نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا
نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا
نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا
نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا
نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا
نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا

نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws

مصطفی زاهدی
۰۱:۰۹ ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا

با نقد و بررسی جدیدترین اثر یوبیسافت، Star Wars Outlaws همراه ما باشید.

داستان بازی Star Wars Outlaws، حول محور دختر جوانی به اسم Kay Vess روایت می‌شود. دختر جوانی که از طریق دزدی‌های مختلف روزگار می‌گذراند و در باز کردن در‌ها، هک کردن سیستم‌های امنیتی مختلف و نفوذ به مناطق غیرقابل نفوذ، تبحر خاصی دارد. Kay به شدت در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مختلف است و در همین حین، در اوایل بازی بعد از یک عملیات شکست خورده، خود را رو در روی یکی از مخوف‌ترین و قدرتمندترین تشکیلات زیرزمینی، یعنی Zerek Besh می‌بیند و مجبور می‌شود از سیاره‌ای که در آن ساکن است، متواری شود.

نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا

این جاست که ماجراجویی ما در قامت Kay آغاز می‌شود و دنیایی از اتفاقات پر فراز و نشیب مختلف و فعل و انفعالات گوناگون با باند‌های تبهکاری، تشکیلات و باند‌های خلافکار و نیرو‌های امپراطوری را تجربه می‌کند.
داستان، شروع نسبتا کندی دارد و حتی تا یک سوم ابتدایی خود، آن چنان اتفاقات جذاب یا هیجان‌انگیزی را به مخاطب عرضه نمی‌کند و بعد از گذشت یک سوم ابتدایی داستان اصلی و سپری شدن Arc اولیه داستان است که ریتم وقایع افزایش می‌یابد و اتفاقات جذاب‌تر وارد داستان می‌شوند. بنابراین در صورت تجربه‌ی بازی، از کند بودن ریتم روایی داستان و کمرنگ بودن هیجان و جذابیت در یک سوم ابتدایی شگفت زده نشوید. برای لذت بردن از Star Wars Outlaws، باید به آن فرصت بدهید.

شخصیت Kay، بر خلاف تصور اولیه‌ام، پرداخت خوبی دارد و خصوصا با گذشت زمان و روشن شدن ابعاد بیشتری از اخلاقیات و گذشته این شخصیت، ارتباط بهتری می‌توان با او برقرار کرد و به صورت کلی، تصویری مناسب از دختری جوان که شخصیتی یاغی‌گونه دارد به تصویر می‌کشد. البته شخصیت Kay یک ضعف در پرداخت به خود می‌بیند و آن هم عدم تغیبر و پیشرفت در طول داستان بازی است و در واقع Kay، با وجود پشت سر گذاشتن وقایع متعدد و فعل و انفعالات گوناگون، تغییر، بلوغ یا پیشرفتی به خود نمی‌بیند و اصطلاحا شخصیتی ثابت یا Flat است.

نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا

داستان بازی، به نسبت بسیاری دیگر از آثار یوبی‌سافت، مقیاس کوچک‌تری دارد و بسیار شخصی‌تر و انفرادی‌تر است و لزوما نه خبری از نجات دنیا یا سرزمین خاصی است و نه قرار است نیروهای Imperial را از پای در بیاوریم. خصوصی‌تر بودن داستان بازی، این امکان را فراهم کرده است که داستان، روایت منسجمی داشته باشد و به خاطر شلوغی اتفاقات یا زیاد بودن کرکتر‌ها، گیج کننده و پیچیده نشود.

شخصیت‌های فرعی بازی، غالبا پرداخت خوبی دارند و می‌توان به خوبی با آن‌ها ارتباط برقرار کرد، البته به شخصه از نوع پرداخت و نمایش آنتاگونیست اصلی بازی، زیاد رضایت نداشتم چرا که بیش از حد کلیشه‌ای و تکراری بود و شخصیت او، فاقد ظرافت و جذابیت لازم برای ماندگار شدن است.
یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت داستان بازی، تعلیق بسیار مناسب آن است. اتفاقات به هم پیوسته و زنجیره‌ای، تعلیق خوبی را به روایت بازی تزریق کرده‌اند و پیچ و خم‌های داستانی مختلف (که خیلی وقت بود در آثار یوبی‌سافت مشاهده نکرده بودم)، به خوبی اتفاقات داستانی را جذاب نگه می‌دارند و شما را به ادامه دادن این ماجراجویی ترغیب می‌سازند. البته انتظار داستانی حماسی یا فوق‌العاده عمیق را نداشته باشید چرا که داستان و روایت Star Wars Outlaws، بر پایه ماجراجویی استوار است و تمامی ارکان داستانی و حتی غیر داستانی، در خدمت این مفهوم و ماجراجویی هستند.

نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا

گیم‌پلی بازی Star Wars Outlaws، کاملا بر پایه گان‌پلی یا همان سیستم تیراندازی یا Shooting بنا شده است چرا که سیستم مبارزات نزدیک و تن به تن بازی، به چند انیمیشن محدود و فشردن دکمه مربع خلاصه می‌شود و هیچگونه عمق، پیچیدگی یا جزییات دیگری ندارد. در کل فکر می‌کنم یوبی‌سافت، در بازی‌هایی که سیستم تیراندازی در هر مقیاسی در آن‌ها وجود دارد، کاملا مبارزات تن به تن را رها می‌کند و به ساده‌ترین مبارزات ممکن در این بخش اکتفا می‌کند. به شخصه باید بگویم از سطحی بودن مبارزات تن به تن بازی راضی نیستم چرا که در طول مراحل مختلف و رویارویی‌های متفاوت، این مسئله که صرفا با سه بار ضربه زدن می‌توانید دشمن را از پای در بیاورید و با یک انیمیشن تکراری مواجه شوید، قطعا خوشایند نخواهد بود.

برگردیم سر بحث گان پلی که مهم‌ترین بخش بازی به شمار می‌آید. باید بگویم بعد از تجربه‌ی بازی، گان پلی Star Wars Outlaws، مرا تا حد زیادی یاد گان پلی و سیستم تیراندازی بازی Uncharted 4 انداخت، البته طبیعتا نه به همان اندازه انعطاف پذیر و سینمایی. با این وجود، گان پلی بازی بسیار روان، نرم و جذاب است و نه تنها از لحاظ ساختاری بسیار سینمایی است، بلکه سکانس‌های جذاب و سینماتیک مختلفی را برای شما رقم خواهد زد. انیمیشن‌ها طراحی بسیار روان و نرمی دارند و فیزیک سلاح‌ها، انعطف‌پذیری آن‌ها و افکت های صوتی این سلاح‌ها نیز بسیار مناسب است.

نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا

البته یک نقد بزرگ نسبت به بازی را در همین جا بایدیذ مطرح کنم. سازندگان به شکل عجیبی، مبارزات بازی را محدود کرده‌اند. می‌پرسید چگونه؟ Kay در طول بازی، سلاح کمری یا همان Blaster خود را در اختیار دارد و در طول بازی، می‌توانید قابلیت‌های مختلفی مثل تیر‌های پلاسمایی یا انفجاری به آن اضافه کنید و شاخصه‌هایی مثل دقت (Accuracy) و دیرتر داغ شدن (Overheating) را ارتقا دهید. اما غیر از این سلاح، Kay در حالت عادی به هیچگونه Assault Rifle، Sniper Rifle و هیچ Blaster دیگری دسترسی ندارد و فقط همین سلاح‌ را حمل می‌کند. البته در سکانس‌های مبارزه، می‌توانید برخی از سلاح‌های دشمنان که روی زمین هستند را برداشته و از آن‌ها استفاده کنید، اما هم مهمات این سلاح‌ها کم است و هم هنگام انجام بسیاری از فعالیت‌ها، مثل ورود به کانال‌ها یا هنگام سوار شدن بر روی موتور، Kay سلاح خود را می‌اندازد.

از آن جایی که با یک بازی جهان آزاد طرف هستیم، برایم کمی عجیب است چرا سازندگان طیف وسیعی از سلاح‌های مختلف (که برخی در دنیای Star Wars بسیار مشهور و محبوب هستند) را در بازی قرار نداده‌اند و شخصیت اصلی را به سلاح کمری خود محدود کرده‌اند. هر چند ارتقاها و آپشن‌های مختلفی در طول بازی به سلاح Kay اضافه می‌شود، اما به نظرم اگر می‌توانستیم با Blaster‌های مختلف با کارایی‌های مختلف کار کنیم، لذت به مراتب بیشتری می‌بردیم. در همان سکانس‌های کوتاهی که با سلاح‌های مختلف دشمنان و Blaster‌های متنوع شلیک می‌کردم، افسوس میخوردم که چرا بازی امکان استفاده مداوم از این سلاح‌ها را برای من فراهم نساخته است.

نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا

از این مسئله که عبور کنیم، باید بگویم که انتظار تنوع بالای دشمنان را به هیچ وجه نداشته باشید که به شدت ناامید خواهید شد. با وجود حضور باند‌ها و تشکیلات زیرزمینی و Syndicate‌های متفاوت، عملا تفاوت خاصی از لحاظ مبارزاتی بین دشمنان وجود ندارد و ساختار مبارزات و نحوه‌ی عملکرد دشمنان بسیار شبیه است. بازی دارای دشمنان معمولی، افسرهای درجه‌دار و سربازانی است که از Shield به عنوان محافظ استفاده می‌کنند و به غیر از همین دو سه نوع دشمن، عملا بازی دشمنان دیگری برای ما تدارک ندیده است. حتی نیروهای Imperial‌ها هم آن چنان تنوع خاصی در آن‌ها دیده نمی‌شود و ممکن است در موارد نادر، با ربات‌های Imperial مواجه شوید.

اگر بازی Star Wars Outlaws خطی می‌بود، این مسئله زیاد به چشم نمی‌آمد اما با توجه به جهان آزاد بودن بازی، تنوع پایین دشمنان کمی آزار دهنده می‌شود. شاید این انتقاد در دید اول آزار دهنده به نظر بیاید، اما وقتی به این نکته توجه کنید که سازندگان می‌توانستند دشمنان متفاوت با استایل به خصوص برای هر Syndicate طراحی کنند و حداقل تعدادی باس فایت در بازی قرار دهند، بیشتر متوجه عمق این مشکل خواهید شد.

صحبت از باس فایت شد، بد نیست به این موضوع اشاره کنم که بازی، تقریبا چیزی به نام باس فایت ندارد و به غیر از چند مرحله‌ی بسیار انگشت شمار، شاهد هیچ گونه نبرد خاصی با دشمنان قوی‌تر یا موجودات بازی نیستیم که این مسئله نیز اصلا برای قابل هضم نیست. یعنی یک اثر اقتباسی از جهان Star Wars، از قرار دادن تعدادی باس فایت انسانی، رباتیک یا هیولایی عاجز است؟ من که این طور فکر نمی‌کنم. کافی است به سری Star Wars Jedi نگاهی بیاندازید تا به خلاف این قضیه پی ببرید. و فراموش نکنید نبود باس فایت به معنی نبود نبردهای جذاب و به یاد ماندنی است.

نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا

با وجود این مشکلاتی که به آن اشاره کردم، اما مبارزات و نبرد‌های بازی همچنان جذابیت خوبی دارند و به لطف آشفته بودن مبارزات و اتفاقات متعددی که در هر نبرد رخ می‌دهد، مبارزات اکثرا سینمایی و هیجان انگیز هستند و لحظات جالبی را برای مخاطب رقم می‌زنند.

به غیر از سیستم گان پلی، بخش دیگر گیم‌پلی مربوط به موجود همراه Kay، حیوانی به اسم Nix است که از دوران نوجوانی همراه او بوده و با توجه به تنها بودن Kay، حکم تنها عضو خانواده او را دارد. Nix موجودی بامزه و جذاب است که کارایی‌های بسیار مختلف و متنوع دارد و Kay می‌تواند دستورهای مختلفی داخل یا خارج از مبارزات به او بدهد. در هنگام مبارزات، Nix می‌تواند به دشمنان حمله کند و به نوعی آن‌ها را به خود مشغول کند تا شما کار آن‌ها را یکسره کنید و یا آیتم های مختلف، از نارنجک و کپسول Healing گرفته تا حتی سلاح‌های مختلف در میدان نبرد را برای Kay بیاورد تا از آن استفاده کند. اگر هم در حال مخفی کاری باشید، می‌توانید به صورت دستی Nix را به نقطه‌ای بفرستید و حواس دشمنان را پرت کنید. خارج از میدان نبرد نیز Nix می‌تواند جیب‌بری کند و از افراد مختلف، نارنجک، آیتم یا پول بازی (Credit) بدزدد.

در کنار این استفاده‌ها، Nix در حل برخی پازل‌ها نیز نقشی حیاتی ایفا می‌کند. اگر دری قفل است و پنل باز شدن در داخل ساختمان است، Nix از کوچک‌ترین سوراخ‌ها می‌تواند عبور کند و دکمه باز شدن در را فشار دهد. در کل Nix، تا حد زیادی خلا شخصیت همراه را برای ما پر می‌کند و آن قدر مفید است که نمی‌توانم این بازی را بدون او متصور شوم.

شخصیت Kay به عنوان دزد، توانایی هک کردن کامپیوتر‌ها و سیستم‌های امنیتی یا اصطلاحا Slicing را نیز داراست. هر بار هک کردن کامپیوتر‌ها، یک مینی گیم ساده و مشخص را پیش روی مخاطب می‌گذارد و با حل آن، میتوانید آلارم را غیر فعال کنید، دوربین‌ها را از کار بیاندازید، درهای بسته را باز کنید یا به حساب خود، Credit واریز کنید!

البته این قابلیت هک کردن، به همین موارد خلاصه می‌شود و هنگام مبارزات، قابلیت خاصی برای بهره بردن از هک وجود ندارد. در کنار هک، Kay توانایی باز کردن قفل‌های مختلف (Lockpick) را نیز دارد. از جعبه‌های مختلف گرفته تا در‌های خاص، Kay می‌تواند آن‌ها را باز کند و به آیتم‌های مختلف، دسترسی پیدا کند.

نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا

از طرف دیگر، Kay و همراهانش، یک کشتی فضایی به اسم Trailblazer در اختیار دارند که هم برای جابه‌جایی در کهکشان مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم در مدار‌های فضایی، می‌توانید آن را کنترل کنید و به نبرد در فضا با جنگنده‌ها و سفینه های دیگر مشغول شوید. نبردهای فضایی بازی، طراحی و پیاده‌سازی خوبی دارند و از آن جایی که گزینه‌های مختلفی برای ارتقا و تجهیز سفینه خود به انواع و اقسام Turret‌ها، موشک‌ها و سلاح‌های دیگر وجود دارد، از انجام این نبرد‌ها و مانور دادن در فضا لذت خواهید برد. در هر مدار مختلف، برخی مکان‌ها برای کاوش فضایی نیز وجود دارند که البته منظور از کاوش، نبرد با دشمنان و لوت کردن صندوق‌های رها شده در فضاست.

وسیله نقلیه اصلی بازی، موتوری به اسم Speeder است که امکان جابه‌جایی با سرعت بسیار بالا در دنیای بازی را فراهم می‌کند و به لطف قابلیت پرش، به راحتی از موانع مختلف نیز می‌توانید عبور کنید. مثل Trailblazer، امکان ارتقا این موتور نیز تا حد خوبی وجود دارد و از آن مهم‌تر کارایی با موتور و Handling این وسیله روان است و کنترل آن به شکل بسیار روان و خوبی صورت می‌گیرد.

بازی Star Wars Outlaws، رویکردی متفاوت نسبت به اکثر بازی‌های جهان آزاد یوبی‌سافت پیش گرفته است. نه خبری از علامت سوال‌های متعدد روی نقشه است و نه خبری از دنیایی بزرگ و بی سر و ته. سایز و اندازه‌ی دنیای بازی بسیار معقول‌تر و کوچک‌تر است و از طرف دیگر، نقشه‌ی بازی با هزاران Icon کوچک و بزرگ شلوغ نشده است. می‌خواهید به مناطق مختلف بازی سفر کنید، پایگاه‌ها را کشف کنید و به آیتم‌ها و جوایز مختلف برسید؟ باید در دنیای بازی کاوش کنید و بگردید. با نزدیک شدن به مکان‌های مختلف،در مسیریاب بالای صفحه، علامت سوال پدیدار می‌شود و می‌توانید به اکتشاف بپردازید. این رویکرد متفاوت، هم حس ماجراجویی را زنده نگه می‌دارد و هم از شلوغی بیش از حد نقشه‌ی بازی، جلوگیری می‌کند.

نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا

بر خلاف رسم چند ساله‌ی آثار یوبی‌سافت، بازی Star Wars Outlaws المان‌های نقش‌آفرینی بسیار کمی دارد و کاملا به سمت یک بازی ادونچر و ماجراجویی میل می‌کند. نه خبری از سیستم لول بندی شخصیت، منطقه و دشمنان است و نه درخت مهارتی در بازی وجود دارد. شاهد سیستم Loot رنگ‌بندی شده نیستیم و در کل، بازی بیشتر به آثار یک دهه پیش یوبی‌سافت شبیه است تا آثار نقش‌آفرینی چند سال اخیر این شرکت.

این تصمیم، قطعا مزایای زیادی به همراه داشته و حال و هوای متفاوت‌تری از یک بازی جهان آزاد در اختیار ما قرار می‌دهد. البته به شخصه ترجیح می‌دادم که بازی، یک سیستم پیشرفت و درخت مهارت کلی در اختیار مخاطبان قرار می‌داد تا انجام مراحل فرعی و شکست دشمنان هدفمند باشد؛ چرا که نه با انجام مراحل، و نه با شکست دشمنان، هیچگونه XP یا پاداشی برای خود شخصیت Kay وجود ندارد. البته بازی در قالب بخشی جدید به اسم Abilities، این خلا را تا حدی جبران کرده است. با آشنایی با شخصیت‌های مختلف در طول این ماجراجویی پر فراز و نشیب، چالش‌هایی برای انجام دادن وجود دارد و انجام چالش‌های یک گروه، مهارت یا قابلیتی جدید به Kay اضافه می‌کند. برخی چالش‌های موجود ساده هستند و به تعداد مشخصی Headshot یا Stealth Takedown خلاصه می‌شوند و برخی دیگر خاص‌تر و سخت‌تر هستند. در کل آنچنان نبود المان‌های نقش‌آفرینی به این عنوان ضربه نزده و بازی از لحاظ ساختاری، کمبود خاصی به خود نمی‌بیند.

در دنیای بازی و سیارات مختلف، گروه‌های تبهکاری و Syndicate‌های متفاوتی حضور دارند که با همدیگر در حال تنش و درگیری هستند و بر سر نفوذ، قدرت و پول با یکدیگر کشمکش دارند. در طول مراحل اصلی و برخی مراحل فرعی، Kay می‌تواند انتخاب کند که به نفع کدام Syndicate تصمیم بگیرد و در نتیجه روابط خود با کدام گروه را قوی‌تر سازد. اطلاعات محرمانه‌ای از Imperial پیدا کرده‌اید؟ تصمیم شماست که اطلاعات را به گروه Pyke بدهید یا به گروه Crimson Dawn. اغلب اوقات این تصمیمات، علاوه بر قوی کردن رابطه با یک گروه، رابطه شما را با گروه دیگر تضعیف می‌کند.

نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا

در کل چهار درجه برای روابط با Syndicate‌‌ها تعریف شده و سطح رابطه شما، تاثیر زیادی بر انتخاب‌ها و آزادی عمل شما می‌گذارد. اگر با گروهی رابطه‌ای ضعیف یا خیلی ضعیف داشته باشید، به مناطق خاص این گروه نمیتوانید وارد شوید و با واسطه‌های آن گروه یا همان Broker‌ها نمیتوانید کار کنید و ماموریت دریافت کنید. از طرف دیگر اگر روابط خوب یا عالی با یک Syndicate داشته باشید، نه تنها می‌توانید به مناطق ممنوعه آن‌ها وارد شوید، بلکه مراحل جدیدی برای شما در دسترس قرار می‌گیرد و همچنین هر گروه، یک سری جوایز خاص مثل ست لباس و منابع مختلف به شما هدیه می‌دهد. فروشنده‌های دنیای بازی نیز خدمات خود را بر اساس روابط شما با گروهشان عرضه می‌کنند. رابطه‌ی بهتر به معنی تخفیف بیشتر و دسترسی به آیتم‌های کم یاب است و رابطه‌ی بد طبیعتا عکس این قضیه را رقم می‌زند.

البته به لطف Contract‌ها که حکم فعالیت‌های جانبی بی‌نهایت را دارند، می‌توانید به راحتی روابط بد ایجاد شده با یک گروه رو بهبود ببخشید و وضعیت خود را اصلاح کنید. این مراحل بی‌نهایت نیز به دزدیدن کالا یا اطلاعات و موارد مشابه خلاصه می‌شود و با وجود تنوع پایین این مراحل، از حیث پاداش بسیار مناسب و سودمند هستند و به روابط شما با گروه‌های بازی نیز بسیار کمک می‌کنند.

از این موارد که عبور کنیم،باید بگویم بازی متاسفانه در زمینه مراحل فرعی، بیماری ژنتیکی بازی‌های یوبی‌سافت را به ارث برده است. مراحل فرعی بازی، بسیار متعدد اما با تنوع بسیار پایین در جای جای بازی وجود دارند. اکثر مراحل فرعی و فعالیت‌های جانبی، به دزدیدن اطلاعات از پایگاه یکی از Syndicate‌ها، دزدیدن کالا‌های قاچاق و یا پیدا کردن آیتم خاصی محدود می‌شود و شاهد پیچیدگی یا ظرافت خاصی در این زمینه نیستیم. البته باید بگویم بازی در زمینه ارائه این مراحل، بسیار خوب عمل می‌کند. از آن جایی که عملا چیزی به نام Quest Marker وجود ندارد، در هر نقطه از دنیای بازی ممکن است ماموریتی برای پیدا کردن وجود داشته باشید. با گوش دادن به صحبت مردم در کوچه و خیابان، حرف زدن با فروشنده‌ها و مغازه‌داران و یا خواندن Data Intel‌های مختلف، مراحل جدیدی دریافت می‌کنید. این شیوه‌ی در اختیار دادن مراحل فرعی، بسیار جذاب و واقع‌گرایانه است و حس و حالی بسیار زنده‌تر و پویا‌تر به تعاملات دنیای بازی می‌بخشد چرا که عملا هر شخصیتی، ممکن است رازی برای افشا شدن یا درخواستی برای انجام دادن داشته باشد.

نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا

چیزی که بابت آن افسوس می‌خورم این است که یوبی‌سافت، دنیاهای جذاب و جالبی خلق می‌کند و پتانسیل بالایی نیز در این دنیاها و شخصیت‌ها وجود دارد، اما از این پتانسیل، استفاده آن چنانی نمی‌کند. آیا سازندگان نمی‌توانستند خط‌های داستانی فرعی پیرامون شخصیت‌های همراه و یا NPC‌های بازی با نژادهای مختلف خلق کنند و ماموریت‌های خلاقانه و جذاب مختلفی را از دل آن ایجاد کنند؟ قطعا بله. متاسفانه تا وقتی که درک یوبی‌سافت از مراحل فرعی به پاکسازی پایگاه راهزنان و دزدیدن یک آیتم خلاصه می‌شود، بعید می‌دانم وضعیت مراحل فرعی بازی‌های این شرکت بهبود پیدا کند.

وضعیت Star Wars Outlaws نیز به همین شکل است. چند ساعت ابتدایی با ذوق و شوق مراحل فرعی و فعالیت‌های جانبی را انجام می‌دهید و از بازی لذت می‌برید، اما به خاطر مواردی که به آن اشاره کردم، از تنوع پایین دشمنان گرفته تا تکراری بودن مراحل و Objective‌ها، بازی به سرعت یکنواخت می‌شود و شور و شوق مخاطب برای اکتشاف بیشتر در دنیای بازی کور می‌شود.

بازی در زمینه گرافیکی، عملکردی آشنا از خود نشان می‌دهد. بازی بهینه سازی خوبی دارد و در زمان نبردها، شاهد افت فریم نیستیم، البته هنگام سفر با Speeder افت فریم بسیار رایج است که البته آن چنان با مشکلی ندارم. مشکل بزرگ‌تر، برخی مشکلات فنی یا گرافیکی است که قطعا با آن برخورد خواهید کرد. فرو رفتن در برخی آیتم‌ها و اجسام، دیرلود شدن یا بد لود شدن بعضی تکسچر‌ها و برخی مشکلات مشابه هستیم که بعضا ظاهر بسیار آزار دهنده‌ای دارند.

در بخش بصری و هنری اما بازی واقعا زیباست و سیاره‌های مختلف بازی، هم طیف وسیع و متنوعی از رنگ‌ها و محیط‌ها را فراهم می‌سازند و هم مناظر بسیار زیبایی را خلق می‌کنند. بازی با وجود مشکلات فنی، اما در بخش‌هایی مثل سایه‌زنی‌ها، نورپردازی و افکت‌های گرافیکی، عملکرد استانداردی دارد و مشکل خاصی در این زمینه‌ها دیده نمی‌شود.

در بخش موسیقی و صداگذاری، باید بگویم ساندترک بازی کاملا حال و هوای جنگ ستارگان را منتقل می‌کند و همخوانی تطابق خوبی با اتمسفر چ فضای کلی بازی دارد. از طرف دیگر، صداپیشگان بازی فوق‌العاده هستند و در این بخش جای انتقاد و بحثی باقی نمی‌ماند.


گالری اختصاصی گیمفا:

Star Wars Outlaws

بازی Star Wars Outlaws، تلاش کرده تا برخی کم و کاستی‌های آثار اخیر یوبیسافت را برطرف کند و روندی متفاوت در پیش گیرد. به لطف گان‌پلی روان، دنیایی زنده و پویا و به حداقل رسیدن المان‌های نقش‌آفرینی غیرضروری، بازی یک تجربه‌ی ماجراجویی جذاب را روایت می‌کند که بسیار سرگرم‌کننده است. البته که یک سری مشکلات فنی، باگ‌های گرافیکی، ضعف مراحل فرعی و برخی مشکلات ساختاری به قوت خود باقی هستند. با این وجود، قطعا Star Wars Outlaws، ارزش یک بار تجربه‌ را دارد و اگر به برخی موارد ساختاری و فنی بیشتر توجه می‌شد، می‌توانست عملکرد بسیار بهتری از خود به نمایش بگذارد.


نکات مثبت:

  • گان‌پلی روان، نرم و سینماتیک
  • طراوت و پویایی دنیای بازی
  • کم رنگ بودن المان‌های نقش‌آفرینی غیرضروری
  • گرافیک هنری چشم‌نواز و مناظر و محیط‌های متنوع و جذاب
  • تعلیق خوب داستان بازی
  • جذاب بودن تعامل با دنیا و شخصیت‌های بازی
  • صداپیشگی فوق‌العاده شخصیت‌ها، خصوصا شخصیت اصلی
  • توجه بیشتر و عمیق‌تر به NPC‌ها و تعاملات ممکن با آن‌ها
  • طراحی مناسب نبردهای فضایی
  • ساز و کار تعامل با Syndicate‌ها پیاده‌سازی خوبی دارد

نکات منفی:

  • مشکلات و ضعف‌های فنی، باگ‌های گرافیکی و افت فریم‌های گاه و بی‌گاه
  • ضعف در طراحی مراحل فرعی و عدم تنوع مراحل و فعالیت‌های جانبی
  • گیم‌پلی بازی می‌توانست عمیق‌تر باشد و مبارزات تن به تن بیش از حد ساده، سطحی و بدون جزئیات هستند
  • تنوع پایین دشمنان و عدم حضور باس‌فایت‌های جذاب
  • ضعف شخصیت پردازی آنتاگونیست اصلی بازی
  • عدم استفاده حداکثری از پتانسیل اثر اقتباس شده

۸

این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Ubisoft) و روی PS5 بررسی شده است

نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا

کاکاسنگیMoonHELLO.BROTHERSFido

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا
نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا
نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا
نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا
نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا
نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Star Wars Outlaws - گیمفا