قوانین منفجر می شوند | نقد و بررسی Sunset Overdrive - گیمفا
قوانین منفجر می شوند | نقد و بررسی Sunset Overdrive - گیمفا
قوانین منفجر می شوند | نقد و بررسی Sunset Overdrive - گیمفا
قوانین منفجر می شوند | نقد و بررسی Sunset Overdrive - گیمفا

قوانین منفجر می شوند | نقد و بررسی Sunset Overdrive

آرش سعادتمند
۱۱:۰۲ ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
قوانین منفجر می شوند | نقد و بررسی Sunset Overdrive - گیمفا

۱ سال از عرضه دو کنسول نسل هشتمی Playstation 4 و Xbox One می گذرد و در این میان، هر پلتفرم، یک سری عناوین انحصاری را دریافت کرده است. یکی از مهمترین بازی هایی که طی این یک ساله برای کنسول مایکروسافت معرفی شده بود، بی شک Sunset Overdrive است. جدیدترین محصول استدیو Insomniac Games که در گذشته عناوینی را همچون Spyro the Dragon، سری Ratchet & Clank و Resistance برای کنسول های سونی ساخته بود. حال Sunset Overdrive چند وقتی می شود که برای Xbox One عرضه شده اما آیا این بازی، حقیقتا یک انحصاری جذاب می باشد؟ با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا گشتی در شهر Sunset بزنیم و ببینیم که اوضاع احوال بازی مذکور از چه قرار است.

باکس آرت رسمی

باکس آرت رسمی

Sunset Overdrive

سازنده: Insomniac Games

ناشر: Microsoft Studios

سبک: اکشن – تیراندازی سوم شخص

پلتفرم: انحصاری Xbox One

اگر از دست بازی های تکراری و شخصیت های بیش از حد احساسی خسته شده اید، Sunset Overdrive دقیقا همان بازی است که می تواند روحیه شما را شاد کند. این بازی بسیار رنگارنگ است و از شخصیت های شاد با طراحی کاریکاتور مانند مختلفی بهره می برد. هر چند مکالمات در Sunset Overdrive مضحک و رکیک هستند اما بر خلاف برخی بازی ها که خیلی تند رفتار می کنند، این بازی طوری عمل می کند که چنین چیزی طبیعی جلوه کند تا اینکه اجباری در کار باشد. همین مسئله باعث شده که فضای بازی خیلی جدی نباشد و خود این مسئله برای چنین بازی، اصلا مورد بدی نیست. تجربه خود بازی نیز با توجه سیستم حرکت و اسلحه های تخیلی بسیار لذت بخش است. این بازی است که ترجیح می دهد عوض ایجاد قوانین و لحظات احساسی، سرگرمی را به ارمغان آورد. Sunset Overdrive هیچ وقت عذر و بهانه ای برای این نمیارد که شما از یک آسمان خراش به سمت پایین شیرجه بروید و یک دسته از هیولاها را تار و مار کنید.

sunsetoverdrive live

همانطور که از کلیت طراحی مضحک Sunset Overdrive انتظار می رود، داستان هم به همان نسبت مضحک است. داستان این بازی که از جهانی باز نیز بهره می برد، چنین است که در سال ۲۰۲۷ شرکتی به نام FizzCo یک نوشیدنی انرژی زا بسیار محبوب را تحت عنوان OverCharge Delirium XT عرضه می کند. حال این نوشیدنی تمامی افراد را به یک موجود هولناک جهش یافته تغییر داده است که OD نام دارند. چنین داستانی به این معنی است که شما باید با مبارزه و جنگ از شهر خارج شوید و مجبور به همین کار هم خواهید شد. اینبار نوبت شماست که در گذشته یک آشغال جمع کن بودید، معنی واقعی درد را به همگان، با اسلحه های اغراق شده و بسیار قدرتمند نشان دهید.

قبل از اینکه شما حماسه خود را آغاز کنید، بایستی که شخصیت مورد نظرتان را بسازید. در قسمت ساخت شخصیت، شما گزینه های خنده دار و بسیاری را در اختیار دارید تا اینکه قهرمان مورد نظرتان را بسازید. شاید در اواسط بازی از ظاهر قهرمان خود خسته شوید و بخواهید که تغییراتی را ایجاد کنید. خوشبختانه سازندگان به این فکر هم بوده اند و شما می توانید هر موقع که تمایل داشتید، به بخش ساخت شخصیت بازگردید و یک طراحی جدید را پیاده کنید. شما در طول سفر خود با فرقه های مختلفی از بازماندگان برخورد خواهید کرد که با آنها برنامه فرارتان را اجرا می کنید. در کنار این افراد، شما با هیولاهای مختلف، ربات های شرکت Fizzco و دشمنان انسانی با نام scab مبارزه خواهید کرد. فرقه های درون بازی تنوع جالب توجهی دارند. از افراد تنبل و ثروتمند گرفته تا گروه های پیش آهنگ و یا حتی عشاق بازی های نقش آفرینی. هر چند گاهی اوقات این فرقه ها بیش از حد کار خود را جدی می گیرند،  اما زمان هایی هم در بازی وجود دارد که هر یک تعادل مناسبی را دریافت می کنند.

sunset overdrive 2626123

شخصیت های Sunset Overdrive چندان بی نقص هم نیستند. برخی ها به قدری فحاشی می کنند که دیگر از استایل مخصوص خود خارج می شود. خوشبختانه بر خلاف اکثر بازی ها که چنین رویه ای را در پیش می گیرند، Sunset Overdrive در این زمینه طبیعی جلوه می کند. از طرفی هم صداپیشگان عملکرد بسیار درخشانی را از خود به نمایش می گذارند و مهارتشان را به رخ می کشند. به توجه به بحران رخ داده، لابد شما فکر می کنید که کلیت بازی باید دائما غرق در غم و اندوه باشد اما اینطور نیست و شخصیت های درون بازی، فضایی کاملا تضاد را در برابر چنین چیزی ایجاد می کنند که شادی آور است.

Sunset Overdrive از نظر ظاهری، یکی از بهترین بازی های عرضه شده برای کنسول Xbox One است چه از نظر فنی و چه از نظر هنری. شهری که در دنیای این بازی موجود است، بسیار بزرگ می باشد و در آن پر است از ساختمان های مختلف و معماری های گوناگون. همه چیز بسیار درخشنده و رنگارنگ ترسیم شده است، طوری که ظاهر کارتونی بازی، دوست داشتنی جلوه می کند. گاهی اوقات که شما مشغول مبارزه هستید، صفحه با صدها دشمن، انفجار و نور پردازی پر می شود که در این میان، گاهی هم مقداری چرک سبز رنگ به چشم می خورد. با وجود این همه آشوبی که به آن اشاره کردیم، نرخ فریم کاملا ثابت است و مشکلی به چشم نمی خورد. Sunset Overdrive قرار نیست گرافیک های واقع گرایانه از خودش داشته باشد اما چنین چیزی هم نمی تواند عنوان مذکور را به عنوان یکی از بهترین گرافیک ها بر روی Xbox One حذف کند. خیلی ساده بخواهیم بگوییم، این بازی زیباست.

مسلما زمانی که شما در سطح شهر به گشت و گذار می پردازید، برخی جزئیات رو از دست خواهید داد اما به قدری سرتان گرم خواهد بود که چنین چیزی را فراموش می کنید. یکی از بهترین نکات مثبت Sunset Overdrive، سیستم جابجایی آن است که با هدف سرگرم کننده بودن، بسیار آزاد و منعطف می باشد. تقریبا هر سطح و جسمی در محیط برای شما یک فرصت محسوب می شود که از زمین فاصله بگیرید و همین مسئله، باعث شده تا شما با سرعت و زیبایی در محیط حرکت کنید. شما می توانید بر روی لبه ساختمان ها، سیم های تلفن و ریل ها سر بخورید و پرش بر روی هواکش ها هم مانند یک تشک ترامپولین عمل می کند و شما را به آسمان می فرستد. لازم به ذکر است که شما می توانید بر روی دیوارها نیز بدوید یا اینکه در هوا جهشی را هم انجام دهید.

تنها نکته منفی که چنین مکانیزمی در خود دارد این است که شما در صورت ثابت ماندن در یک نقطه از زمین، شدیدا شکنجه خواهید شد. در صورتی که یک جا ثابت بایستید و شلیک کنید، خیلی راحت است که ده ها دشمن شما را محاصره کنند و خیلی زود از میزان سلامتی شما کاسته شود. گاهی اوغات غریزه به شما می گوید که در محیط بمانید و مبارزه کنید عوض فرار منتهی صرف نظر از انتخاب شما، خیلی کم پیش می آید که همیشه چنین چیزی کارساز باشد.

sunsetoverdrive3

انجام حرکات مختلف در کنار همدیگر نه تنها باعث می شود که شما سریع و ایمن به مقصد خود برسید، بلکه کاملا هدف بازی Sunset Overdrive را نیز بیان می کند. گاهی اوقات هدف از دست شما فرار می کند اما بازی در برابر از دست رفتن فرصت ها بسیار سخاوتمندانه عمل می کند. وقتی که بر روی هر حرکت تسلط کافی را بدست آورید، می توانید از یک نقطه شهر تا مکانی دیگر را، بدون آنکه حتی زمین را لمس کنید بپیمایید. حال هر چقدر حرکات مختلفی انجام دهید، امتیاز دریافتی هم بیشتر است. زمانی که به حداکثر این امتیاز دست پیدا کنید، شما می توانید یک سری قابلیت مخصوص را فعال کنید که بسیار در نبرد به کارتان خواهد آمد. این قابلیت ها که “Amp” نام دارند را شما می توانید با پرداخت آیتم های مختلفی که از سراسر شهر Sunset کسب می کنید، بدست آورید. آنها هم برای خودتان قابل استفاده هستند و هم برای اسلحه ای که دارید. مانند بازی Crackdown، شما باید تمامی گوشه کنارهای شهر را بگردید تا اینکه هر یک را پیدا کنید. البته اگر هم بخواهید، می توان نقشه ها را خریداری کرد و خیلی راحت تر مکان آیتم های مختلف را کشف کرد.

با انجام حرکات مختلف نظیر حرکت روی سیم ها، استفاده از اسلحه اتوماتیک و جهش در هوا، شما مدال های مختلفی را کسب خواهید کرد که برای خرید “Overdrive” به کار می آیند. Overdrive ها یک نوع دیگر از ارتقاء هستند که مشابه Amp عمل می کند منتهی نحوه کسب آنها متفاوت است. آنها برای شخصیت شما قابل استفاده هستند تا اینکه میزان تولید امتیاز را افزایش دهید، قدرت اسلحه را بیشتر کند یا اینکه سلامتی شما به مرور پر شود. بین Overdrive و Amp راه های بی شماری قرار دارد تا اینکه شما همگی آنها را با هم ترکیب کنید و نتایج مختلفی را کسب کنید. برای بدست آوردن همه آنها، شما زمان زیادی را صرف می کنید تا اینکه آیتم های مختلف را برای تهیه Amp بدست آورده یا اینکه مدال های بیشتری را برای خرید Overdrive کسب کنید.

sunset overdrive 1024x576

درست مانند سیستم حرکت در محیط، اسلحه های Sunset Overdrive نیز دیوانه وار طراحی شده اند و به قدری هم تنوع دارند که حتی پس از پایان بازی هم، شما برای مدت زیادی سرگرم شوید. آزاد کردن برخی اسلحه ها، نیازمند استفاده از نوشیدنی های انرژی زا فراوان است (که به عنوان نرخ پول در بازی محسوب می شوند) و بدست آوردن آنها، نیازمند انجام ماموریت های فرعی بسیار زیاد است یا اینکه ماموریت های اصلی را مجددا با هدف کسب امتیاز بیشتر تکرار کنید. اسلحه هایی که شما استفاده می کنید، امثال یک پرتاب کننده عروسک خرسی هستند که منفجر می شوند یا اینکه اسید می پاشید، یک اژدها خیالی چینی احظار می کنید، توپ بولینگ را به عنوان به توپ جنگی به کار می گیرید و غیره. گاهی اوقات خیلی سخت است که انتخاب کنیم کدام اسلحه را با خود به میدان مبارزه بیاوریم. البته چنین چیزی تنها به این خاطر نیست که دقیقا به کدام اسلحه نیاز دارید، بلکه گزینه های شما هم بسیار هستند.

متاسفانه یکی از مشکلاتی که این بازی از آن رنج می برد، میزان تنوع ماموریت ها است. برای مدتی شما چنین حسی خواهید داشت که دائما برای مردم بار می آورید. یک نفر تقاضای آذوقه می کند و شما هم می روید آن را تهیه می کنید. خیلی خوب است که سیستم حرکت در محیط بازی و اسلحه ها انقدر سرگرم کننده هستند منتهی پس از انجام ده ها ماموریت فرعی، شما آرزوی انجام یک بخش تازه را می کنید. البته اگر کمی صبور باشید و به بازی زمان بدهید، چالش های مختلفی را برای حرکات خود دریافت خواهید کرد و مبارزات بسیار سرگرم کننده ای را تجربه می کنید تا اینکه منابع مورد نیاز خود را بدست آورید.

maxresdefault

در بازی همچنین چند باس فایت نیز موجود است که شکست دادن آنها، به واکنش به موقع شما نیازمند است. این قسمت یکی سری از لذت بخش ترین لحظه ها را برای شما به ارمغان می آورد. درست وقتی که فکر می کنید همه چیز کسل کننده شده است، یک مرحله اغراق آمیز هیجان انگیز ظاهر می شود تا اینکه شوق و اشتیاق شما را مجددا افزایش دهد. اگر شما همیشه آرزو می کردید که با غولی مشابه Stay Puft Marshmallow Man از Ghostbusters مبارزه می کردید، بایستی بگوییم که آرزویتان برآورده شده و چنین باسی وجود دارد (Fizzie). از طرف دیگر شما سوار بر یک اژدها غول پیکر می شوید و بر فراز شهر پرواز می کنید. نمی خواهیم بگوییم که در ماموریت های عادی Sunset Overdrive سرگرمی وجود ندارد منتهی باس فایت های خلاقانه موجود بسیار هیجان انگیز هستند و شما را به چالش می کشند.

شما در لحظه می توانید هر موقع که دوست داشتید، ماموریت های قبلی را مجددا تکرار کنید اما گاهی هم پیش می آید که شما با دوستانتان بخواهید در کنار یکدیگر، گشتی در Sunset City بزنید. در بخش Chaos Squad شما می توانید به همراه هفت نفر دیگر با گله های بزرگ دشمنان بجنگید، از ایستگاه های دیدبانی مراقبت کنید و مهارت های حرکتی خود را آزمایش کنید. Sunset Overdrive بر روی همکاری گروهی تاکید می کند اما آخر کار هرکس بنا به میزان فعالیت خودش امتیاز دریافت خواهد کرد. در حین بازی، همراهان شما توسط هوش مصنوعی کنترل می شوند اما بدردنخور جلوه می کنند. از طرف دیگر در Chaos Squad، افرادی حضور دارند که حرفه ای هستند و دیگر روش کار را برای مبارزات بلدند. این بخش طوری جلوه می کند که انگار شما عضو گروه Justice League هستید. متاسفانه بخش co-op بسته به تعداد افراد حاضر در تیم شما، درجه سختی بازی را تغییر نمی دهد. گاهی اوقات انجام یک سری چالش با نیروی کمتر از ۸ نفر مشکل است و با وجود افراد کمتر از ۴ نفر نیز، شما همیشه دنبال دردسر خواهید بود.

Insomniac Games یک بازی عالی را با Sunset Overdrive به ارمغان آورده است. این عنوان از یک سری مشکلات کوچک مبرا نیست اما به قدری سر شما شلوغ است که اصلا توجه نمی کنید. شما می توانید این بازی را با عناوینی همچون Crackdown ،Tony Hawk’s Pro Skater و Ratchet and Clank مقایسه کنید اما به این صورت که بهترین عناصر را از هر یک گرفته و در یک بازی با استایل rock and roll ترکیب کنید. محصول نهایی چیزی است که تماما بر پایه افتخارات خود می ایستد. این بازی یکی از بهترین ها برای Xbox One است و شور و نشاط تازه ای را به همراه می آورد.

sunset jadval

این نقد ترجمه شده از وب سایت Gamespot می باشد

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

قوانین منفجر می شوند | نقد و بررسی Sunset Overdrive - گیمفا
قوانین منفجر می شوند | نقد و بررسی Sunset Overdrive - گیمفا
قوانین منفجر می شوند | نقد و بررسی Sunset Overdrive - گیمفا
قوانین منفجر می شوند | نقد و بررسی Sunset Overdrive - گیمفا
قوانین منفجر می شوند | نقد و بررسی Sunset Overdrive - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

قوانین منفجر می شوند | نقد و بررسی Sunset Overdrive - گیمفا