیم اسپات هستم و توی سایت metacritic هم هر روز سر میزنم که فلان بازی چنده و اون یکی دیگه چنده متاش.
من به هرکی غیر عادلانه نقد و برسی کنه میگم فن بازی در میاری من به کسی هم نگفتم ازت بدم میاد گفتم از افرادی که این کارا رو میکنن بدم میاد که اگه شما واقعا این کارو کرده باشی بهت بر میخوره . منم سعی میکنم با کسی که عادلانه نقد کرده باشه و بازی رو بد و بی کیفیت قلمداد نکرده باشه بدون توهین رفتار کنم وگرنه منم بلد بودم از اول از لحن رکیک و توهین امیز استفاده کنم ولی اینکارو نکردم :dazed:
همه چیز مشخصه. بحث با شخصی مثل شما فایده ای نداره. این نقد من هستش و شما اگر خوشت نیومده به خودتون مربوطه. همه رو که نمیشه راضی نگه داشت .عنوانی که با بیش از ۱۰۰ نقد مختلف متاش ۸۰ هستش دیگه بحث یه سایت و دو سایت نیست. بازی ایرادایتی در همین زمینه هایی که گفتم داره و تمام دنیا هم بهش اشاره کردن مثل جا موندن دوربین در برخی صحنه هاو…. اگر شما ندیدی پلی استیشن ۴ شما قویتره احتمالا و درجه ی فن بازیت هم بسیار بالا. حالا که منو قانع کردی برو سراغ گیم اسپات و متاکریتیک و اونا رو قانع کن و بعد برو سراغ ۹۰ تا سایت دیگه به همشون بگو منتقداشون غرض ورزی کردن و بازی نمره اش ۱۰۰ هست. موفق باشی.
والا هیچ چیزی مشخص نیست . کم کم فکر میکنم بحث و فهموندن اشتباهات شما ها بی اثره چون شما همون فن بوی مایکرو هستی که هستی 😐 هر چی من میگم شما شعار خودتو میدی . اگه نقد شما هستش پس چرا به صورت عمومی منتشر شده !؟ پس شما موظف هستید به عنوان یک نویسنده به درستی و عادلانه بازی رو نقد و برسی کنید بازی هیچ یک مشکلاتی که شما گفتین رو نداره ممکنه بعضی جاها دوربین دیر عوض بشه ولی مشکل جدی نیست کلی بازی هست که همین طوری هستن . بنده هیچ مشکلی توی گرافیک و بافت هاش ندیدم شما درجه فن بازیت بالاست که شایعه ساختی واسه خودت . بنده بی کار نیستم برم سراغ شون ولی اگه وقت کردم حتما میریم سراع شون که از فن بوی مایکرو در بیان و تعصب ک.و.ر شون نکنه . بنده هم هیچ وقت حرف از متا نزدم که شما باز از خودت ساختی .
شما هم موفق باشی 😐
چی بگم والا. خنده داره که به من میگی فن مایکرو. البته از بقیه ی صحبتات هم مشخصه که کلا چه فن با منطقی!! هستی. من که گفتم بازی اصلا ایرادی نداره و همه ی سایتا دشمن تو هستن و میخوان اذیتت کنن که به بازی ۸ دادن. همه شون فن مایکرو هستن. کل سایتهای دنیا!!!!! متاسفم که منم طرفدار سونی هستم و تو هم همینطور. این رفتار متعصبانه خجالت اوره. حالا خوبه که کل نقد رو از بازی تعریف و تمجید کردم و به عنوان یه بازی عالی ازش نام بردم. اگر جور دیگه بود می خواستی چیکار کنی. خجالت اوره واقعا.
والا من گفتم بازی مشکلات گرافیکی نداره . شما انقدر ازش تعریف کردن از اخر کوبیدن به بازی والا منم متاسفام که چیزای رو میبینم که تاحالا ندیدم 😐 اگه اینطوری بود من نمیامدم با شما بحث کنم
این بازی چیزای غیر اخلاقی داره یا نه
ممنون سعید جان. مقاله کامل و خوبی بود. مقاله هم مانند بازی جذاب بود.
بازی واقعا قشنگیه و من سبکش رو هم خیلی دوست دارم. با beyond خیلی حال کردم این هم خیلی قشنگه قطعا.
فعلا که نمیتونم این بازی رو تجربه کنم، ایشالا در آینده نزدیک حتما بازی میکنم.
اقا معین عزیز شما لطف دارید به بنده. یاعث افتخاره بنده هستش که مقاله مورد تایید شما و دیگر نویسنده های عزیز که خودتون همگی نویسنده های توانایی هستید قرار داره.
من هم از این بازی لذت برم واقعا. انشالله تجربه کنی و مطمئنم چون از Beyond خوشت اومده از این هم لذت خواهی برد. مرسی که وقت گذاشتی اقا معین گل.
احتمالا اولین بازی ای میشه که روی PS4 تجربش میکنم :-))
این هفته PS4 میگیرم :silly:
بازیش همچین بازی جالبی نبود هم متای زیادی خوبی گرفت هم شما خوب نمره دادین ممنون از نقدتون ولی نمره ۷.۵ خوب تره این سبک بازی ها زیاد متا بالای نمیگیرن مثل سایلنت هیل که اونم زیاد متا خوبی نگرفته نسخه هاش به نظر من اگه خودشون صورت طراحی میکردن عالی تر میشد
تاید لطفا ما هم میخوایم نظرمون رو بگیم
نوش جون ps دارا 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
میگم من برا بازی آنلاین میخواستم مودم وایرلس بگیرم میخواستم بدونم کدوم شرکت سرعت و پینگ مناسب تری داره البته هزینش زیاد نباشه؟در ضمن من تو آپارتمان زندگی میکنم میخواستم بدونم با خط تلفن بیسیم میشه مودم وایرلس زد؟(محل زندگی:اهواز)(کنسولPC).ببخشید اینجا پرسیدم آخه جایه دیگه ایی ندیدم :blush:
شما میدونید ما pc باز ها چقدر گناه داریم؟!
آخه پول این بازیارو نداریم …
بخاطر همین شدیم pc باز
😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥
:-X :-X :-X :-X :-X :-X
:reallyangry: :reallyangry:
داداش نزن این حرفو. یه پی سی خوب واسه بازی قیمتش ۴ تا کنسوله و بازی های اوریجینالش هم مثل بازیای کنسوله قیمتش.
شما درس میگی
ولی کرک منظورمه (متاسفانه)
ما بی پولا مجبوریم …
خیلی سخته بازی های انحصاری سونی رو رها کرد
😥 😥
اره ولی مطمئن باش اگه ۴ هم کپی بشه لا اقل ما تو ایران همه میریم سمت کپی خور کردنش غیر از عده ای محدود. پی سی هم بازیای خاص خودش رو داره.
بله اکثرا کپی خور می کنند. اما از نظر من بازی کپی خریدن دزدیه . حالا هرچقدر هم که گرون باشه و فرد توان خرید بازی ارجینال را نداشته باشه . بنده خودم عمرا کپی خور کنم. 😎
x___ALPHAX___x نفست از جای گرم بلند میشه کاکو
شما پولدارین و فقط بازی اوریجینال میخری اگه جای ما بودی میفهمیدی ما چی میگیم
بازی کپی شده واسه ما عین اوریجیناله چون پول خریدش رو نداریم و مجبوریم اینجوری فکر کنیم
امیوارم متوجه منظورم شده باشی
بررسی بسیار خوبی بود و با مطالعه این نقد اشتیاقم برای تهیه کردن این بازی بیشتر شد. انتظار زیادی از این عنوان نداشتم اما استودیو سازنده عملکرد خوبی داشته و موفق شده که رضایت طرفداران رو به دست بیاره.
مرسی ابراهیم عزیز.شما لطف داری. واقعا بازی خوبی بود. تا وقتی تجربه نکنی لذت اصلیش رو کاملا متوجه نمیشی. خیلی استرس زا و پر تنشه.
چهره پردازی این بازی مغز ادم رو منفجر میکونه، ناخن دستها ترس تو چهره ها و کاراکتر مورد علاقه من sam، زیبای دخترا تو بازی هرچی بگم کمه
آقای آقابابایی دمت گرم خیلی خوب بود نقد حتما بازیو کالکشن میکنم
مرسی از شما که وقت گذاشتی و خوندی نقد رو.
چقدر زیبا نوشتین نقد رو واقعا عالی بود.مخصوصا که فهمیدم شما هم مثل من عاشق هوی رین هستید.متاسفانه خیلی ها میگن این سبک بازی ها گیم پلی ندارن ماها خوشمون نمیاد که به نظر من اشتباه محضه این حرف چون صنعت گیم هم نیاز به تنوع داره که خدارو شکر بازی های استاد کیج و عناوینی مثل انتیل دون وجود دارن.
مرسی از شما. لطف دارید. بله کاملا موافق هستم باهاتون که این صنعت به تنوع نیاز داره و عناوینی مثل این بازی و یا ساخته های استاد کیج این صنعت رو خاص می کنند. اتفاقا گیم پلیش کم نیست. گیم پلی به کاری میگن که گیمر توی بازی برای پیش بردن بازی انجام می ده و توی این بازی ها همون تصمیم گیری های ما هستش. حتما که نباید شلیک و… باشه.
استاد کیج نابغه ای بود که کار هاش هیچ وقت درک نشد.متاسفانه اکثر مردم دنبال این هستن که کار های ایشون را در رده ی بازی های کامپیوتری یا فیلم های سینمایی جا بدن که کاملا اشتباهه.ایشون سبک جدیدی از سرگرمی را به وجود آوردند که مطمئن باشید در آینده خودش رو نشون خواهد داد.می شه کار های استاد کیج رو در صنعت بازی های ویدئویی هم سطح کار های نیکلا تسلا در علم فزیک دونست.
آقا پس این heavy rain کی ریمستر میشه؟
چرا هیچ خبری نیست؟
شنیدم توی E3 امسال یه نسخه دموی قابل بازی از Beyond ارائه شده که
نقد عالی بود
بازی واقعا عالیه و حتی کوچکترین انتخاب شما هم میتونه تو روند بازی تاثیر داشته باشه
مخصوصا totem ها که خیلی عالی بودن
فقط یه اشتباهی که اکثر کسایی که هنوز بازیش نکردن (و بعضی ها هم که کلا بازیش نخواهند کرد!) در باره این بازی میکنن اینه که کر میکنن داستان واقعا همینطوری و خیلی ساده و کشکه ولی خوب اگه بازی کنید داستان اینطوریا هم نیست کاش میشد بگم اگه بگم اسپویل میشه ولی مطمئن باشید داستانشم عالیه 😉
مرسی دوست عزیز. بله همینطوره.
دمت گرم آقا بابایی خیلی مقالت عالی و خوب و پرمحتوا بود….
بعد راستی یه سوال من فقط دو تا بازی میتونم تا اواسط مهر بخرم که یکیش باید حتما Uncharted Collection باشه الان به نظرت متال گیر رو بخرم یا اینو؟ :-))
خواهش میکنم دوست عزیز. شما لطف دارید. انتخاب از بین این دوتا که گفتین سخته چون سبکشون به هم ربطی نداره ولی فکر میکنم اکثرا متال گیر رو ترجیح میدن به دلیل سبک خاص انتیل داون
یه سوال : این قاتله ، یکی از اون دوقلوهاست ؟؟؟
من تجربه کردم عالی………………………………………
واقعا این بازی عالی بود این انحصاری باعث شد که من به سمت ps4 برم واقعا عالی بود از هر نظر :inlove: :yes:
الان داشتم نقد سایت های دیگر میخواندم
مال شما واقا درست بود و سلیقه ای نبود
این بازی بهترین بازی ترسناک بوده تا الان
سلام خسته نباشید خدمت استادان نوسینده گیمفا
دوتا سوال داشتم این بازی میشه در کانون گرم خانواده انجام داد
چون تیزر هاشو که دیدم انگار. …
ایا این بازی مشکلی داره چون تی ویمون تو پذیرایی هس
این یکی و اینکه بازی the order1886چطور اون مشکلی داره یا خیر
خیلی ممنون خسته هم نباشید
منتظر نقدهای خیلی خیلی خوب از سایت قوی گیمفا هسیم❤ :heart: