نقد و بررسی بازی Call of Duty Black Ops 6
استودیوهای Treyarch و Raven Software پس از ۴ سال غیبت، هفته گذشته سرانجام نسخه جدید و موردانتظار سری Black Ops را منتشر کردند. آیا این بازی توانسته آنطور که طرفداران انتظار داشتند، سری را به اوج بازگرداند؟ برای پاسخ به این پرسش، با نقد و بررسی ما همراه باشید.
پس از Call of Duty Modern Warfare 3، بسیاری دیگر امیدی به نسخههای جدید Call of Duty نداشتند. بخش داستانی فاجعه، بخش چندنفره تماما ریمستر شده و یک بخش زامبی بیهویت دست به دست هم دادند تا Modern Warfare 3 و Sledgehammer را در زبالهدان تاریخ سری بیندازند. اما Black Ops 6 از همان ابتدای معرفی، واکنشهای خوبی داشت. تمرکز بالای سازندگان روی بخش داستانی، بازگشت شکوهمندانه حالت Round-Based به زامبی و یک بخش چندنفره سرگرمکننده در کنار فرصت ۴ ساله استودیوهای سازنده، توانست اشتیاق جامعه خسته Call of Duty را بازگرداند. در ادامه به بررسی بخشهای مختلف Black Ops 6 خواهیم پرداخت، در بیایید قسمتی از بازی را بشکافیم که سال گذشته مورد نفرت بازیکنان قرار گرفته بود، کمپین.
داستان بازی Black Ops 6 در دوران اوج و نهایی جنگ خلیج فارس روایت میشود. با وجود این که برخی از ماموریتها در مناطق مربوط به این جنگ جا دارند، اما داستان به مانند Black Ops Cold War مستقیما وقایع مهم آن زمان را دنبال نمیکند و به موضوع اصلی پایبند میماند. داستان از کویت آغاز میشود، یک گروه عملیاتی CIA متشکل از تروی مارشال (Troy Marshall)، جین هرو (Jane Harrow) و پروتاگونیست جدید سری، ویلیام “کیس” کالدرون (William “Case” Calderon)، باید وزیر دفاع عراق را که با کاروانی وارد کویت میشود، دستگیر و تحویل CIA دهند. پس از انفجار کاروان، تیم موفق به پیدا کردن شخص موردهدف میشود اما یک گروه مرموز آمریکایی با نام Pantheon، آنها را محاصره میکند. پس از چندین درگیری و اتفاقات غیرمنتظره، با راسل ادلر (Russell Adler) رو به رو میشویم، شخصیت محبوب Black Ops Cold War که ۱۰ ماه پیش متهم به خیانت به ایالات متحده شده و اکنون در حال فرار است. او مدعی میشود که CIA دیگر قابل اعتماد نیست و توسط Pantheon اداره میشود. پس از بازگشت به CIA، تروی مارشال توبیخ میشود و فرانک وودز (Frank Woods) پس از شنیدن حرفهای ادلر، تصمیم میگیرد به او اعتماد کند تا درباره اهداف Pantheon تحقیق کنند. به گفته خود وودز، او هیچگاه اتهاماتی که به ادلر زده شدند را باور نکرد، ادلر پس از وقایع سال ۱۹۸۶ بازی Black Ops 2، متهم به همکاری با رائول منندز (Raul Menendez) و لو دادن جزئیات عملیاتی CIA شده بود، عملیاتی که در نتیجه آن الکس میسون (Alex Mason) و جیسون هادسون (Jason Hudson) کشته و فرانک وودز به شدت مجروح شد.
پلات و اهداف کلی بخش داستانی Black Ops 6 مشابه دیگر عناوین این سری است، به حدی که در برخی نقاط داستان طرفداران قدیمی سری احتمالا میتوانند قدمهای بعدی را حدس بزنند. اما روایت بدون عجله و غیرمنتظره این داستان، هیجان آن را حفظ میکنند. این روشی است که در عناوین قدیمی Black Ops و Call of Duty به وفور دیده میشود، در Black Ops 1 بازیکن در اواسط بازی میتوانست با استناد به گفتههای بازجو و ماموریتها، پیچش نهایی داستان را حدس بزند اما نحوه ارائه آن به قدری جذاب بود که حس غافلگیری با وجود اطلاع از وقایع، ساخته میشد. با داشتن یک گیمپلی ۹ ساعته، Black Ops 6 برخلاف Black Ops Cold War در تحویل پیچشهایش عجله نمیکند و به بازیکن اجازه و فرصت میدهد بیشتر راجع به منطقهای داستانی و شخصیتها فکر کند و در نتیجه بیشتر در داستان غوطهور شود. اتصال داستان بازی به وقایع تاریخی و احترام به آن که امضای عناوین قدیمی Black Ops است نیز نقش مهمی در غوطهوری دارد.
Black Ops 6 با داشتن فاصلهای ۵ ساله با وقایع ۱۹۸۶ بازی Black Ops 2 که در طی آن شخصیتهای محبوب سری به قتل رسیدند، به چندین شخصیت کاریزماتیک جدید احتیاج داشت. تروی مارشال، جوانی که به وودز به چشم الگوی خود نگاه کرده و با وضعیت کنونی او همدردی میکند. مارشال ریاست تیم را در هنگام عملیات برعهده دارد و با کمک وودز، قدمهای بعدی را تعیین میکند. سواتی دوما (Sevati Dumas)، قاتلی مراکشی که پیشتر به گروهی مافیایی به نام The Guild خدمت میکرده اما پس از چندین سری اتفاقات، دوما از آن گروه جدا میشود. فیلکس نیومن (Felix Neumann)، عضو سابق اشتازی که در زمان همکاری با این سازمان، قاتلی بسیار بیرحم بوده اما پس از تحولی درونی، از کشتار جلوگیری میکند. نیومن جذابترین شخصیت جدید Black Ops 6 است چون بازی برای تشریح گذشتهاش از داستانگویی استفاده نمیکند و با ایجاد گفتگوهای فلسفی با او، کیس و بازیکن را در کنار نیومن گذاشته و آنها را با یکدیگر مقایسه میکند.
طراحی مراحل، ابزار دیگری است که روایت Black Ops 6 از آن استفاده میکند. استودیوی Raven Software با Black Ops Cold War و پیشتر Treyarch با Black Ops 2، در برخی از ماموریتهای خاص روایت را به طور کامل با مراحل همراه کرده بودند و نتیجه آن همیشه عالی بوده است. در سریای که ماموریتها به رفتن از یک اتاق به اتاقی دیگر و کشتن گروهی از دشمنان خلاصه میشوند، داشتن آثاری که از این فرمول تکراری فرار میکنند یا آن را گسترش میدهند، بسیار ارزشمند است. Black Ops 6 در این زمینه مسیری که Black Ops Cold War هموار کرده بود را ادامه میدهد، بازی نسبت به تصمیمات جزئی شما در طی گیمپلی پاسخ میدهد و از وجود یک فرد آگاه در جای پای شخصیتها اطلاع دارد. مثال بسیار خوب این طراحی را در مرحله ششم که Emergence نام دارد میبینیم. در این مرحله کیس باید ۴ کارت را در ۴ بخش یک ساختمان پیدا کند و در حین انجام آن، پرده از یک راز مهم بر دارد. به دست آوردن آن ۴ کارت عملا همان فرمول قدیمی رفتن به یک اتاق و کشتن دشمن است، اما سازندگان با شخصیتسازی برای دشمنان، چگونگی مواجهه با آنها، طراحی بصری هدفمند و متفاوت بودن مسیرهای رسیدن به هر بخش، به این گیمپلی و طراحی قدیمی جلا بخشیدهاند.
از منظر گیمپلی، بخش داستانی Black Ops 6 همان طور که Raven Software پیش از عرضه گفته بود، به بازیکن ابزارها و راههای متفاوتی برای برخورد با دشمنان میدهد. اکثر ماموریتهای بازی هم به شکل مخفیکاری و هم درگیری مستقیم قابل انجام هستند و بازی محدودیتی نمیسازد. حتی شخصیتها نیز این موضوع را به بازیکن یادآوری میکنند و این نکته بسیار مهمی است، در عناوین قدیمی Call of Duty بسیاری از مراحل خروج بازیکن از گیمپلی مخفیکاری را سرزنش و تنبیه میکردند و این رفتار باعث میشد بازیکنان احساس کنند به هدف کامل در آن مرحله نرسیدهاند. در هر مرحله چندین سری تجهیزات مانند RC-XD، C4، Adrenaline Stim و انواع مختلف نارنجک و چاقو در اختیار بازیکنان قرار داده میشود تا آنها گزینههای بیشتری در هنگام درگیری داشته باشند.
یکی از بهترین ویژگیهای جدید کمپین Black Ops Cold War، بخش Safehouse بود. در Black Ops 6، این بخش با وسعت بسیار بزرگتری بازگشته است. پس از جدایی فرانک وودز و تیمش از CIA در ابتدای داستان، آنها به عمارتی در بلغارستان میروند که در گذشته منطقهای عملیاتی برای سازمان KGB بوده است. در Safehouse بازیکنان میتوانند معماهای متعددی را حل کنند تا به اتاقهای مخفی آن دسترسی داشته باشند. حل کردن این معماها در کنار فضای جذاب Safehouse، شما را به یاد برخی عناوین سری Resident Evil خواهد انداخت! در ماموریتها، بازیکنان میتوانند با جمعآوری پول و آوردن آنها به Safehouse، قابلیتهای جدیدی از گیمپلی خریداری کنند یا قابلیتهای کنونی را ارتقا دهند. با این سیستم، بازیکنان به گشت و گذار در مراحل تشویق میشوند.
در مجموع، بخش داستانی Black Ops 6 با وجود انتظارات کم طرفداران و استانداردهای پایین کنونی، توانسته به یکی از بهترینها در سری تبدیل شود. روایت هیجانانگیز آن به لطف شخصیتهای جذاب و طراحی مراحل هدفمند، قطعا در خاطر طرفداران باقی میماند و با توجه به پایانبندی آن، احتمالا شاهد دنبالهای برای داستانش خواهیم بود. گیمپلی این بخش با دادن اختیار تمام به بازیکنان به همراه سیستم پول و پیشرفت و چالشهای مختلف و اختصاصی برای هر مرحله، تکرارپذیری مناسبی به این بخش داده است. Black Ops 6 یک بازگشت تمام عیار برای بخش داستانی محسوب میشود و تجربه آن به تمام طرفداران سری Black Ops پیشنهاد میشود.
بخش زامبی Black Ops 6 موردانتظارترین قسمت بازی برای من و بسیاری از طرفداران قدیمی بود، پس از افتضاح Vanguard و بخش زامبی عجیب و غریب Modern Warfare 3، استودیوی Treyarch برای بازی خودش انتظارات بالایی ساخت، بازگشت حالت Round Based، شخصیتهای اختصاصی و یک سیستم پیشرفت جدید، همه را مشتاق کرد.
Black Ops 6 با دو نقشه Liberty Falls و Terminus منتشر شد. Terminus مرکز اصلی تبلیغات Treyarch بود، نقشهای واقع در جزیره Terminus در دریای فیلیپین که سالهاست توسط CIA به عنوان یک سایت سیاه استفاده میشود. پس از دستگیری تیم Requiem توسط ادوارد ریکتوفن (Edward Richtofen) در انتهای Black Ops Cold War، آنها به این جزیره منتقل شدند. حال در Black Ops 6، پس از تحمل ۶ سال حبس، دکتر ویلیام پک (William Peck) تیم Requiem را آزاد میکند اما پس از آزادی، پورتالی در جزیره باز میشود که گله زامبیها را میآورد. گروه تحقیقاتی پروژه جنیس (Project Janus) از هم میپاشد و تیم Requiem باید از جزیره فرار کند. داستان بخش زامبی در Black Ops 6 پیشرفت چشمگیری داشته است، داشتن شخصیت اختصاصی در Terminus و دیالوگهای منطقیتر نسبت به Black Ops Cold War، داستان را بیشتر به تعاملات بین شخصیتها منتقل کرده و دیگر برای فهم کامل داستان نیاز نیست به کالیکتبلها مراجعه کنیم. ۴ شخصیت اختصاصی اگر چه به اندازه گروه قدیمی جذاب و کاریزماتیک نیستند، اما دیالوگهای خوبی دارند و صحبتهایشان با یکدیگر، تجربهای منحصر به فردتر از Black Ops Cold War میسازند.
نقشه Liberty Falls در بسیاری از تصمیمات طراحی، نقطه مقابل Terminus محسوب میشود. این نقشه طراحی نسبتا ساده و قابل فهمتری دارد، فضاهای آن بسیار بازتر هستند و ماموریت آن یا همان ایستر اگ اصلی، آسانتر است. Liberty Falls برای بازیکنان جدید زامبی یا کسانی که میخواهند بدون توجه به دیالوگها و داستان زامبی بکشند عالی است.
وقایع Liberty Falls چند ساعت پس از Terminus رخ میدهند. Liberty Falls که شهری کوچک در ایالت ویرجینیای غربی است و توسط CIA برای پروژه جنیس استفاده میشده، مورد هدف گله زامبیها قرار گرفته است.
هر دو نقشه Liberty Falls و Terminus بزرگترین نقطه قوت بخش زامبی Black Ops 6 هستند، پس از ۶ سال نقشههای زامبی که عمدتا ریمستر یا ریمیک از نقشههای قدیمی یا تکههایی از بخشهای چندنفره یا داستانی بودند، بالاخره Treyarch در هنگام عرضه بازیاش نقشههای تماما اوریجینال و پرجزئیات در اختیار بازیکنان قرار داده است. همچنین اهداف مختلف طراحی در هر دو نقشه، باعث شده هر کدام هویتی اختصاصی داشته باشند پس Black Ops 6 هم از نظر مقدار محتوای زامبی و هم کیفیت آن محتوا، اثر موفقی است.
از نظر فعالیتها و ایستر اگ، Liberty Falls و Terminus احتمالا از رکوردداران تعداد ایستر اگهای فرعی در سری هستند. ایستر اگهای اصلی نیز برخلاف Black Ops Cold War، نیازمند انجام کارهای خستهکنندهای مانند پیدا کردن چند پیکسل متفاوت در بین ۱۰ آیتم که در نقشه FirebaseZ دیدیم نیستند.
گیمپلی بخش زامبی Black Ops 6 به لطف سیستم جدید Augment و تجهیزات محبوب و متنوع، عمیقتر از همیشه شده است. پیش از ورود به هر نقشه، بازیکنان میتوانند یک Perk، Ammo Mod یا Field Upgrade را انتخاب کنند تا با پیشرفتشان در نقشه، Augmentهای جدیدی برای آن به دست بیاورند. سپس با باز کردن Augment، هر کدام از Perkها، Ammo Modها و Field Upgradeها یک Augment اصلی و فرعی خواهند داشت که قابلیتها جدیدی به آن اعطا میکند. به عنوان مثال برای Jugger Nog، بازیکنان میتوانند انتخاب کنند که Armor به طور کامل ضربات وارد شده از پشت را دفع کند، یا مثلا PhD Flopper در هنگام لیز خوردن فعال شود. به طور کلی، سیستم Augmentها نسخهای پرجزئیاتتر از سیستم پیشرفت Black Ops Cold War است، با این تفاوت که بازیکنان قابلیتها را خودشان انتخاب میکنند و استایلهای متنوعی برای مبارزه ساخته شود.
آدامسهای جادویی و محبوب Black Ops 3 نیز پس از ۹ سال راه خود را به Black Ops 6 پیدا کردند! GubbleGumهای بازی Black Ops 6 عمدتا مشابه Black Ops 3 هستند اما چندین مورد جدید به منظور استفاده از سیستمهای مدرن در بازی وجود دارند. خوشبختانه Black Ops 6 بسیار سخاوتمندتر از Black Ops 3 است و با پیشرفت عادی در بازی، GubbleGumها را به بازیکنان میدهد و دیگر نیازی به قمار با دکتر مانتی نیست. البته به گفته Treyarch، بهزودی بخشی در فروشگاه بازی برای پکهای GubbleGum در دسترس قرار میگیرد.
در مجموع، بخش زامبی Black Ops 6 به مانند بخش داستانی یک بازگشت تمام عیار است، نقشههای باکیفیت در کنار معرفی سیستمهای جدید و بازگشت سیستمهای قدیمی مانند GubbleGum و گیمپلی جذاب، هم برای طرفداران Black Ops Cold War و هم طرفداران سرسخت قدیمی سرگرمکننده خواهد بود.
ترکیب سیستمهای کلاسیک با مکانیکهای مدرن، این جمله را میتوان خلاصهای مناسب برای بخش چندنفره Black Ops 6 دانست. Treyarch با بازگرداندن سیستم پیشرفت کلاسیک Prestige، تجهیزات قدرتمند قدیمی و طراحی کلی نقشهها و قرار دادن آنها در کنار سیستم حرکتی Omnimovement، پایه بسیار خوبی برای بخش چندنفره قرار داده است و در ادامه به جزئیات هر بخش ذکر شده میپردازیم.
سیستم Prestige کلاسیک، شاید بهترین و مهمترین نقطه قوت بخش چندنفره باشد. با Modern Warfare 2019 و عرضه فصلی محتوا، سازندگان سری تصمیم گرفتند Prestige کلاسیک را کنار بگذارند اما حالا پس از ۶ سال این سیستم بهتر از همیشه بازگشته است. Black Ops 6 دارای ۱۰ سطح Prestige بوده و پس از پایان آن، بازیکنان وارد Prestige Master میشوند، در هر سطح از Prestige، هدایای بسیار باکیفیتی وجود دارند که هر بازیکنی را وسوسه میکند. از نظر محتوا و اسکینهای رایگان، Black Ops 6 به لطف Prestige کلاسیک، بهترین نسخه سری است.
از نظر تجهیزات و سندباکس، Black Ops 6 مقدار محتوای خوبی در عرضه داشته است. ۱۸ عدد Scorestreak، ۱۱ عدد Field Upgrade، ۲۱ عدد Perk، ۹ عدد Lethal، ۸ عدد Tactical و ۳۳ اسلحه، محتواهای سندباکس Black Ops 6 هستند و تقریبا تمام آنها از قدرت خوبی برخوردارند. Black Ops 6 سیستم Scorestreak افتضاح Black Ops Cold War را کنار گذاشته است، این امر در کنار کیفیت بالای Scorestreakها، به دست آوردن و استفاده از آنها را هیجانانگیز میکند. Field Upgradeها نیز قدرتمندتر از همیشه هستند؛ Morphine Injector، قابلیت منفور Last Stand که طرفداران قدیمی قطعا آن را به خاطر دارند بازمیگرداند و Sleeper Agent، به بازیکن اجازه میدهد در مدت زمان محدودی در تیم مقابل بازی کند. Perkها از یک سیستم جدید Specialty استفاده میکند و نحوه استفاده از آن به این شکل است که اگر سه Perk انتخابی از یک گروه باشند، یک قابلیت اضافه و مربوط به آن گروه به بازیکن داده میشود. در مجموع، طراحی کلاسها و سندباکس بخش چندنفره Black Ops 6 با بازگرداندن بسیاری از تجهیزات قدیمی و معرفی تجهیزات قوی جدید، عمیقتر و پرمحتواتر از Call of Dutyهای چند سال اخیر ظاهر میشود. بازیکنان بایستی درباره ساختن کلاسهای خود فکر کرده تا بهترین تجهیزات و اسلحهها را برای هر شرایطی انتخاب کنند.
Black Ops 6 با ۱۶ نقشه عرضه شد، ۱۲ نقشه عادی و ۴ نقشه Strike. همان طور که Treyarch در بازاریابی گفته بود، تمام این نقشهها از طراحی ۳ خطی بهره میبرند. این طراحی ۳ خطی باعث میشود که بازیکنان به راحتی نقشه را یاد بگیرند و از اتصالات میان آنها بهره ببرند، پس منطقی است این طراحی که از زمان عرضه Call of Duty World at War مورد استفاده Treyarch قرار میگرفته در Black Ops 6 نیز وجود داشته باشد. در حالی که این سادگی در عمده نقشههای عادی دیده میشود، برخی از آنها طراحی بسیار عجیب و غیربهینهای دارند. دو نقشه Vorkuta و Red Card، بدترین نقشههای Black Ops 6 هستند، برخی از سه خط و مسیر این نقشهها به چندین تکه بسیار کوچک تقسیم شده که یک درگیری سردردآور با دشمنان به وجود میآورند، دیگر مسیرها یا با کاور حداقلی هستند، یا مکانهای قدرت ناعادلانه دارند. در مسیر مرکزی Vorkuta، نزدیک به ۳ مکان با زاویه دید وسیع و کاور وجود دارند، این سه نقطه مکانهای فوقالعادهای برای تکتیراندازان هستند و این طراحی تعادل میان دو سمت نقشه را به هم ریخته است. کیفیت پایین برخی از نقشهها و اندازه نسبتا مشابه هر ۱۲ نقشه اصلی، یک مجموعه نقشه کمتنوع را به وجود آورده است. البته همانطور که در ابتدای بحث نقشهها ذکر شد، این مشکلات در تک تک نقشهها دیده نمیشوند، برخی از آنها مانند Skyline، Protocol، Vault و تمام نقشههای Strike، جزو سرگرمکنندهترین نقشههای چند سال اخیر هستند، اما اگر به تمام نقشهها در قالب یک مجموعه نگاه کنیم، متوجه ضعف تنوع خواهیم شد.
بازی Black Ops 6 با ۹ حالت و پلیلیست Hardcore منتشر شد و چندی پیش حالت محبوب Infected نیز در دسترس قرار گرفت. با وجود این که تمام حالتها سرگرمکننده هستند، اما کمبود حالتهای جدید، به مانند نسخههای اخیر سری در Black Ops 6 نیز دیده میشود. تنها حالت جدیدی که با این بازی معرفی میشود Kill Order است که با وجود جذابیت بالا، برای یک اثر جدید کافی نیست.
«حرکت» در Call of Dutyهای چند سال اخیر موضوع داغی بوده و Black Ops 6 با معرفی Omnimovement، آتش این بحثها را بیشتر کرده است. سیستم حرکتی Omnimovement به بازیکنان اجازه میدهد تا در هر جهت بدوند، لیز بخورند و بجهند. با این سیستم، سرعت حرکت بازیکنان بیشتر از همیشه است و میتوانند راههای زیادی را در هنگام مقابله با دشمنان انتخاب کنند. Omnimovement به همه بازیکنان و بدون در نظر گرفتن سطح مهارتشان، توانایی حرکت میدهد. دیگر برای انجام حرکاتی مانند Slide Cancel نیازمند تمرین و زدن Combo نیستید، با سیستم جدید این گونه اعمال در انحصار بازیکنان بسیار خبره قرار ندارند.
با افزایش سرعت عادی حرکت، Treyarch طی تصمیمی عجیب، Tactical Sprint را نیز برای Black Ops 6 معرفی کرده است. ترکیب Tactical Sprint و Omnimovement، سرعت را به اندازه غیرضروری و مخربی بالا میبرد. در حین گیمپلی و درگیریهای عادی، حضور Tac Sprint چندان مهم نیست اما وقتی در نقشههای کوچک بازی میکنید، نقش مخرب آن را تماشا میکنید. پس از هر بار مردن، مکان اسپاون شخصیت شما در همان لحظه تعیین میشود و فاصله نسبتا کوتاهی میان مرگ تا اسپاون وجود دارد. Tac Sprint به بازیکنان رقیب اجازه میدهد تا در همان فاصله کوتاه، خودشان را نزدیک کنند و در نتیجه شاهد اسپاونهای غیربهینه و عجیبی خصوصا در نقشههای کوچک هستیم. البته که سیستم اسپاون بازی بیایراد نیست و حتی برخی مواقع در نقشههای بزرگ نیز مکانهای پرسش برانگیزی را انتخاب میکند، اما Tactical Sprint باعث تشدید این مشکل میشود.
Call of Duty Black Ops 6
Black Ops 6 بهترین Call of Duty در سالهای اخیر و اثبات این است که سازندگان این سری نیازمند یک دوره ۴ ساله برای توسعه هستند. بخش داستانی Black Ops 6 در حد و اندازه بهترینهای کل سری ظاهر میشود و با روایتی جذاب و گیمپلیای تکرارپذیر، تجربهای به یادماندنی برای طرفداران رقم میزند. بخش زامبی سرانجام توجهای که لایقش بوده را از سازندگان و طرفداران دریافت کرده و هر دو نقشه منتشر شده، باکیفیت و منحصر به فرد هستند. بخش چندنفره با وجود داشتن مشکلات تنوع در حالتها و نقشهها، مکانیکهای پایه و سندباکس قدرتمندی دارد، خوشبختانه مهلکترین مشکلات این بخش قابل حل هستند و استودیوی Treyarch در طول فصول آینده، میتواند بسیاری از آنها را برطرف کند.
نکات مثبت:
- بخش داستانی به لطف روایت بدون عجله و غیرمنتظره، شخصیتهای خوب و استفاده از وقایع زمان، جذاب است
- طراحی مراحل هدفمند است و فرمول قدیمی سری را گسترش میدهد
- گیمپلی بخش داستانی به تصمیمات بازیکن احترام میگذارد و با ارائه ابزار متنوع، اجازه میدهد هرگونه دوست دارید با شرایط برخورد کنید
- بخش Safehouse معماهای جذابی دارد و سیستم پیشرفت آن بازیکنان را تشویق به گشت و گذار در مراحل میکند
- محتوای مناسب بخش زامبی و کیفیت بالای آن
- دو نقشه زامبی Liberty Falls و Terminus طراحی بسیار خوبی دارند و اهداف مختلف سازندگان برای آنها، دو تجربه منحصر به فرد به وجود آورده است
- فعالیتهای فرعی بسیار بالا در هر دو نقشه Terminus و Liberty Falls
- سیستم پیشرفت Augment بخش زامبی بسیار مطلوب بوده و به بازیکنان اجازه میدهد بر اساس نحوه بازی کردنشان قابلیتهای خود را انتخاب کنند
- بازگشت سیستم کلاسیک Prestige و هدایای رایگان فوقالعادهای که با استفاده از آن به دست میآید
- سندباکس متنوع و پرمحتوای بخش چندنفره باعث میشود ساختن کلاس به آسانی چند سال اخیر نباشد
- سیستم حرکتی Omnimovement به تمام بازیکنان اجازه میدهد در عین سادگی، بیشترین کنترل و توانایی را روی حرکت خود داشته باشند
نکات منفی:
- برخی نقشههای بخش چندنفره تنوع کمی داشته و برخی دیگر از آنها طراحی بسیار ضعیفی دارند
- کمبود حالتهای جدید در بخش چندنفره
- سیستم اسپاون چندان بهینه نیست و ترکیب Tactical Sprint با Omnimovement، باعث تشدید این مشکل شده است
۸.۸
این بازی روی PS5 و بر اساس کد ارسالی ناشر (Activision) تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- ۱۵ مشکل بزرگ سری GTA که طرفداران سرسخت نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مدیرعامل مایکروسافت: به عرضه بازیهای خود برای پلتفرمهای دیگر ادامه خواهیم داد
- ویدیو: مقایسه Call of Duty Black Ops 6 روی PS5 و Xbox Series X/S [زیرنویس فارسی]
- نقدها و نمرات بازی Dragon Age: The Veilguard منتشر شدند
- رسمی: سونی دو استودیوی Neon Koi و Firewalk، سازنده Concord، را تعطیل کرد
- حقوق مدیر عامل مایکروسافت پس از اخراج ۲۵۰۰ نفر از کارکنان بخش گیمینگ، به ۷۹ میلیون دلار افزایش یافت
- کوجیما: میخواهم بازیهایی خلق کنم که فضاییها از آنها لذت ببرند
- نقدها و نمرات بازی Call of Duty: Black Ops 6 منتشر شدند
- بیش از ۸۰ بازی برای PS5 Pro بهینه شدهاند
- گزارش: کارگردانان بازی Marvel’s Wolverine نقش خود را رها کردند
نظرات
نقد بشدت ضعیفی بود هیچ چیزی راجع به گرافیک بازی هم ننوشتید
پناه بر خدا، در عرض ۲ دقیقه (از ۱۷:۲۷ تا ۱۷:۲۹) هم ۳.۴ هزار کلمه نقد رو خوندی و هم نتیجهگیری کردی به شدت ضعیفه؟
بی هویتای گیمفا رو دست کم گرفتی؟
این است قدرت شیشه 👆
سبحان الله ایشون رکورد سریعترین تندخوان جهان رو زدن
https://uupload.ir/view/inshot_20241031_182443762_bo6t.mp4/
دقیقا یاد همین افتادم 😂
? barry allen
جهت اطلاع
نقد فقط اون کادر اخر متن نیست :)
دهمت سرویس🤣🤣🤣🤣
در کل مولتیو گند زدن ولی بقیش عالیه
به به مثل اینکه اکتی پختو پز کرده 👏
بعده گنده بزرگه مدرن وارفر ۳ نصبت به کمپین های کالاف دیوتی بدبین شده بودم
ولی ی گیم خوب اینطوری ورق رو برگردوند و باری دیگر مارو غرق دنیای کالاف دیوتی کرد 🔥💚🤝💙
خوش به حال دوستانی ک گیم پس دارن و دمه مایکرو گرم ک این لطف بزرگ رو در حق طرفدارانش در ایکس باکس کرد …
امیدوارم همینطوری ادامه بدن
🟢 همیشه Treyarch کار درست بوده
✅ اینم که عالی خلق کرده 👌🏻👍🏻💪🏻💚
بعضی دوستان میگفتن دیگه جایی برای پیشرفت این سری نیست و منظورت از تنوع توی کالاف چیه و فلان
بفرما وقتی بشینی روی بازی قشنگ فکر کنی همین میشه
حالا اینم ایرادات خودشو داره ولی برای قدم اول خیلی خوبه
حدود چهار روزه دارم پلی میدم و واقعا باورم نمیشه اینو اکتیویژن بیرون داده بشه :))))) در مقایسه با افتضاح مدرن وارفر ۳ راحت صد هیچ جلوتره و تا اینجا که دارم حسابی ازش لذت میبرم.