توضیحات مایکروسافت در مورد ESRAM و دلایل برتری آن | گیمفا
توضیحات مایکروسافت در مورد ESRAM و دلایل برتری آن | گیمفا
توضیحات مایکروسافت در مورد ESRAM و دلایل برتری آن | گیمفا
توضیحات مایکروسافت در مورد ESRAM و دلایل برتری آن | گیمفا
توضیحات مایکروسافت در مورد ESRAM و دلایل برتری آن | گیمفا
توضیحات مایکروسافت در مورد ESRAM و دلایل برتری آن | گیمفا

توضیحات مایکروسافت در مورد ESRAM و دلایل برتری آن

علی صالحی
۰۵:۲۵ ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
توضیحات مایکروسافت در مورد ESRAM و دلایل برتری آن | گیمفا

تیم ایکس باکس وان توضیحاتی در مورد ESRAM کنسول Xbox One و روش کارکرد آن ارائه دادند. آنها همچنین توضیح دادند که چگونه می شود با این قابلیت بازی هایی با کیفیت FullHD و ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کرد.

ESRAM  یک رم مخصوص است که حجم آن ۳۲ مگابایت است. این رم درست در کنار چیپ گرافیکی قرار می گیرد. در واقع این رم در طرف مقابل چیپ گرافیکی قرار گرفته و این دو قطعه به صورت مستقیم با هم در ارتباط هستند. هیچ قطعه ی دیگری در سیستم ارتباط مستقیم با این رم ندارد. این رم باعث می شود که پهنای باند کارت گرافیک به شدت افزایش یافته و قابلیت های GPU به طرز غیرقابل باوری افزایش یابد. این قضیه می تواند از جهات مختلفی به نفع سیستم باشد. مخصوصا وقتی حجم زیادی از دیتا در اختیار داشته باشیم، مانند امروز که ۵ گیگابایت داده داریم که ممکن است به آنها در GPU برای رندر احتیاج شود. ما می توانیم چیزهای مورد نیاز را به این حافظه ببریم و سپس کار گرافیکی را روی آن انجام دهیم. این عملیات باعث می شود که فرآیند ۱۰ برابر سریع تر از استفاده از هر رم دیگری شود و این برگ برنده ای بزرگ است.

پس ما در این حافظه اطلاعاتی را نگه می داریم که نیاز بسیاری به آنها داریم. برای مثال shadow map ها، چیزهایی که در یک محیط بسیار تکرار می شود و…

قرار نیست که هر کدام از موارد گفته شده کاملا در این رم قرار بگیرند. تنها کافیست جز پر استفاده ی آن را در این رم قرار دهیم تا فرآیند سریعتر انجام شود. برای مثال اگر بازی ماشین سواری است و یک سوم صفحه را آسمان در اختیار گرفته و قرار نیست تغییر زیادی در آسمان رخ دهد، آن را در حافظه ی عادی قرار می دهیم. اما طراحی ماشین ها را در حافظه ی سریع قرار می دهیم. این کار را برای تمامی منابع بازی می توان انجام داد. برای مثال در مورد بافت های پر تکرار و غیره. نکته ی جالب و اصل ماجرا اینجاست که CPU هیچ باری را متحمل نمی شود! چون اصلا ESRAM ما و فرآیند آن با پردازنده ی گرافیکی را نمی بیند! پس تنها کاری که بازی سازان باید بکنند تصمیم گیری درست در مورد قرار دادن عنصر مهم و اصلی بازی در این حافظه است. نکته ی دیگر این است که فرآیند انتقال اطلاعات بین این دو حافظه هیچ باری را به پردازنده اصلی و پردازنده ی گرافیکی وارد نمی کند. برای این بحث موتور DNA خاصی طراحی شده که همه ی کارها را انجام می دهد. پس مطمئن باشید به راحتی می توان بازی ها را با نهایت گرافیک، در بالاترین رزلوشن و ۶۰ فریم د ثانیه اجرا کرد.

این اطلاعات برای بازی سازان قطعا مفید خواهد بود. همانطور که می دانیم بازی سازان در ابتدا درک صحیحی از این ESRAM استفاده شده در کنسول جدید مایکروسافت نداشتند. اما حال بیشتر آنها پس از یادگیری استفاده از آن در تعجبند که چقدر قدرت گرافیکی این کنسول می تواند بالا باشد. به اندازه ای که حتی ذهنشان هم نمی توانست آن را تصور کند. مطمئنا این ۳۲ مگابایت بسیار خیلی بیشتر از چیزی که نشان می دهد با ارزش بوده است. مطمئنا در ادامه ی این نسل این قابلیت Xbox One یک برد عظیم برای آنها به ارمغان خواهد آورد.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

توضیحات مایکروسافت در مورد ESRAM و دلایل برتری آن | گیمفا
توضیحات مایکروسافت در مورد ESRAM و دلایل برتری آن | گیمفا
توضیحات مایکروسافت در مورد ESRAM و دلایل برتری آن | گیمفا
توضیحات مایکروسافت در مورد ESRAM و دلایل برتری آن | گیمفا
توضیحات مایکروسافت در مورد ESRAM و دلایل برتری آن | گیمفا
توضیحات مایکروسافت در مورد ESRAM و دلایل برتری آن | گیمفا
توضیحات مایکروسافت در مورد ESRAM و دلایل برتری آن | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

توضیحات مایکروسافت در مورد ESRAM و دلایل برتری آن | گیمفا