نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا
نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا
نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا
نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا
نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا
نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا

نقد و بررسی بازی Creatures of Ava

آرمین مکاری
۰۰:۵۸ ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا

در روزهایی که همه مشغول کشت و کشتار در بازی‌های شوتر و سلاخی کردن باس‌ها هستند، Creatures of Ava عرضه شده است تا مدتی ذهن گیمرها را از هیاهوی عناوین AAA برهاند. امروز می‌خواهیم به بررسی اثر جدید استودیوی Inverge Studios بپردازیم تا ببینیم در چه حد توانسته موفق ظاهر شود.

داستان بازی از جایی شروع می‌شود که شما در نقش یک کاوشگر جوان به نام ویک (Vic) قرار می‌گیرید و پس از یک فرود اضطراری و نه چندان موفقیت‌آمیز روی سیاره Ava، متوجه می‌شود که این سیاره با یک آلودگی در اکوسیستم خود دست و پنجه نرم می‌کند. اینجاست که ماجراجویی ما در این سیاره دوست‌داشتنی شروع می‌شود.

داستان Creatures of Ava پیچش خاصی ندارد و توقعی جز این هم نداشتیم اما می‌توانست دارای بار احساسی بیشتری باشد. همچنین در اواسط بازی چندان کشش خاصی برای به اتمام رساندن آن دیده نمی‌شود. در مقاطع کمی از بازی، کات‌سین‌هایی به سبک انیمیشنی نمایش داده می‌شوند که در نوع خود جالب توجه هستند.

اما مشکلاتی در سایر عناصر روایت داستان هستند که می‌توانیم نام ببریم. متاسفانه خارج از کات‌سین‌های بازی، بخش عمده دیالوگ‌ها به صورت صامت هستند که ممکن است برای گیمرها، به خصوص مخاطبین کم سن و سال خسته‌کننده باشد. همچنین کارگردانی کات‌سین‌ها عمدتاً در سطح یک بازی خوش‌ساخت نیست.

جادوی Creatures of Ava

یک عصای جادویی که از همان ابتدا در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد، به ابزار اصلی او برای تعامل با عوامل محیط و رام کردن حیوانات آلوده شده تبدیل خواهد شد. قدرت‌های مختلف این عصا در طول بازی به مرور در دسترس قرار می‌گیرند که در کل ۴ عدد هستند. از این قابلیت‌ها در کنار حل پازل، می‌‌توان روی موجودات آلوده استفاده کرد.

نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا

در کنار عصا، ابزار دیگری که در دسترس بازیکن قرار می‌گیرد، یک فلوت خوش‌صدا است. همان ابتدا احتمالا چند دقیقه‌ای با این فلوت و امتحان کردن نت‌های مختلف آن سرگرم خواهید بود. فلوت علاوه بر رام کردن موجوداتی که آلوده نشده‌اند، در مینی‌گیم‌های بازی هم نقش دارد که تنوع خوبی به گیمپلی بازی می‌دهد.

هر موجود الگوی صوتی خاص خود را دارد که با تکرار نت‌ها روی فلوت می‌توان آن‌ها را اهلی کرد. بعد از آن، در صورت استفاده از صدای فلوت، این موجودات به دنبال شما خواهند آمد اما این تمام ماجرا نیست؛ هرکدام از حیوانات قابلیت‌های به خصوصی در حل پازل‌های بازی دارند.

می‌توانید با استفاده از صدای فلوت، به کالبد حیواناتی که رام کرده‌اید وارد شده و کنترل حرکت آن‌ها و قدرتشان را به‌دست بیاورید. البته کل قدرت‌های حیوانات به چند مورد خاص خلاصه می‌شوند و ویژگی‌های تکراری با ظواهر متنوع دارند.

از آن‌جایی که جامعه هدف این بازی شامل گیمرهای سن پایین هم می‌شود، بنابراین نمی‌توان به سادگی پازل‌ها ایرادی وارد کرد؛ اگرچه می‌توانستند متنوع‌تر از این باشند. با وجود اینکه بازی تا اواخر داستان مکانیزم‌های جدیدی را در گیم‌پلی معرفی می‌کند، اما در پایان دچار سیکل تکرار در مراحل خود می‌شود.

نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا

سه منطقه از کل چهار منطقه بازی، ماموریتی به نام Rescue quest دارند. در این ماموریت باید تعداد مشخصی از حیوانات آن منطقه را رام کرده و با استفاده از ربات‌های مخصوص به پایگاه بفرستید. اتمام این ماموریت‌ها برای پیش‌برد داستان ضروری است اما صدمه‌ای به تجربه نمی‌زند و بالعکس، حس کاوش در سیاره Ava را زنده نگه می‌دارد.

ماموریت‌های جانبی بازی همانند طراحی مراحل اصلی چندان چنگی به دل نمی‌زنند اما انجام آن‌ها خالی از لطف نیست؛ چرا که دیالوگ‌ها و شخصیت‌پردازی جالب اهالی سیاره می‌تواند به تنهایی دلیل خوبی برای به پایان رساندن ماموریت‌ها باشد.

شاهد درخت مهارت درخوری هستیم که قابلیت‌های عصا و همچنین خود شخصیت را می‌توان به صورت دلخواه ارتقا داد. این ارتقاها با امتیازهای تجربه‌ای (XP) که از طریق انجام ماموریت‌ها و کاوش در سیاره Ava به‌دست می‌آیند، قابل انجام هستند. چینش و ماهیت آیتم‌های موجود در درخت مهارت کاملاً هوشمندانه است و تاثیر آن‌ها در گیمپلی مشهود است.

علاوه بر ماموریت‌ها، فعالیت‌های جانبی هم در این سیاره هستند، اما به دلیل عدم احساس نیاز مبرم به XP آن‌ها، چندان انگیزه‌ای برای بازیکن ایجاد نمی‌کنند تا به طور کامل به کشف و انجام آن‌ها بپردازد. بیشتر به عنوان مواردی تلقی می‌شوند که تنها در صورت قرار گرفتن در مسیر اصلی بازی، به آن‌ها هم سر می‌زنیم.

قابلیت craft و ساخت معجون‌های مختلف می‌تواند مزیت‌های مختلفی را در اختیار شما بگذارد. از تاثیرات معجون‌ها می‌توان به پر کردن نوار سلامت و استقامت (Stamina) و خنثی‌سازی آسیب‌های محیطی اشاره کرد. البته می‌توان معجون‌ها را در گوشه و اطراف محیط بازی هم پیدا کرد.

نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا

میزان استامینا تنها با شیرجه زدن خالی می‌شود؛ این شیرجه‌ها برای جاخالی از حمله حیوانات آلوده موثر هستند. بنابراین حتی اگر نوار استقامت شما خالی باشد می‌توانید به راحتی بدوید. اگر بخواهیم صادق باشیم، رام کردن حیواناتی که در آخرین منطقه بازی حضور دارند قاعدتاً سخت‌تر است اما با درجه سختی Normal همچنان ضرورتی برای استفاده از معجون‌ها (به جز معجون پر کردن نوار سلامت) زیاد به چشم نمی‌خورد.

مورد عجیبی که در استفاده از معجون‌ها به آن برخوردیم، معجون فرومون (Pheromone) بود. این معجون باعث می‌شود تا ۱۲ دقیقه موجودات آلوده به سمت شما حمله‌ور نشوند، اما مشکل اینجا بود که این معجون افکت تصویری آزاردهنده‌ای را روی تصویر بازی اعمال می‌کند و راهی برای از بین بردن تاثیر آن در بازه زمانی ۱۲ دقیقه‌ای وجود ندارد.

گیاهانی که در محیط بازی قرار دارند، مواد مورد نیاز برای ساخت معجون هستند. گیاهان با این که تنوع ظاهری گسترده‌ای دارند، به چند دسته‌بندی کلی تقسیم می‌شوند که به نظر تصمیم درستی می‌آید.

بخش inventory طراحی خوب و ساده‌ای دارد که به هیچ عنوان گیج‌کننده نیست. همچنین می توانید آیتم‌های غیرضروری درون inventory را در همان محل‌هایی که برای پخت معجون تعیین شده‌اند ذخیره کنید تا فضای بیشتری در کوله پشتی خود داشته باشید.

جابه‌جایی در نقشه تنها با راه رفتن میسر است و خبری از وسایل نقلیه یا سواری حیوانات نیست. اما قابلیت سفر سریع یا همان Fast Travel از اواسط بازی ممکن می‌شود. این ویژگی با استفاده از درگاه‌های موجود در مکان‌های معین نقشه امکان‌پذیر است و به لطف SSD در کنسول‌های نسل نهمی، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا

جای خالی طراحی پلتفرمرهای جذاب یا همان سکوبازی در مراحل و معماهای بازی کاملاً ملموس است. به صورت محدود، طراحی مرحله پلتفرمر در Creatures of Ava وجود دارد اما این دقیقا یکی از مواردی است که می‌توانست گیمپلی را از خطر تکراری شدن نجات دهد.

از لحاظ بصری و گرافیک هنری با یکی از زیباترین بازی‌های امسال روبرو هستیم که سبک گرافیکی مشابه بازی Jusant دارد. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، بازی در مجموع بازی دارای ۴ محیط مختلف است. هرکدام از این محیط‌ها علاوه بر زیست‌بوم متفاوت، حال‌وهوای مخصوص به خود را دارند. تک به تک این مناطق دیدنی و چشم‌نوازند و با دیدن آن‌ها، کمبود حالت عکاسی (Photo Mode) بیش از پیش حس می‌شود.

در نبود حالت فوتو مود، یک قابلیت عکاسی در گیمپلی گنجانده شده که با عکاسی از حیوانات، گیاهان و شخصیت‌های بازی می‌توانید آن‌ها را شناسایی کرده و به ویژگی‌های آن‌ها پی ببرید.

نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا

موسیقی و صداگذاری عواملی هستند که جادوی سازندگان را در خلق دنیای Ava تکمیل می‌کنند. موسیقی‌های متنوع و در عین‌حال آرامش‌بخش، به همراه صداپردازی جذاب و دقیق جنگل می‌توانند شما را در این سیاره غرق خود کنند. جای تاسف دارد که این بخش می‌توانست همانند جلوه‌های بصری بازی بی‌نقص باشد، اما نیست!

مشکلی که در استفاده از موسیقی‌ها و برخی از صداپردازی‌های محیط به چشم میخورد، این است که در پخش و توقف انعطاف ندارند. برای مثال، در نقطه‌ای شما صدای جریان آب رودخانه را می‌شنوید و تنها یک قدم آن طرف‌تر خبری از صدای رودخانه نیست. یا در نقطه‌ای از محیط، موسیقی شروع به پخش می‌کند و در نقطه‌ای دیگر به صورت کاملاً ناگهانی قطع یا عوض می‌شود که چندان خوشایند نیست.

متاسفانه نسخه ایکس باکس سری اس Creatures of Ava در بحث فنی چندان موفق ظاهر نشده. در مکان‌هایی که اواسط بازی به بعد باز می‌شوند، افت فریم‌های چشمگیری دیده می‌شوند که بعضی از آن‌ها ممکن است تا چند ثانیه پابرجا باشند. علاوه بر این، باگ‌های انگشت‌شمار اما آزاردهنده‌ای دارد که به تجربه بازی صدمه می‌زنند.

نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا

اولین ایرادی که در طول تجربه بازی به چشم خورد، این است که دوربین در برخی از مکان‌ها که شروع به حرکات ناگهانی کرده و تنها با حرکت شخصیت اصلی این مشکل برطرف می‌‌شود. باگ بعدی که گاهی اوقات احتمالاً به آن بر بخورید، گیر کردن موجودات در گوشه کنارهای محیط است که بعضی اوقات می‌تواند منجر به هدر دادن وقت یا لود مجدد بازی شود؛ چرا که برای عبور از مراحل به قابلیت‌های خاص برخی موجودات نیاز دارید.

مشکل دیگری که در بازی به آن برخوردیم این بود که گاهی اوقات ویبره دسته تا لود مجدد بازی قطع نمیشد و جای تعجب دارد که بعد از گذشت مدتی از عرضه بازی همچین مشکلی برطرف نشده است. لازم به ذکر است که روزهای اول عرضه بازی، باگی وجود داشت که برخی بازیکنان را در ابتدای بازی از ادامه دادن منع می‌کرد اما با انتشار به‌روزرسانی این باگ رفع شد.



این عنوان بر روی ایکس باکس سری اس تجربه و بررسی شده است.

نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا

اپوزوسیون گیمفاFido

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا
نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا
نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا
نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا
نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا
نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Creatures of Ava - گیمفا