بررسی عملکرد قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل قبل در Xbox One | گیمفا
بررسی عملکرد قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل قبل در Xbox One | گیمفا
بررسی عملکرد قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل قبل در Xbox One | گیمفا
بررسی عملکرد قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل قبل در Xbox One | گیمفا

بررسی عملکرد قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل قبل در Xbox One

فرنود محبوبی
۱۶:۲۳ ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
بررسی عملکرد قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل قبل در Xbox One | گیمفا

زمانی که مایکروسافت در E3 از پشتیبانی بازی های Xbox 360 یا backwards compatibility بر روی Xbox One پرده برداری کرد، فک خیلی ها به زمین خورد. از نظر ساختاری، حتی نقشه مدار های GPU کنسول  Xbox 360 کاملا متفاوت از سخت افزار Xbox One است به طوری که انتقال اطلاعات از CPU سه هسته ای ۳٫۲ گیگاهرتزی PowerPC در کنسول ۳۶۰ به CPU شش هسته ای x86 Jaguar شرکت AMD کار بسیار مشکل (تاحدی ناممکن) است ولی اینطور که پیداست مهندسین تیم مایکروسافت توانستند به این مهم دست پیدا کنند. البته در برخی موارد خیلی عالی نتوانست ظاهر شود ولی این حقیقت که مجازی سازی بتواند در این کنسول جدید کار کند دستاورد بسیار بزرگی می باشد.

بر خلاف قابلیت نچندان دقیق پشتیبانی از بازی های قدیمی در Xbox 360 که هر بازی نیاز به یک سری پوشش گذاری های مختص به خود برای اجرا داشت، مایکروسافت اینبار پارا فراتر گذاشته است و از یک سیستم مجازی استفاده کرده است تا بر روی Xbox One هر بازی به صورت مستقل اجرا شود. این محیط مجازی شامل امکانات سیسم عامل Xbox 360 است، هر چند کاربر دسترسی به آن ندارد،  نرم افزار در این محیط جوری شناسونده میشود که انگار در محیط سخت افزاری Xbox 360 در حال اجرا شدن است. سپس Xbox One نرم افزاری های  Xbox 360 را به عنوان بازی خود شناسایی می کند و به همین دلیل امکانات خود را همچون اسکرین شات و اشتراک فیلم را در بازی قرار می دهد. این شبیه ساز هم از عناوین دیجیتالی دانلودی پشتیبانی می کند و هم از DVD های اورجینال، با این حال دیسک بازی در اینجا به عنوان یک کلید عمل می کند و فایل های بازی پس از گذاشتن دیسک از Xbox Live به وسیله اینترنت دانلود خواهد شد.

360backwardscompatible

به عنوان بخشی از برنامه پیشنمایش، قابلیت سازگاری از عناوین نسل قبل هنوز در دست ساخت است و از تعداد کمی بازی پشتیبانی می کند. البته در بین این بازی ها، گزارش شده است که تنها دیسک های ریجن North American و ریجن فری هستند که با این قابلیت Xbox One سازگاری دارند. به علاوه مایکروسافت هم اکنون به دنبال راه حلی برای اجرای بازی هایی که چند دیسک دارند است، که اینگونه بازی ها در حال حاضر اجرا نمی شوند. در حالی که عناوین تائید شده، اولین نسخه های فرانچایز خود هستند اما با این حال بازی هایی بودند که بیشتر از همه خواستار داشتند از جمله Mass Effect و Perfect Dark Zero. ما نشستیم و وقت زیادی برای برخی از این عناوین گذاشتیم تا با این سیستم مجازی و شبیه ساز بیشتر آشنا شویم و به بررسی نقاط قوت و ضعیفش بپردازیم.

اول از همه متوجه شدیم که کیفیت تصاویر بر روی Xbox One تا حد زیادی شبیه به کیفیت خروجی ۱۰۸۰p بازی ها از کنسول Xbox 360 بوده البته با کمی تغییرات. باید این را هم گفت که سطح کانترست بر روی Xbox One تا حد کمی افزایش داشته، به علاوه صاف شدن نا محسوس افکت ها که باعث ایجاد جزئی  edge-ringing شده است. خوشبختانه، این تفاوت ها تنها زمانی آشکار می شود که مقایسه دو به دو صورت بگیرد ولی وقتی به صورت تکی مشاهده می شود خیلی خودشان را نشان نمی دهد. همچنین، بر عکس شبیه ساز Xbox بر روی ۳۶۰، دیگر خبری از بهبود های اضافی  کیفیت تصویر نیست و به نظر هم نمیاد که در آینده وجود خواهند داشت.

با این حال، این بدان معنا نیست که پیشرفت ها و تغییرات دیگر امکان پذیر نباشند.  برای مثال از مزیت های بسیار خوب این است که اجرای تمام بازی های  Xbox 360 بر روی Xbox One فاقد  screen-tear یا تکه تکه شدن تصاویر است. عناوینی که در گذشته از این مشکل گرافیکی رنج می بردند، هم اکنون در تمام زمان اجرای بازی v-sync فعال و همراه با بازی است. بر روی کاغذ این یک ویژگی فوق العاده است اما در حقیقت وجود این ویژگی عواقبی هم به دنبال دارد از جمله کاهش فریم دهی. برای اینکه بهتر با نقاط ضعف و قوت این سیستم مجازی آشنا شویم، بهتر است سری به تصاویر مقایسه ای که در زیر است بزنیم و بعد به تحلیل دقیق تری از اجرای چند بازی بپردازیم.

2 2 3 3

4 4 jpg 5

 

Mass Effect 

با وجود تعداد کمی از بازی های در دسترس، خیلی تعجب آور نبود که عنوان Mass Effect برای نمایش در کنفرانس Microsoft  انتخاب شود. به عنوان تنها بازی که در لیست از موتور Unreal Engine 3 استفاده می کند، خیلی مشتاق بودیم تا ببینم که این موتور محبوب چگونه در این محیط مجازی اجرا می شود، به خصوص با درنظر گرفتن اجرا با CPU بسیار قوی. قابل ذکر است که زمان عرضه Mass Effect بر روی Xbox 360، از مشکلات زیادی از جمله پرش و تکه تکه شدن بسیار زیاد تصاویر، لود نشدن و دیر لود شدن بافت ها و مشکلات اساسی فریم دهی که البته بیشتر این مسائل در نسخه های بعدی رفع شد، رنج می برد. اما نتیجه اجرا در Xbox One خیلی جالب و تا حدی هم غیر منتظره بود.

نکات مثبتی که میتوان اشاره کرد، پیشرفت قابل توجهی هم در زمان های لودینگ و هم در سرعت بارگزاری تکسچر ها. در کل، داده ها اغلب چند ثانیه زودتر بر روی ایکس باکس وان لود می شود ولی لودشدن بافت ها  بسیار سریع تر شده است. همچنین تغییراتی ریزی را در  روشنایی  و چگونگی نمایش افکت های مشخص دیدیم. برای مثال وضوح افکت های اولیه ای  که در طول کات سین آغازین دیده شد، به صورت متفاوتی بر روی Xbox One به اجرا در آمد.

در زمینه اجرا است که خیلی چیزا شروع به جالب شدن می کنند. در برداشت اولیه کاملا مثبت بود و با مشاهده فریم ریت در طول کات سین ها در طول تست هایی که بر روی بازی انجام دادیم، پیشرفت قابل ملاحظه ای بر روی ایکس وان دیده شد. همانطور که قبلا اشاره شد، این سیستم شبیه ساز در تمام بازی های ۳۶۰ بر روی Xbox One، قابلیت v-sync را به اجرا می در می آورد که باعث از بین رفتن مشکل تکه شدن تصاویر در حین بازی می شود. حذف screen-tear رو یکاغذ شاید خیلی عالی باشد اما زمانی که وارد گیم پلی می شوی، عواقب استفاده از v-sync آشکار می شود.

[jwplayer mediaid=”241997″]

در طول گشت و گذار ها و صحنه های مبارزه، تقریبا بازی تا بیشتر از ۳۰ درصد آرام تر در Xbox One اجرا می شود به طوری که در برخی صحنه ها ۵ تا ۱۰ fps افت فریم دیده میشود.  عنوانی که بر روی ۳۶۰ یک تجربه نچندان کامل و ضعیف بود تقریبا بر روی Xbox One در برخی موارد غیر قابل بازی شده است. در طول مواجهه با انفجار در  صحنه قطار مرحله اول  بازی، مشاهده کردیم که فریم دهی تا زیر ۱۰fps رسید. البته در حقیقت، تنها نمیتوان وجود v-sync را در  این مشکلات اجرایی مقصر دانست، زیرا عدم کارکرد درست CPU در بسیاری از عناوین Unreal Engine 3 هم میتوان در این کاهش سرعت تقصیر کار به حساب آورد. خیلی مشتاق هستم تا ببینم که در چند ماه آینده این سیستم مجازی چگونه میخواهد ارتقا پیدا کند و از طرفی هم نمی توانم برای  تست بازی های بیشتری که از Unreal Engine استفاده می کنند صبر کنم، اما در هر حال نتوانستم  تجربه درستی در  Xbox One  از این بازی کسب کنم.

N+

یکی از قدیمی ترین بازی های Xbox Live Arcade که برای این سرویس موجود است، بازی N+ است که در حقیقت یک بازی تغییر یافته تحت فلش به بازی کنسولی است. همچنان سرگرم کننده و روان می باشد و ثابت کرد که باید در این لیست قرار می گرفت. اما در کمال تعجب، همچنین یکی از عناوینی در لیست است که دارای بیشترین مسائل ناپیدار و گیج کننده اجرایی است. در Xbox 360، بازی خیلی عالی در ۶۰fps اجرا می شد- از منو بازی گرفته تا گیم پلی همیشه بر روی ۶۰ فریم بود و حس خوبی میداد. در Xbox One قضیه کامل فرق دارد. در طول تجربه ای که ما از بازی داشتیم همیشه یک کندی ثابت حس میشد که تاثیر خودش را در گیم پلی نیز میگذاشت. به طرز عجیبی این مشکل  تنها بر نیمی از مراحل و منو اصلی تاثیر می گذارد و  بقیه مرحله ها به خوبی اجرا می شوند! افزایش کانترست و تعداد لبه ها برای صاف شدن در Xbox One کاملا قابل توجه است. در کل ظاهر تصاویر با ۳۶۰ یکی است.

[jwplayer mediaid=”241998″]

Perfect Dark Zero

بازی نچندان خوشنام  Perfect Dark Zero- نسخه دوم بازی نتوانست به خوبی نسخه اصلی عمل کند- دومین عنوان Rare که همزمان با لانچ کنسول Xbox 360 عرضه شد. اگر بخواهیم رو راست باشیم، بازی پر از مشکلاتی بود  که همیشه همراه بازی بودند از جمله افت فریم شدید، پرش صفحه و رزولوشن پایین ۱۱۵۲x640 بدون هیچ  anti-aliasing . با این وجود به عنوان بازی که در سال ۲۰۰۵ عرضه شد شامل ویژگی های تاثیر گذاری نیز بود که از این میان می توان به کاربرد درست parallax occlusion maps، استفاده از موشن بلور با کیفیت بالا و  افکت های نوری تحسین برانگیز اشاره کرد. خبر خوب این است که تمام این ویژگی های تصویری دست نخورده به  Xbox One آمده اند.

همچون  Mass Effect، ایکس باون این بار هم با الزام v-sync، پرش و تکه تکه شدن تصاویر را از بین برده است. وقتی به اجرای بازی در Xbox 360 نگاه می کنیم، این تغییر بسیار بزرگی است. متاسفانه باز هم مثل Mass Effect، نتیجه اش باعث کاهش سرعت اجرا بازی شده است. این بار متوسط زمان افت فریم  ۴ تا ۶fps در صحنه های سنگین بود ولی باز این افت فریم خیلی بهتر از تکه تکه شدن تصاویر که بر روی ۳۶۰ اتفاق می افتاد. در کل بازی تجربه بهتری به بازیکن در Xbox One می دهد. تنها می توانیم امیدوار باشیم که در آینده این سیستم شبیه ساز پیشرفت کند تا بتوان فریم ریت مناسب همراه با v-sync فعال دید، زیرا در این صورت بسیاری از بازی های نسل قبل بر روی  Xbox One در اجرا بهتر می شوند.

[jwplayer mediaid=”242002″]

Xbox One backwards compatibility: در اولین نگاه

آوردن بازی های  Xbox 360 به پلتفرم جدید Microsoft یک شاهکار فنی بسیار بزرگ به حساب می آید و شاید گفتنش سخت باشد ولی  هنوز خیلی ها متعجب هستند که چگونه متخصصان مایکروسافت این کار انجام داده اند. فکر های مختلفی درمورد چگونگی این افدام است. اول از همه، حدس میزنیم که اصرار مایکروسافت برای اینکه سازندگان Xbox 360  قابلیت  DirectX 9 در API ( برنامه نویسی بین سیستم عامل و برنامه های اجرایی ) را فراموش نکنند، نقشی در این موضوع داشته است (در نسل قبل) و این عمل کمک به سزاعی در ایجاد یک مسیر برای برای تنظیم GPU از نسل قبلی به نسل فعلی  کرده است (البته در این جا سوالی که مطرح میشود این است که بر سر بازی های جدیدتر چه اتفاقی می افتد زیرا این عناوین برای ارائه گرافیک بهتر از کد های مبتکرانه تر و خود ساخته DX9  استفاده کرده اند.)

چگونگی مجازی سازی CPU توسط مایکروسافت جایی است که این ماجرا را جذاب تر می کند- شبیه سازی یک پردازنده سه هسته ای PowerPC 3.2GHz بر روی یک گروه شش هسته ای ۱٫۷۵ گیگا هرتزی مسلما یک چالش بسیار بزرگ بوده است. با توجه به چیزی که می دانیم، پردازنده Xbox 360 در هر هسته دو ریسه دارد و پردازش توسط آن ها در حالت ساده و پایه ای دنبال می شود (پردازنده به عنوان شش ریسه ۱٫۶ GHz فعالیت می کند). اگر بخواهیم حدس بزنیم باید بگوییم که سیستم مجازی یک ریسه برای هر هسته ۸۶x قرار داده و از آن جا فعالیت خود را انجام می دهد. بیایید امیدوار باشیم که مایکروسافت زودتر در مورد  این دستاورد تکنیکی صحبت کند.

xbox one picjpg

ترجمه مقاله معتبر Digitalfoundry از وبسایت Eurogamer

هم اکنون چیزی که مشخص است سیستم مجازی کنسول Xbox One به طور شگفت آوری کار می کند. با این حال همانطور که شگفت آور است، مشکلات زیادی را نیز دارد. به عنوان مثال اگر به   Mass Effect نگاه کنیم، عمل مجازی سازی CPU به همان سرعتی است که باید باشد. واضح است که کار های بیشتری برای انجام دادن وجود دارد اما تا عرضه کامل این سیستم، متخصیص زمان زیادی برای پولیش و بر طرف کردن مشکلات دارند. حتی با وجود معایب مختلف، قابلیت های سیستم مجازی بسیار قابل توجه است و همچنان امید داریم که تنها این بازی ها بر روی Xbox One اجرا نشوند، بلکه با کیفیتی بالاتر اجرا شوند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بررسی عملکرد قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل قبل در Xbox One | گیمفا
بررسی عملکرد قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل قبل در Xbox One | گیمفا
بررسی عملکرد قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل قبل در Xbox One | گیمفا
بررسی عملکرد قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل قبل در Xbox One | گیمفا
بررسی عملکرد قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل قبل در Xbox One | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بررسی عملکرد قابلیت پشتیبانی از بازی های نسل قبل در Xbox One | گیمفا