مقایسه‌ی PS Plus و Game Pass؛ کدام بهتر است؟ - گیمفا
مقایسه‌ی PS Plus و Game Pass؛ کدام بهتر است؟ - گیمفا
مقایسه‌ی PS Plus و Game Pass؛ کدام بهتر است؟ - گیمفا
مقایسه‌ی PS Plus و Game Pass؛ کدام بهتر است؟ - گیمفا
مقایسه‌ی PS Plus و Game Pass؛ کدام بهتر است؟ - گیمفا
مقایسه‌ی PS Plus و Game Pass؛ کدام بهتر است؟ - گیمفا

مقایسه‌ی PS Plus و Game Pass؛ کدام بهتر است؟

آریا مقدم
۱۷:۴۵ ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
مقایسه‌ی PS Plus و Game Pass؛ کدام بهتر است؟ - گیمفا

در حال حاضر دو سرویس PS Plus و Game Pass، پرطرفدارترین سرویس‌های موجود در میان گیمرها هستند. اینجا، به مقایسه این دو سرویس در سال ۲۰۲۴ پرداخته‌ایم.

در سال‌های اخیر، یکی از موضوعاتی که کمپانی‌های بزرگ مایکروسافت و سونی روی آن تمرکز ویژه‌ای داشته‌اند، موضوع افزایش دسترسی گیمرها به بازی‌های جدید و قدیمی بوده است. مایکروسافت در پی عملکرد نه چندان جالب خود در نسل هشتم، در سال ۲۰۱۷ سرویس Game Pass را لانچ کرد که توانست بسیاری را به سمت خرید Xbox سوق دهد. سرویسی که هزینه‌های بازی کردن را به شدت کاهش می‌داد و باعث دسترسی بیشتر همگان به بازی‌های روز می‌شد.

در پی استقبال فوق‌العاده‌ی گیمرها از سرویس Game Pass، سونی نیز که تا قبل از آن روی سرویس‌ PS Now تمرکز کرده بود، رویه‌ی خود را تغییر داد تا از رقابت جا نماند. آن‌ها ابتدا از سرویس اسپارتاکوس سخن گفتند که ساز و کاری مشابه با Game Pass داشت، اما طی تصمیمات تکمیلی، این شرکت تصمیم گرفت سرویس‌های PS Plus و PS Now را با هم ترکیب کند و با یک پلن فروش کامل‌تر به میدان رقابت وارد شود.

اکنون چند سالی از معرفی و همه‌گیر شدن این دو سرویس می‌گذرد و اکثر گیمرها برای دسترسی به بازی‌های روز، تجربه‌ی آنلاین و استفاده از قابلیت‌های استریمینگ، به این سرویس‌ها روی آورده‌اند. در این مقاله نگاهی اجمالی به عملکرد این دو سرویس در سال ۲۰۲۴ انداخته‌ایم تا با مقایسه‌ی PS Plus و Game Pass، مزایا و کاستی‌های هر یک را روشن کنیم.

قیمت و سطح دسترسی

از آن‌جایی که از اصلی‌ترین اهداف هر دوی این سرویس‌ها کاهش هزینه‌های بازی کردن بوده، یکی از نکات مهمی که در مورد مقایسه‌ی آن‌ها مطرح می‌شود، بحث قیمت است.

مایکروسافت در ابتدا توانسته بود با پیشنهاد تنها یک دلار برای سه ماه، بسیاری از گیمرها را جذب کند. این بازه اکنون به یک دلار برای ۱۴ روز کاهش یافته و پس از آن، باید هر ماه ۹.۹۹ دلار بابت عضویت در Xbox Game Pass و یا PC Game Pass پرداخت کنید. روشن است که مورد اول برای کاربران کنسول ایکس باکس و مورد دوم برای کسانی که روی رایانه‌های شخصی خود بازی می‌کنند طراحی شده است. هم‌چنین اگر از Game Pass Ultimate استفاده کنید، این مقدار ۱۴.۹۹ دلار برای هر ماه خواهد بود. Game Pass Ultimate علاوه بر مزایای سرویس Game Pass، به کاربر اجازه می‌دهد تا به شکل هم‌زمان به کتابخانه‌ی PC Game Pass و Xbox Game Pass دسترسی داشته باشد. هم‌چنین با خرید این سرویس می‌توانید از سرویس‌های EA Play و Cloud Gaming نیز بهره ببرید.

در سوی دیگر، سونی نیز سه سطح دسترسی برای سرویس PS Plus در نظر گرفته است. سطح اول که Essential نام دارد، با هزینه‌ی ۹.۹۹ دلار در ماه به شما اجازه می‌دهد آنلاین بازی کنید، از تخفیف‌های ویژه‌ی PS Plus بهره ببرید و هر ماه سه بازی را به انتخاب خود سونی به شکل رایگان دانلود کنید. سطح دوم PS Plus Extra است که با قیمت ۱۴.۹۹ دلار به فروش می‌رسد و علاوه بر موارد قبلی، دسترسی کاربر به کتابخانه‌ی Game Catalog را میسر می‌سازد. (در مورد این کتابخانه در ادامه‌ی مطلب توضیح خواهیم داد). بالاترین سطح دسترسی نیز متعلق به PS Plus Premium است که علاوه بر تمام مزایای قبلی، به کاربر اجازه می‌دهد تا از کتابخانه‌ی Classic Games به شکل رایگان بازی دانلود کند و از سرویس‌های Cloud Streaming و Time Limited Trials نیز لذت ببرد. قیمت PS Plus Premium در حال حاضر ماهانه ۱۷.۹۹ دلار است.

توجه داشته باشید در صورت خریداری سابسکریپشن‌های سه ماهه، شش ماهه و یک ساله‌ی این سرویس‌ها، از تخفیف کلی نیز برخوردار خواهید شد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، Game Pass دو سطح دسترسی و PS Plus سه سطح دسترسی دارد که دو سطح اول قیمت برابری دارند، اما سرویس PS Plus Premium گران‌تر است. البته با سرعت نه چندان خوب اینترنت در کشورمان، استفاده از سرویس Cloud Streaming کمی مشکل‌زا خواهد بود، اما اگر علاقه دارید سری به بازی‌های قدیمی بزنید یا از جدیدترین دموهای بازی‌ها لذت ببرید، PS Premium می‌تواند انتخابی موجه باشد.

کتابخانه‌ها

مقایسه‌ی کتابخانه‌های این دو سرویس می‌تواند شما را چندین قدم به انتخاب نهایی‌تان نزدیک‌تر کند.

کتابخانه‌ی Game Pass شامل بیش از ۴۰۰ بازی در ژانرهای مختلف است که هر ماه چند عنوان این کتابخانه، به شکل چرخشی جای خود را به عناوین دیگر می‌دهند. توجه داشته باشید بسیاری از این بازی‌ها عناوین مستقل و برخی از آن‌ها عناوین AAA هستند. بنابراین شاید علاقه‌ای به بازی کردن تمام این عناوین نداشته باشید.

برگ برنده‌ی Game Pass، دسترسی روز عرضه به عناوین فرست پارتی (First Party) است. در گذشته شاهد بودیم این سرویس به مخاطبان اجازه داده بود تا بازی‌هایی مانند Halo، Forza و Gears of War را در همان روز اول به شکل رایگان دانلود کرده و بازی کنند. این یعنی چندین و چند دلار صرفه‌جویی در خرید بازی‌هایی که در حالت عادی باید ۶۰ دلار یا بیشتر برای آن‌ها بپردازید.

در مقابل سونی با کتابخانه‌ی Game Catalog کاری مشابه سرویس Game Pass انجام داده و تعدادی از بهترین بازی‌های انحصاری و غیرانحصاری را برای دانلود در این کتابخانه قرار داده است. همانند سرویس Game Pass، بسیاری از این بازی‌ها عناوینی هستند که شاید به مذاق شما سازگار نباشند، اما در کنار آن‌ها، انحصاری‌های فوق‌العاده‌ای مانند Ghost of Tsushima، Bloodborne و Spiderman Miles Morales نیز در این کتابخانه وجود دارند که بسیار وسوسه برانگیزند. شایان ذکر است که برخلاف مایکروسافت، سونی تا به حال هیچ کدام از بازی‌هایش را در روز اول عرضه در این کتابخانه قرار نداده است.

در عوض با خرید سرویس PS Plus Premium، کاربر به مجموعه‌ای از بازی‌های قدیمی از زمان پلی استیشن ۱ تا پلی استیشن ۳ دسترسی پیدا می‌کند که برای برخی از مخاطبان می‌تواند بسیار جذاب باشد و به آن‌ها اجازه دهد سری به بازی‌های قدیمی زده و در نوستالژی غرق شوند.

در این بخش نیز دو سرویس شباهت‌های زیادی به هم دارند و اینجا اصلی‌ترین سوال این است که آیا می‌خواهید به برخی از انحصاری‌های سونی و مجموعه‌ای از بازی‌های قدیمی دسترسی داشته باشید یا از جدیدترین بازی‌های فرست پارتی مایکروسافت به محض عرضه لذت ببرید.

Cloud Gaming

با وجود اینکه Cloud Gaming در کشور ما بخاطر هزینه‌های بالا و مشکلات اینترنت طرفداران زیادی ندارد، اما بد نیست برای مقایسه‌ای کامل‌تر به این موضوع هم اشاره کنیم.

برای استفاده از این سرویس در Game Pass شما باید Game Pass Ultimate را خریداری کرده باشید. این سطح دسترسی به شما اجازه می‌دهد تا بیش از ۱۰۰ بازی را به شکل آنلاین استریم کنید و از آن‌ها لذت ببرید. Cloud Gaming به شما اجازه می‌دهد تا بازی‌های موردعلاقه‌ی خود را حتی بر روی تبلت یا گوشی هوشمند خود نیز بازی کنید. تکنولوژی Cloud Save این امکان را فراهم می‌سازد تا بازی خود را ذخیره کرده و در دستگاهی دیگر آن را ادامه دهید.

استفاده از سرویس Cloud Streaming سونی نیز فقط با خرید سطح Premium امکان‌پذیر است. این سرویس نیز مجموعه‌ای از بازی‌های PS3، PS4 و PS5 را برای استریم کردن در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای انجام این بازی‌ها نیازی نیست که حتماً یکی از این کنسول‌ها را داشته باشید و می‌توانید روی PC نیز این عناوین را تجربه کنید.

در کل Game Pass با قیمت کمتر و در دستگاه‌های بیشتری امکان Cloud Gaming را به کاربر می‌دهد، اما اگر انحصاری‌های سونی برایتان جذاب‌ترند، می‌توانید با سه دلار بیشتر به این سرویس دسترسی داشته باشید.

سایر موارد

به جز مواردی که تا الان ذکر شد، بد نیست به قابلیت Backward Compatibility نیز اشاره‌ای داشته باشیم. Game Pass به کاربر اجازه می‌دهد تا روی کنسول نسل نهمی خود، به بازی‌های Xbox، Xbox 360 و Xbox One نیز دسترسی داشته باشد. این بازه در مورد PS Plus فقط به یک نسل قبل برمی‌گردد. هم‌چنین در سرویس Game Pass شاهد بهبود همه‌جانبه‌ی بازی‌های قدیمی هستیم که اکنون با کیفیتی بالاتر در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند. در عوض PS Plus نیز با دامن زدن به بازی‌های نوستالژیک سونی و بازگرداندن آن‌ها به نسل حاضر، کار انتخاب را سخت‌ کرده است.

استفاده از هر دو سرویس بسیار راحت است و حتی گیمرهای کم سن و سال‌تر هم می‌توانند به راحتی بازی‌های موردعلاقه‌ی خود را پیدا کرده و دانلود کنند. رابط کاربری Game Pass با اکوسیستم کلی اکس باکس عجین شده و محیطی یکپارچه را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. این موضوع در مورد PS Plus و سونی نیز کاملاً صادق است.

هر دو کمپانی دائماً تخفیف‌های جدیدی بر روی بازی‌ها اعمال می‌کنند که این تخفیف‌ها پس از خرید یکی از این دو سرویس، بیشتر هم می‌شوند و هزینه‌های بازی را به شدت پایین می‌آورند.

نتیجه‌گیری

قطعاً هنوز هم نمی‌توان یکی از این دو سرویس را پیروز قطعی این رقابت دانست. کمپانی‌های مایکروسافت و سونی دائماً در حال بهبود این سرویس‌ها هستند و کاستی‌هایی که چند سال پیش وجود داشت نیز در حال برطرف شدن هستند. در برخی موارد مانند قیمت، Game Pass سرویس‌های مشابه را با قیمت تمام‌شده‌ی کمتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد که امتیازی مثبت برای این سرویس به شمار می‌رود. هم‌چنین موضوع عرضه‌ی روز اول عناوین فرست پارتی هم موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

در عوض سونی نیز همواره عملکرد موفق‌تری در زمینه‌ی ساخت بازی‌های انحصاری داشته که اکنون بسیاری از این بازی‌ها به کتابخانه‌های PS Plus راه پیدا کرده‌اند. هم‌چنین کتابخانه‌ی بازی‌های کلاسیک می‌تواند برای عده‌ای جذاب‌تر از بازی‌های فرست پارتی مایکروسافت باشد.

در کل انتخاب برنده‌ی این رقابت، به سلیقه‌ی مخاطب و ترجیحات او باز می‌گردد. رقابت‌های این‌چنینی سر پایین آوردن قیمت و بالا بردن کیفیت، نهایتاً به نفع گیمرها تمام می‌شود و پای کنسول‌های بازی را به خانه‌ی افراد بیشتری باز می‌کند.

نظر شما چیست؟ کدام سرویس را بیشتر می‌پسندید؟ به نظرتان افزدون چه امکانات جدیدی می‌تواند این سرویس‌ها را ارتقاع دهد؟ منتظر نظرات شما هستیم!

𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥BarsamRealmatinesfAlireza(در انتظار gta6)Benyaminگمنام𝗔𝗿𝗶𝗮.xdHesamAIJoel MorganMohammadAMOGUSsnowgirllul-bookARTHUR MORGANیه گیمر سادهاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)人Acker益man人موز خندان(مامور ۴۷ مناطق موزی)Haj_HosseinCambyses The Thirdmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مقایسه‌ی PS Plus و Game Pass؛ کدام بهتر است؟ - گیمفا
مقایسه‌ی PS Plus و Game Pass؛ کدام بهتر است؟ - گیمفا
مقایسه‌ی PS Plus و Game Pass؛ کدام بهتر است؟ - گیمفا
مقایسه‌ی PS Plus و Game Pass؛ کدام بهتر است؟ - گیمفا
مقایسه‌ی PS Plus و Game Pass؛ کدام بهتر است؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مقایسه‌ی PS Plus و Game Pass؛ کدام بهتر است؟ - گیمفا