نقد و بررسی بازی Silent Hill 2 Remake
امروز قصد داریم Silent Hill 2 Remake را مورد بررسی قرار دهیم؛ ریمیکی که از همان ابتدا با حاشیهها و بحثهای فراوان روبهرو بوده است.
حقیقتا هنوز باورم نمیشود سرانجام به این نقطه از زمان رسیدیم، نقطهای که پس از بیش یک دهه سکوت Silent Hill کونامی نه تنها شانسی دوباره به این مجموعه داده است بلکه این مسیر را با چنین اثری آغاز کرده است. طی چندین ماه اخیر حواشی بسیاری حول محور این اثر به وجود آمد که واکنشهای متفاوتی را به همراه داشت؛ از افرادی که Bloober Team را به گل میمالیدند تا افرادی که اطمینان نداشتند چه چیزی در انتظار این اثر است تا دستهای که دیدگاه مثبتتری نسبت به این ریمیک داشتند. شخصا اعتقاد داشتم تیم سازنده قطعا درک مناسب برای ساخت یک ریمیک لایق را دارد و تریلرها نیز رفتهرفته بیشتر این این مسئله را برایم تقویت میکردند.
امروز بسیار خوشحال هستم که بگویم امید و اعتقاد من به Bloober Team بیهوده نبوده و شاید حتی بتوان گفت آنها عملکردی فراتر از انتظار به نمایش گذاشتهاند. Silent Hill بهتر از هر زمان دیگری در طی دو دههی اخیر بازگشته است و الان وقت جشن گرفتن است. این نقد جشن من برای بازگشت SH است و شما هم دعوتید پس با گیمفا همراه باشید.
در رویاهای بیقرارم…
داستان بازی همانطور که احتمالا میدانید حول محور کاراکتر James Sunderland و تلاش او برای همسرش Mary در شهر Silent Hill جریان دارد، همسری که در واقع سه سال پیش بر اثر درگیری با بیماری فوت کرده است! در ابتدای بازی ما متوجه میشویم James نامهای از سوی Mary دریافت کرده است که در آن به او گفته که در شهر Silent Hill و مکان «خاصشان» منتظر اوست. با وجود اینکه James هنوز نتوانسته است این مسئله را هضم کند که Mary ممکن است زنده باشد اما همچنان راهی Silent Hill میشود تا او را مجددا ببیند، همسری که به شدت دل تنگش است.
شما در طول روایت بازی با کاراکترهای متعددی آشنا میشوید که به دلایل مختلفی به Silent Hill آمدهاند؛ Angela به منظور یافتن مادرش به این شهر آمده است، Eddie به نظر میرسد به منظور فرار از برخی اتفاقات به این شهر آمده و در طرف دیگر Maria و Laura را داریم که لزوما مشخص نیست هدف نهایی آنها از حضور در Silent Hill چیست. تمامی این کاراکترها و خطوط داستانی آنها همراستا با خط داستان اصلی بازی حرکت کرده و عمق و لایههای متعددی به روایت بازی میبخشند. اما تا اینجای کار صرفا کلیات داستان نسخهی اورجینال را بیان کردیم اما سوال مهمی که وجود دارد آن است که Bloober Team و ریمیک آنها چطور این داستان را بازگو میکند؟
قبل از هر چیزی باید گوشزد کنم که این اثر یک “Remake” و نه یک “Reimagining” بنابراین افرادی که از حذف و تغییر داستان بازی حراس داشتند میتوانند آسوده خاطر باشند چرا که در طی تجربهای این بازی احترام و پایبندی تیم سازنده به اثر اورجینال موج میزند. این ریمیک را میتوان به ریمیک Resident Evil 1 و یا Dead Space تشبیه کرد با این تفاوت که ما شاهد ایجاد بهبود و گسترشهایی در مقیاس بیشتری در این اثر هستیم. بله! Silent Hill 2 Remake نه تنها چیزی را حذف نمیکند بلکه تمام ابعاد اورجینال را حفظ کرده و در نقاط مورد نیاز بهبودها و گسترشهای هدفمند انجام میدهد که این مسئله کاملا برای داستان بازی نیز صدق میکند.
تنها چیزی که میتوان گفت در طی روایت بازی تغییر کرده است مکان رخ دادن برخی اتفاقات است که به منظور پیروی بهتر از منطق و انطباق بر تعلیق روایی ریمیک انجام شده است. لازم به ذکر است که تمامی مکانهایی که در نسخهی اورجینال میزبان این کاتسینها بودهاند هنوز دردسترس هستند و حتی Bloober Team طی یک عمل به شدت تحسین برانگیز به منظور ادای احترام به نسخهی اورجینال همچنان امکان تعامل با این مکانها را به شما میدهد که همچون “Deja Vu” عمل کرده و در واقع ادای احترام مستقیمی به نسخه اورجینال و مکانهای اورجینالی است که شاید لزوما در ریمیک مورد استفاده مستقیم روایی قرار نگیرند! به نظرم این عمل به تنهایی نشان میدهد تیم سازنده تا چه حد برای اثر اورجینال ارزش قائل بوده است و خودش را موظف میدانسته تا در صورت ایجاد تغییر همچنان اشارهای به عوامل اورجینال داشته باشد.
یکی از ابعاد روایی که گسترشهای بسیار مطلوبی دریافت کرده مبحث شخصیتپردازی کاراکترها است؛ به لطف تکنولوژی تازه کاراکترها و کنش و واکنششان با یکدیگر حالا بسیار پویاتر جلوه میکند. James بهبودهای بسیار خوبی دریافت کرده است و در حالی که همچنان ساختار شخصیتپردازی اورجینال خود را حفظ میکند اما حالا بسیار بهتر تغییراتش در طی پیشروی روایت و رویارویی با مسائل مختلف مشخص است.
Maria نیز یکی دیگر از کاراکترهای بسیار مهم نسخهی دوم است که حتی میتوان از او به عنوان یکی از نمادهای هویتی این نسخه یاد کرد و حالا ما شاهد بهبودهای داینامیک بسیار خوبی در این کاراکتر هستیم، به عنوان مثال یکی از مسائلی که شخصا بسیار از آن شگفتزده شدم چگونگی پیوستگی روایت این کاراکتر در نسخه ریمیک بود. در نسخهی اورجینال کنش و واکنش و ایجاد ارتباط بین این کاراکتر و James تنها طی کاتسینها رخ میداد اما حالا به لطف تکنولوژی مدرن ما شاهد تعامل بسیار بیشتر این دو کاراکتر در طول بازی هستیم.
Maria و James گاها در طول گیمپلی با یکدیگر صحبت میکنند و Maria حتی گاها به برخی از اعمال شما واکنش نشان میدهد، همین مسئله باعث شده است جاهای خالی بین کاتسینها پر شده و حالا ارتعاشهای شخصیتی Maria بسیار منطقیتر و یکپارچهتر جلوه کنند چرا که این تعامل هنگام گیمپلی خلاء میان کاتسینها را پر کرده و آنها را به یکدیگر متصل میکند. این مسئله به طور کلی کمک بسیار زیادی به شخصیتپردازی کلی Maria، معنای این کاراکتر در روایت و در نگاه James کرده است و به راستی از آن دست بهبودهای هدفمندی است که صرفا برخی مسائل پایهگذاری شده نسخه اورجینال را گرفته و در مقیاس بالا به آن شاخه و برگ میدهد.
Angela نیز یکی دیگر از کاراکترهایی است که در نسخهی بازسازی شده بهبودهایی دریافت کرده است و برخی از سکانسهای مربوط به او طولانیتر شدهاند که البته برای جلوگیری از اسپویل شدن داستان وارد جزئیات این مسئله نمیشویم. اما به طور کلی حالا بازی تصویر بهتری از Angela ترسیم میکند بدون آن که المان «ناشناس» و رمزآلود بودن این کاراکتر را کمرنگ کند و این مسئله برای تمامی ابعاد داستانسرایی صدق میکند.
این گسترشهای صورت گرفته بعضا به تعلیق روایی بازی نیز کمک بهسزایی کردهاند به طوری که حالا داستان روی برخی بخشها متمرکزتر است و به لطف برخی از محتوای تازهای که به بازی اضافه شده است تعلیق روایی تا حد زیادی متعادلسازی شده و میتوان گفت حالا با نسخهی گستردهتر از روایت نسخهی اورجینال روبهرو هستیم که کاملا به اصول پایه اورجینال احترام گذاشته و سعی میکند در همان قالب خودش را گسترش دهد.
همچنین لازم به ذکر است که این گسترشها صرفا به ابعاد حاضر در نسخهی اورجینال ختم نمیشوند! تیم سازنده طی یک عمل بسیار تحسین برانگیز سعی کرده است در مقیاس مطلوبی SH2 را به آثار پس از خودش متصل کند و اشاراتی به آنها داشته باشد! همانطور که احتمالا میدانید SH4 اشارات جزئی به قسمت دوم داشت اما این ارتباط کاملا یک طرفه بود چرا که در زمان ساخت SH2 هنوز قسمت چهارم و ایدههای آن وجود خارجی نداشتند و از همین رو اثر اورجینال تا حد زیادی یک تجربهی مستقل در فرنچایز محسوب میشد.
اما حالا این ریمیک این امکان را فراهم آورده است تا این نسخه عناوین پس از خودش را به رسمیت بشمارد. شخصا نمیخواهم خیلی وارد جزئیات بشوم چرا که یافتن این موارد و اشارات قطعا بسیار جذاب خواهد بود بنابراین در صورتی که از طرفداران قدیمی هستید و حداقل تمامی آثار Team Silent را تجربه کردهاید، این ریمیک برخی غافلگیریهای جالب برایتان دارد پس چشم و گوش خود را در حین تجربه به خوبی باز کنید.
به طور کلی ابعاد روایی و شخصیتپردازی Silent Hill 2 Remake در حالی که کاملا به بازی اورجینال وفادار باقی میماند اما لزوما از این مسئله به عنوان بهانهای برای عدم بهبود استفاده نکرده و از همین رو ما شاهد گسترشهای هدفمند در مقیاس قابل توجهی هستیم که به راستی در برخی ابعاد و در قبال برخی کاراکترها فوقالعاده عمل کرده و روند، تعلیق و پویایی روایی ریمیک را تا حد زیادی نسبت به اثر اورجینال بهبود میبخشد که حاصل ایدهپردازیهای هدفمند، انتخاب نقاط بهبود درست و وجود تکنولوژیهای پیشرفته و برداشته شدن محدودیتهای اثر اورجینال در راستای پیادهسازی این ایدههاست.
آن شهر را میبینم…
بازسازی Silent Hill 2 در حالی که در مبحث روایی گسترشهایی انجام داده است اما این بخش گیمپلی و ابعاد مربوط به آن هستند که بزرگترین گسترش را به خود دیدهاند. بگذارید ابتدا از یکی از برترین خصوصیات ریمیک Silent Hill 2 یاد کنم و آن هم عظمت و عمق شهر و جستوجو یا همان “Exploration” متصل به آن است. حالا به آسانی میتوان گفت SH2R برترین “Exploration” تاریخ فرنچایز تا به امروز را ارائه میدهد جایگاهی که تا پیش از این در نگاه من در اختیار SH: Downpour بود.
شما از بدو ورودتان به Silent Hill با محیطهای قابل دسترسی روبهرو میشوید که هرگز در نسخه اورجینال امکان ورود به آنها وجود نداشت اما حالا این بازی به شما دسترسی کامل برای گشتوگذار در آنها را میدهد. ساختمانها و مکانهای مختلفی در شهر وجود دارند که حالا کاملا به منظور جستوجو در دسترس پلیرها قرار گرفتهاند که مستقیما چندین لایهی جدید به روند تجربهی بازی اضافه میکند. شخصا همیشه در تمامی نسخههای مجموعه(به غیر از Homecoming) از گشتوگذار در شهر لذت میبردم و این بخش از تجربههای این فرنچایز یکی از برترین ابعاد آن برای من محسوب میشد و حالا در طی تجربهی SH2R بارها خودم را غرق در گشتوگذار در شهر و گاها صرفا نگاه کردن به مکانهای مختلف مییافتم.
روند Exploration و اکتشاف به شدت لذتبخش است و این مسئله صرفا در قبال شهر صدق نمیکند بلکه به طور کلی در طول این تجربه لحظهای وجود ندارد که شما از جستوجوی محیطها خسته شوید بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق ابعاد Exploration در بازیهای ژانر وحشت و مخصوصا این فرنچایز هستید، خوشحال باشید چرا که SH2R در این زمینه بینقص عمل میکند.
اما از این مبحث که عبور کنیم بد نیست کمی به سیستم مبارزات تازه این بازی بپردازیم؛ همانطور که احتمالا میدانید و شخصا در چندین مقالهی مختلف اشاره کردم، عناوین Silent Hill در هیچ نقطهای از زمان سیستم مبارزات «خوبی» نداشتند مخصوصا اگر آنها را در مقابل عناوین Resident Evil قرار دهید اما حالا به جرات میتوان گفت برای اولین بار شاهد یک سیستم مبارزات بسیار مطلوب در این مجموعه هستیم. البته نگران نباشید! این مسئله بدان معنا نیست که حالا بازی اکشن شده بلکه در واقع به آن معناست که با یک سازوکار کارآمد و بازدهی مطلوب در این سیستم مواجه هستیم که میتواند در سطح کیفی کلی بازی وزن خودش را به دوش بکشد.
مبارزه همچنان یک «انتخاب» است و نه لزوما یک «باید» اما همیشه شرایطی وجود دارند که در راستای بقا، شما نیازمند درگیری با دشمنان خواهید بود و در آن جاست که سیستم مبارزات SH2R شما را ناامید نخواهد کرد. در اولین دور تجربه شما عموما با همان اسلحههای نسخهی اورجینال روبهرو هستید و اسلحهی جدیدی نخواهید دید اما در حالت +NG اسلحههای جدیدی در دسترس قرار میگیرند. مبارزات با اسلحههای سرد به شدت لذت بخش بوده و نحوه پیادهسازی آن نیز بسیار تحسین برانگیز است. یکی از مسائلی که شخصا بسیار از آن لذت بردم دقت به جزئیات است، به عنوان مثال نحوهی واکنش James و همچنین ضربه زدن او طوری طراحی شده است که شما به وضوح احساس میکنید در حال تجربهی بازی با یک فرد عادی هستید و نه یک سرباز تعلیم دیده.
ضربات سنگینی بسیار خوبی دارند و گاها James تمامی وزن خودش را در ضرباتش میگذارد که به خوبی این حس که زندگی او به همین ضربات بستگی دارد را به پلیر منتقل میکند، همچنین ترس در صداگذاری این کاراکتر هنگام مبارزات به خوبی نشان میدهد که چقدر James از مواجه با هیولاها ترسیده و مضطرب است که جزئیات بسیار عالی محسوب میشود.در واقع شما در این اثر مبارزه میکنید نه به خاطر آن که شما یک کاراکتر “Cool” با طیف گستردهای از اسلحهها هستید بلکه مبارزه میکنید چون زندگیتان به آن وابسته است. انتقال این حس به پلیر نشان از موفقیت تیم سازنده در درک جایگاه مبارزات در این فرنچایز دارد.
هوش مصنوعی دشمنان نیز عالی است که باعث میشود مبارزات سختتر و استرسزاتر جلوه کنند؛ شما با برخی دشمنان بیدست و پا روبهرو نیستید که به راحتی آنها را سلاخی کنید چرا که گاهی اوقات یک Bubble Head Nurse کافی است تا شما را به کام مرگ بکشاند.
هیولاها حالا میتوانند در مقابل ضربات شما جاخالی بدهند، عقبنشینی بکنند، حالت تهاجمی بگیرند و یا حتی برخی دشمنان همچون پرستارها توانایی خنثی کردن ضرباتتان را دارند! بنابراین این مسئله تا حد زیادی پلیر را تشویق میکند تا مبارزاتش را به درستی انتخاب کرده و به مبارزه به یک راه سرگرمی نگاه نکند. در این راستا همچنین یک مکانیزم Dodge نیز طراحی شده است که به شما اجازه میدهد از مقابل حملات دشمنان جاخالی داده و مکان خود را عوض کنید و خوشبختانه این سیستم بازدهی بسیار خوبی دارد و زمانی که الگوی مبارزات انواع مختلف هیولاها را متوجه بشوید این مکانیزم بسیار در سناریوهای مبارزه کارآمد خواهد بود.
اسلحههای گرم نیز بازدهی مناسبی را به نمایش میگذارند؛ صداگذاری این اسلحهها به خوبی انجام شده است، شلیکها از وزن و بازخورد مناسبی از سوی اسلحه برخودارند و مهمتر از آن دشمنان به درستی نسبت به شلیک اسلحهها واکنش نشان میدهند! به عنوان مثال مبارزه با پرستارها به صورت تنبهتن گاها میتواند بسیار نفسگیر و خطرناک باشد بنابراین شما میتوانید با استفاده از اسلحههای گرم به پای آنها شلیک کنید تا بر زمین بیوفتند و سپس با استفاده از اسلحهی سرد آنها را از پای در بیاورید.
این کنش و واکنش بین انواع مختلف اسلحهها و دشمنان خطوط فکری استراتژیک متفاوتی را در سناریوهای مختلف بوجود آورده و این چالش را در مقابل شما قرار میدهد که آیا میخواهید ریسک کنید و از مهماتتان بهره ببرید تا یک دشمن را از پای در بیاورید یا اینکه راه سخت را برای گذر از این چالش انتخاب میکنید؟
در این بین بد نیست از یکی از مشکلات بازی نیز یاد کنم که از قضا به سیستم مبارزات بازی نیز متصل است و آن هم دوربین بازی است. در حالی که در اکثریت مواقع هنگام تجربه دوربین به درستی کار خودش را انجام میدهد اما هنگام استفاده از اسلحههای سرد و درگیری با دشمنان گاها زوایای دوربین بسیار غیر بهینه میشوند. به عنوان مثال زمانی که در یک محیط بسته مبارزه میکنید ممکن است به دلیل زوایای غیر بهینه دوربین کنار دیوار گیر کرده و نتوانید به درستی جهتگیری کنید.
دلیل این مشکل را که دنبال کنیم به یک مشکل عجیب دیگر برمیخوریم که بیشتر از آن که یک مشکل باشد، صرفا یک تصمیم عجیب به شمار میآید و آن هم عدم وجود هیچگونه تنظیماتی برای بهینهسازی FOV بازی است. دوربین فاصله بسیار کمی با James دارد و همین مسئله مستقیما موجب بروز مشکلاتی میشود که در پاراگراف قبلی به آنها اشاره کردیم. متاسفانه نبود تنظیمات مربوط به FOV باعث میشود راهی برای برطرف کردن این مشکل و شخصیسازی زاویه دید وجود نداشته باشد.
اما بگذارید از این موارد عبور کرده و به سراغ یکی دیگر از ابعاد مهم نسخهی اورجینال برویم که نه تنها همچون بسیاری از ابعاد دیگر بهبودهای مختلفی دریافت کردهاند بلکه این بار شاهد برخی تغییرات نیز در آنها هستیم و آن هم پازلهای بازی هستند. قبل از هر چیزی باید ذکر کنم که این اثر دارای درجه سختی اختصاصی برای پازلهاست و شما در هنگام شروع میتوانید درجه سختی مورد نظر خودتان را انتخاب کنید، شخصا درجه سختی پازلها را روی Hard قرار دادم و حسابی از آن لذت بردم. تقریبا میتوان گفت تمامی پازلهای نسخهی اورجینال در این بازسازی حضور دارند اما به نوعی گستردهتر پیادهسازی شدهاند و برخی از آنها پیچیدگیهای بیشتری دارند که به خوبی میتوانند شما را به چالش بکشند.
در کنار این موارد برخی پازلهای جدید هم به بازی اضافه شدهاند که پیچشهای جذابی به بازی تزریق میکنند و حتی لایههای Exploration تازهای به برخی مناطق بازی اضافه میکنند که باعث میشود بازی حسوحال تازگی بیشتری داشته و صرفا تکرار مکررات برخی پازلهای گذشته نباشد. روی حالت Hard شخصا خودم را به خوبی درگیر و غرق در پازلها مییافتم، گاهی اوقات به خودم میآمدم و میدیدم دقایق متعددی است که در حال فکر کردن به راه حل یک پازل یا معما هستم.
در نهایت باید گفت گیمپلی بازی بخشی است که شاهد ۱۰۰% بهبود و گسترش نسبت به نسخه اورجینال هستیم و البته این یکی از وظایف بزرگ یک بازسازی به منظور توجیه وجود خودش است.
سایلنت هیل
به نظر من یکی از مسائلی که از همان لحظهی معرفی این بازی به وضوح قابل درک بود، درجهی کیفی بالای بازی در ابعاد طراحی، فنی و بصری بود. شهر Silent Hill در این ریمیک «فوقالعاده» به تصویر کشیده شده است؛ جزئیات و عمق بصری شهر به شکل عجیبی با ظرافت طراحی شدهاند به طوری که شما حتی میتوانید متون روی روزنامههای چسبیده به دیوارها یا تیر برقها را به وضوح مشاهده کنید. همانطور که در بخش قبلی اشاره کردم به دلیل وجود امکان ورود به بسیاری از سازهها در شهر پویایی بسیار بیشتری در این بخش احساس میشود و تمامی این مکانها به بهترین شکل ممکن طراحی شدهاند.
در کنار این مسئله یکی از بزرگترین خصوصیات SH2R که آن را پلهها فراتر از نسخه اورجینال قرار میدهد و رسما از آن جلو میزند طراحی Layout و ساختار کلی محیطهاست. به عنوان مثال طبقات مختلف بیمارستان Brookhaven در نسخه اورجینال تقریبا کپی یکدیگر بودند اما ریمیک حالا به طور کلی طراحی آنها را تغییر داده و یک Layout منطقی و به شدت جذاب طراحی کرده است که به نظرم هویت بیشتری به این مکانها میبخشد. این بهبود ساختار محیطی تقریبا در تمامی بخشهای بازی احساس میشود و حالا محیطها لایههای بسیار بیشتری برای ارائه دارند. این بهبود ساختار به طور مستقیم به المانهای ترس بازی نیز کمک کرده است و به لطف این ساختارهای تازه راههای بسیار هوشمندانهای برای تزریق ترس محیطی به بازی شکل گرفته است.
طراحی دشمنان و هیولاهای بازی هم بینقص است؛ نه تنها برخی طراحیهای اورجینال به به شکلی عالی در این نسخه ترجمه شدهاند بلکه حالا به لطف امکانات و ظرفیتهای موجود بیشتر در این ریمیک، Masahiro Ito توانسته است عمق بیشتری به طراحیهای ابتدایی بخشیده و حتی از برخی طراحیهای استفاده نشده برای تنوع بخشیدن به هیولاها و حتی ترسناکتر کردن آنها استفاده کند.
Akira Yamaoka نیز سکان موسیقی و ساندترک فوقالعاده این اثر را به دست دارد و باید بگویم این ساندترک همچنان همچون نسخه اورجینال «شاهکار» است. حقیقتا باورم نمیشد Yamaoka بتواند روی دست خودش بزند و یک ساندترک فوقالعاده را بهتر کند اما به نظر من ساندترک این ریمیک دقیقا بر هویت و لحن آن منطبق است اما لزوما جایگزین ساندترک اورجینال نمیشود، بلکه در واقع با هویت مستقل خود پابهپای نسخه اورجینال حرکت میکند.
تا صحبت از موارد صوتی است بد نیست اشارهای به صداپردازی خارقالعاده این بازی داشته باشم؛ ما شاهد حجم عظیمی از صداهای محیطی و آمبیانس در این بازی هستیم که شکل گستردهای به فضاسازی اتمسفریک بازی و دلهرهآورتر شدن هر چه بیشتر آن کمک میکنند. گاها زمانی که در حال حرکت در محیطی بودم ناگهان صدای کشیده شدن چاقوی Pyramid Head روی زمین را از حوالی آن مکان میشنیدم که مو به تنم سیخ میکرد. همچنین آمبیانسهایی که در بازی تعبیه شدهاند یک مکمل محشر برای فضاسازی هستند که به طور کامل شما را در اتمسفر بازی غرق کرده و زیر پوستتان نفوذ میکنند.
صداگذاری کاراکترهای بازی نیز به شکلی ماهرانه توسط تکتک صداپیشگان انجام شده است؛ Maria مرموز و در عین حال اغوا کننده جلوه میکند، James به خوبی شرایط روانی خودش را از طریق صداگذاریاش منتقل میکند و به طور کلی تمامی کاراکترها حالا صداپیشگانی با انعطافپذیری بالا دارند که به خوبی ارتعاش شخصیتی آنها را در لحن آنها به تصویر میکشد. زمانی که این صداگذاری عالی را با موشن کپچر این عنوان ترکیب کنید یک “Presentation” یا نحوه ارائهی فوقالعاده خواهید داشت. به لطف موشن کپچر، احساسات مختلف کاراکترها و یا حتی جهشهای احساسیشان به بهترین شکل به نمایش گذاشته میشوند و به طور کلی حالا بسیار واقعگرایانهتر به تصویر کشیده میشوند.
شما میتوانید در طول تجربه خستهتر شدن و نزدیک شدن به نقطه انفصال را در چهره James به وضوح مشاهده کنید که جزئیات بسیار خوبی است و غوطهوری در تجربه و روایت را چندین برابر میکند. طراحی کلی کاراکترها نیز عالی بوده و از جزئیات بسیار خوبی برخوردارند؛ در اینجا نیز ما شاهد جزئیات بسیار ظریفی هستیم.
به عنوان مثال سازندگان با الگوبرداری از SH: Downpour المان خونینتر شدن کاراکتر و لباسهای او را در این بازی اضافه کردند که در واقع نمایانگر میزان سلامتی شماست. هر چه James خمیدهتر و خونینتر باشد یعنی وضعیت سلامتی او وخیمتر است، این ظرافت ظاهری نه تنها به شکلی عالی به پویایی بیشتر بازی کمک میکند بلکه به افرادی که از نمایان شدن حاشیههای قرمز به منظور نمایش سلامتی خوششان نمیآید اجازه میدهد آن را غیرفعال کرده و به شکلی داینامیکتر از وضعیت سلامتی James با خبر شوند.
و اما در پایان بد نیست به تنظیمات گستردهی بازی به منظور شخصیسازی تجربه اشاره کنم؛ سازندگان موارد متعددی از تنظیمات را به منظور شخصیسازی رابط کاربری، فیلترهای مختلف بازی و بسیاری دیگر از خصوصیات ظاهری فراهم آوردند که بسیار کارآمد هستند و اجازه میدهند هر طور که دوست دارید تجربهتان را شخصیسازی کنید.
Silent Hill 2 Remake
Silent Hill 2 Remake یک نمونه عالی از بازسازی یک اثر به طور منطقی به شمار میرود. این عنوان هر آن چیزی که باعث میشد نسخه اورجینال فوقالعاده باشد را به دوران مدرن منتقل و ترجمه کرده و سپس به شکلی هدفمند و به دور از حذف یا تغییرات بیهوده، به گسترش، بهبود و یا جابهجایی برخی موارد برای بهبود تعلیق کلی پرداخته است. گسترشهای هوشمندانه در نقاط مختلف روایی، بهبود کنش و واکنش کاراکترها با یکدیگر و پویایی بیشتر آنها در کنار پایبندی به اصول سمبلیک و خطوط داستانی اثر اورجینال، باعث شده تا تعادل بسیار خوبی بین تازگی ریمیک و اصالت اورجینال ایجاد شود. در کنار این مسائل، بهبودهای متعدد گیمپلی، تغییرات فوقالعاده مثبت در Layout و ساختار محیطها، صداپردازی و موسیقی فوقالعاده، عمق بالایی به اکتشاف و حل پازلها داده است. Silent Hill 2 Remake یک ریمیک عالی و نامهای عاشقانه به فرنچایز و طرفدارانی است که سالیان سال آنچه حقشان بود را نگرفتند و حالا میتوانند به آغوش آن بازگردند.
نکات مثبت:
- روایت درگیرکننده و تعلیق بسیار خوب
- گسترش و بهبود پویایی شخصیتپردازیها
- ترجمه تحسین برانگیز ابعاد سمبلیک روایت اورجینال در ریمیک
- سیستم مبارزات کارآمد اما دشوار
- جستوجو و اکتشاف بسیار عمیق
- بهبود هدفمند و گسترده ساختار و Layout محیطها
- پازلهای درگیر کننده و جذاب
- طراحی عالی دشمنان
- صداگذاری، موسیقی و آمبیانس محشر
- فضاسازی و اتمسفر فوقالعاده
نکات منفی:
- بیثباتی دوربین بازی در هنگام مبارزات تنبهتن
- نبود تنظیمات مربوط به FOV به منظور شخصیسازی و بهینهسازی فاصله دوربین
۹.۵
این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Konami) و روی PS5 بررسی شده است
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
عالیه
دقیقا وقتی تریلر هاش اومدن با خودم گفتم این چه ریمیک مسخره ایه ولی مثل اینکه اشتباه میکردم و واقعا بازی خیلی خوب از آب درومده
✅ متأسفانه زود قضاوتش کردیم …
دوستان عزیز گان پلی بازی فاجعه ست ، بهینه سازی بازی فاجعه تر ، رو ۳۰۷۰ ti غیر ممکنِ فریم ریت ۳۰ تا بده ، بعد ازون بدتر افت تا ۱۵ فریم داره ، ازونطرف گیمپلی بازی چیز خاصی نداره ، ولی همین چیزه ساده هم پر از انیمیشن های احمقانه و غیر طبیعی و خشک ، واقعا ۷ بزور نمره میگیره حالا هی خودتون رو پا ر ه کنید که نه این باید ۱۰ میشد ولی واقعیت اینه که گفتم
ببخشید ولی این اراجیفو از کجات اوردی با کرافیک 1660s تو حالت کرافیکی نورمال بالای ۵۰ فریم و جاهایی مثل بیمارستان ۷۰ فریم میگیرم شما سیستمت کلوگاه داره الکی داستان نباف
من روی تنظیمات اولترا روی ۳۰۶۰ ti ۶۰ کامل میگیرم و راضی هستم عزیز
بله دوست عزیز همه ی دنیا دارن اشتباه میکنن و فقط شما درست میگید
منم دارم با ۳۰۷۰ بازی میکنم عزیز دارم ۹۰ فریم میگیرم گرافیکشو باید خوب دست کاری کنی ولی اینکه بهینه نیست قبول دارم ولی نه در حد اینی که میگی شدو بازیتو بیار رو مدیم ریت ریسیگو خاموش کن موشن بلورم خاموش کن اگه بازم کار برات در نمیاد تکسچرم بزار رو مدیوم بازم در نمیاد خروجی رو از ۱۰۸۰ بیار رو ۷۲۰
از اون طرف گیمپلی بازی چیز خاصی نداره؟!
گیمپلی یعنی چی؟!
😐😐
پس مشخصه نسخه اصلی رو بازی نکردی
انتظار گیرز یا آنچارتد داشتی؟
در مورد بهینه سازی حرفتو قبول دارم میتونست خیلیی بهتر عمل کنه من تا الان از fsr استفادع نمیکردم تو گیما ولی سر این مجبور شدم استفادع کنم البته با ریتیریسینگ فعال وگرنه بدون ریتریسینگ رو بالاترین تنظیمات ۷۰ فریم راحت میداد ولی الان رو ۶۰ قفل کردم ثابت میده بهم
نکنه فکر کردی کالافه؟
ooo
خخخخ
فکر کنم اولین باره که سایلنت هیل بازی میکنی…سایلنت هیل سبکش اکشن نیست وحشت و بقاست…شما باید کل محیط رو جستجو کنی مهمات و هلت پیدا کنی برای دفاع و سلامتی باید کل مپ رو بگردی ابزار پیدا کنی پازل های مختلف رو حل کنی تا بتونی بازی رو پیش ببری هر کدوم از اینها جدا از مبارزات لذت خاص خودشون رو داره…در ضمن بازی سایلنت هیله و سبک خودشو داره و سازنده ها هم به ریشه های بازی وفادار بودن
جااااان؟ من رو ۳۰۶۰ ۷۰ میگیرم. گان پلی هم عالیه
در تمام مدت خوندن نقد سعی میکردم خودمو پرت کنم به دهه ۸۰ وقتی که مجله بازی رایانه رو از دکه میخریدم و اون روکش پلاستیکی دورشو جر میدادم و ورق به ورق نقد گیمفا رو با تکان برگه های روغن و رخشان اون مجله زیر باد پنکه احساس کنم .
ممنون از شما و Bloober و کونامی
و آرزوی سعادت و تندرستی برای تیم خبری و تحلیلی گیم ایران در هر خبرگذاری که هستند .
داداش قدیم تموم شد رفت باید ایند فکر کرد چند وقت دیگه سایت ام میشه قدیمی جدیدترش میاد کی میگفت یه زمانی آژانس منقرض بشه اسنپ تاکسی بیاد
خاطراتم رو زنده کردی
یادمه روزشماری میکردم واس انتشارش
باذوق دی وی دی هاشو نگاه میکردم
نمایشگاهe3هرسال چه ذوقی واسه گزارش هاش داشتم
الان حسرت اون روزارو دارم
مجله بازی نما، بازی رایانه همراه با دی وی دی ها و پوستراشون، لحظه شماری میکردم بیان برم از دکه بخرم هنوزم که هنوزه دارمشون 😢
اون موقع تو ایران اینترنت هنوز همه گیر نشده بود که هرکسی تو خونش داشته باشه اگرم بود Dial-up بود که وصل شدنش یک پروسه طولانی بود چه برسه به سرعت حلزونیش برای همین ما میرفتیم مجله میگرفتیم تا از اخبار بازی ها آگاه بشیم و حیف نمایشگاه E3 از وقتی بسته شد برکت از صنعت گیم رفت 🤦
شت گیمفا مجله بوده؟
مجله الکترونیکیش که بینظیر بود
من هنوز چنتا از مجله های گیمفا رو دارم
چن شماره مختلف ازش
نه تو بازی رایانه منظورمه
تمام خاطراتمو از اون مجله زنده کردی روزشماری کردن واسه انتشار مجله و ذوق و شوق خوندن مجله و تماشا کردن دی وی دی اختصاصیش و همچنین چسبوندن پوسترهاش ب در و دیوار اتاقم
من متاسفانه اون دوره رو یادم نیست چون سال ۸۰ ۵ سالم بود
بنظرم یه تغییر میشد داد ندادن کله هرمی ها رو بزرگتر میکردن خیلی خفناکتر میشد
هر چیزی شبیه انسان باشه و ترسناک روح ادم تسخیر می کنه
اتفاقا هم سایز انسان بودن وحشت دوچندان می کنه چیزی که تو هر جا برید دقیقا بتونه دنبالت بیاد
بازی اتمسفر و گرافیک خیره کننده داره و با توجه به اینکه وفاداری خودش رو به نسخه اصلی حفض کرده تونسته بخش های بسیار مفیدی هم اضافه کنه
خبر خوب برای ایرانی ها که بازی کرک شده و توسط تیم گیم ساب هم زیر نویس فارسیش رایگان منتشر شده
داداش سایتی سراغ داری بازی زیرنویسش شد داشته باشه گیم ساب مثل حاجی فیروز سالی یه بار بازی میده زیرنویس شد
فارسی ساز
سایلنت هیل ۲ ریمیک هم ترجمه کرده
داداش سیستمم فلن نمیشه میخام کات سین اشو ببینم موقتی
نفهمیدم چی گفتی سید😂.قربونت.از نقطه و ویرگول استفاده کن.مغزم سوخت😂
میگم حیف سیستمم نمیکشه بازی بریزم وگرنه فارسی ساز میریختم
برو یوتیوب کانال cyber gamezZ چیزی ک می خوای رو گذاشته
سلام گیم ساب مجدد برگشته و خوب این رو ترجمه می کنه
ولی سایت farsisaz.com هم کارش بیست و خیلی سریع زیرنویس بازی های جدید منتشر می کنه در کنارشون چندتا سایت دیگه هم هستن که زیاد وقت نمی زارن
par30games.net سایت دانلود که کلا رایگان ترجمه می کنه
دمت گرم رفیق
اکثر فرنچایز های محبوبم به دوره ی اوجشون برگشتن و یا ساخت دنبالشون تایید شده. همزمان استودیو های مورد علاقم رو آی پی های جدید هم کار میکنن ༎ຶ‿༎ຶ
با تشکر از تیم زحمت کش گیمفای عزیز
باید دست کپکام رو بوسید که با ریمیک افسانه ای اویل ۲ چنین راه و فرمولی رو جلوی ناشران قدیمی گذاشت تا امروز چنین اثری که از نسخه اورجینال هم بهتر و جلوتره شاهد باشیم الان مشغول پلی دادنم و باید گفت واقعا با یه بازی کمیاب و اصیل طرف هستیم که نظیرش رو کمتر دیدم اصلا چیزی بعنوان منفی و کم و کاستی وجود نداره و ممنونم که صنعت بازیسازی حداقل تو بازگشت عنوان های قدیمی موفق عمل کرده و اینو مدیون کپکام هستیم که سال ۲۰۱۸ ورق رو برگردوند
ضمنا شایعه هایی مبنی بر ریمیک آنچارتد ۱ و ۲ به گوش میرسه که در حال سپری کردن پروسه ساخته که بازم خوش به حالمون میشه
خلاصه که سایلنت هیل ۲ ریمیک بیشتر از انتظارم ظاهر شد به همتون توصیه میکنم پلی بدید
“باید دست کپکام رو بوسید که با ریمیک افسانه ای اویل ۲ چنین راه و فرمولی رو جلوی ناشران قدیمی گذاشت تا امروز چنین اثری که از نسخه اورجینال هم بهتر و جلوتره شاهد باشیم”
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
دست کپکام کجاشه دقیقا 😁😉
سوال خوبیه 😂 باید یه صحبتی با رئیس کپکام داشته باشیم
ریمیک آنچارتد یک و دو به شخصه برا من خیلی خوشحال کنندس چون فقط نسخه چهارشو بازی کردم
کالکشن Uncharted Nathan Drake Collection رو بازی کن.شامل نسخه ۱ و ۲ و ۳ به صورت ریمستر هست برای PS4
آره میدونم، منتهی من چون آنچارتد ۴ رو اول بازی کردم و واقعا گرافیک و گیمپلیش خداس، بخاطر همین دوس دارم آنچارتد یک و دو رو اگه یه وقت ریمیک کردن بازی کنم تا بهترین تجربه ممکنو ازشون داشته باشم. حس میکنم دو نسخه اول گیمپلی و گرافیکشون قدیمی شده که البته طبیعی هم هست بهرحال چون مال پونزده شونزده سال پیشن
این Turnip رو ببین آنچارتد رو رفته از نسخه آخرش بازی کرده اونم آیپی ای که مال ناتی داگه ناتی داگ هم بازیاش به داستانشون معروفن 🤦
مشخصه کلا بازی ها رو فقط برای سرگرمی پلی میدی پسرجون داستان، دیالوگها و… برات اهمیت نداره البته از کسی که جی تی ای فنه و فقط گیم پلی براش مهمه بیشتر از این نمیشه انتظار داشت 🥱
👌👌
اتفاقا این قضیه برای کسانی که نسخه های ۱ تا ۳ رو اول بازی کردند فرق داره.اونهارو بیشتر میپسندند😄😄
شما ۲ رو بدون نگرانی بازی کن؛ گیمپلی از ۲ به اونور چندان دچار تغییر نشده
۳ رو که پیشنهاد نمیدم… اول ۲ رو بازی کنید، بعدا اگر دوست داشتید برید سراغ ۳
به نظرم بین نسخه های ۱ تا ۳ ، بهترین نسخه برای کسانی که تازه میخوان تجربشون کنن نسخه دوم هست.گیم پلیش خیلی خوب میتونه مخاطبو جذب کنه
ممنون بابت راهنماییت❤
آنچارتد نسخه ۱ تا ۳ ، مخصوصا نسخه ۲ و ۳ گیم پلی بسیار با کیفیتی داره.به نظر من که تجربه کن پشیمون نمیشی
والا ما با یک پورت ریمستر رو PC هم خوشحال می شیم
بازیش فوق العاده بود نسخه ۱ تا ۴ رو ابتدا رو PS4 دوستم پلی دادم واقعا بازی عالی بود
نسخه ۴ مجدد رو PC منشتر کردن واقعا این بازی از زمان خودش جلو بود
الان دارم برا بار دوم چهارشو بازی میکنم، واقعا عجیبه چطوری این بازی مال هشت سال پیشه چون گرافیک و گیمپلیش همین الانم از هشتاد درصد بازیا بهتره. گان پلی فوق العاده طبیعی و لذت بخشی داره. شخصیت نیستن دریک هم که تبدیل شده به یکی از شخصیتای مورد علاقم😂
* نیتن دریک
باورت میشه نسخه ۲ و ۳ هر کدومشونو نزدیک ۲۰ بار تموم کردم؟😅😅😅😅
بازی خفنیه خداییش. من خودم قبلنا که هنوز بازیش نکرده بودم زیاد طرفدار این فرنچایز نبودم ولی الان که چهارشو بازی کردم عاشقش شدم. Uncharted 4 رفت تو لیست بهترین بازیای عمرم. بزودی هم دو و سه شو میگیرم
انشاالله ریمیک سایلنت هیل ۴ و شنیدن دوباره آهنگ زیبای Room of angel از آکیرا یامائوکا
کلا آکیرا یامائوکا-ساما افسانهای دست به خاک بزنه طلا میشه
همه ی آهنگ هاش فوقالعادن
لامصب این آهنگ room of angel اون زمان که سایلنت هیل ۴ رو بازی کردم ، فوق العاااااااااااااااااده بود.مو به تن آدم سیخ میکنه این آهنگ
فقط theme of laura
دیشب بازی رو شروع کردم و فقط میخوام theme of laura رو بشنوم
بازیو تقریبا تموم کردم و برای خودم متاسفم که انقدر زود قضاوت کردم
فوق العاده بود این ریمیک
👌👌✌️✌️✌️
جالبه، با اینکه موقعی که نسخه اورجینالش اومد، سنم بهش نمیرسید؛ ولی جزو اولین بازی هایی بود که روی PS2 تجربه کردم و حالا قراره دوباره با لذت بیشتری تجربش کنم.(دفعه قبل فقط تا بیمارستانش رسیدم و بعدش دیگه از ترس ولش کردم.)
به نظرم شخصیت پردازی جیمز میتونست بهتر باشه…اکثر جاهای بازی جیمز کاملا ساکته و واکنش خیلی کمی نسبت به محیط پیرامونش انجام میده…ولی بازی واقعا خوب ساخته شده و بلوبر تیم فراتر از انتظار عمل کرده و باید بهشون تبریک گفت…
گیمپلی ۹
گرافیک ۱۰
جو و اتمسفر بازی ۱۰ (واقعا عالی کار شده مخصوصا مراحلی که داخل محیط باز شهری مه گرفته انجام میشه )
موسیقی و صدا گذاری ۱۰ (حرفی نمیمونه موسیقی بازی فوق شاهکاره و صداگذاری هم در بهترین حالت خودش انجام شده)
طراحی مراحل ۹.۵
داستان ۹
میزان ترسناک بودن ۹ (بازی واقعا ترسن خوبی داره)
متاسفانه چون مسافرت هستم نتونستم تجربش کنم ولی طبق نقد ها و چیز هایس که دیدم فکر کنم یه شاهکار باشه حتما وقتی برگشتم امتحانش میکنم🔥
ترکونده👊👊
برای من فن سایلنت هیل این ریمیک مثل بهشت بود در حال حاضر مرحله بیمارستان هستم باید بگم کمتر از ۹ هر کی به این شاهکار بده خیلی کم لطفی کرده داشتم تروفی ها رو بررسی میکردم قشنگ طرف رو مجاب میکنه بازی رو شخم بزنه واقعا تروفی های جذابی داره خوراک پلات کردنه مکالمه های جیمز با ماریا هم خیلی پویا هستن خدایی بلوبر زحمت زیادی کشیده لامصب خودش هم فن سایلنت هیل بوده با عشق تمام ربمیک کردن
دوستانی که زیاد از داستان سر در نمیارن حتما بررسی داستان بازی رو داخل یوتیوب سرچ کنن این نسخه از سایلنت هیل واقعا پیچش داستانی و لایه های پنهان جذابی داره یک داستان روانشناختی عالی قصد اسپویل ندارم فقط بگم هر شخصیتی که جمیز در سایلنت هیل باهاش برخورد میکنه تداعی بخشی از گناهانش در زندگی گذشته اش هستش
چند ایراد تو بازی وجود داشت یک نمونش این بود که تو بازی اورجینال بازی با یک موزیک فوق العاده که شخصیت ابتدا روبروی آینه ایستاده شروع میشه ولی تو نسخه ریمیک بازی از محیط بیرون و بدون اون موزیک بسیار زیبا شروع شد
امیوارم بازی به زودی یه تخفیف بخوره تا امثال ما که نسخه کنسولی رو بازی میکنیم و توانایی ۴ میلیون پول بازی رو نداریم هم بتونیم تهیه کنیم و لذتشو ببریم
اصولا بازی هایی که تازه منتشر میشن ، حداقل تا ۶ ماه تخفیف نمیخورن.اگر فروششون هم خیلی خوب باشه ، تا یه سال تخفیف نمیخورند
حاجی اکانتی بخر
این ریمیک درست حسابیه نه آنتیل داون
بلوبر این دفعه گل کاشته
به به چه نقد خوبی! خوشحالم این بازی رو شما بررسی کردید، کار رو سپردند به کاردان 👌
در مورد خود بازی هم باید بگم فراتر از انتظارم بود و خیلی دارم ازش لذت میبرم. ولی خب این دوربین لعنتی توی اکثر نقد ها نقاط ضعف بود و حقیقتا بدم نمیگن 😂 خصوصا وقتی با چند تا انمی تو فضای بسته درگیر بشید ایرادش بیشتر حس میشه!
در کل بازی فوق العادست حتما تجربه کنید 👍
با تشکر از آقای زرمهر بابت بررسی عالی و حرفه ای ❤️❤️❤️
به به واقعا انتظار ۹.۵ رو نداششتم جالب اینجاست که بیشتر منتقدا نسخه اوریجینال رو قشنگ تجربه کردند و این نمره رو دادن…پس نتیجه میگیرم صرفا استدیو مسوول نتیجه کار نیست بلکه بودجه و پشتیبانی نیز بسیار مهمه…مشتکرم از نقدتون
نکته مهمی که وجود داره اینه که بازی کاملا تونسته حس و حال سایلنت هیل و یه بازی شرقی رو کاملا حفظ کنه….
دوستان یکی میتونه بگه گیم تا چه حد ترسناکه.حقیقتا این چنوقته حوصله گیم بسیار ترسناک رو ندارم و اینکه گیم رو حتی نصب هم کردم ولی بین دو راهیم.اگه یه چیزی در حد رزیدنت ۲ریمیک باشه حله
سایلنت هیل ترسناک تره رزیدنت اویل اکشن تره…اگر حوضله نداری سراغش نرو چون سبک بازی اینجوریه که اکشن کمتری داره و بیشتر بازی مربوط به گشتن تو محیط بازی میشه که لذت خاص خودش رو داره
حوصله دارم حوصله ترسناک بیش از حد ندارم عزیز
نه بیشتر جو ترسناکی داره و کلا اونجوری نیست که اذیت بشی
یعنی جامپ اسکرب هاش زیاد نیست یعنی بازی هست که دلهره اوره؟
نه اون مدلی نیست بیشتر سعی میکنه با فضای محیط و موسیقی حس ترس رو منتقل کنه ولی خب یه جاهایی هم جامپ اسکر وجود داره…
Nice
تشکر از جناب زرمهر بابت این بررسی جامع و عالی. کی فکرشو میکرد در این دو سال، این همه بازی وحشت عرضه بشن و همه عالی باشن؟
همانطور که توی مقاله اشاره شد، بلوبر نه در حد انتظارات، بلکه خیلی فراتر از اون ظاهر شده و یکی از عجایب سال ۲۰۲۴ رو رقم زده!
این ریمیک، با دو ریمیک سال گذشته یعنی Dead Space و RE4 یک تفاوت اساسی داره و اون هم اینه که به نظرم نوع جدیدی از ریمیک رو داره ارائه میده! حسی که به من دست میده اینه که یک بازیساز اواخر ۹۰ یا اوایل ۲۰۰۰ به تکنولوژی حال حاضر دست پیدا کرده و بازی از لحاظ فنی مدرن و از لحاظ هنری حس یک اثر Retro فوق العاده خوش ساخت رو میده! این ریمیک مورد جدیدی رو معرفی کرده و اون هم حفظ تعادل میان نوسازی و حفظ المان های هنری اثر اورجینال که به نحو احسن انجام میده. برای مثال طراحی منوهای بازی در عین مدرن بودن، حس و حال نسل پنجم و ششم رو کاملا منتقل میکنن.
من بازی Alone in the dark 2024 رو علیرغم تمام مشکلاتش خیلی دوست داشتم و این بازی که خیلی از لحاظ فنی از اون هم جلوتره. اولین قدم بازگشت کونامی خیلی استوار برداشته شده و امیدوارم در ادامه حتی قدرتمندتر هم ظاهر بشه.
ممنون از نظرت🙂👍✌️
توصیفتون خیلی خوب بود… خیلی دوست میداشتم اگر RE4 هم همینطور ریمیک میشد…
البته یادمه اون موقع که ما ناراضی بودیم، دوستان عرض میکردن که شما همیشه ناراضی هستید و اگر ریمیک وفادار میموند به نسخه اصلی هرگز موفق نمیشد؛ چیزی که هیچوقت باور نداشتم…
درود بر شما.
ریمیک RE4 اضافات زیادی داشت؛ به اندازه ای که هنوز هم میشه هر دو رو به عنوان بازی های مستقل تجربه کرد و لذت برد.
در مورد وفاداری هم موافقم ولی به شخصه اون قدرا من رو اذیت نکرد در RE4 و میتونم این رو بگم بازی اصلی که الان ۲۰ سالش هست هنوز هم جادوی خاص خودش رو داره و ریمیک به هر دلیلی نمیتونه جای اون بازی رو بگیره و شاید صرفا بتونه برای گیمرهایی که بازی اصلی رو زمان عرضه تجربه نکردن بهتر باشه.
شاید بد نباشه صنعت بازی در ریمیک ها بخواد از این روش بلوبر الهام بگیره و بازی های بسیار اتمسفریک (که آثار survival horror اغلب از این دسته هستند) رو کمی با وفاداری بیشتری بازسازی کنند.
درود متقابل:)
متوجهم؛ کاملا باهاتون موافقم… از اول تا آخر کامنتتون…
ناگفته نماند من دو هفته پیش از سر بیحوصلگی و به ناچار رفتم برای بارِ حقیقتا نمیدونم چندم، بازهم رفتم سراغ RE4 اصلی و تعجب کردم که چطور منی که انقدر کمحوصله و سختگیر شدم رو میخکوب نگهداشت…
حق با شماست؛ این بازی هنوز جادوی خودش رو نگهداشته:)
البته از حق نگذریم که فرمول این نوع ریمیک هارو کپکام بوجود آورد که واقعا هم جای تقدیر داره و خوشحالم که ریمیک بلوبر هم مثل کپکام بوده🙏🙏
@amir_hossein_nosrati
ریمیکهای کپکام در نوع خودشون بسیار جالبن و از خیلی جهات باکیفیت… اگرچه نمیتونم به چشم ریمیک از بازی اصلی نگاهشون کنم؛ چون اینجوری اصلا حس خوبی بهم دست نمیده. ترجیح من اینه اونها رو بازیهای جداگانهای بدونم.
راستش من ریمیکهای بلوپوینت رو دوست دارم + تغییراتی جزئی که صرفاً پتانسیلهای بیشتر گیمپلی رو آزاد کنه:)
توضیحات عالی دادی ممنون ❤
به به بنازم 😍یه بازی توپ دیگه براپلی استیشن یار قدیمی گیمرها ❤️❤️ممنون از نویسنده عزیز 🙏
حاجی اینجور گیما مثل اینم خیلی خفنه، ولییی هیچییی از نظر من رد دد۲ و هورایزن نمیشه🗿🤝
ممنون از آقای زرمهر بابت نقد بازی؛
شروع بازی با توجه به پرفورمنس نه چندان خوب بازی روی نسخه PC کمی تو ذوقم خورد ولی کم کم نقاط قوت بازی خودشو نشون داد و الان که گیم پلی بازی به ۴ ساعت رسیده باید بگم بازی عالیه.
گان پلی بازی خیلی خوب نیست و بازی هم خیلی بهینه نیست وگرنه بازی عالیه. امیدوارم با چند تا آپدیت مشکلات بازی حل بشه.
دیشب بازی با هدفون دالبی تموم کردم واقعا بی نظیر بود صدا گزاری فوق العاده کرافیک عالی با سیستم 1660sراحت بالای ۵۰ فریم میگرفتم نمیدونم چرا ی سریا الکی هیت میدن بازی کنید لذت ببرید بازم میگم خیلی خیلی بازی فوق العاده ایه
خب اینام راهشو پیدا کردن نسخه اول و سومم احتمالا ریمیک بشه زود
ایشالا اول میرن سراغ ریمیک نسخه چهارم سایلنت هیل😍😍😍😍
از تریلر دوم مشخص بود بازی با عشق ساخته شده و اتمسفر محیط محشر طراحی شده بود. شخصیت لارا هم توی تریلر خیلی غنی تر از نسخه ی اورجینال در اومده بود. خوشحالم بازی نهایی هم عالیه و یک تجربه ی لذتبخش توی این نسل رو برامون فراهم میکنه.
کاش روی استور پلی استیشن زودتر تخفیف بخوره/
قلمت طلا آقای زرمهر عزیز
از خوندن نقد و بررسی واقعا لذت بردم
خوانا و گیرا
اگه غیر از این کونامی در ریمیک متال گیر ۳ هم موفق بشه میشه گفت دوباره افتاده رو مسیر اوج گرفتن
FOV مشکل نیستا
سوال دارم . بنظر تون ارزش خرید داره بخرم؟
چهار گیگش تازه دانلود شده واسه من🥲
امیدوارم خوب بفروشه تا شرکتا به خودشون بیان و آی پی های قدیمیشون رو احیا کنن و بفهمن که گیمرها هنوزم عاشق فرمول بازی های قدیمین
من بازیش نکردم ولی یه حسی بهم میگه اون دو تا ایراد رو الکی گرفتید که صرفا بی ایراد نباشه!!!
بازی خیلی خفنیه حتما تجربش میکنم 🤠
هنوز پلیش ندادم. ولی از وقتی نظر مردمو شنیدم ۱۰۰ درصد پلیش میدم..
منتقدای شرکت های بزرگ کلا مفنگین و نظرشون اهمیتی نداره
سلام به نظرتون ارزش تجربه رو داره بازی silent hill 2?
چون شنیدم بازیش یجور ترس روانی داره و این حرفا
نمیخوام خیلی تاثیر بدی داشته باشه روم
البته قبلا تجربه بازی های ترسناک داشتم مثل رزیدنت ۲ ریمیک
ممنون
کسایی که تجربه کردن بگن😅