روزی روزگاری: سرگذشت یک فراری | نقد و بررسی Mirors Edge - گیمفا
روزی روزگاری: سرگذشت یک فراری | نقد و بررسی Mirors Edge - گیمفا
روزی روزگاری: سرگذشت یک فراری | نقد و بررسی Mirors Edge - گیمفا
روزی روزگاری: سرگذشت یک فراری | نقد و بررسی Mirors Edge - گیمفا

روزی روزگاری: سرگذشت یک فراری | نقد و بررسی Mirors Edge

علیرضا علی بخشی
۰۷:۰۰ ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
روزی روزگاری: سرگذشت یک فراری | نقد و بررسی Mirors Edge - گیمفا

تا به حال حس کرده اید که یک فراری هستید؟ یا بگذارید بهتر بگویم تا به حال دوست داشته اید یک فرار موفق را داشته باشید؟ اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که شیفته ی هیجان و فرار و تعقیب و گریز هستید پس باید نام IP بی نظیر EA با نام Mirors Edge را شنیده باشید!در دنیای بازی های رایانه ای اکثر شخصیت های عناوین قهرمان محور، مرد هستند اما در این میان عده ای از بازی ها نیز کارکتر زن را به عنوان قهرمان اصلی داستان خود قرار داده اند شاید برخی از آن ها موفق شدند و برخی نیز به بن بست خوردند! بازی هایی مانند Tomb Rider و Beyond:two souls نیز از آن دسته بازی های موفق بوده اند که در ساخت این بازی ها خرج و سلیقه بسیار زیادی به کار گرفته شده است.

در سال ۲۰۰۸ نیز کمپانی EA شخصیت زن را در بازی جدیدی با نام Mirors Edge قرار داد اما این بازی اصلا و ابدا آن بازی نیست که انتظار داشته باشید خیلی راحت و خیلی قابل پیش بینی مراحل آن را سپری کنید نمونه ی این بازی در دنیای گیم بسیار نادر و کمیاب است و می توانیم بگوییم که Mirors Edge یک ایده ی جدید و متفاوت از تمام کار هایی است که دیدید.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/97/Mirror%27s_Edge.jpg

کاور رسمی Mirror’s Edge

 

عنوان: Mirror’s Edge

سازنده: EA Digital Illusions CE

موتور بازی سازی: Unreal Engine 3

پلتفرم ها: PlayStation 3, Xbox 360, Windows

سبک: اول شخص/اکشن/ماجرایی

در بازی ME شاهد داستانی با پیچیدگی ها و تنش های تقریبا زیادی هستید.

 

فقط برای انتقام؟!

داستان بازی ME از آنجایی شروع می شود که در طی یک تظاهرات گسترده افرادی توسط نیروی پلیس کشته می شوند.در این بین فردی به نام Faith نظاره گر این ماجرا بوده است.پس از آن خواهر Faith که یکی از نیرو های پلیس بوده است در دام بسیار بزرگی می افتد! ماجرا از این قرار است که فردی با اسلحه ی خواهر Faith مرتکب قتل می شود و زمانی که پلیس ها متوجه می شوند Faith نیز در آنجا حضور داشته است. پس از آن وی تلاش می کند مقصران اصلی این حادثه را پیدا کند و آنها را به سزای عملشان برساند…

در بازی ME شاهد داستانی با پیچیدگی ها و تنش های تقریبا زیادی هستید.ماهیت بازی باعث می شود ME آنگونه که باید در دید مخاطب جلوه نکند.زیرا در اصل بازی بر پایه یک گروه مخالف دولت و تقریبا زیر زمینی است.تمامی افراد گروه در رشته ی پارکور ماهر هستند زیرا باید آمادگی لازم را برای فرار داشته باشند.در بازی Faith همیشه یک راهنمای همیشگی برای ادامه ی مسیر داشته است اما در ادامه ی داستان خیلی از عوامل دست به دست هم می دهند که Faith فقط برای یافتن عوامل دست داشته در پاپوش برای خواهرش جستجو نکند بلکه زمینه ای نیز برای انتقام خونین از این افراد در او ایجاد می شود.پس میتوان این گونه برداشت کرد که هدف Faith در ابتدا انتقام نبوده است اما در ادامه به واسطه ی برخی اتفاقات او هدف اصلی خود را فراموش می کند و به دنبال انتقام می رود! اما یکی از مشکلاتی که ME دارد کات سین های آن است که به صورت کمیک مانند پخش می شود یا بهتر بگویم Real-Time نیست.

فرار کن!!

گیم پلی Mirors Edge یکی از بهترین قسمت های بازی بود و حتی می توانم به جرات بگویم برگ برنده ME همین بخش است.در بازی همان طور که اشاره شد است و در ادامه بررسی می کنیم تا ببینیم بهره گیری از این المان ها تا چه حد توانسته است در بازی موثر و بهینه بوده و تا چه حد نیز به بازی لطمه زده است!

گیم پلی Mirors Edge یکی از بهترین قسمت های بازی بود و حتی می توانم به جرات بگویم برگ برنده ME همین بخش است.

در ME شما در نقش Faith می باشید که یک پارکور باز بسیار حرفه ای نیز هست از همین رو محوریت بازی بر روی تعقیب و گریز و پارکور می گردد.هیجان بازی در هیچ یک از لحظات بازی قابل پیش بینی و کنترل نیست و این یکی از نکات مثبت ME می باشد.در مرحله بعد باید به یک فاکتور بسیار مهم بازی اشاره کنیم و آن هم دوربین زاویه اول شخص آن است که ما در کمتر بازی دیده ایم که در یک بازی اول شخص بتوان از دیوار بالا کشید(!) و حرکات پارکور را انجام داد و انصافا هم باید گفت EA به خوبی توانسته است از پس این بخش برآید زیرا هیجانی که به مخاطب القا می شود صد ها برابر زاویه ی دید سوم شخص است. بازی های دیگری نیز بودند که از زاویه ی سوم شخص بودند همانند سری AssassinS Creed اما آنطور که باید و شاید نمی توانستند به مخاطب لذت پارکور را القا کنند.

در بازی از المان های پارکور استفاده های بسیار زیادی شده بود

یکی دیگر از نکاتی که در گیم پلی Mirors Edge راهنمایی هایی است که حین بازی از آنها برخوردار می شوید. در طول بازی قسمت های کلیدی که شما باید از آنها به عنوان وسیله فرار استفاده کنید به رنگ قرمز در می آید و همین کافی است که شما متوجه بشوید آیا مسیر درست را انتخاب کرده اید یا خیر.اما خب در این قسمت نواقصی نیز وجود دارد برای مثال ممکن است برخی از اشیاء علامت خورده کمی راه شما را نیز دور کنند در حالی که شما می توانید از مسیر دیگری وارد شوید و خیلی سریع تر کار خود را پیگیری کنید. در بازی صحنه های اکشن بسیار زیادی وجود دارد از آنجا که Faith فقط یک پارکور کار نیست و در کار هایش از فنون رزمی نیز استفاده می کند و همین قابلیت Faith است که باعث می شود بازی جان تازه ای به خود بگیرد!

در برخی از موارد می توانید تفنگ را از دست آن ها با فنون مختلف بگیرید و یا به اصطلاح آنها را خلاء سلاح کنید

شاید در خیلی از بازی هایی که جدیدا عرضه شده اند شاهد هوش مصنوعی فوق العاده پایین و بعضا عذاب آور بوده اید. بازی هایی مانند COD:Ghosts که در آنها صرفا باید یک اسلحه به دست بگیرید همه ی دشمنان را به رگبار ببندید و خشاب را هر چند ثانیه یک بار عوض کنید و دشمنان شما در بازی نقش هدف های متحرکی را ایفا می کنند که عملا در پیشبرد بازی تاثیر به سزایی ندارند و نخواهند داشت. اما در Mirors Edge حساب این قضایا کاملا جداست زیرا دشمنان متفاوتی در بازی با شما رو به رو می شوند. در برخی از موارد می توانید تفنگ را از دست آن ها با فنون مختلف بگیرید و یا به اصطلاح آنها را خلاء سلاح کنید اما وقتی شما با نیرو های ویژه زره پوش سر و کار دارید می توانید تفنگشان را از آنها بگیرید؟پاسخ واضح است خیر! در ME شما وقتی سلاح را از نیرو های پلیس می گیرید حتما نباید برای نجات خود همه را بکشید شاید بهتر باشد اسلحه تان را زمین بیاندازید و فرار کنید تا از معرکه جان سالم به در ببرید. در کل راجع به این بخش باید بگویم که EA تا حد بسیار زیادی توانسته است بازی را هیجان انگیز کند اما آیا شما در دنیای واقعی می توانید بدون هیچ گونه نگرانی به تعقیب و گریز و یا فرار بپردازید؟

فنون رزمی که آموخته اید، در طول مراحل بازی گسترش پیدا می کنند

این صدا، صدای ضربان قلب توست!

در طول بازی نیز یک نفر راهنمای شما خواهد بود و به شخصیت Faith توضیحاتی را راجع به مراحل می دهد

موسیقی و صداگذاری در عنوان Mirors Edge در نهایت دقت و ظرافت کار شده است و به خوبی با جریان بازی تغییر می کند. برای مثال می توانیم مواقعی که بازی هیچ گونه تنشی ندارد و بخش معمایی و ماجرایی است را با مواقعی که در تعقیب و گریز هستید مقایسه کنیم در موقعیت اول شاهد هیچ گونه موسیقی خاصی نیستیم یا بعضی اوقات به قدری نرم و روان است که آن را حس نمی کنید اما پس از این که به موقعیت دوم وارد می شوید قدرت بازی در این زمینه نمایان می شود. خیلی از قطعاتی که برای این بازی نواخته شده است به لطف جریانات بازی تند هستند و در نهایت دقت نیز کار شده اند و به زیبایی کاری می کنند که آدرنالین خون شما و استرس ناشی از به دام افتادن بالا رود!صداگذاری شخصیت ها در بازی بسیار زیبا و متناسب با خود شخصیت ها بوده است. در طول بازی نیز یک نفر راهنمای شما خواهد بود و به شخصیت Faith توضیحاتی را راجع به مراحل می دهد. صداگذاری این شخصیت به زیبایی و ظرافت هرچه تمام تر کار شده است!

رنگ و لعابی متفاوت!

یکی از بخش هایی که در ME می توانیم به آن ایراد هایی را وارد کنیم گرافیک آن است! اماایراد هایی که این بازی در بخش گرافیک دارد بسیار جزیی است و می توان از آن چشم پوشی کرد یکی از آن ایراد هایی که در این زمینه به ME وارد است طراحی جزئیات ضعیف آن است.همه چیز از دور خیلی زیبا و بی نقص به نظر می رسد اما وقتی وارد جزئیات شویم متوجه می شویم در طراحی ها کمی عجله شده است و بعضی از اجزا راس هایشان کاملا مشخص است! اما از این ها که بگذریم محیط بازی بسیار زیبا و هیجان انگیز است اما یکی از مواردی که خیلی تو ذوق میزند استفاده بیش از حد از رنگ های سفید و قرمز است! لازم به ذکر است که این بازی از موتور قدرتمند UE3 استفاده می کند!

آدرنالین خود را بالا ببرید!

نتیجه گیری

در کل باید بگویم اگر واقعا شیفته ی تعقیب و گریز و پارکور هستید ME را تجربه کنید و یا اگر اهل بازی های هیجانی هستید و دوست دارید سرعت خود را محکی بزنید، ME بهترین گزینه برای پر کردن اوقات شما و شاید  بهترین تجربه شما خواهد بود!

mirror's edge 1

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: سرگذشت یک فراری | نقد و بررسی Mirors Edge - گیمفا
روزی روزگاری: سرگذشت یک فراری | نقد و بررسی Mirors Edge - گیمفا
روزی روزگاری: سرگذشت یک فراری | نقد و بررسی Mirors Edge - گیمفا
روزی روزگاری: سرگذشت یک فراری | نقد و بررسی Mirors Edge - گیمفا
روزی روزگاری: سرگذشت یک فراری | نقد و بررسی Mirors Edge - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: سرگذشت یک فراری | نقد و بررسی Mirors Edge - گیمفا