گزارش: استودیوی سازنده Visions of Mana در آستانه تعطیلی است
طبق شایعات اخیر، استودیوی Ouka، توسعهدهنده بازی Visions of Mana تنها چند روز پس از عرضه این بازی قرار است تعطیل شود. این اتفاق بخشی از برنامه کاهش سرمایهگذاری دو شرکت NetEase و Tencent در استودیوهای ژاپنی است.
هر دو شرکت چینی در سالهای اخیر سرمایهگذاریهای کلانی در توسعه بازیهای ژاپنی داشتند و در نتیجه استودیوهای بازیسازی بسیاری را خریداری و تاسیس کردهاند. اما اکنون، بلومبرگ در گزارش جدید خود ادعا میکند که هر دو شرکت مشغول بازنگری در استراتژی خود هستند، زیرا هنوز به نتایج قابلتوجهی در این زمینه دست نیافتهاند.
با اعلام بلومبرگ، NetEase قصد دارد تقریباً تمام موقعیتهای شغلی استودیوی Ouka را تعلیق کند. استودیویی که بازی Visions of Mana را به تازگی عرضه کرده است. گفته میشود این شرکت چینی قصد دارد استودیو را تعطیل کند، اما تعدادی از افراد تیم توسعه روی پشتیبانی از Visions of Mana کار خواهند کرد.
با این حال، نه NetEase و نه Tencent قصد خروج کامل از بازار ژاپن ندارند اما این گزارش ادعا میکند که هر دو شرکت در حال بازنگری استراتژیهای خود در این کشور هستند. استراتژی سابق آنها شامل سرمایهگذاریهای بزرگ برای ایجاد مجموعهای از بازیهای AAA با بودجه بالا بود.
استودیوهای باقیمانده NetEase در ژاپن شامل Grasshopper Manufacture (به رهبری Suda51)، Nagoshi Studio (به رهبری خالق Yakuza)، Pincool (به رهبری تهیهکننده Dragon Quest 8 و ۹)، Studio Flare (به رهبری تهیهکننده سری BlazBlue) و GPTRACK50 (به رهبری تهیهکننده Resident Evil 4) هستند.
رابین ژو، تحلیلگر Bernstein، به بلومبرگ گفت:
ممکن است به مقطعی برسیم که Tencent و NetEase شروع به بررسی دقیقتر بازگشت سرمایه خود کنند. صنعت بازیهای ویدیویی پس از دوران همهگیری کرونا در سراسر جهان دچار افت شده و بسیاری از ناشران بزرگ نیروی کار خود را کاهش داده یا سرمایهگذاریهای خود را محدود کردهاند. همچنین تجربه نشان داده است که تمایل توسعهدهندگان ژاپنی به کنترل دقیق بر چگونگی استفاده از آیپیهایشان، گاهی منجر به تنش شده است.
NetEase و Tencent همچنین سرمایهگذاریهایی در شرکتهای غیر ژاپنی انجام دادهاند. برای مثال، NetEase اخیراً استودیوهای جدیدی در ایالات متحده تاسیس کرده است. همچنین در ماه آوریل، Tencent سهام خود را به طور قابلتوجهی در شرکت Remedy Entertainment افزایش داد و مالکیت خود در تیم سازنده Alan Wake را به حدود ۱۵٪ رساند.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
نظرات
یعنی چی چه افتی کرده صنعت بازی که درامد سالانه داره رشد میکنه که تنسنت استودیو هاشو و سهامشو در ویدیو گیم زیاد کرده من متوجه این افت شدید بحران نمیشم وقتی انقدر درامدهای نجومی داره گیم رشد بازی های چینی کره ای بازیگران جدید این صنعت داریم میبینیم بلک ماینز ده میلیون نسخه بیشتر فروخت در یک هفته تو دو روز چهار میلیون نسخه فروخته دستگم چهار میلیون نسخه غیر چینی ها حریدن تو یک هفته کمه ایا؟این تازه استودیو های بزرگ AAAساز هستن این وسط ما بازی های AAبا بودجه کمتر ولی کیفیت بازگشت سرمایه با سود مناسب در زمان کمو داریم استلار بلید فقط رو پلی فایو دو میلیون نسخه فروخته بالای صد میلیون دلار درامد داشته یه بازی AAو استودیو مستقل موبایلی ساز لایز اف گزارشات هم که داره رشد مخاطب در ویدیو گیم رو میگه حالا این وسط هزاران بازی ایندی مستقل با بودجه شخصی بدون یا دونیشن هست همین بازی منور لورد استراتژیک دو سه نفر ساختن تازه عرضه کامل نشده ارلی هست چهار میلیون نسخه دو سه ماه فروخته کمه واسه دو سه نفر؟ نوش جونش خلاقیت داشتن ولی کلا درامد میگم افت شدید نیست موضوع طمع خیلی خیلی بیشتر دوشیدن ناشرا هست سیرمونی ندارن گه میزنن به ویدیو گیم
داداش کلا این چند وقته استودیو های زیادی تعطیل شدن اونم دلایل خیلی خیلی متعددی داره
صنعت گیم خراب بشو نیست ولی دارع به مسیر سر پایینی رو تجربه میکنه