بزرگترین بازیهای ویدیویی که فروش کنسولها را افزایش دادند
مردم اغلب از بازیهای پرفروش کنسولهای خانگی صحبت میکنند. این بازیهای خاص که به آنها System Seller گفته میشود، در گذشته نقش مهمی در موفقیت کنسولهای خانگی و دستی داشتند. با این حال، تعیین اینکه یک بازی چه زمانی به این جایگاه میرسد، آسان نیست.
دلیل نیز واضح است. بازیای که شما را به خرید یک کنسول وادار کرد، ممکن است با بازیای که شخص دیگری را به خرید همان کنسول ترغیب کرده است، متفاوت باشد. برخی از بازیها آنقدر محبوب هستند که به عنوان System Seller شناخته میشوند، اما در واقعیت، تعداد کمی از بازیها واقعاً موجب افزایش فروش کنسولها شدهاند.
در این نوشته جواهرات کمیاب صنعت بازی را مورد توجه قرار میدهیم، اما همانطور که گفته شد، این لیست احتمالاً با سلیقه همه مخاطبان مطابقت نداشته باشد.
بازی Space Invaders – کنسول Atari 2600
از نظر فنی، Pac-Man پرفروشترین بازی کنسول Atari 2600 بود، اما در واقعیت، ماجرا کمی پیچیدهتر است. عصر طلایی Pac-Man با دوران سقوط صنعت بازی همزمان شد. از همین رو، در دراز مدت به دلیل کیفیت پایینی که داشت، شبیه به “قاتل کنسول” عمل کرد؛ با این که باعث شد آتاریهای زیادی فروخته شوند.
در عوض، عنوان Space Invaders کنسول Atari 2600 را میتوان به معنای واقعی کلمه System Seller نامید. Space Invaders هم بازی به مراتب بهتری بود و هم باعث شد فروش کنسول Atari 2600 تا چهار برابر افزایش پیدا کند. مردم میخواستند بازی Space Invaders را تجربه کنند و همین موضوع باعث شد تا Atari 2600 به یک کنسول خانگی ضروری تبدیل شود.
Super Mario Bros (NES) ،Super Mario World (SNES) و Super Mario 64 (N64)
پیدا کردن بازیهایی که عامل فروش کنسولها بودند چالشبرانگیز است، اما با سری Mario به راحتی میتوان تقلب کرد! نینتندو قصد داشت با بازی Super Mario Bros به همه ثابت کند که کنسولهای خانگی هنوز هم ارزش خرید را دارند. این عنوان، سطحی کاملا جدید از سرگرمی را تعریف کرد که با همهی آنچه در عناوین آرکید وجود داشت، متفاوت بود. البته در ابتدا بازی به صورت باندل و همراه با کنسول NES به فروش نمیرفت. با این حال، احتمالاً بسیاری از مردم به یاد دارند که کارتریج Super Mario Bros/Duck Hunt را به همراه NES خود دریافت کردند.
این موضوع تا جایی پیش رفت که نینتندو یک نسخه از بازی Super Mario World را در جعبه مدل بینالمللی کنسول Super Nintendo قرار میداد و این استراتژی را برای دیگر مدلهای کنسول نیز حفظ کرد. احتمالاً همراه بودن این بازی با کنسول، باعث شد تا لقب پرفروشترین عنوان SNES را از آن خود کند. حتی زمانی که عناوین مختلفی برای SNES عرضه میشدند، Super Mario World به تنهایی دلیلی کافی برای تهیه کنسول بود.
Super Mario 64 نیز بخش بزرگی از این داستان است. در آن زمان Mario Kart 64 و GoldenEye 007 عناوین بزرگی بودند و البته که نباید تاثیر مهم Ocarina of Time را فراموش کنیم. با این حال، Super Mario 64 بدون اینکه همراه کنسول باشد، پرفروشترین بازی N64 تا آن زمان بود. از آنجایی که Super Mario 64 پرفروشترین بازی N64 لقب گرفت، مشخص است که بسیاری از بازیکنان، تنها برای تجربه بازی جدید ماریو کنسول را خریداری میکردند. یکی از دلایل اصلی، پتانسیل واقعی کنسول در اجرای بازیهای سه بعدی بود.
بازی Tetris – کنسول Nintendo Game Boy
وقتی صحبت از رابطه بین بازی و کنسول میشود، نمیتوان از افسانه بین Tetris و Game Boy گذر کرد. با اینکه Pokémon پرفروشترین بازی Game Boy بود، اما تا یک دهه پس از عرضه کنسول، به صورت جهانی منتشر نشد. از سوی دیگر، Tetris از همان ابتدا برای این کنسول در دسترس بود و جایگاه خود را به عنوان دومین بازی پرفروش Game Boy حفظ کرد.
اما بیایید اعداد را کنار بگذاریم. جادوی واقعی Tetris در تاثیر آن روی فرهنگ دنیای بازی نهفته است. تهیه کنسول Game Boy برای تجربه Tetris نه تنها عاقلانه بود، بلکه به مرور تبدیل به ایدهای رایج شد. Tetris سرگرمکننده بود و قابلیت تکرار بالایی داشت، برای همین به سرعت بین مخاطبان محبوب شد.
بازی Sonic The Hedgehog – کنسول Sega Genesis
Sonic the Hedgehog بیشتر از خود ماریو برای عناوین «شبیه به ماریو» الهام بخش بود. سوپر ماریو با هر موفقیتی که در هر نسل کسب میکرد، بیشتر تبدیل به عنوانی بیرقیب میشد. در همین حین، سگا با عنوانی وارد صحنه شد تا به صورت مستقیم با سری عناوین ماریو رقابت کند و در این زمینه حتی موفق شد. در آن زمان، بهنظر میرسید که دوران طلایی Sonic آغاز شده است.
Sonic the Hedgehog به موفقیت بزرگی دست یافت و به پرفروشترین بازی کنسولی در سال ۱۹۹۱ تبدیل شد. محبوبیت این بازی، باعث شد تا حتی در بازار اجاره بازیهای ویدیویی نیز به موفقیت برسد. حتی نسخه Sega Master System موجب شد تا نام کنسول برای مدتها شنیده شود. با این حال، کنسول Genesis برنده واقعی میدان بهشمار میرفت. این بازی بسیاری را متقاعد کرد تا کنسول دوم خود را تهیه کنند و با انتخاب سختی در جنگ تاریخی کنسولها روبهرو باشند.
بازی Final Fantasy 7 – کنسول Sony PlayStation
بحث در مورد اینکه لقب System Seller به کدام بازی PS1 میرسد، همیشه جالب است. این کنسول در اواخر سال ۱۹۹۴ عرضه شد و به سرعت جایگاه ویژه خود را در میان علاقهمندان بازی پیدا کرد. بنابراین، وسوسهانگیز است که به بازی های اولیه آن نگاهی بیندازیم تا بفهمیم کدام یک واقعاً محبوبیت آن را افزایش دادند. دو رقیب اصلی Tomb Raider و Crash Bandicoot هستند. هر دوی این بازیها یک میلیون نسخه بیشتر از پرفروشهای قبلی لیست فروختند و ارتباط نزدیکی با PS1 پیدا کردند.
اما بسیاری از مردم بر این باورند که Final Fantasy 7، مهمترین بازی PS1 بود. این عنوان فروش زیادی داشت و روی N64 منتشر نشد، به همین ترتیب، بسیاری از طرفداران را متقاعد کرد تا تنها برای تجربه همین عنوان، یک کنسول PS1 تهیه کنند. جالب اینجاست که ۱۱ بازی از ۱۵ بازی پرفروش PS1 بعد از Final Fantasy 7 منتشر شدند.
بازی Gran Turismo 3: A-Spec – کنسول PlayStation 2
برخلاف پلی استیشن ۱، شناسایی عامل System Seller پلی استیشن ۲ بسیار ساده است: پخشکننده DVD داخل دستگاه. اما وقتی صحبت از بازیهای System Seller میشود، بیشتر مردم به آثاری افسانهای چون Final Fantasy X ،Metal Gear Solid 2 و Grand Theft Auto 3 اشاره میکنند. حتی اگر این بازیها از مهمترین محصولات صنعت به شمار روند، اما هیچکدام به اندازه Gran Turismo 3: A-Spec در فروش پلی استیشن ۲ تاثیرگذار نبودند.
شاید فراموش کرده باشید، اما Gran Turismo پرفروشترین بازی PS1 بود و Gran Turismo 2 در رتبه سوم قرار میگرفت. در زمانی که بازیهای مسابقهای موجب فروش یک کنسول میشدند، فرنچایز Gran Turismo پادشاه پیست بود. برای همین، خیلی تعجبآور نیست که سونی، برای تبلیغ PS2 به شدت به Gran Turismo 3 متکی شده باشد. این بازی نه تنها ورودی جدید فرنچایز بود، بلکه قدرت واقعی کنسول را به نمایش میگذاشت.
با عرضه Gran Turismo 3 در سال ۲۰۰۱، به سرعت ۶ میلیون نسخه از آن به فروش رفت و در نهایت بعد از GTA: San Andreas، به دومین بازی پرفروش کنسول تبدیل شد.
بازی Halo: Combat Evolved – کنسول Microsoft Xbox
تصور عاقبت ایکس باکس بدون فرنچایز Halo واقعاً سخت است. کنسول مایکروسافت که در جریان رقابت شدید با سونی، سگا و نینتندو عرضه شد، به شدت به بازی نیاز داشت تا برند ایکس باکس را محبوب کند. این جا بود که Halo: Combat Evolved وارد میدان شد.
Halo بهترین تجربه شوتر کنسولها را از زمان GoldenEye 007 ارائه میداد و اگر کمی واقعبین باشیم، باید گفت که بازی بسیار بهتری بود. این اثر یک حالت چندنفره اعتیادآور داشت که باعث میشد مردم بخواهند سه دسته یا حتی سه کنسول دیگر تهیه کنند و از قابلیت LAN و ۱۶ نفره آن لذت ببرند. مطمئناً، قبل از Halo عناوین چندنفره دیگری نیز وجود داشتند (مخصوصاً روی کنسول N64)، ولی هیچکدام به اندازه Halo موفق عمل نکردند. سپس Halo 2 به همراه ایکس باکس لایو عرضه شد و آینده بازیهای آنلاین را شکل داد.
بازی Grand Theft Auto: Liberty City Stories – کنسول PlayStation Portable
PSP تنها کنسولی است که رقابت را برای کنسولهای دستی نینتندو سخت کرد. این دستگاه نه تنها نام پلی استیشن را به یدک میکشید، بلکه کیفیت بسیار بالایی داشت. با این اوصاف، برای درک موفقیت تاریخی کنسول دستی سونی، باید به کتابخانه بازیهای این دستگاه و مخصوصاً پرفروشترین عنوان آن، یعنی Grand Theft Auto: Liberty City Stories، نگاهی بیندازیم.
سری بازیهای GTA، همیشه به فروش کنسولها کمک کردند. با این حال، نسخههای مختلف مجموعه از همان روز اول روی چندین پلتفرم منتشر میشوند و بر فروش تمام کنسولها تاثیر میگذارند. اما Liberty City Stories، دید تازهای از جهان سهبعدی سری GTA را در کنسول PSP به تصویر میکشید که در زمان خودش واقعا جذاب بود. موفقیتی این کنسول، طرفداران را به این فکر وا داشت که اگر Vita هم از عناوین انحصاری GTA برخوردار بود، شاید موفق ظاهر میشد.
بازی Wii Sports – کنسول Nintendo Wii
با توجه به اعداد و ارقام، میتوان به راحتی استنباط کرد که Wii Sports کاملترین نمونه بازی System Seller لقب میگیرد. با توجه به فروش ۸۲ میلیون نسخهای این بازی، میتوان به راحتی نتیجه گرفت که بیش از ۸۰ درصد از دارندگان Wii این بازی را تهیه کرده بودند. هیچ انحصاری دیگری به این نرخ فروش نزدیک هم نشد.
Wii Sports در زمانی عرضه شد که تردیدهایی پیرامون فناوریهای حرکتی کنسول Wii شکل گرفته بود. با این اوصاف، این بازی مجموعهای کامل و تازه از کنترل و حرکت را ارائه میداد. حتی حالا نیز، تجربه بازی با کنسول Wii و کنترلرهای مخصوصش، لذتبخش است.
بازی Pokémon X/Y – کنسول Nintendo 3DS
کنسول 3DS هرگز یک شکست کامل نبود ولی آنچنان محبوب نشد. بسیاری از مردم، از جمله طرفداران سرسخت نینتندو، قبول نکردند که فناوریهای سهبعدی این کنسول آن را به جانشینی شایسته برای Nintendo DS تبدیل کرده است. بازیهای اولیه پتانسیل کامل این فناوری را نشان نمیدادند و تثبیت جایگاه 3DS در بازار کمی زمان برد.
اما بیایید به مهمترین بازی این کنسول، یعنی Pokémon X/Y، بپردازیم. در حالی که این عنوان بعد از Mario Kart 7، در رتبه دوم پرفروشترین بازیهای کنسول مذکور قرار میگیرد، اما از زمانی که عرضه شد فروش کنسول 3DS نیز به طرز شگفتانگیزی افزایش یافت. اساساً، 3DS در سال ۲۰۱۲/اوایل ۲۰۱۳ دوباره عرضه شد و Pokémon X/Y همان چیزی بود که بازیکنان خواهان تجربهاش روی New 3DS بودند.
بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds – کنسول Xbox One
ایکس باکس وان اغلب به عنوان یکی از بزرگترین اشتباهات تاریخ کنسولها شناخته میشود اما فراموش نکنیم که ۶۰ میلیون واحد از آن به فروش رفته است و در لیست ۱۵ کنسول پرفروش تاریخ جای میگیرد. جالب است که بدانید عناوین انحصاری مثل Gears ،Halo و فرنچایزهای دیگر از عاملان فروش این کنسول نبودند و در واقع، بازی مشهور PUBG به فروش آن کمک زیادی کرد.
مایکروسافت نمیدانست که PUBG پس از عرضه روی ایکس باکس وان، چقدر محبوب خواهد شد. با این حال، PUBG بیش از ۹ میلیون نسخه روی Xbox One فروخت که تقریباً بیش از دو برابر از دومین بازی پرفروش کنسول بود. بازی مذکور تاثیر زیادی بر بازگرداندن طرفداران به برند ایکس باکس داشت.
بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild – کنسول Nintendo Switch
نینتندو سوییچ مسیر خود را برای تبدیل شدن به یکی از موفقترین کنسولهای تاریخ صعنت بازی سپری میکند. در حالی که طراحی هیبریدی، بخش بزرگی از جذابیت آن تلقی میشود، سخت است که انکار کنیم بیشتر موفقیت این کنسول، به لطف Breath of the Wild شکل گرفت.
در مارس ۲۰۱۷، نینتندو گزارش داد که Beath of the Wild از تعداد کل واحدهای سوییچ هم بیشتر به فروش رفته است و حتی آمار و ارقام نسخه Wii U را لحاظ نکرده بود. احتمالاً بسیاری از بازیکنان پیش از تهیه کنسول، بازی را تهیه کرده بودند. برخی هم داشتن نسخههای متعدد را آسانتر از دستوپنجه نرم کردن با فایلهای ذخیرهسازی بازی میدانستند. همچنین، بسیاری نسخه سوییچ را تنها نسخه «واقعی» بازی میدانستند که باعث محبوبیت بیشتر آن شد. Breath of the Wild از همان ابتدا نقش مهمی در موفقیت سوییچ داشت.
پر بحثترینها
- کامنتهای هفته ۲۸؛ هیتلر: The Last of Us Part 2 بهترین بازی تاریخ است
- تریلر جدید فصل دوم سریال The Last of Us شخصیت ابی را نشان میدهد
- کامنتهای هفته ۲۹؛ بَک تو بَک
- شایعه: کنسول نسل بعدی Xbox در سال ۲۰۲۶ با نام Xbox Prime عرضه خواهد شد [بهروزرسانی شد]
- کارگردان Alan Wake 2: رمدی میخواهد نسخه اروپایی ناتی داگ باشد
- کانیه وست، رپر آمریکایی اعتقاد دارد که The Last of Us: Part II بهترین بازی تاریخ است
- ۱۵ بازی بزرگ خاطرهانگیز گیمرهای ایرانی
- کلیپ جدید Assassin’s Creed Shadows با محوریت پارکور
- از کنترلر جدید Xbox با طرح DualSense رونمایی شد
- مهمترین آمار و ارقام صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۴
نظرات
ممنون آقای رحیمی مقاله بسیار مفیدی بود 👏🌹
GTA و کلا اکثر بازیای راکستار مثل Red Dead چون معمولا زودتر برای همه کنسول ها میاد تا پیسی ؛ یک سیستمسلر مولتیپلتفرم حساب میشه (البته تو نسل ۶ چون زودتر برای PS2 اومد قاعدتا تاثیر اصلیش رو فروش PS2 بوده) 👌👏
الانم gta6 تاثیر اصلیش روی ps5pro عه
البته سوییچ بیشتر باعث فروش وی اسپورت شدا
اون Nintendo sports بود
عجیبه لست بینشون نیست 🤔
فکر نکنم هیلو یک روی فروش ایکس باکس (کلاسیک) نقشی داشته باشه
اصلا خود ایکس باکسم انچنان فروش مثبتی نداشت و رقبا خیلی جلو تر بودن
ولی میشه گفت از عوامل فروش مثبت روی ایگس باکس ۳۶۰
انحصاری های جذاب و عملکرد فوق العاده برای اجرای بازیا بود به طوری که نسخه gta iv و witcher 2 روی ایکس باکس ۳۶۰ بهترین بهینه سازی رو داشتن
GTA SA هم رو فروش PS2 تاثیر زیادی داشت
کل تاثیر فروش کنسول ps2 جهش گرافیکی ps1 به ps2 بود انحصاری خفن به کنار
جالب اینه Nintendo switch هنوزم داره با قدرت می فروشه
خیلی مقاله منطقی ای بود دوستان تحریریه
فورزا عامل جذب من به ایکس باکس شد.
بخاطر اسپایدر من ۲ هم پلی استیشن را دوست داشتم
هیلو خیلی اعتیاد اور بود