مصاحبه با Shuhei Yoshida مدیرکل استدیوهای SCE | آینده PlayStation - گیمفا
مصاحبه با Shuhei Yoshida مدیرکل استدیوهای SCE | آینده PlayStation - گیمفا
مصاحبه با Shuhei Yoshida مدیرکل استدیوهای SCE | آینده PlayStation - گیمفا
مصاحبه با Shuhei Yoshida مدیرکل استدیوهای SCE | آینده PlayStation - گیمفا

مصاحبه با Shuhei Yoshida مدیرکل استدیوهای SCE | آینده PlayStation

عرفان استادی
۱۲:۵۰ ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
مصاحبه با Shuhei Yoshida مدیرکل استدیوهای SCE | آینده PlayStation - گیمفا

سونی و PlayStation 4 سال فوق العاده ای را پشت سر گذاشتند و آینده خوبی نیز با توجه به اینکه بازی های انحصاری و مولتی پلتفرم زیادی برای این کنسول در راه هستند و چند ماه قبل اعلام شد که فروش آن بیش از ۱۰ میلیون واحد بوده است، در انتظار آن هاست. البته نباید فراموش کرد که دست اندازهایی نیز در این راه فراز و نشیب دار بسوی موفقیت در بازار وجود داشته است و سونی تمام تلاشش را می کند تا آن ها را یکی پس از دیگری برداشته و مسیر را برای کنسول نسل هشتمی خود باز کند. در ادامه می توانید مصاحبه Eurogamer با Shuhei Yoshida  مدیر کل استدیوهای جهانی Sony Computer Entertainment (به مخفف SCE) را مشاهده نمایید.

همانند مایکروسافت، مشکلات زیادی در ارتباط با فعالیت های سونی وجود داشته است. اول از همه بازی The Last Guardian که مدت هاست در دست ساخت بوده و هنوز هم کامل نشده است! همچنین سونی سرویس EA Access را بر روی کنسولش نمی پذیرد اما آیا این انتخاب نباید به طرفداران و PS4 داران واگذار شود؟ سونی در کنفرانس Gamescom – و نه برای اولین بار – کنسول Vita را نادیده گرفت که باعث شد بعضی ها تعهد کمپانی را نسبت به این کنسول زیر سوال ببرند: آیا Vita مرده است؟   نباید از قلم انداخت که Rise of the Tomb Raider سال آینده به طور انحصاری برای Xbox عرضه می شود. در رابطه با انتشار این عنوان بر روی PS4، فیل اسپنسر اطلاعی ندارد و Square Enix نیز سکوت اختیار کرده است؛ نظر سونی در این رابطه چیست؟

the last guardian wallpaper

The Last Guardian

Until Dawn کمی قبل برای PS3 معرفی شد. آیا می توانید بگویید چرا بازی برای PS4 انتخاب شد؟

وقتی که این بازی را دو یا سه سال پیش برای PS3 معرفی کردیم، از بازخوردش راضی بودیم. اما باید دوباره به تمامی بازی های در دست ساخت نگاهی می انداختیم و بعضی از بازی ها مثل Until Dawn که عنوانی ترسناک است برای PS4 مناسب تر بودند. ما درک کردیم که با توجه به بازی و ژانرش، اگر آن را به سخت افزاری با عملکرد بهتر (PS4) انتقال دهیم مفید خواهد بود؛ در این صورت جلوه ها قدرتمند تر حاضر می شوند. در بازی به عنوان مثال، شما تصمیم می گیرید که چه کسی زنده بماند بنابر این با جلوه های بهتر در صورت شخصیت، تاثیر آن بیشتر خواهد بود.

شما همچنین اعلام کردید که فروش PS4 به ۱۰ میلیون واحد رسیده است.

بله، بیش از ۱۰ میلیون واحد.

با توجه به اینکه از لانچ کنسول ۹ ماه می گذرد، این رقمِ بالاییست. نوامبر گذشته همه امید داشتیم که فروش کنسول ها خوب باشد اما این رقم فراتر از تصور و حدس بسیاری از مردم است. این بار با چیزی که ما قبلا دیده ایم (بر سر کنسول های قبلی) تفاوتی وجود دارد. به نظر شما دلیل موفقیت سریع چیست؟

فروش ۱۰ میلیون واحد از کنسول در ۹ ماه فراتر از چیزی بود که ما به آن امید داشتیم. همانطور که می دانید، ما تلاش زیادی کردیم تا از تمامی خریدهایی که انجام می شود پشتیبانی کنیم. پیدا کردن و خریدن PS4 (به دلیل کم بودن) کاری سخت بود. حال ما قادر هستیم تا واحدهای کنسول را برای هر منطقه ای تهیه کنیم. شما به آسانی و در هرجایی می توانید کنسول PS4 پیدا کنید. این فراتر از انتظارات ماست و ما خوشحالیم. اما به شخصه نا آرامم زیرا ما نمی دانیم اوضاع از چه قرار است (!) باید درک کرد که چرا یک محصول فروش خوبی دارد تا برای آینده اش برنامه ریزی کرد، اینطور نیست؟ این تفکر مرسوم است. بسیاری از مردم در ابتدا فکر می کردند که به یک سخت افزار اختصاصی بازی (کنسول) احتیاجی نیست اما حالا بسیاری درباره آن هیجان زده اند و آن را دوست دارند. با توجه به بازی هایی که عرضه خواهند شد و معرفی شان در E3 و Gamescom، فکر میکنم برای یک گیمر دلایل مناسبی وجود دارد که متوجه شود این کنسول (ها) ارزش خریدن و سرمایه گذاری را دارند.

موافقم. اما فکر نمی کنم این سرعت فروش را توجیه کند.

بله، در واقع من خواستار نظر شخصی خبرنگاران و نویسندگانی هستم که این سوال را می پرسند.

نمی دانم، من امیدوار بودم شما بدانید.

من از بازاریاب ها پرسیده ام تا علت را به ما بگویند. آن ها با مردمی که پیش از این کنسول را خریده اند، آشنایی دارند. بعضی از اطلاعات اولیه در رابطه با تعداد افرادی که PS4 را خریده اند اما PS3 نداشته اند، جالب بوده است. پس ما مشتریان جدید زیادی داریم که به سمت PlayStation آمده اند و بعضی از مردم هم اصلا کنسول های نسل قبلی یعنی PS3/Xbox 360/Wii U را خریداری نکرده اند. پس آن ها از کجا آمده اند؟!

original

PS4

چرا حالا به کنسول ها روی آورده اند؟

نمی دانم. وقتی ما یک رقم فروش خوب می بینیم، غریزه هایمان می گویند که باید نگران فروش آینده باشیم: آیا ما در حال هدر دادن تمامی بازی های اصلی و هسته ای هستیم تا فروش کنسول با افزایش همراه باشد؟ اگر ما این تعداد کنسول را بفروشیم، دیگر مشتری ای نمی ماند تا PS4 فروخته شود. این معیار وحشت انگیزی است. پس ما می خواهیم بدانیم این مشتریان چه کسانی هستند و آن ها را لزوما گیمر حرفه ای به حساب نمی آوریم. چه کسانی PS4 می خرند و با آن چه فعالیتی انجام می دهند؟ با پاسخ این سوال می توانیم آینده ای مثبت ایجاد کنیم. همزمان ما بر روی چیزهای زیادی کار می کنیم تا ابزار جدیدی را به ثابت افزار و سرویس های شبکه مان اضافه کنیم. پس ما امیدواریم این رویه ادامه پیدا کند و مخاطبان بیشتری نسبت به PS3 داشته باشیم.

نظر شما درباره بازی های انتشاری PS4 در این کریسمس چیست؟ من بخاطر تاخیر The Order ناامید شدم زیرا آن را به عنوان یکی از بازی های بزرگ PS4 سونی به حساب می آوردم.

من و افراد تیم بازاریابی هم ناامید شدیم.

به نظر شما تاخیر این بازی شکافی در محتوای انحصاری PS4 برای کریسمس ایجاد نکرده است، شکافی که هنوز خالیست؟

نه، من اینطور فکر نمی کنم. به نظر شما این مسئله چقدر مهم است؟

بسیاری از مردم خرید کنسول را برای کریسمس در نظر می گیرند و یکی از دلایل خرید کنسول عناوین انحصاری آن است و The Order یک انحصاری بزرگ برای PS4 بود.

این را درک می کنم، ولی خرید کنسول یک تصمیم و سرمایه گذاری بلند مدت است. به مانند تلفن های هوشمند نیست که هر ۲ سال آن را عوض کنید تا سخت افزارش جدیدتر باشد. پس امیدوارانه، مردم به این قضیه به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت نگاه می کنند. The Order ناپدید و یا نیست نشد بلکه دو یا سه ماه تا فوریه تاخیر خورد. و بازی هایی نیز، هم انحصاری و هم مولتی پلتفرم این کریسمس عرضه می شوند. Destiny یک محصول عالیست. شما می توانید این بازی را در دیگر پلتفرم ها نیز بازی کنید اما مسئله در ارتباط با وسعت عناوین مولتی پلتفرم و انحصاری می باشد. وقتی شما دیدتان را به سال بعد گسترش دهید، Bloodborne که بشدت نسبت به آن هیجان زده ایم و Uncharted 4 را می بینید و ما بازی های دیگری چون Until Dawn و بسیاری از عناوین دیجیتالی دیگر را نیز معرفی کرده ایم. پس امیدوارانه مردم بازی هایی که هم اکنون هستند را به اندازه کافی خوب می بینند تا کریسمس خود را با آن ها و بر روی PS4 بگذرانند.

یکی از مسائل تعجب برانگیز و عالی دیگر فروش عنوان The Last of Us می باشد. مدت کمی است که از انتشار آن می گذرد و بسیار خوب عمل کرده است زیرا بسیاری از مردم PS3 نداشتند و حال می توانند برای اولین بار آن را بر روی PS4 تجربه کنند که خود یکی از برترین بازی های نسل گذشته بود. ما در حال درک کردن این هستیم که مشتریان از چه ویژگی PS4 لذت می برند. دیدن فروش اولیه بازی ها بسیار دلگرم کننده است؛ نه تنها بازی های خودمان (انحصاری ها) بلکه بازی های مولتی پلتفرم. من در سال اول انتظار نداشتم که نسخه میان نسلی بعضی از بازی ها مثل Watch Dogs بر روی PS4، از نسخه PS3 آن فروش بیشتری داشته باشد؛ این یک انتقال سریع و فوق العاده از PS3 به PS4 است.

the order 1886 21409 1920x1080

The Order 1886

آیا کنفرانس مایکروسافت را مشاهده کردید؟

من توییت های زنده را دنبال کردم.

نظرتان چه بود؟

به نظر من، آنها به صورت عمیق تر به بازی هایی پرداختند که قبلا معرفی شده بود؛ یک ترتیب تکراری. تا جایی که به سراغ Rise of the Tomb Raider رفتند و اعلام کردند که انحصاری می باشد. فیل اسپنسر این جمله را به طرز جالبی گفت: در تعطیلات ۲۰۱۵، Tomb Raider در انحصار Xbox است. این جمله می تواند تفسیر داشته باشد. اما باز هم انتظار چنین چیزی را نداشتیم.

شما درباره این معرفی (Rise of the Tomb Raider) نمی دانستید؟!

چطور باید می دانستیم؟

وقتی این بازی در E3 معرفی شد، انتظار می رفت که برای Xbox One/PS4/PC عرضه شود.

به همین خاطر است که می گویم غافلگیر شدم.

من فکر کردم Square Enix به سونی گفته باشد که تصمیم دارد چنین کاری انجام دهد زیرا ممکن است عرضه آن برای PS4 پیشنهاد شده باشد.

ممکن است آن ها به تیم روابط مولتی پلتفرم ما گفته باشند، اما من اطلاعی از آن نداشتم.

پس شما غافلگیر شدید. آیا واکنش های نسبت به این رونمایی را در اینترنت مشاهده کردید؟

اوه، بله. هرآنچه مایکروسافت معرفی کند، مردم نزد من شکایت می کنند. به طور کلی عده زیادی هستند که به خاطر این رونمایی عصبانی اند و احساساتی با آن برخورد کردند. بعضی از مردم و طرفداران تصاویری ساختند؛ مثل پایان Tomb Raider!

فکر می کنید این بازی برای PS4 عرضه شود؟

این سوال باید از مایکروسافت و Square Enix پرسیده شود. من امیدوارم بازی برای PS4 منتشر شود اما من چه می توانم بگویم؟ جز آن جمله رمزی فیل اسپنسر.

توضیحات: منظور آقای یوشیدا از “جمله رمزی فیل اسپنسر” عبارتیست که ایشان به هنگام معرفی Rise of the Tomb Raider از آن استفاده کردند: “در تعطیلات ۲۰۱۵، Tomb Raider در انحصار Xbox است.” پس امکان دارد که پس از تعطیلات و در آینده، این بازی برای دیگر پلتفرم ها چون PS4 و PC عرضه گردد.

rise of the tomb raider1

Rise Of The Tomb Raider1

احساس می شد که بازی های انحصاری “مدتی” رو به کاهش اند و فکر می کردیم عرضه بازی برای یک پلتفرم برای ناشران Third-party (به بازی های مولتی پلتفرم Third-party می گویند که همچنین برای سازندگان و ناشران مولتی پلتفرم از این عبارت استفاده می کنیم) سود ندارد.

درست است؛ البته بغیر از DLC ها و نسخه های بتا و باندل ها. در این روزها حتی بازاریابی انحصار دارد. به عنوان مثال اگر شما یک بازاریاب در Square Enix باشید و پروژه خود را برای فروش بازی تنظیم کنید، اگر عنوان مورد نظر برای PS4 عرضه نشود، بسیاری از واحدها و نسخه ها هستند که باید از طرق مختلف تحت پوشش قرار گیرند.

می خواهم کمی درباره EA Access صحبت کنیم. سونی از عبارات جدی ای در این رابطه استفاده کرد و اظهار داشت که این سرویس برای مشتریان PlayStation ارزش ندارد. بعضی در مقابل گفتند که دوست دارند خودشان در این رابطه تصمیم گیری کنند. نظر شما چیست؟

آن عبارت ممکن است کمی تند بوده باشد اما مفهوم آن این است که ما مثل EA Access تنها به یک معیار نگاه نمی کنیم. ما تمامی عناوین پیشنهادی و سرویس ها را بر روی پلتفرم مورد بررسی قرار می دهیم و ما تاثیر آن را در نظر گرفتیم. اگر هر ناشری بخواهد اینکار را انجام دهد، به عنوان یک مشتری شما باید توسط ناشر، سرویسی که می خواهید در آن اشتراک داشته باشید را انتخاب کنید و ما فکر می کنیم این برای بازیکنان مناسب نمی باشد.

آیا تصمیم نهایییست یا هنوز هم می شود در این رابطه مذاکره کرد؟

بله، همیشه. هیچ چیز نمی تواند نهایی باشد. این مسئله فنی نبوده و تجاریست. من به طور مستقیم در جریان نیستم اما مطمئنم تیم ارتباطات Third-party ما در حال مذاکره با EA می باشد. همچنین ما به حرف طرفداران نیز گوش می دهیم؛ من فردی هستم که نظرات ناملایم را دریافت می کنم و باید این بازخوردها را به شرکت ارائه دهم وگرنه سلامت روانی نخواهم داشت (!) این موضوع گاهی اعضای تیم را اذیت می کند ولی این دیگر تبدیل به یکی از وظایف من شده است.

2591706 8422527293 25206

PS Vita

در کنفرانس اشاره ای به Vita نشد. مطمئنم که واکنش نسبت به این قضیه را مشاهده کرده اید.

من همین حرف را از افراد زیادی می شنوم. آن ها ناامید هستند و می خواستند اخبار جدیدی از PS Vita بشنوند.

پس چرا در کنفرانس درباره آن صحبتی نکردید؟

این اولین بار نیست. در E3 تمرکز ما بر روی عناوین جدید PS4 بود. ما نمی خواهیم کنفرانس ها را بیش از حد طولانی کنیم و باید تعداد عناوین را محدود می کردیم. ما از بازی هایی که برای PS Vita عرضه می شوند خشنود هستیم و می دانیم بازیکنان PS Vita گیمران حرفه ای هستند.

اما وقتی در کنفرانس صحبتی از آن نمی شود، بازخورد این است که: سونی دیگر به Vita اهمیت نمی دهد.

ما کاملا متوجهیم که چرا مردم این حرف را می زنند. آن ها از این قضیه خوشحال نیستند و گاهی بعضی از افراد یک توییت را (در مورد این موضوع) چندین بار می فرستند که من آن ها را بلاک می کنم. زیرا از این نحوه فرستادن بازخورد خوشم نمی آید، نه از خود پیام ها.

 غافلگیری و رونمایی ای در کنفرانس انجام شد که به نظر می رسد بازی جدید Silent Hills باشد.

بله من خودم هم متوجه نشدم. اما در همان زمان، قبل از اینکه بخوابم در حال جستجو (در اینترنت) بودم و مردم درباره آن صحبت می کردند. ویدئو را مشاهده کردم. آن ها می گفتند دیدن آن سخت بوده است اما نهایتا مردم در چند ساعت متوجه آن شدند. این حس شوخ طبعی ای است که استدیو کوجیما دارد.

توضیحات: در دمو P.T یا همان بازی جدید Silent Hills، عبارت ۷۷۸۰s به چشم می خورد که کوجیما کمی بعد اعلام کرد در ژاپنی همان معنای Silent Hills را می دهد! در واقع ۷۷۸۰ کد پستی منطقه ای در ژاپن به نام Shizuoka می باشد و این نام به Quiet Hills (تپه های خاموش) ترجمه می شود. این اسم در میان اهالی به Silent Hill معروف شده است. حال کافیست به ۷۷۸۰ حرف “s” را اضافه کرد تا به Silent Hills تبدیل شود!

2440859 shuhei yoshida

Shuhei Yoshida

 او مرموز بودن را دوست دارد.

بله، من توییت یک نویسنده را دیدم که در آن نوشته بود: دفعه بعد که با یک رونمایی از شرکتی ناشناخته رو به رو می شوید، بدانید بازی جدید کوجیما در راه است!

آیا این بازی در انحصار PS4 است؟

نمی دانم. من حتی نمی دانستم که این بازی Silent Hills است!

شما هم باید طوری که ما فهمیدیم از موضوع با خبر می شدید؟!

در واقع در مرور ذهنی قبل از کنفرانس از آن با خبر شدم. همیشه جالب است که به کنفرانس هایی چون E3 و Gamescom بیایی، بدون اینکه از محتویات آن ها اطلاع داشته باشی. من از Adam Boyes چیزهای زیادی یاد میگیرم. در زمان نمایش دمو با هیجان از او پرسیدم: این کدام بازیست؟ او نیز به مانند من اینگونه از رونمایی ها لذت می برد. من مطمئنم که او از معرفی بازی هایی چون Tomorrow’s Children و Wild بی خبر بود.

سوال آخر مشخص است: آیا ما بازی The Last Guardian را در TGS خواهیم دید؟

فکر نمی کنم.

پس چه زمانی آن را خواهیم دید؟

هنگامی که ما آماده باشیم. نمی توانم زمانی را مشخص کنم زیرا ما منتظر هستیم تا به وضعیتی برسد که مورد پسندمان باشد. تیم پیشرفت خوبی داشته است اما هنوز به نقطه ای نرسیده ایم تا بخواهیم آن را به نمایش بگذاریم.

بخاطر زمانی که قرار دادید متشکرم.

این مصاحبه کمی بعد از کنفرانس های Gamescom انجام شد. با توجه به صحبت های Shuhei Yoshida می توان به آینده کنسول PS4 امیدوار بود و هم اکنون نمی توان گفت که سیاست های سونی صحیح و به نفع کنسول هستند یا به ضرر آن.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مصاحبه با Shuhei Yoshida مدیرکل استدیوهای SCE | آینده PlayStation - گیمفا
مصاحبه با Shuhei Yoshida مدیرکل استدیوهای SCE | آینده PlayStation - گیمفا
مصاحبه با Shuhei Yoshida مدیرکل استدیوهای SCE | آینده PlayStation - گیمفا
مصاحبه با Shuhei Yoshida مدیرکل استدیوهای SCE | آینده PlayStation - گیمفا
مصاحبه با Shuhei Yoshida مدیرکل استدیوهای SCE | آینده PlayStation - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مصاحبه با Shuhei Yoshida مدیرکل استدیوهای SCE | آینده PlayStation - گیمفا