خالق Dishonored: متاکریتیک توسعهدهندگان را به ساخت بازیهای خستهکننده تشویق میکند
رافائل کولانتونیو (Raphael Colantonio)، رئیس سابق استودیوی آرکین (Arkane) و خالق سری بازیهای Dishonored، اعتقاد دارد که رویکرد متاکریتیک موجب شده است تا توسعهدهندگان به ساخت عناوین خستهکننده تشویق شوند.
آقای کولانتونیو در صحبتهای خود به طور ویژه به بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl اشاره کرد که اخیراً منتشر شده است. این بازی علیرغم استقبال خوب گیمرها و نقدهای مثبت گسترده آن در استیم، از سوی برخی منتقدین با بیمهری مواجه شده و میانگین نمره ۷۳ را کسب کرده است. مدیر سابق آرکین مخالف بررسیهای منتقدان پیرامون عنوان مذکور است و میگوید که متاکریتیک به طور کلی رویکرد مناسبی برای بازیها ندارد.
وی در این باره با انتشار پستی در X نوشت:
اکوسیستم متاکریتیک توسعهدهندگان را تشویق میکند تا بازیهای خستهکننده و کم ریسک بسازند. تا زمانی که یک بازی در زمان عرضه بهینه باشد، ۸۰% از موفقیت آن تضمین میشود و این مهم نیست که آن بازی تا چه اندازه خستهکننده باشد. در همین حال، بازی STALKER 2 به دلیل مشکلات فنی و بهینه نبودن در زمان عرضه امتیاز ۷۳ را از متاکریتیک دریافت میکند که این امر ناعادلانه و گمراهکننده است.
کولانتونیو در ادامه افزود که این نقد و بررسیها حتی پس از رفع مشکلات و باگهای بازی بدون تغییر و ثابت باقی میمانند که آن را ناعادلانه میداند. او اعتقاد دارد این سیستم باعث میشود استودیوها بازیهای آسانتری برای بهینهسازی آسانتر انتخاب کنند.
خالق Dishonored معتقد است که نقدهای بد توسعهدهندگان را مجازات میکنند و بازیکنان ممکن است به خاطر آن شاهد دنبالهای از آن بازی دریافت نباشد. او سپس به Cyberpunk 2077 اشاره کرد که در وضعیت بسیار بدی عرضه شد اما در نهایت به یکی از مهمترین بازیهای سالهای اخیر تبدیل شد.
همچنین Goichi Suda (ملقب به Suda 51) که با بازیهای Killer7، No More Heroes و Lollipop Chainsaw شناخته میشود، نظر مشابهی دارد و میگوید که یافتن یک بازی منحصر به فرد دشوار است، چراکه اعتقاد دارد بیش از حد به امتیازات متاکریتیک توجه میشود و به آن اهمیت میدهند.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- فهرست نامزدهای بهترین بازی های سال ۲۰۲۴ گیمفا
نظرات
حرف حق جواب نداره
حق گفت👏👏
متاکریتیک سم برا صنعت گیم.
حق
همین باعث شده بازی ها شبیه هم شدن
اینو باید به خودش بگه
دیسانرد پر از خلاقیت بود نمره ۸۸هم نمره خوبیه براش یه ایمرسیو سیم خیلی جالب بود مشکل اینه که اکثر بازیایی که بالای ۹۰ میشن لیاقتشون این نمره به این شدت بالا نیست صرفا یه فرمولند که خب بد نیست ولی بالای ۹؟یعنی مثلا اینهمه بازی بالای ۹۰که تو این ۱۰سال اخیر دیدیم همشون انقلابی و شاهکار بودن که بالای ۹۰ بیارند؟اگه بودند الان تنوع ژانر و مکانیزمای جدید یا حتی نگاهای جالب جدید بیشتر بود ولی نیست معنیش اینه که نسل ۸ بازی انقلابی و خلاقانه توی جریان اصلی خیلی خیلی کم داشته ولی متاهارو ببین چقدر الکی بالاس که ملت ندونن فکر میکنند نسل طلایی بوده.
این دوستمون اتفاقا تا وقتی کارشو داشت سعیکرد بازی تکراری نسازه هرچند همیشه موفق نبود حتما ولی تلاششو میکرد
منظورم دو و سه هست نه اولی
البته صنعت گیم به یه پختگی رسیده که عملا چیز انچنانی نمونده که انقلاب باش تقریبا همه چیز رو کشف کردن
انقلاب لزوما معنیش این نیست که یچیز جدید بوجود بیاد معنی تغییر میده تو دهه اخیر ما یه سری بازی داشتیم که ژانر بوجود بیارند مثل ماینکرفت و پابجی که اونا جداند همونه که شما میگید ولی انقلاب به معنی تغییر دادنه یعنی بازیای فرمولی و خسته کننده رو بشکنیم یه مکانیزمی بیاریم که یچیزیو تغییر بده الان یه سری بازیای دهه قبل که یادمه انقلابی بودن ولی ژانر تولید نکردندو مثلا اسم ببرم اولیش مثلا دارک سولز ۱ من بشخصه از مخالفان قبول کردن سولزلایک به عنوان ژانرم چون نیست ولی ds1 چیکار کرد؟ بازیای اکشن آکشن آرپیجی یه لوپ شده بودند اومد از یه سری مشخصه های کلاسیک استفاده کرد لول دیزاین نزدیک به مترویدوینیا اورد نمیدونم کامبتو تاکتیکی تر کرد انقلاب کرد احتمالا تاثیرگذارترین بازی اون دهه شد نمونه های دیگه برث آف د وایل از مکانیزمهای شدو آف کلوسوس الهام گرفت اوپن ورلدو توش انقلاب کرد جیزیم بوجود نیورد حتی مثلا بازیی مثل هیدس اومد داستان سرلیی دینامیک اضافه کرد به روگ لایک انقلاب کرد نه تنها تو ژانرش حتی باعث شد بیاد نامزد گوتی بشه و بخاطر ایندی بودنش تهشم متاسفانه به جایی نرسید ولی راهو باز کرد برا استدیو های کوچیک پرسونا ۵ اومد بزرگترین مشکل ترن بیس هارو یعنی دانجنای بد رو درست کرد حتی مثلا ویچر ۳ اومد و تعریف دی ال سیو عوض کرد و بالا برد پس کاملا ممکنه تو استدیوهای ژاپنی بعد از اینکه نسل ۷و خراب کردند کاملا مشهوده من صرفا چندتا مثال جزئی زدم مگرنه ژاپن از بعد از ۲۰۱۵ هرسال داشت بازیای پیشرو منتشر میکرد و هنوزم میکنه ولی خب استدیو های بزرگ غربی داشتند درجا میزدند ولو کار مفید کرد منتهی نه تو سینگل پلیر کنسولی و این چیزا بلیزارد هیچی (اورواچ انقلابی بود ولی تو مولتی پلیر) بانجی هیچی (اونم دوباره تو مولتی پلیر موفق بود) اکتیویژن هیچی راکستار هیچی بتسدا که دیگه اصلا میراتشم خراب کرد یوبیسافت فقط یدونه بلک فلگ واقعا انقلابی بود بنظرم ناتی داگ هیچی سانتامونیکا با گاد آف وار ۲۰۱۸ موفق شد با دوربین روی شونه ولی خب من خودم خوشم نیومد چون از نظر هک اند اسلش بودن خیلی ضعیف تر از نسخه اورجینال بود عملا خلاقیتی و انقلابی وجود نداره مگر استدیو های کوجیک تر مثلا سی دی پراجکت رد واقعا اسمی نبود که بخواد اسمش کنار اینا بیاد ولی از جمع اینا روهم برا سبکش مهم تر و تاثیرگذارتر بود حرفم این نیست که اینا بدندا مثلا راکستار بازی خوب ساخته ولی چیز جدیدی نیورده تنها موردی که به ذهنم میاد وارنر برادرز با شدو آف موردور بود که اونم خودش خرابش کرد البته امید همچنان بهشون هست تا وقتی ولو زندس ولو اومد و گیمای vrو متحول شد شایعات میگند هف لایف ۳ هم قصد دارند بکنه ایندکارو دوباره جوداس اگه موفق بشه احتمالا انقلابی میشه بخاطر همین میگم این دهه از گیمینگ اگه خراب نکنند احتمالا خیلی بهتر از دهه قبل میشه و من این عدم حرکت رو به جلوی گیمای تریپل ای ۱۵سال اخیر رو توی بودجه بالا میبینم یعنی حداقلی ترین ریسک ممکنو میکنند که نمره پایین از حد نیاد بتونن برگردونند پوله رو
تا حدی درست میگه
توجه بالا به متاکرتیک باعث شده خلاقیت کاهش پیدا کنه و همه شرکتا از یه فرمول موفق استفاده کنن و از ریسک پذیری زیاد اجتناب کنن و نتیجش هم میشه حوصله سربر شدن و تکراری شدن بازی برای پلیر و درنتیجه اعتراض های زیاد نسبت به بازی و شرکت سازنده (مثل یوبیسافت ، الکترونیک آرتز و…)
ریسک میتونه یه شرکتو ورشکست کنه
وقتی یه فرمول جواب میده چرا ریسک کنن
اینم حرفیه ولی خب نباید باعث باشه که تا چند سال بعد ، همه بازیا شبیه هم بشن
وگرنه هیچ وقت ساب ژانر هایی مثل شوتر علمی تخیلی و سولز لایک و… بوجود نمیومدن
منتقدا معمولا به بازیایی که خلاقیت زیادی دارن نمره بالا میدن
برای همینه بازیای یوبیسافت و ea نمره بالا نمیگیرن
حرفش چرته
البته که نحوه پیادهسازی خلاقیت توی بازی هم مهمه
یوبیسافت و ea نمره نمیگیرند چون نگاه عمومی روشون منفیه پس منطقیه که رسانه ها بگند زیاد ارزش خریدن نداره همینطور پرداخت مایکروترنزیشن خیلی تاثیر منفی میذاره رو نمرات review ها (نقد نیستند اشتباه لفظیه که ما به ریویو میگیم نقد چون واقعا کلمه درستی برا نداریم نقد اصلا یچیز بشدت حرفه ای تره و تخصصی تره نه ۱۰ جمله و یه نمره که اکثرشم هیچی به مخاطبش اضافه نمیکنه) ریوور کارش اینه که بگه فلان چیز با فرمول کلی مسیر حرکت جریان اصلی ارزش پول دادن داره یا نه و هیچ چیز بجز این نیست بخاطر همین ea و مایکروسافت نمرشون کم میشه چون بازیاشون به دلایل زیادی مثل مایکروترنزیشن یا عرضه پشت سر هم اونقدر ارزش خرید ندارند و هیچ ربطی به خلاقیت یا کیفیت نداره اصلا متاکرتیک و کلا review مدیومی نیست که درباره کیفیت و خلاقیت بتونه حرف بزنه و حقیقتا قدرتشم نداره چیز ارزشمندیه که مثلا ملت پولشونو سر استارفیلد دور نریزند (هرچند اونم نمرش بیش از حد بالاس یه مشکل دیگه اینه که الکی نمره بالا میدن اینهمه بازی بالای ۹۰ چیه ماکه نمیبینیمشون مدیومی که نمره متوسطش ۷۰ حساب بشه کلاهش پس معرکس) و چیزی جز یه متغیر تجاری نیست الکی بالاش نبرید به این چیزا نمیخوره و خودشم ادعاشو نداره که کیفیتو مشخص میکنه تهش میگه must play یعنی صرفا توصیه میکنه که بخرید یا نه اینکه متاکرتیک یچیز مهم و نشانه کیفیته متاسفانه از درک اشتباه گیمرا شروع شد و همینجوری بزرگتر شد که الان داره ضربه میزنه
به نظرم متا اصلا نباید برای انتخاب گیم معیار باشه
چون منتقدا یکی ممکنه با بازی حال نکنه الکی نمره کم کنه
یکی دیگه هم ممکنه فنبوی بازی در بیاره
نمره متا جایی ارزششو از دست داد که به استالکر و گوست آف تسوشیما کمتر از حقشون نمره دادن
طرف میگه چرا بازی ها دوباره نقد نمیکنند این منتقد ها در حق گوست آف تسوشیما بیشترین لطف کردن توی صنعت گیم کردن که نسخه کاملش رو امدن دوباره نمره بهش دادن
هر بازی که نسخه بروز شده برای نسل جدید منتشر کنه دوباره نقد خواهد شد
ایا متا نسخه ps4 تغییر کرد؟ یا نمره جدیدی برای ورژن ps5 منتشر شد؟
ایا متا نسخه ps4 سایبرپانک تغییر کرد؟ یا اینکه صرفا متا نسخه ps5 بروز شد؟ نسخه ps4 ویچر چطور؟
یا هر بازی که ورژن ps4 و ps5 یا کامپلت ادیشن داره
اگه متا نسخه ps4 تغییر کرد خوشحال میشم نشون بدید
جدی جدی موقع کامنت نوشتن درمورد انحصاری سونی فشار میخوری؟
یکم ب جمله بندیت توجه کن حداقل
تا حدودی درست میگه ولی وقتی به بازی هایی که بهینه نیستن نمره بالا داده بشه سازنده ها بازی هاشون رو با مشکل عرضه می کنن خیالشون هم از متا راحته بعدا هم با آپدیت میان باگ ها و مشکلات بازی رو برطرف می کنن
نه، ارتباطی بین متاکریتیک و ریسکپذیری نمیبینم. عمده دلیلی که توسعهدهندگان ریسکپذیری خودشون رو از دست دادند، بودجههای کلان است که صرف توسعه میشه. اگر به شما بودجهای بالغ بر ۱۰۰میلیون دلار داده بشه، برای راضی نگه داشتن ناشر، ریسکپذیری را کاهش میدهید، و ترجیحاً از یک بازی موفق که در مارکت وجود داره الهام میگیرید و بازی را میسازید که اونم از لحاظ تجاری موفق نمیشه چون کپی هست و کسی هم کپی نمیخواد.
استاکر هم کپی فالاوت هست. من نوآوری که آقای کولانتونیو ازش صحبت میکنند را در این بازی نمیبینم.
لطفا اون نوآوری هایی که باعث شده gow ragnarok نمره ۹۴ بگیره رو نام ببرید متشکر میشم.
اگر در گذشته پیامهای من رو مطالعه نموده باشید، میدانید که من یکی از منتقدین Ragnarok بودم. نظرات من زاویهای نیستند.
خب همین یعنی سیستم مشکل داره دیگه، الان یه عده جوری به متاکریتیک نگاه میکنن که انگار یه الگوریتم هوش مصنوعیه که بازی هارو بر اساس یسری اصول از پیش تعیین شده بررسی میکنه و نمره میده، در حالی که اصلا اینطور نیست و کاملا سلیقه ایی تصمیم گرفته میشه. حالا ما انسانها چطور تصمیم میگیریم؟ براساس پیشفرض ها و بایس های درون ذهنمون. هیچ ملاکی وجود نداره، وقتی های فای راش به نود نمیرسه و رگناروک ۹۴ میگیره یعنی ملاک نوآوری نیست (دقت کن نمیگم رگناروک گیم بدیه ها، صرفا فاقد نوآوریه)، که اگر میبود رگناروک که سهله حتی الدن رینگ هم نباید نمره ش بالا میشد، الدن رینگ با یه ظرافت بینظیر ایده هایی که قبلا در بازی های بزرگی چون الدر اسکایریم و زلدا بریث استفاده شده بود رو باهم سازگار کرد و در یک اثر به نحو استادانه ایی استفاده کرد، پس اگر ملاک نوآوری نیست چیه؟ الان بهت میگم. مهم ترین ملاک ها نام استودیو و ناشرش و وزن اون ای پیه. ملاک بعدی هم سوگیری های ذهنی منتقده،(حتی منتقدهای سینما که اکثرا درس خونده اون رشته اند هم بشدت بایس دارن چه برسه به منتقدهای ویدیوگیم که معمولا فقط گیمر و ژورنالیست اند)
تقریبا تمام کسانی که نام منتقد رو بر خودشون گزاشتن گیمرهای قدیمی اند که توو سنین سی تا چهل سال اند،اکثر این گیمرها با برندهایی چون نینتندو و پلی استیشن بزرگ شدن و در تمام پیشفرض های ذهنیشون نام حداقل یکی از این برندها حک شده و حتی اگر بخوان هم نمیتونن این بایس رو که در عمیق ترین نقاط مغزشون خونه کرده رو کنار بزارن. اگر روزی نقد بازی ها توسط هوش مصنوعی و بر اساس اصولی از پیش تعیین شده انجام شد اونموقع من هم مثل شما برای نمرات متاکریتیک ارزش قائل میشم، تا اون روز بجز ضرر چیزی برای ویدیوگیم نداره وهرچه این نمره مهم تر شد دنیای بازی رنگ هاش کمتر شد. کاش حداقل نمره نمیدادن و صرفا نقد میکردن.
رحمناروک در بهترین حالت ۸۵ حقش بود.
پسر تو خیلی باحالی!
مثلا الان میخوای بگی رگناروک برای اینکه نمره بالا بگیره از همون ساختار قدیمی استفاده کرده و به خودش جرئت ریسک نداده؟
بعد برای خودت تعبیر کنی که متاکرتیک باعث این قضیه هست، بعدم نتیجه بگیری عناوین ناکامی مثل استارفیلد بهتر از بازی های must play متاکرتیک هستن.
•••••
احیانا تو همونی نیستی که با افتخار فریاد میزدی و میگفتی هیلو اینفینیت بدون ریبوت مجموعه نمره ۸۷ رو گرفته؟
نکنه توقع داشتی بعد از ریبوت ۲۰۱۸، سانتامونیکا دوباره بزنه از نو بسازد بازی رو تا تو و خیریه دوستان عمو فیل خوشحال بشین؟
انقدر دورویی موج میزنه تو این فنبیس که موندم چی بگم!
باورم نمیشه ملت دارن هنوز به رگناروگ گیر میدن
کامل بودن یه بازی از همه لحاظ کافیه تا نمره بالایی بگیره
مثل gta v ..الدن رینگ ..استروبات..گیرز ۳..هیلو ۳ ..انچارتد ۴ ..فورتزا هورایزن ۵ و کلی بازی دیگه که صرفا ویژگی های خوب نسخه قبلی رو گسترش و بهبود دادن
حالا نمیدونم چه ربطی به gow ragnarok داره شما توضیح بدید
دوستمون گفت ملاک نمره بالا نوآوریه. منم گفتم خیر بسیار نقضش وجود داره بازی هایی با نوآوری های عالی به ۹۰ نرسیدن و بازی هایی که هیچگونه نوآوری ندارن و بالای ۹۰ گرفتن، اصلا رگناروک رو ول کن شما اونور بایس داری، فورتزا پنج رو بگو نو آوری هاش چیه که بالای ۹۰ گرفت؟ یا های فای راش چی نداشت که نرسید به ۹۰؟ کامل بودنه گیم که یه حرف کلی و بدون تعریف دقیقه. بحث اینه که ملاک مشخصی که همه منتقدها ازش پیروی کنن برای نمره دادن وجود نداره.و اصلی ترین دلیل برای نمره دهی سلیقه و پیشفرض و بایس هاییه که از کودکی در ذهن شخص نقش بسته و روز به روز عمیق تر شده. وظایفی شبیه به این در اسرع وقت باید توسط هوش مصنوعی و بدون خطا و بایس انجام بشه.
هر بازی با شرایط مختلف میتونه نمره بالا کسب کنه
یه بازی از همه نظر کامله یعنی داستان، گیم پلی، موسیقی، لول دیزاین و معیار های مختلف
که نتیجش میشه gow ragnarok
طبق این منطق پیش بریم ۹۵ درصد بازی ها اصلا حقشون بالا ۸۵ نیست مخصوصا بازی هایی که دنباله هستن، چون صرفا ویژگی های خوب نسخه قبلی رو بهبود دادن یا از بازی های دیگه الهام گرفتن
کجا نوشته شده باید حتما نواوری داشت؟ مهم ترین ویژگی بازی ها سرگرم کننده بودن بازیه در بخش های مختلف مثل گیم پلی و داستان که هر فردی میتونه در این زمینه معیار های خودشو داشته باشه
رگناروک شاید ضعف هایی داشته باشه ولی بهبود های فوق العاده بازی در ساید کوئست ها، باس فایت های اصلی و فرعی و همچنین وجود تنوع بالا در گیم پلی باعث میشه که چند لول از گاد ۲۰۱۸ بهتر شه و ضعف ها بروز داده نشه
اگه در یک ساعت پایانی ضعیف عمل کرد یا مراحل اترئوس خوب نبودن، در عوض در بخش هایی که اشاره کردم یه سرو گردن بهتر شده پس این نمره حقشه
بازی که از همه نظر پرفکته
در رابطه با های فای راش مگه یه بازی با متا ۸۸ یا ۸۹ کمه؟ ( دقیق نمیدونم متاش چند شد ولی تو همین مایه ها بود)
مگه این متا کمه؟ خوده دارندگان Xbox از این بازی استقبال نکردن
پرفروش ترین بازی ها و محبوب ترین بازی ها مگه متا ۹۰ دارن؟
متا های فای کاملا عالیه حالا ۹۰ نشد
متاکریتیک مجموع ۲ یا ۱۰ یا ۲۰ منتقد نیست
مجموع حداقل ۱۰۰ منتقد با انواع سلیقه ها. علایق جمع شدن
چرا فرمولی که بسیار عالی عمل میکنه تغییر بدن؟ تا فردا خوده شما بیای بگی این فرمول بده قبلی بهتره؟
هوش مصنوعی قابل برنامه ریزیه و بدتر از اینم میشه
هوش مصنوعی احساسات رو نمیفهمه و درکی از زیبایی ندارن
داستان، گیم پلی، لول دیزاین یه مشت اعداد ۱ ، ۲ , ۳ نیستن که هوش مصنوعی بسنجه ، باید بهش برنامه بدن که نتیجش از امروز هم فاجعه بار تر میشه
واقعا داستان و لول دیزاین gow ragnarok از نظرت عالی بود؟ جدا؟
نگاه کن برادر من من با درست و غلط ماجرا کار ندارم، نمره ای هم به بازی نمیدم ولی بازی بالای ۹۰ یعنی یا بازی انقلابی هست یا پرفکته، نوآوری که نداره GoW R و پرفکت هم که نیست اگه این چند ساعتی که خراب شده وسطای بازی بود میشد قبول کرد ولی آخر بازی؟ البته وسطای بازی هم با مراحل آترئوس پرفکت نبوده، داستان بازی نمی دونه داره کجا میره
البته با هوش مصنوعی هم در این زمینه موافق نیستم
جوری میگی طرفدارای ایکس باکس از های فای راش حمایت نکردن انگار رو استیم یا پلی استیشن از بازی استقبال شده، بازی نفروخت (بازی های قبلی آدم از جمله اویل ویتن و گوست وایر هم نفروختن) عادی نیست استدیو تعطیل بشه؟ مگه برای ژاپن استدیو این اتفاق نیافتاد؟
استاکر کپی فالوت هست؟
ده نوع جمله مخرب به ذهنم اومد که بگم ولی خودم و کنترل میکنم ، سطح و واقعا
ولی استاکر قبلتر فال اوت بود . زمینه داستانی اول اون بود
ای ای . نه منظورم مترو بود ببخشید ولی حالا واقعا کپی ازش نیست .
این سازندگانی که شما میگید مربوط به سازندگان زیر مجموعه کمپانی های بزرگ هستن وگرنه سازندگان مستقل همچین مشکلاتی ندارن چون تحت فشار نیستن برای همینه که بازی های مستقل طی این سال ها خلاقیت بیشتری داشتن میزان بودجه یکی از علت های پایین آوردن ریسک پذیریه بله خب اون کمپانی میگه ۱۰۰ میلیون دلار بهت میدیم فلان قدر هم زمان داری که یک بازی برای ما بسازی خب اونم برای اینکه برای ساخت بازیه بعدیش چراغ سبز بگیره میاد از فرمول های بازی های موفق استفاده میکنه و عملا ریسکی انجام نمیشه
اما متاکریتیک هم یکی از علت های بزرگ دیگشه متاکریتیک در صنعت گیم به قدری برای یک سری کمپانی ها مهم شده که یک سری استودیوهاشون رو به خاطر پایین بودن متای بازیاشون تعطیل میکنن چرا؟ چون اون کمپانی سازنده رو تحت فشار میزاره چون اون کمپانی اولویتش متاس و یک سری انتظارات داره این میشه که ریسک پذیری میاد پایین ما بازی هایی داشتیم که فروش بالایی داشتن اما بخاطر متای کم دیگه ادامه داده نشدن و استودیوهاشون تعطیل شدن
ببینید بحث سیاست و انتظارات وسطه سونی یک انتظاراتی از استودیوهاش داره مایکروسافت یک انتظاراتی داره نینتندو هم یک انتظارات اگر به هر دلیلی این انتظارات برآورده نشن خودتون میدونید چه اتفاقاتی میوفته در مورد استاکر ۲ هم اگر قرار باشه یک منتقد بیاد بخاطر بهینه نبودن یک بازی نمره پایینی بده باید برای همه بازی ها این قانون صدق کنه
فالوت نقش آفرینیه استالکر شوتر بقا
استاکر اصلا ربطی به فالوت نداره، تا قبل از نسخه سوم فالوت ۱-۲ و برادران فولاد دوربین ایزومتریک داشتن و اصلا ژانرشون با استاکر فرق داشت از اون طرف هم ساخت و عرضه نسخه اول استاکر قبل از ۲۰۰۷ بود (خود بازی ۲۰۰۷ منتشر شد) در حالی که فالوت ۳ سال بعدش اومد و همچنان یه بازی نقش افرینی بود نه مثل استاکر و مترو اکشن- ماجرایی
دوست عزیز من نسخه سه چهار و نیووگاس فالوت رو تجربه کردم از طرفداران این نوع گیم هستم ولی شباهتی بین استالکر با فالوت نمیبینم اون مبنای دیگه داره اینم موضوع دیگه ای تنها شباهتشون وجود سلاح هستی داخل ایجاد داستانسون هست، پس بهتر الکی حرف نادرست نزنیم.
حرفش اشتباه نیست ولی باید هم بازی که بدون بهینگی عرضه میشه امتیاز کمتری بگیره. بالاخره وقت و پول مردم ارزش داره
دیگه وقتی دیدم دراگون ایج از لایز آف پی نمره بالاتری گرفت کلا بیخیال متاکریتیک شدم
درود بر شرفت حرف درست و حقی رو زدی
دوستان حقیقتا نمره متاکرتیک رو ملاک اصلی برای تجربه گیمی که چندین تریلر دیدید و حس خوبی ازش گرفتید رو قرار ندید
به دیدگاه و علاقه خودتون نگاه کنید اگه از اون گیم حس خوب گرفتید برید تجربش کنید نگاه به نمره نکنید
نذارید دیگران براتون تصمیم بگیرن چی بازی کنید چی نکنید باور کنید من بار ها دیدم یه عده ای رو که به خاطر نمره نرفتن سراغ اون گیم ولی به اصرار خودم رفتن تجربه کردن و براشون یکی از بهترین گیم هاشون شده
یه مثال از خودم بزنم بازی اتومیک هارت وقتی اومد نقد های معمولی و پایین گرفت ولی من رفتم تجربه کردم و به جرات میگم یکی از بازی های درجه یک عمرم بود
لعنتی نسخه سوم رو بساز 😭💔.
گارد بی مورد مردم به نقد و برسی بازی و نمره متاکریتیک درک نمیکنم متا همیشه به من کمک کرده بازی های خوبی انتخاب کنم
و مانعی برای پلی دادن یک بازی خوب نشده شما نباید فقط به نمره دقت کنین باید به خود اون نقدا هم دقت کرد با توجه به نقدا تصمیمتو بگیری ببینی ضعف هایی که از بازی گفته شده برای تو مهمه یا نه منتقدایی رو انتخاب کنین که سلیقشون مثل خودتون باشه (مال من هاردکور گیمر و گیم اسپاته) به کل دقت نکنین چون در اخر تمام نقدا بر اساس سلیقس همونجور که گیمرا سلیقشون متفاوته سلیقه منتقدا هم متفاوته
بازی اگه به خاطر مشکلات فنی نمره پایین بگیره ناعادلانه هست چون مشکلات فنی با آپدیت کم کم برطرف میشن و خیلی مورد خاصی نیست
حقیقت محضه راست میگه خب
دقیقا
مانند (آخرین میان ما) (حلقه ی بزرگ) اکثر بازی های نی نی تندو و سونی خبیث
اینها در بهترین حالت بازی های متوسط رو به پایینی هستند که به اسم شاهکار،به خورد خلق الله می دهند!
مسئولین محترم سایت؛ این ترول صرف رو نمیگیرید بن کنید؟ واقعا رو اعصابه
ترول چیست و کیست؟
باشد برادر حالا طهلیل نکن زیرا به اندازه کافی از طهلیلاتتان بهره برده ایم
با تشکر
و همین نمرات باعث میشه تا سازنده ها از هم دیگه کپی کنن،خصوصا تو بازیهای شوتر اول شخص و تا حدی ترسناک.
خب نه دیگه
ببین امتیاز متاکریتیک یه قسمت کار هست
خود گیمر باید شعور داشته باشه ، اکثر مسائل رو خودش باید بفهمه ، ژانر و سبک های گیم مورد علاقه اش و اهمیت مسائل مختلف رو خودش باید تشخیص بده و از متاکریتیک صرفا کمک بگیره برای فهم چیزهای دیگه
نه که کلا بخواد رو اون نمره تصمیم بگیره ، اونی که بخواد رو یکی دو تا عدد بالا پایین نمرات نتیجه بگیره بازی خوب یا بده ، اونو اصلا ولش ، اون کلا تعطیله ، اون باید بره درک و فهم خودش رو ارتقاء بده🤷
صحت نداره بازی های خوب معمولا متاهایی بالایی گرفتن مثل همین سایلنت هیل دو ریمک مثل ووکانج لیاقتشو داشتن مثل استروبات و الن ویک ۲ همه چیز که نواوری نیست بازی ووکانج و سایلنت هیل دو ریمک باگ داشتن اما بازی استالکر خدای باگ بود و قابل چشم پوشی نیست این یکم به گیم احترام بزارید اگر واقعا گیمرهای واقعی هستید بازی استالکر یه مشکلاتی داره که با گذشت زمان واقعا خسته کننده میشه چون تنوع نداره رک بگید با خودتون رک باشید سایبرپانک هم نواوری داشت هم خلاقیت داشت هم کلا بازی جدیدی تو این سبک بود از لحاظ گرافیک داستان و گیمپلی و تنوع زیادی داشت در همه چیز اصلا قابل مقایسه با استالکر نیست هر چقدر استالکرو بازی کنی باز حس میکنی تو بازی یه چیز کمه و این تورو ازار میده خودم همون روز اول تجربه اش کردم به غیر از باگ یه سری مشکلات داشت که وجود اون مشکلات بازی رو در ادامه خسته کننده میکرد مطمئنم برای همه پیش اومده
بازی رگناروک گیریم تنوع نداشت اصلا اما قبل اون با اون موتور اون استودیو فقط یه دونه بازی ساخته و همه راضی بودن و متای بالایی گرفت و لازم ندونست تنوع زیادی بده چون کامل هست بازیش و بعضی جاهاش خسته کننده میشد میتونست بهتر باشه اما واقعا بازی نیست که بشه بهش خورده گرفت چون بیش از حد نکات مثبت زیادی هم داره که اون نکات منفی رو میشوره و میبره
قبل عرضه ی بازی استالکر دوستان اکس باکسی میگفتن وای عجب سیستم مورد نیاز خوبی داره و میگفتن وای بازی شاهکاره بازی هنوز نیوده بود این نشان از تعصب بیش از حد اونها میده همون بلا هم سر استارفیلد اوردن به جای اینکه چهره ی سازنده با نظرات منفی سیاه کنن میان حمایت میکنن نتیجه میشه بازیهای بی دروپیکر
مگه فیل نگفت ین بازی بهترین بازی سال میشه چی شد کجا بود وقتی بازی عرضه شد اونوقته باید ظاهر میشد و جواب شما رو میداد و معذرت خواهی میکرد
به امید بهترین بازی سال شما رو سالها منتظر گذاشتن این چیز کوچکی نیستا باید سطح توقعات خیلی بالا باشه
لعنت به متاکریتیک….هم به هلبلید دو گند زد هم به استالکر دو…بمرگم قسم طرفدار مایکروسافت نیستم.اما هلبلید دو ۸۴ لااقل حقش بود و استالکر هم زیر ۸۰ نباید میدادن…گرچه نسخه اکس باکس اش رو هشتاد و یک هست ولی کلا اعتبار این استدیوها زیر متاکریتیک نابود میشه…حتی سایلنت هیل دو ریمیک هم از سونی کم دادن زیر ۸۸ به هیچ عنوان حق این بازی نبود…لعنت بهت متاکریتیک تا همیشه..آقا اصلا چرا قضاوت میکنی بازیها رو وقتی بلد نیستید…بزارید گیمرها خودشون صفا کنن.بکوری چشم متاکریتیک استالکر دو و سایلنت هیل اندازه لازم فروختند و یک یا دو فصل بعد استالکر دو برای پی اس فایو مطمعنا میاد و محیط های بی نظیری هم داره ارزش رفتن هم داره
دقیقا همون مثالی که برای سایبرپانک زدم زیر پست نمرات استالکر ۲ هم ایشون گفت ما که گفتیم یه سری از دوستان ناراحت شدن و گفتن اوو پس الان بازی بسازن چهارسال دیگه باگهاشو بگیرن مثل سایبرپانک؟در صورتی که منظور من هم همین بود که منتقدین بی دین و ایمون فقط بخاطر باگهای بازی بهش نمره ۷۳ دادن با توجه به اینکه شرایط این بنده خداهارو میدونستن و تاکید هم کردن داخل نقدشون داستان و دنیا بازی گیم پلی خوب هست فقط مشکل باگها هست .اونم با اپدیت حل میشه ولی ایا اون نمره ۷۳ تو متاکریتیک عوض میشه؟اینهمه گیمر متا پرست داریم بخواییم نخواییم متاسفانه برای خرید بازی متاشو نگاه میکنن خوب ببین چه ضربه ای به یه تیم و طرفداراش زده میشه توسط این منتقدا لابی درست کن و زیر میزی بگیر
تو این نسل و چرت و پرتای نیگر سفید سیاه گی و بقیه مزخرفات مگه کسی هست که به نمره رسانه توجه کنه؟
انگار خیلیا نیاز دارن با مسواک مغزشونو تمیز کنن
این حرفی که درباره بهینه سازی زده چرت محض بوده!!! این تبعیض خالصه که منتقدا بخوان به بازی که سازندش کلی زحمت کشیده که روز عرضه بازیش کامل باشه و بازی که سازندش به هر دلیلی ناقص عرضش کرده و اونم (شاید) بخواد با کلی آپدیت درستش کنه نمره برابر بدن. دوما هم علاوه بر متا خود گیمرا مخصوصا گیمرای پیسی هم هستن که به بهینه بودن بازی خیلی اهمیت بدن و این مورد را دقیقا داخل نقدای استیم میشه دید. بعدش بخش خنده دار حرفش هم اینجاست که متا به خود بازیاش نمره بالا داده پس با همین منطقش بازی های خودش حوصله سربر بودن که متای بالایی گرفتن. فقط خواست بهینه نبودن بازیای امروزی را توجیه کنه نه عدم خلاقیت را.
صد درصد موافقم با ایشون
نسل ۶ و ۷ کنسول ها که اصلا کسی توجهی به متاکریتیک نداشت ، چقدر بازی های گوناگون و خلاقانه و خوش ساخت عرضه میشد که هنوز که هنوزه قابل بازی کردن و لذت بردن هستن. تمرکز بازی ها کاملا اون زمان روی گیمپلی و لول دیزاین و ساخت مکانیک های جدید گیمپلی بود.
متاسفانه از اواسط نسل ۸ دیگه همه چیز خلاصه شد توی متا و به دست آوردن دل منتقدان و رسانه ها و برای همین هم ریسک پذیری و نوآوری و خلاقیت به شدت کم شده الان در بازی ها و یه سری بازی با گرافیک سینمایی و داستان های شعاری و گیمپلی های به شدت ساده و بدون پیچیدگی و تمرکز روی کات سین داره ساخته میشه که چند ماه یا یه سال بعدش اصلا فراموش میشه. مبارزه با باس فایت داره تبدیل میشه به کات سین با مقداری دکمه زنی و این واقعا شرم آوره. خب دیگه بهتر هم میدونید که سونی این توجه زیاد به ویروس متا رو گریبانگیر صنعت گیم کرد، مثلا بازی دیز گان با تمام اشکالاتش حداقل یه چیز جدیدی بود، متفاوت بود از بازی های خطی و سینمایی دیگه، ولی به دلیل متای یکم پایین کلا توسط سونی به خاطره پیوست.
فرام سافتور اگر توسط سونی خریده بشه دیگه کلا امیدی به خلاقیت و صنعت گیم دیگه نیست چون فرام سافتور سازنده ای هست که بدون توجه به ترند بودن گرافیک سینمایی و باس فایت های کات سینی داره بازی های نابی با تمرکز کامل روی گیمپلی و لول دیزاین میسازه و خریدش توسط سونی کاملا روش ساخت بازی هاش به سمت سینمایی شدن میبره
کاملا نظر حقیه.
آشکارا منتقدها دوست دارن بازی آسونتر باشه، سر همین استاکر هم یادمه منتقد پریویوی گیم اسپات، ذله شده بود سر هوش مصنوعی enemyهای بازی. توی کامنتها هم ملت گفته بودن منتقد خوشش نمیاد بازی هوش مصنوعی خوبی داشته باشه. یارو با زبون بی زبونی میگفت چرا دشمنای بازی میرن کاور میکنه تا هیل کنن!
رویۀ گندیه که چنین منتقدینی دارن. اما داداش… اصل جنس از صدکیلومتری داد میزنه که چه فازی میده. بازی استاکر خود خود جنسه.
یادمه سر سیو دستی بازی Alien: Isolation هم میگفتن خیلی بازی رو سخت کرده حال نمیده. در حالی که برای من این مدل سیو کردن ته ته هیجان بود، له له میزدم و کیف میکردم و عرق میریختم تا قبل اینکه زنومورف منو پیدا کنه سیو کنم. خب این بازی اصل جنسه دیگه نه که زرتی هی سیو کنی خیالت تخت باشه که مرحله رو رد میکنی.
آقایون داداشام، عددی که توی متا و این گند و گوهها میبینید، ذره، حتی ذره ای اهمیت نداره… خود بازی بهت میگه خوبه یا نه، حال میده یا نه…
همین استاکر، فضاسازی رو نگاه کن، تامام.
ای دمت گرم مشتی
یعنی صدبار زدم رو لایک.
واقعا حق گفت