یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
در چند سال اخیر بعضی طرفداران پلی استیشن از موج بیپایان ریمسترها برای PS5 خسته شدهاند و آن را کاهش توجه به بازیهای جدید تلقی میکنند. حال شوهی یوشیدا (Shuhei Yoshida) خلاف این نظر را بیان کرده است.
در پادکست Kinda Funny Games، یوشیدا در پاسخ به این که کدام عقیده طرفداران نادرست است، به بحث جنجالی ریمسترهای چند سال اخیر سونی پرداخت.
من با هرمن هولست درباره انتقاداتی که به خاطر ریمسترها میشد شوخی میکردم. فکر میکنم کسانی که از عرضه ریمسترها ناراضی هستند گمان میکنند که هولست به جای توسعه عناوین جدید آنها را منتشر میکند، اما من مطمئن هستم که ریمسترها، ریمیکها و نسخههای رایانههای شخصی توسط تیمهای جداگانه و مخصوص ساخته میشوند. پس با توسعه آنها چیزی فدا نشده است.
یوشیدا در ادامه گفت که ریمسترها و نسخههای رایانههای شخصی هزینه توسعه کمی دارند و باعث درآمد بیشتر میشوند. انتشار آنها بودجه بیشتری به توسعه عناوین جدید تزریق کرده و از آن جایی که پروسه ساخت عناوین تکنفره AAA اکنون هزینه بسیار زیادی دارد، استودیوها به درآمد و بودجه بیشتری احتیاج دارند.
او در پایان صحبتهایش گفت کسانی که مخالف ریمسترها هستند و به عناوین تکنفره انحصاری سونی علاقه دارند، باید از سیاستهای هولست حمایت کنند.
پر بحثترینها
- ۱۵ بازی که بیشترین حق انتخاب را به مخاطب میدهند
- برترین و داغترین اخبار و حواشی گیمینگ در سال ۲۰۲۴
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- سیدی پراجکت همکاری با Sweet Baby را رد کرد: «ما حتی نام آنها را هم نشنیده بودیم»
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- RTX 5090 بدون DLSS عنوان Black Myth: Wukong را با نرخ ۲۹ فریم بر ثانیه اجرا میکند
- اشاره سونی به PS6 در ماه گذشته که از چشم همه پنهان ماند؛ عرضه در سال ۲۰۲۸؟
- ۲۰ بازی خاطرهانگیز دیگر برای گیمرهای ایرانی
- گیمپلی جدید بازی Black State گرافیک خیرهکننده آن را به تصویر میکشد
- مقایسه آمار فروش پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس/اس تا سال ۲۰۲۴
نظرات
خب اگه ریمسترها هزینه کمی برای توسعه نیاز دارن چرا همون رو بهتر انتخاب نمیکنن؟ درسته هرچی قدیمی تر بشن بازیا روند ریمیک یا ریمستر کردنشون هزینه بیشتری میخواد ولی قطعا استقبال خیلی بهتری ازشون هم میشه
ریمیک داریم تا ریمیک
مثلا بازیهاى خوب نسل ۶ و ۷ ریمیک بشن قابل هضمه
نه بازیهاى نسل ۸
خب الان مثلا ریمیک لست ۱ ، مال نسخه نسل هفت بود دیگه.تازه خیلی ریمیک خوبی هم بود.کاملا بازی شبیه لست ۲ شده بود.
البته هرچند هدف ناتی داگ از این ریمیک (برای خودشون) ، وفق دادن نیروهای جدید با موتور بازیسازی ناتی داگ ؛ ارتقا نیروهای موجود و قرار گرفتن در سمت های جدید ؛ بزرگتر کردن تیم بازیسازی ناتی داگ بود(ناتی داگ در حال حاضر ، حداقل دوتا تیم بازیسازی کامل داره در صورتیکه قبلا اینجوری نبوده و برای چند پروژه ، میبایست نیروه هارو بالا پایین میکردند.مانند پروژه ساخت لست ۲ که در زمان انتشار آنچارتد لاست لگسی ، اکثر افراد پروژه لست ۲، به پروژه لاست لگسی منتقل شده بودند و پس از انتشار لاست لگسی ، به پروژه لست ۲ بازگشتند.)
ریمیک tlou 1 از حیث مبانی، مکانیکها، مبارزات و گیمپلی مینیمال ترین تغییرات ممکن رو داشته و به غیر از خروجی بصری هیچ شباهتی به نسخه دوم نداره. حتی سیستم مبارزات تن به تن بازی دوم رو اعمال نکردن، TLOU 1 Remake عملاً یک روکش بصری بود و مبانی ذاتی اثر دست نخورده باقی مونده بودن. تنها وعدۀ تیم سازنده «بهبود» هوش مصنوعی و پشتیبانی بهتر از قابلیت های دسترسی بود. حتی از حیث بصری هم تغییر شگفت انگیزی نداره که بگیم قابل بازی کردن یا در حقیقت تماشا کردن نبود به دلیل منسوخ بودن.
دلیل اصلی گرین لایت گرفتن ریمیک و ریمستر برای این سری، پخش سریال و شکل گرفتن یه ساینرژی قوی دو طرفه بین سریال و بازی بود که هم باعث فروش این ریمیک میشد هم باعث دیده شدن سریال.
در ضمن، راههای زیادی برای استفاده از نیروهای تازه کار وجود داره که ارزش معنوی (نه مادی) بیشتری تولید میکنن، مثل تمام استودیوهای مطرح دیگه میتونن پروژههای کوچک تر به تیم تازهکار بسپارن و یه کار با ارزش و جدید اما کوچک ارائه بدن. مثل Pentiment از آبسیدین که کنار Avowed و Outerworld 2 ساخته شد یا R&C Rift Apart که کنار Marvel’s Spider-Man mm & 2 ساخته شد یا Sekiro که کنار ER ساخته شد و … این همه استودیو که ریمیک و ریمستر نمیسازن با نیروهای تازهکارتر خودشون چه میکنن؟ جای دور هم لازم نیست بریم، حتی سایر استودیوهای سونی هم روند ریمیکسازی ندارن. نمیدونم چرا ناتی داگ که معروف به در اختیار داشتن بااستعدادترین دیزاینرها و کارگردانان هست، نیروهاش حتما باید ریمستر و ریمیک هدایت کنن یا با ریمستر و ریمیک برای نسل جدید آماده بشن. بقیه چه میکنن؟ چرا ریمیک و ریمستر سانتا مونیکا و اینسامنیاک عرضه نمیشه که ببینیم با کدوم ریمیک برای PS5 آماده شدن؟ یا مثلا در گذشته و در زمان اوج آنچارتد چرا خبری از ریمستر و ریمیک نبود.
ناتی داگ و راکستار در حالی که در تاریخ خودشون طی بازههای مختلف استودیوهای خلاقیت محور با تست کردن آی پی های مختلف بودن و به ساخت بازی های کوچک تری مثل bully و lost legacy و jak تن میدادن (از قضا در اون فرم خودشون استودیوهای مورد علاقه من بودن)، تبدیل شدن به استودیوهایی که در مورد اثر جدید دستشون به IP کوچکتر نمیره، انگار ساخت بازی های با مقیاس کوچک رو در شان خودشون نمیبینن، اما در حقیقت بازیهای کوچک یه زمین بازی برای به چالش کشیدن خلاقیت استودیو به حساب میاد که اجازه میده به لطف بودجه کم، آزمایش و ریسک کنن و ایده های جنجالی ازشون ببینیم. انگار یه سری از این استودیو احساس میکنن اگر پروژه کوچک تولید کنن جایگاه خودشون رو گیمینگ از دست میدن. اما در حقیقت نیاز نیست هر پروژه جاهطلبانه ترین اثر تاریخ بشریت باشه، این قابلیت هم وجود داره یک بازی پلتفرمر کوچک تر ۴۰ ۵۰ دلاری اما خلاقانه بسازی و در کنارش، نیروهای باتجربه تر روی next big thing استودیو کار کنن.
باتوجه به این تغییرات کم ، ممکن بود اگه سال ۲۰۱۴ سونی بازیو ریمستر نمیکرد سال ۲۰۲۲ ریمسترش میکرد ؟
خیر دلیل اینکه نسخه ریمستر The Last of Us فوری بعد یک سال رو PS4 عرضه شد بخاطر این بود که بازی ۵ ماه قبل از لانچ کنسول های نسل هشتم عرضه شد و PS4 هم قابلیت Backward نداشت وگرنه رو همون PS3 میموند و به فروشش لطمه بزرگی میخورد باید هرچه سریعتر اینکارو میکردند چون همونطور که میدونید بخاطر پیچدگی سخت افزار PS3 و پردازنده Cell این امکان وجود نداشت که نسخه اورجینال بازی ها به راحتی پورت بشند در نتیجه یک نسخه ریمستر شده در نظر گرفتند که باعث شد فروش نسخه اول The Last of Us به بیش از ۲۰ میلیون نسخه برسه
یعنی بیشترین فروشی که بدست آورده بخاطر همین نسخس حالا شما حسابش رو بکنید اگر بنا به حرف شما میومدن سال ۲۰۲۲ ریمستر یا ریمیکش میکردند تا اون موقع بازی به فروش مورد انتظارش نمیرسید حتی ممکن بود دیگه نسخه دومی در کار نباشه
اگهو۲۰۱۴ ریمستر نمیکرد کارش تموم بود
من خیلیا رو دیدم همین ریمستر رو بازی کردن تا نسخه پلی ۳
نیروی تازه رو نمیان پروژه جدید بهشون بسپارند که بعدش شکست بخوره و به اسم ناتی داگ ضربه بزنه و بعدش شما تو گیمفا پست “سقوط اورریتد ترین استودیو سونی” رو کار کنی و هرچقدر هم به شما بگویند که : “این پروژه کوچک بوده و اصلا چیز خیلی مهمی نبوده ” ، شما دلایل ردیف کنی و همین حرف امروزتونو ۱۸۰ درجه بچرخونی و چیز دیگه ای بگی.
ناتی داگ یه استودیوی وسواسی در ساخت بازیه.بی خطرترین کار برای ناتی داگ ، همین ریمستر و ریمیک بوده.
حقیقت ماجرا اینه . افرادی در این پروژه ها ارتقا پیدا کردند.مانند متیو گالانت که با پروژه لست ۱ ریمیک به سمت کارگردان اصلی رسید.
دوباره آقای کریمی جوابت بده تو نفهم
ادبو حفظ کن.من با کسانی که باهاشون بزرگ شدی فرق دارم.
“اما من مطمئن هستم که ریمسترها، ریمیکها و نسخههای رایانههای شخصی توسط تیمهای جداگانه و مخصوص ساخته میشوند. پس با توسعه آنها چیزی فدا نشده است.”
قابل توجه کسانی که من میگفتم و دیسلایک میدادند😄😄😄
خب اشکال نداره بازم دیسلایک میدیم.
اینکه خود استودیو های اصلی ریمستر یا ریمیک نمیکنن صد درصد چیز خوب یا بدی نیست
😅
در واقع اصل بحث اینه که طرف میگفت : نه این چیزها حقیقت نداره
ریمستر و ریمیک ها معمولا توسط همون استودیو ها انجام میشه.منتها توسط تیم های ثانویه.
در مواردی هم ریمستر و ریمیک به یه استودیو دیگه داده میشه.مثل nixxes و بلوپوینت. سونی هدفش از این کار اینه که این استودیو هارو با این پروژه ها رشد بده
نمیدونم چی شد کامنت نصفه اومد.
ریمیک سایلنت هیل چیز خوبی در اومد ولی اگه در کل به اوضاع نگاه کنیم اکثر ریمیک ها و ریمستر ها چون بدون عشق و حوصله روشون کار میشه بیشتر مواقع بد تر از نسخه پایه ان حتی اگه ویژوال بهتری داشته باشن پر مشکلن (ریمستر جی تی ای گروو استریت نمونش)
و اینکه اینجا بحث یوشیدا سر سونیه که از هر ۱۰ ریمستری که میده ۹ تاش نیاز نیست.
الان رویکرد ریمیک کپکام رو با سونی مقایسه کنیم میبینیم داستان سونی چیه.
شیردوشی چیست؟
“ریمسترها و نسخههای رایانههای شخصی هزینه توسعه کمی دارند و باعث درآمد بیشتر میشوند.”
سوالی که پیش میاد اینکه روی قیمت گذاری شون هم تاثیر داره یا تقریبا نزدیک به قیمت نسخه اورجینال که پاش هزینه چند ده میلیونی شده برچسب میخورن ؟
ریمیک حالا یه چیزی
بله سری خدای جنگ ، سری آنچارتد ، سری کیل زون ، شادو آو کلاسوس ، ایکو و…
کیه از اینا حمایت نکنه و خواهان بازسازی شون نباشه و مشتاق تجربه شون و تکرار خاطرات شیرین نسل های قبلی
ولی ریمستر ؟؟!!
به عنوان نمونه واقعا نفهمیدم لست دو چه نیازی برای ریمسترش بود
چند تا مرحله ریز اضافی؟!
چند تا مود و حالت جدید؟!
من که خودم طرفدار پر و پا قرص این سری هستم بازم به نظرم اضافی بود
و نمونه های بارز دیگه
طی چندین سال گذشته خلاقیت استودیو های سونی شاهکار های فراموش نشدنی رو ایجاد کرد
چرا دوباره تکرار نشه
ای پی های جدید
بازسازی ای پی های قدیمی
اینا از حمایت طرفداران برخورداره
نه ریمستر هایی که حتی امتیاز کمتر از نسخه اصلی می گیرن
انتظار خود من از سونی خیلی بیشتره
ریمستر چرته واقعا، به نظرم ریمستر کلا باید از بین بره
تنها ریمستری که انجام دادم و تو کفش موندم که چقدر تغییرات جذابه نسخه اول مدرن وارفر بود که بهترین ارتقا بصری ممکن رو داشت
عا خیلی حق بود
حالا چی میشد یکی این ای پی IGI رو میخرید یه ریمیک پشم ریزون ازش بیرون میداد🥺