برترین و داغترین اخبار و حواشی گیمینگ در سال ۲۰۲۴
تنها چند روز تا پایان سال ۲۰۲۴ باقی مانده است. در این مطلب قصد داریم مروری داشته باشیم بر برترین و داغترین اخبار و حواشی گیمینگ در سال ۲۰۲۴! رتبهبندی به گونهای است که هر چه پیش میرویم اخبار داغتر و مهمتر میشوند (با کلیک روی تیترها، به خبر مربوطه وارد خواهید شد). در ادامه با برترین اخبار سال همراه باشید.
۵۱. برندگان مراسم Golden Joystick Awards 2024 مشخص شدند؛ Black Myth: Wukong بازی سال شد
در جریان مراسم Golden Joystick Awards 2024، عنوان Black Myth: Wukong برندۀ بهترین بازی سال از دید مخاطبین و Helldivers 2 برندۀ جایزۀ بهترین بازی سال از دید منتقدین شد.
۵۰. شرکت اپیک گیمز ArtStation را خریداری کرد
شرکت اپیک گیمز (Epic Games) در ماه اردیبهشت سال ۱۴۰۳ خبر از خرید Artstation داد. آرتاستیشن پلتفرم و وبسایتی محسوب میشود که متمرکز بر طرحهای هنری و آرتیستها است. این وبسایت توسط اشخاص آماتور و همچنین متخصص در صنعت بازی از جمله افرادی که در شرکتهای سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red)، بلیزارد (Blizzard) و دیزنی کار کردهاند، مورد استفاده قرار میگیرد.
۴۹. سازندگان بازی Risk of Rain به ولو پیوستند
موسسان استودیوی Hopoo Games، سازنده سری Risk of Rain، طی اطلاعیهای خبر از تعطیلی استودیو و لغو شدن پروژه جدیدشان دادند. علت نیز پیوستن به شرکت ولو (Valve) اعلام شد.
۴۸. تمام کارکنان شرکت Annapurna به طور ناگهانی استعفا دادند
در ماه شهریور سال ۱۴۰۳، تمام کارکنان بخش گیمینگ شرکت Annapurna Interactive به دلیل درگیریهای رهبران، استعفا دادهاند. وبسایت IGN این گزارش را تایید و اعلام کرد که نیتن گری (Nathan Gary)، رئیس و مدیرعامل شرکت Annapurna Interactive، اخیراً در حال مذاکره با بنیانگذار آن، مگان الیسون، بوده است تا بخش گیمینگ را مستقل کند، اما به نظر میرسد پس از این که الیسون از مذاکرات کنار کشید، گری نیز از سمت خود کنارهگیری کرده است. به دنبال او، تمامی کارکنان نیز استعفا دادند.
۴۷. استودیوی Ready at Dawn، سازنده The Order: 1886، تعطیل شد
استودیوی Ready at Dawn که بیش از هر چیز برای توسعۀ The Order: 1886، انحصاری معروف PS4، شناخته میشود، در سال ۲۰۲۴ تعطیل شد. وبسایت Android Central گزارش داد که دلیل اصلی این تعطیلی، اطمینان حاصل کردن از عملکرد استودیوهای زیرمجموعۀ Meta حول کنترل بودجه و «تاثیرگذاری بلندمدت» در قسمت واقعیت مجازی بوده است. این استودیو در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت Meta خریداری شد تا برای دستگاه واقعیت مجازی Meta Quest بازی تولید کند.
۴۶. آخرین نسخه سری Star Wars Jedi در دست ساخت قرار دارد
شرکت EA در یک کنفرانس مطبوعاتی تایید کرد که آخرین نسخه از سری Star Wars Jedi توسط استودیوی Respawn Entertainment مراحل توسعه را طی میکند.
لاورا میلی (Laura Miele)، رئیس بخش سرگرمی و تکنولوژی EA، امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی پیرامون سری Star Wars Jedi و نسخۀ بعدی و پایانی آن صحبت کرد. وی در این باره گفت:
ما برخی از باکیفیتترین بازیها را در دنیای Star Wars عرضه کردهایم که به در آمدی بیش از ۵ میلیارد دلار رسیدهاند. این درآمد فوقالعاده شامل بازیهای Star Wars Jedi نیز میشود. بیش از ۴۰ میلیون طرفدار جنگ ستارگان ماجراجویی کال کستیس را دنبال کردهاند. استودیوی Respawn هماکنون با تمام قدرت روی آخرین فصل این داستان کار میکند.
۴۵. شینجی میکامی، خالق Resident Evil، استودیوی جدیدی تاسیس کرد
بر اساس اطلاعات منتشر شده در وبسایت رسمی بازی Shadows of the Damned Hella Remastered، آقای شینجی میکامی (Shinji Mikami)، خالق Resident Evil، استودیوی جدیدی به نام Kamuy INC تاسیس کرده است. اطلاعات بیشتری در این باره منتشر نشده و ما دقیقاً نمیدانیم که دقیقاً با چه نوع استودیویی طرف هستیم. در اکتبر ۲۰۲۳، میکامی اعلام کرده بود که وقت رسیده تا دوباره به کار خود برگردد. در سال ۲۰۲۳ میکامی استودیوی Tango Gameworks را ترک کرد که عناوین The Evil Within ،Hi-Fi Rush و Ghostwire: Tokyo را در کارنامه دارد.
۴۴. آیپی Death Stranding دیگر متعلق به سونی نیست
در ماه آبان گذشته، استودیوی کوجیما پروداکشن از طریق یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که حق و حقوق آیپی Death Stranding را به دست آورده است. این آیپی دیگر متعلق به سونی نیست.
۴۳. Control 2 یک بازی اکشن نقشآفرینی خواهد بود
استودیوی رمدی در یکی از گزارشهای مالی خود تایید کرد عنوان Control 2 که در مرحلۀ پیشتولید قرار دارد، یک بازی اکشن نقشآفرینی خواهد بود و تغییری قابل توجه در ژانر نسبت به نسخۀ اول به شمار میآید.
۴۲. اولین تیزر Control 2 در بستهالحاقی جدید Alan Wake 2 به نمایش در میآید
استودیوی Remedy اولین تیزر بازی Control 2 را در بستهالحاقی جدید Alan Wake 2 تحت نام The Lake House قرار داده است. برای مشاهدۀ تیزر مذکور روی این نشانی کلیک کنید.
۴۱. کارگردان Devil May Cry 5 شرکت کپکام را به مقصد تنسنت ترک کرد
هدیاکی ایتسونو (Hideaki Itsuno)، خالق Dragon’s Dogma و کارگردان سری Devil May Cry، از طریق صفحۀ توییتر شخصی خود اعلام کرد شرکت کپکام را به مقصد استودیوی Lightspeed در زیرمجموعۀ تنسنت ترک کرده است. او همین حالا روی پروژۀ جدید خود کار میکند.
۴۰. قرارداد ۱۲ ساله برای برگزاری مسابقات المپیک eSports در عربستان امضا شد
رسماً اعلام شد که عربستان سعودی میدان آزمون مسابقات المپیک Esports در سال ۲۰۲۵ خواهد بود. تحت قراردادی ۱۲ ساله میان IOC و فدراسیون Esports عربستان، مسابقات المپیک ورزشهای الکترونیکی در این کشور رخ خواهند داد. هماکنون، جام جهانی Epsorts در شهر ریاض انجام میپذیرد، اما مسابقات المپیک Esports به طور کلی برنامهای مجزا در پیش خواهند گرفت.
۳۹. استودیوی FromSoftware روی چندین بازی در ژانرهای مختلف کار میکند
طی مراسم PlayStation Partner Awards، هیدتاکا میازاکی، مدیرعامل FromSoftware، پیرامون پروژههای آینده این استودیو صحبت کرد و متذکر شد که مخاطبین در آینده یک FromSoftware جدید را خواهند دید. وی در ادامه توضیح داد که این استودیو روی پروژههای متنوعی در ژانرهای مختلف کار میکند.
۳۸. Red Dead Redemption پس از ۱۴ سال برای PC عرضه شد
سرانجام پس از ۱۴ سال، شرکت راکستار گیمز در تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۲۴ (۸ آبان ۱۴۰۳) از طریق فروشگاه راکستار، استیم و اپیک، عنوان Red Dead Redemption را در دسترس مخاطبین PC قرار داد. Red Dead Redemption روی PC به صورت 4K/120FPS به همراه HDR10 اجرا شده، شامل بستهالحاقی Undead Nightmare میشود و از فناوریهای FSR 3.0 و DLSS 3.7 نیز پشتیبانی میکند. همچنین، میتوانید روی مانیتورهای Ultrawide یا Super Ultrawide بازی را تجربه کنید.
۳۷. بازی Hogwarts Legacy 2 در دست ساخت است؛ فروش ۳۰ میلیونی نسخه اول
طبق اعلام رسمی شرکت برادران وارنر، بازی Hogwarts Legacy 2 در دست ساخت قرار دارد و یکی از اولویتهای اصلی این شرکت به حساب میآید. دیوید حداد، رئیس شرکت برادران وارنر، در مصاحبهای با Variety رسماً اعلام کرد که بازی Hogwarts Legacy 2 مراحل توسعه را سپری میکند، یکی از اولویتهای اصلی آنها محسوب میشود و قرار است خط داستانی آن با سریال هری پاتر از HBO هماهنگی داشته باشد. همچنین حداد اعلام کرد که Hogwarts Legacy بیش از ۳۰ میلیون نسخه فروخته است.
۳۶. توسعه ریمیک Max Payne پیشرفت قابل توجهای داشته و بودجهای در حد و اندازه Alan Wake 2 دارد
بخشی از آخرین گزارش مالی Remedy Entertainment که به سهامداران شرکت ارائه شد، شامل گزارشی از روند توسعه Max Payne Remake میشود. این عنوان هماکنون وارد پروسۀ تولید کامل شده و به نقطۀ عطف تازهای در توسعه دست یافته است. احتمالاً امسال از این اثر به طور کامل رونمایی شود. ما انتظار داریم در سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ این عنوان در دسترس قرار گیرد.
۳۵. سونی دو مدیرعامل جدید پلی استیشن را به عنوان جایگزین جیم رایان انتخاب کرد
بخش سرگرمیهای تعاملی سونی (SIE) در ماه اردیبهشت گذشته رسماً اعلام کرد که هیدئاکی نیشینو (Hideaki Nishino) و هرمن هولست (Hermen Hulst) به عنوان مدیرعاملهای جدید پلی استیشن انتخاب شدهاند.
هولست پیش از این رئیس استودیوهای جهانی پلی استیشن و قبلتر از آن، مدیرعامل گوریلا گیمز (Guerrilla Games) بود. او حالا به عنوان مدیرعامل جدید گروه تجاری استودیوها، مسئول تمامی محتویات پلی استیشن و همچنین انتقال فرنچایزها به سایر مدیومها مانند تلویزیون و فیلم است.
نیشینو، که پیش از این معاون ارشد تجربیات پلتفرم پلی استیشن بود، از تاریخ مقرر به عنوان مدیرعامل گروه تجاری پلتفرم SIE فعالیت میکند. این بدان معنا است که نیشینو در کنار مسئولیت سرویس، تکنولوژی، محصولات و تجربۀ حاصل از آنها، رابطۀ میان سونی و ناشرها/استودیوهای ترد-پارتی و همچنین کنترل بخش تبلیغات، فروش، بازاریابی و … را برعهده گرفته است.
۳۴. بازی بعدی Battlefield در زمان حال روایت خواهد شد + اولین تصویر هنری بازی
شرکت EA در شهریور گذشته اولین اطلاعات رسمی پیرامون بازی بعدی Battlefied را به اشتراک گذاشت. طبق جزئیات منتشر شده، این عنوان در دوران مدرن (زمان حال) قرار خواهد داشت و قصد دارد به پایهها و ریشههای خود بازگردد. وینس زامپلا (Vince Zampella)، رئیس استودیوی Respawn Entertainment و مدیر فرنچایز Battlefield، در مصاحبهای با IGN اولین اطلاعات از نسخۀ بعدی Battlefield را به اشتراک گذاشت. وی تایید میکند که Battlefield بعدی در دوران مدرن قرار دارد، کلاسهای از پیش ساخته شده داشته و شامل نقشههای ۶۴ پلیری خواهد شد. این رویکرد به دنبال واکنشهای منفی نسبت به Battlefield 2042 اتخاذ شده است.
۳۳. ایدهای برای The Last of Us Part 3 وجود دارد
در جریان مستند ساخت The Last of Us Part 2، تحت نام Grounded II، کارگردان و خالق این سری، نیل دراکمن (Neil Drcukmann)، رسماً تایید کرد که ایدهای برای نسخۀ سوم از این سری پیدا کرده است:
برای مدتها به این موضوع فکر میکردم که آیا [برای بازی سوم] ایده و مفهومی وجود دارد؟ و برای سالها نتوانستم آن را پیدا کنم. اما اخیراً این موضوع تغییر پیدا کرده است. من در حال حاضر یک داستان مشخص در ذهن ندارم، اما ایده و مفهومی وجود دارد که برای من، درست به اندازۀ بازی اول و دوم جذاب است. این ایده در عین حال که برای خودش مستقل است، در یک راستا با دو نسخۀ قبل قرار میگیرد. بنابراین، فکر میکنم یک فصل دیگر برای این داستان وجود خواهد داشت.
۳۲. از بازی جدید Darksiders رونمایی شد
در جریان رویداد THQ Nordic، با انتشار تریلری، از بازی بعدی سری Darksiders رونمایی شد. نام کامل این عنوان هنوز مشخص نیست و پسوند یا شمارهای ندارد.
۳۱. بنیانگذاران راکستدی و Batman: Arkham استودیوی جدیدی تاسیس کردند
سفتون هیل (Sefton Hill) و جیمی واکر (Jamie Walker)، موسسان استودیوی راکستدی (Rocksteady) که برای ساخت سری Batman: Arkham شناخته میشود، استودیوی جدیدی تحت نام HundredStar Games را تشکیل دادند.
در حالی که هنوز به طور رسمی از این استودیو رونمایی نشده، وبسایت پولیگان بر اساس فهرستبندی وبسایت کسب و کار Endole متوجۀ وجود این استودیو شده است. در بخش توضیحات چنین آمده:
HundredStar Games یک استارت-آپ گیمینگ در شرق لندن است. هدف ما خلق یک تیم کوچک متشکل از ۱۰۰ استعداد باتجربه در صنعت گیم است تا بتوانیم پیشرفتهترین تجربیات ممکن را برای تمامی پلیرها در سرتاسر جهان به ارمغان بیاوریم و الهامبخش بقیه باشیم.
با وجود «نوآوری» در مرکزیت استودیو، ما به رفتن فراتر از مرزها، به آغوش کشیدن تنوع نیروی کار و به وجود آوردن یک جامعۀ گیمینگ پر از اشتیاق تعهد داریم.
۳۰. ادامه Alien: Isolation در دست ساخت قرار دارد
شرکت SEGA و استودیوی Creative Assembley در دهمین سالگرد عرضۀ بازی Alien: Isolation اعلام کردند که ادامۀ این عنوان مراحل ابتدایی ساخت را طی میکند.
تیم سازنده بیانیۀ زیر را به مناسبت ده سالگی بازی منتشر کرد:
باور این که ۱۰ سال از عرضۀ ALIEN: ISOLATION گذشته، بسیار سخت است.
زمان شروع ساخت ALIEN: ISOLATION، تنها یک قانون کلیدی را برای خود وضع کردیم: ساخت تجربهای حقیقتاً منحصر به فرد که به ریشههای فرنچایز ALIEN پایبند است – یک داستان که ترس و اتسمفر فیلم شاهکار ۱۹۷۹ را در خود دارد.
دیدن ذوق و شوق شما طرفداران نسبت به این بازی طی ۱۰ سال اخیر فوقالعاده بوده است.
[…] دهمین سالگرد بازی، زمان مناسبی است که بگویم فریادها و خواستههای شما را شنیدهایم. امروز خوشحالم که از طرف تیم خود تایید کنم که ادامۀ ALIEN: ISOLATION مراحل ابتدایی ساخت را طی میکند و امیدواریم بهزودی بتوانیم اطلاعات بیشتری با شما به اشتراک بگذاریم.
۲۹. GTA 6 همچنان برای پاییز ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است
شرکت Take-Two Interactive در آخرین گزارش مالی سال ۲۰۲۴ خود، به سهامداران شرکت اطمینان داد که عنوان مورد انتظار GTA 6 همچنان برای پاییز ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است. این موضوع از طریق یکی از فهرستهای گزارش مالی جدید به اشتراک گذاشته شد.
۲۸. Cronos: The New Dawn، ساخته جدید استودیوی Bloober Team، معرفی شد
طی رویداد Xbox Partner Preview، استودیوی Bloober Team که بهتازگی عنوان Silent Hill 2 Remake را عرضه کرده از بازی ترسناک جدید خود با نام Cronos: The New Dawn رونمایی کرد.
۲۷. ریمیک Prince of Persia: The Sands of Time در سال ۲۰۲۶ عرضه خواهد شد
در جریان مراسم Ubisoft Forward 2024، رسماً اعلام شد که ریمیک بازی Prince of Persia: The Sands of Time در سال ۲۰۲۶ عرضه میشود. همچنین تیزری کوتاه نیز به اشتراک گذاشته شد که در ادامه آن را مشاهده میکنید:
۲۶. کوجیما و پلی استیشن روی یک بازی جاسوسی شبیه Metal Gear Solid کار میکنند
در جریان رویداد State of Play، آقای هیدئو کوجیما (Hideo Kojima) رسماً اعلام کرد که با همکاری پلی استیشن، روی یک بازی جاسوسی اکشن شبیه Metal Gear Solid کار میکند. این IP جدید که احتمالا Physint نام دارد، «یک بازی اکشن جاسوسی نسل بعدی» بسیار بدیع و تازه خواهد بود و در عین حال یک فیلم هم به حساب میآید.
کوجیما در این باره گفت:
ما در حال ورود به مرحلۀ آمادهسازی هستیم و بعد از Death Stranding، خیلی زود تولید این عنوان در استودیوی Kojima Productions آغاز خواهد شد.
ما تجربۀ همکاری طولانی مدت با سونی داریم و برای تقریباً ۳۰ سال، با یکدیگر ژانر جاسوسی را رشد دادهایم. همچنین، سونی تنها به ساخت بازی مشغول نیست، بلکه فیلم و موسیقی نیز تولید میکند. این مطمئناً یک همکاری قدرتمند خواهد بود.
دو سال دیگر، من چهلمین سالگرد خود در زمینۀ ساخت بازی را جشن میگیرم. اطمینان دارم که این عنوان اوج کارهای من خواهد بود.
البته، این بازیای تعاملی است، اما در عین حال یک فیلم نیز به حساب میآید؛ منظورم از نظر ظاهر، بازیگران، تم، داستان، بازیگری و صدا است. با این بازی، امیدوارم که موانع میان فیلم و بازی ویدیویی را کنار بگذاریم.
۲۵. تعطیلی Tango Gameworks و احیای آن
شرکت مایکروسافت در اردیبهشت ۱۴۰۳ چندین استودیوی زیرمجموعۀ Bethesda را تعطیل کرد. این استودیوها شامل Arkane Austin و Tango Gameworks میشوند که اولی عنوان نه چندان موفق Redfall و دومی بازیهای Hi-Fi Rush و The Evil Within را ساخته است.
اما مدتی بعد، شرکت KRAFTON استودیوی Tango Gameworks را خریداری کرد و حالا کمتر از یک ماه میشود که این استودیو دوباره شروع به فعالیت کرده است.
۲۴. عنوان Astro Bot بهترین بازی سال شد؛ فهرست کامل برندگان The Game Awards 2024
عنوان Astro Bot توانست جایزۀ بهترین بازی سال را از مراسم The Game Awards 2024 کسب کند و در کنار آن در رشتههای مختلف سه جایزۀ دیگر نیز به دست آورد. از سوی دیگر، Metaphor: ReFantazio نیز توانست سه جایزه را از آن خود کند.
۲۳. با انتشار تریلری از بازی Mafia: The Old Country رونمایی شد
در جریان مراسم The Game Awards 2024، استودیوی Hangar 13 و شرکت 2K Games با انتشار تریلری از بازی Mafia: The Old Country رونمایی کردند.
۲۲. ترس از GTA 6 باعث شده تا ناشران از بازی خود یا تاریخ عرضه آن رونمایی نکنند
طبق گزارش منتشر شده از سوی جیسون شرایر، خبرنگار وبسایت بلومبرگ، ناشران بازیهای ویدیویی تا جای ممکن صبر خواهند کرد تا تکلیف تاریخ دقیق عرضۀ GTA 6 مشخص شود و سپس بازی خود را معرفی میکنند.
شرایر در مطلب جدید خود متذکر شد طبق مصاحبهای که با برخی توسعهدهندگان مطرح داشته است، بسیاری از ناشران منتظر هستند تا زمان دقیق عرضۀ GTA 6، بازی جدید راکستار، مشخص شود و سپس اثر جدید خود را معرفی یا تاریخ دقیق عرضۀ آن را مشخص کنند.
۲۱. از بازی مستقل Elden Ring: Nightreign رونمایی شد
در جریان مراسم The Game Awards، شرکت Bandai Namco و استودیوی FromSoftware از بازی جدید Elden Ring: Nightreign رونمایی کردند. این عنوان مستقل در ژانر چندنفره کوآپ بقاء (PvE) قرار دارد و در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد.
۲۰. بخش گیمینگ برادران وارنر روی فرنچایزهای Batman ،Mortal Kombat و Hogwarts Legacy تمرکز خواهد کرد
رئیس شرکت برادران وارنر، دیوید زاسلوف (David Zaslav)، در یکی از گزارشهای مالی سال ۲۰۲۴ این کمپانی اذعان داشت که برادران وارنر از لحاظ عملکرد تجاری، به تمام پتانسیل خود دست پیدا نمیکند.
این تصمیمات، به دنبال شکستهای تجاری بزرگی مانند MultiVersus، بازی Suicide Squad و ضرر ۳۰۰ میلیون دلاری اتخاذ شدهاند. حال کمپانی Warner Bros قصد دارد از این پس روی فرنچایزهای موفقتر سرمایهگذاری کند.
زاسلوف در طی آخرین گزارش مالی برادران وارنر گفت:
گمان میکنم که ما بدترین سال خود را در بخش گیمینگ پشت سر گذاشتیم، اما هنوز چهار عنوان قدرتمند و پرطرفدار را داریم که قرار است در درجه اول، روی آنها تمرکز کنیم. در واقع، ما میخواهیم از تلاش برای عرضه ۱۰ الی ۲۰ بازی مختلف پرهیز کرده و در عوض، عناوین پایدارتر را در مرکز استراتژی خود قرار دهیم.
وی در ادامه، حول فرنچایزهایی که قرار است بیشتر مورد توجه قرار بگیرند، بیشتر توضیح داد:
ما فرنچایزهای سودآور با طرفدارانی وفادار مانند Game of Thrones ،Mortal Kombat ،Hogwarts Legacy و DC که در مرکز آن بتمن قرار دارد را در اختیار داریم. ما به لطف استودیوهای متخصصمان، از این پس روی توسعه عناوینی بر پایه این فرنچایزها تمرکز خواهیم کرد.
۱۹. سرمایهگذاری ۱.۵ میلیارد دلاری دیزنی در Epic Games؛ همکاری برای ساخت یک جهان متصل به Fornite
شرکت دیزنی (Disney) در ماه فوریه ۲۰۲۴ اعلام کرد که ۱.۵ میلیارد دلار در اپیک گیمز (Epic Games) سرمایهگذاری کرده است و قصد دارد یک همکاری بزرگ را رقم بزند.
در کنار این سرمایهگذاری، دو شرکت دیزنی و اپیک گیمز قصد دارند با همکاری یکدیگر «جهانی از سرگرمی و بازیهای جدید» که متصل به دنیای Fornite است را خلق کنند. دیزنی اعلام کرد که هدف آنها جهانی است که فرصتهای جدیدی را به وجود بیاورد و در آن مشتریان بتوانند تماشا کنند، به تجربۀ بازیهای جدید بپردازند، خرید کنند، با محتویات مختلف درگیر و با شخصیتها یا داستانهایی تازه از دنیاهای Pixar ،Marvel ،Star Wars ،Avatar و سایر جهانها مواجه شوند.
۱۸. شکست بزرگ سونی؛ سرورهای Concord در تاریخ ۶ سپتامبر خاموش شدند
سرورهای بازی شوتر اول شخص چندنفره Concord در تاریخ ۶ سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۶ شهریور ۱۴۰۳)، کمتر از یک هفته بعد از لانچ، خاموش شدند. این عنوان که یکی از امیدهای اصلی سونی برای ورود به بازار عناوین سرویس محور بود، یکی از بزرگترین شکستهای تاریخ پلی استیشن محسوب میشود.
۱۷. از Project: Robot، بازی جدید سازنده Shadow of the Colossus و Ico رونمایی شد
فامیتو اوئدا (Fumito Ueda)، خالق Shadow of the Colossus و Ico، طی مراسم The Game Awards 2024 از بازی جدیدش تحت نام Project: Robot رونمایی کرد.
۱۶. استودیوی ۳۴۳ به Halo Studios تغییر نام داد؛ عناوین بعدی Halo با آنریل انجین ۵ ساخته خواهند شد
مایکروسافت در ماه مهر گذشته اعلام کرد که استودیوی 343Industries به Halo Studios تغییر نام داده و پروژههای آزمایشی متعددی با موتورگرافیکی آنریل انجین ۵ در دست ساخت دارد.
بیانیۀ رسمی زیر، به یک عصر جدید برای Halo و تغییر رویکرد استودیو اشاره دارد:
با چندین پروژۀ در دست ساخت توسط Unreal Engine، ما وارد فصل جدیدی از این فرنچایز شدهایم و قرار است دستور ساخت بازیهای Halo را متحول کنیم. به تیم Halo Studios ملحق شوید تا روی Project Foundry کار کنید؛ یک پروژۀ تحقیقاتی طراحی شده برای کشف پتانسیلهای خلاقانۀ نسل بعدی عناوین Halo روی آنریل انجین.
۱۵. از بازی Okami 2 به کارگردانی هیدکی کامیا رونمایی شد
به عنوان یک غافلگیری بزرگ، در جریان مراسم The Game Awards 2024 شرکت Capcom از بازی Okami 2 رونمایی کرد که توسط خالق اصلی، یعنی هیدکی کامیا، و استودیوی تازه تاسیس او به تازگی وارد مراحل ساخت شده است.
۱۴. بازی Ghost of Yotei رونمایی شد
استودیوی ساکر پانچ سرانجام در جریان مراسم State of Play ماه مهر گذشته، از بازی جدید خود تحت نام Ghost of Yotei رونمایی کرد. این عنوان که در دنیای Ghost of Tsushima روایت میشود. Ghost of Yotei پلیر را در نقش یک کاراکتر جدید به نام آتسو (Atsu) قرار میدهد و به Yotei میبرد. این عنوان در سال ۱۶۰۳ روایت خواهد شد که بیش از ۳۰۰ سال بعد از اتفاقات Ghost of Tsushima است؛ بنابراین، بازی شامل لوازم نبرد مدرنتری مانند تفنگها خواهد شد.
۱۳. از بازی Onimusha: Way of Sword رونمایی شد؛ عرضه در سال ۲۰۲۶
شرکت Capcom در جریان مراسم The Game Awards 2024 از نسخۀ جدید سری کلاسیک و افسانهای Onimusha تحت نام Way of Sword رونمایی کرد.
۱۲. سونی ۳۱۹ میلیون دلار از سهام Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، را خریداری کرد
شرکت سونی در اواخر ماه آذر رسماً اعلام کرد که ۳۱۹ میلیون دلار در Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، سرمایهگذاری کرده است. با احتساب خرید قبلی، حالا سونی ۱۰ درصد از کل شرکت Kadokawa را در اختیار دارد.
کادوکاوا و سونی نوعی قرارداد استراتژیک اتحاد کسب و کار منعقد کردند و سونی ۱۲,۰۵۴,۱۰۰ سهم جدید معادل ۵۰ میلیارد ین یا ۳۱۸.۴۹ میلیون دلار در کادوکاوا خریداری کرد. حالا سونی با در دست داشتن ۱۰ درصد سهام، بزرگترین سهامدار کادوکاوا به شمار میرود.
هدف اصلی این قرارداد همکاری، ساخت اقتباسهای لایو اکشن و درام از آیپیهای کادوکاوا، تولید مشترک انیمه و گسترش انتشار انیمهها و بازیهای کادوکاوا از طریق سونی ذکر شده است.
۱۱. صداپیشگان و بازیگران صنعت بازی های ویدیویی دست به اعتصاب زدند
SAG-AFTRA در ماه مرداد گذشته اعلام کرد که بازیگران و صداپیشگان صنعت گیمینگ به دلیل استفادۀ هوش مصنوعی در توسعۀ بازی های ویدیویی، دست به اعتصاب زدند. اعضای اتحادیه پس از مذاکرات ۱۸ ماهه میان مدیران و استودیوهای تولیدکنندۀ بازیهای ویدیویی، به این نتیجه رسیدند که اعتصابات را آغاز کنند. دلیل اصلی این مذاکرات و نگرانی اعضای اتحادیه SAG-AFTRA استفاده از هوش مصنوعی به جای بازیگران و صداپیشگان است. بر اساس صحبتهای اعضای مذاکرهکنندۀ اتحادیه، آنها باور دارند که استودیوهای بازیسازی نمیخواهند از حقوق بازیگران خود در مقابل ظهور هوش مصنوعی حفاظت کنند.
۱۰. از PS5 Pro رونمایی و در نوامبر ۲۰۲۴ عرضه شد
در ماه شهریور به طور رسمی از کنسول PS5 Pro رونمایی و سپس در تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۷ آبان ۱۴۰۳) با قیمت ۷۰۰ دلار عرضه شد. این کنسول به خاطر قیمت خود حواشی زیادی به پا کرد اما سونی مدتی بعد از عرضه اعلام کرد که مطابق انتظار و در حد و اندازههای PS4 Pro فروخته است.
۹. قیمت اشتراک گیم پس افزایش پیدا کرد؛ اضافه شدن سطحی جدید
شرکت مایکروسافت از تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ (۱۲ سپتامبر ۲۰۲۴) قیمتهای جدیدی را برای گیم پس اعمال و سطح جدیدی به نام Xbox Game Pass Standard را معرفی کرد. این سطح ۱۴.۹۹ دلار قیمت داشته و شامل دسترسی به بخش چندنفرۀ بازیها نیز میشود. گیم پس آلتیمیت به صورت ماهانه، از ۱۶.۹۹ به ۱۹.۹۹ دلار و PC Game Pass ماهنه از ۹.۹۹ به ۱۱.۹۹ دلار افزایش قیمت پیدا کردند.
۸. از بازی Gears of War: E-Day رونمایی شد
در جریان شوکیس بازیهای Xbox، با انتشار تریلری In-Engine، رسماً از بازی Gears of War: E-Day رونمایی شد که یک پیشدرآمد و پریکوئل برای این سری محسوب میشود.
در قسمت توضیحات چنین آمده است:
از دید مارکوس فنیکس، اتفاقات وحشتناک «روز اضطراری» و داستان ریشههای یک حماسه افسانهای در دنیای گیمینگ را تجربه کنید. ۱۴ سال قبل از اولین نسخه Gears of War، مارکوس فنیکس و دام سانتیاگو به خانه بازگشتند و شاهد یک کابوس بودند. Locustها، این هیولاهای بیرحم، جنگی تمام عیار را با بشریت آغاز کردند. این بازی از پایه با Unreal Engine 5 توسعه یافته و گرافیک بصری بیرقیبی را ارائه خواهد داد.
بازی Gears of War: E-Day در زمانی نامعلوم برای Xbox و PC عرضه خواهد شد.
۷. رونمایی از بازی جدید ناتی داگ Intergalactic: The Heretic Propthet و حواشی پیرامون آن
استودیوی ناتی داگ در مراسم TGA 2024 از بازی جدید خود به نام Intergalactic: The Heretic Prophet رونمایی کرد که در سبک علمیتخیلی (Sci-Fi) قرار دارد. این عنوان که از سال ۲۰۲۰ مراحل توسعه را سپری میکند، شما را در نقش زنی جایزهبگیر به نام جوردن در آیندهای بسیار دور (هزاران سال آینده) قرار میدهد.
جزئیات زیر توسط استودیوی ناتی داگ پس از رونمایی رسمی به اشتراک گذاشته شدند:
- خلاقانهترین و عجیبترین داستان ناتی داگ
- عمیقترین گیمپلی در تاریخ ناتی داگ
- شخصیت اصلی Jordan A. Mun نام دارد (با بازی Tati Gabrielle) و یک جایزهبگیر است
- بازی در سیارهای دور به نام Sempiria روایت میشود که صدها سال پیش، ارتباطش با جهان بیرون قطع شده است
- شما باید از تمام قابلیتها و مهارتهای کاراکتر اصلی استفاده کنید تا به اولین نفر در ۶۰۰ سال اخیر که مدار را ترک میکند، تبدیل شوید
- بازی به مانند عناوین قبلی ناتی داگ احساسی و شخصیتمحور است
- از سال ۲۰۲۰ و برای PS5 در دست ساخت قرار دارد
- موسیقی بازی توسط Trent Reznor و Atticus Ross از Nine Inch Nails ساخته میشود
- کارگردان بازی نیل دراکمن است
البته رونمایی از این بازی حواشی زیادی به همراه داشت و بسیاری از آن ناراضی بودند. هماکنون در یوتیوب پلی استیشن، این عنوان ۲۷۹ هزار دیسلایک و ۱۰۲ هزار لایک دارد. در کانال یوتیوب ناتی داگ نیز تریلر رونمایی Intergalactic با ۱۷۸ هزار دیسلایک و ۷۱ هزار لایک مواجه شده است.
۶. از بازی Metroid Prime 4: Beyond رونمایی شد
پس از گذشت ۷ سال از معرفی، شرکت نینتندو طی Nintendo Direct ماه خرداد سرانجام از گیمپلی بازی Metroid Prime 4 رونمایی کرد.
۵. بازی DOOM: The Dark Ages به صورت رسمی معرفی شد
تریلر معرفی بازی DOOM: The Dark Ages به صورت رسمی در شوکیس ایکس باکس به نمایش در آمد.
۴. با انتشار تریلری سینماتیک از The Witcher 4 رونمایی شد
در جریان مراسم TGA 2024، شرکت سیدی پراجکت با انتشار تریلری سینمایی از بازی The Witcher 4 و شخصیت اصلی آن رونمایی کرد.
در وبسایت رسمی، بازی این گونه توصیف شده است:
بازی The Witcher IV یک اثر تکنفره جهان باز و نقشآفرینی ساخته CD Projekt Red است. این بازی شروعی بر یک حماسه جدید خواهد بود، بازیکنان در نقش سیری (Ciri)، یک هیولاکش حرفهای به سفری در یک جهان فانتزی تاریک و بیرحم میروند. بازی The Witcher IV با استفاده از قدرت Unreal Engine 5، هدف دارد که ایمرسیوترین و جاهطلبانهترین اثر جهان باز در دنیای Witcher باشد.
سباستین کالمبا، کارگردان بازی The Witcher 4، در مصاحبهای با IGN توضیح داد که چگونه سیری، شخصیت اصلی بازی که در ابتدای مسیر ویچر شدن قرار دارد، نسبت به استاد خود و شخصیت اصلی سهگانۀ قبلی، گرالت، متفاوت خواهد بود. کالمبا در این باره گفت:
من تلخی و کلهشق بودن او را دوست دارم. گاهی اوقات باید با احساسات و قلب خود تصمیم بگیری و من این ویژگی سیری را دوست دارم. او کمتر محاسبه میکند و استراتژی میچیند و بیشتر با احساسات پیش میرود.
وی در ادامه توضیح داد که قرار داشتن سیری در ابتدای مسیر ویچر شدن، اجازه میدهد داستان را طوری طراحی کنند که کنترل کامل در دستان پلیر قرار بگیرد و آنها بتوانند با تصمیمات خود، به شخصیت سیری شکل بدهند. کالمبا توضیح داد:
ما میخواهیم پلیرها در جهت تعریف او [سیری] تلاش کنند. او در شرف تبدیل شدن به یک ویچر است، با قوانین خود پیش میرود و هیولاها، ماموریتها و ماجراجوییها را به روش منحصر به فرد خود مدیریت میکند و همچنین، من فکر میکنم که او به ما فرصت بیشتری میدهد تا داستانهای مختلفی را تعریف کنیم. ما میخواهیم مخاطبها تجربه عمیقتری داشته باشند و Ciri نیز سزاوار این تمرکز است.
۳. سقوط Ubisoft
Ubisoft سال بسیار سختی را پشت سر گذاشت و به نظر میرسد عصر نزول این شرکت هنوز به پایان نرسیده است. به دنبال عملکرد پایینتر از انتظار Star Wars Outlaws و تاخیر Assassin’s Creed Shadows، طی یک تا دو سال اخیر شاهد سقوط ۸۰ درصدی ارزش سهام یوبیسافت بودهایم. شایعهها و گزارشهای متعددی مبنی بر فروش شرکت به تنست وجود دارد و در عین حال گفته میشود که خانوادۀ گیلموت قصد دارد به قراردادی دست پیدا کند که همچنان کنترل شرکت را در دست داشته باشد.
۲. تعدیل نیروی گسترده در سرتاسر گیمینگ
در سال ۲۰۲۴ وضعیت تعدیل نیرو وخیمتر شد. بر اساس گزارشهای منتشر شده، تعدیل نیرو حدود ۴۰ درصد نسبت بهسال ۲۰۲۳ افزایش یافت.
استودیوهایی که در سال ۲۰۲۴ با تعدیل نیرو مواجه شدند:
- Sony Playstation, Guerrilla Games, Insomniac Games, Naughty Dog, Firesprite
- Microsoft Xbox, Bethesda, Activision Blizzard
- People Can Fly
- Nexon
- Embracer Group Lost boys Inteactive
- Toadman Interactive
- Rocksteady
- NetherRealm
- CI Games
- Relic Entertainment
- Ubisoft
- Sumo Digital
- Gearbox Entertainment
- Respawn Entertainment
- EA
- Visual Concepts
- Bungie
- Riot Games
- Behaviour Interactive
- Avalanche Studios
- Square Enix
- Take-Two
- Ascendant Studio
- Don’t Nod
- Supermassive Games
- ZA/UM
- SEGA
- Reikon Games
- Black Forest Games
- Discord
- Twitch
- Pieces Interactive (تعطیل شد)
- Ready at Dawn (تعطیل شد)
- Firewalk (تعطیل شد)
- London Studios (تعطیل شد)
- Gameinformer (تعطیل شد)
- Arkane Austin (تعطیل شد)
- Humanoid Origin (تعطیل شد)
- Piranha Bytes (تعطیل شد)
- Paradox Tectonic (تعطیل شد)
- Galvanic Games (تعطیل شد)
- Alpha Dog (تعطیل شد)
- Roundhouse Games (تعطیل شد)
- Smilegate Barcelona (تعطیل شد)
- Ridgeline Games (تعطیل شد)
- Versus Evil (تعطیل شد)
۱. تغییر رویکرد ایکس باکس به نفع انتشار چند پلتفرمی
طی سال ۲۰۲۴، مدیران ارشد مایکروسافت بارها به رویکرد چند پلتفرمی اشاره کردند. ساتیا نادلا در جلسۀ پرسش و پاسخ مایکروسافت با سهامداران، پیرامون کمپین تبلیغاتی «این یک ایکس باکس است» (This is an Xbox) صحبت و رویکرد انتشار چندپلتفرمی عناوین استودیوهای Xbox، بتسدا و اکتیویژن را آینده بخش گیمینگ مایکروسافت توصیف کرد:
ما معنا و مفهوم «طرفدار Xbox بودن» را دوباره تعریف خواهیم کرد. طرفدار Xbox بودن به معنای تجربۀ بازیهای آن روی تمامی دستگاههای تحت اختیارتان است.
پر بحثترینها
- تریلر جدید فصل دوم سریال The Last of Us شخصیت ابی را نشان میدهد
- شایعه: کنسول نسل بعدی Xbox در سال ۲۰۲۶ با نام Xbox Prime عرضه خواهد شد [بهروزرسانی شد]
- ۱۵ بازی بزرگ خاطرهانگیز گیمرهای ایرانی
- گزارش: شرکت Sweet Baby Inc نقش فعالی در پروژه معرفی نشده Remedy دارد
- کلیپ جدید Assassin’s Creed Shadows با محوریت پارکور
- بازی Assassin’s Creed Shadows بار دیگر تاخیر خورد
- ۱۵ بازی که بیشترین حق انتخاب را به مخاطب میدهند
- زندیا و تام هالند نامزد کردند
- گزارش: بازیهای Hellblade 2، Gears of War 1 و Age of Mythology امسال برای پلی استیشن ۵ عرضه خواهند شد
- از کنترلر جدید Xbox با طرح DualSense رونمایی شد
نظرات
بنظرم بزرگترینش شکست کنکورد بود. بازیای که بودجه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار داشت و این سوال رو بوجود آورد که سوپروایزورهای سونی دقیقاً داشتند چکار میکردند. هم اینکه نشون داد ممکنه گستردگی یک سرمایه گذاری گسترده.(اون چیز سرمایهگذاری شده، dei هست اینجا) ؛ به ضرر همون سرمایهگذاری تبدیل بشه.
بزرگترینش تعطیلی یا تعدیل نیرو استودیو ها و وضعیت راک استدی بود . البته سقوط یوبیسافت میشه گفت تا الان بیشتر از همه توجه جلب کرده
با حذف لایک و دیسلایک ، دموکراسی نظرات نابود شده، الان همهی نظرات به طرز کمونیستی برابر و مسخره می باشند
نظرات با یکدیگر برابر نیستند، ارزش یک نظر به محتوا و منطق اون گره خورده نه میزان علاقهمندی یا تنفر عام نسبت به اون نظر. احمقانهترین نظرها ممکنه کلی طرفدار داشته باشن، یا منطقیترین نظرها ممکنه باب دل اکثریت نباشن. با حذف لایک و دیسلایک یک نظر منطقی و صحیح “مسخره” یا برابر با یک نظر بی معنا نمیشه، چون به هیچ چیزی جز محتوای اون دیدگاه گره نخورده. لایک و دیسلایک ارتباطی به دموکراسی هم نداره، دموکراسی با «عمل» پیوند خورده.
البته، لایک و دیسلایک از گیمفا حذف نشده. برای بهبود و افزایش سرعت سایت داریم روی سیستم لایک و دیسلایک کار میکنیم تا برگرده. اما اگر هم برگشت، پیشنهاد میدم میزان صحت و اعتبار یک نظر رو با لایکها/دیسلایکها نسنجید.
لایک و دیسلایک هم در مورد همین هست . علاقه مردن به نظر یک شخص نه منطقی بودنش
بله. نظرات با لایک و دیسلایک برتر و پستتر نمیشن، بلکه با پشتوانۀ علمی/منطقی معتبر یا غیرمعتبر/بیمعنا میشن. بنابراین نظرات به خاطر عدم وجود سیستم لایک و دیسلایک برابر و مسخره نیستن مطابق کامنتی که گذاشته بودن.
اتفاقا عدم وجود سیستم لایک و دیسلایک یک سری مزایا داره. مثلاً خیلی از افراد ترغیب میشن که به جای دیسلایک نظر خودشون رو در مورد کامنتی که باهاش مخالفن به اشتراک بذارن و صرفا پشت دیسلایک پنهان نمیشن یا این که عدۀ زیادی پیش فرض ذهنی مبنی بر «دیسلایک زیاد داره پس حتماً غلطه» یا «لایک زیاد داره یا حتماً حرف درستی زده» رو کنار میذارن و نظرات رو میخونن تا بدون تاثیر دیگران در موردش تصمیم بگیرن.
من هم همین رو میگم لایک و دیسلایک باید باشه ، اما نباید معیار محک زدن منطق اون نظر باشه ، بلکه باید نظر دهنده را از میزان علاقه افراد یک جامعه نسبت دیدگاهش آگاه کنه. در این سایت هم چون بیشتر شبیه یک میز است که جامعه ای گرد هم آمدند ، افراد باید حق اظهار نظر در مورد نظر دیگران را داشته باشند
حق اظهار نظر مگه کامنت/ریپلای نیست؟
ریپلای پاسخ تشریحی به قصد ادامه موضوع است . مثلا اگر شما بگویید به فرض مثال بازی half life 2 بهترین بازی تاریخ است ،من اگر موافق باشم لایک میکنم ، نباشم هم دیسلایک ، اما اگر بخوام توضیحی بدم ، مثلا در دفاع از شما دلیل بیارم ، یا حرف شما را تکذیب کنم ، یا مثلا در مورد سوالتان سوال دیگری بپرسم . مثلا بگم دلیلش چیست . یا حتی توضیح اضافه ای در مورد نظر شما بدم ، مثلا بگویم دلیل اینکه این نظر رو دارید این است که در بچگی خاطرات خوشی با این بازی دارید ( به عنوان مثال ). نکته دیگه ، اگر قرار باشه من برای هر موافقت یا مخالفت بخواهم از ریپلای استفاده کنم ، فضای کامنت ها شلوغ میشود، و مخاطب وقتی تعداد کامنت ها را می بیند تصور یک بحث بلند و گسترده ای دارد اتفاق می افتد ، اما میبیند فقط کسی نظرش را گفته و بقیه فقط گفتن موافقم یا مخالفم . و نکته سوم ، حرف شما در مورد فرق منطق با میزان علاقه جامعه به یک نظر درسته ، اما مردم اینجا دنبال آگاهی از نظر همدیگه هستند ، نه صرفا منطقی بودن
۱- آگاهی دور از منطق چه ارزشی داره؟ وقتی آگاهی مطلق و صحیح نیست، ارزشش کجاست؟ مردم میان آگاه بشن و کامنت نادرست و با وجود کامنتهای درستی که لایک زیادی دریافت کردن، یک کامنت بدون پشتوانه که کلی لایک گرفته بخاطر فن بیس هم میبینن و فکر میکنن صحت داره، آگاهی حاصل از این چه ارزشی داره؟ بیشتر ضد ارزش نیست؟
2- سوال اصلی اینه عدم وجود دیسلایک در وبسایت هایی مثل توییتر یا اینستاگرام چه مشکلی ایجاد میکنه و اگر لایک حذف بشه چی؟
3- عدم وجود لایک و دیسلایک در ریستاِرا چی؟
لایک و دیسلایک یک سری ری اکشن مبتنی بر سرگرمی هستند، مخالف وجودشون نیستم و به نظرم جالب و سرگرم کننده اس، اما حرف اصلی و دلیل کامنت من این بود که نباید صحت یا منطقی بودن یک کامنت رو با میزان لایک و دیسلایک سنجید. از ابتدا هم موضوع همین بود، چیزی که شما نوشتید ربطی به کامنت اولیه که باعث ریپلای من شد، نداشت. این شخص نوشته بود چون لایک و دیسلایک وجود نداره کامنتها برابر شدن که درست نیست چون لایک و دیسلایک عامل برتری و پستی کامنت نیست. ارزش کامنت هم به خوشامد اکثریت نیست.
قبل از این فکر میکردم اکثریت اعتقاد دارن لایک و دیسلایک صرفاً یک سیستم سرگرم کننده و جالبه برای سنجش محبوبیت اما این دو سه روز به نظراتی برخوردم که گویا جمع زیادی متصورن که لایک و دیسلایک عامل صحیح یا غلط بودن یه کامنته در همه موارد.
حرفای دو طرف و دفعایت درسته
ولی نمی شه تاثیر لایک و دیس لایک رو نادیده گرفت تقریبا تمام سایت های بزرگ این قابلیت رو دارن
گاهی وقت با اینکه می بینید نظرت لایک می گیره پی می بری که خیلی ها مثل تو فکر می کنن
مثل تو دلتنگ اون بازی هست
یا مثل تو از ووک و… بدشون می یاد
گرچه دیده می شد افراد کمی الکی دیس می دن ولی باز به کلیت موضوع اسیبی نمی زد
باز این تصمیم مدیر سایت و موافق و مخالفت چیزی رو پیش نمی بره
البته، من از دید خودم صحبت کردم و فکر میکنم وجود لایک و دیسلایک مهمه و سرگرم کنندهاس و همین که ببینی چه کامنتی محبوبه خودش جذابه و برداشته شدن لایک و دیسلایک هم موقتیه و دلیل فنی داره (همانطور که توضیح دادم بر میگرده). اما چون دیدم در چشم خیلی از افراد لایک و دیسلایک حقانیت یک کامنت رو مشخص میکنه، این نظر رو به اشتراک گذاشتم.
نمیدونم چرا قابلیت پاسخ به اون یکی کامنتتون نبود . بگذریم . دونه به دونه جواب میدم .
۱: شما بحث رو از جایی شروع میکنید من از چند قدم قبل بدون حفره تشریح کردم . آگاهی نسبت به اینکه مردم چه نظری دارند ، کاملا تفاوت داره تا اینکه اون نظر چقدر منطقی هست . یک نکته ای رو یادمان جناب سردبیر ، هر کسی منطقی دارد ، پس شاید صرفا لایک و دیسلایک یعنی با منطق من همخوانی دارد یا نه . پس اگر شما فهمیدی کسی بی منطق با نظر شما مخالف است ، خب مگر اصلا هدف لایک و دیسلایک چیزی جز این است ؟ هر چیزی هدفی دارد و هدف لایک و دیسلایک منطق نیست
۲:اگر لایک حذف بشه ، اون ارتباط اجتماعی تمام کاربران شبکه های مجازی با هم مختل میشه . مثلا فرض کنید من نظر مردم در مورد یک توییت را اصلا ندانم . دیسلایک هم همین هست ، فقط از آن طرف محور( یعنی نارضایتی ها و مخالفت ها ) .
و نکته دیگه ، وقتی قرار است آخرش من به شما بگویم مخالفم یا موافق ، خب اگر بدون منطق باشد چه بهتر که فقط یک دکمه باشد تا یک جمله بندی بی منطق .بهتر نیست این کار برای کاربران آسانتر بشه ؟
۳: متاسفانه نمیدونم در مورد چی حرف بزنید . سعی میکنم جواب خوبی برایش پیدا کنم .
در مورد آخر حرفتون ، الان اگر من بیام یک کامنت با منطق و درست بنویسم ، بعد یکی بیاد در یک کلمه بگه مخالفم . حرف ما عملا یک ارزش را گرفته . میدونم آلات میخوایید بگید که به منطق بستگی داره اما من به شما گفتم ، سایت جایی است ما گرد هم آمدیم و در مورد همان مسئله آگاهی است ، چه بسا آسانتر به این آگاهی دست یابیم .
سیستم لایک و دیسلایک مثل هر تصمیم دیگری یک سری نقاط قوت و نقاط ضعف داره و طی این کامنتها چندین بار به نقاط قوتش هم اشاره کردم. باعث تعامل بهتر و بروز بهتر احساسات کاربر میشه اما در نقطه مقابل برای کسانی که در مسئلهای همنظر با اکثریت نیستند، اثر منفی داره و نوعی ترس به اشتراک گذاشتن نظر به وجود میاره.
به سیستم فکری شما و هدفتون از استفاده از شکبههای اجتماعی بستگی داره که چقدر از سیستم لایک و دیسلایک استقبال میکنید و شبکههای اجتماعی بزرگی داریم از هر نوعی:
Reddit به صورت upvote و downvote کار میکنه. سیستم توییتر فقط شامل لایک میشه. سیستم شبکۀ ResetERA فاقد هرگونه لایک و دیسلایک و ری اکشنه. از بین تمامی این موارد، به غیر از این که ادمینها و مادریتورهای ریستاِرا مشکل دارن، اما بهترین و هدفمندترین بحثها در ResetERA شکل میگیره. به نظر من شبکههایی که بر محور بحث و تبادل نظر بنا شدن بدون سیستم لایک / دیسلایک عملکرد بهتری دارن، شبکههای شلوغتری که بر محور بحثهای رندوم و عمومی تره با سیستم لایک بهتر کار میکنن.
بنده هم بشدت مخالفم که حقانیت یک نظر به لایک و دیسلایک های آن باشه . انشااله سایت مثل همیشه با قدرت و پایداری به کارش ادامه خواهد داد
دقیقا یکی از بدترین جنبه های لایک و دیس لایک اینکه حقانیت بهاش بسنجیم
مثل یک توضیح چند لایه گذاشته می شه که ۸۰ ۹۰ درصدش رو دوست داری و می پسندی ولی ۱۰ درصد باقیمانده به شدت مخالفی
اینجا دیس لایک نمی تونه مشخص کنه که شما با یک لایه از صحبت ها مخالفی نه کل لایه ها
مثال واضح دیسلاک های زیادی که بازی جدید ناتی داگ گرفت نه به این معنی که داستان ،گیم پلی ، گرافیک بازی مشکل داره یا تو این ویدیو به این چیزا ایراد گرفته بشه – تقریبا اکثر دیس ها گرفته شد به خاطر ظاهر کارکتر بازی هست که کافی بود قیافه معمول داشت تا کل این دیس ها لایک بشه
« ضمن اطلاع از بهبود سیستم لایک و دیسلایک سایت »
صحبت های شما منطقی هست و ما مشکلی باهاش نداریم قطعا تعداد لایک و دیسلایک حقانیت یا عدم حقانیت یک کامنت رو مشخص نمیکنه و بیشتر جنبه جالب بودن و سرگرمی میتونه داشته باشه و اینکه جذاب هست بدونی دیگران چه نظری در مورد نظر شما دارن
ولی به طور کلی تقریباً تمام کاربران محترم این سایت اون سیستم رو جالب و با ارزش میدونن و چیزی جز این مهم نیست تا زمانی که وجود مکانیزمی آسیبی به چیزی نزنه و صرفاً مورد علاقه کاربران باشه قطعا خواسته کاربران در اولویت قرار داره
بزرگوار آخه ما دوست داریم بدونیم مردم نظرشون چیه راجب به کامنتای بقیه و باقی چه فکری میکنن.ما که نمیتونیم بیایم این زیر بنویسیم لایک یا دیسلایک.حقیقتا یجورایی چه بخاین چه نخاین فضای گیمفارو بسته کرده.حداقل یه نظرسنجی راجب به این موضوع میزاشتین بعد این کارو میکردین.مطمئنا همه از این کار مخالفن
اگر کامل بخونید متوجه میشید سیستم لایک / دیسلایک برای همیشه برداشته نشده.
دموکراسی یعنی اینکه وقتی من دارم حرف میزنم اگر خوشت نیومد بیای و با من بحث کنی نه اینکه پشت لایک و دیس لایک مخفی شی
بحث کردن کار درستی نیست صرفا میتونی راحت تر بگیموافقم یا مخالفم
کلیت بحث کردن چیز بدی نیست
لج کرد یا پا فشاری و بدون منطق دفاع کردن از چیزی بد هست
از روی بحث های علمی خارج از تعصب و… خیلی از مسائل به کمک دیگران حل شده و راهکارهای عالی پیدا شده
می تونستن حالت پنهان سازی لایک و دیس لایک رو حذف کنن تا مشخص بشه چه افرادی به ادم الکی دیس می دن
چون تعدادشون زیاد هم نبود
تو بعضی پستها می دید ۵ تا دیس همه گرفتن حالا چ موافق گفته بودن چ مخالف
با این که آدمها دم از دموکراسی و برابری میزنن ولی در باطن شیفتهً نابرابری و ساختار طبقاتی هستند. طبیعیه، زندگی هم مثل یه بازیه؛ یکی باید بالاتر باشه، یکی پایینتر…
بهشخصه، خرسندم که این سیستم لایک و دیس لایک از گیمفا به طور آزمایشی حذف شده، و امیدوارم هستم که دیگه برنگرده.
اتفاقا حذف لایک و دیسلایک باعث میشه دیگه ترول های بی ارزش فراری بشن، یک سری از آدمایی که حتی واسه دیده شدن حاضر بودن ۲۰۰ تا دیسلایک بخورن ولی کامنت چرتی که میخوان رو بزارن، همین باعث میشه که به جای دیسلایک دادن رو هوا و بی دلیل کاربرها بتونن مخالفت و موافقت خودشونو با دلیل و منطق به همدیگه اثبات کنن، همین دوستمون دیس دهنده ی برتر زیر همه کامنتا یه دیسلایک میزد و عملا کاری به جز این نداشت
فقط یه ذره پشم رو سر کاراکتر میتونست نظر مردمو ۱۸۰ در عوض کنه
ناتیداگ مرض داره
تازه کجاشو دیدی وضع قراره خیلی فرق کنه
حتی بدتر میشه شایدم بهتر که این بستگی داره سوژه جدید بیفته دست مردم یا خودشون شرایط رو بدتر کنن.
اگه اون یذره پشم هم رو سرش بود، بازم یه مشکلی این وسط داشتیم:
https://s8.uupload.ir/files/picsart_24-12-19_23-27-23-936_4eka.jpg
چرا کاراکتر باید انقدر زشت بشه و اصلا شبیه بازیگرش نباشه؟
خب منطقا برای بازی باید گریم بشه تا با حال و هوای بازی و شخصیتی که نقشش رو بازی میکنه جور دربیاد
حالا اینکه چرا شخصیت بازی قیافی عجیبی داشته باشه ، معلوم نیست فعلا
خود بازیگرشه
اون عکس خوب افتاده
وگرنه بقیه عکساش دقیقا مثل همن
ولی خب همین پشمو میذاشتی رو سرش نشون میدادی
شبیه هست توی عکسهای دیگه مشخصه ، اینجا هم چون آرایش نداره تفاوتش زیاد شده
ولی جدای اینا الان به قدرت واقعی آرایش پی بردم D:
اقدس رو تبدیل نازنین میکنه
تبدیل لولو به هلو در کمتر از ۱۰ ثانیه ، کاملا تضمینی
صد در صد دراکمن یه مرضی داره
موارد ۱ ، ۳ و ۷ قراره توی ۲۰۲۵ هم ادامه داشته باشن و حتی از چیزی که اون موقع بودن وسیع تر بشن (مثلا همین یوبی سافت با تاخیر دوباره مجددا ریزش سهام رو تجربه کرد)
اینکه وارنر اسم بتمنو جای دی سی نوشته نگران کنندس
بنظرم لست ۲ دیگه پروندش بسته بشه بهتره ، پایانش خوب بود. مگر اینکه داستان بازی چیز دیگه ایی باشه (مستقل باشه) که اونم جالب نمیشه. دیگه تو لست حرفی برای گفتن وجود نداره همهی حرفا زده شده
خیر اینطور نیست.
پایان بازی درسته یه پایان کامله ، ولی به هرحال علیرغم این ، بازی یه نسخه سوم و نهایی هم طلب میکنه.
فکر کنم داستان الی تموم شده
نسخه سوم شخصیتای جدید میارن
ارت های نسخه اول (ریمیک) و دوم (ریمستر) دقیقا کامل کننده همن
https://s8.uupload.ir/files/is-there-a-lore-reason-joel-is-not-on-the-poster-for-part-v0-0mxocnkfx61c1_e8bt.jpg
انگار با ارت دارن میگن داستان الی تموم شده
شاید برن سراغ ابی ولی فکر نکنم
خود دراکمن هم میگه: «این ایده در عین حال که برای خودش مستقل است، در یک راستا با دو نسخۀ قبل قرار میگیرد»
همه چی داره تایید میکنه که داستان قسمت ۳ به الی ربطی نداره
بعید بدونم الی تو نسخه بعدی نباشه
از ی طرف هم قبلا گفته بودن ی داستان با محوریت تامی وجود داره
که احتمالا یا مربوط میشه به ی dlc یا قراره داستان لست۳ مربوط به تامی بشه البته احتمالش هست این داستان داخل سریال روایت بشه
جدا از اینا به نظرم اینکه لست بعدی درمورد شخصیت های جدید و مکان جدید باشه ایده جالبیه ولی در این صورت کار ناتی داگ خیلی سخت میشه
بزرگ ترین اتفاق، شکست concord لگبت بود
کاش میشد یه هفت هشت سال میزدیم جلو بعد ادامشو از اونجا میرفتیم
مسخرهترینش : ۱۲. سونی ۳۱۹ میلیون دلار از سهام Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، را خریداری کرد
جالبترینش : ۲۵. تعطیلی Tango Gameworks و احیای آن (دو اتفاق بزرگ برای یک استودیو اونم در یک سال)
بزرگترین حواشی گیمینگ حذف لایک و دیسلایک در گیمفا بود
این سال بیشتر از اینکه بازی داشته باشه حواشی داشت فقط
صنعت گیم خیلی امسال گیج زد
فقط و فقط امیدم به ۲۰۲۵ بستس