گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن - گیمفا
گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن - گیمفا
گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن - گیمفا
گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن - گیمفا
گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن - گیمفا
گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن - گیمفا

گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن

محمد حسین کریمی
۱۸:۱۷ ۱۴۰۳/۰۸/۱۶
گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن - گیمفا

در گپفا فرصتی فراهم می‌شود تا در مورد موضوعات مختلف پیرامون بازی های ویدیویی صحبت کنیم و با رعایت احترام به سلایق یکدیگر نظرات خود را به اشتراک بگذاریم.

موضوع این قسمت از گپفا، نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن است. تقریباً ۵ سال از عرضۀ کنسول پلی استیشن ۵ می‌گذرد و جالب است که نظرات خود را در رابطه با آن به اشتراک بگذاریم. ابتدا از تیم تحریریه گیمفا و انتخاب‌هایشان شروع می‌کنیم:

آرمین مکاری؛ نویسنده

این نظر کسی است که دو نسل ۷ و ۸ را به صورت ایزوله در اتمسفر ایکس باکس گذرانده و خب بازگشت به محیط پلی استیشن، با کوله باری از انحصاری‌هایی که حالا تا جای ممکن ریمستر و ریمیک شده‌اند یا به‌روزرسانی نسل نهم خود را دریافت کرده‌اند، توانست بهترین لحظات در این نسل را برای من رقم بزند. هیچ شکی نیست که عملکرد سونی در زمان لانچ پلی استیشن ۵، به درخشانی عناوین لانچ پلی استیشن ۴ نبوده، و با نگاهی به آرشیو انحصاری‌های این شرکت، غبطه می‌خورم که چرا در لاین آپ آن‌ها، شوتر اول شخص داستان محور همانند Killzone یا ریسینگ آرکید وجود ندارد. چه فرنچایزهای ارزشمندی که سونی سال‌هاست از پتانسیل آن‌ها استفاده نمی‌کند و به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

اما حالا می‌خواهم بلوغ و موفقیتی که سونی در نسل نهم با پلی استیشن ۵ به آن رسیده را به Avengers Endgame تشبیه کنم. شاید اگر این دو محصول را به تنهایی بسنجیم، عملکردشان به خوبی قبلی‌ها نباشد، اما هر دو به نظرم نتیجه سال‌ها برنامه‌ریزی و نتیجه محصولات پیشین خود هستند که توانستند در آخر روی قله بایستند. هر آنچه سونی از اشتباهات اوایل نسل هفت درس گرفت و در نسل هشتم کاشت، این نسل در حال برداشت آن است؛ جایگاه استواری که به نظر می‌رسد رقیبشان، یعنی ایکس باکس، قدم‌های زیادی با آن فاصله دارد. امیدوارم هرچه زودتر شکاف بین دو برند که با شروع بد ایکس باکس در نسل هشت پا گرفت، رفع شود، زیرا انحصار مطلق و بی‌رقیب بودن هیچ شرکتی به سود کاربران نخواهد بود.

به شخصه با قابلیت‌های کنترلر دوال‌سنس، ورود به نسل جدید را حس کردم و همان حس نوآوری و خلاقیتی که در نسل هشت با کینکت تجربه کردم را درونم زنده کرد و باید بگویم با کمال احترام به ارگونومی کنترلر ایکس باکس و عادتی که به این کنترلر دارم، ترجیح می‌دهم تمامی بازی‌ها را با دوال‌سنس تجربه کنم. در آخر با وجود این که کنسول‌های نسل نهم تا به این جای کار به عقیده بنده اصلاً در حد نسل هفت و هشت نبوده‌اند (چه از لحاظ عناوین انحصاری، چه مولتی پلتفرم)، و ایکس باکس سریز بهتر از ایکس باکس وان ظاهر شده، اما برنده این نسل تا به این جای کار، بدون شک پلی استیشن است.

۸.۵/۱۰

کاظم حقیقی؛ نویسنده

در ابتدای نسل نهم، سونی با ارائه یکی از برگ‌های برنده خود، یعنی عنوان Demon’s Souls Remake، و همچنین اثر فوق‌العاده Ratchet & Clank: Rift Apart در سال ۲۰۲۱، به همگان قدرت بالا و سرگرم‌کننده بودن کنسول خود را نشان داد. از این حیث توقع بازی‌بازها افزایش یافت و متاسفانه پس از گذشت حدود ۵ سال از نسل نُهم، ما هنوز شاهد عناوین انحصاری تماماً نسل بعدی از سوی این غول شرقی نیستیم و دل را به یک سری اخبار و شایعات از سوی Santa Monica و غیره خوش می‌کنیم. از طرفی، صدای هواداران این کنسول در آمده: «هی سونی، یا بازی‌هایی که ما می‌خواهیم را ریمستر کن یا کلا ریمستر را کنار بگذار». هواداران خواهان ریمستر انحصاری‌های باکیفیت نسل ششم و هفتم این ناشر همچون سه‌گانه کلاسیک God of War و فرنچایزهای Killzone و Infamouse هستند و سونی گویا نمی‌خواهد به آن‌ها گوش بدهد.

اما این موضوعات باعث نمی‌شود حتی مقداری از شکوه و قدرت PS5 کاسته شود. این پلتفرم با DualSense دوست‌داشتنی خود همچنان بی‌رغیب است و با عناوینی چون Astro Bot یکه‌تازی می‌کند. از طرفی، سونی با انتشار عناوین انحصاری کنسولی و به دست آوردن حق انتشار آثار استدیوهای ترد پارتی کمتر شناخته شده، طرفداران خود را سرگرم کرده است. گویا سونی می‌خواهد در زمان مناسب کارت‌هایش را رو کند و بازی‌های متحیرکننده استودیوهای فرست پارتی خود را نشان دهد و در دوئل مرگبار با شرکت رقیب پیروز شود.

۸.۵

رضا ویسی‌نیا؛ نویسنده

پیروزی بی‌چون و چرای سونی در نسل هشتم و ساخت عناوین انحصاری و باکیفیت دلیلی شد تا سونی بتواند مخاطبین زیادی جذب کند و گامی قدرتمند به نسل نهم بگذارد. سونی تا بدین لحظه نزدیک به ۶۰ میلیون ps5 فروخته و با فاصله‌ای بسیار زیاد از رقیب خود در قله بازار کنسول ایستاده است. اما آیا سونی توانسته آنگونه که باید در نسل نهم بدرخشد؟
پس از رخدادهای پیرامون کنسول ps3، سونی ضریب ریسک‌پذیری خود را به شدت کاهش داد و استراتژی‌های خود را با سخت‌گیری بیشتری می‌چیند و این دست به عصا بودن را می‌توان در زمینه بازی‌سازی و فروش سخت‌افزار نیز دید. با کمرنگ شدن رقابت کنسولی میان PS و Xbox و تغییر استراتژی بخش گیمینگ مایکروسافت، سونی خود را یکه تاز میدان می‌بیند و خطری از جانب رقیب حس نمی‌کند.

عدم توجیه خرید کنسول: سونی تا بدین‌ جای نسل نهم از نظر بازی‌های انحصاری، عنوانی راهی بازار نکرده که عطش خرید ps5 را در میان جامعه بازی‌بازان بوجود بیاورد؛ به عبارتی، قیمت بالای هزینه‌های جانبی کنسول در کنار قیمت زیاد Ps5 Pro و سیاست عرضه بازی‌های سونی بر رایانه‌های شخصی، این ذهنیت را در میان بازی‌بازان بوجود آورده که خرید PC و صبر کردن چند ماهه برای تجربه بازی روی این پلتفرم ارزشش را دارد. هرچند راحتی بیشتر در زمینه کاربری گیمینگ و همچنین قیمت کنسول‌ها در سنجش با PC ارزش خرید کنسول را بالا می‌برد، از سوی دیگر بازی GTA VI به زودی روانه بازار خواهد شد و چون تا یک سال برای PC عرضه نخواهد شد می‌توان انتظار این را داشت که بازار فروش کنسول‌ها جانی تازه بگیرد.

فروش خوب سخت‌افزاری: سونی نسل نهم در زمینه فروش سخت افزار دست بالاتر را دارد. مایکروسافت در این نسل برنامه‌‌ای برای کنسول میان‌نسلی ندارد و این می‌تواند برای سونی که کنسول PS5 Pro خود را به تازگی روانه بازار کرده برگی برنده باشد تا بتواند کنسول‌های بیشتری بفروشد؛ این در حالی رخ خواهد داد که برخی بازی‌های Xbox در راه کنسول Ps5 هستند.

PS VR 2: ورود سونی به بازار واقعیت مجازی از نسل هشتم آغاز شد و سونی این کار را در نسل نهم نیز ادامه داد
فروکش کردن هایپ و تقاضا پیرامون عینک‌های واقعیت مجازی، ناراحتی کاربران سردرد، حالت تهوع و… باعث شد سونی در این بازار چندان پیروز نباشد. البته باید گفت که بازار VR آنچنان پربار و پرمشتری نیست که بتوان در آن به دستاورد چشم‌گیری رسید کما اینکه سونی پشتیبانی از PC را به واقعیت مجازی‌های خود افزود تا بتواند محصولاتش را به فروش برساند چرا که بازی‌های بیشتری برای VR روی رایانه‌های شخصی عرضه می‌شود.

شکست سنگین در ساخت بازی‌ Concord: سونی با این بازی تلاش داشت تا باری دیگر شانس خودرا در زمینه بازی‌های Live Stream محک بزند که به گفته برخی کارشناسان بزرگترین شکست خودرا چشید تا باری دیگر ثابت شود که برخلاف بازی‌های داستانی، سونی مرد میدان بازی‌های آنلاین نیست.

۴/۱۰

گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن - گیمفا

آرمان زرمهر؛ نویسنده

به نظر من عملکرد سونی در نسل نهم حداقل تا به این لحظه ناامیدکننده و ضعیف بوده و این مسئله بخاطر استانداردهای بالایی هست که در نسل‌های پیشین پایه‌گذاری کرد. تنها یک مقایسه‌ی ساده و سطحی نیمه اول عمر PS4 و PS5 به خوبی ضعف مدیریت، کاهش خلاقیت و اتخاذ سیاست‌ها اشتباه را نشان می‌دهد.

در ابتدای نسل هشتم نه تنها ما شاهد بهره‌وری سونی از بسیاری از فرنچایزهای پرطرفدارش بودیم، بلکه ریسک‌پذیری بسیار بالا و امتحان رویکردهای تازه با آثار 2nd party مثل The Order 1886، نوآوری بالا با Uncharted 4 و خلق تجربه‌های جدید مثل Horizon نیز مشهود بود که همگی هویت نسل هشتمی سونی و PS4 رو پایه‌گذاری کردند. البته چند سال ابتدایی PS4 نیز بی‌نقص نبود اما اگر بخوایم نیمه‌ی اول را بسنجیم، وضعیت بهتری نسب به نیمه اول PS5 به طور واضح مشخص است.

اما حالا طی این چند سال ما شاهد اتخاذ تصمیمات عجیبی مثل ریمیک کردن TLOU P1 و ریمستر قسمت دوم یا ریمیک اخیر Until Dawn بودیم که به نظرم در یک کلام احمقانه بودند و همونطور که انتظار می‌رفت، برخی عملکرد مطلوبی هم نداشتند. از طرف دیگر، تاکید بالای سونی روی بازی‌های سرویس محور و سرمایه‌گذاری روی پروژه‌هایی مثل Concord که به نظرم از همان ابتدا خالی از هرگونه خلاقیتی بود، موجب شده برخی شکست‌هایی رو شاهد باشیم که به راحتی قابل پیشگیری بودند.

مشکل من با PS5 این است که هر وقت به کنسولم نگاه می‌کنم، نمی‌دانم چه ویژگی یا اثر خاصی را به آن تخصیص بدهم و یکی از دلایل این موضوع، اشتراک گسترده بین بازی‌های PS4 با PS5 و عدم وجود تعادل در آثار نسل نهمی به منظور ایجاد هویتی مستقل برای کنسول است که آن را می‌توان حاصل تکیه بر رویکردهای غیر منطقی، ریمسترهای بیهوده و سرمایه‌گذاری‌های تهاجمی در آثار سرویس محور دانست. البته در سال اخیر شاهد اثری همچون Astro Bot بودیم که به راستی در آن فوران خلاقیت و بهره‌گیری گسترده از سخت‌افزار کنسول دیده می‌شد، اما یک بازی به تنهایی نمی‌تواند بار چندین سال کم جنب و جوش بودن را به دوش بکشد.

اما اگر از آثار و مدیریت استودیوهای فرست پارتی بگذریم، در طرف دیگر شاهد عملکرد بسیار بهتر در قبال بازی‌های انحصار زمانی و یا 2nd party هستیم. stellar blade، Helldivers 2 و Final Fantasy 7/16 عناوین مناسبی برای اکوسیستم نسل نهمی سونی بودند و به خوبی از سخت‌افزار آن بهره بردند و حداقل در این زمینه شخصا از عملکرد سونی راضی هستم.

اما در نهایت، فکر می‌کنم نمایش معرفی PS5 Pro گویای وضعیت فعلی است؛ زمانی که یک قطب مهم سخت‌افزار در صنعت گیمینگ مثل سونی برای تبلیغ کنسول «قدرتمند» میان نسلی خودش و متقاعد کردن مخاطبین برای خرید آن، از آثار نسل هشتمی و‌ چندین ساله‌ی خودش استفاده می‌کند، این موضوع به خوبی نشان دهنده وضعیت نیمه‌ی اول زندگی PS5 است.

در کل، به نظر من سونی در نسل نهم جنب و جوش هیجان انگیز نسل هشتم خودش را از دست داده و به رویکردهای غیربهینه و «امن» تکیه کرده است که موجب شده طی چهار سال اخیر، شاهد لغو شدن برخی آثار، تمرکز روی IPهای محدود از کتابخانه‌ی سونی، کمبود قابل توجه نوآوری و همچنین عدم حضور برخی از استودیوهای فرست پارتی مهم باشیم. بنابراین با توجه به کارنامه نسل‌های پیشین این کمپانی و نقاط اوج بسیار بالایی که پایه‌گذاری کرد، به نظرم این نسل تا به اینجای کار ضعیف‌ترین و بی‌هویت‌ترین نسل سونی را به تصویر می‌کشد و از همین رو به شدت امیدوارم شاهد بهبود وضعیت در نیمه‌ی دوم و پایانی عمر PS5 باشیم.

۶.۵/۱۰

محمد حسین کریمی؛ سردبیر

بررسی منصفانۀ عملکرد یک پلتفرم در نسل نهم گیمینگ چندان آسان نیست و باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. یکی از این عوامل، شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ است که با آغاز نسل رقم خورد و استودیوها را تحت تاثیر منفی خود قرار داد. شاید اگر کرونایی در کار نبود، عناوین بسیاری در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ آماده می‌شدند و چشم‌انداز متفاوتی نسبت به این عصر از گیمینگ داشتیم. فاکتور دوم سلیقه شخصی، نوع نگاه و انتظار شما از لاین آپ بازی‌های منتشر شده است. از آنجایی که شخصاً خلق تجربه‌های تازه را به طور قابل توجه‌ای در اولویت قرار می‌دهم، نسل نهم پلی استیشن که تاکید بسیاری بر ریمسترها و سیکوئل‌ها دارد، برای من چندان ایده آلی نبوده است. God of War Ragnarok و Marvel’s Spider-Man 2 را به طور کلی تجربه‌های سطح پایین‌تری نسبت به عناوین اورجینالشان (God of War 2018 و Marvel’s Spider-Man 1) می‌دانم. از سوی دیگر، جدای از این مسئله که شخصاً مخاطب عناوین سرویس محور نیستم، فکر نمی‌کنم سیاست‌های شرکت حول آثار سرویس محور به شکلی ایده آل اجرایی شده باشد. جدای از مسئلۀ Concord و اشتباهات واضح آن مبنی بر ارائۀ اثری پولی در ژانری که با عناوین رایگان با کیفیت بیشتر اشباع شده، مسئلۀ سپردن برخی پروژه‌ها به استودیوهایی که در زمینۀ ساخت آثار لایو‌ سرویس تجربه ندارند برای من قابل هضم نیست. از سمتی، تا به امروز تجربه‌های تازه چندانی نداشتیم و همچنان Returnal تنها تجربۀ منحصر به فردی است که از این پلتفرم دریافت کرده‌ام. سرویس پلی استیشن پلاس نیز عملکردی سینوسی داشته و افزایش قیمت آن چندان دلگرم‌کننده نیست.

اما از سوی دیگر، رابطۀ بسیار خوب سونی با استودیوهای ترد-پارتی در کشورهای آسیایی یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت این پلتفرم در نسل نهم است که توانسته جای خالی بسیاری از استودیوهای فرست پارتی را برای سونی پُر کند. نکتۀ بسیار مهم و امیدبخش در لاین‌آپ پلی استیشن طی ۵ سال گذشته، Astro Bot و Returnal بودند که شاید ثابت کنند چشم‌اندازی با عناوین متفاوت در انتظار ما خواهد بود و سونی می‌خواهد خارج از عناوین سینمایی خود، به ایده‌های نوین و خلاقیت محور نیز بها دهد.

جدای از دو پاراگراف بالا که به نقاط قوت و ضعف اشاره دارند، می‌توان در مورد برخی تصمیمات بحث‌برانگیز و نگران‌کننده مانند خرید ۳.۶ میلیارد دلاری بانجی و عملکرد نه چندان مطلوب آن نیز اشاره کرد. اما شاید بهتر باشد پس از نتایج برخی از این اقدامات از جمله Marathon، آن‌ها را وارد معادله کنیم.

۶/۱۰

میانگین امتیاز تحریریه گیمفا به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن: ۶.۷

حالا نوبت شما است؛ مشتاقانه می‌خواهیم نظر شما پیرامون نسل نهم پلی استیشن را بدانیم.

unknownHalo reachMr.Morgan人Acker益man人Grandmaster HasashiMohammadDota2Behzad zargaryDSRghDante2099Fidoilia666RIPCOMIXMotinDARKSIRENTrevor Phillipsسعید پرهیزیMohammadMMD𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥more

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن - گیمفا
گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن - گیمفا
گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن - گیمفا
گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن - گیمفا
گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن - گیمفا
گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن - گیمفا
گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Amirhosein گفت:

    هم ایکس باکس هم پلی استیشن فاجعه بودن تا اینجا پلی استیشن باز وضعش بهتر بود ۴.۵

    𝙰𝚛𝚜𝚑𝚒𝚊.Unknown.Grandmaster HasashiarminDSRباران¸John_MarstonDante2099بدون‍ تعصب🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸more
  • ThunderDoom گفت:

    به نظر بنده نه فقط سونی بلکه کل صنعت گیم افت کرده
    در نسل ایپی های تازه بسیار کم و تعداد بسیاری سیکوئل ریمستر و ریمیک رو شاهد بودیم
    الان شرکت های بزرگ فقط و فقط نون نسل های قبلیشون رو میخورن وگرنه اکثرشون ایپی هایی با کیفیت نچندان مطلوب دادن
    دیگه گفتن دخالت های DEI و غیره هم لازم نیست

    به طور خلاصه اوضاع داغان است مگه اینکه بازی های مستقل دستی برسونن

    🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉Grandmaster HasashiBehzad zargaryبدون‍ تعصب🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸erfankarimiبهنامammar_iraqiAmirTizBinmore
  • A,,sh گفت:

    اگه کل موارد رو بخوام در نظر بگیرم چیزایی که تو این نسل از سونی واقعا راضی بودم
    +بخش سخت افزار
    قطعا بزرگترین مزیت این نسل سونی نسبت به قبلش از نظرم قابلیت های دسته دوال سنس بوده که واقعا تجربه یکسری از بازی هارو بشدت لذت بخش تره کرده بعلاوه صدای سه بعدی که با هدست مخصوصش واقعا غرق در بازی ها میشی جدای از اینا طراحی ui و منو و استور کنسول هم کاملا بنظرم یه پیشرفت کامل بوده نسبت به ps4 و خیلی شیک تر و تر تمیز تر در اومده ظاهر خود کنسولم بنظرم زیبا تر از پی اس فوره
    +بخش بازی ها و نرم افزار
    بطور کلی از نظر انحصاری بخوایم مقایسه کنیم به نسبت ۴ سال اول ps4 تو این نسل سونی بهتر عمل کرده چه از نظر تنوع بازی و از نظر تعداد مثل گرن توریسمو مثلا که یجورایی با نسخه اخرش کامبک زد و خیلی موفق عمل کرد از بازیای دیگشم ریترنال بشدت برا من لذت بخش بود بخصوص اینکه کلا استودیوش تو سبک کم طرفدار و هاردکور پسندی ورود کرد و سونی هم روش سرمایه گذاری کرد که این مورد خیلی منو خوشحال کرد، همینطور اینکه بازیی مثل astro تونست با دوتا نسخه تو این نسل بقدری موفق و خوب عمل کنه و خودشو یکی از ایپی های مهم سونی بکنه خیلی قدم مثبتی بود این بازیا واقعا یکم تنوع دادن به فرست پارتی های سونی هلدایورز و موفقیت غیر قابل پیشبینیش هم قطعا جزوشون قرار میگیره بعلاوه اینکه سونی وارد بخش سینما شده و اقتباس داره از ایپی هاش میسازه حرکت خوبی بود خصوصا سریال لست که واقعا منی که فن این مجموعه هستمو شدیدا خوشحال کرد
    اما مواردی که انتقاد دارم یکی بحث لایو سرویس ها و مدیریت پروسشونه که بنظرم چند سالی طول میکشه تا سونی به یه نظم نسبی برای مدیریت این پروژه ها دست پیدا کنه یه مورد دیگه هم یکسری از ریمستر ها و ریمیک هاست که بنظرم تا وقتی به استودیو هایی غیر اصلی بسپاره طوری که وقت زیادی از استودیو اصلی گرفته نشه اونقدر مهم نیست ولی تو چند تا موارد اینجوری نشد
    یکسری سیاست گذاری احمقانه و مسخره هم تو یسری از قیمت گذاری ها اون اوایل نسل داشت
    مورد اخرم در مورد ایپی های جدیده که طبق اخبار چند تا ایپی جدید دارن توسعه میدن استودیو هاش که منتظرم عملکردشون و ببینم
    در کل از منظر بازی و سخت افزار خیلی خوب عمل کرده بنظرم

    Grandmaster Hasashiبدون‍ تعصبAmirکاظم حقیقیTizBinهایزنبرگred-eyed Banished KnightOld blacksmithVito Scalettaamscmore
  • به‌عنوان کسی که در نسل هشتم از داشتن پلی‌استیشن به خود می‌بالیدم، در نسل نهم اصلاً چنین حسی نداشته و اصلاً از رویه‌ای که سونی تا به‌اینجا داشته راضی نبودم.
    چرا نبودم؟ چون کل نسل ۹ برای پلی‌استیشن در ریمیک و ریمستر، و افزایش نجومی قیمت سرویس پلاس خلاصه میشه.
    بنده نمره ۴ می‌دهم.

    ™PatrickOld_player𝚖𝚛.𝚜𝚊𝚖𝟶𝟹𝟻Dota2Behzad zargaryGrandWardenبدون‍ تعصب🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸Trevor PhillipsAmirmore
  • Oracle گفت:

    کل نسل ۹ بدون در نظر گرفتن نوع کنسول= نمره ۴ با ارفاق خیلی زیاد.

    امیدوارم صنعت گیم به روزای اوجش(مخصوصا نسل ۶ و ۷) برگرده وگرنه با این وضعیت بعید نیست نسل های بعدی صفر مطلق (۲۷۳-) بگیره

    𝙰𝚛𝚜𝚑𝚒𝚊Behzad zargaryGrandWardenآرادبدون‍ تعصب🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸AmirTizBinSkeeterMotinmore
  • Reyam- گفت:

    – ساخت کنسولی که مشکلات لودینگ رو حل کنه و به صورت جدی وارد دنیای SSD بشه فوق العاده بود و در همون اوایل نسل ، قدرت و نتیجه این کار رو با بازی Demon’s souls و Rachet & Clank دیدیم.
    – ساخت کنترلر Dualsense که واقعا تجربه من به شخصه رو عوض کرد و وارد دوره ای جدیدی از گیمینگ کرد.دوآل سنس واقعا حرکت فوق العاده ای بود که لذت بازی کردن رو سه برابر کرد.
    – عرضه PSVR 2 با قابلیت های دوآل سنس و رزولوشن 4k این VR و همچنین عرضه آداپتور PC که باعث شد ارزش خرید این VR به شدت بالابره.من خودم به شخصه نتونستم تهیه اش کنم اما از طریق دوستم چندبار تونستم این vr رو تجربه کنم که واقعا ارزش داره.
    – عرضه Playstation portal که به نوعی هدف سهولت بازی کردن رو برای کامیونیتی پلی استیشن داشت و به نوعی احترام برای این کامیونیتی بود.
    -عرضه بازی های بسیار با کیفیتی نظیر دیمنز سولز ریمیک ، رچت اند کلنک ، گاد آو وار رگناروک ، اسپایدرمن مایلز مورالز ، اسپایدرمن ۲ ، لست ۱ ریمیک ، هورایزن فوربیدن وست ، فاینال فانتزی ۱۶ و ۷ ریبرث ، گرن توریزمو ۷ ، ریترنال (تجربه به شدت قوی با دوآل سنس) ، استروبات ، هلدایورز ۲ و…
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    بنده نمره ۹ رو میدم

    ™PatrickOld_playerJohn_MarstonMegakravinoffمحمد حسینDota2arminDSR🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸more
    • Kauzuru گفت:

      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      MegaNin(the ghost of yotei)kravinoffDota2arminTrevor PhillipsTizBinAmirgamerAhmad_bkManimore
      • Reyam- گفت:

        فکر نمیکنید تو این پست به شخصه نظر همه دوستان محترمه؟من خودم به هیچکس دیسلایک نمیدم تو این پست چون نظر همه دوستان محترمه و سلایق متفاوت.
        برای مثال منی که طرفدار لست آو آس هستم ، واقعا با لست ۱ ریمیک حال کردم و یه سری از دوستان با ریمیک لست ۱ حال نکردند.آیا باید دیسلایک بدیم یا حتی انتقاد کنیم؟ طرف سلیقش نبوده و دوست نداشته و نظرش هم کاملا محترمه.این پست مربوط به سلیقس و میزان انتظاراتی که افراد از نسل نهم داشتند.این نسل تا به اینجا برای من راضی کننده بوده و برای یه سری از عزیزان نبوده.
        حس نمیکنید اسپم خندیدن به یه کامنت ، اونم تو همچین پستی خیلی حرکت چیپ و مضحکیه؟🙂

        Old_playerJohn_Marston🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉kravinoffarminبدون‍ تعصب🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸𝐌𝐚𝐱 𝐏𝐚𝐲𝐧𝐞Mr abdTizBinmore
    • حرفات درست
      ولی این باید در مقایسه با سایر نسل ها بزنی
      یعنی ببینی نسل ۶ ۷ چی بود و چطور اوج گرفت و نسل ۹ چی برای ارائه داشت
      نسل ۷ امار بازی ها و ای پی های پرقدرتش نگاه کنی می بینی نسل ۹ واقعا در مقابلش زانو زده
      گیم های داستان محور قدرتمند ، ای پی های جدید با ایده های ناب ، خلاقیت و نو اوری در دنیای گیم

      نسل ۹ با این قدرت سخت افزاری که داشت باید خیلی سریعتر رشد می کرد ولی متاسفانه این نسل تبدیل شده به جولانگاه ریمیک و از همه بدتر ریمستر
      نه که ریمیک و ریمستر بد باشه ولی باید در کنارش بازی های جدید و ای پی های جدید قدرتمند می بود که نیست

      Dota2arminبدون‍ تعصب🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸Trevor PhillipsAmirDr.Gamer
      • AVALON گفت:

        یکی از عجیب ترین حرفا همین مقایسه نسل هاست دادا نسل ۶ و ۷ رو نباید با نسل ۹ مقایسه کرد پروژه های aaa نسل ۹ به مراتب بزرگتر از aaa نسل ۶ و ۷ بودن خب معلومه زمان بیشتر افراد بیشتر منابع بیشتر نیاز داره قدیم یه استودیو رو ۲ تا بازی کار میکردن سومیشم تو راه بود الان برا یه بازی هم کم میارن

        armin
        • بحث سر کمبود بازی و تعداد بازی که نیست
          بحث سر نبود ایده هست ، کلا بازی ها با نو اوری مرده
          بحث سر استفاده نکردن از پتانسیل هست
          به قول شما هزینه و زمان بیشتر دارن صرف می کنن خب خروجی کار چیه؟بازی که از نظر گرافیک تغییر خاصی با نسل هشت نداره – بهینه سازی ها به شدت افتضااح است ، جذابیت بازی ها کم و کمتر
          به زور می شه چندتا بازی نسل نهمی نام برد همش میان نسلی هستن

          بازی های نسل نهمی با هایپ وارد عمل می شن ولی زمان عرضه یه چیزی ارائه می دن که نسل های گذشته ازش جلوترن

      • ***کچل*** گفت:

        مرد مومن تو این نسل کدوم کنسول و شرکتی تونسته درست عمل کنه و مثل نسل های قبلش باشه که از سونی میخوای؟
        مایکروسافت که کلا بااون همه پول …..د.
        .پس یکمم واقع بین باشید.
        عشق کنید با گیم دوستان نظر بقیه مهم نیس

        armin
        • وقتی می گیم نسل ۹ یعنی کل پلترفرم های موجود بنده هم تو کل حرف هام یک بار نگفتم سونی ، اتفاقا سونی نسبت به رقیبش بهتر عمل کرده
          دقیقا حرفی که خودتون می زنید منم همون دارم می زنم و حرف تقریبا همه هست تو این نسل کمپانی ها اونجوری که باید نسبت به نسل های قبلی چیزی برای ارئه نداشتن

  • Berlin_AR گفت:

    در کل از این نسل راضی بودم فقط بازی بیشتر و متنوع تر بدن …
    روی داستان هم تمرکز بیشتر کنن که عالی میشه

  • The Game گفت:

    تا حالا که واقعاً چیزه خاصی از نسل ۹ ندیدیم حالا ببینیم در ادامه چی میشه

    arminبدون‍ تعصب🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸کاظم حقیقیSkeeterPc gamertothegametime پیج رسمی اینستاگرامinner isshin
  • TekkenGod گفت:

    والا نظر من هم همونیه که آرمان جان فرمودند.
    این نسل انقد ضعیف بوده که دارم به این فکر می افتم شاید بهتر باشه برای اولین بار مستقیم از نسل هشت بپرم به نسل ده و قید خرید ps5 رو بزنم.

    armin🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸بهنام***کچل***AmirSkeeterMotintothegametime پیج رسمی اینستاگرامKURD WARRIORinner isshinmore
  • ALIREZA0111 گفت:

    نمیدونم چرا نویسنده ها و کاربران عزیز معتقد هستن که اول نسل هشتم بهتر از نسل نهمه…..بخاطر جو حاکم بر صنعت گیمه یا احساسات درونی
    خب بیایم نگاهی بندازیم به کارنامه سونی در ۴ سال اول نسل هشتم و نهم

    لانچ : نک..کیلزون ..
    2014: اینفیمس ..درایو کلاب ..
    2015 : بلادبورن..the order ..انتیل داون ..
    2016: انچارتد..لست گاردین
    2017:هورایزن ..نک ۲ ..گرن توریسمو اسپورت ..گراویتی راش ۲
    الان جدی به این بازی ها میگید خوب ولی به ۴ سال اول نسل نهم میگید فاجعه ؟
    در این ۴ سال بعلاوه لانچ کنسول فقط انچارتد ..بلادبورن . هورایزن و اینفیمس کیفیت لازم رو داشتن (دوره لانچ که برای ps4 فاجعه بود )

    لانچ:دیمن سولز ریمیک..مایلز مورالس ..سک بوی ..استرو پلی روم
    2021:ریترنال ..رچت اند کلنک ..کینا بریدج اف اسپیریت..دث لوپ (انحصاری زمانی )
    2022..گرن توریسمو ۷..گاد رگناروک..فوربییدن وست ..لست پارت ۱ ریمیک ..گوست وایر توکیو (انحصاری زمانی )
    2023 : فورسپوکن ..فاینال فانتزیی ۱۶..اسپایدرمن ۲ ..
    2024 : فاینال فانتزی ریبرث ..استلار بلید ..هلدایورز ۲..استروبات ..لگو هورایزن..انتیل داون ریمیک ..پسیفیک درایو ..سایلنت هیل ۲ (انحصاری زمانی )
    انحصاری های نیمه اول نسل نهم در مقابل نسل هشتم کیلومترها بهترن همچنین باید این مطلب رو هم اضافه کنیم که کنسول نسل جدید علاوه بر انحصاری های خودش از رقیب هم بازیی های خوبی قرض گرفت از جمله های فای راش ..سی اف سیوز ..ایندیانا جونز که در نسل هشتم چنین چیزی وجود نداشت
    اگه کسی نظر دیگه ای داره چه نویسنده های عزیز چه کاربرا خوشحال میشم تبادل نظر کنیم ولیی هر طوری به لیست انحصاری های نسل نهم نگاه میکنم سونی به مراتب دست بالاتر رو نسبت به نسل هشتم داره

    kravinoffarminDSRبدون‍ تعصبRƎZA.G***کچل***Amirnoct for gamefaAmirgamerهایزنبرگmore
    • ALIREZA0111 گفت:

      عذرخواهی میکنم کنسول ps4 یه بازی خوب یعنی Nioh هم داره که به شخصه خیلی دوسش دارم
      همچنین ps5 هم بازی کانکورد و رایز اف رونین
      این ۳ تا بازی رو فراموش کردم

      arminبدون‍ تعصبRƎZA.GMotinRoyalknightیه گیمر ساده
      • Perfect-2 گفت:

        درست میگی اینو قبلا تو یه پستی به دوستان گفته بودم حتی گوتی های این چهار سال نسل ۹ بهتر نسل ۸ بوده.

        kravinoffبدون‍ تعصبRƎZA.GMotinALIREZA0111
      • عناوینی که از نسل PS4 فراموش کردید:
        Infamous First Light
        LittleBigPlanet 3
        Helldivers
        Tearaway Unfolded
        Ratchet & Clank Reboot
        Resogun
        Uncharted Lost Legacy
        بازی‌های دیگری هم هستند که اگر قراره Until Dawn Remake یا Forspoken و CONCORD مطلق شکست خورده رو حساب کنیم، میتونیم اونا رو هم به عنوان لاین آپ پلی استیشن ۴ نام ببریم مثل Alienation یا Hohokum یا Matterfall و Doki-Doki Universe

        اگر ترد پارتی هایی مثل گوست وایر و دثلوپ یا SH2 Remake و ریمیک ۱:۱ مثل TLOU p1 رو حساب میکنید، به گذشته برگردید کم کم یادآوری میشه یه سری بازی دیگه هم انحصاری زمانی بودن در آن بازه مثل
        Hellblade: Senua’s Sacrifice
        YAKUZA 0
        Crash Bandicoot N. Sane Trilogy
        Persona 5
        No Man’s Sky
        Street Fighter V
        Yakuza 6: The Song of Life
        البته چندین انحصاری دیگه برای ps5 هم وجود داشته مثل Sifu و Stray.

        موردی که به وضوح دید میشه: کاهش قدرت ریسک‌پذیری هست. اگر آی پی های تازه ترجیح بدین و ایده‌های کوچیک‌تر و متفاوت و ریسکی، مشخصاً PS4 دست بالاتر رو داره. اما حتی در مورد سیکوئل ها هم موضوع کاملاً قابل بحثه و افراد زیادی ممکنه بازی‌های ۴ سال ابتدایی نسل هشتم رو ترجیح بدن.

        arminDSRبدون‍ تعصبRƎZA.G🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸oskolTrevor PhillipsTizBinMotinAmirgamermore
        • ALIREZA0111 گفت:

          ممنون از پاسخگویی
          بازی های ایندی طور و کوچک مثل رزوگان و دوکی دوکی اسم بردید که این سمت برای ps5 هم بازی های ایندی بهتری مثل tchia و animal well و dave the diver .هیومنیتی و بازی های دیگه هم هستن که به مراتب بهتر از ایندی های ps4 هستن ..از بازی های ایندی صرف نظر کردم
          حتی با وجود بازی هایی که اسم بردید هنوز وزنه به سمت ps5 خیلی سنگین تره
          از یاکوزا و استریت فایتر اسم بردید ..سگا دیگه تمایلی به انحصاری کردن بازی ها نداره وگرنه هنوزم انحصاری بودن همچنین اسکوئر که احتمالا پارت بعدی ff7 اخرین انحصاری سونی خواهد بود
          سونی مجبوره به سمت استودیو های کوچک تر بره که اسم هم بردم مثل بازی هیومنیتی یا استلار بلید
          اگه سگا به سمت مولتی پلتفرم نمیرفت پرسونا ۳ و یاکوزا های جدید هنوزم انحصاری بودن
          در مورد قسمت اخر کامنت شما هم همونطور که خودتون بهتر از من میدونید تمام استودیو های سونی به سمت خلق ای پی جدید رفتن
          چه ناتی داگ ..چه سانتامونیکا چه بلوپوینت ..بند استودیو و غیره
          این استودیو ها در اخر نسل بازی منتشر کردن به همین خاطر توسعه بازی در نسل نهم برای این استودیو ها زمان بر شد
          شاید نظر شما این باشه که اسپایدرمن ۲ یا رگناروک نسبت به نسخه قبلی ضعیف تر باشن..ولی برتر بودن این عناوین نسبت به عناوین لانچ ps4 غیرقابل کتمانه
          در کل به شخصه از عناوین ps5 بیشتر لذت بردم و به نظرم تنها عناوینی که میشه درموردشون بحث کرد بلادبورن و انچارتد ۴ هستن که میتونن رو دست بازی های ps5 بلند بشن
          به طور کلی بازی های ps5 دست بالاتر رو دارن چه کیفی چه کمی و ما هنوز بازی ناتی داگ رو نداریم

          arminبدون‍ تعصبRƎZA.GAmirgameramsc
          • از نظر کمی دست بالاتر رو نداره. در بحث کیفی هم قابل بحث و کاملاً سابجکتیوه.
            چه ربطی داره به این که سگا چه تصمیمی گرفته؟ همین الان اسکوئر انیکس تصمیم داره از این به بعد بازی ها رو به صورت مولتی پلتفرم عرضه کنه. یعنی دو سال دیگه خواستیم بسنجیم کدوم کنسول لانچ بهتری داشتن شما REBIRTH و ۱۶ و FORSPOKEN و FF7 P1رو حذف می کنید از فهرست؟ این که در آینده تمایلی به عرضه نداره چه ربطی به سال‌های قبل پیدا میکنه? این چه استدلالیه دیگه؟

            جالبه از فهرستی با نام های Concord و Until Dawn و tlou p1 و sackboy نام میبرید و در ادامه ذکر میکنید bloodborne و uncharted 4 تنها بازی هایی هستن که میتونن رو دست بازی های ps5 بلند بشن:
            ضعیف ترین بازی فهرست ps4 روی دست concord بلند میشه.
            uncharted lost legacy بهتر از اکثریت فهرست شماست.
            little big planet 3 از بسیاری از بازی هایی که لیست کردید بهتره
            r&c reboot هم همینطور
            فوراسپوکن داخل لیست شماست و میگید فقط بلادبورن و un4 بهترن ازش داخل فهرست PS4؟ تقریبا همه بازی های فهرست نسل هشتم بهتر از فور اسپوکنن.

            arminAAACEoskolAmirgamerاُستاد
            • ALIREZA0111 گفت:

              خیر من نگفتم یاکوزا یا پرسونا باید حذف بشن
              اشاره کردم وقتی ناشرین این بازی ها به سمت مولتی پلتفرم بودن رفتن ، سونی از کدوم ناشر درخواست انحصاری کنه؟ جز اینه که به سمت استودیو های کوچیک تر بره؟
              یعنی نک ۱ یا ۲ بهتر از کانکورده؟
              چطور میگید نک بهتره؟ نک رو تجربه کردید که چه فاجعه ای بود؟
              درسته که کانکورد خیلی هیت شده و بتا بازی برای خودمم لذت بخش نبود ولی به مراتب بهتر از نک ۱ و ۲ هستش

              شما اشتباه متوجه شدید من نگفتم فقط انچارتد ۴ و بلاد بورن بهترن
              منظور این بود بین بازی های برتر هر پلتفرم فقط انچارتد و بلاد بورن میتونن رو دست بازی های برتر ps5 بلند بشن
              چطور به ضعیف ترین بازی لیتل بیگ پلنت میگید بهتر از عناوین ps5 هستش؟

              بازی های متا ۹۰ ps4 : بلادبورن، انچارتد۴, پرسونا ۵ جمعا ۳ تا

              بازی های متا ۹۰ ps5 : گاد رگناروک، اسپایدرمن ۲ ، دیمن سولز، استروبات، Dave the diver ، ،فاینال فانتزی ریبرث : جمعا ۶تا

              انحصاری های متا ۸۰ ps4 : هلدایورز ۱ ، یاکوزا ۶ ،یاکوزا زیرو، هورایزن، لاست لگاسی،رچت اند کلنک ، رزوگان ، نی او ۱ ،کرش بندیکوت , tearway : جمعا ۱۰ تا

              رچت اند کلنک ، فوربیدن وست، ریترنال، کینا، سایلنت هیل ۲ ، دث لوپ، لست پارت ۱ ، هل دایورز۲، animal we’ll ،هیومنیتی، استروپلی روم، فاینال فانتزی ۱۶ ، استلاربلید،، استری ، سیفو، گرن توریسمو ۷ ، گرن بلو فانتزی، فیست، جمعا ۱۹ تا

              اقای کریمی شوخی میکنید دیگه؟
              چه در بازی های با متا ۸۰ و چه در متا ۹۰ ، دو برابر عناوین ps4 هستن
              چطور میگید کنسول ps4 دست بالاتر رو داره؟ حتی عناوین ps5 ژانر های متفاوت تری پوشش میدن

              arminبدون‍ تعصبRƎZA.GReyam-amsc
              • ALIREZA0111 گفت:

                مایلز مورالس هم یادم رفت، جمعا ۲۰ تا با متا ۸۰

                بدون‍ تعصبRƎZA.G
              • Dave the Diver و Animal Well نه انحصاری زمانین نه کنسولی. اولی حتی قبل از پلی استیشن روی سوییچ عرضه شده و دومی همزمان با پلی استیشن به سوییچ هم اومده.

                اگر شرایط یکسان و آثار سکند پارتی یا انحصاری زمانی مثل sifu یا f.i.s.t و امثالهم رو در نظر بگیریم، لیست ps4 خیل بزرگتره با فاصله. از سمت دیگه، نسل نهم قعرهای پایین‌تری هم داره مثل دیستراکشن و فوراسپوکن و کانکورد و babylon fall. اگر قصد دارید دو نسل رو با هم مقایسه کنید باید:
                1-به صورت ذهنی قضاوت نکنید، برگردید به سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ تمامی انحصاری های زمانی، کنسولی و مطلق ps4 رو وارد معادله کنید. (با هر متاکریتیکی) شما نمیتونید امثال animal well که حتی انحصاری هم نیست یا sifu رو محاسبه کنید ولی transistor از نسل هشتم اصلا وارد معادلتون نشه.
                2- همین کار رو برای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ ps5 انجام بدین.
                بعد متوجه میشید به طور میانگین از نظر بازی‌ها کدام نسل بهتر بوده. و در نهایت تنها یک فاکتوره. فاکتور خلاقیت و … هم باید در نظر بگیرید.

                inFamous: Second Son (80)
                Helldivers 1 (81)
                Yakuza 6 (83)
                Yakuza 0 (85)
                NioH 1 (88)
                r & c reboot (85)
                uncharted lost legacy (84)
                horizon zero dawn (89)
                crash trilogy (80)
                teraway (81)
                resogun (84)
                (۸۳) transistor
                (۸۵) Rocket League
                Oddworld: New ‘n’ Tasty (84)
                Velocity 2X (86)
                (۸۲) The Vanishing of Ethan Carter
                The Witness (87)
                Salt and Sanctuary (84)
                Invisible, Inc (82)
                The Last Guardian (82)
                Nier: Automata (88)
                Nex Machina (88)
                Pyre (85)
                Hellblade 1 (81)

                در ضمن این که الان سونی چه چیزهایی رو میتونه انحصاری کنه و سگا چه تصمیمی داره به بحث ما ربطی نداره. ما داریم شرایط هر دو لانچ رو می سنجیم.

                arminAAACE
      • Perfect-2 گفت:

        البته بلادبورن از تمامی بازی هایی که سونی تو نسل ۹ منتشر کرده بهتره.

        arminبدون‍ تعصب
        • ALIREZA0111 گفت:

          نظرت محترمه ولی اگه به لیست کلی نگاه کنیم بازی های ps5 دست بالاتر رو دارن
          یکی بالاتر از کامنت شما لیست بازی های انحصاری ps4 و ps5 در ۴ سال اول نوشتم
          مجموعا ۲۶ تا بازی متا ۸۰ به بالا برای ps5 انحصاری شد
          و برای ps4 این عدد ۱۳ تاست
          پس چه کیفی چه کمی بازی های ps5 واقعا بهترن

          arminبدون‍ تعصبRƎZA.GMotin
    • Reyam- گفت:

      تازه این موضوع رو هم در نظر بگیریم که پروسه ساخت بازی ها در نسل نهم ، بیشتر از نسل هشتم شده

      arminبدون‍ تعصبRƎZA.G***کچل***LoganRoyalknightیه گیمر ساده
    • ALIREZA0111 گفت:

      در اخر فقط یه نکته ای هم اضافه کنم
      توسعه بازی ها هر نسل طولانی تر و سخت تر هم شده
      در حالی که لست ۲ حدود ۴ سال بعد از انتشار انچارتد ۴ عرضه شد اما همچنان بعد از گذشت ۴سال بازی جدید ناتی داگ رو نداریم (که یعنی در خوشبینانه ترین حالت ممکن سال ۲۰۲۵ عرضه میشه شایدم ۲۰۲۶ )
      اما نه تنها سونی بلکه سایر شرکت های حاضر در صنعت گیم شروع کردن به چند تیمه کردن استودیو هایی مثل ناتی داگ..پلی گروند ..سانتامونیکا ..سی دی پراجکت و غیره
      این تصمیم در نیمه دوم نسل نهم ثمره میده
      به عنوان مثال سانتامونیکا در نسل هشتم فقط ۱ بازی یعنی گاد ۲۰۱۸ عرضه کرد ..اما در نسل نهم حداقل ۳ بازی عرضه خواهد کرد یعنی گاد رگناروک ..پروژه کوری بارلوگ که فاصله بین دو نسخه gow پوشش میده و نسخه جدید گاد در اخر نسل
      یا سی دی پراجکت که در نسل هشتم ما فقط ویچر ۳ رو داشتیم اما در نسل نهم حداقل ۳ یا ۴ بازی عرضه خواهد کرد (سایبرپانک ..ویچر ۴ ..ویچر ریمیک و طبق شایعات سایبرپانک ۲ هم در نسل نهم منتشر میشه )
      استودیو فرست پارتی مایکروسافت یعنی پلی گروند اگه طبق روال گذشته این استودیو نگاه بندازیم تا الان باید فورتزا ۶ رو عرضه میکرد ولی بخاطر طولانی شدن پروسه ساخت بازی ها هنوز فورتزا ۶ رو نداریم ولی یه تیم جدید تشکیل داد که دارن فیبل میسازن و فیبل فاصله بین دو فورتزا رو پوشش میده

      نتیجه این کامنت اینه که در سال ۲۰۲۵ به بعد تعداد انحصاری ها چه در سمت ps و چه در سمت xbox چند برابر خواهد شد ( جدا از قرارداد های سکند پارتی و ثرد پارتی )

      kravinoffarminبدون‍ تعصبRoyalknightVito ScalettaMotinReyam-amsc
      • Reyam- گفت:

        “اما نه تنها سونی بلکه سایر شرکت های حاضر در صنعت گیم شروع کردن به چند تیمه کردن استودیو هایی مثل ناتی داگ..پلی گروند ..سانتامونیکا ..سی دی پراجکت و غیره این تصمیم در نیمه دوم نسل نهم ثمره میده”
        به همین دلیله که جدای از علاقه به بازی لست آو آس ، از لست ۱ ریمیک استقبال کردم.چون یکی از مهم ترین اهداف پروژه لست ۱ ریمیک ، تشکیل تیم جدیدی در ناتی داگ
        بود که بوسیله این پروژه تونستند با انجین ناتی داگ آشنا بشن و همچنین بقیه کارمندان ناتی داگ یه جورایی ترفیع بگیرند و تو بخش های مهم تری کار بکنن و همچنین باعث خوشحالی طرفداران لست آو آس بشن که بتونن نسخه اول رو با سیستم و گرافیک لست ۲ انجام بدهند.من خودم به شخصه لست ۱ ریمیک رو عملکرد اشتباهی نمیبینم

        armin***کچل***Amirgamerاپوزیسیون گیمفاRoyalknight3do
      • GrandWarden گفت:

        امکان نداره این تعداد بازی ای که شما میگی برای نسل نهم عرضه بشه.

        هم ناتی داگ و هم سانتامونیکا در زودترین حالت ممکن بازی های بعدیشون ۲۰۲۶ عرضه میشه و بر اساس نسل های قبلی سال ۲۰۲۷ یا نهایتا ۲۸ نسل بعدی کنسول ها شروع میشه. در نتیجه ناتی داگ فقط با یک بازی تمام نسل نهمی نسل رو به اتمام میرسونه و سانتامونیکا هم به جز بازی بعدیشون و رگناروکی که میان نسلی هست بازی دیگری عرضه نخواهد کرد. اگر ناتی داگ مشغول لست آنلاین، ریمیک بازی اول و حتی ریمستر نسخه دوم نشده بود به احتمال زیاد بازی بعدیشون سال دیگه آماده عرضه بود و یک بازی دیگه هم به صورت میان نسلی در سال عرضه سخت افزار جدید منتشر میکردن.

        • ALIREZA0111 گفت:

          ناتی داگ ۳ تیم شده
          یه تیم اصلی ..تیم لست ریمیک و لست انلاین
          قرار بود لست انلاین منتشر شه که کنسل شد با این حال هنوزم تیم لست ریمیک و تیم اصلی دارن بازی خودشونو میسازن ..یه مدت پیش هم اگهی استخدامی جدیدی منتشر کردن
          سرنوشت تیم لست فکشن هم مشخص نیست ..یا به سراغ پروژه جدید رفتن یا به دو تیم دیگه ملحق شدن ..پس ناتی داگ در نسل نهم هم حداقل ۳ بازی منتشر خواهد کرد (لست ریمیک که منتشر شد ..دوتا بازی جدید هم هستن که یکی ای پی جدیده ولی بازی سوم مشخص نیست ..نیل دراکمن هم تایید کرد چندین بازی مختلف در دست ساخت دارن .بارها این مورد رو ذکر کرد )
          ناتی داگ بزرگترین تیم سونیه
          سانتامونیکا هم ۳ تا بازی داره
          (رگناروک که منتشر شد..بازی جدید کوری بارلوگ و نسخه جدید گاد که طبق اگهی استخدامی سانتامونیکا در حال ساخت یه بازی اکشن هستن که سال ۲۰۲۷ ۲۰۲۸ منتشر خواهد شد …غیر مستقیم نسخه بعدی گاد تایید کردن ) ییعنی در بدترین حالت ممکن نسخه جدید گاد بین نسلی خواهد بود و در حالت خوشبینانه مثل لست ۲ اخرین بازی ps5 خواهد بود
          تیم اصلی سانتامونیکا قبل از عرضه رگناروک شروع به ساخت نسخه جدید گاد کردن

          https://gamefa.com/941810/santa-monica-is-hiring-for-new-god-of-war-reportedly/

          ***لست آنلاین، ریمیک بازی اول و حتی ریمستر نسخه دوم نشده بود به احتمال زیاد بازی بعدیشون سال دیگه آماده عرضه بود ***
          اشاره کردم ناتی داگ حداقل ۳ تیم شده
          لست انلاین ..لست ریمیک و ریمستر رو هر کدوم یه تیم جدا ساختن و تیم اصلی از زمان عرضه لست ۲ رو ای پی جدید کار میکنه و اصلا اخلالی تو ساخت ای پی جدید ایجاد نشده
          بازی دوم ناتی داگ هم در بدترین حالت مثل لست ۲ منتشر میشه یعنی چند ماه قبل از عرضه ps6
          فراموش نکنیم ناتی داگ سال ۲۰۱۶ انچارتد ۴ و ۲۰۱۷ لاست لگاسی و ۲۰۲۰ لست ۲ منتشر کرد ..به طور هم زمان چندین پروژه در دست ساخت دارن

          arminGrandWarden
    • Ethan Mars گفت:

      در نهایت نمره شما چیه علی جان؟

      Royalknight
  • حسن گفت:

    بنظرم هرچی جلوتر میریم بهتر میشه مخصوصا چنتا بازی اخر مثل سایلنت هیل و چنتا دیگه واقعا قدرت نسل بعدیو حس کردم من نمره۷ میدم تا ایجای کار

  • Dokhtar_Gamer گفت:

    امتیاز من به تمام انحصاری های سونی: ۰/۱۰

    MahyarSaeedkravinoffarmin🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸Motin𝐌𝐚𝐱 𝐏𝐚𝐲𝐧𝐞Trevor Phillips***کچل***Ethan Marsmore
  • خودم با طراحی کنسول های ایکس باکس و پلی استیشن خیلی حال کردم، ولی نکته منفیش اینه که هنوزم بازیا برای نسل ۸ منتشر میشن! یعنی من میتونستم بجای اینکه ۳۵ تومن پولps5 بدم ی ps4 میگرفتم. دوال سنس یک کنترلر عالی بود. مثل ps4 نبود که ی تاچ پد داشت که تو یکی از بازیا ازش استفاده میشد؛ استفاده از سنسور دوال سنس توی گرن توریزمو اگه اشتباه ننوشته باشمش خیلی لذت بخشه و یک حس تقریبا رانندگی واقعی رو به من داد. من نمره ۷ میدم
    (اینکه یوزم چرت و پرت هستش دلیلش اینه که ی زمان خیلی این نخوندم مد بود)

  • Lone_wild گفت:

    PS5 Pro که یه تیکه زباله برای 🤡های افراطی هستش… ولی PS5 اسلیم کنسول خیلی خوبیه ولی متاسفانه هیچی گیم شاهکار نداره و فقط گیر داده به گیم های بین نسلی و ریمستر کردن شاهکار های PS4 😅 به احترام ps4 امتیاز ۵ مناسب

    🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸
  • Vito Scaletta گفت:

    سونی نسبت به نسل های قبل ضعیفتر عمل کرد و فقط چند بازی انگشت شمار عالی عرضه کرد که بینشون بهتر از همه شاهکار God of War Ragnarok بود که یکی از بهترین تجربه های زندگیم رو رقم زد و در کنار اون spider man 2 و astro bot هم عالی بودن و بار نیمه این نسل رو رو دوششون کشیدن. ولی بازی های دیگش مثل demons souls, forbidden west, returnal و rift apart و… در حد متوسط رو به بالا بودن و متاسفانه یه نکته منفی بزرگ تاثیر گرفتن سونی و استودیو هاش از جریان woke بود که از نسل قبل با بازی هایی مثل لست ۲ شروع شده و متاسفانه روی رگناروک هم تاثیر گذاشت و باعث شد شاهد شکست پرهزینه و فاجعه تمام عیار concord باشیم که یک امتیاز منفی بزرگ هست. در مجموع به نظرم:
    7/۱۰

    Vito Scaletta🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸MotinSkeeterRoyalknight
  • one گفت:

    این نسل از نسل هشتم تا حدی بهتره ولی تقریبا در یک سطح هستن….بالخره همیشه که نمیشه سونی انحصاری قدرتمند رو کنه..اونی که فقط انتظار گیم انحصاری میکنه گیمر نیس چون تمام بازی ها زیبان.. اونهمه بازی مولتی پلتفرم بزرگ و خوب اومد.ایندیانا جونز شاهکار توراهه بزودی رو فایوم میاد.دووم دارک ایج.اونهمه عنوان بزرگ معرفی کردن قرار نیس که همه اش انحصاری باشه..گرچه بین نسلی توش فراوون بود اما به هرحال رو نسل نهم هم همزمان اومدن…مثلا استاروارز جدی سورویور خودش اندازه یه عنوان انحصاری نسل نهمی لذت داره.اون بازی گربه هه stray چقد خفن بود خودش 👑..دد اسپیس ریمیک..کالیستو پروتوکل.الن ویک دو..اون بازی تو کشتی استیل ویک د دیپ .رزیدنت اویل هشت و اویل چهار ریمیک و سایلنت هیل دو ریمیک و متالگر ریمیک سه هم که بزودی میاد.. فقط نبود یه تومب رایدر نسل نهمی جاش بشدت خالیه..اساسینزکرید شادو هم مطمعنا خوب درمیاد…نسل نهم تا ۲۰۳۰ راحته راحت ادامه داره چه رو اسلیم چه رو پرو ادامه داره..هنوز شروع نشده چندان. جی تی ای شش توراهه. رزیدنت اویل های جدید تو راه هستن. ناتی داگ عنوان جدید میسازه صددرصد تو ۲۰۲۵ رو میکنه و…..ایراد خاصی نمیشه از نسل نهم گرفت بجز قیمتای وحشتناک زیاد پلی استیشن پنج و مخصوصا پرو. بخاطر قیمت کنسولها و دوال سنس فقط میتونم ۶ از ده بدم.. فقط بخاطر قیمت پلی استیشن پنج و هزینه بشدت بالای بازیها بخصوص … که خودش برا یه گیمری مثل من که همه پلی استیشن ها رو از یک تا پنج داشته مهمه.واقعا نسل نهم هزینه بر شده پس من ۶ میدم. اگر مثل پلی استیشن دو و سه هزینه ها چندان بالا نبودند ۹ میدادم بی شک… قیمت یک کنسول و بازیها بی نهایت مهمه و اصلا خنده دار نیست.🙏

  • Motin گفت:

    هردو شرکت ضعف ها و نکات مثبتی داشتند
    یکی بیشتر یکی کمتر
    ولی خب بطور کلی پلی‌استیشن وضعیت بهتری داشت و بنظر من ۸.۵-۹ بوده تا اینجا
    و ایکس‌‌باکس هم در حد ۷-۸

    بدون‍ تعصب🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸𝐌𝐚𝐱 𝐏𝐚𝐲𝐧𝐞KILLER OF GODSRoyalknight
    • میشه چند تا از نکته های مثبت و منفی دو پلتفرم رو بیان کنید؟ و اینکه چرا پلی استیشن وضع بهتری داشت؟

      Motin
      • Motin گفت:

        خب اول از همه ، برتری های پلی استیشن:
        فروش بیشتر ، عناوین انحصاری با کیفیت تر و میانگین نمرات بالاتر
        نکات مثبت پلی‌استیشن:
        + انحصاری های جذاب
        + کنترلر مجهز
        + بازی های موفق
        نکات منفیش:
        – نداشتن شوکیس بزرگ
        – سرمایه‌گذاری های اشتباه (کانکورد)
        – ریمستر ها و ریمیک های غیرضروری
        – ضعف در سرویس
        نکات مثبت و منفی ایکس‌‌باکس:
        + شوکیس های فوق‌العاده
        + انحصاری های خوب و جذابی مثل فورزا۵
        + رشد گیم‌‌پس
        – از دست دادن یه سری بازی های ثرد پارتی بخاطر ضعف سری اس
        – محدود شدن بازی ها به یه فریم پایین بخاطر سری اس
        – هایپ های بی‌دلیل و الکی برای یه سری بازی های معمولی

        Trevor Phillips
  • من خودم از اواخر نسل ۸ به صورت حرفه‌ای وارد دنیای گیمینگ شدم. بنابراین ممکنه مثل خیلی از کاربران دیگه شاید چیز زیاد ندونم و درک نکنم.
    با این حال می تونم بگم راضی ام. از گاد او وار و returnal و stellarblade تا Horizon forbidden west و بقیه بازی ها و البته قبول دارم که نسبت به نسل قبل پس رفت هایی داشته. ولی خودم از ۱۰ بهش ۹ میدم.

    بدون‍ تعصب🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸MotinRoyalknightKILLER OF GODSیه گیمر سادهOld blacksmith
  • من نیمه اول نسل نهم پلی استیشن رو به دو قسمت تقسیم میکنم:
    از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲: نمره ۹ رو میدم چون واقعا گیم های متنوع و جذاب زیادی عرضه کرد که از لحاظ کیفی درخور نسل نهم بودن مثل: god of war ragnarok, horizon forbidden west, gran turismo 7, spider man miles morales, Demon’s souls, ratchet and clank rift apart, returnal
    ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴: ۷ میدم چون تعداد این آثار کاهش یافت ولی همچنان آثاری مثل spider man 2 و astro bot بودن و سونی کمبود عناوین فرست پارتیش رو با سکند پارتی ها پر کرد که خب باعث میشه نمره ۷ رو بدم
    اگه میانگین بگیریم نمره کلیم میشه ۸

    kravinoffDatkknightamscRoyalknightیه گیمر سادهMotin
  • Siren گفت:

    ۲ از ۱۰
    اونم فقط بخاطر آستروبات تنها «بازی» پلی استیشن در نسل نهم

    arminAmirgamerEthan MarsRoyalknight
  • Reza گفت:

    درکل نسل هفت اگه ۱۰/۱۰ باشه، نسل هشت ۸/۱۰ و نسل نهم هم ۴/۱۰. این نسل دیگه مسئله سونی یا مایکروسافت نیست. کل صنعت گیم افت کرده

    🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸MotinSkeeter
  • Old Gamer گفت:

    نسلی که تکلیفش اصلا با خودش مشخص نیس…

    🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸RezaMotin
  • Death گفت:

    خیلی ها شاید مخالفت کنند ولی سونی هم این نسل خیلی ضعیفتر بود نسبت به قبل یه نگاه به تعداد بازیهای نسل قبلش بکنید و یه نگاه به تعداد بازیهای الانش که بیشتر پر شدن از ریمستر و ریمیک هایی که اصلا گیمر ها نمیخوانشون 😞
    تنها کسایی که این نسل سود کردن پی‌سی فن ها بودن خیلی از بازیهای محبوب سونی تو همین نسل به پی‌سی اومدن

    🇺🇲 Richard Nixon 🇺🇸Skeeter
  • RushFactor گفت:

    نداشتن انحصاری مناسب و تکرار مکررات در نسل ۹ پلی استیشن مانع خرید ps5 برای شخص من شد چون با توجه به اینکه ps4 دارم هنوز دلیلی نمیبینم ps5 بخرم اما به نظرم xbox در نسل حاضر و تعداد بازی ها در گیم پس شرایط بهتری برای تجربه من در نسل حاضر کرد . به نظر من پلی استیشن ۵ برای کسی خوبه که تا حالا ps3 و ps4 نداشته و امتیاز من ۴ هست

    Skeeterاپوزیسیون گیمفاRoyalknight
  • GrandWarden گفت:

    اول اینکه لطفا گپفا رو دفعات بیشتری بذارید.

    نسل نهم قطع به یقین بدترین نسل سونی تا به اینجا و سال ۲۰۲۴ هم بدترین سال گیم از ۲۰۰۰ به اینور!

    با اون شروع فوق العاده ای که سونی سر لانچ فایو داشت، از سک بوی و مایلز و دیمن سولز و ادامه فوق العاده قدرتمند با دو شاهکار ریترنال و ریفت آپارت و یکی از بهترین عناوین نسل یعنی دث لوپ (البته که زمانی بود اما به هرحال)، انتظار داشتم سونی بهترین نسلش رو بگذرونه اما متاسفانه هرچی اومدیم جلو بدتر شد. البته که ۲۰۲۲ هم سه عنوان قدرتمند رو به بازار عرضه کرد اما از همون سال ۲۰۲۲، سونی دیگه شد ناشری که سرویس محور و بازسازی رو به عناوین اورجینال ترجیح میده. نتیجتا این که طی دو سال اخیر تعداد عجیبی ریمستر بی خودی داشتیم که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
    از ۲۰۲۳ ای که تک انحصاری طی کرد و امسال که اگر استرو رو عرضه نکرده بود باید جدی جدی نگرانش میشدیم! از جهتی رونمایی نکردن از بازی های جدید و حرکت آهسته مایکروسافت به سمت ناشر چندپلتفرمی شدن، فقط کار رو خرابتر خواهد کرد و با این که از صمیم قلب امیدوارم خلافش بهم ثابت شه، ی حسی بهم میگه در ادامه باز هم حرکات عجیب تری خواهیم دید.
    در ادامه پنج انحصاری برتر نسل نهم رو لیست میکنم:

    ۵- Marvel’s Spider-man 2

    ۴- Sack boy a big adventure

    ۳- Horizon Forbidden West

    ۲- Returnal

    ۱- Ratchet & Clank: Rift Apart

    نمره: ۶/۱۰

    Vito Scaletta𝐌𝐚𝐱 𝐏𝐚𝐲𝐧𝐞navid313714TizBinRoyalknightMotin
  • Pc gamer گفت:

    حقیقتش این نسل به جز دو سه تا بازی Elden Ring/Hogwarts legacy/spiderman 2 بازی نبوده که واقعا ارزش تجربه داشته باشه در صورتی که من تو نسل هشتم حداقل بیستا عنوان رو میشناسم که ارزش تجربه کردن داشته باشه و حتی ده تاشون شاهکارن و شاید سه تاشون بهترین تجربه های عمرم باشن نسل هفتم هم همینطور بود ولی نسل ۹ واقعا فاجعه بودن هر دو کنسول

    oskol
  • Jimmy گفت:

    دوتاشونم بدرد نخور بودن به نظر من 😅

  • ۵/۱۰. فقط از لحاظ سخت افزاری این نسل خوب بوده‌(لودینگ سریع، ۶۰ فریم، صدای کم کنسول) وگرنه از لحاظ محتوا(بازی) تعریفی نداره. گیم با پایان نسل ۷ تموم شد….

    ™Patrick
  • Skeeter گفت:

    اولا تشکر بابت یک گپفای دیگه لطفا بیشتر کار بشه، اصلا کسی نیست که از پنج سال قبل راضی باشه، ایپی جدیدی ندیدیم و همچنین دنباله های جذابی هم ساخته نشد، من با اسپایدر من ۲ و رگناروک و هورایزن جدید حال نکردم خوبن مشکی ندارن ولی تکرار نسخه های قبل خودشونن چیز جدیدی ندارن برای همین انگیزه ای ندارم براشون

    Motin
  • آروین گفت:

    نسل نه تا الان حتی به نظرم کامل شروع نشده و بازی هایی هستن که برای نسل گذشته هم اشتراک گذاری میشه
    متاسفانه سود آوری برای شرکت ها و کمپانی ها هم از یه لحاظی باعث شده که اینحور بشه

    آروین
  • ALNO گفت:

    نسل ۹ نسلی بود که استودیو های AA و ایندی از AAA جلو زدن

    Motinبهنام
  • navid313714 گفت:

    قطعا هر کسی کمتر از ۸ بده بی انصافی کرده
    بابا پروسه ساخت بازی طولانی شده ، متوجه هستید آیا یا نیستید ؟
    کرونا ، بحران های جهانی مختلف ، کنسول های بین نسلی که برای اولین بار عرضه شده بودند و نیاز به پشتیبانی داشتند
    همه این ها باعث شدند این نسل خیلی خیلی طولانی تر بشه و حقیقت ماجرا اینجاست که ما در نیمه اول نسل نهم نیستیم ، بلکه در ثلث اول نسل نهم هستیم ! نسل نهم واقعی با عرضه کنسول pro به زودی شروع خواهد شد و احتمال اینکه مایکروسافت هم تصمیم بگیره کنسول بین نسلی بده هست🤷مخصوصا اگر pro در فروش موفق بشه
    من مطمئنم سونی کنفرانس طوفانی خودش رو نگه داشته تا زمان مناسبش ، پس منتظر باشید که خیلی چیزها مونده هنوز ؛)

    amscALIREZA0111
    • Mahdi Sam گفت:

      اگه می خواین خودتون رو گول بزنین که هیچی ولی در غیر این صورت این کویر محتوا رو گردن طولانی شدن پروسه ساخت انداختن یه ذره ساده لوحانه است، سونی منابعش رو پای ریمیک و ریمستر و بازی های سرویس محوری که گذاشت که یکی یکی یا کنسل شدن یا شکست خوردن، وگرنه اینسومنیاک داره هر دو الی سه سال یه بازی با کیفیت قابل قبول می سازه، آبسیدین همینطور، تیم آسوبی همینطور، گوریلا تا قبل از پروژه آنلاین همینطور، ماشین گیمز همینطور، اید سافت‌ور همینطور، فرام سافت ور همین‌طور. پروسه ساخت طولانی تر شده ولی نه اون قدر

      MotinGrandWarden
      • navid313714 گفت:

        این چیزها همیشه بوده تو صنعت گیم

      • navid313714 گفت:

        بزار یه چیز دیگه هم بگم
        الان بازیهاAAA باید بین ۵ الی ۱۰ میلیون نسخه فروش داشته باشند تا به سوددهی برسند
        خب الان مگه alan wake 2 یا starwars outlaws به سوددهی رسیدن که شما انتظار داری بقیه بازیسازها گرافیک بالا برسند ؟alan wake 2 چی کم داشت ؟
        بازیسازها این چیزها رو میبینند خب ، میگه این همه هزینه کنم تهش بشه ضرر ، خب برای چی بکنم ؟؟؟ concord مگه بزرگترین شکست سونی نشد ؟ دیگه خود سونی اش هم داره ضربه میخوره ، پس اینکه بازیها گرافیکشون پیشرفت نمیکنه ربطی به ضعف قدرت کنسول نداره ، هرچقدر زمان بگذره تعداد کنسول بیشتری موجود میشه ، کارت گرافیک های نسل نهم دست گیمرها زیادتر میشه ، بازیسازها هم خیالشون راحت تر میشه که بازیشون به سوددهی میرسه

        پس خیالت جمع ، بدونی مشکل کجاست غصه نمیخوری ، این نسل هم میشه اون چیزی که باید بشه ،فقط این چند سال باید میگذشت که گذشت !۲۰۳۰ هم نسل ده بیاد تا ۲۰۳۵ پشتیبانی از نسل نه ادامه داره به همین دلیل ها که نسل هشت تا الان ادامه داشت

  • پرهام گفت:

    بحث پیچیده ای رو مطرح کردید .
    این نسل عجیبه .
    اگر فقط این نسل رو در نظر بگیریم و اصلا کاری با نسل های قبلی نداشته باشیم ، این نسل خیلی خوبه ، خیلی خوبه . بازی هایی مثل elden ring , god of war : ragnarok , the last of us part ll , cyber punk 2077 , marvel’s spider man 2 و …
    دوال سنس هم که فوق العاده ست . خود کنسول هم مشکل خاصی نداره در کل .
    حالا اگه نسل های قبل رو در نظر بگیریم و بخوایم مقایسه کنیم ، این نسل کم میاره ، از بازی های اواخر نسل هفتم و اوایل نسل هشتم تا اواخر نسل هشتم ، به طور کلی بازی های این دو تا خیلی خوب بودن ، برای بازی های ps4 میتونیم the last of us part l , gta v , witcher 3 , uncharted 4 رو مثال بزنیم یا شاهکاری به نام RED DEAD REDEMPTION و بازی های دیگه مثل horizen zero dawn و آخرای نسل هم horizen forbidden west و …
    شاید انتشار عناوین بزرگ ۲۰۲۵ بتونه این نسل رو بزرگ تر کنه مثل gost of yotei , mafia 4 , indiana jones and the great circle , death stranding 2 و ابر غولی به نا GTA VI ( اگر عنوانی رو جا گذاشتم بگید ) . اگه بازی ها و یه سری سیاست های سونی رو در نظر نگیریم و از نظر قدرت کنسوال و دوال سنس مقایه کنیم ، ps5 طبیعتا بهتره . این نسل با ریمیک و ریمستر های عناوین ۱۰ ، ۱۲ سال گذشته همراه شده ، تبلیغات ضعیف سونی و کنسول میان نسلی بحث بر انگیزش . اگه بخوام نمره بدم تا اینجا و با چشم پوشی از عناوین سال آینده ، نمرم اینه : ۷ از ۱۰

  • The boss گفت:

    وقتی ps5 خریدم اولین بازی که انجام دادم رچت کلنک بود.با خودم گفتم این شروعشه ببین بعدا میخاد چیکار کنه.الان بعد ۳ سال میبینم همون رچت اول و آخرش بود.ریترنال هم بازی خوبی بود.ولی اسپایدرمن دو منو بشدت نا امید کرد.برای من اصلاً اون هیجان نسخه قبلی رو نداشت.بنظرم سونی تا الان رو موج موفقیت نسل قبل اومده جلو.نسل نصف شده و هنوز ناتی داگ ساکته.سانتا مونیکا لال مونی گرفته.یه گوست آو یوتای معرفی شده که اونم معلوم نیست چی بشه.سونی یه سری آی پی عالی داره که قشنگ دارن خاک میخورن.رزیستنس،سایفون فیلتر،اسلای کوپر،اینفیموس.کیلزون و خیلیای دیگه.نمره من تو این نسل بهش ۱ هستش اونم فقط بخاطر گل روی رچت کلنک

  • ammar_iraqi گفت:

    نیمه اول این نسل خیلى ضعیف بوده
    ولى 2025_2026 میتونه جبران کنه.

  • MMD گفت:

    ۵ بخاطر پلی استیشن ولی برا ولوورین و کریمزون دیزرت و خازان و فانتوم بلید بدجور هایپم

  • آدم باید حقیقتو بگه همیشه . درسته انحصاریای خوبی داشتیم ولی واقعا صنعت گیم تو نسل نهم افتضاح بود
    اگه اشتباه نکنم فقط دو یا سه تا انحصاری فرست پارتی داشتیم
    بقیه بازی هایی هم که مثل سایلنت هیل و ووکانگ انحصاریمون بودن طبق قرارداد سونی بوده با اون شرکتا
    ریمستر و ریمیک هم بیچارمون کرده تا اینجا
    امیدوارم توی نیمه ی دوم نسل نهم مثل نسل هشتم خیلی پرشکوه تر ظاهر بشه سونی چون واقعا نسل نهم تا اینجا که چندان چشمگیر نبوده و بیشتر شاهد پول پرستی و دوشیدن کاربرا بودیم چه توسط سونی چه بقیه ی شرکت ها

    MMDیه گیمر سادهMotinبهنام
  • Kingsbounty گفت:

    تا الان که من نسل ۹ ای ندیدم واقعا

  • برای همون گاد اف وار رگناروک و لست اف اس ۲ و اسپایدرمن ۲ ۷.۶

  • Jimijeyson گفت:

    متاسفانه ضعف سنگین ایکس باکس و ایپی های جدیدش مخصوصا باعث شده اینطور به نظر برسه که سونی و پلی استیشن عملکرد فوق‌العاده ای داشتن، ولی از نظر من ضعیف تمرین نسل کنسولی تا الان نسل نهمه،
    پلی استیشن:۴.۵
    ایکس باکس:۲.۵(اونم فقط به خاطر اکتیویژن و گیم پس)

    ammar_iraqi
  • صفر میدم . جزء ui زیبا چیز دیگه ای نداشت این نسل همه ِلذتی که نسل نه باید میکشیدیم در کنسول های میان نسلی کشیدیم با بازی های بهتر . سونی چسبید به جزئیاتی که اهمیتی برای گیمر نداره واقعا پردازش جزئیات برای کی اینجا اهمیت داره ایکس باکس هم تو قوطی بود با اون هلبلید مضخرفش فقط فورزا رو خوب اومد . یوبیسافت حتی از نسل هشت هم بدتر بود نسل هشت حداقل اساسین های جالب تری میداد و فورآنر هم خدا بود خداییش همراه واچ داگز و رینبو سیج . الکترونیک آرتز هم فرقی برای من یکی نداشت . اکتیویژن هم تا اینجای کار یعنی تا مدرن وارفار ۳ کالاف هاش بدتر بدتر میشدن سونی هم چسبیده به لست هورایزن و بازی های ابر قهرمانی تکراری اسکوئر انیکس جزء فاینال فانتزی آخری خدا بیامرزتش قدیم تامب ربدر میداد دئوس ایکس میداد بدتر از همه چسبیدن به یک مشت کاراکتر بی ابهت زشت و فمنیست با گرایش های متفاوت . نه کنسول های خوشگلی طراحی کردن نه بازی های خوبی طراحی کردن فقط کپکام و فرامسافتور دل رو به دریا زدن و اثر های نابی طراحی کردن سگا هم خداروشکر خیلی فعال شده

  • Saeed گفت:

    از نظر خودم تا اینجای نسل کلا پلی استیشن متوسط بود
    هم بازی شاهکار داد مثل استرو بات بیرون هم بازی اشغال مثل کانکورد
    هم یه کار میکرد تا یه مدت سر زبون ها بود بعد با یه کار مزخرف دیگه اش باز از سر زبون ها می افتاد
    ببینیم سونی توی سالهای ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ که قراره بهترین سال های گیمینگ بشن چی برامون پخت و پز کرده

  • Mmd گفت:

    وای همون باید قبول کنیم که دلیل اصلی افت کردن پلی استیشن نبود ی رغیب قویه که سونی بترسه ممکنه ازش عقب بیفته دقیقا همین اتفاق باعث جذاب بودن نسل هفت و هشت شد
    جدا از اون این سیاست های غرب و کارایی که سوییت بیبی داره تو کل ویدیو گیم انجام میده باعث شده سازنده های بازی فقط براشون نمره ها و بودجه ای که گیرشون میاد مهم باشه نه نظر مردم باز حداقل خدارو شکر شرقیا هنوز گرفتار این چیزا نشدن

  • Old_player گفت:

    نسل نهم کنسول‌های بازی با معرفی پلی استیشن ۵ از سونی و ایکس باکس سری ایکس و سری اس از مایکروسافت آغاز شد. این نسل از کنسول‌ها با تمرکز بر بهبود گرافیک، سرعت بارگذاری و تجربه کاربری، تحولی بزرگ در دنیای بازی‌های ویدیویی ایجاد کرده است
    پلی استیشن ۵ با پردازنده قوی AMD و گرافیک پیشرفته، بازی‌ها را با کیفیت 4K به اجرا درمی‌آورد. استفاده از SSD سریع باعث کاهش زمان بارگذاری بازی‌ها شده و تجربه‌ای روان‌تر برای بازیکنان فراهم کرده است. کنترلر جدید DualSense با ویژگی‌های حسی پیشرفته، تجربه لمسی بازی‌ها را بهبود بخشیده و تعامل بیشتر با بازی‌ها را فراهم کرده است. سونی همچنین با ارائه بازی‌های انحصاری مانند “Demon’s Souls” و “Spider-Man: Miles Morales” توانسته است توجه گیمرها را جلب کند از ان طرف
    ایکس باکس سری ایکس با قدرت پردازشی بالا و گرافیک پیشرفته، تجربه بازی بی‌نظیری را ارائه می‌دهد. این کنسول نیز از SSD سریع بهره می‌برد که زمان بارگذاری بازی‌ها را به حداقل می‌رساند. ایکس باکس سری اس نیز با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر و ابعاد کوچکتر، گزینه‌ای جذاب برای کسانی است که به دنبال تجربه بازی‌های نسل نهم با هزینه کمتر هستند. مایکروسافت با ارائه خدماتی مانند Xbox Game Pass که دسترسی به بیش از ۱۰۰ بازی را فراهم می‌کند، تجربه‌ای متنوع و جذاب را برای کاربران خود به ارمغان آورده است این سرویس با ارائه بیش از ۱۰۰ بازی از جمله بازی‌های انحصاری روز اول انتشار، توانسته است به یکی از بهترین سرویس‌های اشتراکی بازی تبدیل شود. امکان بازی ابری و دسترسی به EA Play نیز از دیگر مزایای این سرویس است. هزینه اشتراک این سرویس از ۹.۹۹ دلار شروع می‌شود و برای Xbox Game Pass Ultimate به ۱۴.۹۹ دلار می‌رسد و در سمت مقابل playstation plus با ارائه بازی‌های رایگان ماهانه، تخفیفات انحصاری و دسترسی به بازی‌های آنلاین، همچنان جذاب و مفید است. هزینه اشتراک ماهانه PlayStation Plus از ۹.۹۹ دلار شروع می‌شود و برای PlayStation Plus Premium به ۱۷.۹۹ دلار می‌رسد.
    با تمام قدرت سخت افزاری و نرم افزاری در نسل ۹ عدم استفاده از این موقعیت خوب و عدم ارایه بازیهای مهیج مانند نسلهای ۷و۸ میتوان ۱-هزینه بالای ساخت بازی و عدم ریسک پذیری بازیسازها برای اطمینان از بازگشت سرمایه و ۲-جنبشهای woke که مخصوصا از سال ۲۰۲۰ قدرت بیشتری پیدا کردند و دخالت اشکار در طراحی و اجرای بازیها را نام برد
    امید است با اتفاقهای روزهای اخیر و ارایش سیاسی جدید حاکم بر قله مدیا دنیا شاهد بازگشت ارزشهای اخلاقی و ابتکار در صنعت مدیا و هنر مخصوصا در صنعت بازی باشیم ببخشید طولانی شد

    Reza
    • Reza گفت:

      داداش کاش داستان انحصاری بود این شرکت حتی به طرفداری نسل ۸ که کنسولش داشتن رحم نکرد هرچی بازی داد بیرون بین نسلی نکرد سر رزیدنت ایول ریمک۴ انقدر بی عرضه بودن بازی رو ps4 پورت شد رو ایکس باکس وان عرضه نشد الان ۵ سال از نسل گذشته یه بازی درست حسابی بیرون نداد هرچی انحصاری داشته این نسل تا الان یدونه اش بیرون نداد

      Old_player
گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن - گیمفا