۱۰ مکانیک جذاب و فراموش شده در بازیهای ویدیویی
بازیهای ویدیویی به ما اجازه میدهند تا کارهای جذاب و مختلفی را انجام دهیم. از کاوش کردن در محدودههای وسیع گرفته تا درگیر شدن در ماموریتهای حماسی با جادوگران و هیولاها و یا مبارزه برای بقا در برابر موجودات وحشتناک نشان میدهد که هیچ محدودیتی برای چیزی که توسعهدهندگان میتوانند ایجاد کنند، وجود ندارد.
بهترین بازیها عناوینی هستند که مرزها را پشت سر میگذارند و ما را قادر میسازند تا با مکانیکهای انقلابی به روشهای جدید و جالبی با آنها تعامل داشته باشیم. در حالی که بیشتر از همه پیرامون مواردی مانند دنیای پرجزئیات Red Dead Redemption 2، نبردهای جذاب God of War و چندین عنوان مطرح صحبت میشود، تعداد زیادی از از ویژگیها و مکانیکهای برجسته در سایر بازیها وجود دارد که به ندرت به آنها اشاره میشود و به نظر میرسد که این ویژگیها در طی گذشت سالها فراموش شدهاند.
این مکانیکهای جذاب اما فراموششده بازیهای ویدیویی گسترده و متفاوت هستند که هنوز در بازیهای دیگر یا تکرار نشده و یا کمتر دیده شدهاند. در این مقاله به بررسی ۱۰ نمونه از این مکانیکها میپردازیم.
۱۰. اخاذی از مشاغل در The Godfather (2006)
نسخه اول The Godfather که بر اساس سری فیلمهای مشهور آن ساخته شده است، در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. بازیکنان در این بازی در نقش Aldo، عضو جدید خانواده کورلئونه قرار میگیرند که با پیشروی در بازی به ردههای و جایگاه بالاتر در خانواده ارتقا پیدا میکند.
برای تبدیل شدن به حاکم شهر باید خانوادههای رقیب باید را از میان بردارید و برای این کار به اخاذی از مشاغل آنها نیاز دارید. تصاحب مشاغل رقیب به معنای ترساندن مالک است تا آنها برای پرداختن پول به خانواده کورلئونه موافقت کنند. این کار را میتوان با ترساندن، کتک زدن یا خراب کردن محل کار آنها به دست آورد که با یک نوار ترس نشان داده میشود. اگر شما به اندازه کافی آنها را تحت فشار قرار دهید، با پرداخت حقوق به خانواده کورلئونه موافقت خواهند کرد و به حقوق هفتگیتان اضافه میشود. در صورتی که نقطه ضعف آنها را پیدا کنید، نوار ترس سریعتر پر میشود و به بازیکنان پاداش اضافه میدهد.
چیزی که این مکانیک را جذابتر میکند، فاکتور ریسک و پاداش آن است. هر صاحب کار محدودیتی برای تحمل خشونت دارد و اگر آنها را بیش از حد تحت فشار و ترس دهید، از پرداخت پول خودداری کرده و شروع به تلافی میکنند. این یکی از مکانیکهایی محسوب میشود که بازی The Godfather را جذاب کرد.
۹. آتش در بازی Alone in the Dark (2008)
ریبوت Alone In The Dark که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، به دلایل مختلف از جمله دیالوگهای شلخته، سیستم رانندگی بد و ترکیب نه چندان خوب ایدههای جاهطلبانه یکی از ضعیفترین نسخههای این سری به شمار میرود. با این حال، اثر مذکور از چند مکانیک جذاب و فوقالعاده برخوردار بود.
آیتمها در ژاکت ادوارد کارنبی، شخصیت اصلی بازی، ذخیره میشوند و میتوانید به طور همزمان به آنها دسترسی داشته باشید. دوربین بازی بین دید دید اول و سوم شخص قابل تغییر است و همچنین یک مکانیک چشمک زن وجود داشت که برای حل معماها بسیار مفید عمل میکند. اما آتش مکانیک جالب و قابل توجه این بازی است.
شعلههای آتش نه تنها به طور واقعگرایانه بین اشیای قابل اشتعال پخش میشوند، بلکه آتش یک عامل جداییناپذیر در مبارزات است و تنها راه برای نابودی دائمی دشمنان محسوب میشود. شما در کنار استفاده از وسایل در حال سوختن به عنوان سلاح میتوانید کوکتل مولوتوف و مواد منفجره بسازید، از فندک برای تبدیل اسپری به شعلهافکن استفاده کرده و گلولهها را در مایع قابل اشتعال قرار دهید تا آنها را به گلوله آتش تبدیل نمایید. در مجموع سطح شگفتانگیزی از عمق در این بازی وجود دارد که به بازیکنان فضای کافی برای خلاقیت در آتش زدن ارائه میدهد.
۸. بازیابی سلامتی در X-Men Origins: Wolverine
بازی X-Men Origins: Wolverine به لطف ارائه یک اکشن فوقالعاده و هیجانانگیز حتی از فیلم سینمایی آن بسیار بهتر ظاهر شد و مورد توجه قرار گرفت. با وجود کوتاه بودن کمپین، تجربه آن به لطف سیستم مبارزه جذاب برای بازیکنان بسیار لذتبخش بود.
یکی از مکانیکهای جالب بازی، بازیابی همزمان سلامتی Wolverine پس از مبارزات بود. ولورین هر چه قدر که آسیب بیشتر ببیند، زخمهای قابل مشاهدهتری روی بدن او دیده میشود؛ تا حدی که انفجارها استخوان و تاندون او را نشان میدهد. نکته جالب توجه این است که پس از مبارزه، سلامتی بدن او با جزئیات چشمگیری بهبود مییابد. به طور کلی این مکانیزم در کنار گیمپلی هیجانانگیز، بازی X-Men Origins: Wolverine را به یک اثر جذاب و لذتبخش تبدیل کرد.
۷. لباسهای خونی در The Suffering
بازی اکشن ترسناک The Suffering یکی از عناوین دستکم گرفته شده محسوب میشود که داستان آن در یک زندان مملو از هیولاهای جهنمی رخ میدهد. این اثر از ترس روانشناختی Silent Hill بهره میبرد و با استفاده از خشونت خونین یکی از جذابترین عناوین دهه ۲۰۰۰ را ارائه میدهد.
Torque، شخصیت اصلی بازی، به اتهام قتل همسر و فرزندانش زندانی شده است.به طور کلی ایدههای جالب مختلفی در این بازی وجود دارد. یک سیستم اخلاقی وجود دارد که تعیین میکند بازیکنان بر اساس تصمیمهایی که در طول بازی میگرفتند، به چه پایانی دست پیدا خواهند کرد. قهرمان بازی میتواند برای مدت محدودی به یک هیولا تبدیل شود و تنوع بیشتری در گیمپلی ایجاد میکند.
یکی از جزئیات دیگری که استودیوی Surreal Software به بازی اضافه کرد، این بود هنگامی که قهرمان داستان در طول مبارزات به هیولاهای عجیب و غریب نزدیک شود، لباس او غرق در خون میشود. این امر به خصوص در ابتدای بازی که شما تنها به یک چاقو مجهز هستید، قابل توجه است. لباس او با هر حمله به طور فزاینده خونآلود میشود و تیراندازی به دشمنان در دوردست، لباس او را تمیز نگه میدارد. اگرچه اثرات خون به تدریج در طول زمان محو میشود، اما ظاهر آنها جزئیاتی را نشان میدهد که یادآوری میکند دنیای The Suffering تا چه اندازه تاریک و تلخ است.
۶. پرواز آزاد در Harry Potter and the Chamber of Secrets
بازیهای ویدیویی Harry Potter طرفداران این سری را وارد دنیای جادویی آن کرده است تا در نقش شخصیتهای مورد علاقه خود بازی کنند. مواردی مانند جادوگری، کاوش در هاگوارتز و بازی کوییدیچ، به بازیکنان این امکان را میدهند تا با خیالات جادوگرانه خود زندگی کنند. با این حال، جادو بدون پرواز با یک جارو تکمیل نخواهد شد.
پس از اتمام یکی از دروس تمرین کوئیدیچ، به بازیکنان یک جارو هدیه داده میشود که میتواند آن را در فهرست موجودی خود تجهیز کرده و با فشار دادن یک دکمه از آن استفاده کنند. اگرچه تفاوتهای جزئی بین نحوه عملکرد این مکانیک در هر یک از نسخههای کنسولی وجود دارد، اما با این وجود قابلیت پرواز در اطراف قلعه برای طرفداران لذتبخش است. این مکانیک در بازی Hogwarts Legacy قرار داده شده است که تجربه سرگرمکننده و هیجانانگیزی را برای بازیکنان به ارمغان میآورد.
۵. پیمایش در بازی Prototype
بازی Prototype، ساخته استودیوی Radical Entertainment، اثری در سبک اکشن ماجراجویی است که در سال ۲۰۰۹ برای کنسولهای نسل هفتم و PC منتشر شد. بازیکنان در نقش شخصیتی به نام الکس مرسر قرار میگیرند که از قدرتهای فرابشری برخوردار است.
الکس هدف خود را برای جلوگیری از عفونت در کنار کشف گذشته خود قرار میدهد و افراد درگیر در این موضوع را از میان بردارد. Prototype به دلیل داشتن تنوع در گیمپلی یک بازی بسیار جذاب و سرگرمکننده است. با پیشروی در بازی تواناییهای الکس بیشتر میشوند و میتواند ویرانیهای بیشتری در خیابانهای نیویورک ایجاد کند.
با این حال، لذتبخشترین قسمت این بازی پیمایش آن است. این بازی با تبدیل پارکور سری Assassin’s Creed به سطحی دیگر موجب میشود که بازیکنان بتوانند با سرعتی چشمگیر از آسمانخراشها بپرند، روی پشت بامها سر بخورند و خود را در فواصل بسیار دور پرتاب کنند. الکس حتی میتواند در سراسر شهر لکههایی از خون را به جای بگذارد. به طور کلی بازیهای زیادی وجود ندارد که در آن دویدن بیهدف تا به این اندازه سرگرمکننده باشد.
۴. شلاق در Indiana Jones and the Emperor’s Tomb
سری Indiana Jones در کنار فیلمهای سینمایی مشهور خود از چندین بازی ویدیویی جالب و جذاب برخوردار است. از جمله این بازیها میتوان به عناوین The Fate Of Atlantis، The Infernal Machine و Lego Indiana Jones اشاره کرد.
یکی دیگر از بازیهای ویدیویی عالی این فرنچایز عنوان Indiana Jones and the Emperor’s Tomb است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. این بازی یک داستان مستقل را روایت میکند که در آن ایندیانا جونز، باستان شناس معروف، برای جستجوی «قلب اژدها»، مرواریدی که گفته میشود به صاحبش قدرت جادویی میدهد، به جستجوی جهانگردی میپردازد. این اثر با داشتن مواردی همچون کاوش در محیطهای مختلف، حل انواع معماها و مبارزه با دشمنان در نبردهای تن به تن و دور، دقیقاً همان چیزی است که از یک بازی ایندیانا جونز انتظار میرود.
یکی از بهترین بخشهای بازی استفاده جالب از شلاق نمادین ایندیانا جونز است. بازیکنان میتوانند از شلاق برای خلع سلاح دشمنان در مبارزات و همچنین زدن ضربه نهایی به آنها استفاده کنند. علاوه بر این، شلاق یک بخش کلیدی در پیمایش محسوب میشود میتوان از آن برای پرش از میان شکافهای بزرگ استفاده کرد. این بازی یک اثر جذاب و هیجان انگیز است و باعث میشود بازیکنان احساس کنند که واقعاً قهرمان افسانهای این سری هستند.
۳. محیطهای تخریب پذیر Red Faction: Guerrilla
تخریب و نابود کردن محیطها و تجهیزات یک مکانیزم هیجانانگیز و لذتبخش در بازیهای ویدیویی است. به طور کلی تعامل با اشیای تخریب پذیر باعث میشوند که بازی غوطهورکننده و واقعیتر به نظر برسند.
Red Faction: Guerrilla یکی از بازیهایی به شمار میآید که در بخش تخریب محیط و اشیا بسیار درخشان ظاهر میشود. این بازی به عنوان نسخه سوم سری Red Faction، روی داستان فردی به نام الک میسن تمرکز دارد که به گروه مقاومت کمک میکند تا نیروی ظالم مدافع زمین در مریخ را سرنگون نماید. او برای انجام این کار باید عملیات خود را در هر یک از مناطق نقشه به پیش ببرد. در واقع بازیکنان بخش زیادی از زمان خود را در این بازی صرف تخریب و انفجار تجهیزات دشمنان میکنند.
تخریب پذیری فوقالعاده محیط به لطف بهرهگیری از سیستم Geo-Mod 2.0 بود. این سیستم جدید یک ارتقای بزرگ نسبت به نسخه قبلی بود که موجب میشد به همه سازهها به طور همزمان تخریب و به آوار تبدیل شوند. میتوان گفت کمتر عنوانی مانند Red Faction Guerrilla این سطح از جزئیات دیوانه کننده وسطح بالا را در تخریب کامل ارائه کرده است.
۲. مختل کردن دید دشمنان در Siren: Blood Curse
بازی Siren: Blood Curse یکی از عناوین دستکم گرفته شده سبک وحشت بقا در دهه ۲۰۰۰ است. این اثر که Blood Curse که یک بازگویی از Siren در سال ۲۰۰۳ است، داستان گروهی از شخصیتها را دنبال میکند که درگیر اتفاقات ترسناک یک دهکده کوهستانی ژاپنی میشوند و هیولاهای ترسناک معروف به Shibito در این مکان رخنه کردهاند.
با وجود اینکه بازیکنان میتوانند از سلاحهای مختلف برای مقابله با موجودات ترسناک ساکن دهکده استفاده کنند، اما بازی تاکید بیشتری بر مخفیکاری دارد. عبور از گروههای مختلف دشمنان در اغلب اوقات تنها راه برای زنده ماندن است. Blood Curse برای کمک به بازیکنان مکانیک نوآورانه Sight-Jacking را به کار میگیرد که به آنها اجازه میدهد چیزی را که دشمنان در نزدیکی خود میبینند، مشاهده کنند و نقطه دید خود را از طریق صفحه تقسیم شده (Split Screen) نشان دهند.
ضربه زدن به دید دشمنان ابزار مفیدی است که به بازیکنان کمک میکند تا شناسایی نشوند. با این حال، وقتی متوجه میشوید که دشمن به سمت مخفیگاه بازیکن میرود، تنش میتواند به سرعت تشدید شود. همچنین این مکانیک به عنوان یک هشدار قرار داده میشود تا بازیکنان متوجه شوند که دشمن آنها را شناسایی کرده است و به آنها زمان کافی برای خروج را میدهد. این مکانیک Siren: Blood Curse را به یک بازی منحصربهفرد در سبک وحشت بقا تبدیل کرد.
۱. مبارزه با استفاده از وسایل نقلیه در Mad Max
Mad Max، ساخته استودیوی Avalanche، در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و بدون شک یکی از عناوین قدر نادیده گرفته شده صنعت بازی محسوب میشود. بازیکنان در طول روند بازی باید برای ارتقاء تجهیزات خود به دنبال ضایعات بگردند. از سوی دیگر، مبارزات پیاده تا حدود زیادی از سری Batman Arkham الهام گرفته است. اما بدون شک مکانیک جذاب این بازی مبارزه با استفاده از وسایل نقلیه به شمار میرود.
بازیکنان در کنار استفاده از ضایعات برای تقویت سلاحها و زرههای Max میتوانند از آن برای ارتقای تجهیزات خودروی جدید او از جمله سلاحها و تجهیزات دفاعی نیز استفاده کنند. ساخت و شخصیسازی اتومبیل و مبارزه با استفاده از آن یک مکانیک فوقالعاده جذاب است. مکس میتواند علاوه بر ضربه زدن و کشیدن مهاجمان از جاده، از شعلهافکنهای کناری اتومبیل استفاده کرده و با تفنگ ساچمهای خود به سمت لاستیکها و مخازن سوخت شلیک کند. علاوه بر این، یک نیزه وجود دارد که می تواند مواد منفجره شلیک کند یا رانندگان دشمن را از صندلیهای خود پرت کند.
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- برترین و داغترین اخبار و حواشی گیمینگ در سال ۲۰۲۴
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- سیدی پراجکت همکاری با Sweet Baby را رد کرد: «ما حتی نام آنها را هم نشنیده بودیم»
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- رسمی: سونی بازی سرویس محور God of War از بلوپوینت و پروژه جدید Bend Studios را لغو کرد
- RTX 5090 بدون DLSS عنوان Black Myth: Wukong را با نرخ ۲۹ فریم بر ثانیه اجرا میکند
- اشاره سونی به PS6 در ماه گذشته که از چشم همه پنهان ماند؛ عرضه در سال ۲۰۲۸؟
- ۲۰ بازی خاطرهانگیز دیگر برای گیمرهای ایرانی
- گیمپلی جدید بازی Black State گرافیک خیرهکننده آن را به تصویر میکشد
نظرات
این سیستم مبارزه با شلاق البته داخل بازی ایندیانا جونز جدید هم بود. احتملا داخل بازی وولورین insomniac هم شاهد بازگشت بازیابی باشیم.
شخصا با شماره ۱ و ۳ شدیدا موافقم. البته تو بازی rage 2 هم car combat داشتیم ولی نه به خوبی mad max.
توی نسل ۷ بخاطر پیشرفت خیلی بالایی که داشت نسبت به نسل قبل خیلی از سازنده ها (به خصوص اون اوایل) تمرکز خیلی ویژه ای گذاشتن رو تخریب پذیری مثل Star Wars Force unlished یا fracture ولی خب مطمئنا هیچکدوم اون جذابیت و تمیزی red faction guerilla رو نداشت حتی بقیه نسخه های این سری. ازادی عمل بازی واقعا عالی بود شما رسما میتونستی هر چیزی داخل بازی بود منفجرش کنی . بازیش رو حتما پیشنهاد میکنم بهتون همین الانشم جذابه. امیدوارم با یه نسخه جدید و خوب بتونه این المان تخریب پذیری رو به بقیه بازیها برگردونه چون مخصوصا با این پیشرفت گرافیکی فراموش شدنش خیلی حیفه
تو Batman: Arkham Knight هم بود این سیستم car combat
الان متاسفانه میترسن از مکانیک های اون دوره استفاده کنن
خلاقیت در ویدئو کیم کاهش یافته و کلیشه ای شدن بازیا
بهکار گرفتن خیلیهاشون هزینه تولید بازیها را افزایش میده. آن هم در دورهای که همین الانش هزینه ساخت آثار AAA سر به فلک گذاشته و ریسک بازگشت سرمایه را بالا برده.
سیستم اجرای هر لحظه از الون این د دارک هر وقت که دلمون بخواد
از یادم رفته بود اکثرشو
به عنوان فکت جالبه بدونید مورد دهم توی یکی از بازی ها به اسم shakedown hawaii هم وجود داره که ظاهرا این مکانیزم رو از همین بازی الهام گرفته
بالاخره Indiana Jones And The Emperor’s Tomb هم دیدیم ۲۲ سال مثل برق و باد گذشت چقدر من این بازی رو دوست داشتم و بارها رو PC تمومش کردم گیم پلی خیلی جذابی داشت مبارزات تن به تن، مبارزه با سلاح و شلاق همه چی به بهترین شکل ممکن تو بازی قرار گرفته بود دوستان اگر خیلی گرافیک براتون مهم نیست حتما این بازی رو تجربه کنید مخصوصا اون عزیزانی که فن این آیپی هستند و حتی اون عزیزانی که با تجربه Indiana Jones And The Great Circle فن این آیپی شدند قول میدم پشیمون نمیشید سیستم بالایی هم نمیخواد میتونید راحت تجربش کنید
Red Faction: Guerrilla کمتر کسی پیدا میشه که این بازی رو تجربه کرده باشه و عاشق تخریب پذیریش نشده باشه یعنی عملا تو این بازی دوست داشتید به جای اینکه داستان بازی رو ادامه بدید فقط برید ساختمان ها رو تخریب کنید از بس که اینکار سرگرم کننده بود سیستم تخریب پذیریش تو کمتر بازی ای پیدا میشه همچنان خواهان نسخه جدید این بازی هستم
پاره شدن لباس شخصیتهای داخل بعضی بازیهای فایت هم به نظرم بود.
هنوزم هست تو اسپادرمن ۲
اکثر این بازی های تو مغز من همیشه رژه میرن و به یاد ماندنی هستن
بخصوص
Mad Max
Red Faction: Guerrilla
Prototype
X-Men Origins: Wolverine
Harry Potter
هنوز هم برام جذاب هستن
واقعا این بازی های طلاهایی بودن که بعضی هاشون اونجوری که باید بهشون توجه نشد
یک قابلیتی که شخصا خیلی انتظار داشتم که توی مورتال کمبت یک دیده بشه پاره شدن لباس و جزییات کبودی و زخم مورتال کمبت ۹ بود
بهترین فرصت بود که این ویژگی رو برگردونن که خب به دلایلی ؟ این کار رو انجام نمیدن و واقعا توی ذوقه، حداقل برای من
یادم میاد سیستم تخریب پذیری Red Faction خیلی سرو صدا کرد و همه ازش تعریف میکردن
خوش حالن از اینکه این مقاله همزمان با مقاله ۱۰ مکاینیکی که خوب حذف شدن منتشر شد.
یکی از فان ترین کارا خراب کردن ساختمونا تو رد فکشن بود جلو تر یه گان میگیری اسمش پلاسما گان بود اگه اشتباه نکنم باهاش میتونستی حتی پل ها رو خراب کنی خیلی چیز عجیبی بود بازیش
پروتوتایپ عالی بود هنوزم به نظرم بازی نابی بود حیف که تو قسمت دوم الکس شخصیت منفی بود
شماره ۱۰ رو خیلی خوشم اومد
الان تو ویدیو گیم خلاقیت و مکانیک های تازه جاشو داده به گرافیک
سازنده ها کاری ندارن گیم پلی بازی خوبه یا نه مکانیک هاش چطورین فقط و فقط بازی سازی شده رقابت گرافیکی فقط معدود کمپانی هایی هست که با وجود گرافیک خوب گیم پلی عالی هم دارن
ولی قبول کنیم که صنعت گیم تو زمان قدیم خیلی بهتر از الان بود ما با پی اس وان گیم میزدیم اصلا نمیدونستیم گرافیک چیه فقط با گیم پلی عشق میکردیم
اتفاقا سری FarCry مکانیک های جالبی داره مخصوصا نسخهی دوم سری که با انفجار می تونستین رو زمین گودی بندازین و نسخهی اول هم این قابلیت رو هم داشت. اما متاسفانه بعد از نسخهی دوم جزییات بازی کمتر شد ولی هنوزم این سری مکانیک های جالبی رو داره. امیدوارم بازی بعدی FarCry مثل Assassin’s Creed و بقیه بازی های یوبیسافت کار رو خراب نکنه وگرنه باید با این شرکت خداحافظی کنیم.
من رد فاکشن بازی کردم خیلی باهاش خاطره دارم.خوشحال شدم الان یه مقاله دربارش دیدم.اسم بازیشو یادم رفته بود.ولی یادمه یبار شب قدر از تلویزیون دعا پخش میشد منم بازی میکردم اصلا یه خاطره جذابی شد.بازیش کلی داستان جذابی داشت.اگه میشه دربارش مقاله بیشتر بزنید .خیلی مخوف بود بازیش مخصوصا یه جایی که از داخل یه کوه رد شدیم
تخریبپذیری خفن محیطی را میتونید با بازی باکیفیت Teardown تجربه کنید.
البته میتونیم با این بازی تخریب پذیری با کیفیت سیستممون رو هم شاهد باشیم 😅
این بستگی داره که چقدر به مادهای این بازی علاقه داری. 🙂
اون که اره ولی بیس بازی هم کلی به سیستم فشار میاره. کلا اینجور بازی ها واسه سیستمای ضعیف ساخته نشدن