نقد فیلم Furiosa: A Mad Max Saga | حماسه دیوانهها
Furiosa: A Mad Max Saga پنجمین قسمت از فرنچایز مکس دیوانه است که هم یک اسپینآف و هم یک پیشدرآمد برای مکس دیوانه: جاده خشم محسوب میشود.
در این فیلم آنیا تیلور جوی و آلایلا براون نقش نسخههای جوانتر شخصیت اصلی امپراتور فیوریوسا را بازی میکنند و کریس همسورث و تام برک از دیگر بازیگران اصلی هستند. در همین آغاز چنین میشود گفت که ما با اثری خوب اما ناکافی طرف هستیم که اصلا و ابدا به نسخه قبلی یعنی ۲۰۱۵ نمیرسد و چه در بحث همان اکشن مرسوم و چه در بحث بازیگری، از مد مکس ۲۰۱۵ عقبتر است.
مقایسه نکردن در چنین آثاری عملا غیرممکن است. در فرنچایز مد مکس این نسخه ۲۰۱۵ بود که اعتباری بسیار را به این مجموعه فیلم بخشید. پس وقتی حرف از نسخه جدید مدمکس شد، چه مخاطبین و چه منتقدان با دقت بالایی اخبار مربوطه را دنبال کرده و درنهایت به تماشای آن نشستند. تماشای تقریبا دو و نیم ساعتِ Furiosa: A Mad Max Saga خالی از لذت اکشنی نبود و من در سهم خودم بسیار از اکشن این فیلم خوشم آمد. اما چیزی که بیش از حد جلب توجه میکرد، ضعیفشدن تیم بازیگری نسبت به نسخه ۲۰۱۵ و حتی ضعیف شدنِ داستان اصلی و روایت این داستان است که نتوانست در ذهن مخاطبین جای مد مکس ۲۰۱۵ را پُر کند. اما با تمامی کم و کاستیها میشود Furiosa: A Mad Max Saga را اثر خوبی معرفی کرد که چاشنی دیوانگی مخصوص دنیای مکس دیوانه را دارد. پس اگر به دنبال جوابی کوتاه هستید که آیا فیلم ارزش تماشا دارد یا نه، پاسخ مثبت است. اما اگر قصد دارید کمی جدیتر درباره این فیلم بحث کرده و به تمام نقاط ضعف و قدرت آن اشاره کنیم؛ در ادامه با من باشید.
افتتاحیه فیلم در نوع خود بسیار خوب است. شخصیت اصلی داستان یعنی فیوریوسا در یک تعقیب و گریز جادهایی به دام دیوانهها میافتد. در میان این تعقیب و گریز که کوتاه هم نیست، ما شاهد اکشن خوب، روایت خوب و حتی فضاسازی خوبِ Furiosa: A Mad Max Saga هستیم. در میان همین تعقیب و گریز، دوربینِ همیشگی و جذابِ جرج میلر خودنمایی کرده و پنهای شلاقی و پوش فورواردهای سریع او نمایان میشوند. کلوزآپ و صحرا نیز از فرم تکنیکی جرج میلر هستند. تکنیکی که دقیقا مناسب این فضای دیوانهوار و عجیب است. شخصیت مادر نیز در همین نیم پرده اول به خوبی ساخته شده و ردپای او را در اثر پُر رنگتر میکند. در اصل شخصیت مادر، کاراکتری فرعی و کمکی برای ساخت شخصیتِ فیوریوسا است. فیوریوسا که در بچگی با بازی بسیار خوب و عالی ترکیب شده و به نظر من بازیگرِ کودکیِ فیوریوسا بهترین بازیگر فیلم بود که بعد از بزرگ شدنِ او و اضافه شدنِ آنا تیلور جوی، اثر به حاشیه رفته و عملا ما شاهد بازیگری نبودیم. شاید بدترین بازیگر Furiosa: A Mad Max Saga کریس همسورث باشد. شخصیت و بازی او خیلی تیپیکال است و اصلا عمق ندارد. نحوه رفتار و بازی این کاراکتر در حد بدمنِ نسخه ۲۰۱۵ نیست که چشمانی ویرانگر و ترسناک داشت. حتی از بابت گریم نیز کریس همسورث چیز جالبی نبود و تا آخر هیچگونه حسی را درگیر نکرد. یعنی طبعا باید ما نیز همراه فیوریوسا شده و از وارلرد دمنتوس متنفر میشدیم. اما حداقل از سهم خودم چنین میتوانم بگویم که اصلا چنین نبود و من متوجه ردپای وارلرد دمنتوس در اثر نشدم. این کاراکتر بد نیز ریشه در فیلمنامه بد Furiosa: A Mad Max Saga دارد. به نظر من در این فیلم همهچیز فدای اکشن شده و اصلا روایت خوبی را شاهد نیستیم. حتی در صحنههای مهم نیز روایت بسیار بد است.
هشدار اسپویل
وقتی بعد از یک سیر تحولات در جاده خشم؛ دمنتوس به سمت ریزدیل پل لشکر کشید، راوی با صدایی گیرا از جنگهای بزرگ چند هزارِ سال قبل گفته و مقدمهچینی کرد برای یک نبرد حماسی و بزرگ. اما همین که نبرد از راه رسید؛ دوربین با فلش فورواردی عجیب چنان این صحنه مهم را رد کرد که اصلا مخاطب متوجه چیزی نشد. این موضوع به راستی ضعف بزرگی است چرا که این نبرد به ساختِ جهان هزرآباد کمک شایانی میکرد. از طرفی نحوه شکست دمنتوس نیز مشخص نشده و صرفا فیلم به جایی رسید که او شکست خورده است. چگونه شکست خورد و چه اتفاقی افتاد، سوالات مهمی هستند که پاسخ داده نشدند.
شاید مهمترین ضعف Furiosa: A Mad Max Saga نسبت به سری قبل بیمنطق شدنِ آن و حتی ضعف در پرده سبز باشد. به نظر من در Furiosa: A Mad Max Saga ما شاهد هیچگونه منطقی چه در اکشن و چه در روایت داستان نیستیم. دلیل این بیمنطقی نیز اکشنی است که همهچیز را فدای خود میکند. مثلا دمنتوس همچون فیلم بن هور یک کالسکه گلادیاتوری دارد که با موتور حرکت میکند و واقعا این کالسکه خیلی نمادین، بیمنطق و تیپیکال است. یا مثلا در خود نبردهای مهم که فیوریوسا در آنها سنگ تمام گذاشت، ما شاهد اتفاقات بی منطق زیادی هستیم. مثلا بعضی از راهزنها با دستگاههای عجیبی پرواز میکنند و خود فیوریوسا دشمن را پشت سر هم حذف میکند و این درحالی است که برای مخاطب مشخص نشد که فیوریوسا چگونه و کی نبرد به این خوبی را یاد گرفت. در اصل فیلم چنان با تمپوی بالایی روایت میشود که اجازه هیچگونه ساخت و پرداخت به داستان را نمیدهد. گویی عجله دارد که فقط به اکشن برسد. آن هم نه یک اکشن حماسی میان لشکرها، بلکه اکشنی حرکتدار در جاده.
البته Furiosa: A Mad Max Saga در کنار ضعف روایی و داستانی، اکشن خوبی دارد (با اینکه بیمنطق است). یعنی میداند که مخاطبش (بیشتر مخاطب آمریکایی) چه میخواهد. او همان دیوانگی را نشان میدهد که در نسخه قبل برایش اعتبار خریده بود. موسیقی متن اثر نیز بسیار شنیدنی و خوب است. آن یکم حماسه اثر مدیون همین موسیقی متنِ جانکی ایکسال است. از طرفی جرج میلر برای داشتن کمی حس نوستالژیک، بارها فیلم را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به مد مکس ۲۰۱۵ وصل میکند و این خوب است. فضا و ترکیب رنگ آخرالزمانی، پوش فورواردهای سریع و اکشنِ در جاده به نوعی از اعتبارِ مد مکس ۲۰۱۵ وام میگیرد تا داستانش را پیش ببرد. از طرفی دیگر شاید شکست Furiosa: A Mad Max Saga در گیشه نیز به همین دلیل باشد. چرا که مخاطب این چیزها را دیده است و چون Furiosa: A Mad Max Saga تماما تکنیک است و خبری از فرم نیست، دیدن دوبارهاش شاید چندان هم جذاب نباشد. Furiosa: A Mad Max Saga تنها ۱۶۸ میلیون دلار در مقابل بودجه ۱۶۸ میلیون دلاری فروخت. استودیو مربوطه گزارش داده است که فیلم باید ۳۵۰ تا ۳۷۵ میلیون دلار میفروخت تا بتواند به نقطه صفر برسد.
بدونِ شخصیتِ فیوریوسا اصلا فیلم Furiosa: A Mad Max Saga معنایی ندارد. یعنی او محور اصلی فیلم است و ساخت شخصیت او، میتواند به ساخت فضای مد مکس کمک شایانی کند. در این فیلمها که نام یک شخصیت را یدک میکشند و اسپین آف آن هستند؛ حتی میزانسن نیز باید در اختیار شخصیت مربوطه باشد. از همین رو فکر میکنم که Furiosa: A Mad Max Saga با شکست روبرو شده است. همانطور که نوشتم بازیگر نقشِ کودکی فیوریوسا بسیار سمپاتیک و خوب بود. اما بعد از بزرگ شدنِ او، ما با ایرادات بسیار زیادی چه در فیلمنامه و چه در بازیگری روبرو هستیم. مثلا اولین ایراد در ساخت شخصیت فیوریوسا این است. او کی و چگونه نبرد به این خوبی را یاد گرفت؟ چگونه این همه مدت دختر بودنِ خود را پنهان کرده و لو نرفت؟ چرا ایمورتان جو به دنبال این بچه گم شده نگشت؟ حال بخش عمدهای از ایرادات شخصیت فیوریوسا را آنا تیلور جوی به دوش میکشد. بازیگری که در مقایسه با شارلیز ترون خیلی بد است و اصلا چشمانِ او را در بازی ندارد. آنا تیلور جوی خیلی بیحس و اگزوتیک در صحنه حضور دارد و به هنگام داستان عاشقی نیز اصلا حسی ندارد.
در همینجا اعلام کنم که داستان عاشقی فیوریوسا عملا هیچ منطق و حسی ندارد! نه رابطهای میان فیوریوسا و تام برک شکل میگیرد و نه مرگ تام برک حسی را درگیر میکند! اصلا اینکه این دو چگونه و کی عاشق یکدیگر شدند، مشخص نیست. چشمان آنا تیلور جوی نیز در این صحنههای عاشقانه کاملا بیحس و تئاتری است. حتی در یکی از صحنهها که دست فیوریوسا قطع میشود، آنا تیلور جوی چنان بیحس است که انگار نه انگار دستش قطع شد! این موضوع در مقایسه با بازی بسیار خوبِ شارلیز ترون به راستی فاجعه است و به نظر من انتخاب آنا تیلور جوی در نقش فیوریوسا اشتباه بزرگی بود.
برسیم به پایانبندی این فیلم. پایانبندی Furiosa: A Mad Max Saga یک کپی سطحی از بتمن است. یعنی جایی که بتمن با جوکر درباره انسانیت، جامعه، خیر و شر حرف میزند. البته با این تفاوت که جوکرِ Furiosa: A Mad Max Saga خیلی بد است. دیالوگهای پایانی او بسیار سطحی، پیش و پا افتاده و حتی شعاری هستند. فیوریوسا نیز هیچ حسی را برنمیانگیزد. برخلاف ادعای فیلم، نه خبری از نفرت است و نه خبری از انتقام. همهچیز صرفا به یک کشتن ختم میشود. آن هم یک کشتن خیلی بی منطق! دمنتوس روی زمین دراز کشیده و از او درختی روییده که فیوریوسا همراه خود داشت! اینکه روییدن این درخت چقدر طول میکشد و اصلا چگونه چنین چیزی ممکن است، سوالی است که جرج میلر هم پاسخش را نمیداند. البته این صحنه بیشتر نمادین است تا واقعیت چرا که فیوریوسا درنهایت به دمنتوس شلیک کرد. اما به هر حال این پاسخ از سورئال بودن و گنگ بودنی پایانبندی کم نمیکند.
در پایان چنین میشود گفت که فیلم Furiosa: A Mad Max Saga اثری صرفا اکشن است که در همین اکشن خلاصه میشود. البته من فکر میکنم که این فیلم نسبت به سری قبل دچار ضعفهای زیادی بوده که چه در بحث فیلمنامه و چه در بحث بازیگری قابل مشاهده است. تیم بازیگری و بازیِ دوستان در Furiosa: A Mad Max Saga نسبت به نسخه ۲۰۱۵ خیلی بد و تیپیکال است. Furiosa: A Mad Max Saga از منطق کمتری برخوردار است و بسیاری از سوالات، بیپاسخ میمانند. این فیلم تمام اکشن است و به جز این اکشن چیزی ندارد. البته در بحث اکشن هم قطعا این فیلم از نسخه ۲۰۱۵ عقبتر است. شاید استفاده از همین المانهای تکراری بود که باعث شکست فیلم در گیشه شد. در کل Furiosa: A Mad Max Saga چیز خاصی نیست و اگر چیز خاصی دارد قطعا بهترش را در نسخه ۲۰۱۵ دیدهاید.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
درود آقای کریمی ممنون بابت نقدتون🙏🏻
خسته نباشید آقای کریمی🙏
چند روز پیش خواستم ببینمش ولی کامنتارو ک دیدم پشیمون شدم؛ الان این نقد دیگه مطمئنم کرد وقتمو الکی تلف نکنم براش.
اگه انتخابت بر اساس کامنت نقد یه منتقده پیشنهاد میکنم نبینش..😏
وقتی خیلی از کاربرا میگن خوب نبوده(کامنت های سایت دیجی موویز رو دارم میگم) منتقد هم زیاد راضی نیس پس باید چیکار کنم بنظر شما؟🤔
جناب𝔸𝕓𝕠𝕝𝕗𝕒𝕫𝕝 منظور ایشون کامل تر کنم
خودت بیاموز ، تا استاد شوید
پایینتر جواب دادم ب ایشون، حالا همونو برا شمام میفرستم:
عزیز چ ربطی داره ب خارج و داخل بودن از ایران؟ همون خارجیا هم خیلیاشون پول نمیدن.
بعدم من کاری ب این مسائل ندارم، بحث من اینه ک وقت آزادم اونقدر زیاد نیس و باید بدونم ارزش وقتمو داره یا ن. و اینکه من تقریبا دو ساله ک فیلمای خیلی کمی بودن ک جذبم کردن. مشکل از فیلما نیس، خودم یکم ک نگاه میکنم دیگه حوصله ادامه دادنشون ندارم(ولی سریال تا دلت بخواد میتونم ببینم هیچ مشکلی نیس و خیلیم لذت میبرم) مثلا اوپنهایمر رو ۲۰ دقیقشو ک دیدم حذفش کردم چون برام جذاب نبود. فقط انیمیشن ماریو بود ک تا آخرش منو نگه داشت و خیلی بهم حال داد.
داداش من همین امشب دیدمش عالی بود فیلم جذاب هیجانی با بازی فوقالعاده کریس همسورث و اون دختره که اسمشو نمیدونم ببین بعد بیا بگو کامنت من درست بود یا دیجی موییز
اینجوریه که تو کل فیلم احساساتت همش درگیره و متوجه تموم شدنش نمیشی
ما که تو ایرانیم بابت دیدن فیلم های خارجی که هزینه ای نمیکنیم که نگران پولمون باشیم که قبل رفتن سینما نظر منتقد ها یا کامنت ها بخونیم.برو ببینش خودت منتقد فیلم باش.
عزیز چ ربطی داره ب خارج و داخل بودن از ایران؟ همون خارجیا هم خیلیاشون پول نمیدن.
بعدم من کاری ب این مسائل ندارم، بحث من اینه ک وقت آزادم اونقدر زیاد نیس و باید بدونم ارزش وقتمو داره یا ن. و اینکه من تقریبا دو ساله ک فیلمای خیلی کمی بودن ک جذبم کردن. مشکل از فیلما نیس، خودم یکم ک نگاه میکنم دیگه حوصله ادامه دادنشون ندارم(ولی سریال تا دلت بخواد میتونم ببینم هیچ مشکلی نیس و خیلیم لذت میبرم) مثلا اوپنهایمر رو ۲۰ دقیقشو ک دیدم حذفش کردم چون برام جذاب نبود. فقط انیمیشن ماریو بود ک تا آخرش منو نگه داشت و خیلی بهم حال داد.
ببین همسر و بچه ها چی میگن 😅😅😅❤️
عزیز من ۲۰ سالمه همسر و بچه کجا بود😂😅
داداش ۲۰ سالگی وقتشه دیگ 😂😂😅❤️
داداش این مال زمان قدیم بود😂 الان خیلی از جوونا تا ۳۰ سالگی هم نمیتونن ازدواج کنن…..
من ان شالله هفته وقت دیدمش در اولین فرصت بهت میگم چجوریه که خودت تصمیم بگیری 👍👍👍
🙏🙏
والا دوس دارم ببینمش اما بحث اینه ک وقت آزادم کمه و خب باید بدونم ارزش وقتمو داره یا ن
درکت میکنم رفیق بهت اطلاع میدم
🟢 درود
دوست عزیز شما روی من دو بار ریپلای زدی در این مطلب، اما پیامتون ارسال نشده چرا ؟؟!!
چرا پاسخ ندادی؟!👆🏻👆🏻
نمیدونم رفیق باور کن
سخت در اشتباهی. این فیلم از خیلی از فیلمای این روزا بهتره قشنگ یه اکشن سرگرم کننده با بازی خوب بازیگراس
خسته نباشید بابت نقدتون.
چقد هایپ بودم برای این اثر جرج میلر عزیز و چقد تر زد با این فیلم افتضاح.
از همون ابتدا که دیدم زن های گروه تفنگ بدست گرفتن و دارن دنبال بیابونگردا میدون و اون صحنه تعقیب و گریز مسخره و ابکی، نسبت به فیلم دلسرد شدم ولی با این حال ادامه دادم.
چیزی نبود که منتظرش بودم.
اتفاقا تمام تعقیب گریزای فیلم خوب بود
فیلم به اسم مدمکس ساختن بعد اصلا مدمکس داخلش نیست
🟢 این مدمکس ۲۰۲۴ اصلا و ابدا در حد و اندازهی مدمکس ۲۰۱۵ نبود.
((( این کجا ، آن کجا )))
میشه گفت بجای پیشرفت، بیشتر پسرفت کردند !!!
کلی بخاطرش هیجان زده بودم، اما بعد از دیدنش، به خودم گفتم، جورج میلر در سال ۲۰۱۵ شاهکار خلق کرده بود، اما در ۲۰۲۴ اومده اینو ساخته تا بجای حال دادن به طرفدارهاش، حالشونو بگیره😑😑
بازیگری ها پوچ
جلوههای بیشتر مصنوعی
داستان آبکی
شور و هیجان بالانس نشده
تو همون cinema man تو دیجی موویزی؟ 😂 اونجا ام کامنتتو خوندم عین این بود
درسته در حد قبلی نیسن ولی به نظرم فیلم خوبیه و ارزش یکبار تماشا رو داره
تو و اسماعیل لنگه هم دیگه این 😂😂😂😂
از همون مد مکس ۱۹۷۹ مل گیبسون از این فیلما خوشم نیومد. یکم فقط مد مکس ۲۰۲۵ تام هاردی قشنگ بود. اونم صحنههای اکشنش فقط. وگرنه داستان که اصلا نداشت.
اما این دیگه ورای فاجعه بود. یعنی از جورج میلر بعید بود یه همچین فیلم فمنیستی بی سر و ته بسازه.
واقعا اگه جای این همون ادامه تام هاردی رو میساخت خیلی بهتر بود.
اصلا معلوم نبود هدف فیلم چیه. اصلا برای چه ساخته شده و میخاد به کجا برسه؟
اکشنش هم افتضاح بود. قسمت قبلی اکشنش کجا این کجا
خسته نباشید ولی…
اصلا نقدتون درست نبود. درسته به نسبت مدمکس ۲۰۱۵ فیلم جلوه های ویژه ضعیفتری داشت، ولی مابقی نقدتون بشدت سطحی و غلطه.
چه راجب اکشن که درمورد فیلمی که استرسش نسبت به فیلم قبلی، بیشتر روی درام و داستان بود، فیلم فوقالعاده عمل کرده بود.
چه بازیگری؛ بازی آنیا تیلور خیلی خوب و مناسب بود. این نگاه ، بیشتر از سر تعصبتون رو شارلیز ترونه؛ وگرنه آنیا بازیش اصلا کم نداشت. و اتفاقا احساس بازیش با توجه به احساسات کرکتر کاملا کافی و مناسب بود. در مورد کریس هم که مقایسه کردنش با جوکر درست نیست. درسته شباهت های دارن ولی دوتا شخصیت متفاوتند و اگر از این مقایسه خارج شید، میبینید که بازی قابل قبولی ارائه داده…
نکتهایم که درمورد منطق گفتید بیشتر شبیه به بعضی از نقد های استاد فراستیه. اونجا که درمورد Interstellar گفتن چون من نمیفهمم پس بده… چون شما منطقش رو درک نکردید دلیل بر بی منطقی فیلم نیست…
موفق باشید
نمیدونم چرا کلا گیمفا اصرار خاصی داره که فیلمای هالیوودی رو به بد ترین شکل ممکن تخریب کنه و خیلی وقتا هم واقعا توی نقدا بی انصافی می کنن
دقیقا
بهترین کامنت
بعضی فیلمارو منطق از درون نابود میکنه
و اصلا نباید توشون دنبال منطق بود
وقتی نسخه قبلی، سرشار از منطق و مفهوم بود…
از همین جهت توقع طرفدار میره بالا در نسخه جدید
مفهوم؟
کدام مفهوم
کلیشه یک گروه از زن ها که از دست مرد های شرور فرار میکنن…How ironic
حیف وقت و زمان که صرف دیدن همچین فیلم هایی بشه
بقول فراستی یکسری فیلم ها حتی با دیدن پوسترش هم میشه فهمید بدرد نمیخوره
آقای کریمی خدا خیر داده تو دیگه چرا؟
دیگه اینجا خوب نیومدی بابا بخود زدی چون ناامیدم کردی البته اگر اون سطح خوبی که فکر میکردم باشی ، که امیداورم هنوز باشی
دلت میادFuriosa: A Mad Max Saga تخریب کنی؟
من فقط قسمت هایی از سکانس های فیلم معنی کنم صحبت تمام کنیم.
آخر فیلم دیدیم:
کاراکتر بد فیلم یعنی دمانتوس از دل بدنش درختی پربار با میوه رشد میکنه طوری که خودش بزحمت میوه رو میبینه با تعجب خوشحالی در حسرت خوردن میوه میمونه
یعنی آدم بد ذات کسی که از ریشه بد باشه طوری که اصلاح بشو هم نباشد
فقط بدرد کودی برای رشد درخت میوه میخوره یعنی یک کالا مصرفی باشه برای دنیا مفید تره
به بیان دیگر آدم بد و شرور سودی که نداره هیچ حداقل فیزیک بدنش بدرد یکار خوب (مثلا رشد درخت مفید) میخوره . چون هیچ منفعت و خیری به دنیای اطرافش نمیرسونه
این فیلم با پیامی و دیدگاهی متفاوت به جنگ بین انسان ها پرداخت
طوری که کارگردان در فیلم این پیام را گفت : همیشه در بین رهبری انسان ها جنگ بوده و هر بار به یک دلیل (مثلا یکبار جنگ ادیان , یکبار جنگ رز . جنگ تریاک . جنگ آب . جنگ جهانی اول . دوم . سوم الان هم جنگ شرق و غرب)
اما اینکه ما (آدم خوب سرشت) چکار کنه و به چه سمتی حرکت کنه به اعمال خودت بستگی داره
دیدیم دمانتوس همیشه عروسک بچگی داشت در عین حال شرور بود
یعنی آدم بد شاید در ظاهر بزرگ شود و نشانه های بزرگسالان داشته باشه مانندریش ولی اصل فکر و شعور که رشد نکرده و مانند بچه ای ناقص مونده (بچه همان عروسک نماد عدم تکامل شخصیت)
دیدیم دمانتوس طوری بود
که حتی اطرافیانش هم بخود مجزوب نگه نمیداشت و به هیچکس حتی نوچه شخصی ای لطف و وفا نکرد
دیدیم که جامعه در ظلم را چقدر با جزییات بنمایش داد جوانی مثل فورسیا از هیچ تلاشی برای آزادی و انتقام فرو نمی گذارد
بعد پیرزنی که نجاتش داد حاضر بود در خفقان حتی با کرم هایکه از جسد فاسد مردگان تغزیه میکنند و خوراک خود را تامین کنند
یعنی یکنفر نماد آزاده بودن و دیگری نماد افرادی که به هر شکلی در برابر ظلم انعطاف پذیرند
دیدیم آدم بد مثل اولین افراد اول فیلم که اسبی نگون بخت را تکه تکه کردن و سپس دخترک را به قصد جایزه برای دمانتوس ربودند خواسته شان این بود دمانتوس با آنها فقط مثل یک کثافت برخورد نکند یعنی خواسته کسانی که به شر خدمتت میکنند همانقدر رذل درخور خودشان بود. ارتقا از کثافت به بالاتر
و خیلی پیام های پر معنای این فیلم شما ندیدیو درک نکردی بعد اینقدر بد به فیلم انتقاد میکنی هرچند چیزی از ارزش فیلم کم نشد .
بقول سختن جالبی در پست های قبلی از کارگردان بازی Helldivers 2 در دفاع از بازی Elden Ring: Shadow of the Erdtree گفت
((اثری که برای همه باشد، برای هیچکس نیست. همیشه باید جامعه مخاطب خاص باشد.))
حال اگر در گیشه کم فروخت دلیلی همانند نقد شما داشت نه اینکه فیلمی ضعیف دیدیم.
درود بر جرج میلر و درود بر MAD MAX
دقیقا و مشکل از اینجا شروع میشه که کسایی که از فیلم بد میگن فقط به دنبال اکشن تمام عیار بودن و اصل داستان و مفاهیم داستان اصلا متوحه نشدن و به این فکر نکردن که دنیا ماد مکس یک دنیا کامله و کارگردان در این نسخه میخواد دنیاشو به مخاطب نشون بده.و تمام این موارد که اشاره کردید اصلا درک نکردن
Thank You My Lord
با سلام و عرض ادب.
به نظر من فیلم خیلی نماد زده است.
در دام رویکردِ کاملا غیر هنری افتاده.
آیا سینما محل پرتاب چند نماد به داخل فیلمه؟ محل تراوش مفاهیمِ کوچکِ فیلمسازه؟ قراره ما به فکر فرو بریم؟ قراره ما درس اخلاقی یاد بگیریم؟ اینا هیچکدومش سینمایی نیست. سینما محل برانگیختنِ حسه. و این حس اول از دیدن برانگیخته میشه نه فکر کردن؛ چرا که سینما هنر ابژکیتوه.
با احترام
آقای کریمی
به اشکال زیادی میتونم پاسختون بدم
اما بنظرم بهترین راه دادن یک پیشنهاد که از شما دعوت کنم دیدگاهتون نه تغییر بلکه گسترش بدید
چون سینما فقط در معنی که گفتید نیست
دنیا جای یاد گرفتن است انتقال آموخته در هر شکلیست از یادگیری نظری تا عملی تا هنری …
آقای جرج میلر برید آثارش نگاه کنید کل فیلم هاش از ۱۰ بیشتر نیست و حتی سن ایشون از پدر من هم بیشتره
کارگردانی نیست صرفا بقصد تجارت تو عرصه سینما باشه
یادمون باشه بقول شاعر :
افتادگی آموز اگر طالب فیضی
هرگز نخورد آب ،زمینی که بلند است
دقیقا اگه هیو جکمن بجای کریس همسورث بازی میکرد خیلی بهتر بود چون هیو جکمن خشن بودن تو خونشه و راحت میتونه نقش منفی بازی کنه اما کریس همسورث باید نقشی مثه تام هاردی داشته باشه چون کریس همسورث نقش مثبت داره
کاش یکدفعه بفهمید دارید چه فیلمی رو نقد می کنید وانقدر با اون به قول خودتون منطقتون سطحی و غلط موضوعات رو بررسی نکنید.
اگر یک اثر نسبت به قبلش افت کرده دلیل بر افتضاح و بد بودنش نیست.
قابل توجه اونایی که ایراد بی مورد می گیرن این فیلم اصلا نباید با مد مکس مقایسه بشه چون اسپین آف اونه و هرگز به پای مد مکس نمی رسه و باید در حد خودش مقایسه شه. مثلا هوس او درگن اصلا در حد گات نیس ولی در حد خودش عالی عمل کرده و فیوریوسا ام عالی بود به خصوص داستان و اکشناش. آنیا و کریس هر دو عالی بازی کردن و تنها ایراد فیلم این بود که یه مقدار اتمسفرش مصنوعی بود وگرنه از خیلی از فیلمای این دوره زمونه بهتره
واقعا فیلم عالی بود . ارزش یک بار دیدن و دوبار دیدن رو داره . تو این دوران بعد از کرونا و بی فیلمی صحنه های اکشن و هیجان انگیزی داشت . از مد مکس قبلی بیشتر دوست داشتم . در مد مکس ۱ اون قسمتایی که از زنا شیر میکشیدن و میفروختن یا از خون آدما تغذیه میکردن رو دوست نداشتم و در مد مکس دو این موارد مشمئز کننده وجود نداشت . یک دنیای ویران شده و بدون آب رو به تصویر کشیده بود و به واقعیت نزدیک تر بود .
عزیز این اصن مد مکس ۲ نیس داستانش مال قبل مد مکسه اینم قشنگ بود ولی مد مکس ۱۰۰ برابر شاهکار تر
نقد جالبی بود بنظر من بدترین شخصیت انا تیلور جوی بود که اصلا نتونست نقش را در بیاره چون فیلم درباره شخصیت فیوریسا بود باید بهتر از این ظاهر میشود ولی کودکیش واقعا فوقالعاده بود بنظرم انا تیلورجوی به درد فیلم های سبک کلاسیک میخوره نه این دست از فیلم ها، شالیزترون در هر نقشی عالی بوده نمیشه انا را با شالیز مقایسه کرد
با احترام به سایت خوبتون ولی اصلا نقدتون خوب و منصفانه نبود.
این فیلم هم نمرات خوبی از منتقدین گرفته و هم واقعا قشنگ بود و داستانو خیلی شسته رفته به فیوری رود چسبوند.