نقد و بررسی بازی Black Myth: Wukong + بررسی ویدیویی
چندین دهه میشود که در عصر «الگوبرداری» صنعت بازیهای ویدیویی قرار داریم. آثار فرمولیک با ساختاری انعطافپذیر از سوی استودیوهای خلاق پدید میآیند و دیگر توسعهدهندگان تمها و ایدههای خود را در قالب آن فلسفه خلق میکنند. اما این روزها چاشنی «عملکرد گزینشی» بیش از پیش در میان عناوین مختلف به چشم میخورد، به این ترتیب که چندین بازی به عنوان الگو انتخاب شده و با درک عمیق اهداف اثری که قرار است توسعه یابد، تیم سازنده درونمایهها و المانهای کلیدی منابع الهام را برای اثر خود گلچین میکند؛ Black Myth: Wukong یکی از همین آثار است. از نگاه من، موفقیت و سرگرمکنندگی Wukong در گروی ادغام معنادار المانها، رویکردها و مکانیکهای گزینشی از منابع الهامش است. اینجا نشانهها و آثاری روشن و مبرهن از God of War 2018، عناوین اکشنتر FromSoftware مانند Bloodborne و Sekiro و Nioh دیده میشود و سوال اصلی این است که آیا پیوند و ادغامی معنادار صورت گرفته یا با یک خروجی شلوغ و درهم طرف هستیم؟
در قسمت پایین میتوانید نقد و بررسی ویدیویی بازی Black Myth: Wukong را مشاهده کنید؛ بررسی کامل و مفصل در ادامه مطلب آمده است.
تشریح سبک و سیاق گیمپلی Black Myth: Wukong چندان سخت نیست. با یک عنوان اکشن نقشآفرینی روبهرو هستیم که وجه «نقشآفرینی» خود را از God of War 2018 وام میگیرد و در بُعد «اکشن» از جملۀ طراحی مراحل و ریتم مبارزات، مدیون عناوین FromSoftware است. ایدۀ موضعگیری در نبرد (Stance) و مکانیکِ Spirit بازی نیز ما را آشکارا به یاد Nioh میاندازد. در Black Myth: Wukong با پیدا کردن آیتمهای مخصوص، حداکثر خط سلامتی، استامینا و جادوی خود را افزایش میدهید و خبری از لول آپ به شکل سنتی نیست. این موضوع در کنار سیستم ارزش سلاحها و زرهها و عدم وجود مکانیکهای کلیدی عناوین سولزلایک مانند Corpse Run (از دست دادن واحد پول بازی و داشتن یک فرصت برای کسب آن) به طور واضح اثر را بیش از هر چیز به سمت عناوینی مانند God of War و Sekiro سوق میدهد تا یک اثر سولزلایک. از میان این دو عنوان نیز، Wukong بیشتر به God of War شباهت دارد، زیرا برخلاف Sekiro که مکانیکهای دفاعیاش بر اساس Parry (دفاع به موقع) طراحی شده بودند، اینجا مکانیزم دفاعی متکی بر جاخالی (Dodge) است.
اما چیزی که کمتر پیرامون آن صحبت شده، رسوخ دو دستاورد قابل توجۀ Nioh و Nioh 2 به Black Myth است: ۱- سیستم Stance و ۲- مکانیک Soul Core. حضور سه شیوۀ موضعگیری در نبرد (Stance)، یکی از ویژگیهای محبوب Nioh، به Wukong راه پیدا کرده است، با این تفاوت که در Nioh هر نوع از سلاح برای هر یک از سه موضع بالا، پایین و وسط، درخت مهارت خاص خود را داشتند، اما Wukong از آنجایی که تجربهای کوتاهتر، خطیتر و فشردهتر است، تنها برای سه موضع مختلف درخت مهارت دارد و چندان رویکرد عمیقی نسبت به مهارتها اتخاذ نمیکند. Souls Core نیز یکی دیگر از نقاط جذابیت Nioh 2 بود که به شما اجازه میداد Ability یا قدرتهای هر نوع دشمن را جذب کرده و با مدیریت خط Yokai، آن را اجرا کنید. این سیستم دقیقاً با همین رویه تحت نام Spirits در Wukong نیز وجود دارد، اما در مقیاسی متناسب با مقدار محتوا. و در نهایت، Black Myth به دو شیوۀ از سایر عناوین خود را متمایز میکند: ۱- مکانیک تغییر شکل یا Transformation که اجازه میدهد به برخی باسهایی که قبلاً از میان برداشتهاید تغییر شکل بدهید و دوم مکانیکی به نام Focus Point که به ضربۀ سنگین (مثلث یا Y) گره خورده است. خط Focus با جاخالی به موقع (Perfect Dodge) یا ضربههای موفق، پُر شده و اجازه میدهد یک ضربۀ سنگین اساسی مبتنی بر موضعی که انتخاب کردهاید، بر دشمن وارد کنید.
Black Myth: Wukong بیپرده و رُک الگوبرداری میکند و در اکثر موارد شاهد برداشتهایی عینی هستیم، اما تجربۀ سیستمها و مکانیکهای عناوین ذکر شده در یک مقیاس جمع و جورتر لذتبخش و جذاب است. خبری از Souls Coreهای Nioh در تعداد زیاد و لولبندیهای مختلف یا Runeهای بلا استفاده و بدرد نخور God of War نیست. Wukong به لطف این سادهسازی و شلوغ نکردن لوتها، خوب میتواند ریتم خود را حفظ کند و خوشبختانه درگیر پیچیدگیهایی نمیشود که به عنوان یک تیم کوچک از سازندگان، توان متعادلسازی را نداشته باشد. از سوی دیگر، قرار گرفتن مکانیکهای عناوین مختلف در کنار یکدیگر باعث شده تا بازی در یک قالب کلی حسی متفاوت را القاء کند.
در زمینۀ مبارزات و درجۀ سختی، Black Myth سعی میکند تا به مخاطبین عام روی خوش نشان بدهد. برخلاف المانهای آشنا که اصولاً آنها را در عناوین چالشبرانگیز میبینیم، دشمنان و باسها در این عنوان چندان شما را درگیر نخواهند کرد. بازی بیش از آن که بخواهد مخاطب هاردکور را هدف قرار دهد و نیازمند مهارت، درک عمیق مکانیکها و الگوی حملات دشمنان یا انتخاب Skill مناسب برای هر باس باشد، طوری طراحی شده تا هر انتخابی در نبرد تاثیرگذار ظاهر شود و در این راستا، ابزار و قابلیتهای زیاد و قدرتمندی مانند جادو، تغییر شکل و Spirits را بدون خساست در اختیار شما قرار میدهد. برخلاف آثاری مانند Nioh که از سیستم موضعگیری یا Stance برای ارائۀ یک گیمپلی عمیق استفاده میکرد، Wukong از موضعهای مبارزاتی تنها برای ساخت سه بیلد مختلف بهره میگیرد. در Nioh با جابهجایی در لحظه میان سه Stance میتوانستید کومبو اجرا کنید و دشمنان نیز هر کدام به یک Stance ضعف نشان میدادند؛ به عنوان مثال، برخی دشمنان قد کوتاهی داشتند یا روی زمین میخزیدند و بهتر بود موضع پایین را برای مبارزه با آنها انتخاب میکردید و گارد دشمنان انسانی نیز با موضع از بالا به پایین زودتر در هم میشکست. اما Wukong چنین رویکردی ندارد و بیش از هر چیز در این زمینه نیز به God of War نزدیک است؛ یعنی به طور ویژه میخواهد از نبرد در لحظه با جادوهای قدرتمند کاراکتر اصلی لذت ببرید تا آن که نیاز به چیدن استراتژی یا بازخورد سریع داشته باشید. البته، Wukong به مراتب چالشبرانگیزتر از God of War است و برخی باسهای نیمۀ دوم بازی و آنهایی که مخفی هستند، شما را به چالش میکشند، اما سیستم مبارزات چند لایه نبوده و البته عدم پیچیدگی آن لزوماً رویکرد اشتباهی نیست. گیمینگ در زمینۀ «چالش» و «عمق مبارزات» میزبان فلسفههای فکری و اهداف مختلفی است. بسیاری از مخاطبین زمان کافی برای یادگیری یک بازی ویدیویی را ندارند و چنین رویکردی را بیشتر میپسندند و برخی نیز ممکن است خواستار سیستمهای چند لایه و پیچیده باشند. اما به طور کلی، مشخص کردن جامعۀ مخاطب برای چنین اثری که هالۀ ابهام پیرامون آن وجود دارد و از چندین عنوان مختلف الهام میگیرد، بسیار مهم است. حالا با این توضیحات باید بدانید که آیا Black Myth: Wukong برای شما ساخته شده است یا خیر.
از لحظهای که بازی رونمایی شد، میدانستیم Wukong تمرکز ویژهای روی باسهای خود دارد. حالا که این عنوان در دسترس ما قرار گرفته است، میتوانم بگویم که اگرچه با یک Boss Rush طرف نیستیم، اما همچنان بازی تمام تمرکز خود را روی باسها میگذارد. Black Myth کالکشنی از باسهای متنوع را در بر میگیرد که تعداد زیادی از آنها استاندارد و باکیفیت هستند. Black Myth: Wukong موفق میشود تا در این تعداد چشمگیر، باس فایتهای جذاب و اکثر اوقات با طراحیهای اصولی ارائه دهد و به خصوص باسهای نهایی درونمایههای خلاقانهای دارند. نشانههایی از الگوی حملاتی باس فایتهای عناوین مشهور گیمینگ به صورت عیان دیده میشود، اما خوشبختانه تعداد کمی از آنها کلانکی یا طاقتفرسا هستند. به طور کلی، Black Myth ماموریت خود در ارائۀ باسهای درگیرکننده و جذاب را با موفقیت به سرانجام میرساند، حتی اگر تعداد بسیار کمی از آنها به یک باس فراموش نشدنی و نمادین تبدیل شوند. وظیفۀ خود میدانم به این نکته نیز اشاره کنم که به هیچ عنوان باسهای مخفی بازی را از دست ندهید چرا که نقاط اوج آن به شمار میروند و برخی از بهترین باسها در دنیای اثر مخفی شدهاند.
اما آنچه میان این باسفایتها تجربه میکنید نیز به همان اندازه اهمیت دارد. Wukong با محیطی نسبتاً خطی کار خود را آغاز میکند، اما در چپترهای بعدی، محیطها بزرگتر میشوند. با وسیعتر شدن محیط و گره خوردن المانهای نقشآفرینی با اکتشاف، مشکلات یکی پس از دیگری خود را نشان میدهند و بازی با پخش کردن آیتمهای متعدد و مناطق مخفی در سرتاسر مراحل خود، بدون هیچ شکی نمیخواهد یک بازی کاملاً خطی ارائه دهد و این محتویات مخفی بهانۀ عدم تمرکز روی اکتشاف را از بین میبرند. اتصالات محیطی بیش از این که نوعی حس رضایت و لذت اکتشاف را القاء، کنند، شما را گیج میکنند چرا که محیطها بسیار شبیه به هم هستند و هر قلمرو که به دیگری متصل است، نمادِ مخصوص به خود را ندارد تا با تمایزی غیرقابل انکار، مناطق در ذهن شما تفکیک شوند. نقشهها به صورت ایزوله بیابانی، جنگلی یا برفیاند، بدون آن که با یک سازۀ منحصر به فرد مثل ساختمان یا برجی با معماری خاص از دیگری جدا شوند. از سوی دیگر، مسیرها به صورت بصری بلوکه نشدهاند تا متوجه شوید بنبست هستند یا خیر. دیوارهای نامرئی همه جا حضور دارند که باعث میشود مدام در حال تست کردن مسیرها باشید. برخی از محیطها نیز در چپترها عیناً کپی پیست شدهاند. در نهایت، صندوقهای حاوی آیتم یا پاداش، گاهی اوقات بسیار شبیه به محیط پسزمینۀ خود هستند و محتمل است برخی را از دست بدهید. عناوین سولزلایک اصولی که نقشه ندارند، مسیرها و نواحی خود را با نشانههای بصری مشخص کردهاند و این موضوع وقتی با عدم وجود نقشه ترکیب شود، حس اکتشاف رضایتبخشی را القاء میکند. اما زمانی که شما نبوغی در طراحی مراحل ندارید و دیوارهای نامرئی بخش جدایی ناپذیر بازیتان هستند، حداقل کاری که میتوانید انجام دهید اضافه کردن نقشهای مینیمال است.
جایگیری دشمنان نیز در هیچیک از سناریوها و مراحل هوشمندانه نیست. در یک بازی ویدیویی با طراحی مرحلۀ سنجیده، دشمنان طوری جایگذاری میشوند که پلیر طی پیشروی خود، احساس کند نوعی پازل را حل میکند؛ به عنوان مثال، گاهی مجبور میشود در یک صحنه بین نابودی دشمنان اولویتبندی کند یا در برخی سناریوها، محیط به خودی خود نقش یک چالش را ایفا میکند و به کمک دشمنان میآید. Black Myth کمتر از محیط یا دشمنان خود به گونهای بهینه استفاده میکند و چالش را به شیوۀ سنتی و مبارزات مستقیم ارائه میدهد.
بنابراین، پس از مدتی بازی کردن، به طور واضح متوجه خواهید شد که طراحی مراحل Black Myth Wukong در سطح کیفی مشابهای با سایر بخشهای بازی، مانند خروجی بصری و طراحی باسها یا مبارزات، قرار نمیگیرد و این موضوع باعث میشود یکپارچگی خود را از دست بدهد. به طور آشکارا میتوان مشاهده کرد که تیم سازنده تجربه و مهارت زیادی در زمینۀ طراحی مرحله ندارد. با این وجود، باید به این موضوع اشاره کنیم که چپترهای اول، چهارم و پنجم به دلیل خطیتر بودن و دور شدن از محیطهای باز، اکتشاف بهتری دارند و چندان گیجکننده نمیشوند.
طی کمپین تبلیغاتی، استودیوی Game Science تاکید ویژهای بر خروجی بصری خیرهکننده و نسل بعدی Black Myth داشت و نام آنریل انجین ۵ نیز همه جا دیده میشد. اما متاسفانه پورت PS5 به خصوص در مراحل بازتر (چپتر دوم، سوم و ششم) با مشکلاتی نظیر دیر لود شدن تکسچرها، پارگی تصویر و رزولوشن پایین روبهرو است که باعث میشوند خروجی بازی روی PS5 فاصلۀ زیادی نسبت به تریلرهای تبلیغاتی یا نسخۀ PC داشته باشد. اگرچه هیچکس روی کنسول نباید تجربهای مشابه با PC را طلب کند، اما فاصله بسیار زیادتر از حالت معمول است. مشخصاً سازندگان با توجه به تخصص خود، PC را هدف اصلی قرار داده بودند و بعدها تصمیم گرفتند پورت کنسولی را نیز انجام دهند. البته، بازی کاملاً قابل تجربه است و اگر نگاهی وسواسگونه به مبحث گرافیک ندارید، از آن لذت خواهید برد و به هیچ عنوان خبری از باگهای مخرب که جلوی پیشروی شما را میگیرند نیست.
با این وجود، فیزیک شِن یا برف، انیمیشنها حین مبارزه و بازخورد بدن دشمنان به ضربات شما، افکتهای مختلف و جزئیات چهرهها بسیار مطلوب و راضیکننده هستند و زمانی که با صداگذاری بسیار دقیق همراه میشوند، حسی پویا و زنده القاء میکنند. صدای برخورد چوبدستی به اجزای بدن دشمنان بسیار رضایتبخش است و اگر دشمنان زره داشته باشند، صدای برخورد با فلز شنیده میشود. موسیقیهای بازی نیز قابل قبول هستند و میتوانند حس و حال مبارزات حماسی را به خوبی انتقال دهند.
پیش از این اشاره شد که هر چپتر به صورت مجزا محیطهای بیش از حد مشابهای دارد که با عدم وجود سازههای منحصر به فرد، ممکن است موجب سردرگمی شود، اما تنوع بین سرزمینهای هر چپتر، تجربه را در سرتاسر تجربه تازه نگه میدارد و مادام به این فکر میکنید که داستان در ادامه شما را به چه نوع قلمروی دیگری میبرد. اما قضاوت طراحی ظاهری باسها و دشمنان کمی بحثبرانگیز است. از آنجایی که Wukong برداشت استودیوی Game Science از ادامۀ رمان Journey to the West محسوب میشود، ظواهر هیولاها و کاراکترها از پایه توسط آرتیستهای مفهومی این تیم طراحی نشدهاند، بلکه منابع الهام وجود دارند. با این وجود، میتوان گفت که این برداشت از «سیاحت غرب» موفق شده تا ابهت و وجهه هیولاها یا کاراکترها را حفظ کند.
همانطور که گفته شد، Black Myth روایتگر رمان سیاحت غرب نیست و برداشتی کاملاً وفادار از آن نیز به شمار نمیآید. مقدمۀ بازی با اقتباس از نبردی مهم برای مانکی کینگ آغاز میشود. سان ووکانگ که به درجۀ بودایی رسیده است، پیشنهاد «دادگاه الهی» (Clestian Court) مبنی بر عضو شدن در آن را رد میکند و این تصمیم خشم خدایان را بر میانگیزد. امپراطور جِید (Jade Emperor)، خدای خدایان بهشت و دادگاه الهی، برادر زادۀ خود، ارلنگ شن (Erlang Shen) که یک مبارز بیهمتا است، را مامور میکند تا مانکی کینگ را از میان بردارد. بازی با این نبرد سهمگین آغاز میشود و مخاطب شکست مانکی کینگ را میبیند. سپس شما در نقش یک میمون دیگر به نام Destined One قرار میگیرد و داستانی که توسط نویسندگان استودیوی Game Science نوشته شده است را دنبال میکنید.
بنابراین، انتظار نداشته باشید بازی رمان طولانی و غنی Journey to the West را روایت کند. Black Myth تنها از برخی اساطیر، هیولاها و کاراکترهای این رمان بهره میبرد تا داستان کلیشهای «جمعآوری چند آیتم افسانهای» (اینجا Relicهای قدرت ووکانگ) را روایت کند. اگر از طرفداران رمان باشید و از قبل کاراکترها را بشناسید، تجربۀ بسیار لذتبخشتری خواهید داشت و برداشت Game Science از اساطیر چینی برای شما بسیار جالب خواهد بود، اما اگر بدون آشنایی با رمان سراغ بازی بروید، تنها با یک سری کاراکتر و هیولاهای حیوانی مواجه میشوید که تنها انگیزۀ مبارزه با آنها را دراید. احتمالاً مواجهه با این اساطیر، یک پلیر چینی را به وجد بیاورد چرا که از کودکی نام آنها را شنیده و رمان را خوانده است، اما شما پیوند عمیقی با اساطیر احساس نخواهید کرد، مخصوصاً که اساطیر چینی کمتر از نورس یا یونان در آثار مختلف سینمایی حضور پیدا کردهاند. به طور کلی، انگیزهای که بازی به شخصیت اصلی خود میدهد تا یک ماجراجویی حماسی را آغاز کند، به طور واضح نشان میدهد که سازندگانبه گیمپلی اولویت دادهاند. داستان و اساطیر وجود دارند تا در خدمت گیمپلی قرار بگیرند و بازی به اندازۀ کافی انگیزه ایجاد میکند تا ماجراجویی خود را تکمیل کنید. به همین دلیل، انتظار یک روایت منسجم را نداشته باشید و آن را اهرمی برای گیمپلی و ارائۀ باسهای جذاب در نظر بگیرید.
گالری گیمفا:
این نقد و بررسی با تصاویر دریافت و کپچر شده توسط منتقد از نسخه پلی استیشن ۵ آراسته شده است. در ادامه نیز تصاویر کپچر شدۀ بیشتری را مشاهده میکنید:
Black Myth: Wukong
Black Myth: Wukong چه در مبارزات و چه در ساختار نقشآفرینی خود چندان اثر نوآورانهای نیست و بیشتر حس یک گلچین از مکانیکها و المانهای عناوین اکشن، سینمایی و سولزلایک مطرح سالهای گذشته را القاء میکند. اما نکته آنجاست که سازندگان به خوبی اثر خود را طی ایدهپردازی و توسعه درک کرده و توانستهاند ایدههای مناسب با اهداف بازی را شناسایی و در بطن آن اعمال کنند. حتی با وجود مشکلاتی در طراحی مراحل و روایتی گُنگ برای افراد ناآشنا به رمان Journey to the West، بازی Black Myth: Wukong را میتوان به هر دو دسته از طرفدارانِ سولزلایک و هواداران عناوین اکشن سینماتیک، پیشنهاد داد.
نکات مثبت:
- ادغام معنادار و هدفمند مکانیکهای منابع الهام
- ستینگ و اساطیر بازی جذابیت و تازگی دارد و پیش از این در چنین مقیاسی به آن پرداخته نشده بود
- باسفایتهای جذاب و استاندارد
- خروجی بصری تماشایی از جمله انیمیشنها در مبارزات و افکتهای جذاب در کنار محیطهای پرجزئیات
- معرفی مکانیکها، جادوها و محیطهای متنوع از ابتدا تا لحظات انتهایی باعث میشود بازی حتی لحظهای خستهکننده و تکراری نشود
- باسها و محتویات مخفی جذاب
- صداگذاری فوقالعاده که حس برخورد ضربات را انتقال میدهد
- داستانکهای کارتونی انتهای هر چپتر و پایانبندی جذاب مبتنی بر محتویات مخفی
نکات منفی:
- طراحی مرحله در سطح کیفی سایر بخشهای بازی قرار ندارد
- داستان بازی مستقل نمیایستد و بدون مطالعۀ منبع الهام درک درونمایههای روایی چالشبرانگیز است
- برخی مشکلات فنی جزئی مانند دیر لود شدن تکسچرها روی کنسول PS5
۹
این بازی روی پلتفرم PS5 تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
نظرات
به نظر من با شاهکار طرفیم
همین که بعضی از این رسانه هارو ضایه کرد و فروش محشری رو ثبت کرد معلومه شاهکاره ، به حرف رسانه ای هم گوش نکرد
اینکه میگن بیشترش مال چینیاست هم دروغ نیست ولی باید در نظر داشته باشیم از تریلر اولی که دادن هایپ زیادی تا موقع عرضه براش وجود داشت ، نمره ای که گرفت حقشه و یکم مشکلات فنی داره رو کنسول که زودتر حل میشه
خوب مینوازی بتعلی🎶
استودیو آمریکایی یک بازی میسازه و بیشتر آمریکایی ها میخرن . اینکه یک استودیو بازی میسازه و فیلم میسازه و مردم کشورشون بیشتر اون بازی رو بازی کردن یا فیلم و دیدن چه اشکالی داره.
تشکر از جناب آقای کریمی بابت نقد این عنوان باکیفیت گرچه هر چه ویدیو دیدم از این اثر باهاش ارتباط نمیگیرم متاسفانه
اسپم
این چند وقت چه استرسی داشتیم برای سایت که از دسترس خارج شده کلی شایعه پیچیده بود که نگران کننده بودن
خوش حالیم که برگشتید
این ۱۲ نفر چرا دیس دادن…!؟
ایکاش بررسی رو بصورت ویدیوئی بزارید
دقیقا نقد ویدیویی باازی خیلی می تونه موثرتر و جذابتر باشه
متاسفانه با توجه به وقت کم
پریشون فکر ها و عدم تمرکز روی مطالعه نمی زاره اونجوری که باید از نقدها لذت برد
گیمفا نقدهای خیلی خوبی ارائه می ده و نمره هایی که می ده به سلیقه ی شخصیم نزدیکتره
واقعا گیفا برای بخش ویدیویی باید با قدرت تر وارد بشه تا نقدها بهتر دیده بشه
مرسی آقا کریمی چه نمری دادین
چن وقت پیش تو تلگرام گیمفا با یکی سر این بازی بحث کردم در کمال ناباوری گفت=
چرا یک گیمر باید هزینه کنه و سلیقه خودشو از بین ببره تا با یک میمون کریح بازی کنه و پیش بره!!!
درحالی که فقط مجبوری برای به روز شدن و عدم تکرار بازیهای قبلی به این عنوان اسف بار تن بدی
چرا نباید یک بازی در شان و کلاس جهانی خدای جنگ پدیدار بشه و دنیارو متحول کنه؟؟
مگه خدای جنگ فقط گرافیک داشت نه اصالت داشت تاریخ داشت شخصیت پردازی و هیروهای عزیز جهانی داشت و خط داستانی قوی
نه هرز گردی نه فقط کیلو کیلو گرافیک نه فقط قتل و کشتار و مسائل جنسی و امثال اینا
حتی نمیدونست این بازی از رمان چینی اقتباس شده و شخصیت اصلیش واقعا یه میمونه گیر داده بود چرا میمونه🤣مطمئنم حتی نمیدونه کریتوس تو اساطیر یونان خدای جنگ نیس😬
دمت گرم ارین👍😅
داداش اونو ی بچه چهارساله هم میدونه. هیچ بازی دقیق بر اساس تاریخ ساخته نشده. اون دوستمون بخش اول حرفش درست بوده ولی باقیش فن بوی بازی.
زیاد نمی خواد خودت درگیر و اثبات چیزهایی کنی که مشخص و واضح است و طرف داره لجاجت می کنه
مشخص بازی های ویدیویی برای سرگرمی هستن و این نیست که باید حتما کارکتر بازی انسان باشه
بازی Stray کلا یک حیوانه که چهار دست و پا حرکت می کنن ولی بهش این گیرها رو ندادن
کسانی که گیر می دن بیشتر هیتر هستن
خداروشکر کاربرها از بازی راضی بودن و نقد گیمفا هم نسبت به حق خوریهای سایر منتقدان امیدبخش بود و نشون داد باید منصفانه با قضایا روبه رو شد
امار فروش بازی خوب بود
گرافیک بازی خیره کننده است
و گیم پلی جذابی داره
خیلی بازیها هستن شخصیت انسانی ندارن نمونش بازی neverhood.
این بازیو حتی واکتروشم ندیدم ولی خب کسی که فکر میکنه گاد آف وار شاهکار هک اند اسلشه وضعش مشخصه
یکی از بزرگترین حق خوری های تاریخ بهترین بازیه سال ۲۰۱۸ بود ک گادآف وار از ردد ۲ ک واقعا از همه لحاظ بهترین تاریخه دزدید
حالا ی سونی فن متعصب (ایکس باکس فن نیستم و پی سی پلیرم خداروشکر) میاد میگ ن بهترین بازیه تاریخ لست آف اس و گاد آف وارن
😂
نمره ۹ فوقالعادست 💪
حقشو خوردن تو متا ولی مهم نیست،بازی عالیه
واسه پلی استیشنم برکت بود موجودیش تو چین تموم شد
به امید معرفی عنوان بعدی سازندش
سایت چرا فیلتر شده
فیلتر نیست مشکل فنی گرفته بودش انگار الان درست شد
من باب احترام به کاربرهای گیمفا بهتر بود در قالب یک پست در سایت به دلایل این مشکل میپرداختند.
امیدوارم مشکلات ایکس باکسشم حل شه یا نهایتا روی سری ایکس بیاد🖐️
انشالله
خب حالا به نمره شما اعتماد میکنم و بازی رو تهیه میکنم امیدوارم پشیمون نشم من خودم عاشق این سبک هستم حالا دوستانی که تجربه کردن دیر لود شدن تکسچرها آزاردهنده هستش صبر کنم تا با آپدیت حلش کنن یا نه بزنم تو کارش
یک چیزی بگم فکر کنم اینجا جاش نیست سایت گیمفا کی میخواد یک فکری به حال اسپم زدن و دری وری گفتن بعضی کاربران معلوم الحال و دیگه اینکه کسی که عضو سایت نیست برای چی حق داره نمره منفی یا مثبت بده
حرف دل منو زدی طرف به خودش زحمت نمیده عضو بشه بعد دیس لایک میدن به همه چی 😑 نزدیک ۱۰۰ تا حساب کردم
در رابطه با خرید بازی شک نکن.من سه تا چپتر بازی کردم و شدیدا از بازی لذت بردم و خیلی حال میده و هروقت وقت گیر بیارم بازی میکنم
مشکلات فنی هم داره ولی خیلی زیاد نیست و اگه کمال گرایی نکنی در مقابل کیفیتی که اراعه میده واقعا ناچیزه
very good 👍 👏
تهیه کن داداش من نزدمش اما دوستم چرا وخیلی ازش راضی بود
Tanks👍❤️🩹
خواهش عزیزم حتما تهیش کن رفیقم واقعا سخت پسند راضی بود یعنی بازی حرف نداره♥️
نه دیر لود شدن تکسچر آزار دهنده نیست تهیه کن لذت ببر.
❤️👌
من تا اواخر چپتر ۳ رفتم ، فوق العاده و درگیر کننده هستش بازی ، حتمن بهت پیشنهاد میکنم بازی کنی ، مشکل تکسچر هم اصلن ازاردهنده نیست و تجربه کلی بازی رو خراب نمیکنه به هیچ وجه .
واقعا گیم عالی بود. ولی فکر نکنم شانس بهترین بازی سال رو داشته باشه، البته دور از فکر نیست.
به نظر من که شاهکاره این بازی 😍😍
درسته که بازی تقریبا سولزلایک طوره ولی خیلی اسون تره چون shrine های بازی زیادن و اصلا اذیت نمیشید
درخت مهارتتون رو باید کاملا با سبک بازی خودتون پیشرفت بدید و spark هاتون رو الکی هدر ندید
اکشن بازی خیلیییی عالیه ولی بیشتر رو ضربات سبک کار کنید چون ضربات سنگین اونم تو این بازی که همش باسه کارساز نیس
نوار استامینا خیلی دیرتر از بازی های سولزلایک خالی میشه که این به نظر من عالیه
هر باس طراحی خودشو داره و تو مکانای خیلی قشنگی اتفاق میفته
صداگذاریا و گرافیک بازی هم عالیه . گرافیک رو روی حالت بالانس بزارین به نظرم بهترین حالتشه
از secret boss ها هم غافل نشین چون بدون لول مناسب نمیشه رفت سراغ باس های اصلی بازی
محیط های بازیم خیلی خفنن خدایی😍
یکم داستان گنگ بازی و نداشتن کات سین های زیاد به داستان بازی ضربه وارد میکنه ولی خب گیم پلی کاملا جبران میکنه
در کل حتما حتما حتما بازیشو بخرید و لذت ببرید که عالیه❤️
شما روی ps5 بازی میکنی؟!
اگه روی ps5 بازی میکنی ومشکل دیر لود شدن تکسچر هاروداری واذیت کنندس که منوایستم یه آپدیتی بدن حل بشه بعد بخرم بازی رو؟
بله رو فایو بازی میکنم اما اصلا و ابدا اذیت کننده نیس با خیال راحت بخر بازی کن
من شدیدا فن این بازی شدم و تا حالا سه تا چپتر بازی کردم و تجربه فوق العاده ی بوده..به معنی واقعی حال میده
مشکلات فنی هم داره مخصوصا که روی ps5 بازی میکنم ولی در مقابل کیفیتی که بازی داره , واقعا به چشم نمیاد..مشکلاتش اصلا به پای سایبرپانک نمیرسه و خیلی خیلی کمتره.
و درکل از خرید و لذت بردن از این بازی شک نکنید
بالاخره سایت درست شد :D
این مدتیم که باز میشد انقدر کند بود که رفتن به ign و سایر سایتهای خارجی به مراتب راحت تر بود …
دقیقا
باور کن من هر کاری میکردم نمیتونستم وارد سایت بشم
ناسا رو هک میکردم اسونتر بود
اره معلوم نبود قضیه چی بود…
با توجه به متن انتظار داشتم نمره ۸ باشه و با دیدن نمره یکم تعجب کردم. ۹ زیاده بنظرم.
سلام ممنون بابت این که مطالعه کردین
متوجه هستم لحن متن ممکنه یکم به سمت ۸.۵ یا ۸ تمایل داشته باشه و خودم متوجۀ این موضوع بودم. اما
۱- مشکلات طراحی مرحله رو سعی کردم باز کنم و به همین دلیل بخش زیادی از متن گرایش منفی داره. وگرنه اگر صرفاً به چند مثال اکتفا میکردم متن جلوۀ مثبت تری پیدا میکرد. و مهم تر از اون مشکلات طراحی مرحله و ذکر شده رو بیشتر در نیمی از بازی دیدم و نیمی دیگه از بازی این مشکلات رو خیلی کمتر داره که در متن ذکر کردم برای همین احساس کردم بخاطر طراحی مرحله کم کردن نمره بیشتر منصفانه نیست.
۲- به نظرم مشکلات فنی بازی روی کنسول برای کسی که نگاهی وسواس گونه به گرافیک نداشته باشه زیاد در تجربه تاثیر نمیذاره.
۳- بازی به طور واضح قصد داره از دنیای سیاحت غرب به نفع گیمپلی و یک داستان در خدمت گیمپلی استفاده کنه. برای من ضعف داستانی در بازی های اکشن نقطه ضعف بزرگی نیست.
در آخر این اولین تجربه AAA استودیوی Game Science هست وبرای استودیویی با این مقیاس و پیشینه دستاورد بزرگی به حساب میاد و به نظرم برای هر بازی و استودیویی یک سطح انتظاری وجود داره که بد نیست در مقیاسی این موضوع رو در نظر بگیریم.
سلام خواهش میکنم.
ممنون بخاطر توضیح.
من که بازی رو تجربه نکردم و شما که تجربه کردید قطعا درک بهتری از بازی دارید من هم با توجه به متن گفتم ، که خب اینجا توضیحات تکمیلی رو دادید.
انصافا بازی خوبی بود و واقعا توی این خشکسالی گیم این واقعا حالمو خوب کرد دمشون گرم و این نمره واقعا خوب بود براش
اقای کریمی دیدین گفتم دیگه اون لیکا معتبر نیست 😉
خداییش بازی خوبی شده هرکی دستش میرسه بره تو کارش
یکی از مشکلاتش دیالوگ های انگلیسیشه که مسخرست
تو ترجمه مشکل دارن
ولی از نظر گیمپلی خیلی خفنه
واقعا بازی لذت بخشه هرچی میری جلو سختر میشه مخصوصا دشمنای عادیش .لول اپشم خیلی جالبه من چپتر ۳ هستم باسش سخته یکم ۶ دفعه سوختم😅
تشکر از جناب کریمی عزیز بابت بررسی فوق العاده و جامع بازی.
حقیقتا انتظار این نمره رو نداشتم و موارد ذکر شده هم چنین چیزی رو منعکس نمی کردند؛ با این حال بازی مایه شگفتی سال ۲۰۲۴ هست و در حالی که همه با شک و تردید به بازی نگاه میکردن، خوشبختانه استودیو سازنده تونسته بازی جذاب و مفرحی رو بسازه که سیستم مبارزات اعتیادآورش بلافاصله شما رو به تلاش دوباره سوق میده که خود این موضوع دستاورد بزرگی هست.
از لحاظ داستانی متاسفانه بازی روایت آن چنان قوی نداره و همونطور که توی بررسی هم اشاره شد بدون کنکاش در منبع الهام، خیلی از موارد گنگ باقی میمونن که از نظرم قطعا کم کاری سازنده رو میرسونه علی الخصوص که منبع الهام فوق العاده غنی هست.
در مورد درجه سختی هم باید با این بررسی مخالفت کنم و به نظرم بازی سختی های خاص خودش رو داره و با این که قطعا سولزلایک نیست اما باس فایت های بازی به خصوص باس های پایانی حسابی گیمر رو به چالش میکشن و دلیلش علاوه بر input lag فاجعه بازی در ps5, به تاکید بی چون و چرا بازی روی جاخالی و نبود هیچ گونه مکانیزم دفاعی دیگه مربوط میشه. البته از حق نگذریم شکست باس های سخت بازی بعد از تسلط بر زمان بندی اون ها حس فوق العاده ای داره.
گفتنی ها در نقد به طور کامل گفته شد و در ادامه فهرستی از نکات مثبت و منفی بازی رو به اشتراک میذارم:
نکات مثبت:
سیستم مبارزات اعتیادآور بازی
طراحی فوق العاده باس های بازی
عدم پیچیدگی گیم پلی و جذب مخاطب های ناآشنا به بازی های چالشی تر
صداگذاری دقیق و حرفه ای بازی
خروجی مطلوب گرافیکی
آوازه خوان چینی بدون سر!
نکات منفی:
تاخیر در اعمال فرامین بازیکن (input lag) که قطعا چندباری در مواقع حساس تاثیر منفی اش باعث آزردگی میشه.
نبود هیچ گونه نقشه که پیمایش رو در اولین چپتر باز بازی (چپتر دوم) حسابی کلافه کننده و گیج کننده میکنه.
تاکید بازی روی جاخالی به عنوان تنها مکانیزم دفاعی از رسیدن بازی به پتاسیل موجود جلوگیری می کنه.
دیوارهای نامرئی زیاد که سرعت پیشروی در محیط رو میگیره.
نمره: ۷/۱۰
بی تجربگی تیم سازنده مشهود هست ولی دورنمای فوق العاده درخشانی برای گیم ساینس وجود داره. با توجه به استقبال بی نظیر جامعه بازی، قطعا دنباله بازی خیلی از مشکلات رو حل خواهد کرد و تجربه ای به مراتب بهتر در انتظار گیمرها خواهد بود.
درود
Input Lag در اوایل تجربه برای یکی دو ساعت قابل حسه، اما در ادامه کاملاً مخاطب بهش عادت میکنه. مشکلی شبیه به frame pacing بازی های فرام سافتوره که بعد از مدتی عادت میکنه مخاطب و شخصاً اصلا دیگه حسش نکردم.
در مورد جاخالی. همانقدری که دارک سولز روی جااخالی تاکید داره و گزینه شیلد یا پری هم وجود داره. یا سکیرو روی پری تاکید داره و جاخالی یه گزینه جانبیه. Black Myth هم روی جاخالی تاکید داره و Spellهای Rock Solid و Cloud Step گزینه های جانبی دفاعی هستند. اتفاقا به نظرم این دو گزینه داخل Wukong بولدتر از گزینه هایی مثل جاخالی سکیرو یا پری در دارک سولز خودنمایی میکنن به عنوان گزینه دفاعی حتی Immobalized هم میتونه مطرح بشه یا transformation.
مشکلات دیوار نامرئی و طراحی مرحله هم که ذکر شده.
در مورد نمره ۷ هم نمیشه نظر خاصی داد شخصاً برآیند نقاط قوت و ضعفی که نوشتید برام ۷ نمیشه حتی اگر مورد مکانیک های دفاعی رو لحاظ کنیم اما بحث در مورد نمره چندان جذابیتی نداره بحث در مورد پوینتهای منفی شاید بهتر بتونه بحث ها رو پیش ببره. در هر صورت از این که وقت گذاشتید مطالعه کردید ممنونم.
درود.
به دلیل علاقه شدیدی که به مکانیزم پری دارم، قبل از عرضه بازی در مورد وجود یا عدم وجود این ویژگی جستجو کردم که در مورد rock solid ذکر شده بود منتها موردی که هست اینه که این طلسم در برابر باس های خیلی بزرگ که تقریبا بلااستفاده اس و باس هایی که واکنش سریع هم میطلبن انقدر ریسک بالایی وجود داره که مطمئنا خیلی ها ازش استفاده نخواهند کرد مگر برای باس های کوچکتری مثل اون میمون اول چپتر ۳ که گزینه های خیلی بهتری مثل immobilize یا حتی cloud step وجود داره.
مطمئنا این موضوع خیلی سختگیرانه هست و آن چنان در نمره دهی لحاظ نکردم.
در مورد نمره هم شاید بازه ای بین ۸ و ۷ نظر من بوده باشه ولی یک چیزی مسلمه و اون هم ایرادات بازی هست که همونطور که ذکر کردم قطعا در ساخته های بعدی استودیو بهبودات بسیار ملموس خواهند بود.
اتفاقا امروز گیم پلی فانتوم بلید زیرو رو میدیدم و به این فکر میکردم که اگر این بازی هم next big thing بعدی چین باشه خیلی عجیب میشه اما همچنان گیم پلی بازی برای استودیو بازی اولی بیش از حد صیقل خورده به نظر میرسه. در نهایت نکته ای که فراموش کردم توی نظر قبلیم بنویسم این بود که خیلی خوشحالم استودیوها بالاخره دارن کمی از اون فقط “سولزلایک” بودنه فاصله میگیرن که همین ویژگی های منحصر به فرد ووکانگ گواهی بر این موضوع هست.
به طور کلی Cloud Step و Rock Solid گزینه های دفاعی اساسی و مهمی هستند که اگر فکر میکنید بازی سخته احتمالاً برای اینه ازشون استفاده نکردید. باس فایت مخفی بازی که اسپویل نمیکنم و گویا خیلی ها عقیده دارن سخت ترین باس بازیه با cloud step بسیار متعادل میشه. جادو ها ۵۰ درصد مبارزات هستند و بدون جادوها combat بازی ناقصه. اگر استفاده کامل رو ببرید ازشون تجربه کاملاً دگرگون میشه وگرنه کامبت بازی صرفاً با استناد به داج و حمله چیزی برای عرضه نداره.
یه مقالمون نشه؟(بابا اینقدرررررررر متن درازه اینو یه مقاله میکردید میزاشتید تو سایت😂)
input lag روی حالت بالانس ps5 بسیار بهتر عمل میکنه ولی باید تجربه پر از stutter بدلیل ۴۵ فریم بودن بازی رو تحمل کنید !
دوستان pc باز اصلا از تجربه ی ray tracing = very high این بازی قافل نشید (که معادل full path tracing) حتی اگر به قیمت scale پایین تر تا ۵۰ درصد و تنظیمات بین high تا very high و البته فریم جنریشن که با input lag بالا همراهه تموم بشه. (البته حداقل به یک ۳۰۹۰ یا ۴۰۷۰ نیاز دارید !) ولی واقعا یکی از بهترین ساخته های گیمینگه که از این تکنیک به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و فقط شامل بازتاب نور نمیشه. کوچیک ترین منبع های نور هم باعث ایجاد سایه روی کوچیک ترین اجزای بازی میشه حتی مو های کاراکتر اصلی و باس های بازی !
نویسنده چه دل پری از سری گاد او وار داره
با تشکر از آقای کریمی
به نظر من هم بازی بازی خیلی خوبیه بدون شک، اما حسم میگه در حقش اغراق شده کمی! بازی خوبیه خلاقیت داره ولی حسی که به بازیباز میده به نظر من در حد و اندازه ی تعریفی که ازش میشه نیست. در بازی لحظات حماسی به درستی به تصویر کشیده شده، اما اما هنوز فاصله داره با عناوینی مثل الدن رینگ و خدای جنگ.
بالاخره این این شاهکار که کلی براش هایپ بودم اومد، حتما میگیرمش🔥
ممنون از آقای کریمی بابت نقد خوبتون. متاسفانه نسخه ایکس باکس تاخیر خورده و فعلا نمیتونم این شاهکار رو تجربه کنم
فقط چند لحظشو تو یوتیوب ببینی متوجه گیم پلی روون و عالیش میشین
نکات منفیش هم بنظرم کمی نا عادلانست
بازی توسط یه استودیو تازه کار ساخته شده
و نکات منفیش به حدی ریز هستن که به چند آپدیت ۵ گیگابایتی رفع میشن .
سلام از اونجایی که آقای کریمی در طول یکسال گذشته زیاد روی خوشی به این باری نشون نمیداد نمره ۹ غافلگیرم کرد…
برای من نکته جالب اینه که با توجه به بدون هزینه بودن ریست کردن اسپارک ها …برای هر باس میشه رو یه نقطه قوت خود مانکی و یه نقطه ضعف باس کار کرد…یه کار عاقلانه ای کردن که مانا رو نمیشه حین کمبت با یه پوشنی معجونی چیزی پر کرد و الا کل فایت میشد immobilize کردن……مبارزات مثل gow همش میل به تکرار شدن و در گیر شدن تو یه فایت جدید داره…دوربین مثل souls زاویه دید بازتر که فایت رو واقعی تر میکنه…..من دوست داشتم یکم فنون کونگ فو و ضربات دست و پا رو قاطی میکردن که خیلی جذابتر میشد که نکردن اما انشالا سری بعدی بازی...در دنیای بازی هایی که خریداری میشن و هیچوقت حتی تا سی درصد بازی هم جلو نمیرن و بازی رو ول میکنن این مورد رو میشه تا آخر پای داستان نشست…
شبیه ساز میمون ریش دار صرفا جلوه های بصری زیبایی دارد!
در مکانیک های (بازی کردن) حسابی گند زده است به طوری که بنده ترجیح می دهم شاهکار (سکیرو) برای پنج سال پیش را دوباره بازی کنم!
عزیزان با شعور داخل سایت لطفا به این انسان ها که همچین طرز فکری دارن اهمیت ندین هم شما ها هستین که سایت رو به گند کشیدین
ممنون از اقای کریمی
بهتر بود در قسمت نکات منفی به دوربین ازاد دهنده حین مبارزه با باس ها ، گیر کردن در اشیا و محیط و دیوار های نامرئی عجیب اشاره میکردید
***دیوارهای نامرئی همه جا حضور دارند که باعث میشود مدام در حال تست کردن مسیرها باشید.***
در متن مقاله مدام با بازی های فرام سافتور و God of War مقایسه کردید
ولی در این بازی ها مکان های غیر قابل کاوش به طور منطقی غیرقابل دسترس هستن (در این مورد فرام سافتور خیلی هم بی رحمه)
عنوان GOW مکان های غیرقابل کاوش رو میبنده و وقت مخاطب رو نمیگیره ، بازی های فرام سافتور هم به طور بی رحمانه ای مسیر رو میبنده که اصولا دره و اب از این قبیل موانع استفاده میکنه (خیلی اوقات هم مخاطب فکر میکنه ایتمی یا چیزی اونجاست که با پریدن میمیره)
در این بازی مثل بازی های ps2 یا تعداد کمی از بازی های ps3 از دیوار نامرئی استفاده میکنه که برای یه بازی نسل نهمی اصلا زیبا نیست
میتونستن برای نشان دادن محیط زیبایی که وجود داره از دره استفاده کنن
نکته بعدی دوربین بازی حین باس فایت بارها و بارها پیش میاد که گم شه یا تو دهن باس گیر کنه و باعث مرگ بازیکن بشه، حالا خدا نکنه تو یه گوشه یا اشیا هم فرو برید (مثل باس فایت ببر)
یه سری نکات منفی تو فلان بازی وجود داره ازش ایراد میگیرید ولی تو یه بازی دیگه که مشابه همون ایراد وجود داره ازش اسم نمیبرید
حرکت درستی نیست
هنوز بازی رو تموم نکردم ولی تا اینجا به شدت عالی بود 🙂
کاملا در مورد دیوار های نامرئی موافقم. به شخصه زمان تجربه بازی گیاهان در بازی TLOU2 دائم به یادم میومد و میگفتم چه خوب میشد اگر تو این بازی هم مکان های غیر قابل دسترس با یک نشان بصری مشخص می شد. در مورد دوربین هم توی باس فایت های بزرگ خیلی به چشم میاد.
اگر با مشکلات دوربین مواجه میشدم یا گیر کردن بین اشیاء حتماً اشاره میکردم. اتفاقا به نظرم دوربین بازی مزیت قابل توجه ای داشت که حین مبارزات با باس های عظیم Zoom Out میشد برخلاف خیلی از آثار همسبک خودش.
نقاط قوت و ضعف و نمره خلاصه ای از متنه. مشکلات دیوار نامرئی، جای گذاری دشمنان و اتصالات محیط همش داخل متن ذکر شده و داخل نقاط ضعف در طراحی مرحله خلاصه شده
خلاصه امر اینه که طراحی مرحله بازی مشکل داره و ذکر شده و مقایسه اش با یکی از مثل فرام سافتور که از اساتید طراحی مرحله اس جایی نداره اینجا. فکر میکنم خود سازنده هم میدونه طراحی مراحل نقطه ضعفشه بازی هایی قبلاً میساخته هم اصلاً در این وادی نبودن که نیازی به طراحی مرحله مستحکم داشته باشن.
من اوایل چپتر سوم هستم پس نمیتونم درباره همه باس فایت ها مثال بزنم ولی تا اینجا :
مکان هایی که وسیع هستن دوربین کمتر اذیت میکنه ولی بعضی باس ها اشاره کردم مثل باس ببر دوربین بازی هم گم میشه هم ممکنه تو دهن باس گیر کنه چون محیط کوچیک تره
برای باس های بزرگی که محیط به اندازه کافی بزرگ نیست یا مبارزه به گوشه کشیده میشه هم خیلی پیش میاد
خوده دوربین که مشکلی نداره اصلا ولی بار ها گیر میکنه
تکرار شدن اختلاف نظر در دوربین XD
به خوبی به یاد دارم شما معتقد بودین(یا هستین) دوربین GOW مشکل داره چون دید کافی به دشمنا ندارید
ولی اکثرا هیچ مشکلی ندارن چون یه نشانگر برای تشخیص حمله دشمن از پشت وجود داره و شما با یه دکمه به پشت برمیگردین (بار ها هم حرف زدیم XD )
ولی در این بازی ، دوربین اکثر مواقع گم میشه و بارها پیش میاد که تو دهن باس بمونه که برعکس GOW ازار دهندس (بیشتر منو یاد دارک سولز ۳ و ۲ میندازه که دوربین خیلی پیش میومد ازاد دهنده باشه)
افت فریم هم جای خود که به شخصه معتقدم مشکل از سمت انریل انجینه نه کم کاری سازنده ها
دقیقا همون چپتر ۳ یدونه باس داره که اگر دوربین اذیتت کرده اون یکی دیگه خیلی بیشتر اذیتت میکنه پس!
من فکر میکنم دوربین gow مشکل داره، روی شانه شخصیت چسبیده با الهام از آثار روایت محورتر در صورتی که ساختار بازی همچنان اهمیت زیادی به مبارزات میده. دوربین bm طبق تجربهای که داشتم مشکلی نداره نه جایی گیر میکنه نه پرش داره نه بلاک میشه و به اندازه کافی فاصله داره از کاراکتر. این مشکلی شما میگیباهاش مواجه نشدم طی ووکانگ ولی داخل gow دوربین به نظرم نه به سبک بازی میخوره نه کاراست. مجبوره بسنده کنه به نشانهگر و سر و صدای میمیر. ترجیح میدم خودم ببینم اطرافو تا یکی مدام آلارم بده یا نشانگر بهم بگه. با این وجود، در مورد باگهای دوربین و گیر کردن اجسام و دوربین به تجربه بستگی داره، منتقد ign با کلی باگ و کرش روبه رو شده بود روی pc اما منتقد گیم اسپات گفته بود حتی یک مشکل هم به وجود نیومده. دوربین هم بیشتر به نحوه بازی کردن و سناریوهای نبرد بستگی داره.
یه مورد دیگه هم بگم lock on بازی بسیار خوبه. بعضی باس ها که غیب میشن رو خودکار بعد از ظاهر شدن لاک میکنه و دوربین به سرعت فیکس میشه روی باس. در کل، برام عجیبه که کسی با دوربین این بازی مشکل داشته باشه.
رفیقم پلی داده رو ps5 و شاهکار خطابش کرده، نظر اونه البته.
از چند تا از دوستام هم خیلی تعریف شنیدم در مورد بازی اون اولا واقعا بهش امیدی نداشتم اما الان رفت تو لیست خرید
فک کن
چقدر صنعت گیم پسرفت کرده
ک ۲۰۱۸ بازی ای مث ردد ۲ بازیه سال نشد( ک کاملا حقشو خوردن و الان معلوم شده) و گاد آف وار هم بودن و خیلی بازیای دیگ
و الان این بازی داره یکه تازی میکنه امسالو تقریبا رقیبی نداره
داری عظمت بازیی که کریتوس شخصیت اولش بود رو با یه بچه سوسول مثله آرتور مقایسه میکنی؟
ردد۲ بازیه بدی نبود اما در مقایسه با کریتوس هیچ بود
حالا اگه جان مارستون شخصیت اصلی بازی بود جا داشت بشه بهترین بازی سال.
یکی از ضعف های بازی آرتور مسخره و نچسب بود
آقا منطقیه آرتور بچه سوسول بود
همیشه دوست داری خلاف موج حرکت کنیو ترول کنی ؟
آها یا شاید متا و گیمفا و کل سایتای نقد و بررسی اشتباه میکنن ک آرتور بهترین شخصیت تاریخه و یه ترول جهان سومی درست میگ 😂
همین که تو که خودتم جهان سومی حساب میشی آرتور رو دوست داری و میگی اله و بله،همین هزار لول آرتور رو برد پایین
و همین ک توام جهان سومی و میگی بده ۱۱۰۰ لول میارتش پایین تر
گفتم ک
مهم نظر منتقداس ک همه گفتن بهترین تاریخه یا حداقل یکی از بهترینای تاریخه نظر تو اهمیتی نداره
خدا کمکت کنه
کمکم کرده ک مث ت نیستم خداروشکر
خداروشکر.
ب گرد پای مام نمیرسی
من جا تو بودم روزی ۵۸ بار خودکشی میکردم😂
تا الان مراعاتتو کردم
مگرنه اصل مطلب اینه ک شیر منم نیستی
ببخشینا🗿👌
ولش کن داداش اینا نگاه میکنن چه بازی ای گوتی میشه بعد میگن ما طرفدار این بازی ایم و بعدش متا و نقد ها و مجلات و … همشون با خاک یکسان میشن
داش اصلا معلومه تروله
میگ آرتور نچسیه ! یعنی هر چی تحلیگر بزرگ و کوچیک تو دنیا هستش نمیفهمه و چرت میگن ک آرتور و ردد بهترین تاریخه و این درست میگ !
از اونایی هستش ک میخواد خلاف موج حرکت کنه و واس خودش فحش بخره چیز خاصی نیس👌
سطح تو و پاتریک به قدری پایینه که بحث باهاتون یه جور گل به خودیه!
حلالتون هرچی میگین
مال این حرفا نیستی ک اصلا از سطح و این چیزا حرف بزنی ! 🤣
آرتور مسخره و نچسب😂😂😂
نمیشه گذینه گذارش دادن تو سایت بذارید این ترول هارو پرت کنیم بیرون؟
منظورت کاربر DANTE هستش دیگ ؟
دوستان برای درک داستان بازی شما باید توضیحات هر چیزی رو بخونید و باور کنید ارزشش رو داره.
بازیه خیلی خوبیه
بابا طرف زده پلات کرده بازی رو. اوووووووووووووووووف
بچه ها به نظرتون ارزش ۶۰ دلار هزینه رو براش داره؟ /
نمیدونم چرا فکر میکنم ارزش تکرار مجدد رو نداره /
انگار یکبار بازیش کنی کلا میزاریش کنار /
حس سولزلایک بودن رو چطور ؟ منظورم ی چیز شبیه به سکیرو هست آیا؟/
سوالت از بیخ اشتباهه . یکی میبینی پابجی بازه و داستانیس نمیره میاد بهت میگه نه نخر و ۲ دل میشی . شما توی یوتیوب ۱ چپتر ببینی میفهمی این بازی هم به قیمتش میارزه هم بخاطر الگوهای زیاد حمله و دفاع ارزش تکرار داره
سلام وقت بخیر
مخاطبم بچه هایی بودن که سولز لایک بازی میکنن برای همین سکیرو رو مثال زدم/
حس خوبی به اکانت های ظرفیتی ندارم انگار بازی مال خودت نیست.
حست کاملا درسته
بعدشم ظرفیتی بخر که هزینه نکنی زیاد
😍😍😍😍😍😍❤️🔥❤️🔥❤️🔥
از عجایب این بازی اینه که نسخه PC پورت بهتری نسبت به کنسول سونی دریافت کرده که عجیبه.
عجیب نیست معمولا پورت که روی پلتفرم بهتر در میاد معلومه که روی پورتش بهتر کار کرده
خوشحالم که این بازی «سراب» نبود و بالاخره به مرحله انتشار عمومی رسید و تجربهی لذتبخشی هم برای مخاطبینش فراهم کرد.
دوستان لطفا با تماشای واک تورو نظر منفی ندید!!
این گیم به احتمال زیاد رکورد ویچر۳ رو تو استیم میزنه
و صدالبته بهترین ۲۰۲۴ هم لقب میگیره
کی بود گفتم
😉🙌
تسلط رو بازی وایلش مطمینا سخته چون ۳ استایل نیوه رو یکم برام تازگی داشت اینم همین میشه اما یچیزی رو مطمینم . بالای ۵ بار تمومش میکنم
فاز اینایی که میگن بازی چینیه و بدرد نمیخوره رو نمیفهمم مگه به اسم کشوره آخه چیز خوب، خوبه دیگه تعصب رو بزارید کنار
رو pc کبیر 😍
بنظرم ۹ برای این بازی زیاده نهایتا ۷.۵ یا ۸ خوبه
این بازی رکورد ویچر ۳ رو میزنه
هم تو استیم و بقیهجاها
کی بود گفتم
یا علی 🙌
لطفا یه نفر من رو راهنمایی کنه
بازی رو دانلود کردم روی سیستم کامپیوترم از استیم
گرافیک ۱۲ ۳۰۶۰ دارم، سی پی یو نسل ۱۱ i5 و رم ۱۶
ولی این بازی کلی لگ و افت فریم داره، سیستمم قوی تری میخواد یا بازی بهینه نیست و مشکل داره؟
۹از سرش زیاده🤢
دیس ندین بجاش کمتر فشار بخورین👍🏻