مدیر سابق پلی استیشن: با تمرکز روی عناوین لایو سرویس مخالف بودم - گیمفا
مدیر سابق پلی استیشن: با تمرکز روی عناوین لایو سرویس مخالف بودم - گیمفا
مدیر سابق پلی استیشن: با تمرکز روی عناوین لایو سرویس مخالف بودم - گیمفا
مدیر سابق پلی استیشن: با تمرکز روی عناوین لایو سرویس مخالف بودم - گیمفا
مدیر سابق پلی استیشن: با تمرکز روی عناوین لایو سرویس مخالف بودم - گیمفا
مدیر سابق پلی استیشن: با تمرکز روی عناوین لایو سرویس مخالف بودم - گیمفا

مدیر سابق پلی استیشن: با تمرکز روی عناوین لایو سرویس مخالف بودم

رضا شیرمردی
۲۲:۲۶ ۱۴۰۳/۱۰/۲۷
مدیر سابق پلی استیشن: با تمرکز روی عناوین لایو سرویس مخالف بودم - گیمفا

شوهی یوشیدا (Shuhei Yoshida)، مدیر سابق استودیو‌های پلی استیشن، باور داشت که اگر هنوز در سمت قبلی خود باقی مانده بود، در برابر تصمیم مدیران بالادستی برای تمرکز روی عناوین لایو سرویس مقاومت می‌کرد.

این مدیر محبوب پلی استیشن در ماه گذشته و پس از ۳۱ سال خدمت از زمان عرضه اولین کنسول این شرکت، از سمت خود استعفا داد. یوشیدا همچنین در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹، در سمت مدیریت استودیوهای پلی استیشن، فعالیت می‌کرد.

در اولین مصاحبه خود پس از خروج از پلی استیشن، یوشیدا در پادکست کانال یوتیوب Kinda Funny، با گفتگو پیرامون مسائل مختلف، اطلاعات جدیدی راجع به علت برخی از تصمیمات و اتفاقات پیرامون کنسول‌های پلی استیشن، مانند چرایی شکست PS Vita و علت عدم عرضه پورت Bloodborne با بینندگان به اشتراک گذاشت.

در ابتدای مصاحبه،‌ از یوشیدا در مورد تلاش‌های سونی برای ورود به بازی‌های لایو سرویس پس از تغییر نقش وی از هدایت توسعه بازی‌های فرست پارتی به مدیریت استودیو‌های مستقل پرسیده شد. این مدیر سابق، گفت که او تلاش می‌کرد که در مقابل فشارهای مدیران سونی برای ساخت بازی‌های بیشتر در این حوزه سودآور، اما پرخطر، مقاومت کند و به شوخی اضافه کرد که شاید به همین دلیل از سمت ریاست استودیوهای پلی استیشن برکنار شده است.

سونی برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای برای انتشار ۱۲ بازی لایو سرویس برای پلی استیشن ۵ تا سال ۲۰۲۶ داشت، اما پس از مواجهه با مشکلات قابل توجهی از جمله لغو بازی چندنفره The Last of Us و از دسترس خارج شدن Concord پس از گذشت تنها دو هفته از زمان عرضه؛ نیمی از آن‌ها را لغو کرد. بزرگ‌ترین موفقیت این غول گیمینگ، Helldivers 2 است که از زمان عرضه در ماه می (اردیبهشت) سال گذشته، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین عناوین پلی استیشن میان بازیکنان شده است.

یوشیدا در ادامه این مصاحبه، به شرح تجربیات و تصمیمات خود پرداخت:

در سمت قبلی من، مدیریت بودجه‌ استودیو‌ها بر عهده من بود، بنابراین من مسئول تخصیص منابع به بازی‌های در حال تولید بودم. حتی اگر شرکت علاقه‌مند به تولید بازی‌های لایو سرویس بود، باز هم منطقی نبود که ساخت یک بازی دیگر از مجموعه God of War یا بازی تک‌نفره دیگری را متوقف کنیم و تمام بودجه را به بازی‌های سرویس زنده اختصاص دهیم، بنابراین من با این ایده مخالفت کردم.

اما اتفاقی که پس از خروج من و جایگزینی هرمن هولست (Hermen Hulst) رخ داد، این بود که شرکت بودجه بسیار بیشتری برای صرف در پروژه‌ها در اختیار ما گذاشت. گمان نمی‌کنم که آنها به هولست دستور دادند که فقط روی بازی‌های تک نفره پلی استیشن تمرکز کند، بلکه آنها می‌خواستند که ما در کنار آن، با استفاده از منابع جدید، تولید عناوین لایو سرویس را هم دنبال کنیم.

مطمئنم که آن‌ها می‌دانستند این کار ریسک بالایی دارد. احتمال موفقیت یک بازی در این ژانر فوق‌العاده رقابتی، کم است. با این حال، شرکت با آگاهی از این ریسک، به هرمن منابع و فرصت کافی داد تا این راهبرد را دنبال کند.

خوشبختانه، Helldivers 2 بسیار موفق بود و به نظر من هیچ کس انتظار چنین موفقیتی را نداشت. شما نمی‌توانید موفقیت یک عنوان را به طور حتمی در این صنعت پیش‌بینی کنید و این، جذاب‌ترین بخش این کسب‌وکار است. امیدوارم که این استراتژی در نهایت جواب دهد، اما اگر من جای هرمن بودم، احتمالاً سعی می‌کردم در مقابل این راهبرد مقاومت کنم. شاید این مخالفت من، یکی از دلایلی است که من را از مدیریت استودیوهای فرست پارتی حذف کردند!

یوشیدا به مدت ۱۴ سال، مدیر استودیوهای جهانی پلی استیشن بود و یکی از خاطره‌انگیزترین دوران‌‌های صنعت بازی را برای بازیکنان رقم زد. از عناوین منتشر شده در دوران او، می‌توان به The last of Us، Horizon و Ghost of Tsushima اشاره کرد.

در سال ۲۰۱۹، یوشیدا از سمت خود کناره‌گیری کرد و هدایت توسعه‌دهندگان مستقل سونی را بر عهده گرفت تا استودیوهای مستقل و کوچک‌تر را پرورش دهد. یوشیدا در توضیح این تصمیم گفت که اگرچه او از پایان فرصت کار با استودیوهای فرست پارتی ناراحت بود، اما معتقد بود که این تصمیم، در بلند مدت برای پلی استیشن مفید خواهد بود:

از یک طرف، من از کاری که تا قبل از تغییر سمت انجام می‌دادم لذت می‌بردم. ما در سازمان، دورانی فوق‌العاده‌ای داشتیم و بازی‌ها و آی‌پی‌های زیادی برای کار کردن روی آنها وجود داشت. من با تمام وجود از کار روی توسعه بازی‌های فرست پارتی لذت می‌بردم و در ذهن خود، بعد از این همه سال کار مداوم، علاقه‌ای به کار در بخش‌های دیگر پلی استیشن نداشتم.‌
اما از طرف دیگر، در آن زمان که این پیشنهاد را به من دادند، پلی استیشن همواره بابت عدم حمایت از استودیوهای مستقل، نکوهش می‌شد. در اوایل عرضه پلی استیشن ۴ و دوران مدیر اجرایی سابق، آدام بویز (Adam Boyes)، ما بازی‌های مستقل خوبی را ارائه می‌کردیم و صنعت این رویه ما را دوست داشت.

اما در اواخر دهه قبلی، من نیز بسیار نگران ادامه انتقاد‌ها و خدشه‌دار شدن چهره عمومی پلی استیشن بودم؛ بنابراین وقتی جیم (Jim Ryan، مدیر عامل سابق پلی‌استیشن) گفت: «یوشیدا، ما به‌خاطر اینکه کاری برای موفقیت بازی‌های مستقل انجام نمی‌دهیم، مورد انتقاد قرار گرفته‌ایم»، جواب دادم: «بله، بله، شما باید در این مورد کاری بکنید». سپس جیم به من گفت: «نه، من می‌خواهم تو در این مورد کاری بکنی!»

یوشیدا در ادامه گفت که به هیچ وجه این تغییر سمت و انتقال به بخش بازی‌های مستقل را به عنوان یک «تنزل مقام» نمی‌دید:

پس از ۱۱ سال مدیریت استودیوهای پلی استیشن، با اینکه از این کار لذت بردم و به آنچه که به دست آوردیم افتخار می‌کردم، رهبری یک گروه توسط یک شخص ثابت با عقاید خاص برای مدتی طولانی ممکن است تصمیم خوبی نباشد. برای مثال، من اصلاً به همکاری با هالیوود برای تولید فیلم و سریال‌های اقتباسی علاقه نداشتم. آنها [تولید کنندگان هالیوودی] همیشه به ما خرده می‌گرفتند و به جنبه خلاقانه بازی‌های ویدیویی احترام نمی‌گذاشتند. البته، اکثر مواقع اگر چیزی هم با اقتباس از بازی‌های ویدیویی می‌ساختند، خوب از آب در نمی‌آمد، بنابراین من به همکاری با آنها علاقه نداشتم. اما پس از تغییر جایگاه من، فیلم‌ها و سریال‌های قابل توجهی با اقتباس از روی بازی‌‌های ویدیویی ساخته‌شده‌اند.

در بخش‌های دیگر این مصاحبه، یوشیدا پیرامون علت شکست PS Vita، عملکرد نه چندان جالب Horizon Forbidden Wes و دلایل عدم عرضه پورت یا ریمیک Bloodborne به بحث و گفتگو پرداخت.

Johnny silverhand𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥گیمرِ روان شناسAliMotinSpider-ManSDG69

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مدیر سابق پلی استیشن: با تمرکز روی عناوین لایو سرویس مخالف بودم - گیمفا
مدیر سابق پلی استیشن: با تمرکز روی عناوین لایو سرویس مخالف بودم - گیمفا
مدیر سابق پلی استیشن: با تمرکز روی عناوین لایو سرویس مخالف بودم - گیمفا
مدیر سابق پلی استیشن: با تمرکز روی عناوین لایو سرویس مخالف بودم - گیمفا
مدیر سابق پلی استیشن: با تمرکز روی عناوین لایو سرویس مخالف بودم - گیمفا
مدیر سابق پلی استیشن: با تمرکز روی عناوین لایو سرویس مخالف بودم - گیمفا
مدیر سابق پلی استیشن: با تمرکز روی عناوین لایو سرویس مخالف بودم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Reyam- گفت:

    اسپم :
    آقاااااااااا یه عناوین خاصی از نینتندو سوییچ ۱ ، بر روی سوییچ ۲ ساپورت نمیشه که😐😐😐😐😐😐😐
    من سوییچ ۱ نگرفتم تا سوییچ ۲ بیاد و همه رو با هم تجربه کنم.اینطوری که ‌… باو😐

    RoyalknightTom
  • سلام و درود شب خوش :عذرمیخوام بابت اسپم، دوستان لطفا راهنمایی بفرمایید که بازی code vien ارزشمنده ؟ تخفیف خورده حدودا دوازده دلار نسخه دیلاکس … بنده سولز زیاد بازی میکنم… ممنون میشم نظرات تون رو ب بنده انتقال بدین. 🌹

    Spider-ManKingIl Capitano
  • Motin گفت:

    تمرکز بیش از حد روی یه ژانر می‌تونه ضررده باشه بجای سودده
    سونی بازی های اکشن ادونچر سوم شخص فوق‌العاده‌ای میسازه اما با ساخت هل دایورز و استروبات نشون داد که پتانسیل ساخت بازی های با ژانر های متنوع رو داره
    و همینطور مایکروسافت ، بازی های سرویس محور خوبی داره اما نشون داد با استودیو هایی که در اختیار داره می‌تونه بازی های داستانی خوبی هم بسازه

    arminAshix
  • Pop_Star گفت:

    مصاحبه‌گر بعد از استعفای یوشیدا:
    هیچ آداب و ترتیبی مجو
    هر چه میخواهد دل تنگت بگو

    Reyam-
  • فرشاد گفت:

    عمو شوهی بخدا مرد تو بودی و همکارای سامورایی خودت حضرت کن کوتاراگی و کاز هیرایی و شاون لیدن که از شما سلاطین خط میگرفت بعد رفتن شما سلاطین سونی تو یه باتلاقی رفته که هنوز خبر نداره یه روزی بالاخره میره کف باتلاق خدا رحم کنه به اون روز البته هر شرکتی تو این صنعت شکست رو تجربه کرده مهم اینه درس یاد گرفته باشه نینتندو از سونی شکست خورد ولی چرخه کاریشو تغییر داد و کلا به یه سمت و سوی دیگه رفت که خاص خودشه ولی سونی زده جاده خاکی خودشم نمیدونه با خودش چند چنده

  • دمش گرم واقعا چقدر حرفای خوبی زده هم در مورد بازار لایو سرویس و هم همکاری با تهیه کنندگان هالیوودی که گفت اکثرا فیلم هایی که از بازی ها ساخته میشدن و میشن خوب از آب درنمیاد ث بی احترامی به اون ای پی ویدیو گیم که اثر هنری هست میشه ،از طرفی یجورایی هم این ریسک پلی استیشن با اینکه میدونه شکست در بازار لایو سرویس جلوی اینهمه غول و آثار زیاد احتمالش خیلی بیشتره تا موفقیت ولی باز این ریسک رو میکنه که البته حساب شده باشه اصلا بد نیست به هر حال نباید از بازار لایو سرویس و درکنارش پلتفرم موبایل و سود سرشاری که میتونه داشته باشه چشم پوشی کرد ،چون بودجه آثار تک نفره رشد شرکت نیاز به یک حرکت هماهنگ داره اما مشکل بلندپروازی های سونی بود که عرضه دوازده بازی لایو سرویس تا سال ۲۰۲۶ بود که خداروشکر به نصف کاهش پیدا کرد جای شکرش هم باقی هست که پلی استیشن هیچوقت آثار تک نفره داستانی رو رها نمیکنه چون هم فلسفه موجودیت خودش هست وهم باور داره و میدونه که مثل خون نیاز در صنعت گیم این آثار همیشه جریان داشته باشه

مدیر سابق پلی استیشن: با تمرکز روی عناوین لایو سرویس مخالف بودم - گیمفا