صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا
صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا
صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا
صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا
صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا
صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا

صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C

امیرحسین رهنورد
۱۷:۰۵ ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا

در این نوشته قصد داریم نگاهی به چگونگی استفاده از زبان ++C و نقش حیاتی آن در صنعت بازی های ویدئویی داشته باشیم.

پیش‌گفتار

++C یکی از برجسته‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در تاریخ فناوری است که تأثیر عمیقی بر دنیای توسعه نرم‌افزار و به‌ویژه بازی‌های ویدئویی داشته. این زبان در دهه ۱۹۸۰ توسط بیارنه استروستروپ (Bjarne Stroustrup) با هدف ترکیب قابلیت‌های قدرتمند زبان C و ویژگی‌های شی‌ءگرایی ایجاد شد. دلایل پشت طراحی ++C از همان ابتدا بر کارایی، انعطاف‌پذیری و کنترل دقیق بر منابع سیستم متمرکز بود، عواملی که در توسعه بازی‌های ویدئویی با پیچیدگی‌های بالا نقش حیاتی دارند. از آن زمان تاکنون، ++C به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در ساخت بازی‌هایی با گرافیک پیشرفته، جهان‌های وسیع و هوش مصنوعی پیچیده شناخته می‌شود. در طول سال‌ها، نیاز به بهینه‌سازی حافظه، پردازش‌های سریع و توانایی در مدیریت همزمان چندین عملیات، استفاده از ++C را در این صنعت تثبیت کرده است. زبان‌های دیگر مانند #C و Python نیز در توسعه بازی‌ها به‌کار گرفته می‌شوند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند به کارایی و قابلیت‌های سطح پایین ++C برسند. از این رو، بازی‌سازان حرفه‌ای همچنان به ++C به‌عنوان ابزار اصلی خود اتکا دارند. آنچه ++C را از دیگر زبان‌ها متمایز می‌کند، توانایی آن در کنترل دقیق بر منابع سخت‌افزاری و امکان پیاده‌سازی بهینه سیستم‌های پیچیده است. با ظهور تکنولوژی‌های جدید مانند واقعیت مجازی و هوش مصنوعی، زبان ++C همچنان به‌عنوان یکی از گزینه‌های اصلی برای توسعه بازی‌ها مطرح است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نیز جایگاه خود را حفظ کند.

صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا
Bjarne Stroustrup با خلق ++C دنیای تکنولوژی را مدیون خود ساخت

++C یک هیولای واقعی است!

شاید بپرسید ++C در چه زمینه‌هایی فعال است. خب، بله این سوال بسیار مهمی خواهد بود.

صنعت بازی‌سازی: سی‌پلاس‌پلاس یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها در توسعه بازی‌های ویدیویی است. موتورهای بازی معروف مانند Unreal Engine و CryEngine با استفاده از سی‌پلاس‌پلاس ساخته شده‌اند.

صنعت نرم‌افزارهای سیستمی: بسیاری از سیستم‌عامل‌ها (مثل لینوکس و برخی بخش‌های ویندوز) و نرم‌افزارهای سیستمی با سی‌پلاس‌پلاس نوشته می‌شوند، زیرا این زبان به برنامه‌نویسان امکان مدیریت مستقیم منابع سخت‌افزاری را می‌دهد.

صنعت مالی و بورس: در برنامه‌های مالی، که نیاز به محاسبات سریع و پردازش‌های سنگین دارند، سی‌پلاس‌پلاس به دلیل سرعت بالای خود محبوب است.

صنعت خودروسازی: برای توسعه نرم‌افزارهای سیستم‌های تعبیه‌شده (Embedded Systems) در خودروها مانند سیستم‌های کنترل موتور، سی‌پلاس‌پلاس کاربرد فراوانی دارد.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین: برخی از الگوریتم‌ها و کتابخانه‌های پیچیده هوش مصنوعی و یادگیری ماشین با سی‌پلاس‌پلاس پیاده‌سازی شده‌اند.

فضا و هوافضا: برنامه‌نویسی نرم‌افزارهای کنترل پرواز، شبیه‌سازی‌های فضایی و سیستم‌های مخابراتی در صنایع هوافضا معمولاً با سی‌پلاس‌پلاس انجام می‌شود.

آیا ماجرا به همین جا ختم می شود؟ خیر! ++C همه جا حضور دارد.

مهم‌ترین دلایلی که ++C به یک ابزار اصلی در این صنعت تبدیل شده، کارایی بالای آن است. در بازی‌های ویدئویی، سرعت اجرای کد و مدیریت بهینه منابع از اهمیت زیادی برخوردارند. با توجه به اینکه ++C اجازه می‌دهد برنامه‌نویسان کنترل کاملی بر مدیریت حافظه و تخصیص آن داشته باشند، بازی‌سازان می‌توانند بهینه‌سازی‌های دقیقی برای بهبود عملکرد بازی‌های خود انجام دهند. این ویژگی به‌ویژه در بازی‌های با گرافیک سنگین و جهان‌های وسیع مورد توجه است، جایی که هر بهینه‌سازی کوچک می‌تواند به معنای تفاوت بین تجربه‌ای روان و یک بازی کند و غیر قابل‌اجرا باشد.

صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا
اگر به دنیای Programming علاقه‌مند هستید حتما عنوان Watch Dogs2 را تجربه کنید چرا که فضاسازی مناسبی در محوریت این موضوع ارائه می‌دهد

++C از قابلیت های بسیاری برخودار است اما در این مقاله تنها به ۳ مورد اشاره خواهیم کرد.

  • یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته ++C قابلیت شی‌ءگرایی (Object-oriented programming) آن است که امکان ساخت سیستم‌های پیچیده را فراهم می‌کند. بازی‌های ویدئویی معمولاً شامل اجزای مختلفی هستند که باید به‌صورت همزمان و منظم با هم تعامل داشته باشند؛ از جمله سیستم‌های فیزیکی، انیمیشن‌ها، هوش مصنوعی و گرافیک. برنامه‌نویسی شی‌ءگرا در ++C به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا این اجزا را به‌طور مستقل طراحی و مدیریت کنند، در حالی که ساختار کلی بازی به‌صورت یکپارچه حفظ می‌شود. این ویژگی باعث شده است که ++C برای پروژه‌هایی با مقیاس بزرگ و نیاز به ساختارهای پیچیده، یکی از بهترین انتخاب‌ها باشد.
  • در کنار قابلیت شی‌ءگرایی، مدیریت چندریسمانی (Multithreading) نیز از دیگر مزایای مهم ++C است. بسیاری از بازی‌های مدرن به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که از پردازش‌های موازی برای بهبود عملکرد استفاده می‌کنند. این تکنیک به بازی‌ها اجازه می‌دهد تا وظایف مختلف مانند پردازش گرافیک، فیزیک، و هوش مصنوعی را به‌صورت همزمان اجرا کنند، که در نتیجه بهبود چشمگیری در سرعت و روانی بازی ایجاد می‌شود. ++C با امکانات بومی برای مدیریت چندریسمانی به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که از این قابلیت به‌طور کامل بهره‌برداری کنند و از تمامی ظرفیت‌های سخت‌افزاری سیستم بهره ببرند.
  • کتابخانه‌های گسترده و ابزارهای متنوع نیز از دیگر دلایلی هستند که ++C را برای توسعه بازی‌ها به انتخابی بی‌رقیب تبدیل کرده‌اند. وجود کتابخانه‌هایی مانند DirectX، OpenGL، و Vulkan که به‌طور مستقیم با ++C سازگار هستند، به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد تا به‌صورت مستقیم به GPU دسترسی داشته و از تمام قابلیت‌های سخت‌افزاری گرافیکی بهره‌مند شوند. این دسترسی مستقیم به سخت‌افزار و همچنین استفاده از کتابخانه‌های بهینه، امکان اجرای گرافیک‌های پیچیده و افکت‌های بصری پیشرفته را فراهم می‌آورد، که نتیجه آن تولید بازی‌های با کیفیت بالا و گرافیک واقع‌گرایانه است.
صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا
نه تنها آنریل انجین (Unreal Engine) بلکه بسیاری از موتورهای بازی‌سازی توسط ++C خلق شده‌اند

++C قلب تپنده این صنعت است

نقش ++C در موتورهای بازی‌سازی به قدری حیاتی است که بدون آن بسیاری از بازی‌های بزرگ و پیچیده امروزی امکان‌پذیر نبودند. موتورهای بازی مانند Unreal Engine که یکی از بهترین موتورهای موجود است، به‌طور عمده با استفاده از ++C توسعه یافته است. این موتور به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد بازی‌هایی با کیفیت AAA بسازند که از نظر گرافیکی بسیار پیچیده بوده و نیازمند بهینه‌سازی‌های سنگین هستند. Unreal Engine به‌واسطه توانایی‌های ++C در بهینه‌سازی عملکرد، کنترل دقیق حافظه و پردازش‌های موازی، یکی از محبوب‌ترین موتورهای بازی‌سازی در دنیا شده است. دربین موتورهای مطرح، CryEngine است که به‌ویژه برای ایجاد محیط‌های طبیعی و گرافیک‌های واقع‌گرایانه شهرت دارد. CryEngine نیز از قدرت ++C برای مدیریت حجم بالای داده‌ها و پردازش‌های گرافیکی استفاده می‌کند. این موتور به دلیل توانایی ++C در انجام پردازش‌های سطح پایین و بهینه‌سازی مصرف منابع سیستم، می‌تواند تصاویری با جزئیات بالا و عملکردی روان ارائه دهد. در CryEngine، توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از ++C بازی‌هایی با محیط‌های وسیع و جزئیات فراوان بسازند که از نظر گرافیکی به چالش می‌کشند.

حتی موتورهایی که بیشتر با زبان‌های دیگر شناخته می‌شوند، نظیر Unity، در بخش‌های اصلی خود از ++C بهره می‌برند. Unity اگرچه به دلیل استفاده از #C برای کدنویسی اسکریپت‌ها مشهور است، اما بخش‌های مهمی از هسته آن برای عملکرد بهتر و بهینه‌سازی بیشتر با ++C توسعه یافته است. این زبان به Unity اجازه می‌دهد تا بازی‌های باکیفیت بالا بسازد که بهینه و سریع اجرا شوند، به‌ویژه در مواردی که نیاز به مدیریت دقیق حافظه و پردازش‌های گرافیکی سنگین دارند.

صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا
به عنوان یک برنامه نویس ++C باید بگویم که برای یادگیری این زبان، به زمان و تمرین بسیار نیاز دارید

++C هم مشکلات خودش را دارد

++C با تمام قدرت و انعطاف‌پذیری خود، چالش‌ها و محدودیت‌هایی نیز به همراه دارد که توسعه‌دهندگان بازی‌ها باید با آن‌ها مواجه شوند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها، مدیریت دستی حافظه است. برخلاف زبان‌هایی مانند #C یا Python که مدیریت حافظه به‌صورت خودکار انجام می‌شود، در ++C برنامه‌نویس باید به‌صورت مستقیم حافظه را مدیریت کند. این ویژگی به ++C امکان می‌دهد تا در بهینه‌سازی عملکرد و مصرف منابع سخت‌افزاری بسیار دقیق عمل کند، اما اشتباهات کوچک در مدیریت حافظه، مانند نشت حافظه، می‌تواند منجر به مشکلات بزرگ و ناپایداری در بازی شود. توسعه‌دهندگان باید دقت زیادی در تخصیص و آزادسازی حافظه داشته باشند تا بازی بدون مشکل اجرا شود. چالش دیگر، پیچیدگی زبان است. سینتکس (همان قواعد نوشتار) پیچیده و نیاز به توجه دقیق به جزئیات، ++C را به یکی از سخت‌ترین زبان‌ها برای یادگیری و استفاده تبدیل کرده است. این پیچیدگی می‌تواند باعث شود توسعه‌دهندگان زمان بیشتری را صرف کدنویسی و دیباگ کردن کنند، به‌خصوص در پروژه‌های بزرگ و پیچیده.

با این حال، مزایای استفاده از ++C در بازی‌سازی به‌قدری بزرگ است که بسیاری از این چالش‌ها قابل‌پذیرش به نظر می‌رسند. کارایی بالا و کنترل دقیق بر منابع سیستم از ویژگی‌هایی هستند که بازی‌های ویدئویی پیچیده به آن نیاز دارند و ++C این امکان را فراهم می‌کند تا بازی‌هایی با گرافیک‌های چشم‌گیر، هوش مصنوعی پیشرفته و دنیای وسیع بهینه‌سازی‌شده ساخته شوند.

صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا
با گذشت زمان ++C دستخوش تغییرات بسیاری شده

همچنان قدرتمند

++C همچنان در حال پیشرفت و تکامل است تا بتواند همگام با نیازهای رو به رشد صنعت بازی‌سازی و تکنولوژی‌های جدید حرکت کند. در نسخه‌های جدید این زبان، بهبودهای قابل‌توجهی در زمینه مدیریت حافظه، کارایی و ساده‌سازی سینتکس اعمال شده است. استانداردهای جدید ++C مانند C++17 و C++20 ویژگی‌های جدیدی ارائه داده‌اند که کار توسعه‌دهندگان را ساده‌تر و بسیاری از مشکلات گذشته را رفع کرده‌اند. به‌عنوان مثال، مدیریت خودکار حافظه و بهبودهای مربوط به برنامه‌نویسی چندنخی باعث شده‌اند تا توسعه‌دهندگان به راحتی بتوانند بازی‌هایی با سیستم‌های پیچیده و چندلایه را بدون نگرانی از مشکلات مربوط به نشت حافظه یا تداخل در پردازش‌های موازی بسازند.

همچنین، جامعه برنامه‌نویسان ++C با ارائه کتابخانه‌های قدرتمند و ابزارهای جدید به بهبود این زبان کمک کرده‌اند. این ابزارها نه تنها امکان توسعه بازی‌هایی با کیفیت بالاتر را فراهم کرده، بلکه بهینه‌سازی و مدیریت بهتر منابع را نیز تضمین می‌کنند. در واقع، ++C اکنون نه تنها یکی از قدرتمندترین زبان‌ها برای توسعه بازی‌های AAA محسوب می‌شود، بلکه با اصلاحات و پیشرفت‌های مداوم خود، آینده‌ای روشن در صنعت بازی‌سازی دارد.

از اینکه تا انتهای این نوشته بنده را همراهی کرده‌اید سپاسگزارم. چنانچه عزیزان سوالی در خصوص این زبان برنامه نویسی دارند، بنده در خدمت هستم.

Malenia Blade of MiquellaRoyalknightNamelessmehrdadPS𝗔𝗿𝗶𝗮.xdDota2Zabiollieاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)nimaSTBatman Arkham knightAmscBADMANمحمد حسین کریمیتنها اکانت رسمی ( شب دشنه های بلند )

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا
صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا
صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا
صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا
صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا
صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا
صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • BADMAN گفت:

    دوستانی که PS3 دارن یا درش واردن لطفا به دادم برسید!!
    اپدیتش کردم ولی وسطای اون مرحله دوم اپدیت گیر می کنه الان نه دیگه اپدیت میشه و نه اپدیتش لغو میشه. همش خاموشش هم می کنم بعدش دوباره تو اون مرحله است و ردش نمی کنه. کمکم کنید تاابد ممنونتونم

    کفتر گیمینگعاشق پی سیollieاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)Ali soulslikeدیژاوووو
    • ollie گفت:

      اگه حاضری از تمام داده هات برای کنسولت بگذری
      از سایت سونی آخرین firmware کنسولو دانلود کن بریزش تو فلش
      بعد بزنش به کنسول (موقعی که خاموشه)
      در اخر دستگاهو در حالت safe mode روشن کن و فیرمویرو نصب کن

      کفتر گیمینگ
    • Joel Morgan گفت:

      من این دو راهکار رو از یه دوست پرسیدم، شاید براتون مفید باشه (حتما تحقیق کنید تا به مشکل بر نخورید)
      باید هارد رو در بیارین و سیستم عامل رو از از اول نصب کنین
      راه بعدی هم ریستور کردنه (کار مغازه داره)

      𝗔𝗿𝗶𝗮.xd
  • دلم برای برنامه نویسا میسوزه
    کلی کار اخرم اکثرا معروف نمیشن

    کفتر گیمینگDota2Zabiollie
  • ST گفت:

    عجب‌ مقاله‌های مفید و حرفه‌ای می‌نویسه آقای رهنورد، واقعاً دست مریزاد.
    به همون اندازه که ++C کارآمد و قدرتمنده، سخت و نیازمند زمان زیاد برای تسلطه. قدیم تصمیم داشتم با ++C و Unity بازی سازی رو یاد بگیرم و شروع به ساخت یک اثر مستقل کنم، ولی به خاطر همین ++C قیدش رو زدم. بعدش تصمیم گرفتم با زبان Lua و انجین Defold این مسیر رو طی کنم، که منابع محدود برای یادگیری این دو مورد کشتی‌هام رو غرق کرد. پس اون رو هم بی خیال شدم. در حال حاضر میتونم با انجین Gdevelope بازی بسازم، البته به لطف کد‌‌های از آماده و از پیش طراحی شده، وگرنه دانش برنامه نویسیم در حد Hello world عه🤣. ولی بی شوخی امثال Gdevelope و تا حدودی Game maker studio خیلی کار اثربخشی در زمینه بازی‌سازی بدون دانش‌برنامه نویسی انجام دادن. هنوز خیلییی جای پیشرفت و ارتقاء دارن ولی همین الان هم می‌تونن جهت دست‌گرمی و کسب تجربه بسیار موثر باشن، اگر دوستان خلاق باشن ممکنه جهش بزرگی براشون باشه.

    Royalknightکفتر گیمینگ𝗔𝗿𝗶𝗮.xdDota2ollieAramnima
  • Zabi گفت:

    ++C هنوز برای موتورهای بازی‌سازی استفاده می‌شه چون سریع و کارآمده. برنامه‌نویس‌ها می‌تونن کنترل کامل روی حافظه و منابع داشته باشن و این تو بازی‌ها که منابع مهمه، خیلی خوبه. همچنین بازی‌ها باید روی پلتفرم‌های مختلف اجرا بشن و ++C این امکان رو فراهم می‌کنه.

  • زبان سختی هست سی شارپ بخاطر اموزش راحت ترش و نزدیک بودن به زبان انسان برای شروع کار عالیه ولی از نظر کارهای بزرگ پیچیده گرافیک بالا جزئیات بصری خیره کننده و بازی های جهان باز یا آنلاین وسیع بتل رویال بهترین زبانه حجم زیادی رو اگه تمیز ننویسی کد رو اشغال میکنه ولی خوب برای کارای گرافیکی و پیچیده با کیفیت استفاده میشه فورتنایت برای همین رو موتور انریل انجین پنج اومد زبانش سی پلاس هست و اینکه بخاطر حجم وسیع بازی های بتل رویال کلی جزئیات و گستردگی بازی بیلد ها نبردها در تعداد بالا نبود افت فریم هماهنگ با هم در لحظه همه چی با اون عظمت باید کار کنه در یک ثانیه رندر بشه هماهنگ برای همین موتور انریل پنج و زبان سی شارپ نوشته شده این بازی و امثالهم و در کنارش گرافیک بالا نورپردازی در لحظه قدرت بهینه سازی بالا

  • ممنون واقعا عالی خواهشن ادامه بدید درباره بازی سازی موتورها بخش ها انیماتور ی طراحی مرحله گیم پلی رابط کاربری صداو….در بازی ها بازم بنویسید عالی

  • mehrdadPS گفت:

    ممنون بابت مقاله زیباتون
    بنده که حدود ۱۸ ساله کارم c+/vulkan و شبیه سازی کامپیوتری. درسته تو garbage collection مشکل داره (که البته تو ورژن های بالاتر تغریبا خیلی کمتر شده ولی قدرت Malloc و Free این زبان یه چیز دیگست) . اینقدر این زبان قدرتمنده که میشه توش کد اسمبلی اجرا کرد و حتی به یه رجیستری cpu دسترسی داشت. یادی هم بکنم از خدا بیامرز دنیس ریچی خالق زبان C و جد C++ روحت شاد سالار

صفر و یک؛ سفری به دنیای بازی سازی با ++C - گیمفا