چرا بازی های کمی در زمان حال روایت میشوند؟
همه ما بازی هایی با محوریت زمان آینده یا فانتزی قرون وسطایی تجربه کردهایم، اما تعداد بازیهایی که در زمان حال اتفاق میافتند، بسیار کم ست. در ادامه دلایل این موضوع را بررسی میکنیم.
استثناها
البته چند استثنا هم وجود دارد. یکی از محبوبترین فرنچایزها، یعنی Grand Theft Auto، در زمانی نزدیک به تاریخ انتشار خود اتفاق میافتد. بازیهای دیگری مانند Watch Dogs و Heavy Rain نیز در زمان نزدیک به زمان حال قرار دارند. اما این بازیها کلیت موضوع را تغییر نمیدهد.
در این بخش به بررسی دلایلی میپردازیم که به نظر ما بازیهای با دوره زمانی متفاوت برای بازار جذابتر هستند:
قدیمی شدن
این یک واقعیت شناخته شده است که بازیهایی که در زمان حال اتفاق میافتند، میتوانند طی چند سال با تغییر سریع تکنولوژی و پیشرفت علم قدیمی شوند. این میتواند تأثیر مثبت و منفی بر بازی داشته باشد. از یک طرف میتواند برای بازیکنان حس نوستالژی ایجاد کند، زیرا آنها به دوران گذشته زندگی خود باز میگردند. از سوی دیگر، ممکن است گیمرهای جوانتر به ترندها و مسائل روز آن دوران علاقهای نداشته باشند. بازیهایی که در آینده دور یا گذشته مرموز اتفاق میافتند، ماندگارتر هستند، زیرا به نظر میرسد که چیزی جدید و هیجانانگیز به کاربر نشان میدهند تا چیزی که مردم ممکن است شخصاً تجربه کرده باشند.
تمرکز اصلی
حتی زمانی که بازیهایی مانند Marvel’s Spider-Man و It Takes Two در زمان حال اتفاق میافتند، تمرکز آنها هرگز روی دوره زمانی نیست. در حالی که بازیهایی مانند The Order 1886 میتوانند از محیط تاریخی خود به عنوان پایه استفاده کنند، بازیهای مدرن باید برخی جنبههای عرفانی و جذاب اضافه کنند که از روزمرگی فاصله بگیرند.
بیایید بازی ذکر شده را بهعنوان مثال در نظر بگیریم. Marvel’s Spider-Man داستان پیتر را در مورد تعادل زندگی بین یک فرد معمولی و یک ابرقهرمان روایت میکند. نمونههایی از استفاده از وسایل و ویژگیهای دوره زمانی بازی برای کمک به روایت داستان آن وجود دارد، مثل پیام دادن Peter و MJ از طریق موبایل، اما دیدن ادغام ویژگیهای دوران مدرن مانند آنچه Spider-Man برای یک صحنه کوتاه انجام داد، نادر است. این بازی بیشتر برای فرار از روزمرگی، روی اتفاقات هیجانانگیز ابرقهرمانی تمرکز میکند تا ویژگیهای مدرن دوران حال.
جذابیت و کاریزما
Dark Souls ،The Elder Scrolls و Cyberpunk 2077 چه چیز مشترکی دارند؟ یک اتمسفر بسیار خاص. جو چنین آثاری از این واقعیت ریشه میگیرد که دنیای آنها بسیار متفاوت از دنیای ما است، اما بسیار کامل به نظر میرسد. مثالهای بیشماری وجود دارند که در آن محیط قرون وسطایی، آینده دیستوپیایی یا غرب وحشی باعث میشوند بازیها هیجانانگیزتر و قابل کاوشتر شوند. نمیتوان همین را در مورد بازیهای امروزی گفت.
همیشه کنجکاوی در مورد یک میخانه وجود دارد که کاوش آن را هیجانانگیزتر از یک بار امروزی میکند، چیزی در مورد یک مسیر ویکتوریایی وجود دارد که کنجکاوی برای نگاه کردن به اطراف را بیشتر میکند. نمیتوان جذابیت یک دنیای هزار سال پیش را با چیزی که مدرنتر است مقایسه کرد. به زبان ساده، ما گذشته را عاشقانه میبینیم و از چشمانداز آینده هیجانزده هستیم، که باعث میشود حال حاضر در مقایسه کسلکنندهتر به نظر برسد.
نتیجهگیری
بازیهای آینده یا گذشته از آن جهت که حال حاضر کمتر هیجانانگیز به نظر میرسد، بازارپسندتر هستند. با این حال، آثار مبتنی بر دوران کنونی نیز میتوانند جذاب باشند. امیدواریم روزی یک بازی بتواند همان احساس جادویی را به تصویر بکشد. با توجه به رشد سریع صنعت بازی، قطعا در نهایت یک بازی جذاب با محوریت روزمرگی مدرن را خواهیم دید.
پر بحثترینها
- تریلر معرفی بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، روی کانال پلی استیشن بیش از ۲۳ هزار دیسلایک دریافت کرده است
- اولین اطلاعات از بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic: The Heretic Prophet، منتشر شد
- Astro Bot بهترین بازی سال شد؛ فهرست کامل برندگان The Game Awards 2024
- ناراحتی کارگردان Black Myth: Wukong بابت نبردن جایزه بهترین بازی سال
- ناتی داگ از بازی جدید خود به نام Intergalactic: The Heretic Prophet رونمایی کرد
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- نکات مخفی تریلر بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، که شاید متوجه آنها نشده باشید
- منبع داخلی: دوران عناوین انحصاری ایکس باکس به پایان رسیده است
- گپفا ۲۵؛ تریلرهای مورد علاقه شما از مراسم The Game Awards 2024
- رسمی: سونی تایید کرد که قصد دارد شرکت مادر FromSoftware را خریداری کند
نظرات
بازی های کمی در زمان حال روایت میشن چون ویدئو گیم فرار از واقعیت و پرواز در آسمان تخیلاته؛ کسی که واقعیت بخواد نمیشینه گیم بزنه
Simulator ها خندیدند
البته بعضی از simulator های عزیز مرز تخیلو جا به جا کردن. مثل goat simulator
اون که اصلا simulator نیست یه بازی ژانر ابر قهرمانه شلم شورباست 😂😂
حاجی عشقی خیلی از نظرت خوشم اومد،کسی که از دنیای واقعی که پر از دروغ و فساد و حقه بازی هست،غیر از پول درآوردن و گذارن زندگیش میشینه گیم میزنه و میره تو دنیای تخیل که آروم بگیره.
چه ربطی داره بازی سیمز یه بازی شبیه ساز زندگیه و در زمان حال روایت میشه و اصلا تخیلی نیست اما جز پرفروش ترین بازی های تاریخه…سری جی تی ای هم در زمان حال روایت میشه و محبوب ترین فرنچایز تاریخه…این که میگی بازی هایی که در زمان حال روایت میشه واقعیه و تخیلی نیست این حرف غلطه چون سری رزیدنت اویل هم در زمان حال روایت میشه و کلی زامبی و هیولاهای مختلف توش وجود داره که همگی غیر واقعی هستن
داداش اتفاقا واقعیت توی گیم طرف رو بی نهایت غرق در گیم میکنه و باعث میشه حس عجیب غریبی به آدم دست بده.درسته از گیمی مثل هلبلید خوشم نیومد ولی واقعا آدمو غرق خودش میکرد.همینطور الن ویک.واقعا بعضی ها گرافیک رو میکوبن ولی واقعا یکی از ارکان مهم ویدیو گیمه
یعنی تو زمان حال نمیشه یه داستان فانتزی و تخیلی درست کرد ؟
یعنی شما تو زمان حال تو دنیای خودمون هر روز یه ار پی جی میزاری تو جیبت و این موضوع تو gta برات به چیز عادی و واقعیه ؟
و شما میگی بازیارو تو زمان گذشته میساختن تا از واقعیت دور بشن ، پس یعنی گذشته ها واقعیت نداشتن ؟؟؟
(اگه یه بازی بخواد تخیلی باشه تو هر زمانی میتونه و اگه بخواد واقع گرایانه باشه هم همینطور)
🟢 دوست عزیز
منظور کاربر استاد
اینه که یعنی بازیهای فانتزی و تخیلی
خیلی بهتر و جذابتر از واقعیت هستند.
🔹به هرحال هرکس یه سلیقهای داره…
✅ از دیدگاه من:
ملاک اصلی بازیها، داستان و گیمپلی جذاب هست، تا مخاطب رو شیفتهی لذت بردن از خودش کنه و من مرزی بین ژانر بازی برای تجربه کردن نمیذارم…
برادر
می دانستی گیاهان هم نفس میکشن
پس به دید مرگ برای حیات نگاه کنیم
برادر
میدانستی که گیاهان همانند جانداران،
خون ندارند
دست و پا ندارند
زبان، گوش، بینی، چشم و دهان ندارند.
…
همانطور که تو تمام حسیات رو داری، دیگر جانداران هم دارند…
پس با این دید به اصل قضیه نگاه کن، نه با دید فریب دادن خودت…
فقط گوشت🤣🤣🤣.شوخی بود
تحقیقات جدید نشان داده که گیاهان و قارچ ها حس.قدرت شنیدن و مغز دارند و
با پیوند دو گیاه …خاطرات و مقاومت نسبت به شرایط به هم منتقل میشه.
با علم پیش برویم نه با تفکرات
خوبه بدونی
با علم هم میتونن کلی دروغ را رواج بدهند…
پس زیاد خودت رو درگیر این اراجیف مضحک نکن 😂😂
کسی که خوابه رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودش رو زده به خواب رو نمیشه
۶ نسخه ای که از سری Modern Warfare اومدن چی ؟
حق🤌🏻
چرت نوشتن
شایدم چرت خوندی(نظراتت رو برای خودت نگه دار)
بنظرم هنر بازیساز برای خاطره انگیز کردن یک بازی مهمه ، این همه بازی که در زمان حال ساخته شدن و خاطره انگیز موندن مثه بتلفیلد ۳ ، سری مدرن وارفر ، جی تی ای و..
من واقعا یه گله ای دارم
چرا بازیای تک نفره و خطی و داستانی که فقط خود داستانو داشته باشن و ماموریت جانبی الکی نداشته باشن انقد کم شده 🥲🥲👨🦯💔
واقعا چرا
اکثر اوقات سر بازیای امروز اعصابم از ماموریتای جانبی بیخودش خورد میشه
خیلی دوس داشتم قشنگ یه تجربه چند ساعته بود و ادم استفاده میکرد
حال میکرد ، بعدشم تموم میشد.
از ی طرفم اینا میرن رو مخم که باید تمومشون کنم
واقعا چیز بیخودیه ماموریتای جانبی الکی
فکر میکنی بازی رو تموم نکردی انگار. ولی من بشخصه اهمیتی بهشون نمیدم و بازی رو تموم کرده میدونم برای خودم بعد از تموم کردن بخش داستانی ؛ چون بنظرم اینکار درست تره 👍
این یه دیدگاه متفاوت هست که مثله شما بسیار کم هستن
بیشتر گیمر ها یه تجربه چند ساعته نمیخوان و دوست ندارن بازی خیلی زود به پایان برسه برای همین بهترین گزینه برای وقت گذروندن میشه ماموریت های جانبی
و اینکه بازی ها هیچوقت مجبور به اینکار نمیکنن اما اینکه حس اینو داری که انگار تموم نشده از خودت میاد . چیزی که مهمه اینه خودت لذت ببری و اگه نمیبری همون بخش اصلی رو برو و تمام
من به شخصه ماموریت های جانبی رو دوست دارم هرچقدر هم زیاد باشن اما نباید کسل کننده و الکی طراحی بشن
درکل که نمیشه همه گیمر هارو راضی نگه داشت پس دست میذارن روی پرطرفدار تر
درضمن ماموریت های جانبی یه وظیفه مهم دیگم دارن اونم پر کردن فضا های خالی مپ و بهانه ای برای رفتن به مکان های مختلف مپ بازی هست تا از حداکثر فضاها استفاده بشه
امیدوارم جواب بنده منطقی باشه براتون🌷
اره دقیقا منم حرفم همینه که به قول شما الکی و کسل کننده نباشن
وگرنه اصلا مشکل خاصی با کلیت ماموریت جانبی ندارم
و بعضی بازی ها واقعا عالیه ماموریتاشون👌یعنی اصلا حیفه اگه نری
میدونی راستش یکم بخاطر بازیای جهان باز امروزی ازش زده
شدم وگرنه اوکیم. اخه مثلا یه کارو شما ده بار تو ده جای مختلف باید انجام بدی
خیلی رو مخه 🤦♂️😁
اره اینو قبول دارم 🤦🏻♂️
به نظر ویچر ۳ دارای بهترین مراحل جانبی بود. یه جاهایی انقد خفن میشدن که آدم فکر میکرد داره ماموریت های اصلیو انجام میده
اصلا از ویچر ۳ خوشم نمیومد (سلیقه ایه)
بنده هم به نظر شما احترام میذارم👍
دلیلش اینه ناخودآگاه با GTA مقایسه میشن و شکست میخورن
بازی ساختن هم اینجوری راحت تر هست بجای اینکه بازیت زمان حال باشه و مجبور باشی کلی ماشین مختلف با هندلینگ و فیزیک مختلف واسه هر کدوم تعریف کنی بازیت رو میبری قدیم کلا یک اسب سواری واسش طراحی میکنی نمونش گوست و ویچر و…
نسل هشت تو نصف بیشتر گیما همش سوار اسب بودی
چون که زمان حال هیچ چیز جذابی نداره بی روح و رباتی نسل ۵ و ۶ خیلی بازی در زمان حال درست میشد چون دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ خیلی جذاب بود همین الان هم بازی هایی که ریمیک میشن از لحاظ زمانی برای همون موقع هستن
مخالفم بازیای فانتزی یا قرون وسطایی، شاه و شاهزاده ای و شمشیری خیلی بی روح تر و کلیشه ای ترن اصلا انقد تو مخن ساعتای اول پاکشون میکنم مخصوصا وقتی جهان پویایی ندارن و جز حرکت کارکتر اصلی هیچ اتفاقی نمیفته و تمام ان پیسی هاش مثل جوب خشک وایستادن تا یه قهرمان بره سمتشون تا یه متن تکراری بخونن تا فلان غول نفرین شده رو شکست بده تا همه از نفرین در بیان😂 برخلاف ان پیسی گیم های مدرن که سازوکار پیچیده تری دارن و اتفاقا قابل پیشبینی نیست رفتارشون و این یعنی پویایی. بر خلاف گیمای گذشته که همشون سر جنگ دارن و کار دیگه ای بلد نیستن کنن
پست خیلی سطحی نگرانه و شخصی نوشته شده و مخالفم. اتفاقا بازی هایی که در دوره مدرن و حال هستن برای بازار جذاب تر هستن، فروش خود عنوان محبوب gta اینو اثبات میکنه و اصلا جای حرف نمیمونه که مزخرفاتی مثل سایبرپانک یا الدراسکرول هیچ جوره از لحاظ بازاری توان رقابت باهاشو ندارن .
مسئله ی دوم قدیمی شدن با پیشرفت تکلونوژی؟؟؟؟ نویسنده خودش خندش نمیگیره از شدت چرت بودن این حرف؟؟ gta v ده سال پیش اومده و هنوز مات و مبهوت اینم که یه بازی چقدررر میتونه بعد اینهمه سال خواهان و دنباله رو داشته باشه و هرشال که میگذره هم به بازیکنان و علاقه مندان بهش اضافه بشه… بنظرم بازیای فانتزی خشک و خالی که نصف مپ یا بیابونه یا نهایت یه قلعه ساختن و دوتا اسب تک شاخ یا غول یه چشم انداختن تو مزرعه های سوت و کور هسج جوره قابل تحمل نیستن.
حتی gta vice city که در دوره مدرن ساخته شد ولی ماهیت بازی ۱۹۸۰ میلادی رو هدف قرار داده بود دل هنرو برد به حدی که برای gta 6 هم ۴۰ سال قبل سناریو سازی میشد این حرف چرت که میگید قدیمی شدن رو از پست پاک کنین منطقی نیست. بازی مافیا هم همچنین
گفتم gta v با حفظ فروش و پلیر های فعال این حرفو رد میکنه و به جرعت میشه گفت تنها بازی توی این صنعته که تونسته انقدر خواهان داشته باشه و این روند رو به شکل صعودی حفظ کنه.
الان الدن رینگ که فانتزیه چه گلی به سر خودش زده؟ دوسال دیگم به سطل زباله تاریخ میپونده و پلیراش روند نزولی خواهند داشت همچنین فروشش. پس بازیای مدرن بازاری ترن. پارسال فروش v حدود ۱۸۰ میلیون نسخه بود امسال شد ۲۰۰. این یعنی بازار پسندی
مزخرفاتی مثل سایبرپانک یا الدراسکرول؟؟؟
و علت دیگه اینکه دشواری و بودجه ساخت بازی در زمان حال بسیار بالاست و هر شرکتی توان ریسک ندارن مخصوصا تا وقتی الماسی مانند gta در صنعت بازی هست. حتی بازیای فانتزی بچهدسال گونه هم توان رقابت با این عنوان مافیایی_گنگستری را ندارند
هر وقت اسم فانتزی میاد یاد مزخرفی به اسم گیم اف ترون میفتم و هروقت مدرن رو میشنوم یاد و خاطره شاهکاری بنام بریکینگ بد زنده میشه برام
به نظرم اگه به دوران طلایی پلی استیشن ۲ هم نگاه کنیم بیشتر بازی ها به زمان گذشته رجوع کرده اتفاقا موفق هم شده،مثل کلاک تاور ۳،فاتال فریم،سایرن، تنها در تاریکی،
زمان حال هیچ چیز قشنگی نداره که بخان بازی ها رو ازش بسازن،
فقط به نظرم سری رزیدنت اویل تو زمان خودش روایت شد بسیار موفق بود اون هم بخاطر زمان عرضه در دهه ۹۰ میلادی،
کسی هست ۳ نسخه ابتدایی رزیدنت ایویل اگه به زمان آینده میساختن خوشش میومد؟مطمئن هستم گیمرهای قدیمی اتاق سیو ایویل با اون موسیقی دل نشین فراموش نشدنی، آزمایشگاه های دهه نود میلادی رو با اون شکل و شمایل خاص رو با هیچ چیز عوض نمیکنند،
من خودم تمام نسل هارو تجربه کردم،الانم نسل ۹ رو دارم تجربه میکنم،اما خیلی وقتا دل تنگ نسل ششم میشم ،میگم یه پلی استیشن ۲ کپی خور بگیرم با تی وی ۲۱ اینچ ، تمام اون بازی های قشنگ زمان نوجوانیم رو تجربه کنم،
این که بازی در زمان گذشته یا آینده باشه یه چیزه، اینکه محیطش رو شلوغ و پر از اژدر و موجودات عجیبوغریب کنن یه چیز دیگه. خیالپردازی اگر در اون جهت بخواد باشه بدرد نمیخوره
بازی ها باید از آینده باشن آینده ما انسان ها رو نشون بدن که ما انسان ها داریم دنیا رو نابود میکنیم باید تمرکز بازی ساز ها به آینده باشه چون ما آدم ها دیگه آینده ای روشن نداریم! 🙂
نهایتاً تا ۲۰۵۰ یا از گرسنگی یا بی آبی یا گرمای شدید ۵۰ درجه یا آلودگی هوا همه نابود میشیم یا هوش مصنوعی به ما ها غلبه میکنه!