دل نوشته های یک گیمر خسته؛ چرا خلاقیت و عشق در بازیهای ویدیویی کمرنگ شده است؟
با سلام خدمت گیمفاییهای عزیز و گل، امیدوارم تنتون سلامت، لبتون خندون و جیبتون پر پول باشه. با قسمت جدید دل نوشتههای یک گیمر خسته در خدمت شما عزیزان هستیم.
اگر صنعت بازیهای ویدیویی رو توی نسل شیش و هفت به یاد داشته باشین، حتما به این موضوع فکر میکنین که چرا بازیها، اکثرا اون حس و حال سابق رو ندارن. ما سنمون بالا رفته؟ بازیا بی کیفیت شدن یا صدتا دلیل مختلف دیگه. امروز قصد ندارم به موارد حاشیهای و فرعی بپردازم و صرفا، میخوام وضعیت دو جبههی سازندهها و مخاطبا رو تشریح کنم که با هم به درک بهتری از شرایط فعلی برسیم.
سازندگانی که دیگر عشق ندارن
موقعی که ویدیوگیم اصلا و ابدا محبوبیت الان رو نداشت و بعضا از لحاظ تجاری هم شاید اونقدر ساخت و توسعهش منطقی نبود، چیزی که باعث شد این صنعت رشد کنه، به بلوغ برسه و موفق بشه، عشق و اشتیاق و اراده سازندهها بود. خیلی از فرنچایزایی که الان غولهای این صنعت هستن و هزاران ساعت زمانمون رو صرفشون کردیم، یه روزی فقط با اصرار و همت و تلاش یک نفر یا گروه خیلی کوچکی خلق شدن و کم کم، اسمی برای خودشون دست و پا کردن. حتی چراغ سبز گرفتن خیلی از بازیا توی دهه نود و اوایل دو هزار، فوقالعاده سخت گیرانه و بعضا بعید بود و اصرار و علاقه سازندهها و خالقای این آثار باعث شد این بازیا به حیات خودشون ادامه بدن.
سازندهها، بازیاشون رو دیوونهوار دوست داشتن و یجوری حکم بچشون رو داشت. قبل از این که بازی اونا یه اثر تجاری و مالی باشه، یه اثر سرگرمکننده بود که خودشون بارها و بارها تجربه میکردن و ازش لذت میبردن.
اما الان شرایط کاملا فرق میکنه. با بزرگ شدن صنعت گیم، عملا نود درصد بازیای امروزی کاملا به آثار تجاری و مالیای تبدیل شدن که روح و عشقی توشون دیده نمیشه. میدونین یکی از دلایلی که راکستدی یه زمان بتمن میساخت و این اواخر، فاجعهای به نام Suicide Squad رو ساخت چیه؟ چون اگه به سری بتمن نگاه کنیم، علاقه، هنرمندی، خلاقیت و ارزش قائل شدن توش موج میزنه. کاملا مشخصه که سازندهها، با علاقه و اشتیاق اون آثار رو توسعه میدادن. ولی اگه فقط دو ساعت Suicide Squad: Kill the Justice League رو بازی کنین، به راحتی متوجه میشین که این بازی، روح و عشقی در توسعهاش وجود نداشته و یه بازی بی هویته.
بحث لزوما بحث بودجه یا حمایت هم نیست چون مشخصه بازی بودجه خوبی داشته، ولی وقتی بحث علاقه، اهمیت دادن و ارزش قائل شدن مطرحه، خیلی از بازیای امروزی و حتی فرنچایزای بزرگ، تو این زمینه لنگ میزنن. وقتی روح و علاقه از یه سری بره، خیلی سخته بتونیم شاهد آثاری باشیم که به دل مخاطب بشینه. برای همینه که یک سری از آثار و بعد دو سه ساعت اصطلاحا Drop میکنیم و دیگه بازی نمیکنیم. چون هیچ گونه ارتباط احساسی با اون اثر برقرار نکردیم و هیچ گونه احساسی رو در ما برانگیخته نمیکنن.
به خیلی از بازیای ناموفق چند سال اخیر نگاه کنین این مسئله صدق میکنه. بازیای بزرگ و کوچکی که بعضا بودجه هنگفتی داشتن ولی دریغ از ذرهای روح و هویت. کاملا مشخصه خیلی از سازندهی این آثار، صرفا به چشم یک کار معمولی که در قبالش پول میگیرن به توسعه این عناوین نگاه میکنین و ذرهای عشق نسبت به اون اثر ندارن. وقتی که بازیایی مثل Forspoken رو تجربه میکردم (که از قضا نقدش رو به عهده داشتم)، مدام به این مسئله فکر میکردم که چجوری به این ایده و بازی چراغ سبز دادن و در وهلهی بعدی، اصلا خود سازندهها تونسته بودن این اثر رو تحمل کنن و آیا کوچکترین لذتی از توسعه یا تجربهی بازی خودشون بردن؟
شاید بشه وضعیت بسیاری از بازیهای امروزی رو همینجوری در نظر گرفت. آثاری که بی علاقه و شور و شوق ساخته میشن و بعضا ذرهای روح در اونا دیده نمیشه. یکی از مهمترین دلایلی که توی دههی اخیر، بازیای مستقل و ایندی در کنار آثار AA بیشتر به آدم میچسبه، همین مسئله است. وقتی یه تیم کوچیک چند نفره، چند سال با شور و شوق و اشتیاق یه بازی رو میسازن و کلی عشق و ارزش و احترام بهش تزریق میکنن، نتیجه میشه اثری که روح و هویت عمیقی داره و به شدت روی ما مخاطبا هم تاثیر میذاره.
ولی خب اکثریت بازیهای گرون قیمت و عظیم، مدتهاست کامل تجاری شدن. اپن ورلدهای بزرگ و خالی، بتل رویال های کپی شده، سولزلایکهایی که تلاش مذبوهانه میکنن تا به موفقیت آثار میازاکی برسن و خیلی موارد مشابه، تو این دسته قرار میگیرن. از اون طرف هم خیلی از استودیوهایی که با علاقه و خلاقیت به کار خودشون ادامه میدن، بعضا مورد بی مهری مخاطبا با ناشرا قرار میگیرن و تعطیل میشن. آخرین نموپش رو میشه تعطیلی استودیو TangoGameworks در نظر گرفت.
خلاقیت جایی نداره
از نسل پنجم تا هفتم، خیلی از سازندهها نسبت به تجربه و پیادهسازی ایدههای نو و خلاقانه، مشتاق بودن و از این موارد استقبال میکردن. از کنترل و جلو عقب کردن زمان گرفته تا وجود تصمیمات داستانی، مکانیزمهای واقع گرایانه تو بازیای مختلف و صدها المان و ویژگی جذاب و خلاقانهای که اون سالها به کرات توی دنیای بازیهای ویدیویی دیده میشد.
اما حقیقت اینه امروزه، تقریبا اکثریت قریب به اتفاق بازیا، کاملا شبیه هم هستن و سازندهها، به خاطر مواردی مثل ترس از شکست مالی و باقی موندن توی حاشیه امن، مکانیزمها رو کپی پیست میکنن و زحمت خلاقیت و جاهطلبی رو به خودشون نمیدن. میخواین بازیها رو براتون خلاصه کنم؟
به نقشهی بزرگ که عملا نصفش خالی و بلا استفادس، یکسری علامت سوال و یه نقشه پر از فعالیتای تکراری، یه مشت راهزن و سرباز و Outpost شبیه هم، یه درخت مهارت بی سر و ته که پره از مهارتهای به درد نخور، رنگ بندی سبز و آبی و بنفش و زرد آیتمها به سبک بازیای نقشآفرینی، سیستم لول بندی دشمنا و مناطق و معمولا یه داستان آبکی. این ساختار حداقل هشتاد درصد بازیای امروزیه. بزنم به تخته تموم بازیای خطی و نیمه خطی هم که یا جهان آزاد و Open World شدن یا دارن میشن.
این جاست که کسایی که بازیای قدیمیتر نسلای ۶ و ۷ و شاید قبلتر رو یادشونه، به شدت حرص میخورن و از وضع فعلی ناراحت میشن. درسته که هر نسل و دورهای، شاهد بازیای شکست خوردهی زیادی بودیم و لزوما بازیای ضعیف و کم کیفیت محدود به دههی اخیر نمیشن. اما اینقدر حواشی مختلف به صنعت گیم وارد شده که کم کم بحث اصلی یعنی ساخت یک بازی ویدیویی سرگرمکننده و در عین حال هنری، میره کنار و هزارتا حاشیه و نکتهی فرعی مثل برابری اقلیتها یا مفاهیم مدرن اجتماعی جای اونا رو میگیره.
خیلی ساله که شاهد بازی ساختار شکن یا انقلابی خاصی نبودیم و دریغ از بازیایی که المانهای جدید معرفی کنن، مخاطب رو به چالش بکشن و از حاشیه امنشون بیرون بیان. یه بخشی از عدم وجود خلاقیت و نوآوری و ذوق هنری تو بازیای امروز بر میگرده به تنبلی و ضعف سازندهها و این حقیقت که اونا ترجیح میدن از یکسری فرمول که که موفقیت حداقلی اونا اثبات شده استفاده کنن تا ایدههای جدیدی پیادهسازی کنن. و اما یه بخش دیگهای از عدم رغبت سازندهها به ساخت آثار متفاوت، خلاقانه و ساختارشکن به این مسئله بر میگرده که جامعهی مخاطبا، اکثر اوقات از این بازیا استقبال نمیکنن و این آثار فروش خوبی رو تجربه نمیکنن. یعنی از یک طرف گیمرا مدام غر میزنن که چرا بازیای متفاوت نمیسازین، ما از بتل رویال و بازیای آنلاین و تکراری خسته شدیم اما از طرف دیگه، وقتی شاهد بازیای متفاوت یا خلاقانه هستیم، همین گیمرا غیبشون میزنه و اون بازیا با کله سقوط میکنن و یک شکست مفتضحانه به بار میارن که در این مورد توی قسمت بعدی مقاله بیشتر صحبت میکنم.
اما به صورت خلاصه، موارد و چیزای زیادی دست به دست هم داده تا بازیا به شدت اون عنصر هنری و خلاقانهشون رو از دست بدن و دنیای گیم پر بشه از بازیای تکراری و کلونهای مختل بازیای موفق…
گیمرها، مقصر اصلی یا قربانی شرایط؟
توی جامعهی گیم، یک وضعیت جالبی وجود داره و اونم اینه که به شکل عجیبی، گیمرا و مخاطبا خودشون رو حق به جانب میدونن و اصلا به این فکر نمیکنن که خودشون هم میتونن مقصر وضع موجود، یعنی نایاب شدن خلاقیت تو بازیا، تنوع آثار و موارد دیگه باشن.
انگار نه انگار مهمترین عامل تغییر رویه سازندهها و ناشرا، تغییر سلیقه و خواست مخاطبان بوده. چرت بازیای بتل رویال زیاد شدن؟ چون مخاطبا به شدت وقت میگذاشتن و میلیاردها دلار هزینه میکردن. چرا پرداختای درون برنامهای، تقریبا توی تموم سبکا و ژانرا الان عادی شده، چون خیلی از مخاطبا، که اتفاقا همیشه اعتقاد دارن وضع دنیای گیم بد شده، حاضر بودن و هستن که قیمت یه بازی رو پرداخت کنن و بتل پس و آیتمهای تزیینی بخرن.
چرا یه سری ژانرا یا نابود شدن یا تا حد زیادی کم رنگ شدن و به حاشیه رفتن؟ چون مخاطبا استقبال نمیکردن ازشون. چرا سبک مخفی کاری به طور مستقل مرد و مجبور شد ترکیب بشه با بازیای ماجراجویی یا اکشن؟ چون مردم حاضر نبودن بابت Splinter Cell و Dishonored پول بدن. بعد جالب این جاست همین افراد، موقعی که یه استودیو تعطیل میشه یا یه فرنچایز میمیره، صداشون به آسمون میرسه که حیف! فلان فرنچایز رو نابود کردین! وقتی بازی خاصی مثل Alan Wake 2 بعد نه ماه، هنوز نمیتونه به یه دلار سود خالص برسه، چرا سازندهها و ناشرا باید از ساخت این جور آثاری حمایت کنن؟
میدونین چرا اکثر بازیا Open World شدن یا میشن یا بخس چند نفره بهشون اضافه میشه؟ چون بر خلاف نسل شیش و هفت، به ندرت گیمرا بابت یه بازی خطیده پانزده ساعته، چه شوتر چه ترسناک و چه داستانی پول میدن. چون میگن بازی کوتاهه، به هزینه نمیارزه و محتوا میخوایم. بعد وقتی که یه بازی خطی مثل The Evil Within 2 میاد از این روش جدید استفاده میکنه تا بیشتر باب میل مخاطبا بشه، اکثریت همین افراد میگن که نه! ما ساختار کلاسیک رو میخوایم! بازی از ریشهها دور شده و کلی حرف دیگه!
یادمه سر تعطیلی استودیو Visceral و فرنچایز Dead Space، خیلیا خشمگین بودن و EA رو لعنت میکردن. نکتهی جالبش میدونین کجاست؟ EA بالای ۱۶۰ میلیون دلار بودجه به نسخهی دو و سه اختصاص داد، اونم نه الان، بلکه بیش از یه دهه پیش که هزینههای ساخت خیلی کمتر بود. یعنی فرصت دوباره به سری داد و از لحاظ بودجه کم کاری نکرد، ولی خب باز هم مخاطبا استقبال نکردن و ماجرای همیشگی. نکتهی جالب؟ نسخهی بازسازی Dead Space، حتی یه میلیون نسخه رو هم به زحمت فروخت. حالا از شما میپرسم، تقصیر EA که تمایل داره بازیای سرویس محور بسازه؟ شرور این ماجرا واقع کیه؟
و خب الان هم یه وضعی پیش اومده که مخاطبا زه غیر یه سرب بازی خاص، همه بازیا رو میکوبن. یه بازی نشونههای Woke داره، یه بازی شخصیت اصلیش چاقه، یه بازی از ریشهها دور شده و کلی بهونه دیگه. بحث اینه شاید یسری جاها حق با مخاطبا باشه، ولی باید صبر کرد و فرصت داد و نمیشه و نباید از روی بیست ثانیه تریلر، فاتحه بازی رو خوند و بهش برچسب زباله بودن زد! بعضی از ما آیا درک میکنیم که خودمون داریم دنیای گیم رو نابود میکنیم؟
سخن پایانی:
تمام افراد درگیر تو این صنعت، از سازندهها و ناشرا گرفته تا مخاطبا و گیمرا، توی وضع فعلی شریک و مقصریم. این که بیایم صرفا توپ رو بندازیم زمین بغلی و تموم تقصیرارو بندازیم گردن بقیه، هم دور از انصاف و هم دور از حقیقت. اگه امید داریم که تو آینده، وضعیت بازیهای ویدیویی متحول بشه و بیشتر شاهد بازیای با کیفیت، ساختار شکن و خلاقانه باشیم، باید دست به دست هم بدیم. باید صبور باشیم، به ایدهها و بازیای جدید فرصت بدیم و با خشم و نفرت و هیجان، ایدهها و بازیها رو از دم تیغ انتقاد بی مورد، نگذرونیم.
پر بحثترینها
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- منبع داخلی: PS6 در سال ۲۰۲۷ عرضه خواهد شد + اطلاعات بیشتر
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
- تحلیلگر: ناشران امیدوارند تا GTA 6 با قیمت ۱۰۰ دلار عرضه شود
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
نظرات
راه حل مشکل:
بازی های نینتندو + ایندی
Thank me later
Alan wake 2 هم انقلاب گرافیکی بود ، هم انقلاب داستان سرایی بود , هم جاه طلبی به ابعاد کره زمین بود , اما چه میشه کرد مخاطب ها ، بیشتر علاقه دارن یه ماموریت کپی پیست شده رو ۲۳ بار تو بازی اساسین تو هر مپ بطور مجزا تکرار کنن ! واقعا وقتشه نسل انسان ریست فکتوری بشه
اتفاقا همین “انقلاب های گرافیکی”
و عدم توجه به گیم پلی بودن که این بلا رو سر کمپانیای AAA آوردن از نسل ۷
وقت توسعه دهنده صرف موشن کپچر میشه بجای طراحی گیم
کمپانی گیم میشه کمپانی انیمیشن سازی
راه خلاقیت تو گیمینگ از سمت آلن ویک نمیگذره حتی اگه قراره روایت محور هم باشه آثاری مثل disco Elysium با هزاران پایان بندی و درگیر کردن مستقیم گیمر در کوچکترین بخش های روایت، ارزش به مراتب بالاتری از یه گیمی که دوست داره فیلم سینمایی باشه دارن
راه خلاقیت تو گیمینگ راه و روش animal wel, neon white, outer wilds, Celeste و امثالهم هست
اگه قراره تغییری تو گیمینگ ایجاد بشه، مکانیک جدیدی معرفی بشه ، سبک جدید ایجاد بشه اینها هستن که ایجادش میکنن
نه انقلاب گرافیکی ها و انقلاب روایت ها
خوب خلاقیت رو قبول داریم ولی اینم در نظر بگیر گرافیک فناوری جدید سینمایی بودن خیلی بازی رو جذاب میکنه این بازیایی که شما اسم بردی بله قطعا خلاقانه هستن ولی اگر در همین سبک به همین شکل و مقیاس بازی ها ساخته بشن همه خوب بریم همون دوران کودکی ما میکرو سگا ها رو بیرون بکشیم چکاری هست اصلا سخت افزار جدید بیاد کلا ویدیو گیم مقیاسش انقدر کوچیک بشه برگرده به همون زمان فقط دیگه ایا جلو سینما حرفی دلریم برای زدن ؟یعنی شما افتخار نمیکنی وقتی اثاری مثل جی تی ای رددد الن ویک دو بالدرگیت سه گاد اف وار رگنوراک هورایزن گیرز اف وار جلو هالیوود قد علم میکنن و باعث میشن جدی گرفته بشه گیم و همون هنر پیشه ها بزرگ هالیوود ترغیب بشن یا کارگردانان بیان سمت اقتباس های سینمایی از گیم لست اف اس انچارتد گرند توریسمو کاری به کیفیت اقتباس سینمایی هاش ندارم ولی باعث افتخار جلو سینما نیستن؟اگه جاه طلبی دیروز گیم نبود امروز شک نکن به اینجا نمی رسید متاسفانه امروز درگیر یه سری افراط شده دیگه از اون تعادل خارج شده والا میشه بازی سینمایی و خلاقانه با بودجه معقول ساخت ولی اینکه خدایی همش بشه این اثاری که شما گفتی بعد یه مدت خدایی شوق داری بری کنسول یا پی سی رو روشن کنی اینارو پلی بدی اخه گیرایی تصویر هیجان چی میشه
شاید خیلی ها دوست داشته باشن بازیهای آنلاین و بتل رویال و اینجور چیزا رو ولی من خودم به شخصه عاشق بازیهای داستانیم نشون به اون نشون که الانم دارم ac ezio collection رو پلی می دم ولی خوب نمیشه کتمان کرد که اکثریت پلیر ها رفتن سراغ بازیهای آنلاین و مولتی پلیر
متاسفانه تنمون رنجور لبمون گریون و جیبمون کم پوله
اینو خوب اومدی🤣
خیلی منطقی ای
اسمت میکاساعه
پروفایلت ماریو
کاورت بلادبورن
به عنوان کسی که این راه رو امتحان کرده تایید میکنم حرفتو
1 هفتس سوییچم رسیده دستم تازه فهمیدم خلاقیت چیه
شدید ترین pc فن دنیا داره بهتون میگه یه کنسول دستی بخرید تا بیخ پر ایندیش کنید لذت دنیا رو ببرید
huntdown هم تونستید پلی بدید باحاله
🟢 خلاصه بگم: به دلیل سیاستهای کثیف و مدیریت ضعیف 😞😞
🟢 ناراحت کننده بودن داستان اینجاست که
EA و Ubisoft و activision
که عمری باهاشون خاطرات بسیار داریم،
حالا وارد دچار شکست و افول اوج خود شدن !!!
هرسه ما رو بزرگ کردن و حالا که بیشتر ازشون انتظار داریم، دیگه هیچ ذوق و شوقی برامون نذاشتن😞😞😞
مشخصه متن رو نخوندی!
🟢 به نظرت آیا زیر مقالهی دل نوشتهی گیمر خسته، دل نوشتهی خودم را نوشتم، باید حتما متن رو میخوندم؟!
🟢 اگر جایی دیدی بجا نظر ندادم، اونجا وارد بشو و اظهار نظر کن، ارادت
اگه قرار نیست مقاله رو بخونی حداقل زیرش دیگه کامنت نده تا هم خودت ضایع نشی هم به نویسنده توهین نکنی
🟢 من براساس تیتر، نظر خودم را بیان کردم، هرجا که لزوم بدونم میخونم و اگر خواستم نظر میدم…
هرکس آزاده نظر مربوط به همان مقاله را بده، اگر جایی مخالف این دیدی، خودت را پیش بنداز و گوش زد کن
چرا اینقدر دیس حالا
🟢 دوست من، درک و منطق یه عده را میشود با همین چیزها تشخیص داد !!!
انتظاری نیست، بگذار خوش بگذرانند …
سپاس از اشخاص فهمیدهای چون شما🙏🏻💚
داداش خودت به دل میگیری. والا اکثر کسانی که دیس دادن فقط با دل نوشتت موافق نبودن همین.
والا لایک کردن بیشتری
اگر لایک نمیکردن، قبول
🟢 البته این هم اضافه کنم، که عدهای حزب باد هستن !!!
یعنی هرجا همانطور که از قبل بوده، همونا بدون درنگ و تأمل پیش میگیرند و انجام میدهند …
خودمون خیلی وقته تو مملکتمون داریم
دقیقا.
گیمرا الان بزرگترین دلیل وضع فعلی گیمینگن
گیمرا ❌ بچه سال ها ، 🏳️⚧️ و 🏳️🌈✅
فقط هر قشری غیر از گیمرا همین.
دلایلی دارد داستان میشه براتون بنویسم:
با خسته نباشید ب نویسنده محترم و عزیز بابت این مقاله ی زیبا
ویدیو گیم هم داره راهی ک هالیود رفته رو میره نسخه ی جدید بعضی از ایپی ها فقدر لگوشون همونه و کمپانی هایی قرار داد میبنده ک ضرر ما گیمرا تمام میشه 😞
یادش بخیر قدیما
آی پی های معروف مثل اساسین و کالاف هر نسخشون پر از نوآوری بود داستان عالی گیم پلی عالی اصلا حال هوای اون زمان عالی بود
حتی آی پی های تازه و کمتر مطرح شده هم عالی بودن و هرکدوم برای مدت ها مارو سرگرم میکردن اما الان چی؟
سالی یدونه کالاف یا یدونه اساسین بدون هیچ نوآوری یا داستان جالبی
اساسینز یک ، دو ، برادرهود ، رولیشنز ، سه
اینا معرکه بودند.مو به تنت سیخ میکردند.الان جوری شده که آدم بی تفاوت از کنار اساسینز رد میشه(پیش خودت میگی شد بازی میکنم و نشد هم چیز خاصیو از دست ندادم)
هیچ وقت تریلر تاریخی اساسینز رولیشنز رو یادم نمیره😔
به نظرم بلک فلگ نقطه ی اوج سری اساسینز بود و بعد از اون هی دچار پس رفت شد
موافقم ولی واقعا اساسین تا یونیتی عالی بود ولی حیف باشه بعد از اون خیلی افت کرد
نمیشه گفت تا یونیتی عالی پیش رفت چون خیلی از مکانیزم ها کپی پیست از بازی های قبلی بودن ولی وقتی اومدن یهو المان های rpg رو خیلی پررنگ کردن عملا انگار شروع کردن به تولید یه سری بازی غیر از اساسینز
احسنت
تا یونیتی بنظرم عالی نه ولی خیلی خوب و باکیفیت بود
واقعا … 🥲👌🏻
اساسین و کالاف خودشون عامل نابودی گیم هستن
🤣🤣🤣🤣🤣
ممنون که اثبات کردی، گیمر حقیقی نیستی
گیمر فقط خودت
نه ببینید شما دارید اشتباه کلا تجزیه تحلیل میکنید ببیند کالاف دیوتی خوبه اکتیویژن خوبه خوب بوده و همیشه هست و خواهد بود چون اگر بد بود که این همه طرفدار و درآمد و مایکروسافت ایکس باکس خریداری ش نمیکردند نه ببینید کالاف خوبه اکتیویژن خوبه و نمیشه همانند نظر شما بخاطره یک کالاف دیوتی مدرن وارفار ۳ دیگه کلا بگیم که کالاف دیوتی بده دیگه فلان چنان اکتیویژن چنان فلان نه نباید به همین زودی امید رو از دست داد و سریع یک شرکت یا یک فرنچایز انحصاری بزرگ و بسیار پر طرفداری مانند کالاف دیوتی رو به همین زودی کوبید ببینید من قصد طرفداری ندارم قبول دارم مدرن وارفار ۳ دارای ۵ ساعت کمپین بخش داستانی بود درسته بد بود اصلا خوب نبود بیشتر شبیه به یک بال رویال بود درسته اما اکتیویژن خودشو از اون تریلری که از اون کالاف دیوتی بلک اپس ۶ داد بیرون مشخص شد که خودشو جمع کرد و تنها اکتیویژن ۴ سال فقط داشته است میکرده کالاف دیوتی بلک اپس ۶ رو و تازه خبر های خیلی زیاد و خوشحال کننده ای اومده حاکی از اینکه کالاف دیوتی ۲۰۲۶ بیشتر بر رویه شخصیت گوست تمرکز داره . قراره که کالاف دیوتی ۲۰۳۰ و کالاف دیوتی ۲۰۵۰ قراره یکی از بهترین و پیشرفته ترین سری از این فرنچایز کالاف دیوتی بشه ببین نباید امید خودش رو آدم از دست بده ما حق داریم فقط از بازی لذت ببریم اگر لذت نبردم دست به دست هم به اون استودیو سازنده انتقاد کنیم تا اشتباهاتشان رو متوجه شده و از عناوین خیلی بهترین برخوردار باشیم همین کالاف دیوتی مدرن وارفار ۲ نسخه جدیدش که تویه سال ۲۰۲۲ عرصه شد چش بود ؟؟ ۸ ساعت کمپین بخش داستانی داشت و اینقدر موفقیت آمیز و هیجان انگیز بود که به عقیده خیلی از افراد گفتند که اکتیویژن به خودش انگار اومد برو ببین ۸ ساعت کمپین بخش داستانی کالاف دیوتی مدرن وارفار ۲ ماله سال ۲۰۲۲ نسخه جدیدش عالی بود
کسی فقط به مدرن ۳ جدید کار نداره
اکتی از ۲۰۱۳ راهش رو با کالاف گم کرده
تک و توک این بین بودن کالافای خوب ولی مسیر همونه
👎🏻👎🏻 بنظر من اصلا این چنین نیست تنها کالاف دیوتی مدرن وارفار ۳ رو اینطوری خراب کردند وگرنه کالاف دیوتی مدرن وارفار ۲ که نسخه جدیدش رو اکتیویژن در سال ۲۰۲۲ عرضه کرد دارای ۸ ساعت کمپین بخش داستانی بود و اینو از خیلی ها از سایت زومجی ویجیاتو دیدم و شنیدم که گفتند که اکتیویژن دوباره به خودش اومد و یکی باز هیجان انگیز ترین نسخه های کالاف دیوتی رو از سری بسیار پر طرفدار مدرن وارفار داد بیرون همون مدرن وارفار ۲ ماله سال ۲۰۲۲
داداش ونگارد فاجعه بود
ونگارد فاجعه بود یعنی واقعا اولین کسی هستی که داری چنین حرفی میزند کی میگه کالاف دیوتی ونگارد فاجعه بود اتفاقا خیلی هم ازش من دیدم استقبال شد بهترین کمپین بخش داستانی رو داشت کالاف دیوتی ونگارد من بازیش کردم بنظر من بهترین و نوآورانه ترین بازی در رابطه با جنگ جهانی دوم بود که تا به حال نظر من ساخته شده بود میدونی چرا من میگم نوآورانه ترین چون من تا به حال تویه هیچ بازی جنگ جهانی دومی از جمله اون بتلفیلد ۱ که این همه گفتند عالیه عالیه من سلاح MP40 یا فکر کنم MP50 بود ولی بیشتر فکر کنم همون MP40 باشه من ندیدم که این سلاح رو داشته باشه که تازه بشه این همه آپگرید ش کرد و تا سطح ۲۰ تا ۲۵ ارتقا ش داد بتلفیلد ۱ کوتاه ترین بخش کمپین داستانی رو داشت اما ونگارد کمپین بخش داستانی عالی ای داشت و بسیار نوآورانه اتفاقا من از خیلی از رسانه های خارجی دیدم ازش استقبال کردند خودم بازیش کردم فوق العاده بود تمامیه مناطق بازی تمامیه سرباز ها و شخصیت های بازی دقیقا بر اساس خورده جنگ جهانی دوم ساخته شده بودن حتی مناطق بازی داستان بازی خود اکتیویژن گفت که ما برای ساخت کالاف دیوتی ونگارد تحقیقات زیادی در رابطه با همون جنگ جهانی دوم انجام دادیم شخصیت ها و بخش داستانی بازی عالی بود نمره و استقبال خوبی هم از شد و گرفت منم که بازیش کردم فوق العاده بود البته اختلاف نظر وجود داره ولی فکر کنم شما دارید کاملا بر یکسری پایه و اساس های اشتباه دارید میگید فاجعه بود ببخشیدا فاجعه به مدرن وارفار ۳ میگن فاجعه به تمام معنا نه ونگارد البته خوب اختلاف نظر هست
داداش شما چند ساله گیم میزنی؟
هدف از ساخت بتلفیلد برای آنلاینشه.
ونگارد نه تنها بازی بدی بود بلکه باعث نابودی وارزون هم شد. من نمیدونم شما ها از چی کالافای امروزی خوشتون میاد که انقد روشون تعصب دارید. یه سر به همون بلک اپس سه که همه میگن بده بزن،کمپینش به تمام کالافای امروزی می ارزه.
نویسنده درست میگه، مشکل از ما گیمراست که بازی های سطحی و تکراری مثل کالافای امروزی حمایت میکنیم اونوقت بازی های شاهکاری مثل Alan Wake حتی به سودم نمیرسن.
چون به کالاف دیوتی ایمان دارم و میدونم خودشو میکشه بالا و خودش میدونه که اگر بخواد اینطوری پیش بره خودش میدونه اکتیویژن که دیگه هیچ گونه فر.شی نخواهد داشت الان همین کالاف دیوتی بلک اپس ۶ تنها ۴ سال فقط روش اکتیویژن از همه لحاظ تستش کرده بود ببینید اختلاف نظر وجود داره و هر کسی یک نظری داره و تمامیه حرف های من کاملا بر اساس حقیقت هستند ببینید خیلی ها با ونگارد موافق هستند. چون بنظر من منی که بازیش کردم واقعا بسیار زیبا ساخته شده بود مخصوصا بخش کمپین بازی که به شدت شبیه جنگ جهانی دوم ساخته شده سلاح MP40 ای که داشت بتلفیلد ۱ با اون کمپین بخش داستانی کوتاهش اصلا نداشت که میشد تا سطح ۲۵ قشنگ ارتقا ش داد ببینید من قبول دارم شما دارید بخاطرن اختلاف نظر بحث میکنید پس بهتره که بحث ادامه پیدا نکنه چون فاجعه واقعی به مدرن وارفار ۳ میگن هر چند که مدرن وارفار ۲ ماله سال ۲۰۲۲ اصلا بد نبود به هیچ عنوان بد نبود دارای ۸ ساعت کمپین بخش داستانی بود خیلی هم نمره اتفاقا خوبی هم گرفت من اشتباهات اکتیویژن رو قبول دارو درست اما این دلیل بر این نمیشه که ونگارد بد بود نه اتفاقا خیلی شبیه به همون جنگ جهانی دوم بود کارکتر ها و شخصیت و داستان بازی ف.ق العاده بود نظر بقیه رو هم که من پرسیدم خیلی ها راضی بودن ولی خوب بازم میگم اختلاف نظر وجود داره همین گیمر هایی که شما میگید چرا بجای حمایت از. Alan wake ۲ نمیکنند همین گیمر ها اگر ببینند که اکتیویژن دیگه کالاف نمیده بیرون سریع میان به حمایت کردن از کالاف اول اینکه گیمر ها باید از تمامیه بازی ها به خوبی دست به دست هم داده و حمایت کنند بازی کنند لذت ببرند و اگر انتقادی دارند به اکتیویژن یا همون استودیو سازنده بکنند ما حق دارید فقط لذت ببریم بازی کنیم حمایت کنیم مثلا چرا نباید از پرنس آف پرژیا حمایت بشه دوم. اینکه دقیقا کجاش وارزون نابود شد تا اونجایی که من میدونم همین الان وارزون ۲ پلیر هایش خیلی زیاده خیلی زیاد بعدم دقیقا میشه شما بگید کجای کالاف سطحی بود یک مدرن وارفار ۳ اینطوری واکنش شمارو روز عرضه کالاف دیوتی بلک اپس ۶ میبینم الان اینارو میگن بقیه ولی روز عرضه قیافه ها تویه یک روز میلیون ها دلار فروش میکنه ۴ سال هم تست کرده بوده ش اکتیویژن بازی رو از اون تریلری که داد بیرون تویه شوکیس ایکس باکس مشخص بود بازی خیلی هیجان انگیز ساخته شده پس فقط یک مدرن وارفار ۳ اینطوری خراب شد حالا این خراب شد دلیل بر خراب بودن نسخه های قبلی که نیست الان اخبار خیلی هیجان انگیز از کالاف دیوتی ۲۰۲۶ وکالاف دیوتی ۲۰۳۰ و کالاف دیوتی ۲۰۵۰ به گوشم خورده خاکی از اینکه قراره این سه نسخه از کالاف یکی از هیجان انگیز ترین نسخه های این فرنچایز پر طرفدار بسه دقیقا مثل مدرن وارفار ۲ ماله سال ۲۰۲۲ که با اون ۸ ساعت کمپین بخش داستانی ولی چقدر هیجان انگیز بود اکتیویژن همیشه فروش داره و خواهد داشت و طرفدار های خودشو حفظ میکنه چون میدونه بخواد اینطوری پیش بره باز سرش میخوره به سنگ کالاف دیوتی بلک اپس cold war فوق العاده بود و اینکه شما میگید بقیه میگویند بده اینا یکسری تعداد کمی از کاربران هستند که عذر خواهی میکنم از سر بیکاری و بخاطره اینکه بحث های چندین ساعتها بوجود بیارم میان میگویند کالاف دیوتی black ops cold war بد بود نه اصلا هم بد نبود اتفاقا بسیار هیجان انگیز بود همین بلک اپس ۶ هم من مطمئنم عالی میشه اگر هدف از ساخت بتلیفیلد بخش انلاینش هست که خوب بهتره نسازه و امیدوارم که از کمبود بیش از حد و اندازه بخش آنلاین و چند نفره بتلیفیلد ۲۰۴۰ درس و عبرت گرفته باشه باز به مدرن وارفار ۳ که قبول دارم کمپین نداشت ولی تعداد پلیر های بخش چند. نفره و زامبی ش از بتلفیلد ۲۰۴۰ هم بیشتره
داداش شما یا تازه گیمر شدی و شاهکار های قبلی اکتیویژن رو ندیدی که بخوای به این وضع انتقاد کنی
یا فن شدید اکتیویژن هستی و نمیخوای ایرادشونو ببینی
در هر صورت نظرت واسم قابل احترامه ولی بنظرم از زاویه دیگه ای نگاه کن به وضع موجود
سلام دوست عزیز از اینکه نظر من رو خوندی و این چنین با احترام پاسخ دادی متشکرم دوست عزیز من خودم تمامیه اشتباهات اکتیویژن رو قبول دارم و اینکه اون تیکه از حرف شما که دارید میگید شما هنوز شاهکار های سری قبلی اکتیویژن رو ندیدید این چنین اشتباه قضاوت نکنید من تمامیه سری های قبلی . قبلی تر که شاهکار اکتیویژن بودند رو دیدم درسته که رتبه اول که بهترین بازی عمرم هست اول کالاف دیوتی هست سری کالاف دیوتی هست و رتبه دوم که جز بهترین بازی عمرم محسوب میشه بازی دث استرندینگ هست اما من خودم به شخص خودم اشاره کردم که خودم تمامیه اشتباهات اکتیویژن رو قبول دارم و به شخصه خودم میگم که اکتیویژن بدترین کار عمرش رو کرد که رفت زیر سلطه اون ایکس باکس مدرن وارفار ۳ رو قبول دارم بد بود اما کالاف دیوتی مدرن وارفار ۲ ماله سال ۲۰۲۲ اصلا بد نبود چون ۸ ساعت کمپین بخش داستانی بسیار هیجان انگیز داشت و من نقد و برسی ش که به صورت ویدیو از سایت هایی همچون زومجی و ویجیاتو که دیدم گفتند که اکتیویژن بسیار پر هیجان ساخته بود کالاف دیوتی مدرن وارفار ۲ سال ۲۰۲۲ و خیلی خیلی هزاران برابر بهتر از مدرن وارفار ۳ بود چرا من ایرادات اکتیویژن رو دیدم قبول دارم نباید میرفت زیر سلطه ایکس باکس این یک ایراد ش دو اینکه واقعا نباید مدرن وارفار ۳ رو میساخت وگرنه الان بلک اپس ۶ همین سایت خوب گیمفا گفت که در وضعیت توسعه خوبی قرار داره و ۴ سال هم تست شده بود توسط اکتیویژن و از تریلری هم که داد بیرون خیلی هارو هیجان زده کرد
کال آف خوب نیست بلکه گیمرها بد سلیقه شدن.
میخواستی بگی کالاف خوبه بلکه گیمر ها بد سلیقه شدن اینجوری گفتی 👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻
البته الن ویک ب سود دهی رسید
اگه منظورت یک هست ، که اتفاقا مایکرو به خاطر فروش کمش اجازه ساخت نسخه دوم رو نداد.نسخه دوم همه که…..
نسخه دوم ب سود دهیش رسیده
باش همایون
ما داریم دلی به قضیه نگاه میکنیم
میگیم سازنده باید فرانچایز محبوبی که فقط من تو دنیا دوستش دارم و بدون دنوو عرضه کنه تا کرکم شه و همون درصد محدود گیمو نخره
ولی ایا این توی بیزینس جا داره؟ قطعا خیر
قطعا هنوزم گیمای کوچیک مثل استامبل گایز هستن که با اینکه مولتین پر لوت نیستن
ولی ایا گیم اپیک که یه ابر کمپانیه مثل فال گایز اینطوریه؟
یادش بخیر یوبی قدیم
اساسین های قدیم
مثلا اساسین رولوشن چقدر خلاقانه بود
(بمبا سفارشی. هوک بلید. جنگ سر منطقه. دفاع از دژ)
مخصوصا سیستم بمب ها
من تازه فهمیدم اساسینز کرید یک نسخه هم تو روسیه داشته، 😐😐😅😅😅
اون ی سه گانست یکی هند یکی چین(شایدم ژاپن بود)یکی روسیه
ولی درکل بگم جالب نیست هرکدوم رو تست کردم قبلا
اون یه نسخه از یه سه گانه پلتفرمره که همچین چنگی هم به دل نمیزنه
تو دوران انقلاب صنعتیه
به نظر من بهترین مپ در بین تمام اساسینز ها ، مپ استانبول رولیشنز بود
بزار اینو نپذیرم چون لندن دوران انقلاب صنعتی رو باید وجب وجب زندگی کرد
سلیقه ایه.نظر من استانبوله و شما لندن
عجیبه. من همه اساسینارو پلی دادم ولی برام هیچی جای ایتالیا رو نمیگیره بعد ایتالیا هم لندن خیلی خوب بود.
قطعا ایتالیا هم خیلی عالی بوده و دوستش دارم.مخصوصا مپ زیبای ونیز در اساسینز ۲. اما من کلا معماری عثمانی و دوران عثمانی و بیش از همه استانبول رو خیلی دوست دارم
بهترین مپ ها رو رولیشنز و یونیتی و سندیکیت دارن
هر سه زیبا و پر جزئیات
خیلییی. فرض کن اون سازه ها زیر برف ملایم
کلا بخش هایی که استراتژی داشت توش خیلی خوب بود
هیچکدوم از بازی هایی که اخیرا پلی میدم حتی نسل هشتی هم نیستن.
گیمینگ افت کرده، افت شدیدی هم کرده ولی نه از نظر درآمدزایی بلکه از نظر خلاقیت و کیفیت بازی ها
حتی مسئله فقط به این محدود نیست که بازی ها نوآوری خاصی ندارن. نکته جالب این جاست که در واقع بازی هایی که برای اولین بار ایده نوآورانه رو انجام دادن و به نوعی نوآوری که داشتن تبدیل شد به ویژگی از بازی ها که بار ها تکرار شده در واقع بیشترشون بهتر از بازی های امروزی اون ویژگی یا مکانیک رو اجرا کردن نه فقط بهتر بلکه بسیار بسیار بهتر طوری که بازی های امروزی که از فرمول موفقی که بازی های قدیمی ساختن استفاده میکنن حتی نزدیک به سطح کیفی شاهکار های قدیمی هم نمیشن.
Stray -atomic heart -death stranding
بازی کردی ؟؟