چگونه PSP به یکی از محبوبترین کنسولهای تاریخ تبدیل شد؟
کنسول PSP، یکی از محبوبترین کنسولهای عرضه شده در تاریخ بازیهای ویدیویی است. در این مقاله به بررسی دوران اوج PSP خواهیم پرداخت.
اواخر سال ۲۰۰۴ بود که سونی کنسول دستیاش را با نام PlayStation Portable (به شکل اختصاری PSP) وارد بازار کرد. پروژهای که خیلیها در روزهای ابتدایی در مورد موفقیت آن شک داشتند و طی زمان به یکی از بهیادماندنیترین کنسولهای تاریخ تبدیل شد. کنسولی که اکنون خیلیها دوست دارند احیا شود و به نسل جدید بیاید. شاید این انتظار این روزها خیلی منطقی نباشد، چون با قدرتمندتر شدن پردازندههای گوشیهای هوشمند و علاقهمندی گیمرها به بازیهای آنلاین و رقابتیتر، شاهد بازیهایی بر روی گوشی هستیم که کیفیت بسیار خوبی دارند. اما برای کسانی که هنوز هم طرفدار بازیهای داستانی و تکنفرهاند، قطعاً جای خالی کنسولی مثل PSP حس میشود.
در این مقاله نگاهی گذرا داریم به تولد این کنسول دستی، روند محبوبیتش و بازیهای نوستالژی آن. شاید فعلاً خبری از PSP جدید نباشد، اما مروری بر کنسول قدیمی ضرری ندارد.
تولد یک افسانه؛ تاریخچه و تأثیر PSP بر دنیای بازیهای ویدیویی
در دههی ۲۰۰۰ میلادی، زمانی که دستگاههای دستی برای بازی محدودیتهای زیادی داشتند، سونی با معرفی PSP جهشی بزرگ در دنیای کنسولهای قابل حمل ایجاد کرد. دستگاهی که به جرئت میتوان آن را یکی از انقلابیترین کنسولهای دستی آن دوران دانست. PSP با صفحهنمایش بزرگ ۴.۳ اینچی، طراحی شیک و گرافیکی که به کنسولهای خانگی نزدیک بود، توانست تجربهای نو را به کاربران ارائه دهد؛ تجربهای که تا آن زمان روی هیچ کنسول دستی دیگری به آن کیفیت دیده نشده بود.
تصور کنید، دسترسی به بازیهایی که پیش از این تنها روی کنسولهای خانگی مانند پلیاستیشن ۲ در دسترس بودند، اکنون در دستان شما قرار گرفته بود. این تغییری اساسی در نگاه به کنسولهای دستی ایجاد کرد و بسیاری از توسعهدهندگان بازی نیز تحت تاثیر این کنسول، بازیهای خاص و انحصاری را برای آن منتشر کردند. این دستگاه به علاقهمندان بازیهای ویدیویی فرصتی میداد تا حتی در سفر یا خارج از خانه هم بتوانند غرق در دنیای بازی شوند.
در این دوران، PSP همچنین به عنوان نمادی از قدرت و تکنولوژی پیشرفته شناخته میشد؛ دستگاهی که نه تنها برای بازی، بلکه به عنوان یک مرکز چندرسانهای برای تماشای فیلم، گوش دادن به موزیک و حتی مرور اینترنت طراحی شده بود. به نوعی PSP در دست گیمرها حکم یک “رایانه جیبی” را داشت که تنها برای سرگرمی نبود؛ بلکه ابزار قدرتمندی بود که توانست مرزهای سرگرمیهای قابل حمل را گسترش دهد. PSP نه تنها تجربهی بازی را تغییر داد، بلکه نگاه به آیندهی کنسولهای دستی و بازیهای قابل حمل را هم تحت تاثیر قرار داد.
محبوبیت و اوج PSP؛ نسخهها و مدلهای مختلف این کنسول
از همان ابتدا، PSP با استقبال چشمگیری روبرو شد و به سرعت محبوبیت یافت. با ویژگیهای بینظیری که داشت، توانست جای خود را به عنوان یکی از محبوبترین کنسولهای دستی در بازار باز کند. اما سونی با بهروزرسانیها و معرفی مدلهای مختلف از این کنسول، مسیر رشد و توسعهی آن را ادامه داد. مدل اولیهی PSP که در سال ۲۰۰۴ معرفی شد، به سرعت توجه گیمرها را به خود جلب کرد. صفحهنمایش شفاف و طراحی ارگونومیک آن باعث شد تا تجربهی بازی کاملاً رضایتبخش و منحصر به فرد باشد.
پس از مدل اصلی، سونی نسخهی بهبودیافتهی PSP 2000 را عرضه کرد که سبکتر و باریکتر از نسخهی اولیه بود و قابلیتهای بیشتری همچون خروجی تصویر برای اتصال به تلویزیون را اضافه کرد. این تغییرات به PSP اجازه داد تا حتی محبوبتر شود و به یکی از گزینههای اصلی گیمرها تبدیل شود. سپس مدل PSP 3000 عرضه شد که با صفحهنمایش بهتر و تکنولوژی پیشرفتهتری ارائه شد و توانست مشکلاتی مانند بازتاب نور را حل کند. این بهبودها، تجربهی بازی را ارتقا داد و PSP را از نظر کیفیت تصویر و قابلیت حمل به سطح بالاتری رساند.
آخرین تغییر بزرگ در سری PSP، مدل PSP Go بود که کاملاً بدون دیسک عرضه شد و دارای طراحی تاشو بود. این مدل با فضای ذخیرهسازی داخلی و امکانات جدیدی که داشت، بیشتر از پیش تجربهی کنسولهای دستی را تغییر داد و به نوعی نگاه به آیندهی بازیهای دیجیتال و دانلود مستقیم بازیها را مطرح کرد. PSP در هر نسخه توانست گیمرها را بیشتر به خود جذب کند و از حالت یک کنسول ساده به دستگاهی تبدیل شود که در هر گوشهای از زندگی گیمرها جای داشت.
حالا که که به روند محبوبیت و اوج PSP میپردازیم، اشاره به PS Vita ضروری است، زیرا این کنسول در واقع ادامهدهندهی مسیر PSP بود. سونی با عرضهی PS Vita تلاش کرد تجربهی جدید و بهبودیافتهای را به گیمرهای خود ارائه دهد و موفقیت PSP را تکرار کند. هرچند که Vita نتوانست به اندازهی PSP محبوبیت کسب کند، اما این کنسول بهعنوان گام بعدی در تکامل کنسولهای دستی سونی و یک دستگاه قدرتمند به شمار میرفت.
PS Vita در سال ۲۰۱۱ معرفی و سپس در سال ۲۰۱۲ عرضه شد. این کنسول دستی، از نظر سختافزاری بسیار قدرتمندتر از PSP بود و با یک صفحهنمایش OLED با کیفیت بالا و رزولوشن بهبودیافته عرضه شد که وضوح و رنگهای زندهای داشت. این صفحهنمایش برای بازیها و گرافیکهای سهبعدی فوقالعاده بود و در همان نگاه اول توجه بسیاری از علاقهمندان را جلب کرد. از نظر طراحی، Vita همچنان سبک و زیبایی PSP را حفظ کرده بود اما با افزودن امکانات بیشتر مانند دو عدد آنالوگ، استفاده از آن راحتتر و تجربهی بازیها جذابتر شده بود.
PS Vita همچنین با قابلیتهایی همچون لمس عقب کنسول، دوربینهای جلو و عقب و امکان اتصال به شبکه، تجربهای جدید را ارائه میداد و تلاش داشت تا کاربران را درگیر دنیای جدیدی از بازیهای ویدیویی کند. در واقع، این کنسول نه تنها یک دستگاه بازی بلکه وسیلهای برای استفاده از شبکههای اجتماعی، مرور وب و حتی پخش موسیقی و ویدیوها بود.
با تمام این ویژگیها، Vita نتوانست به اندازهی PSP محبوب شود و دلایل مختلفی برای این موضوع وجود داشت. اولاً، PSP در دورهای عرضه شد که تلفنهای هوشمند هنوز چندان رایج نبودند و گیمرها گزینههای زیادی برای بازیهای قابل حمل نداشتند. اما با عرضهی PS Vita، گوشیهای هوشمند به شدت فراگیر شده بودند و بسیاری از افراد ترجیح میدادند بازیهای سادهتر اما متنوع و راحت را روی موبایل خود تجربه کنند. از طرف دیگر، PS Vita نتوانست مانند PSP بازیهای انحصاری و ماندگاری ارائه دهد که جذابیت کنسول را افزایش دهد.
در نهایت، قیمت بالای Vita و هزینههای زیاد برای خرید کارتهای حافظه اختصاصی سونی، یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت این کنسول بود. در حالی که PSP توانسته بود با قیمت مناسب و بازیهای متنوع به یک انتخاب عالی تبدیل شود، PS Vita با وجود تکنولوژی پیشرفتهاش، به خاطر همین مشکلات نتوانست جایگاه PSP را تکرار کند.
با این حال، PS Vita همچنان برای گیمرهای خاص خود تجربهای لذتبخش بود و بهعنوان یکی از کنسولهای دستی پیشرفته سونی، میراث PSP را به شیوهای متفاوت ادامه داد. Vita با همهی نقاط قوت و ضعفش، در یادها مانده و تلاش جاهطلبانهای از سوی سونی برای ارائهی نسل جدیدی از کنسولهای دستی محسوب میشود که برخی از ویژگیهای آن، هنوز هم در یاد و خاطرهی گیمرها زنده است.
بازیهای نوستالژیک و تجربههای فراموشنشدنی PSP
هر کسی که PSP داشته، خاطراتی از بازیهای خاص و جذاب آن دارد؛ بازیهایی که هنوز هم بعد از سالها در ذهنها ماندهاند و بسیاری از گیمرها با یادآوری آنها حس نوستالژی خاصی دارند. بازیهای انحصاری و محبوب PSP چیزی بیشتر از یک سرگرمی ساده بودند؛ آنها به یک جهان بیپایان از ماجراجویی، هیجان و تجربههای منحصر به فرد تبدیل شدند. یکی از بازیهایی که نمیتوان از PSP یاد کرد و به آن اشاره نکرد، God of War: Chains of Olympus است. این بازی با گرافیک فوقالعاده و داستانی پرهیجان، تجربهای بود که آن زمان روی کنسولهای دستی بینظیر بود و به خوبی قدرت PSP را به نمایش گذاشت.
یکی دیگر از بازیهای خاطرهانگیز، Crisis Core: Final Fantasy VII بود که با داستان عمیق و گرافیک فوقالعاده خود، یکی از بهترین تجربههای RPG را به گیمرها ارائه میداد. Patapon با گیمپلی منحصربهفرد و ترکیب جذاب موسیقی و اکشن، هر کسی را به خودش جذب میکرد. حتی بازیهای سادهتر مثل LocoRoco هم با گرافیک رنگارنگ و گیمپلی اعتیادآور، تجربهای شاد و خاطرهانگیز را به گیمرها ارائه میدادند.
بیایید به یکی از بخشهای تاریک و خاطرهانگیز کتابخانه بازیهای PSP بپردازیم؛ مجموعهای که هنوز هم پس از گذشت سالها، لرزه بر دل طرفداران سبک وحشت میاندازد: Silent Hill. در میان بازیهای مختلف، دو نسخهی مهم و انحصاری از این سری برای PSP عرضه شدند که هر کدام توانستند به نحوی تجربهای متفاوت از ترس و دلهره را به کنسول قابل حمل بیاورند. این دو بازی با نامهای Silent Hill: Origins و Silent Hill: Shattered Memories شناخته میشوند، و هر کدام به نوبهی خود جادوی ترسناک Silent Hill را به صفحهی کوچک PSP آوردند.
بازیهای ورزشی مثل Gran Turismo و FIFA نیز طرفداران خاص خود را داشتند و به نوعی در PSP جانی دوباره یافتند. این بازیها، بیشتر از سرگرمی، تجربههایی بودند که با گذشت زمان به خاطرات فراموشنشدنی تبدیل شدند. هر بازی PSP در دل خود ماجراهای زیادی داشت و با هر لحظه بازی کردن، گیمرها احساس میکردند که به جایی متفاوت از دنیای واقعی منتقل شدهاند. PSP با این بازیها نه تنها سرگرمی، بلکه حس رفاقت، رقابت و ماجراجویی را به همراه داشت.
خداحافظی با این کنسول دوستداشتنی
با گذر زمان و پیشرفت سریع فناوری، PSP کمکم از اوج خود فاصله گرفت. این کنسول دستی که زمانی دوست و همراه وفادار گیمرها بود، حالا دیگر در رقابت با دستگاههای مدرنتر قرار گرفته بود. با روی کار آمدن گوشیهای هوشمند، بازیهای کوچک و ساده که در دسترس همه بودند، جای آن روزهای خاص را که با کنسول PSP میگذشتیم، گرفتند. این دوران جدید از بازیهای موبایلی، جذابیت خود را داشت، اما برای بسیاری از ما، دیگر هرگز نتوانست همان احساس شگفتانگیز و تجربهی عمیق PSP را به وجود بیاورد.
PSP به نوعی یادگار دورانی از زندگی ماست که در آن، بازیها فقط بازی نبودند؛ بلکه تجربههایی از دل و جان بودند که هر بار ما را به دنیایی متفاوت میبردند. این کنسول برای بسیاری از ما چیزی بیشتر از یک دستگاه بود؛ جایی بود برای پناه بردن به دنیای دیگری، برای گذراندن لحظات شاد و حتی خلق خاطراتی که هنوز هم زندهاند.
با اینکه دنیای بازیها حالا دیگر از هر زمان دیگری در دسترستر شده، اما چیزی از آن حس ناب و سادهی PSP باقی نمانده است. به یاد بیاوریم زمانی را که با شوق و ذوق، کارتریج بازیها را در دست میگرفتیم و به صفحهی کوچک اما پرجاذبهی کنسول خیره میشدیم. هر بازی یک ماجراجویی بود، هر لحظه پر از هیجان و اکتشاف. آن لحظات چیزی بودند که نمیتوان به سادگی تکرار کرد؛ لحظاتی که در حافظهی احساسی ما حک شدهاند و هنوز، وقتی به PSP فکر میکنیم، گرمایی دلنشین از خاطرات در دلمان زنده میشود. این کنسول ساده اما جادویی، برای همیشه گوشهای از قلب ما را به خودش اختصاص داده است.
میراث جاودان PSP
PSP نه تنها به عنوان یک کنسول دستی، بلکه به عنوان یک قطعه از تاریخ دنیای بازیهای ویدیویی شناخته میشود. این کنسول برای بسیاری از گیمرها، نوستالژی و یادآور دورانی خاص از زندگی است. هر بار که PSP را در دست میگیریم، انگار به گذشتهای بازمیگردیم که در آن بازیها فقط بازی نبودند؛ بلکه لحظاتی از زندگی، تجربهها و احساسات ما را شکل میدادند.
میراث PSP هنوز زنده است و با مرور خاطرات آن، حس یک ماجراجویی شیرین و فراموشنشدنی به سراغمان میآید.
پر بحثترینها
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- ناراحتی کارگردان Black Myth: Wukong بابت نبردن جایزه بهترین بازی سال
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- گپفا ۲۵؛ تریلرهای مورد علاقه شما از مراسم The Game Awards 2024
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
نظرات
خوراک سرکار و مسافرت بود
همه کاره بود وقتی گوشی نبود
ممنون از نویسنده عزیز
اینو از عراق خریده بودم ۶۰ هزار تومن
فکر کنم کپی خور هم بوده، کلی بازی داخلش بود مثل تکن و GOW
باطری خوبی هم داشت
در کمال تعجب یه دوربین خوب هم داشت XD
چی؟؟
داداش تو ایران هس بگو بخدا شصت تومن موز هم نمیشه خرید
خریده بوووودم؟به فعل دقت کن
اووه.. یه دقیقه فکر کردم واقعا ارزوم براورده شده،،،😑.
«چرا اسم من اسکی رفتی 🗿»
داداش این صحبت برای ۱۰ ۱۵ سال پیشه XD
هعیی. یه دقیقه واقعا فکر کردم قیمتها تو پن زمانه🗿
پس من بد تو پاچم رفته که اون زمان ps2 slim رو خریدم ۲۲۰ تومن، ۱۳ سال پیش😐
منم یادمه بین ۶۰ تا ۷۵ تومن بود
غفلت کردیم نخریدیم.
کشور مارو نگاه کن رو پی اس ۲ هم آنقدر سوده🗿.
موز 😂
همون طور که تو مقاله هم بهش اشاره شده یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیتش امکان پلی دادن بازیایی بود که چیزی از عناوین کنسولی کم نداشتن مخصوصاً نسخههای فرعی گاد
عجیبه جدا چطوری همچین کیفیتی توی این مانیتور ساختن
منم متاسفانه تجربهش رو نداشتم و فقط پارسال تونستم چند تا از بازیاش رو از طریق پلاس پریمیوم در PS4 بازی کنم ؛ کیلزون لیبریشن ، رسیستنس رتربیوشن ، دکستر و یکی دو بازی دیگه
اینکه میگن دلیل عدم فروش ویتا گوشیهای هوشمندن آنچنان درست نیست وگرنه سوئیچ که تو عصر تسلط کامل این گجت ها عرضه شد با سر میخورد زمین ولی اینطور نشد.تنها دلایلی که میشه در نظر گرفت قیمت بالا خودش و وسایل جانبی مانند کارت حافظه و همچنین عدم وجود مجموعه غنیای از بازی بود
عاشقشم یادمه اولین بازی که روش پلی دادم جی تی ای لیبرتی سیتی استوریز بود. چقدر حال کردم باهاش بعدشم گاد او وار گست او اسپارتا رو باهاش پلی دادم اصلا دهنم باز مونده بود. باور نمیکردم که یه کنسول دستی با اون بازی های با کیفیت و جذاب، یادش بخیر حیف که تو قطار جا گزاشتمش💔
قطعا پیشرفت امروز صنعت گیمینگ مدیون سونی و ژاپنی ها هستیم
مدیون ژاپنی ها هستیم ولی سونی کمپانی ریسک پذیری نبود وجود دستگاه های پرتابل رو مدیون نینتندو و بعدش سگا هستیم رقابت بسیار شدیدی بین این ۲ بود سونی وقتی وارد پرتابل ها شد بازار safe بود و جا افتاده بود این نوع دیوایس ها
مشکل اصلی فن های سونی = کردیت الکی دادن به سونی
شما بری اروپا آمریکا یا ژاپن بگی پرتابل و پیشرفتشو مدیون سونی ایم پسی میخوری بدم میخوری
من گفتم ب طور کلی پیشرفت صنعت گیم
نه صرفا پورتابل
آب بریز همونجا ک میسوزه
چرا جای دیگه میریزی؟
فکت:
یک زمان راکستار میخواست نسخه فرعی جی تی ای سن آندرس رو روی PSP منتشر کنه ولی به دلیل محدودیت های PSP همچین چیزی اتفاق نیفتاد
حالا از اینا که بگذریم کنسول فوق العاده ای بود
بازیای شاهکار زیادی روش عرضه شدن.توی زمان خودش حکم ده تا موبایل گرون قیمت و خوب رو داشت.حیف واقعا…
سال ۱۳۸۶ یه PSP 2000 خریدم با رَم ۴ گیگ و کیف مخصوص، شد نزدیکه ۲۵۰ هزار تومان. هرکجا میرفتم همراهم بود. یا باهاش بازی میکردم، یا فیلم میدیدم، یا آهنگ گوش میدادم. اون زمان هنوز گوشی های هوشمند مثل الآن به بازار نیومده بود و فراگیر نبود (همون سال (۲۰۰۷) اپل اولین مدل گوشی iPhone رو عرضه کرده بود) وقتی تو مترو PSP رو در می آوردم مردم توجهشون جلب میشد O: هنوزم کاملاً سالم و تمیز هست و گهگاهی باهاش بازی میکنم. الآن روش شبیه ساز کنسولهای NES و SNES و Sega و آتاری ریختم با کلّی گیمهای خاطره انگیز. با یه نرم افزار هم گیمهای PS1 رو براش پورت میکنم که اونم خیلی حال میده.
اسم نرم افزار پورت گیمتو میگی؟
PopGUI و PSX2PSP
کاش Vita رو Support میکرد و نسخههای بعدیش رو هم تولید میکرد واقعا به حقش نرسید و حیف و میل شد
فایده ای نداشت.با وجود نینتندو و کنسولاش سونی قدرت شو نداشت .نینتندو دی اس و تیری دی اس و تیری دی اس لایف و اینا چرا باید ویتا رو ادامه میدادند؟ تازه اینا بکنار….اونوقت چطوری از پلی استیشن سه بزرگ حمایت و پشتیبانی میکردن؟ با یه دست دوهندوانه نمیشه برداشت..اگرم میشد چون نینتندو بود نمیشد
واقعا کنسول نابی بود یه psp 2000 پر بازی گاد آف وار – کرش – فیفا استریت – نید فور اسپید کربن همیشه خدا همراهم بود هر موقع کف بازی و گیم بودم دم دستم بود حیف که اشتباه کردم و فروختمش چند سال پیش البته به لطف amd پیشرفت تکنولوژی امروز میتونیم با هند هلد ها تجربه های مشابه رو داشته باشیم خداروشکر واقعا روگ الای کنسول خفنیه دوستان و اگه میتونید کمی بیشتر از ps5 هزینه کنید حتما تو خریدش شک نکنید چون از استیم دک هم بهتره و سیستم عاملش ویندوز و میتونید بازی های کرکی رو هم توش نصب کنید و حالشو ببرید امیدوارم سونی برای نسل بعد دوباره psp رو زنده کنید چون الان به نظرم وقتشه با apu های هیولایی که amd ساخته به سادگی میتونه دوباره نسل دوم psp رو بسازه ایشالا بیشتر برند ها هند هلد های بهتر و خوش قیمت تر بسازن دیگه بازی کردن تو هر جا و زمانی برامون راحتر از قبل بشه و سونی ام نسل دوم psp رو بسازه و دوباره برگرده به این بخش از صنعت بازی
فک کن سونی سال بعد از psp 2 رونمایی کنه رویایی میشه واقعا
این حقیقت که psp توی اون زمان هم تراز ps2 بود از نظر قدرت واقعا دیوونه کنندس مثل این میمونه سونی توی این نسل توی سال ۲۰۲۵ یک کنسول دستی معرفی کنه که اندازه ps5 قدرت داشته باشه غیر ممکن بنظر میاد مگه نه؟ ولی توی نسل ps2 این اتفاق افتاد 💀
دوستان این سوالم ربطی به این پست نداره
داخل فاینال فانتزی گزینه های انتخاب هست یا میشه کارکتر درست کرد؟
اگه نه چرا بهش می گن نقش آفرینی؟
درسته که ساخت کاراکتر یا شخصی سازی کاراکتر یکی از ویژگیهای گیم سبک “نقش آفرینی” (RPG) هست، ولی اینطور نیست که حتماً باید در همه بازی های این سبک وجود داشته باشه. ویژگی اصلی سبک RPG اینکه بازیکن یک شخصیت از یکی از کلاسهای شخصیتی مختلف در بازی رو انتخاب میکنه و باهاش به انجام بازی میپردازه و طّی انجام بازی، قدرتها و تواناییهای شخصیت رو براساس قوانین بازی افزایش و کاهش میده.
…
Final Fantasy XI
Final Fantasy XIV
Final Fantasy XV: Comrades
دارای سیستم Character creation هستن.
چرا پی اس پی موفق بود؟؟ چیز پیچیده ای نیست..چون مابین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ که این کنسول فروش قدرتمندی میکرد گوشی های اندرویدی با سایز و اندازه الان وجود نداشتند اگر هم داشتند نمایشگرشون به psp نمیرسید و سخت افزارهای موبایل هم مثل پی اس پی نمیتونستند راحت و روون گیم اجرا کنند..و اینکه چون پی اس پی نمایشگر بزرگی برا اون سالها داشت…کیفیت رنگ خفنی داشت. پشتیبانی بازیسازای پلی استیشن و خیلی از بازیسازهای قدرتمند دیگه مثل سگا هم روش بود…گرافیک گیمها هم روش بی نظیر بود و افرادی که درمنزل یا محل کار نمیتونستند پلی استیشن دو بخرن و گیم بزنن ازین کنسول دستی یجوری یواشکی تهیه میکردند و بازی میکردند…در کل بعنوان اولین کنسول دستی بزرگ و قابل حمل جهان گیمهای سینمایی و با گرافیکی مثل گاد آف وار و اساسینزکرید و تکن و سونیک و گرن توریسم ماشین و کلی بازی ریسینگ دیگه و…اجرا میکرد و خیلی کار را انداز بود
من هنوزم دارم psp1000 و psp3000 بعضی مواقع میرم سراغشون ۳۰۰۰ رو خریدم دویست هزار تومن البته اون اوایل عرضه کپی خور هم هست
۲ تا psp دارم هنوزم دارمشون نسخه go و ۳۰۰۰ هر دو سالمن
به عنوان کسی که ۹۰% پرتابل ها رو داشته میتونم بگم هنوز psp واسم محبوب ترینه سادگی کنترلر + کاتالوگ بازی های زیاد و پورت هایی که میومدن جای بازی های نسخه کنسولی فکر کنم gta china town بیشترین بازی بود که روش پلی دادم هر patapon که عشق بود زندگی بود اصلا
یادش بخیر من داشتم اولین سری psp اومد سری ۱۰۰۰ بود که فت میشد بعدی سری ۲۰۰۰ اومد که فوقالعاده سبک بود که میشداسلیم مدل ۳۰۰۰ هم اومد که بعد psp go اومد و آخرین سری psp مدل ویتا بود اون موقع که اولین مدل که سری ۱۰۰۰ اومد من خودم تو توپخانه یا همون پشت شهرداری کار میکردم کارم کنسول های بازی بود اون موقع برای خود من در اومد اگه اشتباه نکنم ۲۱۰۰۰۰ تومان اون موقع که کپی خور بود psp دیسک umd هم میخورد که بازیهای psp اورجینال یادمه البته به بازی هم بستگی داشت که تیکن اومد براش ۲۰۰۰۰ هزار تومان بود که ناگفته نماند که ۲۰۰۰۰ هزار تومان اون موقع واسه یه بازی کم نبود ولی من خودم واقعیت همیشه با کنسول psp بازی میکردم بازی کپی بازی میکردم یادمه یه رم اس دی ۴ گیگ داشتم داخلش گذاشته انداخته بودم و بازی های گاد آف فار سایلنت هیل اور جینس و بازیهای دیگه باهاش بازی میکردم فقط میتونم بگم زمان چه قدر سریع میگذره سال ۸۶ بود که ps2 و psp بازی می کردم یادش بخیر
یاد psvita بخیر
gta v 5 رو با چه کیفیتی اون زمان قبل عرضه ps4 اجرا میکرد….