نکاتی مفید در ساخت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
نکاتی مفید در ساخت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
نکاتی مفید در ساخت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
نکاتی مفید در ساخت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا

نکاتی مفید در ساخت بازی‌های کامپیوتری

کسری نراقی
۱۵:۵۵ ۱۳۹۱/۰۳/۰۵
نکاتی مفید در ساخت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا

صنعت ساخت بازی‌های کامپیوتری، یکی از زیرشاخه‌های به نسبت نوپای علوم کامپیوتر در کشورمان محسوب می‌شود. در این نوشته کوتاه، سعی بر آن داریم تا برخی از نکات کلی و با اهمیتی را که طراحان بازی‌های کامپیوتری باید همواره مدنظر قرار دهند بیان کنیم. نکاتی که رعایت آن‌ها، تضمینی برای موفقیت یک بازی کامپیوتری نیست، اما بدون شک بی‌توجهی به آن‌ها، باعث شکست یک محصول می‌شود و در واقع توجه به این نکته‌ها و قوانین، شرط لازم موفقیت یک عنوان هستند و شرط کافی محسوب نمی‌شوند.


 اعطای حق انتخاب به بازیکن

بازیکن‌ها از این‌که در مسیری کاملاً از پیش تعریف شده قرار بگیرند، بیزار هستند؛ بنابراین سعی‌کنید با ایجاد خطوط داستانی انشعابی (Branching Storyline)، حق انتخاب بازیکن را مدنظر قرار دهید.تنوع راه‌ها در انجام یک مأموریت از متداول‌ترین این روش‌ها است. به طور فرضی در بازی Hitman، بازیکن می‌تواند به شیوه کاملاً مخفی‌کارانه (Stealth) و بدون برخورد مستقیم با دشمنان یا برعکس از طریق نابود کردن آن‌ها به کمک سلاح‌های مختلف، مأموریت خود را به پایان برساند.

 

 

تنظیم ضرباهنگ مناسب

سعی کنید ضرباهنگ بازی را به نحو مناسبی کنترل کنید. فرضاً پس از یک رقابت نقس‌گیر چند دقیقه‌ای، برای چند ثانیه به بازیکن فرصت استراحت بدهید. به عنوان مثال، می‌توانید کاری کنید که ورودی مرحله بعد، در صورت تمایل بازیکن و با فشردن یک دکمه بازشود؛ نه این‌که پس از نابود‌کردن حریفان مرحله نخست، ورودی مرحله دوم به طور خودکار باز شده و بازیکن باز هم با انبوه حریفان جدید روبه‌رو شود.

 

 

استفاده به جا از هوش مصنوعی

بازیکن‌ها عاشق حریفان باهوش هستند. سعی‌کنید از هوش مصنوعی (AI) به نحوی مطلوب در برنامه‌نویسی استفاده کنید تا بازیکن حس کند حریفان مقابل او چیزی بیش از شخصیت‌های اسلحه به دستی هستند که بی‌هدف به این سو و آن سو شلیک می‌کنند. فرم‌دهی به نحوه حرکت دشمنان، تعریف واکنش‌های مناسب برای هر حرکت کاربر، به کارگیری تاکتیک‌ها و روش‌های گوناگون، همه و همه جنبه‌هایی از استفاده صحیح از هوش مصنوعی هستند.

 

 

نورپردازی صحیح

نورپردازی یکی از روش‌هایی است که اگر به درستی توسط طراح مورد استفاده قرار بگیرد، تأثیر زیادی در ارتقای سطح بصری بازی خواهد داشت. از طرفی یک بنای ساده با نورپردازی دقیق می‌تواند حس مورد نظر طراح را کاملاً به بازیکن القا کند.بازی Dracula یکی از نمونه‌های موفق در این زمینه است که با به‌کارگیری نورهای سرد (گروه آبی) در جنگل‌های تاریک و پربرف و نورهای گرم (گروه قرمز) در بناهای محل سکونت شیاطین، به نحو مؤثری از نور در راستای القای حس به بازیکن استفاده کرده است.

 

 

 عدم به کارگیری فضاهای بسیار وسیع بی‌هدف

از طراحی فضاهای بسیار بزرگی که هدف خاصی را در بازی دنبال نمی‌کنند، خودداری کنید. فرضاً بیابانی که گذشتن از آن بیش از ۲ یا ۳ دقیقه وقت کاربر را بگیرد و از طرفی هیچ رقابت و معمایی در آن وجود نداشته باشد، جدای از این‌که باعث خستگی بازیکن می‌شود، بار سنگینی بر دوش پردازنده و موتور‌ بازی قرار می‌دهد که این موضوع روند اجرای بازی را با مشکل مواجه می‌کند.

 

استفاده از جلوه‌های صوتی

از جلوه‌های صوتی برای کمک به القای حس بازی به بازیکن کمک بگیرید. معمولاً صدای یک آبشار پیش از رؤیت آن توسط بازیکن قابل شنیدن است یا صدای حیوانات مختلف می‌تواند محیط جنگل را برای بازیکن باور‌پذیرتر کند. از طرفی به خاطر داشته باشید که اصوات نباید باعث حواس‌پرتی و از بین بردن تمرکز بازیکن شده و شدت و اندازه آن‌ها باید به میزان صحیح تنظیم شود.

 

 

دقت در به کار بردن دیالوگ‌ها

سعی کنید بر‌اساس شخصیت‌های موجود در بازی نسبت به استفاده از لحن‌ها وگویش‌های مختلف اقدام کنید تا بازی شما تصنعی جلوه نکند. فرضاً نحوه گویش یک دزد دریایی با یک خبرنگار، بسیار متفاوت است. در بازی‌های کامپیوتری کمتر پیش می‌آید که شخصیت‌ها -مگر بنا بر ضرورت- با رعایت نکات کامل دستوری و به اصطلاح «لفظ قلم» صحبت کنند.

 

 

 سرگرم‌کننده بودن

به خاطر داشته باشید که مهم‌ترین هدف هر بازی کامپیوتری، سرگرم‌کردن دیگران است، سپس با استفاده از روش‌های مختلف، بر جذابیت بازی بیفزایید.استفاده از سلاح‌های گوناگون، نوشتن دیالوگ‌های طنز (درصورت تطابق با سناریو)، کنترل درجه سختی بازی، عاری کردن بازی از هر گونه خطا و… تنها چند نمونه از کارهایی هستند که می‌توانید در این راستا انجام دهید.در پایان به خاطر داشته باشید که اگر خودتان از طراحی یک بازی لذت نبرید، مطمئناً کاربران نیز از آن بازی لذت نخواهند برد.

 

 

پایان‌بندی مناسب

معمولاً انتهای یک بازی بیش از سایر قسمت‌ها در ذهن بازیکن می‌ماند، پس سعی کنید با یک پایان‌بندی مناسب، کاربر را نسبت به وقت صرف‌کرده برای بازی راضی کنید.رویارویی با یک حریف بسیار ساده در انتهای بازی باعث می‌شود تا بازیکن احساس کند تمام زحماتی که در طول بازی متحمل شده، بی‌فایده بوده است. از طرفی سعی کنید در پایان بازی و بر‌اساس سناریو، به نحو مناسب از کاربر تقدیر کنید.

 

 

 احترام به کاربر

سعی کنید همواره در طراحی بازی، احترام به کاربر را در اولویت قرار دهید. فرضاً او را مجبور نکنید بدون دلیلی خاص، مجبور باشد کاری را چند بار تکرار کند یا فقط به خاطر استفاده از کدهای تقلب -که به هر حال جزئی از بازی هستند- مجبور به ازسرگیری بازی شود.همواره کاری کنید تا بازیکن بتواند به راحتی و با سرعت، نسبت به ذخیره‌سازی، تغییرتنظیمات، خروج از بازی و… اقدام کند.

منبع : شبکه    نویسنده : شهاب حبیبی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نکاتی مفید در ساخت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
نکاتی مفید در ساخت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
نکاتی مفید در ساخت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
نکاتی مفید در ساخت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا
نکاتی مفید در ساخت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نکاتی مفید در ساخت بازی‌های کامپیوتری - گیمفا