نقد و بررسی بازی Metal Slug Tactics
بسیاری از گیمرهای قدیمی و حتی جدید، با سری بازیهای نوستالژیک Metal Slug و نسخههای متعدد این فرنچایز در ژانر Run and gun آشنایی دارند. بازیهایی که با مبارزات سریع و شلوغ خود میتوانستند گیمرها را چندین ساعت پای کنسولهای خانگی بنشانند. سبکهای Run & Gun و Beat ’em up در نسلهای جدید محبوبیت سابق خود را ندارند اما همچنان نمیتوان منکر ذات سرگرمکننده آنها شد.
اما آیا اگر Metal Slug با آن گیمپلی سریع و هیجانی را تبدیل به یک اثر استراتژی نوبتی با المانهای روگلایک کنیم، میتوانیم ترکیب خوبی بهدست آوریم یا خیر؟ در Metal Slug Tactics با تمام المانهای بصری و محیطهای آشنای این سری روبهرو میشویم که در ابتدا با یک بخش آموزشی خستهکننده، حجم زیادی از اطلاعات را میخواهد به بازیکن ارائه دهد. تا جایی که حتی اگر با سبک عناوین نوبتی هم آشنا نباشید و بخواهید المانهای گیمپلی را یاد بگیرید، احتمالاً اواسط بخش آموزشی آن را رد خواهید کرد.
بعد از گذراندن این بخش شلوغ و حوصله سر بر، به پایگاه اصلی بازی میرسیم. جایی که در آن میتوان با استفاده از قسمتهای مختلفی که تعبیه شده، به ارتقای شخصیتها، اسلحهها و غیره پرداخت. همچنین قبل از شروع هر راند از بازی، شخصیتهایی که میخواهیم با خود ببریم را از همینجا انتخاب میکنیم. بعد از انتخاب شخصیتها، به نقشهای وارد میشویم که ماموریتها را به ما نشان میدهند. بنابراین آزادی در انتخاب مراحل میتواند قبل از شروع نبرد هم بازیکن را در موقعیت تصمیمگیری استراتژیک قرار دهد تا مرحلهای که بهینهتر است را انتخاب کند.
از همان ابتدا حال و هوای همیشگی سری را در تمامی جنبههای بصری و صوتی میتوانیم ببینیم که البته کمی هم آزاردهنده بود؛ زیرا با دیدن این موارد دائم دلم برای هیجان و سلاخی دشمنان در نسخههای پیشین تنگ میشد اما حالا با یک بازی که به فکر کردن و صبوری نیاز دارد روبهرو بودم. در Metal Slug Tactics میتوانیم استایل هنری پیکسلی و نوستالژیک را زیباتر از همیشه در نمای ایزومتریک ببینیم و در مبارزات بازی که حالا دیگر ریتم آرام و نوبتی به خود گرفتهاند، زیبایی افکتهای انفجار و شلیک بیشتر به چشم میآیند.
اگرچه جلوههای بصری ساده نمیتوانند ضامن این موضوع باشند که در بازی با مشکلات فنی روبهرو نخواهیم شد. در نسخه ایکس باکس سری اس، برخی مواقع با استفاده از قابلیتهای ویژه شخصیتها، بازی کرش میکرد که چنین اتفاقی در یک بازی روگلایت نوبتی به هیچ عنوان خوشایند نیست.
در این بازی، تیمی از قهرمانان در اختیارمان قرار میگیرند و با استفاده از آنها ماموریت داریم دونالد موردن (Donald Morden)، شخصیت منفی داستان را که بار دیگر در حال شرارت در شهر سیروکو (Sirocco) است، متوقف کنیم.
نقشههای بازی هرچند کوچک هستند اما علاوه بر این که بازی روگلایت است و بالاخره چندباری مراحل را تکرار خواهید کرد، شامل اهداف فرعی در کنار ماموریت اصلی نیز میشوند که میتواند انگیزه تکرار مراحل را بالاتر هم ببرد. این اهداف فرعی شامل به پایان رساندن مرحله با تعداد مشخصی از نوبتها، کمترین آسیب دیدن افراد تیم یا دیگر موارد است که اکثراً جوایز مناسبی به بازیکن میدهند.
اما این انگیزه کمکی به جلوگیری از تکراری شدن محیط نمیکند. هرچند که مراحل بازی از مناطق مختلفی مانند صحرا و جنگل تشکیل شده اما بعد از مدتی و با تکرار ماموریتها، احتمالاً احساس خستگی کنید، چرا که نقشه هر مرحله چندان بزرگ نیست و مپهایی که در مناطق یکسان هستند، شباهت بیش از اندازهای به یکدیگر دارند.
جدا از این بحث، این که جوایز انتهای هر مرحله به صورت شانسی در نظر گرفته میشوند کمی عجیب است. شانسی بودن دستاوردهای هر مرحله هیجان بازی را بالا میبرد زیرا نمیدانیم با چه چیزی طرف هستیم و میخواهیم خوش شانس باشیم اما میتواند تجربه بازی را از تعادل خارج کند؛ در مقطعی ممکن است با دریافت آپگریدهای قدرتمند برخی مراحل را به آسانی بگذرانیم و بعد از آن، با بدشانسی روبهرو شویم و مراحل بیش از حد چالشبرانگیز شوند.
همچنین قابل ذکر است که هدف هر مرحله تنها نابودی تمامی دشمنان نیست. ممکن است که در یک مرحله تنها هدفهایی خاص را لازم باشد از بین ببرید یا تیمی که به مبارزه آوردهایم را با حداقل ۲ نفر به انتهای نقشه برسانیم. همچنین استفاده از المانهای محیطی و ماشینهای جنگی معروف این فرنچایز، از نکات مثبتی هستند که باید به آنها اشاره کنم. از آنجایی که DNA بازیهای Metal Slug در همین موارد خلاصه میشود، با این تغییر سبک میبایست حفظ شوند تا تیم سازنده بتواند استفاده از نام Metal Slug را توجیه کنند.
بعد از اتمام مراحل هر منطقه، نوبت به رویارویی با باسفایت میرسد، جایی که هیجانانگیزترین و بهترین مبارزات بازی رقم میخورند. جدا از این که هر باس طراحی منحصربهفرد و جذابی دارد که باید استراتژیهای مختلفی را برای شکست دادن آن به کار بگیرید، موسیقیهای نوستالژیک Metal Slug Tactics اینجا هم به مانند مراحل عادی، خودی نشان میدهند. هرچند برخلاف طراحی باسها، ظاهر دشمنان به هیچ عنوان طراحی مطلوبی ندارند و به همین دلیل است که در همان مراحل ابتدایی و بعد از چند راند، تکراری میشوند.
خوشبختانه تیم سازنده از این که مهارتهای مختلف و شخصیتهای گوناگون یکی از ارکان اصلی بازیهای نوبتی هستند، به خوبی آگاه بودند. در ابتدا ۳ کاراکتر در اختیار بازیکن قرار میگیرد اما تعداد کل آنها به ۹ میرسد که در میانشان چهرههای آشنایی از جمله Marco و Eri دیده میشود. هر کدام از کاراکترها از ۲ سلاح مختلف استفاده میکنند که دور برد، نزدیک برد، انفجاری و غیره هستند. در کنار این حملات گوناگون، مجموعهای از مهارتهای محتلف را نیز داریم که برخی از آنها فعال هستند و نیاز است خود بازیکن از آنها در زمان مناسب استفاده کند و برخی دیگر به صورت غیرفعال یا Passive در بازی حضور دارند که نیاز به فعالسازی آنها به صورت دستی نیست و تاثیر خود را همیشه میگذارند. با پیشرفت در بازی، به مرور هر ۹ شخصیت در دسترس قرار میگیرد.
یکی از ویژگیهای جالبی که در گیمپلی بازی به کار گرفته شده، فرندلی فایر (Friendly Fire) است که میتواند چالش مبارزات را بیش از پیش کند. برای مثال، اگر یکی از سه نفری که با خود به میدان نبرد بردهایم در میان راه دشمن قرار داشته باشد و بخواهیم به دشمن شلیک کنیم، گلولهای که شلیک کردهایم باعث آسیب به همتیمی نیز خواهد شد. قابلیت حمله همزمان که با نام Sync Attack در بازی معرفی میشود، این امکان را میدهد که در صورت حمله به دشمنی که در تیر راس یک یا چند کاراکتر دیگر حضور دارد، آنها نیز بدون استفاده از نوبت بازی به او حمله کنند.
البته این رویکرد جدا از جذابیتهای پیرامون آیندهنگری، ممکن است کمی باعث دردسر شود. تصور کنید که دشمنی در تیر راس یکی از کاراکترهاست که از سلاح انفجاری با محیطی قابل انفجار استفاده میکند. در این صورت، فعال شدن Sync Attack میتواند حتی باعث کشته شدن خود آن شخصیت شود، چرا که او به صورت خودکار به دشمن مذکور حمله کرده و آتش انفجار سلاحش گریبانش را گرفته است.
یکی دیگر از المانهای جذاب گیمپلی، آدرنالین است که از طریق حرکت کردن شخصیت و برخی از مهارتهای Passive بدست میآید. این پارامتر به بازیکنان اجازه میدهد تا از تواناییهای ویژه هر کاراکتر استفاده کنند که در مواجهه با ماشینهای جنگی بسیار پرکاردبرد هستند.
هرچند که بازی دارای جلوههای بصری زیبا و نوستالژیکی است و موسیقیهای آن جای هیچ بحثی ندارند، اما با عنوان چندان بینقصی روبهرو نیستیم. جدا از بحث فنی و باگهای انگشت شمار اما مخرب، این بازی برای کسانی که برای اولین بار میخواهند یک عنوان نوبتی روگلایک را تجربه کنند به هیچ عنوان توصیه نمیشود، زیرا آموزشهای بازی در ابتدا بسیار گیجکننده هستند و ریتم مراحل ابتدایی هم چندان باب میل این افراد نخواهد بود. بنابراین اگر از عاشقان این ژانر هستید میتوانید Metal Slug Tactics را در لیست بازیهای خود قرار دهید، زیرا تجربه همچین عنوانی در دنیای نوستالژیک Metal Slug در نوع خود جالب است.
Metal Slug Tactics
در مجموع، Metal Slug Tactics ترکیبی عجیب همانند بستنی-پیتزا است. دو نام دور از یکدیگر، یعنی سری Metal Slug که به گیمپلی سریع خود معروف است و ژانر Rogue-Lite نوبتی ادغام شدهاند. حاصل این ترکیب، یک عنوان با المانهای متنوع است که میتواند تجربه خوبی برای علاقهمندان این سبک رقم بزند. اما استفاده از اسم Metal Slug و دنیای این بازی همچنان برای طرفداران قدیمی سری میتواند آزاردهنده باشد، چرا که همواره تداعیکننده یک گیمپلی سریع و انفجاری است.
نکات مثبت:
- جلوههای بصری جذاب و نوستالژیک
- موسیقیهای شنیدنی
- تعداد بالای مهارتها و تسلیحات
- استفاده به جا از عناصر روگلایک
- طراحی جذاب باسفایتها
نکات منفی:
- بخش آموزشی و شروع ضعیف بازی
- تکراری شدن محیط مراحل
- تنوع پایین دشمنان
- استفاده از عنصر شانس برای جوایز
- برخی از مشکلات فنی آزاردهنده
- استفاده از نام Metal Slug
۷
این بازی روی ایکس باکس سری اس تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- بازی چندنفره Horizon احتمالاً در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- رسمی: بستههای الحاقی، ریمیکها و ریمسترها میتوانند کاندید بازی سال در The Game Awards شوند
نظرات
🟢 به عشق Metal Slug های قدیمی، روی گوشی نصب کردم و گاهی میرم یه سر تو بازی و جانی تازه ازش میگیرم.💚 چون سرشار از عشق دوران گذشته است 😍😍
✅ کاش سونی ریمستر میکرد 😞 چون همون گرافیک برامون عشقه.
ترن بیس کردن یک فرنچایز اکشن و هیجانی ران اند گان مثل این میمونه قیمه ها رو بریزی تو ماست ها
فعلا که گرفته انگاری
Guns Gore & Cannoli2 پیشنهاد می کنم مثل همینه ولی جذابتر
با احترام به طرفداران این سبک بازیها.
من شخصا یاد گرفتم هر بازی جلوش کلمه تاکتیک داره اصلا نباید برم سمتش.
کدوم نسخه metal slug تو ایران ممنوع یا سانسور شده بود؟ کسی میدونه؟
اگه دنبال یه تجربه اکشن اسکرولر مثل نسخههای قبلی هستید Metal Slug Awakening رو تجربه کنید. امیدوارم گیمفا اون رو هم نقد کنه.