سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا

سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه

رضا ویسی‌نیا
۱۸:۴۳ ۱۴۰۳/۰۹/۰۸
سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا

بر فراز گاتهام این شهری که قربان‌گاه قانون گشته، باد بر شنلی می‌وزد که بر شب‌های این شهر فرمان می‌راند. او از سیاه‌ترین کوچه گاتهام و از ژرفای درد و رنج نهفته در وجود پر وجود خود، زاده شده است. چشمانش شب را می‌پاید، گوشهایش فریاد بی‌نوایان را می‌شنود، پاهایش خیابان‌های ماتم‌زده شهر را می‌پیماید، شنلش آسمان بزهکاران تیره بخت شهر را سیاه می‌کند و دستانش آرامش را برای شهر به ارمغان می‌آورد. Batman، او قهرمانی است که با تکیه بر خود، بر کاستی‌ها و دشمنان چیره شده و ردای منجی ابدی گاتهام را در بر می‌کند. آری! باد بر شنل او می‌وزد.

سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
من نبض شب‌های این شهرم، چشمانم استخوان بی‌عدالتی را خواهد سوزانید و مشت‌های پولادینم کمر بزهکاران را خواهد شکست.

حتی اگر بازی‌باز حرفه‌ای هم نباشید نام سه‌گانه جاویدان Arkham استودیوی Rocksteady به گوشتان خورده؛ سری‌ای که نه تنها در زمینه بازی‌های ابرقهرمانی بلکه در صنعت بازی‌های ویدیویی انقلابی به پا کرد. سیستم مبارزات، داستان‌گویی و اتمسفر این سه‌گانه_ به ویژه نسخه نخست_ در بالاترین استانداردهای کیفیتی قرار دارد. در هر زمان و مکانی به واسطه رایانه و کنسول خود شنل فرمانروای گاتام را به تن کنید، از آن لذت خواهید برد.

امروز و در این نوشتار تلاش خواهیم کرد به کمک واژگان، در خاطرات خوب گذشته سیری کرده و ببینیم چگونه این سه‌گانه تا این اندازه درخشید و چرا هر سه بازی این سری پدیده‌هایی خوش‌ساخت و باورنکردنی بودند.

تاریخچه Rocksteady Studio’s

سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
Sefton Hill و Jamie Walker؛ دو ستون استودیوی راکستدی

Rocksteady Studio’s یکی از نامدارترین استودیوهای صنعت گیم است که بیشتر به دلیل ساخت سه‌گانه Arkham شناخته می‌شود. Sefton Hill و Jamie Walker در سال ۲۰۰۴ برآن شدند تا استودیویی بگشایند و بازی‌هایی که در ذهن خودشان پدید می‌آید را بسازند. سنگ بنای راکستدی در لندن نهاده شد. امروزه این استودیو بخشی از Warner Brothers Interactive Entertainment می‌باشد.

نخستین ساخته استودیو که بتوان آن را پروژه خواند بازی‌ای شوتر و اول‌شخص به‌نام Urban Chaos: Riot Response بود. این بازی سال ۲۰۰۶ روانه بازار شد و توانست از سوی کارشناسان امتیازهای متوسطی دریافت کند.

راکستدی در سال ۲۰۰۹ دست به قمار بزرگی زد، بتمن شخصیتی بود که کم و بیش در ویدیو گیم حضور یافته ولی هیچ‌گاه آنگونه که باید هرگز ندرخشیده بود. Batman: Arkham Asylum اما این طلسم را شکست و در اوج ناباوری و شگفتی به یکی از بهترین بازی‌های نسل هفتم بدل گردید. تیمارستان پرپیچ و خم آرکهام، آغازگر ماجراجویی بزرگ و جاودانه بود.

سال ۲۰۱۱ یکی از پر بارترین سال‌های ویدیو گیم بود. در این میان راکستدی Batman: Arkham City را آفرید که می‌توان این بازی را اوج سری قلمداد کرد. شهر آرکهام در همه زمینه‌ها در مقایسه با برادر بزرگتر خود پیشرفت کرده و چنان داستان شگفت‌انگیزی روایت کرد که در ذهن‌ها ماندگار شد. به راستی که Arkham City گل سرسبد بازی‌های ابرقهرمانی است.

استودیو، سال ۲۰۱۳ در ساخت بازی Batman: Arkham Origins به WB Games Montreal کمک کرد. بازی‌ای که هرچند در حد سه‌گانه اصلی نبود اما آنگونه که شایستگی‌اش را داشت، مورد توجه قرار نگرفت.

راکستدی در سال ۲۰۱۵ واپسین تکه پازل سه‌گانه آرکهام را ساخت. این بازی هرچند در آغاز پورت نسخه PC خوبی نداشت ولی توانست پیروزی و آفرین‌های بسیاری بدست آورده و داستان بتمن را به بهترین شکل به پایان برساند. هرچند که استودیو در آینده به این پس‌افکند وفادار نماند.

در سال ۲۰۱۶ راکستدی از Batman: Return to Arkham رونمایی کرد تا بازی‌بازان بتوانند دو نسخه آغازین سری را با کنسول‌های نسل هشتمی تجربه کنند.

سال ۲۰۲۴ اما سالی سراسر پر از تباهی و شکست برای استودیو بود. Suicide Squad: Kill The Justice League چنان گندی به بار آورد که می‌توان گفت راکستدی برای بازگشت به روزهای اوج خود به چیزی بیش از معجزه نیاز دارد. این موضوع زمانی پر رنگ می‌شود که بدانید بنیان‌گذاران این استودیو رفته‌اند.

کارنامه درخشان راکستدی را دیدیم، بدون هیچ شکی این استودیو یکی از تاثیرگذارترین فاکتورهای صنعت گیم بوده و امیدواریم که بماند و باشد. گیم‌پلی خلاقانه، داستان‌سرایی حماسی و طراحی اتمسفریک بازی‌ها امضای کار این استودیوی ۱۹ ساله است.

Batman: Arkham Asylum؛ یک تیمارستان، یک قهرمان و صدها دیوانه

سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
به سوی دیوانگان می‌روم، باشد که دیوانگی بر من چیره نشود.

هیچ‌گاه پیش نیامده بود یا دست‌کم من به یاد ندارم که یک بازی ابرقهرمانی بتواند یکی از پرچمداران نسل خود باشد. ولی نسل هفتم، این نسل سراسر جادویی یک بار دیگر مارا شگفت زده کرد. پس از اینکه در سال ۲۰۰۹ تیمارستان آرکهام به دست بازی‌بازان رسید موجی از شگفتی و شادی صنعت گیم را درنوردید.

داستان بازی همانگونه که از نام بازی برمی‌آید در تیمارستان آرکهام جریان دارد. در یکی از بهترین اینتروهای تاریخ، ما بتمن را می‌بینیم که در خلاف جهت حرکت پلیس‌ها جوکر را کت بسته به سوی آسایشگاه می‌برد. بزرگترین کارآگاه جهان در این میان به چیزی مشکوک است چرا که جوکر بدون نبردی جانانه تسلیم شده است. گمان بتمن درست از آب در می‌آید و دلقک ویرانگر به کمک هارلی کویین، تیمارستان را میدان جنگ همه‌جانبه خود با بتمن می‌کند. اینک بتمن باید نقشه‌های جوکر را خنثی و شهر گاتهام را از دست او برهاند. در طول بازی با شخصیت‌های گوناگونی از ویلن‌ها گرفته تا شخصیت‌های مثبت روبرو خواهید شد که همگی در سطح خوبی از پردازش قرار دارند. در این میان شخصیت ScareCrow با بهره‌گیری از گاز ترس خود بزرگترین چالش‌ها را بوجود می‌آورد. به واسطه این گاز وهم‌انگیز، بتمن باید با بزرگترین ترس‌ها و تروماهای گذشته بروس وین رو در رو شود. این بخش‌ها یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تمام سه‌گانه به شمار می‌روند. مراحل مربوط به ScareCrow چنان خلاقانه طراحی شده‌اند که به کلی فضای بازی را دگرگون می‌کنند. در طول پنجه در پنجه شدن با شخصیت مترسک، عناصر ترس به درستی و یکی از پس دیگری در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و تجربه‌ای باورنکردنی رقم می‌زنند. از سوی دیگر در طول این مراحل بازی از حالت 3D به ۲.5D تغییر می‌کند که یک کلاس درس برای دیگر بازی‌سازان است که چگونه می‌توانند با ریسک‌پذیری، یک پدیده درخور و جاودانه بیافرینند.

سازندگان در مراحل مربوط به مترسک سنگ تمام گذاشته‌اند، حتی در جایی از بازی ناگهان با چیزی شبیه کرش کردن صفحه روبرو می‌شویم که ما را به اینتروی بازی برمی‌گرداند! به یاد دارم که این سکانس تا چه اندازه مرا شگفت‌زده کرده و ترساند.

داستان بازی نسبت به دو نسخه دیگر سر راست‌تر بوده و پیچیدگی کمتری دارد. نویسندگان انیمیشن سریالی بتمن نیز در داستان‌سرایی آن دست داشته‌اند. تیمارستان آرکهام در میان سه‌گانه، بیشترین الهامات را از جهان کامیک بوک‌های بتمن داشته است. به طور کلی از داستان و روایت این بازی ایرادی نمی‌توان گرفت مگر در بخش پایان‌بندی. پایان‌بندی بازی آنگونه که شایسته سیر داستانی بازی باشد، نبود. به بیان دیگر پایان سفر تیمارستان آرکهام، به خوبی مسیر خود نبود.

در زمینه گیم‌ پلی، این بازی سیستم ناب مبارزاتی خود انقلابی به پا کرد و بازی‌های دیگری همچون Middle Earth و Mad Max از آن الهام گرفتند. این سیستم چنان خوب و کارآمد بود که شما واقعا احساس می‌کردید دارید به یک خلاف‌کار مشت یا لگد می‌زنید‌. در این میان گجت‌هایی نیز تدارک دیده شده بود که با جمع‌آوری XP می‌توانستید مهارت‌های بتمن را بهبود ببخشید. بخش مخفی‌کاری نیز به بهترین شکل پیاده‌سازی شده بود و شما در قامت شوالیه تاریکی، به خوبی می‌توانستید از پای درآوردن دشمنان خود لذت ببرید. یکی از بزرگترین لذت‌های بازی در این است که شما یکی یکی دشمنان را زمین‌گیر کنید و سپس با Detective Mode واپسین بازمانده را زیر نظر بگیرید و ببینید چگونه از ترس در خود می‌پیچد.

اما اصلی‌ترین دلیل موفقیت این پدیده چیزی نیست مگر وجود عناصر مترویدوانیا در این بازی. سبک مترویدوانیا مبتنی بر پیشرفت تدریجی و باز شدن بخش‌های قفل شده نقشه بر پایه پیشرفت و ارتقای سطح توانایی بازیکن بنا شده است. برای نمونه در بازی دری قفل است و شما باید یک مهارت و توانایی ویژه به دست بیاورید تا بتوانید آن در و پیرو آن، بخش‌های دیگر نقشه را باز کنید. این سبک به این دلیل که نیازمند دقت و ظرافت بالایی در طراحی نقشه و مراحل بازی می‌باشد چندان مورد پسند بازی‌سازان نیست؛ از طرفی بیشتر بازی‌های این سبک 2D هستند.

راکستدی با تزریق عناصر این سبک به تیمارستان آرکهام و در کنار آن با طراحی خیره کننده محیط بازی، توانست موفقیت بزرگی به دست بیاورد. همه اینها را در کنار این موضوع بگذارید که در محیط تیمارستان نوارهای صوتی بسیاری از شخصیت‌های بازی وجود دارد که شما را به شناخت بسیار خوبی از جهان بازی می‌رساند. بنابراین راکستدی در شناساندن جهان تیمارستان آرکهام به مخاطب خود هیچ کوتاهی‌ای نکرده است.

Batman:Arkham City؛ کشاکش رابطه میان بتمن و جوکر

سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
بتمن در بند جوکر و جوکر در بند بتمن؛ اما این کجا و آن کجا؟

Quincy Sharp، مدیر پیشین تیمارستان اینک شهردار شهر آرکهام گشته و می‌خواهد همه جنایت‌کاران گاتهام را به این شهر بیاورد و با ایزوله کردن آنها گاتهام را از شر آنها برهاند. کاری که بروس وین با آن مخالف است و این مخالفت باعث می‌شود نیروهای Hugo Strange او را دستگیر کنند.

بروس وین از بند می‌گذرد و یکبار دیگر نقاب بتمن را بر چهره می‌زند تا از وقوع پروتکل ۱۰ هوگو استرنج جلوگیری کند. با پیشروی در بازی در خواهیم یافت که داستان از چیزی که گمان می‌کنیم بسیار پیچیده‌تر و بهتر است. در واقع نقطه عطف این سری در داستان‌سرایی همین نسخه می‌باشد. وجود شخصیت‌های گوناگون و اینکه هرکدام از این شخصیت‌ها مرحله‌ای مربوط به خود دارند شگفت‌انگیز می‌نماید.

در میان این همه کش و قوس، رابطه میان بتمن و جوکر بسیار جذاب می‌شود. شاهزاده جرم و جنایت گاتهام به دلیل داروهایی که در قسمت پیشین مصرف کرده بود اینک حال و روز خوشی ندارد. او شمعی رو به خاموشی است و پروانه‌اش یعنی هارلی کویین به دور او می‌گردد تا شاید معجزه‌ای رخ بدهد. جوکر اما خوب می‌داند تنها کسی که می‌تواند او را از بند مرگ برهاند بتمن است. بنابراین او را نیز به این بیماری آلوده می‌کند تا بتمن به دنبال درمان این بیماری هم برای خود و هم برای جوکر باشد. در واقع جوکر تلاش دارد به بتمن بفهماند این دو بدون یکدیگر وجود نخواهند داشت. یین و یانگ همزمان و با یکدیگر معنا می‌پذیرند. هرچه بیشتر پیش می‌رویم داستان تنش‌زاتر و پر استرس‌تر می‌شود. داستان بازی بارها ما را می‌فریبد و رندانه خود را پیش می‌برد تا اینکه در پایان، گویی همه‌چیز به پایان می‌رسد‌. هرچه از پایان‌بندی تیمارستان آرکهام ایراد گرفتیم اینجا باید پایان‌بندی شهر آرکهام را بستاییم‌؛ سازندگان آشکار کردند که هیچ ابایی از کشتن هیچ‌کس ندارند و در راستای ساخت یک بازی و داستان به یادماندنی آماده‌اند خون هر شخصیتی را بریزند.

سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
می‌خواین یه جوک بشنوین؟ حتی اگه هزار بار دیگه هم این کارا رو می‌کرد بازم نجاتش می‌دادم…

دومین بازی سه‌گانه را می‌توان اثری جهان‌ باز خواند از این‌رو سازندگان عناصر مترویدوانیا را کنار گذاشتند. در واقع نقشه این بازی از به هم پیوستن چند تیمارستان به‌وجود آمده که حجم ریز‌ه‌کاری‌های آن بازی‌باز را به وجد می‌آورد. هر بخش از شهر آرکهام قلمروی یکی از شروران این شهر شده و بتمن به خوبی می‌داند این ایزولاسیون راهکار خوبی نخواهد بود چرا که دیر یا زود این جامعه جدا مانده از مدنیت، مدنیت را نابود خواهند ساخت.

از سویی دیگر سیستم مبارزات بازی روان‌تر و گجت‌ها و توانایی‌های بیشتری نیز به بازی افزوده شده بود. این توانایی‌ها متناسب با چالش و سختی‌های بازی به کمک شما می‌آمدند‌. نبود باس فایت، همواره بزرگترین نکته منفی سری بوده ولی در این نسخه ما شاهد یک باس فایت درخور بودیم. مبارزه با Mr. Freeze یکی از متفاوت‌ترین تجربه‌هایی خواهد بود که در قالب باس فایت تجربه خواهید کرد. در این مبارزه ما باید با تکیه بر المان‌های محیطی و مخفی‌کاری، این یخ‌بسته دل‌سوخته را از پای در بیاوریم.

سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
در سرزمین‌های یخ زده قلب Mr. Freeze و در میان زوزه‌های باد یخبندان، آتشی روشن است.

در زمینه گیم پلی اما بزرگترین برگ برنده بازی، شنل بتمن است. نقشه بازی چندین برابر نسخه پیشین شده و جا به جایی در این نقشه سترگ با پای پیاده امکان پذیر نیست از اینرو سازندگان قابلیت پرواز با شنل را به بازی افزودند. در بازی مراحلی با نام W که کوتاه شده Wayne Tech می‌باشد وجود دارد که با به پایان رساندن آنها توانایی‌های خود در زمینه پرواز را بهبود خواهید بخشید.

علاوه بر بزرگ شدن نقشه بازی، محتوای جهان بازی نیز افزایش یافته و در این میان شخصیت Riddler حضوری پررنگ داشته و سراسر Arkham City از او ردی خواهید یافت. معماهای مربوط به او بسیار چالش برانگیز و زیبا و از طرفی بسیار زمان‌بر هستند. به هرچه گفته شد مراحل فرعی مربوط به دیگر شخصیت ها همچون Victor Zsasz، Mad Hatte و Dead Shot را نیز بیفزایید که همگی از کیفیت بالایی برخوردارند.

در این بازی در نقش Catwoman و در DLC انتقام هارلی کویین در نقش Robin خواهید توانست بازی کنید.

Batman Arkham Knight؛ نقاب بر زمین می‌افتد

سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
نقابی افتاد تا شهری بماند، شوالیه‌ای سقوط کرد تا جامعه‌ای سر پا شود

این بازی نه تنها روند وسعت بخشیدن به نقشه بازی را ادامه داد بلکه در زمینه ماموریت‌های جذاب فرعی و محتواهای اضافی نیز پیشرفت کرد. شهر Gotham با همه ریز و درشت خود اینک میدان جنگ بتمن با گروهی از شروران بزرگ بازی شده و شوالیه تاریکی برای واپسین بار، به نبرد با بی‌عدالتی برمی‌خیزد.

مکانیک‌های گیم پلی در این بازی نیز بهبود یافتند و ما به درستی می‌توانستیم به شعار راکستدی مبنی بر Be The Batman عمل کنیم. همه‌چیز در بهترین حالت خود بود جز یکی دو مورد. یکی پورت خیلی بد نسخه PC و دیگری به کار بردن بیش از اندازه از بتموبیل.

قابلیت پرواز بتمن در این بازی بهبود یافته بود ولی سازندگان به درستی دریافته بودند که پیمایش این شهر بزرگ نیازمند هیجان بیشتری می‌باشد؛ پس بتموبیل به بازی افزوده شد ولی در طراحی مراحل از آن بیش از اندازه استفاده شد.

در این بازی علاوه بر پیشرفت در زمینه‌های فنی، شاهد پیشرفت خوبی در بخش کارگردانی نیز بودیم. کاتسین‌ها، دیالوگ‌ها و حرکات شخصیت‌ها همگی در حالتی پخته و باورپذیر قرار داشتند. از سویی دقت طراحی و توجه به جزئیات در شهر Gotham چنان بالاست که باید به احترام راکستدی کلاه از سر برداشت. شما در قامت بتمن پا به خیابان‌های شهر می‌نهید و با تک‌تک سلول‌هایتان خفقان شهر را حس ‌خواهید کرد.

پیوستگی داستانی بازی را نباید از یاد برد، بازی یک داستان عالی با یک روایت دلچسب تحویلتان خواهد داد. یکی دیگر از عوامل این پیوستگی، هماهنگی بالا میان مراحل اصلی و فرعی بازی است. هرگاه مرحله‌ای فرعی را پیش می‌برید احساس می‌کنید در زمان درست با روند اصلی داستان آن‌را انجام داده اید. اما اوج داستان‌گویی بازی کشمکش میان بتمن و جوکری است که اینک در ذهن او زندگی می‌کند. پس از مرگ جوکر، روان بتمن آسیب می‌بیند؛ گویا او دریافته که واقعا بدون جوکر بی‌معنا خواهد بود. این روند پنجه در پنجه شدن بتمن با روان خود تا جایی ادامه می‌یابد که بتمن تا مرز جنون پیش‌ می‌رود. دیالوگ‌هایی که میان جوکر و بتمن رد و بدل می‌شود شما را به فکر فرو خواهد برد. به راستی که چه رابطه پر فراز و نشیب و آمیخته با عشق و نفرتی میان این دو برقرار است. در پایان کار نیز ما شاهد یک نبرد نفس‌گیر میان بتمن و جوکر هستیم، نبردی که این بار درون تیمارستان ذهن بتمن جریان دارد و این شخصیت تسلیم ناپذیر بازی دیگر بر محدودیت‌ها، کاستی‌ها و جوکر پیروز می‌شود و برای همیشه پرونده بتمن بودن را می‌بندد‌.

این بازی اوج شخصیت بتمن را به تصویر می‌کشد، این قهرمان روزهای تیره گاتهام از هیچ چیزی برای پاسبانی کردن از شهرش دریغ نمی‌کند؛ حتی هویت بتمن.

در واقع بروس وین با زندگی پر زرق و برقی که دارد تلاش می‌کند نقابی بسازد برای بتمن، به این صورت که هیچ‌کس شک نکند مرد میدان شب‌های گاتهام اوست. حال و در Arkham Knight بتمن بر همه ترس‌های خود پیروز می‌شود و نقاب محافظتی خود را در جهت محافظت از شهرش برمی‌دارد. پرداختن به رابطه میان بتمن و رابین و شکست خوردن بروس وین در زمینه ایفای نقش مربی، یکی دیگر از پیچش‌های داستانی میخکوب‌کننده بازی است. در زمینه داستان، بازی واقعا در سطح بالایی قرار دارد و به‌جز اینکه می‌توان هویت Arkham Knight را حدس زد ایرادی بدان نمی‌توان وارد کرد.

سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
گام نهادن بر روی خاکستر شهر و تلاش برای بازسازی آن؛ آیا این لوپ روزی به پایان خواهد رسید؟ آیا روزی مردمان گاتهام به این باور خواهند رسید که نیازی به قهرمان ندارند؟

حجم محتوایی که بازی ارائه می‌دهد باورکردنی نیست، طیف گسترده‌ای از مراحل فرعی و معماهای ریدلر شما را چنان محو بازی خواهد کرد که متوجه گذر زمان نخواهید شد. پایان اصلی بازی در گرو به پایان رساندن مراحل فرعی است. بازی چندین DLC جذاب و پر و پیمان داستانی نیز دارد که ارزش تجربه واپسین نقش بوم نقاشی Arkham را چند برابر می‌کند.

خداحافظی با شخصیت بتمن در این بازی به بهترین شکل صورت می‌گیرد و داستان او به حماسی‌ترین و تراژیک‌ترین شکل به پایان می‌رسد؛ قهرمان پولادین شهر سقوط خودخواسته‌ای رقم می‌زند تا شهرش سرپا بماند. ای‌کاش بتمن Suicide Squad همان بتمن جهان Arkham نمی‌بود.

به باور من سازندگان این سه‌گانه از آغاز نقشه کلی طرح را کشیده بودند. آنها می‌دانستند پس از Arkham Asylum، نسخه بعدی یعنی Arkham City را خواهند ساخت؛ این نکته را می‌توان از آنجایی دریافت که در نسخه نخست و در دفتر کویینسی شارپ، اتاقی مخفی وجود دارد که در آن نقشه Arkham City نهفته است. این برنامه‌ریزی منجر به پدید آمدن یکی از بهترین سه‌گانه‌های ویدیو گیم شد.

چیزی آشکار است علاقه و شناخت ژرف و کافی سازندگان و اعضای استودیوی راکستدی نسبت به شخصیت بتمن و جهان اوست. آنها به خوبی می‌دانند که تعریف کردن شخصیت بتمن بدون بروس وین، جامعه گاتهام و دیگر شروران این شهر ممکن نیست. تیم نویسندگان راکستدی به خوبی با پیش‌زمینه شخصیت‌های این جهان آشنا بودند و هنرمندانه بهترین بتمن همه مدیوم‌ها را ساختند.

گزینش هنرمندان و صداپیشگان درخور برای ایفای نقش یکی دیگر از هوشمندی‌های استودیوی راکستدی بود؛ ایشان همان هنرمندانی که در انیمیشن سریالی حضور داشتند را به کار گرفتند که این کار سه گانه را از نظر صداگذاری و ایفای نقش، برای همیشه جاودانه کرد. صدای خشن و دلنیشن کوین کانروی در کنار دیوانگی‌های نهفته در صدای مارک همیل، زوج بتمن و جوکر جهان Arkham را دست نیافتنی کرده و دیالوگ‌ها و نحوه ادای این دیالوگ‌ها در بالاترین کیفیت ممکن قرار دارد. چنین اجرای خوبی در کار دیگر صداپیشگان نیز دیده می‌شود.

امروزه اما استودیوی راکستدی در سایه مدیریت وارنر خلاقیت روزهای پیشین خود را ندارد و به نظر نمی‌رسد بتواند اثری در حد و اندازه‌های سه‌گانه بیافریند. بنیان‌گذاران این استودیو آن‌ را ترک گفته و استودیویی دیگر بنا کرده‌اند. شایعاتی مبنی بر ساخت نسخه‌های بعدی Batman Arkham نیز وجود دارند ولی اینکه آیا عناوین آینده می‌توانند موفقیت نسخه‌های پیشین را تکرار کنند یا نه پرسشی خواهد بود که گذر زمان به آن پاسخ خواهد داد؛ همانگونه که گفته شد شوربختانه این روزها راکستدی روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد و سایه‌ای از روزهای درخشان گذشته خود می‌باشد؛ به امید روزهای بهتر برای استودیوی راکستدی و جهان پر پتانسیل بتمن.

snowgirlessi007milad saبدون‍ تعصبnobodyXerexplayhander16ققنوس آسمانDaniel WayneArtorias The AbysswalkerLord_VaderAmirchREZAGAMERsauronDARKSIRENآرشWitcherObi wanMr.Morgandasterlomore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا
سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • هنیشه یه دوگانگی دارم
    اول اینکه بقیه دی سیم به گیم های در این حد نیاز دارن
    از یه طرف بین ارخام اورجین و اسایلم میشه یه سه گانه ی مستقل ساخت
    تو این دوران رابین به نایت وینگ تبدیل شده ، جیسون رابین و کشته شده ، تیم دریک رابین شده ، بتگرل شکل گرفته و جوک کشنده رخ میده و فلج شده و …..

    snowgirlبدون‍ تعصبhander16Daniel WayneThunderDoomAmirchDutchکفتر گیمینگمُبین شونمlul-bookmore
  • Kind Killer گفت:

    هنوز کامل نخوندم ولی با شناختی که از نویسنده دارم عالی❤️🔥

    بدون‍ تعصبNXP gameرضا ویسی‌نیا
  • Reyam- گفت:

    اسپم:
    قیمت کنسول PS5 Pro به قیمت ۵۵ میلیون رسید.
    گفتم که این قیمت پایین میاد. فعلا ۱۵ میلیون کاهش قیمت داشته. قیمت این کنسول تا ۴۵ پایین میاد

    snowgirlThunderDoomAmirchDutchکفتر گیمینگDARKSIRENinner isshininovanterMR. GB-manmore
  • B-man گفت:

    خسته نباشید واقعا مقاله خیلی خوبی بود🙏
    این سگانه به معنای واقعی کلمه شاهکار بود
    بیخود نیست که به سری آرکام لقب بهترین بازی ابرقهرمانی تاریخ رو دادن👌

    snowgirlDaniel WayneArtorias The Abysswalkerامیدکفتر گیمینگinner isshinآرشBehnam.HzhKyojuro, sama🔥inovantermore
  • gh گفت:

    خسته نباشی جناب نویسنده. مقاله زیبایی بود

    رضا ویسی‌نیا
  • با مطالعهٔ این مقاله، یاد و خاطرات شیرینی که در گذشته از سه گانه آرکام داشتم، مجدد در ذهنم مرور شود.
    با تشکر از آقای ویسی‌نیا که مانند نوشته‌های پیشین‌شان، بسیار خواندنی و لذت‌بخش بود 🌹

    snowgirlDaniel WayneThunderDoomکفتر گیمینگinner isshininovanterB-man𝗣𝗢𝗣𝗘𝗬𝗘💚𝙑𝙀𝙂𝘼𝙉Behzad zargaryیه گیمر سادهmore
  • طبق شایعات انگار میخوان از بتمن بیاند بازی بسازن که واقعا ضدحاله چون مطمئنا اکثر هواداران و فن ها دنبال یک بازی واقع‌گرایانه از این شخصیت محبوب‌اند نه انیمه !!

    snowgirlArtorias The Abysswalkerlul-bookinovanterNin(the ghost of yotei)Dream in Red (Playstation T)
  • Oracle گفت:

    Arkham knight باید همین نسل عرضه میشد بنظرم، خیلی سر تر از نسل خودش بود.فقط داستان و روایتش یکم ضعیف بود ولاغیر.

    snowgirl☆𝓜𝓻.𝓝𝓸𝓫𝓸𝓭𝔂☆Daniel Wayneinner isshinWitcherMr.Morganinovanterlul-bookهایزنبرگTizBinmore
    • بنظرم داستانش بد نبود ولی روایت ش و پلات لاین ارکهام نایت درحد سری نبود. این همه گفته بودن کرکتر جدیدیه ولی همه ی کسایی که قبلا شناختی از بتمن داشتن می‌دونستن چه خبره

      جدا از داستان اصلی، ساید کوئست های خیلی خوبی داشت و چیزی بود که بنظرم اینسامنیاک باید یاد می‌گرفت. مخصوصا کوئست مستر فریز که واقعا اشکمو در آورد

      snowgirl☆𝓜𝓻.𝓝𝓸𝓫𝓸𝓭𝔂☆Daniel Wayneمُبین شونمBehnam.Hzhlul-bookهایزنبرگX41TizBinرضا ویسی‌نیاmore
      • – باس فایت‌های غیرخلاقانه و ضعیف مخصوصا نسبت به آرکام سیتی
        – تکرار و تمرکز بیش از حد روی مبارزه با بتموبیل
        – تصمیمات احمقانه مثل تبدیل دث استروک به باس فایتی که مبارزات hand-to-hand نداره و بعد از خروج از تانک بدون هیچ آسیبی با یک ضربه شکست میخوره و … به جای این که فاز دومی چیزی داشته باشه. همچنان بعد از این همه سال از خودم این سوال رو میپرسم؛ چرا راکستدی تصمیم گرفت دث استروک رو اینطوری تحقیر کنه و کاراکتری که در مبارزات از نزدیک یکی از قوی ترین دشمنان بتمن هست رو به این شکل با تانک به میدان نبرد بیاره.
        موارد بالا رو فراموش نکنیم. روایت و داستان تنها مشکل بازی نیستن.

        arkham knight بدون شک بدترین تجربه سه‌گانه‌ راکستدی هست. با این که origins از حیث مکانیک‌ها و ساختار شاید عقب مانده تر باشه همچنان به نظرم کاریزمای بیشتری از نظر شخصیت پردازی و روایت داره تا Arkham Knight.

        snowgirlAMG1380☆𝓜𝓻.𝓝𝓸𝓫𝓸𝓭𝔂☆nobodyDaniel WaynePartizanMario 🍄DutchARTINDARKSIRENmore
        • جالبه که در بازی Arkham Origins هم Electrocutioner به بدترین شیوه خوار میشه
          اگر من بخوام از سه‌گانه ایرادی بگیرم بیشتر روی نبود باس فایت‌های شایسته و ماندگار مانور میدم، کاری که Origins به خوبی از پس اون بر اومد.

          snowgirl☆𝓜𝓻.𝓝𝓸𝓫𝓸𝓭𝔂☆B-manPartizanThunderDoomlie?noMario 🍄ARTINinner isshinDr.Arminmore
        • درسته و یه چیز جالبی که داره اینه که گیمپلی hand to hand و مکانیک های خود بتمن توی ارکهام نایت peak batman هستن ولی عملا توی هیچ باس فایتی ازشون استفاده نمیشه. واقعا فایت بین deathstroke با اون سیستم میتونست رویایی باشه

          snowgirl☆𝓜𝓻.𝓝𝓸𝓫𝓸𝓭𝔂☆fbjgUnkowninovanterTizBinرضا ویسی‌نیامحمد حسین کریمی
        • اخه دیگه نمیشه به این موارد زیادی گیر داد
          از این چیزا همه جا هست هارلی کویین توی ارخام سیتی بعد اون همه پشتک زدن اونقدر مسخره شکست خورد ( چه توی داستان و حتی دی ال سی)
          یا الکترو توی اورجین
          ولی بازم نسبت به اون همه ویژگیه مثبت مشکلی حساب نمیشه

        • استفاده از بتموبیل به نظرم یک ایراد محسوب نمیشه مثل این میمونه بگی چرا تو رد دد باید همش سوار اسب بشی. دث آستروک خوار نشد .بتمن چون در طول سالها قویتر و سریعتر شده راحت تر تونست شکستش بده

          snowgirlnobodyLoganMario 🍄لیست سیاهOracleهایزنبرگ
          • ۱- من گفتم استفاده از بتموبیل ایراده یا گفتم تکرار و تمرکز «بیش از حد» روی بتموبیل ایراد بازیه؟ این که arkham knight به صورت فورس شده و اجباری مبارزات ماشینی رو به بازی غالب کرده یکی از مطرح شده ترین ایرادات بازی هست چیزی نیست که فقط من گفته باشم. مشخصاً بازی در این زمینه مشکل داره. توضیح خاص و پیچیده‌ای هم نداره. به همین سادگیه که توضیح دادم، بازی بیش از اندازه روی مبارزات ماشینی تاکید داره و حقیقتاً حوصله سر برن. مخصوصا در کنار مبارزات روون تن به تن وقتی قرار میگیره، احساس بدتری نسبت به چیزی که واقعاً هست القاء میکنه. البته که افرادی هم هستند که چندان با این موضوع مشکل نداشتن، اما به نظر من یک مشکل بزرگ و اساسی بازی عدم تعادل نقش بت موبیل در مراحل و ماموریت ها بود.

            ۲- تحقیر دث استروک و رویکرد احمقانه اینه که به چنین شخصیت ماهری در مبارزات رزمی و شمیرزنی، مبارزه تن به تن اختصاص ندی و باس فایتش مبتنی بر مبارزات ماشینی باشه. اصلا بحث مهارت بتمن نیست بحث اینه که دث استروک صحیح و سالم از تانک خارج میشه و با یک مشت داخل کاتسین شکست میخوره. جالبه کاراکتری مثل Professor Pyg رو برداشتن به عنوان مبارزه تن بتن وارد بازی کردن بعد دث استروک رو با تانک به مبارزه فرستادن. مضحکه.

            snowgirlnobodyinner isshinOracleمُبین شونمDr.ArminBatman Arkham knightUnkownWeeW00inovantermore
            • Oracle گفت:

              بنظرم نقد استفاده بیش از حد از بتموبیل و نمیدونم فورس منصفانه نیست. اگر آزادی بازی وجود داشت شاید هیچ کس اصلا سراغ بتموبیل نمیرفت. به نظر در مجموع، تاکید میکنم که مجموعا توازن بازی با بتموبیل و خود بتمن خوب بود در طول بازی، حالا باس فایت جای بحث بیشتر داره. اما اینم مطمئنم که خود کامبت ها و گجت های بتمن تو نسخه سوم به تکامل رسید و اگر بتموبیل هم نبود یا مثلا تو جایجایی و ریسینگ شهری ازش استفاده میشد همین منتقدا میگفتن بازی خلاقیت نداره و تکراریه. در صورتی که خود راک استدی از اول تبلیغات و بازاریابیشدحول محور بتموبیل بوده و حتی روی کاور دیسک بازی هم تصاویرش با بتموبیل هست و گویای این چیزه.

              من در مجموع عملکرد بتموبیل و گیمپلی رو فوق العاده می‌دونم اما حالا مساله باس فایت ها بازی چیزی نیست که به نسخه سوم مربوط باشه و به تمام نسخه ها وارد هست.

              من همچنان انگشت نقدم با تاکید روی داستان و روایت هست.

              • دلیل نمیشه اگر «آزادی» وجود داشت کسی سراغش نمیرفت، پس بیایم بت موبیل رو فورس کنیم. اتفاقا برعکس بازی می بایست آزادی عمل رو به پلیر بده و طراحی ماموریت ها آزادانه تر باشه.

                جالب اینجاست میگید عملکرد بتموبیل رو فوق العاده میدونید. بعد میگید اگر آزادی عمل بود کسی سراغش نمیرفت. اگر عملکردش فوق العاده اس دیگه این صحبت های ضد و نقیض چیه. حتما همه سراغش میرفتن.

                حرف عجیبی نمیزنید؟ چون بازی تبلیغاتش بر محور بتموبیل بوده اعمال نادرست و فورس شده اش رو نادیده بگیرم. این بر دوش سازنده اس خلاقیتی مبتنی بر کیفیت و سرگرمی ارائه بده هر خلاقیتی قابل پذیرش نیست و چون بر اساس بت موبیل مارکتینگ کرده گذر کنیم از یکی از مشکلات اساسی بازی؟ خلاقیتی که به سرگرم کنندگی بازی لطمه میزنه به چه درد من میخوره؟

                snowgirlOracle
                • Oracle گفت:

                  حرف عجیب رو شما میزنید. بتموبیل خودش نوعی پلیر هست تو بازی، الان یکسری از قسمت ها نیاز هست آسانسور جابجا بشه آزادی عمل بذاریم ه مثلا بتمن سیم بکسل ببنده آسانسور رو جابجا کنه (: حرفایی میزنین

                  بازی اونجایی که میبایست بتمن هست اونجایی که لازمه بتموبیل. راجب تبلیغات هم کاملا مشخص و واضح بود تو شو روم های مختلف و مصاحبه ها و… که بتموبیل نقش محوری تو بازی داره و نباید با ماشین مثلا تو جی تی ای مقایسه بشه.

                  snowgirlnobody
                • ۱- شما میگید بت موبیل فوق العاده اس، اما اگر مراحل با در ذهن داشتن آزادی عمل طراحی میشدن کسی سراغ بت موبیل نمیرفت. در آخر بت موبیل فوق العاده اس یا انقدر حوصله سر بره که اگر به عنوان گزینه وجود داشت کسی استفاده نمیکرد ازش؟ شما خودت هم میدونی استفاده از بتموبیل داخل بازی متعادل نیست اما چون اولین کامنت رو به شکل دیگه ای مطرح کردی الان ego نمیذاره اعتراف کنی به این موضوع. چرا اینو میگم؟ چون صحبت های شما به طور مطلق ضد و نقیضه چیزی که فوق العاده اس در صورت گزینه شدن استفاده میشه. شما میدونید که بت موبیل فوق العاده نیست که اعتراف میکنید اگر گزینه بود و با آزادی عمل طراحی میشدن مراحل، کسی استفاده نمیکرد.

                  ۲- بازم اشتباه نفر قبلی رو تکرار میکنید. نمیدونم به چه زبونی بگم بت موبیل به خودی خود مشکلی نداره «استفاده بیش از حد از بت موبیل» مشکل اصلی بازیه. این که برای برخی مراحل به عنوان ابزاری برای پیش‌روی ازش استفاده بشه نقض نمیکنه «بیش از حد استفاده کردن از بتموبیل» رو. کسی نگفت بت موبیل به کلی حذف بشه. استفاده خلاقانه ازش هیچ مشکلی نداره. مشکل اصلی بیشتر از استفاده بیش از حد مخصوصا در مبارزات نهفته اس. مشکل اصلی اینه که طی مدت زمان گیمپلی بازی ماموریت‌های اصلی و جانبی اختصاص یافته به بت موبیل بیش از حد زیادن و خود بت موبیل پتانسیل این همه ماموریت رو نداره. حالا توضیح بدید ببینم کجا گفتم کلا نمی بایست ازش استفاده کنن یا شیوه استفاده اش در حد اتومبیل داخل gta باشه؟ از خودتون یه سری جمله خلق میکنین به نفر مقابل پیوند میزنید نصف چیزایی گفتید اصلا کسی ادعا نکرده.

                  ۳- تبلیغ کردن یه Feature برای بازی به معنای خوب بودن یا useful بودنش نیست. اصلا محور اصلی بازی بت موبیل. وقتی حوصله سر بر و overuse شده. دیگه برای ماهیت بازی چه نفعی داره؟ این وظیفه سازنده اس تعادل ایجاد کنه که نکرده. جالبه شما از تبلیغات برای توجیه محتوا استفاده میکنی. سازنده چیزی تبلیغ کرده حالا خوب نیست به نظر من چیکار باید کرد؟ چون محور اصلی مارکتینگ بوده اوکیه oversue?

                  snowgirlnobodyOracleاُستاد
                • Oracle گفت:

                  والا من متوجه نمیشم چی میگین. جدیدا هم مد شده مثل بلاگر های اینستاگرامی چهارتا لفظ انگلیسی مینویسین وسط فارسی که مثلا با سواد تر به نظر بیاین. بالاخره کاربرا هستن قضاوت میکنن در نهایت. منکه نخوندم دیگه چی میگین جناب فیلسوف. اینجور بحث شاید باسوادی رو القا کنه ولی آدم رو ضعیف بار میاره.

                  وسلام دیگه صحبتی ندارم. کش ندین دیگه.

                  snowgirlnobody
                • خیلی ساده اس دو بار بدون هیچ کلمه انگلیسی عجیب و غریبی ذکر کردم:
                  شما گفتید بت موبیل فوق‌العاده اس و بلافاصله بعدش گفتید اگر آزادی بود کسی سراغ بت موبیل نمیرفت. سوال: اگر فوق العاده اس چرا در صورتی که طراحی آزادانه و غیراجباری داشت، کسی سراغش نمیرفت. فکر نمیکنم این حرف خیلی پیچیده باشه.

                  کلمه انگلیسی برای با سواد نشون دادن نیست، امروزه دیگه همه از منابع خارجی اطلاعات رو کسب میکنن خیلی عادیه که یه سری کلمات بخاطر دیدن ویدیوهای زبان اصلی و اطلاعاتی که نسخه فارسیشون در دست نیست جایگزین صحبت های روزمره شده باشن.

                  بهتر نیست به جای رفتن به حاشیه و صحبت های سطحی مثل این که چرا از کلمه انگلیسی استفاده کردی. جواب سوالات به این واضحی رو بدین؟ اگر منظور چنین سوال ساده‌ای که از حرف‌های خودتون مطرح کردم رو نمیفهمید، بهتره همون بحث ادامه پیدا نکنه.

                  در نهایت من جایی شما رو با کلماتی مثل فیلسوف و صحبت از سواد و … و پرداختن به حاشیه مورد تمسخر قرار ندادم. به طور مطلق در مورد محتوای بازی صحبت کردم.

                  snowgirl
                • Oracle گفت:

                  بیخیال. کلا همیشه همینجور برای همه استدلال میکنین سر هرچیزی واسه همین خیلی تو بحث های شما شرکت نمیکنم. وگرنه جا نمیشه اینجا انقدر حرف هست.
                  با احترام

        • Mr.Morgan گفت:

          به غیر از این موارد که گفتین فکر میکنم بازی بعضی از خطوط داستانی رو که در دو نسخه قبل استارت زده شد رو به خوبی به سرانجام نمیرسونه مثلا همون کارکتر Hush که اصلا از پتانسیلش استفاده نشد و به یه ماموریت فرعی ساده خلاصه شده بود در حالی که میتونست نقش بیشتری داشته باشه

        • دقیقا
          کاش حداقل مثل مبارزه دث استروک و بتمن در اوریجینز رو در آرکهام نایت پیاده میکردن چون واقعا پتانسیل نبود این مبارزه حیف شد

        • Dutch گفت:

          چون یبار با مبارزه مقابل هم شکست خورده تانک ورداشته

        • Ali bitman گفت:

          آقا الان یه بحثی هستت این بازی اگر الان از بتموبیل کمتر استفاده می کرد کل منتقد ها می ریختن می گفتن عدم استفاده از پتانسیل های بتموبیل
          در رابطه با هویت ارکام نایت به این دلیل خیلی واضح بود که دیگه اجمع پلیر ها انیمیشن under the red hood رو دیده بودن و با جهان بتمن آشنایی کامل داشتن
          سال هاست از این کاراکتر ها داره داستان طراحی میشه شما الان نورمن آزبورن رو یه جا ببینی میگی میشه گرین گابلین نه مثلا ونوم یا هر چی دیگه
          این قهرمان ها اینقدر ازشون داستان گفته شده دیگه خیلی سخته یه حرکت جدید زدن
          در رابطه با باس فایل ها ایده ای ندارم چطور می تونستن باشن اگه کسی ایده ای داره بگه

        • REZAGAMER گفت:

          می تونم بپرسم چرا بنظرتون از نظر “داستانی” بتمن آرکام نایت ضعیفه؟

          • درود، پیشنهاد میدم زیر ویدیو رو ببینید، به طور جامع از مشکلات حضور جوکر برای ۴مین بار داخل بازی تا قابل پیشبینی بودن آرکام نایت و حفره های روایی و پایان تمام مشکلات روایی بازی رو توضیح میده. احتمالا با بسیاری از موارد موافق باشید و خیلی عمیق و پیچیده هم وارد این موضوع نمیشه همه چیز به طور واضح و روشنه.
            https://youtu.be/AmRstjJSGcY

            REZAGAMER
      • یه جوراییم یاد گرفتن
        ۲ سال بعدش توی اسپایدرمن داستانای فرعیو رسما به داستان اصلی وصل کردن

      • Oracle گفت:

        داستان ازین نظر که پیچیدگی خاصی نداشت گفتم و بعضی جاها به شدت جذاب میشد داستان بازی. اما بنظرم روایت ها و دیالوگ های خط اصلی بازی ضعیف بودن. روایت جیسون تاد خیلی خیلی میتونست عمیق تر و پیچیده تر باشه، مرگ باربارا گوردون و مرگ خود بتمن در اواخر بازی با شلیک جیمز گوردون به شدت قابل پیش بینی و مصنوعی بودن و حتی یه بچه ها هم میفهمید چی به چیه.

  • greatR گفت:

    یادش به خیر، ۲۰۱۵ که arkham knight اومد چقدر توپیدن بهش، مخصوصا به خاطر batmobile، ولی از همه نظر عالی بود. اوجِ پختگی ترکیبی که باعث موفقیت نسخه‌‌های قبلی شد. نسخه origins هم شدیداً بهش کم لطفی شد، خیلی بازی خوبی بود

    OracleWitcherBatman Arkham knightinovanterTizBin
  • بتمن ارکام نایت بهترین بازی تاریخ و اثری که هنوز که هنوزه بازی های زیادی مثل خودش ساخته نشده . یک شاهکار فراموش نشدنی شگفت انگیز

    ☆𝓜𝓻.𝓝𝓸𝓫𝓸𝓭𝔂☆Oracleinner isshinBehnam.HzhWitcherLoganلیست سیاهTizBinKind Killerمحمد حسین کریمیmore
  • Mario 🍄 گفت:

    بتمن آرکهام اوریجینز هم دست کمی از سه گانه آرکهام نداره و بنظرم خیلی آندرریته

    Pc gamerlie?noinner isshinمُبین شونمBatman Arkham knightinovanter
  • Ori گفت:

    باورم نمیشه همچین استودی که همین شاهکار و میساخت گند برنه سابقه استودیو و. بازی هاش

    TizBinWitcher
  • TizBin گفت:

    خسته نباشید میگم به نویسنده عزیز 🙏
    سری آرکهام با گیپلی‌ش هم لطف بزرگی به صنعت گیم کرده
    علاوه بر اون راه رو برای ساختن بازی های ابرقهرمانی هموار کرد ؛ و همچنین نشون داد میشه از دل شخصیت های کمیک بازی هایی با ویژگی های بزرگسالانه ترس و دلهره و … و البته داستان های به یاد ماندنی و شاهکار کشید بیرون ، چون تو دوره خودش و قبل تر مردم هرچیزِ مربوط به کمیک رو اکثرا برای نوجوان ها و بچه ها میدونستند …..
    همچنین امیدوارم روح کوین کانروی فقید در آرامش باشه ؛ با شاهکاری هایی که برای ما به یادگار گذاشت …..

    Pc gamerB-manرضا ویسی‌نیا
  • Richman گفت:

    ممنون از این مقاله . گاهی فکر میکنم اگر این استودیو زیر مجموعه ی سونی بود چه شاهکاری می تونست تحویل بده .

    fbjgOracleinner isshinUnkowninovanterReyam-
  • ممنون واقعا لذت بردم . خدایی خیلیی خوب بود که درباره بهترین گیم زندگیت یه مقاله بنویسن تو گیمفا . اطلاعات جدید هم بود .

    TizBinرضا ویسی‌نیا
  • Logan گفت:

    با اسپایدرمن های اینسامنیاک خیلی حال کردم و خیلی خوش ساختن ولی بتمن ارکام یچی دیگس و این سه گانه رو چیزی جز شاهکار نمیتونم صدا کنم.

    Pc gamerOracleTizBin
  • Perfect-2 گفت:

    الگو ژانر ابرقهرمانی و لجندری این سبک

    Oracle
  • Death گفت:

    سری بتمن ارکام واقعا یکی از بهترین تجربه های هر گیمری هست به شدت پیشنهاد میکنم اگه بازی نکردید حتما بازی کنید

    Pc gamerTizBinOracleinner isshin
  • Alireza گفت:

    نمیدونم شاید باورتون نشه
    این سه گانه رو به خصوص ارکام نایت رو ۶ بار تا الان تموم کردم💯🩶یکی از بهترین بازی های عمرم🫠

    inner isshinB-manTizBin
  • David Holmes گفت:

    شاهکار ها باید تو اوج تموم بشن ، و شدن ولی سوساید اسکواد یجورایی اومد و گند زد به کل پایان بندی آرکام ، البته این سری بازی نمیخواست واقعاً تموم بشه ، ادامش تایید شده بود اما کنسل شد

    TizBin
  • Mams گفت:

    بنظر من این چهار گانست آرکام اوریجینز هم هیچی ازشون کم نداشت با اینکه هیچ اسمی ازش برده نمیشه

    Pc gamerinner isshinTizBin
  • کریص گفت:

    How many bones u would crush how many lives would you destroy in pursuit of what u call justice.

    Scarecrow

    .

    .
    هنوز این جمله رو حفظم چقدر مترسک و ارکهام نایت تو این بازی خوب بودن

    TizBin
  • Mehrad گفت:

    بچه ها بنظرتون این سه گانه الانم ارزش بازی کردن رو داره؟

    Pc gamer
    • Pc gamer گفت:

      صد در صد ارزششو داره برای شروع میتونی از آرکام اوریجینز شروع کنی چون به نظرم بهترین بازیه این فرنچایزهه از طرفی هم داستان بازی قبل از آرکام سیتی نایت هستش و مربوط میشه به جوونیهای بتمن

  • علی گفت:

    اسم و تربیت این سه گانه جذاب رو ممنون میشم بگید

سه‌گانه Batman Arkham؛ آغاز، اوج و پایان یک افسانه - گیمفا