نقد و بررسی Horizon Zero Dawn Remastered
با بررسی جدیدترین ریمستر از آثار پلی استیشن، یعنی Horizon Zero Dawn Remastered، همراه ما باشید.
داستان بازی Horizon Zero Dawn، چند قرن پس از زمان حال روایت میشود و دنیایی را به تصویر میکشد که گرفتار آخرالزمان رباتهای مرگبار شده و انسانها را هزاران سال از تمدن دور کرده است. حال در چنین شرایطی، ما کنترل دختری جوان به نام Aloy را بر عهده میگیریم؛ کسی که از بچگی، خارج از قبیله Nora و توسط Rost بزرگ شده و تعلیم دیده است. Aloy، نه تنها شخصی شجاع و بیباک است، بلکه به خاطر روحیه جستوجوگری که دارد، همواره به دنبال اکتشاف خرابههای باقی مانده از تمدنهای گذشته است.
اکنون برای اینکه Aloy، که همه از زمان تولد به عنوان فردی نحس از او یاد میکردند، بتواند توسط قبیله خودش پذیرفته شود، باید در مسابقهای شرکت کرده و صلاحیت و ارزش خود را ثابت کند.
پس از شرکت در مسابقه و پیروزی، او و دیگر افراد توسط گروهی ناشناس مورد حمله قرار میگیرند. Aloy به لطف فداکاری Rost نجات مییابد و جام سالم به در میبرد. اینجا است که ماجراجویی بزرگ ما در Horizon Zero Dawn آغاز میگردد. از یک طرف Aloy در تلاش است تا راز تولدش را حل کند و به سوالات بیپاسخ خود جواب دهد و از طرف دیگر، باید هویت و انگیزه کسانی که به او حمله کردند را شناسایی و حساب خود را با آنها تسویه کند.
داستان بازی، شروعی خوب اما به نسبت کلیشهای دارد که روایتی آشنا را در بطن خود جای داده است. بازی خصوصا در نیمهی ابتدایی، تعلیق بسیار خوبی دارد و به شکل مطلوبی حس کنجکاوی مخاطب را بر میانگیزد. صد البته انتظار داستانی حماسی یا بینظیر را نباید داشته باشید. خصوصا از آن جایی که برخی شخصیتهای فرعی و مخصوصاً شرور اصلی بازی، آنچنان پرداخت خوبی نداشته و فرسنگها با استاندارد ایدهآل یک شخصیت باورپذیر فاصله دارند.
اما حقیقت این است که برای عناوینی مثل Horizon Zero Dawn، داستان در اولویت قرار ندارد و مواردی مثل گیمپلی، گرافیک هنری و جهان بازی، اهمیت بسیار بیشتری نسبت به عمق یا جذابیت داستان پیدا میکنند. خوشبختانه Horizon Zero Dawn در بسیاری از این موارد، مثل مبارزات، گرافیک هنری و فنی و تنوع دشمنان، فوقالعاده عمل کرده است.
بازی از حیث گیمپلی و گرافیک تجربهای روان و دلچسب برای شما به ارمغان میآورد. انیمیشنهای روان، فیزیک بسیار استاندارد دشمنان، مبارزات پر زرق و برق، تنوع بسیار مناسب سلاحها و دشمنان و افکتهای گرافیکی چشمنواز، همگی دست به دست هم دادهاند تا شکار رباتها در دنیای پساآخرالزمانی Horizon Zero Dawn، فوقالعاده سرگرمکننده باشد. مهم نیست در حال شکار Striderها در دشتهای سرسبز بازی هستید یا با یک Thunderjaw غولپیکر دست و پنجه نرم میکنید؛ تک تک لحظات بازی سرگرم کننده و لذتبخش هستند.
اما دنیای بازی Horizon Zero Dawn در برخی موارد قوی و در برخی موارد دیگر ضعیف عمل میکند. از لحاظ ظاهری، به لطف این Remastered، با یکی از چشمنوازترین و زیباترین جهانها در گیمینگ طرف هستیم؛ از جنگلهای سرسبز تا کویرهای وسیع و کوههای پوشیده از برف. اما باید اشاره کرد که یکی از بزرگترین نقاط ضعف بازی، مراحل فرعی نه چندان جالب آن است که اغلب اوقات از پتانسیل دنیا، رباتها و یا موارد دیگر موجود در بازی استفاده نمیکنند. البته شاهد مراحل فرعی جذابی نیز هستیم که تعداد آنها به نسبت کم است.
باید همچنین اشاره کرد که بازی در برخی موارد ساختاری و فنی، بسیار فوقالعاده عمل میکند. درخت مهارت این بازی، یکی از کارآمدترین و جذابترین درختهای مهارتی است که در آثار جهان آزاد دیدهام و از طرف دیگر، رابط کاربری با وجود اینکه در دید اول ممکن است بیش از حد شلوغ به نظر برسد، طراحی بسیار خوب، بهینه و زیبایی دارد و شما را بیشتر در دنیا و اتمسفر کلی اثر غرق میکند.
پیشرفتهای نسخهی Remastered:
هنگام معرفی Horizon Zero Dawn Remastered، متصور بودم با نسخهای نه چندان متفاوت طرف خواهیم بود که صرفا بهانهای برای درآمدزایی بیشتر سونی است. اگرچه با نگاهی منطقی به این نتیجه میرسیم که این عنوان نیازی به نسخه Remastered نداشت، اما باید اعتراف کرد که پیشرفتهای گرافیکی و فنی بازی بسیار تحسینبرانگیز هستند.
نورپردازی به شکل قابل توجهای پیشرفت کرده و خصوصا در کاتسینها، بسیار بهبود یافته است. سایهزنی بسیار جزئیات بیشتری پیدا کرده و مهمتر از همه، طراحی چهرهها از نو انجام شده و با چهرههایی واقعگرایانهتر و با جزئیات فیزیکی و گرافیکی بیشتر و عمیقتر مواجه هستیم.
غلظت رنگها بیشتر شده و اکنون، مناطق و زیست بومهای مختلف بازی حال و هوای پویاتری را انتقال میدهند. همچنین باید اشاره کرد پشتیبانی از قابلیتهای کنترلر دوالسنس، مثل Adaptive Trigger در این نسخه اضافه شدهاند که البته از لحاظ جزئیات و ظرافت، به اندازهی Forbidden West درخور توجه نیستند.
در کارنامه پلی استیشن عناوین زیادی وجود دارند که نیازمند نسخه ریمستر یا ریمیک هستند و متاسفانه به آنها توجه نمیشود، اما نمیتوان نادیده گرفت که Horizon Zero Dawn Remastered، یک بازی بسیار زیبا را، زیباتر کرده است.
Horizon Zero Dawn Remastered
Horizon Zero Dawn Remastered اگرچه یکی از زیباترین بازیهای تاریخ این صنعت به شمار میآید و بهانه خوبی برای بازگشت و تجربه دوباره این اثر است، اما به نظر میرسد سونی اولویتهای بیشتری برای ریمستر و ریمیکی دارد تا عنوانی مثل Horizon Zero Dawn که به خودی خود نیز فوقالعاده چشمنواز بود.
نکات مثبت:
- گیم پلی جذاب و لذت بخش
- تنوع بالای دشمنان
- تنوع بالای سلاحها
- گرافیک هنری خارقالعاده
- صداپیشگی بسیار جذاب کرکترها
- دنیایی وسیع و زیبا
- پیشرفتهای چشمگیر در نسخه Remastered
نکات منفی:
- مراحل فرعی بازی از لحاظ کیفیت و کمیت جای پیشرفت داشتند
- داستان بازی و پردازش شخصیت Aloy میتوانست بهتر صورت گیرد
- به جای ریمستر کردن این عنوان، میتوانستیم شاهد ریمسترهای ضروریتر باشیم
۸.۸
این بازی روی PS5 تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- Indiana Jones and the Great Circle بهترین بازی سال Gamescom از دید مخاطبین شد
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- بنیانگذار ناتی داگ دلیل فروش استودیو به سونی را توضیح میدهد
- ۱۰ بازی ناامیدکننده سال ۲۰۲۴
- چرا GTA IV بهترین ساخته راکستار است؟
نظرات
مقاله خوبی بود. فقط از نظرم این مورد که 《می تونستیم شاهد ریمستر یا ریمیک بازی های دیگه باشیم》به سیاست سونی برمیگرده و ایراد از خود بازی نیست.
موافقم .
این مقاله نقد این بازیه و اینکه به جای این باید عنوان های دیگه ای ریمستر یا ریمیک میشدن به خوب بودن یا نبودن این بازی ربطی نداره ، در یه مقاله جدا میشه به این پرداخت .
نکته جالبش اینه که در بین نکات مثبت اومده که : ” پیشرفت های چشمگیر در نسخه Remastered ” پس چرا باید به جای این چیز دیگه ای ریمستر میشد ؟
” نکته جالبش اینه که در بین نکات مثبت اومده که : ” پیشرفت های چشمگیر در نسخه Remastered ” پس چرا باید به جای این چیز دیگه ای ریمستر میشد ؟”
چون یه سری بازی قدیمیتر داخل کاتالوگ پلی استیشن وجود دارن که ۳۰ فریم هم به زور اجرا میشن مثل بلادبورن یا روی کنسول ps4 و ۵ قابل تجربه نیستن مثل GOW 1 & 2 & Ascension یا Resistance یا Infamous 1&2 و …
آقای کریمی حرف ما درباره خود بازیه
خود بازی + حواشی + قیمت + هر چیزی منتقد احساس کنه نیازه میتونه داخل نقد مطرح بشه. این که حواشی ذکر شده چقدر برای مخاطب اهمیت داره تصمیم شخصی خودشه.
اتفاقا منتقد وظیفه داره به بهترین شکل ممکن مخاطب رو از حواشی آگاه کنه. منتقد باید به جنگ روسیه و اوکراین و کرونا اشاره کنه در نقد وقی داره از stalker مینویسه. منتقد باید از استراتژی های سونی برای ریمستر صحبت کنه. منتقد باید مقیاس تیم توسعه و موارد اینچنینی رو مطرح کنه.
پس با این تفسیر سری بعد که منتقدا برای نبود گی کافی یا کمبود diversity از بازی نمره کم کردن بهش گله نکنید.
منتقد از هر چیزی که دوست داره میتونه انتقاد و هر حواشیای که دوست داره مطرح کنه، من لزوماً قرار نیست با نقدی که کرده موافق باشم. شما توانایی مطرح کردن مسائل کالچری و حواشی رو با موافقت و رضایت نسبت به انتقاد مطرح شده اشتباه گرفتید.
به عنوان مثال، منتقد میتونه بنویسه که بازی STALKER 2 در شرایط پیچده ای ساخته شده و تیم سازنده درگیر کرونا و جنگ بوده اما قصد آپدیت و بهینه کردن اثر رو داره. با این جمله یه مخاطب رندوم اطلاعاتی کسب میکنه و تصمیم میگیره بازی رو خریداری کنه و حمایت کنه یا خیر.
یک منتقد دیگه هم مینویسه این بازی از اقلیت ها حمایت کرده و کاراکترها در فضای فانتزی با چه لحنی و چه رویکردی طراحی و اعمال شدن. اینجا هم مخاطب میخونه و تصمیم میگیره که دوست داره چنین اثری رو تجربه کنه یا نه.
چرا باید مشکلی داشته باشم با این که چنین مسائلی در نقد مطرح بشن؟
حواشی و کالچر همیشه جزوی از نقد و بررسی بودن و تمام منتقدها از حواشی و کالچر در بررسی استفاده میکنن. کالچر و زندگی بشر خواه ناخواه بخشی از یک بازی ویدیویی و پیامش به حساب میاد. حواشی هم با توسعه دهنده ارتباط مستقیم داره. انتقاد به ریمسترهای بیجا در بررسی اگر جهانی مطرح بشه در بهتر کردن محصولات نقش داره وقتی همه منتقدها بنویسن این ریمستر واجب نیست به گوش سونی میرسه و کاملاً حرکت مفیدیه.
سر دبیر حق مینوازد
اخه ویژگی های خوبشم از خوده گیمه اصلیه و ماله این بازی نیست
این بازی در دوران کورونا رایگان شده بود و میلیون ها نفر اد تو لایبریش کردن یعنی مالک همیشگی این بازی شدن. با ده دلار میتونن تبدیل به نسخه ریمسترش کنن.
من این بازی رو با نسخه Ps4 و دیسک ریجن دو تموم کردم. از حق نگذریم داستان عجیب و تازهای داشت، گرافیک خیلی سطح بالا و اکثر انیمیشنها نرم بود. تنها مشکلی که من داشتم سیستم مبارزات با دشمنهای انسانش بود که میتونست بهتر باشه.
پ.ن؛ متاسفانه به دلیل ریجن ۲ بودن دیسک و ریجن ۱ بودن اکانت پلیاستیشنم، من نتونستم با ده دلار به نسخه Remastered ارتقا بدم و زورم هم میاد ۵۰ دلار کامل خرج کنم براش. این موضوع سر Ragnarok هم برای من پیش اومد و آخرین Dlc رایگان رو نتونستم بگیرم. توصیه میکنم دیسک خواستین تهیه کنین حتما ریجن all بگیرین چون اکثرا اکانتهای Psn ایرانی با ریجن یک ساخته میشن
“به جای ریمستر کردن این عنوان، میتوانستیم شاهد ریمسترهای ضروریتر باشیم”
لطفا به نقد خود بازی بپردازید.نه حواشی اون
فک کنم نقد بازی اصلی موجود هست.الان فقط باید به چیزهایی که اضافه شده پرداخته باشه.
این مورد درباره خود بازی نیست
حرف شما درسته
به این صورت مراحل فرعی و شخصیت پردازی هم مربوط به نسخه اصلی نه ریمستر.قرار نیست داستان عوض بشه.گیمپلی و گرافیک نقطه تفاوت ریمیک با عنوان اصلی هستند(در مواردی تفاوت داستانی و دیالوگی محدود)
چقد تو رو مخ و دنبال جلب توجه هستی زیر هر پست ادای حرفه ای هارو درمیاری
دل به دل راه داره.اکانت هزارم کدوم فن بویی هستی که جرات نداره با اکانت اصلیش بیاد؟
نقد خوده بازی ؟
بازی به خودیه خود چی داشت؟
امیدوارم لاقل ازین به بعد دیگه شاهد ریمسترای بیخود از سمت سونی نباشیم. ریمستر میخوای بکنی لاقل چارتا بازی که قدیمی شدن و ارزش تجربه دوباره دارنو ریمستر کن. مثل مثلا انچارتد ۲.
این نسخه خیلی مشکلات داشت و اصلا دوسش نداشتم، برعکس نسخه دومش که واقعا برام جذاب بود، ولی بنظرم الان که میگن این مشکلات رو ندارن یک فرصت میشه بهش داد
حتما اینو تجربه میکنم
اونکه ریمستر شده
نشده
اگر منظورت ریمستر برای PS5 ئه که خیر ؛ نشده.
اگر منظورت کلی ئه که باید بگم ریمستر شده عزیز.نسخه ۱ و ۲ و ۳ در قالب “آنچارتد نیتن دریک کالکشن” ریمستر شده
نه، منظورم اینه که یه ریمستر درست و حسابی بکنن برا نسل جدید کنسولا
Infamous second son
Detroit become human
Heavy rain
Beyond two souls
Infamous first light
اینا رو ریمیک میکردی سونی جان
هنوزم باورم نمیشه سونی داره بازیای نسل هشتش ریمستر میکنه. لست ۲ هورایزن آنتیل داون و احتمالا در آینده دوتا گاد او وار ها. خدایی رو میخواد این کارا
میخواد حال شما ها رو رو بگیره که اینقدر الکی غر نزنین
نمره واقعیش دور و بر ۶ باید میشد
در حالی که ماکروسافت کبیر💚 داره پشت سرهم بازی های شاهکار خلق میکنه. سونی فقط داره ریمستر و ریمیک میده بیرون👎👎
امسال مایکرو خیلی خراب کرد چطور داری میگی همش شاهکار میده؟؟
هر سه عنوان استارفیلد و هلبلید دو استالکر در سطح خودشون خوب و راضی کننده بودن..نه که سونی با آنتیل دان ریمیک و کونکورد و لگو هورایزن شاهکار ایجاد کرد امسال..همه متا زرد از دم..حتی همین هورایزن ریمسترم بنوعی شکست تجاری شد.سونی ازین بعد کار سختی پیش داره…خدا شاهده سال ۲۰۲۰ حساب کرده بودن تا الان دویست میلبون تا پی اس فایو میفروشن بزور رسید به هفتاد میلیون تا..قشنگ خبرشو یادمه یه بنده خدایی میگفت سونی دویست میلیون کنسول فایو تا سال ۲۰۲۴ خواهد فروخت..به هفتاد تا هم نرسیده…باشه قبوله مایکروسافت هم چهل میلیون فروخته و ضعیفتره..باشه آقا گفتم که یوقت پرواز نکنی احتمالا از تو اتاق
سونی بجز اون چندتا گیم متا زرد چندتا گیم متای ۹۰ هم داد
مثل استرو بات و FF7 که هر دوشونم
ولی مایکرو امسال یه گیم بالای متای ۸۵ داشت؟؟
حرف حق✌💯ولی متاسفانه مایکروسافت دشمن داره و اکثرا بهش حسودیشون میشه
عاشق این فرنچایزم
درود
ضمن عرض خسته نباشید به نویسنده
بنده معتقدم گیمفا در زمینه نقد خیلی سختگیرانه عمل نمیکند و اینطور بنظر میاد که خود را در یک «نقطه امن» قرار داده تا از غضب بعضی کاربران فن بوی در امان بماند، اما حتی با قرار گرفتن در این نقطه امن، همچنان میبینید که کاربران به نقدها حمله کرده و ناراضی هستند. پس چرا همچنان گیمفا خود را در این نقطه امن محبوس کرده؟
امیدوارم در آینده شاهد نقدهای کوبنده و سختگیرانهای همانند نقد GOW: Ragnarok باشیم.
گیمفا یک شخص واحد نیست.، بلکه از ۵ منتقد تشکیل شده که هر کدام دیدگاه منحصر به فرد خودشون رو نسبت به نحوه بررسی دارن.
بله، ولی بهشخصه علاقهمند هستم در صورت امکان، این ۵ منتقد، نقدهای سختگیرانه و کوبنده ارائه دهند. گیمفا تا حد زیادی به رضایت کاربران اهمیت میدهد که بهنظرم چندان موضوع حائز اهمیتی نمیباشد.
اینهمه وقت سرمایه بزاری رو اخه فقط یه فرنچایز ریمستر لگو انلاین… نمیشد یه کیلزون ای این وسط یذره اهمیت داده میشد کیلزون ام نه یه ای پی جدید شوتر اول شخص که نیاز داری واسع رقابت
کاش به جای هورایزن شاهد ریمستر بلادبورن بودیم واقعا جای خالیش احساس میشه
خیلی خوبه که نتیجه برسیم به صورت خلاصه گذاشته شده
من خودم یکی از بازیای مورد علاقم هورایزنه ولی دیگه فکر نمیکنم سبک و چیز خاصی باشه که ما تو هورایزن ندیده باشیم؟
لگویی، ریمیک ، ریمستر و ….
اقای زاهدی بزرگوار دید شما برای نقد ریمستر بازی باید در حد همون تغییرات ریمستر باشه!
تو نسخه های بهبود یافته چه چیزای بهتر میشه؟ در بیشتر موارد فقط جلوه های بصری و نوپردازیا و اپتیمایز و ارتقا رزولوشن و فریم ریت باتوجه به سخت افزار نسل فعلی…
شما یجوری تو نکات منفی گفتید داستان بازی و پردازش شخصیت Aloy میتوانست بهتر صورت گیرد یا مراحل جانبی ضعیفه که انگار از ریمستر بازی انتظار ریمیک یا ریبوت داشتید…لست ۱ تقریبا یکبار رسمی و یکبار غیر رسمی رو ۲ نسل میشه گفت ریمستر شده… نه دیالوگی اضافه شده… نه شخصیت پردازی جوئل و الی تغییر کرده…!
پس اگر قراره ریمستر عنوانی بررسی بشه اول تغییراتی که نسبت به نسخه مادر بوده بررسی تطبیقی بشه بعدش نکات فنی بازی… همین و بس.