روزی روزگاری؛ نگاهی به بازی خاطرهانگیز Turok 2008
اگر از طرفداران مجموعه خاطر انگیز Turok هستید، اکنون زمانش رسیده تا همراه یکدیگر دفترچه خاطرات را ورق بزنیم.
مجموعه Turok یکی از آثار به یادماندنی دنیای بازیهای ویدیویی است که نخستین بار در سال ۱۹۹۷ وارد بازار شد. این بازی که از کتابهای مصور دهه ۱۹۵۰ الهام گرفته شده، داستان یک شکارچی به نام Turok را روایت میکند؛ شخصیتی که در یک دنیای موازی پر از دایناسورها، موجودات ماقبل تاریخ و دشمنان مرموز به نبرد میپردازد. دنیای بازی ترکیبی از طبیعت وحشی، خطرات غیرمنتظره و موجودات عظیمالجثه است که بازیکن را به اعماق یک تجربه پرماجرا و هیجانانگیز میکشاند. یکی از نقاط قوت اصلی Turok استفاده نوآورانه از سلاحهای متنوع و پیشرفته بود که به بازیکن اجازه میداد با روشهای مختلف با دشمنان مقابله کند. ترکیب اکشن سریع، معماهای محیطی و طراحی مراحل پیچیده، جذابیتی فراتر از یک تیراندازی ساده به بازی بخشیده است. Turok 2: Seeds of Evil، نسخه دوم این مجموعه که یک سال بعد منتشر شد، نه تنها موفقیت نسخه نخست را تکرار کرد، بلکه با بهبود گرافیک و افزودن عناصر جدید به تجربه بازی، توانست تحسین بیشتری به دست آورد.
هرچند که نسخههای بعدی Turok نتوانستند همان جاذبه و نوآوریهای اولیه را حفظ کنند و به تدریج از صحنه اصلی بازیهای ویدیویی خارج شدند، اما این مجموعه همچنان بهعنوان یکی از آثار نوستالژیک در یادها باقی مانده است. بازگشت به جهان ماقبل تاریخ با ترکیبی از ماجراجویی و خطرات دائمی، تجربهای است که بسیاری از بازیکنان قدیمی همچنان از آن بهعنوان یکی از بهترین خاطرات دوران بازیهای اولیه یاد میکنند.
این جهان وحشی
نسخه Turok که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، تلاشی بود برای احیای این مجموعه محبوب و بازگرداندن آن به دنیای مدرن بازیهای ویدیویی. این نسخه توسط استودیو Propaganda Games توسعه و با همکاری کمپانی Disney Interactive برای کنسولهای نسل هفتم مانند Xbox 360 و PlayStation 3 و همچنین رایانههای شخصی منتشر شد. برخلاف نسخههای پیشین که در دنیایی خیالی و موازی جریان داشتند، داستان نسخه ۲۰۰۸ در آیندهای علمی تخیلی رخ و دنیایی بسیار پیشرفته را به تصویر میکشد.
شخصیت اصلی بازی، جوزف تاروک (Joseph Turok) است، یک سرباز سابق نیروهای ویژه که به گروه نظامی ولف پک (Wolf Pack) پیوسته است. او به عنوان یکی از اعضای این گروه نخبه به سیارهای دورافتاده اعزام میشود تا فرمانده سابق خود، ژنرال رولاند کین (Roland Kane)، را که اکنون یک شورشی خطرناک شده است، دستگیر کند. اما مأموریت به سرعت از کنترل خارج میشود؛ سفینهی تیم در اثر حملهای در همان ابتدای کار سقوط میکند و اعضای باقیمانده خود را در میان دنیایی پر از دایناسورها و موجودات خطرناک مییابند. این سیاره مرموز نه تنها میزبان موجودات ماقبل تاریخ است، بلکه نیروهای کین و مزدورانش نیز در آنجا حضور دارند و مقابله با این دشمنان انسان و حیوان به یک چالش دوگانه برای Turok و تیمش تبدیل میشود.
داستان بازی به وضوح از عناصر علمی تخیلی و اکشن مدرن الهام گرفته و تلاش میکند فضایی تیره نسبت به نسخههای پیشین ایجاد کند. شخصیت Turok که در این نسخه معرفی میشود، با گذشتهای پیچیده و روابط پرتنش با دیگر اعضای تیمش روبرو است. این روابط و درگیریهای درونی به شکل ظریفی به روایت بازی عمق میبخشند و بازیکن را درگیر انتخابهای دشوار و لحظات حساس میکنند. یکی دیگر از ویژگیهای برجسته داستان Turok 2008، تضاد بین انسان و طبیعت است؛ جایی که طبیعت وحشی و موجودات ماقبل تاریخ در برابر تکنولوژی پیشرفته انسانها قرار میگیرند. بازیکن مجبور است در بسیاری از موارد از هوش و تاکتیکهای مختلف استفاده کند تا از این محیطهای خطرناک زنده بماند. دشمنان انسانی به عنوان یک نیروی سازمانیافته و پیشرفته به همراه دایناسورها و حیوانات وحشی، تجربهای چالشبرانگیز و تنشزا را برای بازیکن فراهم میکنند.
برای بقا
گیمپلی Turok 2008 تمرکز زیادی بر اکشن سریع و مبارزات تنشزا دارد و بازیکن را در برابر دایناسورها و دشمنان انسانی قرار میدهد. بازی از منظر اولشخص (FPS) اجرا میشود و به بازیکن طیفی از سلاحهای پیشرفته را برای مقابله با دشمنان ارائه میدهد. سلاحها شامل تفنگها، نارنجکاندازها و تیرکمانهای سنتی است که با توجه به محیطهای پرخطر، انتخاب هوشمندانهی سلاحها و استفاده از استراتژیهای مختلف را ضروری میسازد. تیرکمان و چاقوی معروف Turok از جمله سلاحهای شاخص این نسخه هستند که با استفاده از آنها، بازیکن میتواند دشمنان را به صورت مخفیانه از بین ببرد و این به بازی عمق تاکتیکی بیشتری میبخشد.
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد گیمپلی این نسخه، تعامل با محیط و دایناسورهاست. برخلاف نسخههای قبلی که دایناسورها عمدتاً به عنوان دشمن مستقیم ظاهر میشدند، در این بازی بازیکن میتواند از آنها به عنوان ابزاری برای از بین بردن دشمنان انسانی استفاده کند. مثلاً میتوان دشمنان را به مناطقی که دایناسورها در آن کمین کردهاند، کشاند و شاهد درگیری بین این موجودات و دشمنان بود. این تاکتیکها، به گیمپلی تنوع و هیجان بیشتری میبخشند و بازیکن را مجبور میکنند همواره به محیط اطراف خود توجه داشته باشد.
گیمپلی Turok با ارائه محیطهای وسیع، بازیکن را در مقابل چالشهای مختلفی قرار میدهد. محیطهای بازی، شامل جنگلهای انبوه و پایگاههای نظامی، بازیکن را وادار میکنند تا میان مبارزات مستقیم و استفاده از تاکتیکهای مخفیانه یکی را انتخاب کند. دشمنان انسانی نیز مجهز به سلاحهای پیشرفته و تکنیکهای نظامی هستند که مبارزه با آنها به استراتژی و تفکر تاکتیکی بیشتری نیاز دارد. در مورد خشونت، Turok 2008 یکی از بازیهایی است که به وضوح روی نمایش صحنههای خشونتآمیز تمرکز دارد. مبارزات با دشمنان، بهویژه دایناسورها، با استفاده از سلاحهای قدرتمند و قابلیتهای ویژه مانند حملات چاقویی، صحنههای خونین و خشن را به تصویر میکشد. ضربات چاقوی Turok، که امکان کشتن مخفیانه دشمنان انسانی و حیوانی را میدهد، به شکلی وحشیانه و بهطور دقیق نمایش داده میشود. دایناسورها نیز در صورت حمله به بازیکن، به شکلی خونین و بیرحمانه حمله میکنند، بهطوری که خشونت بصری بازی همیشه حضوری قوی دارد.
پایان Turok
Turok 2008 هرچند با انتظارات زیادی همراه بود و به عنوان بازگشتی برای این مجموعه محبوب در نظر گرفته شد، اما نتوانست به موفقیت تجاری و انتقادی مورد انتظار دست یابد. این بازی با گرافیک بهبود یافته، گیمپلی متنوع و داستانی پیچیده به میدان آمد، اما در نهایت در رقابت با دیگر بازیهای بزرگ زمان خود مانند Call of Duty و Halo ناکام ماند. دلیل اصلی این ناکامی میتواند به چند عامل برگردد؛ از جمله مشکلات فنی، نداشتن نوآوری کافی در مقایسه با دیگر عناوین اولشخص، و حتی فاصله گرفتن بیش از حد از عناصر نوستالژیک و جذابیت نسخههای اولیه. از نظر بازیکنان و منتقدان، نسخه ۲۰۰۸ در زمینههای گرافیک و گیمپلی عملکرد مناسبی داشت، اما به دلیل مشکلاتی مانند طراحی مراحل تکراری و نبود جذابیتهای منحصر به فرد، نتوانست تأثیرگذاری بلندمدتی ایجاد کند. همچنین، فضای علمی تخیلی این نسخه با دنیای ماقبل تاریخ و سادهتر نسخههای اولیه تضاد زیادی داشت و برخی طرفداران قدیمی این تغییرات را نپذیرفتند. این عوامل باعث شدند که Turok 2008، علیرغم تلاش سازندگانش برای احیای مجموعه، به مرور در سایه بازیهای دیگر قرار گیرد و به سرعت از یادها برود.
پس از این شکست تجاری، دنباله برنامهریزی شده برای Turok 2008 نیز لغو شد. استودیو Propaganda Games که در حال توسعه یک بازی جدید برای ادامه داستان این نسخه بود، پس از فروش پایین بازی و نقدهای متوسط، توسط کمپانی Disney Interactive بسته شد. این مسئله باعث شد که پروژههای آتی مرتبط با Turok نیز بهکلی کنار گذاشته شوند و مجموعهای که زمانی به عنوان یکی از عناوین شاخص ژانر اکشن شناخته میشد، به تدریج در سایهی فراموشی قرار بگیرد. در طول سالهای بعد از عرضه نسخه ۲۰۰۸، خبری از بازگشت Turok به دنیای بازیهای ویدئویی نشد. با این حال، در سالهای اخیر، بازسازیهای کوچکی از نسخههای کلاسیک Turok (مانند نسخههای نینتندو ۶۴) برای پلتفرمهای مدرن مانند PC و کنسولهای Xbox One و PlayStation 4 عرضه شدهاند. این بازسازیها که توسط استودیو Nightdive Studios توسعه یافتند، توانستند توجه طرفداران قدیمی را به خود جلب کنند و حتی نقدهای مثبتی دریافت کنند. با اینکه این بازسازیها نشانهای از علاقه بازیکنان به Turok هستند، تاکنون هیچ خبری از ساخت یک نسخه جدید یا بازگشت این مجموعه به شکل جدی منتشر نشده است. به نظر میرسد که بازگشت کامل این مجموعه به دوران اوج خود، به خصوص در میان بازار رقابتی امروز بازیهای ویدئویی، همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد. اما علاقه طرفداران به بازیهای کلاسیک و بازسازی آنها نشان میدهد که ممکن است در آینده، اگر شرایط مناسب فراهم شود، شاهد بازگشت مجدد Turok به دنیای مدرن باشیم.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
چه بازی بود یادش بخیر عالی بود
معرکست 😍😍👍🏻👍🏻
چه بازی بود من عشق تیرکمونش بازی میکردم باس اخر دایناسور 😍🥲
تیرکمونش که آدم رو میخ کوب میکرد
اگه الان یه گیم ۶۹ شه همه بهش میگن اشغال
ایا هنوز به قدرت رسانه ایمان نیاوردید؟
شاید اگه ۷,۸ سال پیش این کامنتو میخوندم قبول نمیکردم ولی این چند سال اخیر بازیهای زیادی انجام دادم که برچسب شاهکار بهشون میزدن و نمره های بالایی دریافت کرده بودن ولی وقتی بازی میکردم به شدت تو ذوقم میخورد اکثرا ایراد های خیلی اساسی ای داشتن اما تاثیر رسانه جوری بود که همه این ایرادا ماست مالی شده بودن و گیمرها هم تحت تاثیر همین رسانه ها به هیچ وجه حاضر به پذیرش این مسئله نبودن(قصد بی احترامی ندارم به شخص خاصی ولی حتی نقدهای بعضی نویسنده های همین سایت هم در کمال تعجب از این قاعده پیروی میکردن) اکثرا فقط میخوان همسو با نظرات و نمرات دریافت شده و اون جو پیرامون بازی فکر کنن؛ تفکر انتقادی از بین رفته و هر کس بیاد برخلاف نمرات یه بازی نقدی وارد کنه با مخالفت شدید روبرو میشه در نتیجه نقد و بررسی بی طرفانه ارزش خودشو از دست داده
دقیقا همینه… هر کسی یه قیمتی داره… حتی منتقدین
🟢 امیرحسین عزیز بسیار سپاس که رفتی سراغ این بازی که عشق من همیشگی من هستش، حتی آیدی اکانتم هم به عشق این بازی، همین اسم گذاشتم…💚
✅ خیلی خیلی خوشحالم کردی ازین کار😍
بسیار خاطره دارم باهاش، هرچقدر هم بازی میکنم، سیر نمیشم از تجربش 🤩🙏🏻
بنده به شما قول دادم به این اثر نگاهی داشته باشیم. البته من خیلی وقت پیش قرار بود این نوشته رو منتشر کنم اما بنابر مشکلاتی به تعویق افتاد. امیدوارم مورد توجه قرار گرفته باشه.
🟢 عالی بود، عشق کردم و لذت بردم 🙏🏻
✅ درود بسیار بهت و سپاسگزارم که به قول خودت عمل کردی و خیلی زیبا نوشتی 💚👍🏻
متشکرم.
درود بر شما واقعا این مقاله حال و هوای قدیم رو داشت
خسته نباشید زیبا بود
واقعا بازی جذابی برای من هم بود
لذت سلاخی دایناسورها و فلش بکهای بازی برام خیلی جذاب بود
نسخه دوبلشم داده بودن بیرون که لذت دوچندان می کرد
✅ آره دوبله خیلی خوب و دقیقی داشت 👌🏻
این یکی از بازی های مورد علاقه منه
یادش بخیر واقعا زمان خودش حرفای زیادی برای گفتن داشت
همش منتطرم ریمیکی ریمستری چیزی ازش بیاد،حیفه واقعا فراموش بشه پتانسیل خیلی بالایی داره با شخصیت دوست داشتنیش توراک!
🟢 داشتم ناامید میشدم که نکنه اصلا سراغ این بازی نخواهید رفت
و گفتم خوبه تا خودم دست به نوشتن بشوم و برای مدیریت سایت بفرستم…
✅ که دیگه شما زحمت کشیدین و مرا باری دیگر به جهان این بازی محبوب قلب من رفتین 🙏🏻💚
🥹 شاید باور نکنید، اما نزدیک به ۱۰ بار چندبار با دوبله فارسی دارینوس و چندبار با زبان اصلی تجربش کردم 😊🌺
👍🏻 دوستان حتما تجربه کنید 👌🏻
با تشکر از نویسنده بابت این مطلب زیبا. متاسفانه نسل خیلی از بازی هایی که “بازی” بودند و “بازی”، با اتمام نسل هفتم به انتهای مسیر رسید و اواخر نسل هشتم دیگه اثری ازش دیده نمیشد. دقیقا بازی دیگه ای هم که خاطرم هست همون بازه زمانی و مثل همین توراک به عنوان ریبوت عرضه شد، یعنی Bionic Commando هم برای همیشه آندرریتد باقی ماند.
Bionic commando تقریبا یکی از اولین بازی های اکشن ادونچری بود که تجربش کردم و تا آخرش رفتم، و کلا نزدیک پنج باری تمومش کردم و خیلی ازش لذت بردم. مخصوصا موسیقی هاش که عالی بودن.
این بازی مثل اینکه به گورستان بازی ها پیوسته و کپکام کلا فراموشش کرده
آره Bionic commando هم ازون خوبای خفن بود👍🏻💚
❤️
✅ تحلیل را کامل خواندم و خیلی متین و جذاب نوشته بودی 🙏🏻
🟢 این بازی چون در کنار بازیهایی مانند:
Halo
Crysis 1
Gears of war 1
Assassins Creed 1
Call of Duty WAW 1
Rainbow Six Vegas 2
منتشر شد، متأسفانه نتوانست بدرخشد و خیلی دیده بشود!
💚 به هرحال چیزی از محبوبیت Turok کم نکرده و برای خودش خیلی ارزشمنده💪🏻🤩
حقش واقعا اون نبود منم عاشقش بودم وخیلی منتظر نسخه دو اما نصفه کاره ولش کردن متاسفانه
خیلی از بازی های که فروش خوبی نداشت و از نظر تجاری شکست خورد
برای ایرانی ها لذت بخش بودن ، چون نیاز به پرداخت هزینه نداشتیم و کرکی تجربه می کردیم برای همین این شانس رو داشتیم که خودمون درک مستقیمی از بازی داشته باشیم
بازی DRIVER san francisco ،Turok ،The Punisher همه برای ما محبوبیت خاصی دارن و از تجربشون عمیقا لذت بردیم
آره واقعا لذت بخش بودن 👍👍👍
فکر می کنم اگه اینم ریمستر بشه ؛ یه پکیج کامل از این سری رو در کنسول های مدرن داشته باشیم
واقعا یادش بخیر دایناسور کشتن چه کیفی میداد تو این بازی مخصوصا درحالت مخفی کاری یکی از اولین بازیهایی بود که مخفی کاری وصحنه اکشن از قبل ضبط شده رو تو بازیها استفاده کردن من خودم عاشق مخفی کاری و استفاده از کمان بودم حیف نسخه دوش هیچوقت نیومد یمدت گفتن میسازن اما هیچوقت نیومد ونصفه کاره موند ساختش حیف
یادش بخیر اون زمان pc میزدم یادم هست یک سیستم خوب بسته بودم کلی بازی پلی میدادم این گیم خیلی لذت بخش بود خیلی عالی میشد اگر سوم شخص بازی رو ارائه میدادن یک جورای حال و هوای دینو کرایسس رو داشت
منم pcداشتم هم سونی۲ کلا این بازی خیلی خفن بود چون پاشو فراتر از بازیها اون زمان گذاشته بود اون صحنه ها مخفی کاری وکمان مخصوصا بله اگه سوم شخص بود میشد دینو کرایسس شبیهش بود دقیقا
یکی از شاهکارهای تاریخ صنعت گیم 🥇 و متاسفانه هنوز ادامه ای براش ساخته نشده
واقعا شاهکار عالیای بود 👍🏻😍💚
خسته نباشید عالی بود
آقای رهنورد یه درخواست داشتم
میشه لطفا بی زحمت یه بررسی هم از Transistor کار کنید؟
اگه انجام بدید ممنون میشم🌹
چنانچه فرصت بشه حتما.
وای خدا ۱۶ سال پیش من اینو برای پیسی گرفتم و صدبار نصبش کردم تا هشتاد در صد میرفت خطا میداد انواع کارهارو کردم یه بار تا نود درصد رفت دوباره خطا داد دیگه گذاشتمش کنار و تو کفاش موندم برای همیشه چون عاشق دایناسور بودم…. الانم سیدیشو دارم چه زود گذشت تمام دغدغم گیم بود حالا کلا غرق مشکلات زندگی شدیم خیلیامون.
مقالتون عالی بود خسته نباشید
ممنون از نویسنده محترم بابت این مقاله زیبا. و همچنین تجدید خاطرات
یعنی وقتی من Turok رو بازی میکردم سال ۲۰۰۸ بود ؟ چه زود عمر میگذره
اون تایم همTurok رو بازی میکردم هم GTA IV (با ۸ دیویدی)
توراک پنج DVD بود، هشت تا چه خبره 😑😂
یادمه یه بازی بود با عنوان کینگ کنگ
زمان پلی استیشن تو، که داستان و مسیر بازی دقیقا با فیلم معروف کینگ کنگ یکی بود
خیلی باهاش حال میکردم اونم تو همین حال و حوا بود
✅ احمد جان حیف و خیلی حیف که یوبیسافت نادان سراغ ریمستر یا ریمیک کردن این آثار بینظیر گذشته نرفته، به خصوص همین کینگ کونگ 😞😞
خداییش اگر ریمیک این بازیا بیاد خیلی طرفدار داره…
مخصوصا توگیم پلیش یه ویژگی داشت که اون زمان خداییش جدید بود. میتونستی تفگ رفیقت رو وسط زد و خورد با دایناسورها و موجودات عجیب ازش قرض بگیری…
واااااای… رفتم به تابستون سال ۸۷