ادوات محاصره | نگاهی به بازی Besiege - گیمفا
ادوات محاصره | نگاهی به بازی Besiege - گیمفا
ادوات محاصره | نگاهی به بازی Besiege - گیمفا
ادوات محاصره | نگاهی به بازی Besiege - گیمفا

ادوات محاصره | نگاهی به بازی Besiege

امیرمهدی نامجو
۱۱:۵۱ ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
ادوات محاصره | نگاهی به بازی Besiege - گیمفا

تا به حال بازی های بسیاری مبتنی بر فیزیک عرضه شده اند و توانسته اند توجه مخاطبان سبک پازل را به خود جلب کنند. اما یکی از مواردی که تا به حال به آن پرداخته نشده بود، ساخت ادوات محاصره بود. بازی Besiege با این ایده ساخته شده است و تا به حال با بازخورد خوب کاربران رو به رو بوده است. در ادامه نگاهی می اندازیم به نسخه آلفای این بازی، پس با ما همراه باشید…

——————————————————

besiege

Besiege

نام بازی: Besiege

سازنده: Spiderling Games

ناشر: Spiderling Games

پلتفورم: PC (استیم)

تاریخ انتشار نسخه اولیه (آلفا): ۲۸ ژانویه ۲۰۱۵

سبک: شبیه سازی، پازل مبتنی بر فیزیک

——————————————————

در بدو ورود به بازی متوجه سه آیتم بر روی صفحه نمایش می شوید. اولین مورد یک سیاره بزرگ با جزایر متعدد که در نسخه آلفای بازی تنها جزیره Ipsilon قابل بازی کردن می باشد. این جزیره از ۱۵ مرحله تشکیل شده است که در هر کدام از آن ها باید با ساخت وسیله مورد نظر خود، به هدف آن مرحله برسید. بخش دیگر Moon است که در حال حاضر و در نسخه آلفا در دسترس نیست. بخش آخر SandBox است که می توانید وسیله دلخواه خود را بسازید و در نقشه خاص آن مرحله گشت و گذار بکنید.

اما به اصل گیم پلی بازی بپردازیم. در ابتدای هر مرحله، شما امکان ساخت یک وسیله و ادوات محاصره را دارید تا به هدف خود در آن مرحله برسید. هدف شما می تواند از بین بردن دشمنان و ساختمان ها باشد یا جمع آوری چند تکه چوب. بعد از طراحی دستگاه، می توانید بازی را به حالت شروع در بیاورید و شروع به کنترل دستگاه خود بکنید ولی چیزی که باعث جذابیت بازی شده است، امکانات بالای بازی برای طراحی دستگاه است.

اول به خود وسایل ساخت ادوات می پردازیم. بخش Basic، موارد کلی ساخت یک دستگاه را شامل می شود که از آیتم های گروه های دیگر تشکیل شده و به آن در توضیح دیگر قسمت ها می پردازیم. در بخش اول (Blocks) اجزای دستگاه، شما می توانید با چوب های دوتایی یا تکی، محافظ ها و نگهدارنده های فلزی و… بدنه اصلی دستگاه خود را بسیازید. در بخش دوم (Powered) شما می توانید وسایل حرکتی و جنبشی لازم برای وسیله ی خود را بیابید. قسمت سوم (Weaponry) مربوط به آیتم های تهاجمی برای تخریب مواضع دشمن می شود. بخش بعدی (Flight) شامل یک سری ابزار برای به پرواز در آوردن وسیله شما می شود. گزینه آخر (Armour) شامل سه قطعه تدافعی برای وسیله شما می شود.

در ادامه به معرفی تعدادی از آیتم های بازی می پردازیم:

  1. Motor Wheel (دسته Powered):motor wheel

این آیتم همان طور که از نامش پیداست، وسیله حرکتی دستگاه شماست. با اتصال این قطعه با اطراف بدنه دستگاهتان می توانید آن را به حرکت در بیاورید.

 

  1. Steering Hinge و  Steering (دسته Powered):steering

این دو وسیله یکی از پرکاربردترین وسایل بازی هستند. این دو وسیله برای چرخاندن یک قطعه به کار می روند و برای ساخت دستگاه هایی با بخش های متحرک، بسیار مفید هستند. راحت ترین راه ساخت منجنیق نیز استفاده از این وسایل است.

 

  1. Decoupler (دسته Powered):decoupler

این وسیله برای جدا کردن قطعات مختلف  از یکدیگر به کار می رود. مثلا شما بمبی در جلوی دستگاهتان قرار داده اید. با نزدیک شدن به قلعه دشمن، برای رها کردن آن می توانید از این وسیله استفاده کنید تا بخش مربوطه را از دستگاه شما جدا کند. این وسیله نیز می تواند برای ساخت منجنیق استفاده شود.

 

  1. Contractable Spring (دسته Powered):contactable spring

این وسیله یک فنر است و جزو وسایل پر کاربرد محسوب می شود. این فنر باید از یک جسم به جسم دیگر وصل شود و سپس با زدن دکمه L، دو شی را به سمت هم می کشد. از این وسیله در ساخت ادوات پیشرفته تر استفاده می شود.

 

  1. Suspension (دسته Powered):suspension

این وسیله، یک فنر است و می تواند برای محافظت از وسیله شما در مقابل فشار استفاده شود.

 

 

  1. Piston (دسته Powered):piston

این وسیله، همان طور که از نامش مشخص است، یک پیستون است. با فشار دادن یک دکمه، فنری از آن بیرون آمده و می تواند شی یا دستگاه را به جلو براند. از این وسیله می توان در دستگاه های پرتابی استفاده کرد.

 

 

  1. Spinning Block (دسته Powered): spinning block

این بلوک، به طور خودکار می چرخد و اجزایی را که به آن متصل باشد، می چرخاند. از این وسیله در دستگاه های تهاجمی می توان استفاده کرد تا مجموعه ی زیادی از سربازان را به طور سریع از بین ببرید.

 

  1. Grabber (دسته Powered):grabber

این وسیله نیز کاربرد بالایی دارد. این آیتم با لمس هر آیتمی آن را بر می دارد و با فشار دادن دکمه ی دیگری، آن را رها می کند. در مراحلی که باید وسیله ی خاصی را جا به جا کنید، این وسیله شدیدا مفید واقع می شود.

 

  1. Cannon (دسته Weaponry)cannon

توپ، یکی از سلاح های قوی بازی است. با استفاده از توپ می توانید سربازان دشمن را به راحتی نابود کنید. فقط حواستان باشد که هر توپ، تنها یک گلوله دارد.

 

  1. Flame Thrower (دسته Weaponry)flamethrower

این وسیله، با منتشر کردن آتش، ساختمان ها و نیرو های دشمن را به خاک و خون می کشاند. مدت زمان اسفتاده از این اسلحه ۱۰ ثانیه است و فقط در جهت جلو منتشر می شود و نمی توان خانه هایی را که در بالای زمین قرار دارند، از پایین با این دستگاه نابود کرد.

 

  1. Bomb (دسته Weaponry)bomb

بمب، یکی از سلاح های قوی بازی است که البته برای استفاده از آن باید دقت کنید. این بمب با کوچک ترین برخوردی منفجر می شود و می تواند دستگاه خود شما را هم نابود کند. پس باید حواستان باشد که به دستگاه خودتان برخورد نکند. از این سلاح می تواند در منجنیق استفاده کرد.

 

به تعدادی از آیتم های بازی اشاره کردیم، ولی ممکن است بگویید با این آیتم ها کار زیادی نمی توان انجام داد. باید بگوییم که اشتباه می کنید، با صبر و حوصله ی فراوان با همین آیتم ها هم می توان دستگاه های عجیبی ساخت. بعضی از کاربران این بازی توانسته اند اپتیموس پرایم، فرمانده Autobot ها در سری Transformers، را در این عنوان بسازند و با زدن کلید هایی، می توان او را از حالت رباتی به ماشین تبدیل کرد و برعکس. مطمئنا خیلی کار های خلاقانه ای می شود با این آیتم ها انجام داد و برای انجام آن، نیاز به صبر و حوصله و البته خلاقیت دارید.

optim

Optimus Prime در بازی Besige | بر روی تصویر کلیک کنید تا تبدیل آن به حالت روباتی را ببینید

 

از جمله امکاناتی هم که سازندگان برای ساخت وسایل مختلف در اختیار شما قرار داده اند، امکان تغییر کاربرد دکمه ها است. بدین صورت که شما می توانید برای کار هر آیتم، دکمه ای مخصوص را در نظر بگیرید و حتی سرعت آن ها را هم عوض کنید تا بدین طریق بتوانید یک دستگاه با قابلیت های متنوع بسازید.

بد نیست به گرافیک بازی هم اشاره کنیم. گرافیک این عنوان برای چنین سبکی، مناسب به نظر می رسد. البته به دلیل این که بازی در فاز آلفا قرار دارد، خیلی از بخش های محیط به صورت سفید باقی مانده اند و تنها بخش اصلی مرحله با رنگ طراحی شده است که البته امیدواریم در نسخه نهایی، این مورد برطرف شود. ضمن این که باید بازی را کمی بهینه تر ساخت. در حالت کلی، مشکل چندانی با گرافیک وجود ندارد ولی وقتی تعداد آیتم ها خیلی بالا می رود، ممکن است سرعت بازی کمی کند شود که با توجه به گرافیک بازی که خیلی عظیم نیست، آزار دهنده است.

در کل سازندگان بازی Besiege، با یک ایده جدید، توانسته اند یک عنوان خوب را ارائه کنند که از خلاقیت شما به خوبی بهره می برد. اگر از بازی های فیزیکی و یا ادوات محاصره خوشتان می آید و دوست دارید که چنین وسایلی را طراحی کنید و یا خلاقیت بالایی دارید و به دنبال یک بازی برای استفاده از خلاقیت خود هستید، بازی Besiege می تواند عنوان مناسبی برای شما باشد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ادوات محاصره | نگاهی به بازی Besiege - گیمفا
ادوات محاصره | نگاهی به بازی Besiege - گیمفا
ادوات محاصره | نگاهی به بازی Besiege - گیمفا
ادوات محاصره | نگاهی به بازی Besiege - گیمفا
ادوات محاصره | نگاهی به بازی Besiege - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ادوات محاصره | نگاهی به بازی Besiege - گیمفا