نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا
نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا
نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا
نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا
نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا

نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2

آرمان زرمهر
۱۵:۱۰ ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا

طی این نقد و بررسی به بازی SteamWorld Heist 2، دنباله‌ی اثر نوبتی مستقل جذاب استودیوی Image & Form ( یا Thunderful کنونی)، می‌پردازیم.

اولین نسخه‌ی SteamWorld Heist توسط استودیوی Image & Form توسعه یافته و عرضه شد که توانست حسابی مورد استقبال مخاطبانش قرار بگیرد و روی کلاینت استیم نقدهای بسیار مثبتی دریافت کند. پس از آن، طی ادغام دو استودیوی  Image & Form و Guru Games استودیوی Thunderful Development خلق شد که امروز سازنده‌ی نسخه‌ی دوم SteamWorld Heist نیز محسوب می‌شود. سازندگان این اثر که بیش از یک دهه تجربه‌ی ساخت آثار استراتژیک و نوبتی دارند حالا با اثر جدید خود بازگشته‌اند تا مجددا یک تجربه‌ی جذاب را به این ژانر ارائه دهند اما سوالی که وجود دارد آن است که آیا این دنباله توانسته است پا جای پای نسخه‌ی ابتدایی بگذارد یا خیر؟

دزدان دریایی به سبک استیم‌پانک

نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا

عنوان SteamWorld Heist 2 داستان کاپیتان جوانی به نام Captain Leeway را روایت می‌کند که سعی دارد پا جای پای مادرش که یک دریانورد بسیار معروف و نام‌دار بوده گذاشته و برای خود اسم و رسمی بسازد. در این راستا داستان از جایی آغاز می‌شود که شما و دو نفر دیگر از همراهانتان به نام Wesley Hotchkiss و Daisy Clutch به منظور بازیابی کشتی توقیف شده‌تان پا به یکی از پایگاه‌های نیروی دریایی می‌گذارید و پس از بازیابی کشتی، مسیر شما و همراهانتان برای تبدیل شدن به یک دریانورد لایق آغاز می‌شود.

اما طولی نمی‌کشد که یک خطر جدید نیز خودش را به دریاهای آزاد معرفی می‌کند، یک بحران آبی در حال نابود کردن Steambotها و موجب زنگ زدن اعضای بدن و قلب‌های مکانیکال آن‌ها شده است و حالا Captain Leeway تصمیم می‌گیرد با یافتن دلیل پشت این بحران بزرگ و جلوگیری از آن خودش را ثابت کند.

نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا

شما در طول روایت بازی با بسیاری از کاراکترهای جالب و متنوع روبه‌‎رو خواهید شد که شما را در مسیری که در آن قرار دارید یاری می‌دهند، همچنین در این بین با برخی از دریانوردان قدر مواجه می‌شوید که می‌توانید آن‌ها را استخدام کنید تا در طول مراحل و ماموریت‌ها به شما کمک کنند و در همین راستا آرام آرام خدمه‌ی کشتی خود را گسترش دهید.

ما با یک اثر حدودا ۲۰ ساعته روبه‌رو هستیم که البته محتوای بسیار زیادی داشته و می‌توانید حتی بیشتر از میزان مذکور از آن محتوا دریافت کنید اما با این وجود نمی‌توان گفت داستان و روایت کلی بازی کشش پشتیبانی این ساعات را دارد.

کاراکترهای بازی هر کدام بسیار متمایز از دیگری ظاهر می‌شوند و به خوبی می‌توانند جذابیت مناسبی در بین کاراکترها و ارتباط آن‌ها با پلیر ایجاد کنند اما با این وجود داستان کلی در طولانی مدت گاها به پس‌زمینه منتقل می‌شود و از همین‌رو آن چنان درگیر کننده ظاهر نخواهد شد و مخصوصا با توجه به ساعات متعددی که این تجربه به طول خواهد انجامید داستان متاسفانه نمی‌تواند تعلیق مناسبی در روند بازی ایجاد کند.

یک ماجراجویی سرگرم‌کننده

نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا

گیم‌پلی بخشی است که SteamWorld Heist 2 به راستی در آن می‌درخشد و حتی می‌تواند تا حدی اعتیاد آور جلوه کند! ما با یک اثر استراتژیک نوبتی روبه‌رو هستیم که پلیر را به اشکال مختلف به چالش کشیده و در همین راستا میزان زیادی از ابتکار عمل و آزمون و خطا از او می‌طلبد. همانطور که در ابتدا گفتم شما بازی را با دو کاراکتر یعنی Daisy و Wesley آغاز می‌کنید که طی مراحل ابتدایی به شما کمک می‌کنند.

هر یک از این کاراکترها خصوصیات، اسلحه و کلاس خاص خود را دارند و از یک درخت مهارت اختصاصی بسیار کارآمد نیز برخوردارند. به عنوان مثال Daisy یک اسنایپر محسوب می‌شود که در طول مراحل می‌تواند به عنوان یک پشتیبان بسیار عالی عمل کند در حالی که Wesley از یک SMG برخوردار است که تا حدی نیازمند نزدیک‌تر بودن به دشمنان برای عملکرد مناسب است. البته این تمام ماجرا نیست؛ همانطور که در بخش قبلی گفتم با پیش‌روی در بازی شما به منابع تازه‌ای دست پیدا می‌کنید که به شما اجازه‌ی ارتقا کشتی، اعضای خدمه و حتی استخدام خدمه و کاراکترهای جدید را می‌دهد.

همین مسئله باعث شده است تنوع بسیار بالایی بین کاراکترها و در همان راستا استراتژی‌ها و ترکیب‌های مختلف تیم‌هایی که می‌توانید تشکیل دهید بوجود بیاید که به راستی آزمون و خطا و گذراندن هر یک از مراحل بازی را به شدت سرگرم‌کننده می‌کند. هر یک از این کاراکترها و روند ارتقای آن‌ها نیز تاثیر به‌سزایی در سیستم پیشرفت یا به اصطلاح Progression کلی بازی داشته و این روند را به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این تجربه تبدیل می‌کند.

نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا

این کاراکترها با توجه به کلاسشان برخی قابلیت‌های اختصاصی را نیز در اختیار پلیر قرار می‌دهند که با استفاده از ارتقا درخت مهارت‌هایشان در دسترس قرار خواهند گرفت و راه‌های تازه‌ای برای مبارزه در طول مراحل در اختیارتان قرار می‌دهند.

برخی از این قابلیت‌ها به منظور ساپورت دیگر افراد گروه و برخی دیگر به صورت مستقل استفاده می‌شوند که مسلما به طور نسبی Cooldownهای مختلفی دارند. همچنین در ابتدای شروع هر ماموریت شما می‌توانید Loadout کاراکتر خود را تنظیم کرده و از اسلحه‌ها ثانویه و یا ابزارهایی همچون نارنجک و یا آیتم‌های تقویتی به منظور بازدهی هرچه بیشتر کاراکترهایتان استفاده کنید.

لازم به ذکر است که ما شاهد طیف گسترده‌ای از اسلحه‌های مختلف با قابلیت‌ها و طراحی‌های متنوع در این اثر هستیم که هم از طریق غارت گنجینه‌ها به دست می‌آیند و هم از طریق فروشنده‌های مختلفی که در طول بازی با آن‌ها روبه‌رو خواهید شد قابل خریدند که در نهایت کمک به‌سزایی به سیستم شخصی‌سازی و ارتقا کاراکترها کرده و تاثیر به‌سزایی نیز در روند گیم‌پلی دارند.

نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا

همچنین شما با انجام مراحل و ماموریت‌های مختلف نه تنها Reputation خود را ارتقا می‌دهید بلکه به ارزی به نام Bounty Points دسترسی پیدا می‌کنید که در پایان هر روز با توجه به تعداد مراحل انجام شده از تعداد مشخصی از آن‌ها بهره‌مند هستید که به شما اجازه‌ی خرید آیتم‌ها و منابعی از جمله Gallons می‌دهد که در خرید اسلحه و اسخدام خدمه‌ی جدید حیاتی است.

روند کلی مراحل نیز همانطور که متوجه شده‌اید به صورت نوبتی بوده و کاملا به خلاقیت، دقت و تفکر استراتژیک پلیر تکیه می‌کند، همچنین محیط‌های مختلف راه‌های مختلفی را نیز در راستای مبارزه و یا کاورگیری ارائه می‌دهند که در واقع بهره گرفتن از عوامل محیطی را نیز در طی تجربه‌ی این اثر بسیار برجسته می‌کند.

اما از سیستم کلی مبارزات این بازی که گذر کنیم، به یکی دیگر از بخش‌های گیم‌پلی این عنوان می‌رسیم و آن هم کشتی‌رانی بازی است؛ این اثر در واقع یک عنوان جهان باز نیز محسوب می‌شود که به شما اجازه می‌دهد با کشتی خود در دریاها سفر کنید و حتی به جنگ‌های دریایی بپردازید و کشتی‌های ناو سلطنتی را غارت کنید. با وجود آنکه این توصیفات روی کاغذ بسیار جذاب به نظر می‌رسند اما حقیقتا در مرحله‌ی پیاده‌سازی از عمق چندان بالایی برخوردار نیستند و تا حد زیادی خام جلوه می‌کنند.

نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا

شما با استفاده از منابعی که بدست می‌آورید توان خرید، ارتقا و تجهیز کشتی خود به اسلحه‌ها و قابلیت‌های جدید را دارید که مجادله‌های دریایی را برای شما آسان‌تر خواهند کرد اما با این وجود روند کلی این مبارزات دریایی تا حد زیادی سطحی بوده و لزوما نمی‌توان از آن به عنوان یکی از نقاط قوت گیم‌پلی یاد کرد. هرچند که گشت زدن در دریا و یافتن مراحل و منابع جدید به لطف آرت استایل عالی و موسیقی فوق‌العاده‌ی بازی همیشه لذت بخش است اما با این وجود ابعاد مربوط به جنگ دریایی آن‌چنان جذاب و ماندگار جلوه نخواهند کرد.

اما در نهایت می‌توان گفت SteamWorld Heist 2 یک اثر نوبتی تاکتیکال به شدت خوش ساخت است که گیم‌پلی عمیق و بسیار متنوعی را نیز ارائه می‌دهد که دائما در طول تجربه گسترش یافته و در همین راستا امکانات و راه‌های بیشتری در اختیار پلیر به منظور خلق رویکردهای تازه برای چالش‌های تازه ارائه می‌دهد که یکی از مهم‌ترین خصوصیات هر اثر تاکتیکال نوبتی است که می‌خواهد حرفی برای گفتن داشته باشد.

در طول این تجربه، SteamWorld Heist 2 دائما به شما یادآور می‌شود که چرا فرنچایز SteamWorld یکی از برترین فرنچایزهای استراتژیک است و نشان می‌دهد که کار خودش را به خوبی در این ژانر بلد بوده و حداقل در زمینه‌ی ارائه‌ی یک تجربه‌ی تاکتیکال نوبتی جذاب و عمیق چیزی کم نمی‌گذارد.

به زیبایی دریای بی‌پایان

نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا

آرت استایل فوق‌العاده امضای مجموعه SteamWorld است که دائما در طول آثار مختلف بهتر و بهتر شده و SteamWorld Heist 2 از این قاعده مستثنی نیست. آرت استایل این اثر نه تنها از لحاظ هنری فوق‌العاده جلوه می‌کند بلکه به خوبی با ابعاد فنی بازی ادقام شده و آن را تقویت می‌کند.

ما شاهد نورپردازی و سایه‌های داینامیکی هستیم که ظاهری بسیار پویا به محیط‌های بازی می‌بخشد. طراحی کلی محیط‌ها و مراحل نیز بسیار خوب انجام شده و Layout و ساختار هر یک به خوبی بر ابعاد مختلف گیم‌پلی منطبق شده و تفکر استراتژیک را تقویت می‌کند.

SteamWorld Heist 2 همچنین از طیف گسترده‌ای از رنگ‌های مرتعش و چشم‌نواز استفاده می‌کند که حس‌وحال کلی بازی را به شدت سرزنده کرده و به خوبی بر تم کلی بازی نیز منطبق است. افکت‌های محیطی نیز از این مسئله سود زیادی برده و مواردی همچون انفجارها یا حتی جرقه‌هایی که در هنگام کمانه کردن گلوله‌ها بوجود می‌آید نیز از ظرافت بسیار زیادی برخوردارند.

نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا

طراحی کاراکترهای بازی بسیار عالی، متنوع و متمایز بوده و هر کدام از Steambotهای دوست داشتنی در این بازی ظاهر و طراحی اختصاصی خود را دارند که به راستی حس‌وحال یک دنیای بزرگ را به پلیر القا می‌کند، از طرف دیگر دشمنان بازی نیز با پیش‌روی بیشتر و ورود به مناطق جدید متنوع‌تر شده و این تنوع هم در ابعاد ظاهری صدق می‌کند و هم در یک راستا با خصوصیات عملکردی اختصاصی آن‌ها حرکت می‌کند که در نهایت لایه‌های تازه‌ی استراتژیک را نیز به روند کلی بازی تزریق می‌کنند.

و اما اگر بخواهیم راجع به ساندترک و موسیقی این اثر صحبت کنیم باز هم با درجه‌ی کیفی بالایی برخورداریم که با آرت استایل و تم بازی هم راستا بوده و باز هم به شکلی بسیار تحسین برانگیز پیاده‌سازی شده است. موسیقی‌های بازی به شدت گوش‌نواز هستند و به خوبی آن فضاسازی «ماجراجویی دریایی» را خلق می‌کنند.

گاهی اوقات شما به بارهای مختلفی که در میان دریا هستند به منظور استراحت ورود می‌کنید و شاهد یک ربات‌هایی هستید که ترانه‌ها یا به اصطلاح Shantyهای جذابی می‌خوانند و همین مسئله کمک بسیاری به زنده بودن دنیای این اثر کرده است. از طرف دیگر موسیقی‌های بی‌کلامی که در طول مراحل و… بخش می‌شود نیز همچنان به نحوی عالی تنظیم و نواخته شده‌اند که در نهایت با آرت استایل بازی تلفیق شده و هویت متمایز و خاص این اثر را پدید می‌آورند.


SteamWorld Heist 2

عنوان SteamWorld Heist 2 در حالی که اثری بی‌نقص نیست اما خوش‌بختانه نقص‌های آن کلیت این تجربه را خدشه‌دار نمی‌کنند؛ داستان کلی بازی اگرچه در نقاطی می‌تواند جالب جلوه کند اما لزوما کشش کافی برای جذاب نگه داشتن تجربه تا انتها را ندارد، جنگ‌های دریایی هم یکی دیگر از خصوصیات این اثر است که از عمق بسیار بالایی برخوردار نبوده و پس از مدتی آنچنان جذاب ظاهر نمی‌شوند. اما از این دو مورد که بگذریم، تقریبا می‌توان با قاطعیت گفت این اثر به عنوان یک تجربه‌ی نوبتی تاکتیکال، همه‌ «بایدها» را به بهترین شکل پیاده‌سازی کرده است. گیم‌پلی از عمق، تنوع و لایه‌های استراتژیک متعددی برخوردار است که به لطف تنوع بالای کاراکترها و همچنین درخت مهارت اختصاصی آن‌ها، هرگز بازدهی خود را از دست نمی‌دهد. طراحی هنری و موسیقی فوق‌العاده‌ی بازی نیز مکملی هستند که تجربه‌ی این بازی را چندین برابر لذت‌بخش می‌کنند. بنابراین، اگر از علاقه‌مندان ژانر نوبتی/استراتژیک هستید، به هیچ عنوان SteamWorld Heist 2 را از دست ندهید.


نکات مثبت:

  • گیم‌پلی عمیق و بسیار سرگرم‌کننده
  • کاراکترهای متنوع با قابلیت‌های اختصاصی مختلف
  • درخت‌های مهارت متعدد و کارآمد
  • تنوع بالای آیتم‌های تقویتی و اسلحه‌ها
  • طراحی محیط و مراحل بسیار عالی
  • طراحی بسیار متمایز و جذاب کاراکترها و دنیای بازی
  • گرافیک هنری چشم‌نواز
  • موسیقی و ساندترک فوق‌العاده

نکات منفی:

  • جنگ‌های دریایی پس از مدتی جذابیت خود را از دست می‌دهند
  • سیستم شخصی‌سازی کشتی می‌توانست عمیق‌تر باشد
  • داستان بازی کشش لازم را تا انتها ندارد

۸.۹

این بازی روی PC تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا

lul-bookامیر فتحیامین رحیمی

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا
نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا
نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا
نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا
نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا
نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی SteamWorld Heist 2 - گیمفا