نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم - گیمفا

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم

علی محمدپناه
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم - گیمفا

صداپیشه‌های برجسته و بااستعدادی مسئولیت برخی از نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی را برعهده داشتند.

شخصیت‌های کارتونی بسیار زیادی در تاریخ سینما و دنیای سریال به نمایش گذاشته شدند اما فقط تعدادی از آن‌ها توانستند از گذشته تا به امروز ماندگار شوند و جزو نمادین‌ترین شخصیت‌های کارتونی باشند. بخشی از ماندگار و نمادین شدن این شخصیت‌ها نیز به خاطر صداپیشه‌های آن‌ها بوده است، کسانی که با صداپیشگی بی‌نقص و جذاب خود توانستند جذابیت این شخصیت‌ها را دو چندان کنند.

۱۵. شخصیت بولوینکل

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم

به جز کسانی که در دنیای آثار National Lampoon’s Vacation زندگی می‌کنند و به مارتی موس علاقه‌مند هستند، گوزن کارتونی مورد علاقه همه قطعاً شخصیت بولوینکل جی موس از کارتون The Rocky and Bullwinkle Show است. بیل اسکات یکی از خالقان این برنامه بوده و در عین حال توانسته یکی از بهترین صداهای شخصیت‌های کارتونی را در قالب شخصیت بولوینکل ارائه کند. در واقع او توانست با این صداپیشگی حرفه کاملی برای خودش ایجاد کند و از اولین حضورش در این نقش در سال ۱۹۵۹ تا زمان مرگش در سال ۱۹۸۵ میلادی صداپیشه این شخصیت بوده است.

صدای این شخصیت بسیار خنده‌دار است و به طرز شگفت‌انگیزی ساده و تو دماغی است و در تضاد کاملی با دیگر شخصیت این برنامه یعنی شخصیت راکی قرار دارد. نکته جالب توجه آنجا است که در طول چند سال گذشته، یکی دیگر از صداپیشگان کارتون معروف صداپیشگی شخصیت بولوینکل را برعهده گرفته و آن کسی نیست جز صداپیشه شخصیت باب اسفنجی یعنی تام کنی.

۱۴. شخصیت بِندِر

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم

شاید به یاد ماندنی‌ترین ربات کارتونی و بداخلاق دنیای انیمیشن، شخصیت بندر بندینگ رودریگز از انیمیشن سریالی Futurama محصول شبکه فاکس باشد. به جز دو نفری که در فهرست «نکشتن» او قرار دارند، او هیچ کس دیگری را در دنیا واقعاً دوست ندارد. با اینکه او برای خم کردن فلز ساخته شده اما لذت واقعی بندر از شرارت‌های انسانی نشأت می‌گیرد و او توانسته یکی از قابل تشخیص‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی تاریخ سینما را داشته باشد.

صدای شخصیت بندر با شخصیت ناراضی و بداخلاق او کاملاً مطابقت دارد. او که توسط صداپیشه پرکار و برجسته جان دیماجیو صداپیشگی شده، صدایش هیچ شباهتی به یک ربات ندارد. در عوض، صدای این شخصیت شبیه به یک نیویورکی اصیل با خنده‌ای خس خسی است.

۱۳. شخصیت یوگی بیر

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم

تیم تولید انیمیشن تکرارنشدنی و خارق‌العاده‌ای متشکل از ویلیام هانا و جوزف باربرا مجموعه‌ای بی‌پایان از شخصیت‌های افسانه‌ای و صداهای شخصیت‌های کارتونی به‌یادماندنی را ارائه کردند که شامل فرد فلینتستون، جورج جتسون، تام و جری و همچنین اسکوبی دو است. یوگی بیر یا یوگی خرسه اولین شخصیتی بود که توانست برجسته و ماندگار شود، شخصیتی که اولین بار در سال ۱۹۵۸ میلادی ارائه شده بود. این شخصیت وسواس بسیار زیادی برای دزدیدن سبدهای پیک‌نیک بازدیدکنندگان خانه‌اش یعنی پارک جیلستون و همچنین فریب دادن محیطبان پارک داشت.

شخصیت یوگی همانند شخصیت بعدی ساخته شده توسط ویلیام هانا و جوزف باربرا یعنی بارنی رابل از انیمیشن The Flintstones، بر اساس شخصیت اد نورتون از سیتکام The Honeymooners با بازی آرت کارنی بوده است. در سی سال ابتدایی، داوس باتلر برداشت خودش از اشتیاق بسیار زیاد شخصیت اد نورتون را به صدای یوگی آورده بود. پس از مرگ باتلر در سال ۱۹۸۸ میلادی، مجموعه‌ای از دیگر بازیگران صداپیشه این شخصیت شدند که شامل دن آیکروید در لایو اکشن سینمایی سال ۲۰۱۰ میلادی است اما هیچ کدام به جذابیت صداپیشگی باتلر نبودند.

۱۲. شخصیت استویی گریفین

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم

صداهای شخصیت‌های کارتونی به‌یادماندنی زیادی در انیمیشن سریالی «فمیلی گای» محصول شبکه فاکس وجود دارند اما هیچ کدام شبیه به صدای شیطانی و نبوغ‌آمیز استویی گریفین نیست. درست همانند پدر استویی یعنی پیتر و بهترین دوستش یعنی برایان، صداپیشه این شخصیت نیز خالق این انیمیشن سریالی یعنی ست مک‌فارلین بوده است، کسی که لهجه انگلیسی شیوا، مبتکرانه و با طبقه اجتماعی بالایی را به شخصیت استویی داده است. نکته جالب آنجا است که در این انیمیشن سریالی هیچ کس جز برایان صدای او را نمی‌شنود.

با اینکه جای تعجب دارد که چطور این کودک ساکن رود آیلند لهجه انگلیسی دارد اما ست مک‌فارلین اعتراف کرده که برای صدای او از بازی بازیگر بریتانیایی رکس هریسون در نقش هنری هیگینز در موزیکال My Fair Lady محصول سال ۱۹۶۴ الهام گرفته است. در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۰ میلادی انجام شده بود، ست مک‌فارلین ادعا کرد که او مجذوب صدای شخصیت هنری هیگینز بوده و در کالج نیز به دفعات از این صدا تقلید کرده است.

۱۱. شخصیت اریک کارتمن

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم

اگرچه صدای این شخصیت در طول زمان کمی تغییر کرده اما اریک کارتمن خودشیفته از انیمیشن سریالی South Park مسلماً یکی از شناخته‌شده‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی را دارد. این یک معمای همیشگی است که چرا استن، کایل و کنی می‌خواهند با کارتمن معاشرت داشته باشند چراکه این بچه چیزی جز تمایل به شرارت خالص از خودش نشان نداده است. اعمال ظالمانه‌ای که اریک کارتمن در طول فصول متعدد این انیمیشن سریالی مرتکب شده، واقعاً وحشتناک است.

صدای به‌یادماندنی او توسط یکی از خالقان سریال یعنی تری پارکر اجرا شده است که به خوبی همه شرارت و نفرت وی را تداعی می‌کند. صدای بلند و با لبه تیز این شخصیت به خصوص وقتی که ناراحت است، بسیار برجسته است. این شخصیت تلفظ خاصی برای برخی از کلمات دارد که باعث شده تا بینندگان بلافاصله صدای او را بشناسند. البته صدای اریک کارتمن به طور مصنوعی در طول مرحله پس از تولید کمی تغییر کرده تا کیفیت گوش‌نوازتری داشته باشد.

۱۰. شخصیت بتی بوپ

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم

بتی بوپ که قدمت آن به سال ۱۹۳۰ میلادی باز می‌گردد، کاریکاتوری از فلاپرها به شمار می‌رود، زنان جوانی در دهه ۱۹۲۰ میلادی که دامن‌های کوتاه می‌پوشیدند، موهای کوتاه داشتند و جاز گوش می‌کردند. این شخصیت، چهره‌ای کودکانه با سری بزرگ و چشم‌های گنده داشت که نسبت به بقیه بدنش نامتناسب بود.

این شخصیت توسط مکس فلیشر ساخته شده بود، کسی که شخصیت پاپای را نیز خلق کرده بود و این در حالی است که صدای کودکانه و بلند این شخصیت با چهره وی کاملاً تطابق داشت. اگرچه در اصل توسط مارگی هاینز صداپیشگی شده بود اما این مای کوئستل بود که با صداپیشگی این شخصیت توانست معروف شود. مای کوئستل صدای بلندتر و جیغ‌های گاه و بیگاهی را ارائه کرد که باعث شد تا صدای بتی به یکی از نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی تبدیل شود.

۹. شخصیت هومر سیمپسون

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم

انیمیشن سریالی «سیمپسون‌ها» که در اصل به‌عنوان مجموعه‌ای از فیلم‌های کمدی کوتاه برای نمایش The Tracey Ullman Show ساخته شده بودند، از آن زمان به یکی از طولانی‌ترین سریال‌های تلویزیونی و شناخته شده‌ترین انیمیشن سریالی تاریخ تبدیل شدند. این سریال تقلیدی از زندگی روزمره مردم آمریکا در حومه شهرها است و در طول این سی سال تغییر چندانی نداشته است. در حالی که انیمیشن سریالی «سیمپسون‌ها» چندین صدای شخصیت کارتونی به‌یادماندنی مانند بارت و مارج دارد اما شخصیت هومر سیمپسون نسبت به بقیه برجسته‌تر است.

در کل این انیمیشن سریالی، شخصیت هومر سیمپسون تنها توسط دن کاتسلانتا صداپیشگی شده است. گفتار گیج و آهسته او مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و مطمئناً تصور شخصیت هومر با صدایی متفاوت نیز دشوار است. در فصول ابتدایی، کاستلانتا تلاش کرد تا صدایش تقلیدی از بازیگر کهنه‌کار والتر ماتائو باشد اما صدای هومر با گذشت زمان قوی‌تر شد و به یکی از نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی امروزی تبدیل شد.

۸. شخصیت پاپای یا ملوان زبل

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم

شخصیت ملوان زبل برای اولین بار در کمیک استریپی محصول سال ۱۹۲۹ میلادی به نام Thimble Theater معرفی شد و بعداً به‌عنوان یک شخصیت کارتونی اصلی در مجموعه‌ای از تولیداتی توسط مکس فلیشر ارائه شد. برخلاف بسیاری از صداهای نمادین شخصیت‌های کارتونی، هیچ صداپیشه‌ای به تنهایی نمی‌تواند این شخصیت را مال خودش کند، اگرچه ویلیام کاستلو در سال ۱۹۳۳ میلادی اولین صداپیشه آن بوده است.

از جمله دیگر صداپیشه‌های برجسته این شخصیت نیز می‌توان به جک مرسر اشاره کرد که از سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۸۴ میلادی به خوبی توانست این شخصیت را صداپیشگی کند. مرسر همچنین صداپیشگی شخصیت کارتونی فلیکس گربه را نیز برعهده داشته بود. علاوه بر این، مای کوئستل که صداپیشگی شخصیت بتی بوپ را در کارنامه خودش دارد، در سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۱ صداپیشه شخصیت اولیو اویل بوده است.

۷. شخصیت شگی راجرز

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم

اسکوبی دو ممکن است ستاره بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌های هم نامش باشد اما این صدای دستیار انسانی او یعنی شگی است که واقعاً برجسته است و به یکی از نمادین‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین صداهای کارتونی تبدیل شده است. صدای این شخصیت دو حالت دارد، زمانی که ترسیده و زمانی که گرسنه است. حتی وقتی که اقتباسی لایو اکشن از این مجموعه ساخته شد، بازیگر نقش شگی یعنی متیو لیلارد مجبور بود تا از صدای این شخصیت تقلید کند.

دی‌جی فقید و مشهور رادیو یعنی کیسی کاسم مسئولیت صداپیشگی شخصیت شگی راجرز را برعهده داشته است. صدای بلند او همیشه برخی احساسات شدید را تداعی می‌کرد، احساساتی که چه از ترس و چه از شوق بودند. همیشه یک لرزش خفیف در صدای او وجود داشت که حال و هوای متفاوتی را به این شخصیت بخشیده بود.

۶. شخصیت باب اسفنجی

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم

موفقیت انیمیشن سریالی SpongeBob SquarePants محصول شبکه نیکلودئون نشأت گرفته از بدعت‌های شخصیت‌های کارتونی است و شخصیت باب اسفنجی یکی از به یاد ماندنی‌ترین صداهای کارتونی را دارد. به نظر می‌رسد که احساسات او همیشه زیاد هستند و شیطنت‌های افراطی او نیز گاهی اوقات فراتر از تقلید هستند. او ترکیبی عالی از استعدادهای انیمیشنی و صداپیشگی است، صدایی که توسط تام کنی، مردی با صداهای متعدد ارائه شده است.

تام کنی یکی از پرکارترین صداپیشه‌های صنعت انیمیشن به شمار می‌رود که در آثار مختلفی از Adventure Time تا The Clone Wars و نمایش‌های ابرقهرمانی مختلف حضور داشته است. شخصیت و صدای باب اسفنجی برگرفته از شخصیت‌های برجسته خلق شده توسط جری لوئیس، استن لورل و پی وی هرمان بوده است. گفته می‌شود که تام کنی در عرض چند ثانیه پس از شنیدن جزئیات شخصیت باب اسفنجی، این صدای نمادین را خلق کرد.

۵. شخصیت میکی ماوس

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم

مسلماً شناخته‌شده‌ترین شخصیت انیمیشنی جهان، میکی است که توسط خود والت دیزنی خلق شده است. این شخصیت که قدمت آن به سال ۱۹۲۸ بر می‌گردد، در میان قدیمی‌ترین شخصیت‌های انیمیشنی تمام دوران قرار دارد و یکی از شناخته شده‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی را در اختیار دارد. وقتی که مخاطبان برای اولین بار او را در فیلم کوتاه و سیاه و سفید Steamboat Willie ، اولین کارتون با همگام‌سازی صدا و تصویر دیدند، او هیچ کلامی جز سوت زدن و صداهای ریز نداشت.

در اولین حضورهای با دیالوگش، صداپیشگی شخصیت میکی را خالقش یعنی والت دیزنی انجام داده بود. در مجموع، ۱۵ نفر صداپیشگی این شخصیت در طول ۹۰ سال گذشته بودند که همگی آن‌ها از همان صدای متمایز و تا حدی خجالتی ارائه شده توسط خود والت دیزنی بهره بردند. یکی از صداپیشه‌های این شخصیت یعنی وین آلواین که در دهه ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ صداپیشه این شخصیت بود، بیان کرده که او فقط به جای والت دیزنی صداپیشگی می‌کند. صدای والت دیزنی راهنمایی برای دیگر صداپیشه‌های پس از او بوده است.

۴. شخصیت باگز بانی

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم

شخصیت باگز بانی بیش از هر شخصیت دیگری از انیمیشن‎‌های Loony Tunes سرگرم‌کننده است و یکی از به‌یادماندنی‎‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتون را نیز داشته است که با نگرش خودخواهانه او مطابقت دارد. هر بخشی از ویژگی‌های شخصیت وی در صدای مات و لهجه برانکسی و بروکلینی او احساس می‌شود. باگز بانی با وجود ظاهر خودمحورانه‌اش، بسیار دوست‌داشتنی است و این معجزه شخصیت باگز بانی و صداپیشه آن یعنی مل بلانک بااستعداد است، کسی که از سال ۱۹۴۰ تا زمان مرگش در سال ۱۹۸۹ صداپیشه این شخصیت بوده است.

به طور شگفت‌انگیزی، مل بلانک در دومین اثر این شخصیت صدایی شبیه به جیمی استوارت را به وی داد اما بلافاصله به همان صدایی بازگشت که طرفداران می‌شناختند و دوست داشتند. پس از مرگ مل بلانک، پنج بازیگر صداپیشه این شخصیت بودند اما جف برگمن که از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۱۱ صداپیشه این شخصیت بوده، توانسته صداپیشگی مشابهی با مل بلانک ارائه بدهد. اما به صراحت می‌توان گفت که هیچ کس نمی‌تواند صدای نمادین باگز بانی توسط مل بلانک را بازآفرینی کند.

۳. شخصیت دکستر

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم

شاید خیلی از افراد انیمیشن سریالی Dexter’s Laboratory را به‌عنوان یکی از بهترین انیمیشن‌های سریالی اورجینال دهه ۹۰ میلادی به یاد داشته باشند اما صدای شخصیت اصلی داستان نمادین‌تر از خود این انیمیشن سریالی است. شخصیت دکستر به لطف لهجه اغراق‌آمیز و در عین حال نامشخصش و تغییر مداوم اندازه صدایش، به یکی از به یاد ماندنی‌ترین صداهای کارتونی تبدیل شد.

صدای شخصیت کارتونی به‌یادماندنی دکستر توسط صداپیشه کریستین کاوانا ارائه شده بود، کسی که صدای به‌یادماندنی دیگری نیز در دهه ۹۰ میلادی ارائه کرده بود و آن شخصیت چاکی فینستر از انیمیشن Rugrats بوده است. او صداپیشگی شخصیت چاکی را در اکثر آثار Rugrats برعهده داشته بود اما در اواسط فصل سوم Dexter’s Laboratory از صداپیشگی کناره‌گیری کرد. به جای او نیز کاندی میلو صداپیشگی شخصیت دکستر را در ادامه فصل سوم و همچنین فصل چهارم و پایانی برعهده داشته بود.

۲. شخصیت تامی پیکلز

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم

دهه نود میلادی مملو از کارتون‌های شگفت‌انگیز بود و یکی از آن‌هایی که در گذر زمان ماندگار شده، انیمیشن Rugrats است. شخصیت اصلی و کودک این انیمیشن نیز تامی پیکلز یکی از به یاد ماندنی‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی را دارد و ماهیت کنجکاو و در عین حال شیرین او هر بار که صحبت می‌کند، واقعاً می‌درخشد. صدای شخصیت تامی نسبت به جوان بودن این شخصیت واقعاً منحصربه‌فرد است اما به جذابیت آن می‌افزاید.

صداپیشگی شخصیت تام پیکلز را الیزابت دیلی برعهده داشته است که استعداد صداپیشگی خودش را در شخصیت‌های کارتونی دیگری همچون باترکاپ از انیمیشن The Powerpuff Girls، روبی تابوتی در انیمیشن ChalkZone و جولیوس در انیمیشن Julius Jr به کار برده است. این صداپیشه همچنین در فیلم Pee-wee’s Big Adventure در نقش داتی بازی کرده است. این صداپیشه صدای شخصیت تامی را در کودکی توسعه داده و در تست برای این انیمیشن از آن استفاده کرده است و همین نیز سبب شده تا یکی از به‌یادماندنی‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی را خلق کند.

۱. دونالد داک

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم

اگر شخصیت میکی به یاد ماندنی‌ترین صدای شخصیت کارتونی ساخته شده توسط والت دیزنی است، نمادین‌ترین صدای شخصیت کارتونی تاریخ نیز به شخصیت دونالد داک می‌رسد. این شخصیت کج‌خلق که به خاطر سخنرانی خشن، تا حدی قابل درک و دیوانه‌وارش شناخته می‌شود، در انیمیشن Orphan’s Benefit توانست به تکامل عالی دست پیدا کند و این اولین باری بود که میکی و دونالد در کنار هم ظاهر شدند.

صدای فراموش‌نشدنی دونالد داک توسط کلارنس نش ارائه شده بود، کسی که از کودکی صداپیشگی و تقلید از حیوانات را شروع کرده بود. کلارنس نش برای بیش از صدها فیلم کوتاه و بلند صداپیشگی این شخصیت را برعهده داشت و آخرین صداپیشگی او در این نقش نیز در انیمیشن Mickey’s Christmas Carol محصول سال ۱۹۸۳ میلادی و درست دو سال قبل از مرگش بوده است. تونی آنسلمو از سال ۱۹۸۵ صداپیشگی این شخصیت را برعهده گرفت و به خوبی توانست صدای کلارنس نش را تقلید کند. دنیل راس نیز به صورت مختصر از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ صداپیشه این شخصیت بود.


منبع: screenrant

شیخ گرایمز (به دنبال آقای سفید)امیر حسینv-alkalineتنها اکانت رسمی ( شب دشنه های بلند )RichmanBADMANnimaNostalgic PlayerJohnny joestar????Batman Arkham knightامیر پورحسینیArashAEOکلاغUnknownپروفسور بی سوادREZA

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم - گیمفا
نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نمادین‌ترین صداهای شخصیت‌های کارتونی | بخش دوم - گیمفا