بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما | بخش سوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما | بخش سوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما | بخش سوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما | بخش سوم - گیمفا

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما | بخش سوم

علی محمدپناه
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما | بخش سوم - گیمفا

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما توانستند داستان‌های جذاب و مهیجی را برای مخاطبان به نمایش در بیاورند که تا به امروز ماندگار شدند.

در ادامه مطالب قبلی، در این مطلب تازه قرار است به معرفی تعدادی دیگر از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما از رتبه ۲۰ تا رتبه نخست بپردازیم. این آثار توانستند با داستان‌های خودشان و همچنین رویکردی که در پیش گرفتند، در تاریخ سینما ماندگار شوند و توجه مخاطبان بسیار زیادی را به خودشان جلب کنند.

۲۰. فیلم Star Trek II: The Wrath of Khan – محصول سال ۱۹۸۲

فیلم star trek ii the wrath of khan
فیلم Star Trek II: The Wrath of Khan
  • کارگردان: نیکلاس میر
  • بازیگران: ویلیام شتنتر – لئونارد نیموی – جورج تاکی

«پیشتازان فضا» سریالی بسیار موفق بود که در اواخر دهه شصت میلادی پخش شد و پس از آن نیز چندین اثر سینمایی در این مجموعه ساخت شدند که ماجراجویی‌های گروه اصلی را ادامه دادند و سپس سریال‌ها و فیلم‌های مختلف دیگری که در همان جهان جریان داشتند نیز ساخته شدند. یکی از اولین آثار نیز فیلم Star Trek: The Motion Picture محصول سال ۱۹۷۹ میلادی بود که در سال ۱۹۸۲ میلادی نیز دنباله‌ای اکشن و مهیج‌تری برای آن به نام فیلم «پیشتازان فضا ۲: خشم خان» اکران شد. همین نیز سبب شده تا برخی ادعا کنند که این اثر سینمایی یکی از بهترین دنباله‌ها در تاریخ سینما است.

این اثر سینمایی بار دیگر شخصیت خان را باز می‌گرداند، کسی که در سریال اصلی حضور داشته و در این اثر سینمایی نیز تهدیدی بزرگ برای خدمه USS Enterprise است. حتی لازم نیست که برای لذت بردن از این فیلم کلاسیک، طرفدار سرسخت مجموعه «استار ترک» باشید اگرچه اگر از طرفداران آن باشید، از سکانس‌های اکشن و لحظات احساسی آن بیشتر لذت خواهید برد.

۱۹. انیمیشن WALL-E – محصول سال ۲۰۰۸

انیمیشن وال‌ای wall e
انیمیشن WALL-E
  • کارگردان: اندرو استنتون
  • صداپیشه‌ها: جف کارلین – فرد ویلارد – بن برت

ژانر علمی تخیلی قبل از انیمیشن «وال ای» توسط استودیو پیکسار به درستی مورد کاوش و بررسی قرار نگرفته بود و جالب است بدانید که کمپانی دیزنی نیز قبل از این اثر آن طور که باید به این ژانر توجه نکرده است و دیزنی بیشتر توجه خودش را روی ژانر فانتزی معطوف کرده است. انیمیشن «وال ای» به تغییر همه چیز کمک کرد و نشان داد که داستان‌های علمی تخیلی نیز باید بیشتر در انیمیشن‌های با بودجه بالا به نمایش گذاشته شوند. در سال‌های پس از آن نیز آثار بیشتری در این ژانر به صورت انیمیشنی ساخته شدند.

انیمیشن «وال ای» آینده‌ای را نشان می‌دهد که به طور قابل توجهی توسط مصرف‌گرایی خارج از کنترل آسیب دیده است و زمین نیز به‌خاطر اینکه قابل سکونت نیست، خالی از سکنه شده است. با این حال، در روی زمین رباتی وجود دارد که مسئولیت تمیز کردن زباله‌ها را برعهده دارد و احتمالاً کلید بازگرداندن زمین به شکوه سابقش را در دست دارد. این اثر سینمایی سرگرم‌کننده، جذاب و صمیمانه است و به بررسی مفاهیم و موضوعات علمی تخیلی به روشی خانوادگی و دوستانه می‌پردازد.

۱۸. فیلم Everything Everywhere All at Once – محصول سال ۲۰۲۲

فیلم همه چیز همه جا به یکباره everything everywhere all at once
فیلم Everything Everywhere All at Once
  • کارگردان: دنیل کوان – دنیل شینرت
  • بازیگران: میشل یئو – جیمی لی کرتیس – که هوی کوآن

فیلم «همه چیز همه جا به یک باره» با به دست آوردن جایزه اسکار بهترین فیلم در اسکار توانست تاریخ سازی کند چراکه اولین فیلم علمی تخیلی است که چنین جایزه‌ای را در اسکار به دست آورده است. این اثر سینمایی فیلمی مهیج و جاه‌طلبانه است و با توجه به‌عنوان آن نیز می‌توان تجربه همه‌جانبه‌ای داشت. این اثر شاید صرفاً علمی تخیلی نباشد اما یکی از ژانرها در کنار دیگر ژانرها همچون ماجراجویی، اکشن، کمدی و درام است.

فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» ایده مولتی‌ورس را بهتر از هر فیلم یا سریال علمی تخیلی دیگری مورد بررسی قرار داده است و طرح داستانی آن نیز زنی را دنبال می‌کند که خودش و نسخه‌های دیگرش احتمالاً تنها کسانی هستند که می‌توانند جلوی کسی را بگیرند که به دنبال پایان دادن به تمام جهان‌ها در مولتی‌ورس است. این اثر از سرعت خوبی برخوردار است، سرگرم‌کننده و تازه است و توانسته بهترین فیلم علمی تخیلی دهه ۲۰۲۰ میلادی تا به الان باشد.

۱۷. فیلم A Clockwork Orange – محصول سال ۱۹۷۱

آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم از a clockwork orange تا the west wing
فیلم A Clockwork Orange
  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران: مالکولم مک‌دول – پاتریک مگی – مایکل بیتس

با وجود اینکه فیلم «پرتقال کوکی» به ژانر ترسناک تعلق ندارد اما فیلمی ناراحت‌کننده و هولناک است و یکی از تاریک‌ترین و آزاردهنده‌ترین فیلم‌های علمی تخیلی در تاریخ سینما به شمار می‌رود. این اثر سینمایی آینده‌ای دیستوپیایی را به تصویر می‌کشد که در آن، جرم و جنایت بیداد می‌کند و کسانی که انتظار می‌رود با جنایت مقابله کنند نیز برای انجام این کار متوسل به اقداماتی بسیار خشونت‌بار و هولناک می‌شوند.

این اثر سینمایی پرسش‌های مهمی درباره اراده آزاد مطرح می‌کند و اینکه آیا گرفتن آن از کسی می‌تواند عملی خشونت‌آمیز تلقی شود، حتی اگر هدف از این کار جلوگیری از خشونت باشد. این فیلمی است که هیچ جنبه‎‌ای ندارد که بتوان آن را خوب دانست و همین نیز آن را به یک تجربه تماشای غم‌انگیز اما قابل تأمل تبدیل می‌کند و یکی از آثاری است که ژانر علمی تخیلی و جنایی را ترکیب کرده و نتیجه آن نیز اثری هیجان‌انگیز و به‌یادماندنی شده است. علاوه بر این، فیلم «پرتقال کوکی» به طور شگفت‌انگیزی از نظر مالی موفق بود، علی‌رغم اینکه تماشای آن دشوار است و وقتی امروزه نیز آن را تماشا کنید، همانند یک داستان علمی تخیلی پیشگامانه به نظر می‌رسد.

۱۶. فیلم Back to the Future – محصول سال ۱۹۸۵

آخر هفته چه فیلم و سریالی ببینیم از back to the future تا the silent sea
فیلم Back to the Future
  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • بازیگران: مایکل جی فاکس – کریستوفر لوید – لیا تامپسون

تعداد کمی از فیلم‌های علمی تخیلی همانند اولین فیلم «بازگشت به آینده» محبوب، سرگرم‌کننده و دوست‌داشتنی هستند. دنباله‌ها نیز به نوبه خودشان خوب هستند اما نسخه اصلی به مراتب بهترین است و توانسته جایگاهی برجسته به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما درباره سفر در زمان به دست بیاورد و شکی در آن نیست که فیلم «بازگشت به آینده» یکی از بهترین فیلم‌هایی است که رابرت زمکیس در کارنامه هنری خودش کارگردانی کرده است.

داستان این اثر سینمایی نوجوانی را دنبال می‌کند که به طور تصادفی به ۳۰ سال قبل سفر می‌کند و در آنجا، او در وقایع گذشته به گونه‌ای تداخل ایجاد می‌کند که باعث می‌شود والدینش دیگر عاشق یکدیگر نشوند. این می‌تواند منجر به عدم وجود او در آینده شود، بنابراین، او باید آن‌‎ها را عاشق یکدیگر کند و سپس به زمان خودش بازگردد. این اثر به طرز شگفت‌انگیزی در طول این سال‌ها جذاب باقی مانده و اثری کلاسیک و دلنشین از دهه هشتاد میلادی است که افراد بسیار زیادی آن را دوست دارند.

۱۵. فیلم Children of Men – محصول سال ۲۰۰۶

فیلم فرزندان انسان children of men
فیلم Children of Men
  • کارگردان: آلفونسو کوآرون
  • بازیگران: خوآن گابریل یاکوزی – کلایو اوون – جولین مور

از میان تمام آینده‌هایی که در ژانر علمی تخیلی در طول تاریخ این ژانر در دنیای سینما به نمایش گذاشته شده، تعداد کمی به اندازه آینده بشر در فیلم «فرزندان انسان» پر از کابوس است. اتفاقات این اثر سینمایی در اواخر دهه ۲۰۲۰ میلادی جریان دارد که ناباروری جهانی آن‌قدر مشکل بزرگی است که طی ۱۸ سال گذشته هیچ فرزند جدیدی به دنیا نیامده است اما این وضعیت زمانی تغییر می‌کند که زن جوان و مجردی که پناهنده‌ای در انگلیس است، متوجه می‌شود که باردار است.

گروه‌های مختلفی از مردم به دلایل مختلفی می‌خواهند که به این زن دسترسی داشته باشند و همین نیز باعث می‌شود تا شخصیت اصلی تلاش کند تا این زن را به مکانی امن ببرد. فیلم «فرزندان انسان» فیلمی با ظاهری شگفت‌انگیز است، بازیگران بسیار تأثیرگذاری از جمله مایکل کین، کلایو اوون و جولین مور دارد و همچنین مملو از برداشت‌های طولانی بلندپروازانه، اکشن‌های پر تنش و همچنین داستانی احساسی است که به راحتی بیننده جذب آن می‌شود.

۱۴. فیلم The Thing – محصول سال ۱۹۸۲

the thing
فیلم The Thing
  • کارگردان: جان کارپنتر
  • بازیگران: کرت راسل – کیث دیوید – تی کی کارتر

فیلم «موجود» به هنگام اکرانش روی پرده سینماها به حدی به‌عنوان یک فیلم ترسناک و علمی تخیلی مؤثر بود که باعث شد تا مردم از تماشای آن اجتناب کنند. این اثر ممکن است برای آن زمان و منتقدان و بینندگان آن دوران بسیار خونین و منزجرکننده باشد اما از آن زمان توانسته به اثری کلاسیک در ژانرهای ترسناک و علمی تخیلی تبدیل شود و احتمالاً یکی از بهترین فیلم‌های دهه هشتاد میلادی است.

این اثر سینمایی داستان تیمی از محققان را در قطب جنوب دنبال می‌کند که توسط موجودی بیگانه مورد هدف قرار می‌گیرد، موجودی که می‌تواند با لمس موجود زنده دیگری به طور کامل به شکل آن تغییر پیدا کند. این امر موج شدیدی از پارانویا را شروع می‌کند چراکه هیچ کس در این پایگاه ایزوله نمی‌تواند به شخص دیگری اعتماد کند. فیلم «موجود» به خوبی توانست فرض داستانی ساده‌اش را بررسی کند و تا به امروز و با گذشت بیش از ۴۰ سال از اکرانش نیز همین گونه است و به راحتی توانسته خودش را در بین ترسناک‌ترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما جای بدهد.

۱۳. فیلم Godzilla – محصول سال ۱۹۵۴

فیلم godzilla محصول سال ۱۹۵۴
فیلم Godzilla
  • کارگردان: ایشیرو هوندا
  • بازیگران: تاکاشی شیمورا – آکیهیکو هیراتا

از سال ۱۹۵۴ میلادی تعداد زیادی فیلم‌های گودزیلا به روی پرده سینماها آمدند، اگرچه فیلم اصلی اثری کاملاً ساده و جدی است. این اثر سینمایی به جای یک فیلم ترسناک و علمی تخیلی بیشتر یک فیلم علمی تخیلی و اکشن سرگرم‌کننده است و دنباله‌های آن نیز همین گونه هستند. از میان دنباله‌های آن نیز برخی از آن‌ها شاید سرگرم‌کننده‎‌تر از این نسخه اصلی از سال ۱۹۵۴ میلادی باشند اما این اثر سینمایی به‌خاطر شروع این فرنچایز بزرگ شایسته احترام است، فیلمی که با گذشت این همه سال توانسته همچنان فیلمی واقعاً تاریک و دلهره‌آور باقی بماند.

در این اثر سینمایی، گودزیلا به‌خاطر سلاح‌های هسته‌ای و آسیب‌های عظیمی که آن‌ها می‌توانند وارد کنند، برجسته است. این اثر شروعی تاریک و غم‌انگیز برای این مجموعه است که معمولاً بسیار سرگرم‌کننده است. این اثر سینمایی به عنوان اولین فیلم گودزیلا و به دلیل کاوش موضوعی جدی، اثر کلاسیک عالی و خارق‌العاده‌ای باقی مانده است.

۱۲. فیلم RoboCop – محصول سال ۱۹۸۷

فیلم robocop
فیلم RoboCop
  • کارگردان: پل ورهوفن
  • بازیگران: پیتر ولر – نانسی آلن – رانی کاکس

فیلم «پلیس آهنی» اثری جنایی، اکشن و علمی تخیلی است که به طرز شگفت‌انگیزی طنز تیره و بسیار سرگرم‌کننده دارد و توانسته هم به‌عنوان یک اثر سرگرم‌کننده ساده و هم به‌عنوان کیفرخواستی از تاکتیک‌های تهاجمی و خشونت‌آمیز پلیس خوب عمل کند و همچنین نسبت به مصرف‌گرایی و سطحی بودن فرهنگ و سرگرمی نیز طنزی ارائه بدهد. این اثر سینمایی داستان افسری را دنبال می‌کند که پس از درگیری وحشتناکی با یک باند تبهکار، دوباره به‌عنوان یک سایبورگ متولد می‌شود و حالا او با بدن جدیدش به‌عنوان پلیس آهنی در خیابان‌ها قدم می‌زند.

این اثر همانند محصولی از دهه هشتاد میلادی احساس می‌‌شود اما در عین حال، به طور مؤثری نیز توانسته نگرش‌هایی که در آن دهه بیشتر مورد توجه قرار داشتند را مورد انتقاد و هجو قرار بدهد. دنباله‌ها و بازسازی این اثر سینمایی در مقایسه با آن چندان برجسته نبودند اما نسخه اصلی توانسته درخشان باقی بماند و همین نیز نقطه عطف و بزرگی در کارنامه هنری کارگردان آن یعنی پل ورهوفن است.

‍۱۱. فیلم E.T. the Extra-Terrestrial – محصول سال ۱۹۸۲

فیلم ای تی موجود فرازمینی et the extra terrestrial
فیلم E.T. the Extra-Terrestrial
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: هنری توماس – دی والاس – رابرت مک‌ناگتون

فیلم «ای تی موجود فرازمینی» اولین یا آخرین فیلم علمی تخیلی استیون اسپیلبرگ نبود اما قطعاً یکی از بهترین‌های آثار او است. این فیلم داستان بیگانه‌ای را دنبال می‌کند که روی سیاره زمین سرگردان است و با پسر جوانی دوست می‌شود و حالا این دو با هم کار می‌کنند تا این بیگانه بتواند بار دیگر والدینش را ببیند.

این اثر سینمایی یکی از آن دسته فیلم‌های علمی تخیلی است که بسیار ساده و در عین حال رضایت‌بخش است و جنبه احساسی و عاطفی استیون اسپیلبرگ را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد. طراحی ای تی نیز ممکن است برای برخی از افراد جالب نباشد اما باید گفت که این اثر سینمایی بسیار جذاب، سرگرم‌کننده و همچنین تکان‌دهنده است. اینکه چیزی را عالی خطاب کرد، ادعایی جسورانه به نظر می‌رسد اما باید گفت که فیلم «ای تی موجود فرازمینی» اثری کامل است.

۱۰. فیلم Brazil – محصول سال ۱۹۸۵

فیلم brazil
فیلم Brazil
  • کارگردان: تری گیلیام
  • بازیگران: رابرت دنیرو – جاناتان پیرس – ایان هولم

فیلم «برزیل» داستان یکی از بدشانس‌ترین شخصیت‌های سینما را دنبال می‌کند و فیلمی علمی تخیلی دیستوپیایی و کمدی تلخ سوررئال درباره بوروکراتی به نام سام لوری است. او وارد توطئه عجیب و غریب و مجموعه‌ای از اتفاقات می‌شود که هرگز نمی‌تواند به طور کامل آن‌ها را درک کند و بینندگان نیز در مدت زمان ۱۴۳ دقیقه این اثر سینمایی ممکن است به اندازه شخصیت اصلی گیج و سردرگم باشند.

با این حال، با توجه به پذیرش پوچ بودن توسط فیلم، این کار عمدی به نظر می‌رسد و کسانی که مایل به گذراندن چیزهای آزاردهنده و گاهی اوقات ناخوشایند هستند، در انتها نتیجه جالبی پیدا خواهند کرد. فیلم «برزیل» سفری منحصربه‌فرد است که به یک اندازه استرس‌زا و خنده‌دار است و در حالی که تری گیلیام در طول دوران کارگردانی‌اش فیلم‌های جذابی از خودش به جای گذاشته اما باید گفت که فیلم «برزیل» جذاب‌ترین فیلم وی است.

۹. فیلم Jurassic Park – محصول سال ۱۹۹۳

فیلم پارک ژوراسیک jurassic park
فیلم Jurassic Park
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: سم نیل – لورا درن – جف گلدبلوم

فیلم‌های بلاک‌باستری بهتری از فیلم «پارک ژوراسیک» وجود ندارد. اگرچه برخی از دنباله‌های آن سرگرم‌کننده هستند اما هیچ کدام به حد و اندازه فیلم اصلی نیستند و حتی با وجود گذشت ۳۰ سال از زمان اکرانش، این اثر سینمایی همچنان بهترین فیلم در زیر ژانر دایناسوری در ژانر علمی تخیلی به شمار می‌رود.

همانند فیلم ای تی ساخته استیون اسپیلبرگ از ۱۰ سال قبل از این فیلم، بزرگترین نقطه قوت فیلم «پارک ژوراسیک» سادگی آن است. اتفاقات فیلم در جزیره‌ای رخ می‌دهد که دایناسورها در آن زنده شده‌اند. با این حال، اشتباهی رخ می‌دهد و حالا کاراکترها باید برای نجات جان خودشان تلاش کنند. صراحت و خلوص این اثر سینمایی آن را بسیار عالی کرده و این واقعیت که بیشتر جلوه‌های آن هنوز هم بسیار خوب به نظر می‌رسند، به این موضوع کمک کرده و باعث شده تا فیلم «پارک ژوراسیک» اثری مهیج، تخیلی و جذاب تلقی شود.

۸. فیلم The Matrix – محصول سال ۱۹۹۹

فیلم the matrix
فیلم The Matrix
  • کارگردان: لانا و لیلی واچوفسکی
  • بازیگران: کیانو ریوز – لارنس فیشبرن – کری ان ماس

فیلم «ماتریکس» از طریق داستان اصلی خودش سؤالی جذاب می‌پرسد: چه می‌شود اگر زندگی یک شبیه‌سازی باشد و اکثریت جمعیت این موضوع را ندانند؟ این چیزی است که شخصیت‌های اصلی فیلم آن را می‌دانند و برای آزادسازی جمعیت انسانی از بردگی ماشین‌ها که نژاد بشر را درون شبیه‌سازی‌ای به نام ماتریکس به دام انداخته‌اند، با آن مبارزه می‌کنند.

فیلم «ماتریکس» از زمان اکرانش روی پرده سینماها به فیلمی بسیار تأثیرگذار تبدیل شده و این احتمال وجود دارد که اگر به‌خاطر فیلم «ماتریکس» نبود، بسیاری از فیلم‌های اکشن و علمی تخیلی امروز ظاهر و احساس متفاوتی می‌داشتند. این اثر آن‌قدر نمادین و ریشه‌دار است که تمجید از آن امری غیرضروری به نظر می‌رسد اما مردم نباید فراموش کنند که این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی است. این اثر همچنین یکی از بهترین فیلم‌های دهه ۹۰ میلادی است.

۷. فیلم Close Encounters of the Third Kind – محصول سال ۱۹۷۷

فیلم close encounters of the third kind
فیلم Close Encounters of the Third Kind
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: ریچارد دریفوس – فرانسوا تروفائوت – تری گار

در سال ۱۹۷۷ میلادی، استیون اسپیلبرگ فیلم‌های مهیج، جنایی و فیلمی ترسناک و ماجراجویی به نام Jaws ساخت اما فیلم «برخورد نزدیک از نوع سوم» اولین تجربه کارگردانی او در ژانر علمی تخیلی بود. از آن زمان، این ژانری است که او بارها و حتی در قرن بیست و یکم در آن فیلم ساخته که شامل فیلم Minority Report محصول سال ۲۰۰۲ و فیلم Ready Player One محصول سال ۲۰۱۸ می‌شود.

با این حال، فیلم «برخورد نزدیک از نوع سوم» نسبت به بسیاری دیگر از فیلم‌های علمی تخیلی او کمی آرام‌تر است و به همان اندازه که یک فیلم علمی تخیلی است، یک فیلم درام خانوادگی است. این اثر سینمایی داستان پدری را دنبال می‌کند که پس از مشاهده یک بشقاب پرنده، شیفته ایده UFO می‌شود. این یک فیلم علمی تخیلی با روند آرام است که در پایان جالب می‌شود و به راحتی در بین بهترین فیلم‌های استیون اسپیلبرگ قرار می‌گیرد.

۶. فیلم Terminator 2: Judgment Day – محصول سال ۱۹۹۱

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما | بخش سوم - گیمفا
فیلم Terminator 2: Judgment Day
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: آرنولد شوارتزنگر – لیندا همیلتون – ادوارد فورلانگ

در حالی که فیلم «ترمیناتور» محصول سال ۱۹۸۴ میلادی اثری برجسته و کلاسیک به شمار می‌رود، دنباله آن محصول سال ۱۹۹۱ میلادی یعنی فیلم «ترمیناتور ۲: روز داوری» حتی فیلم بهتری است. این اثر اکشن و تعلیق را افزایش می‌دهد و از بودجه بیشتر خودش برای فاصله گرفتن از ژانر وحشت و ارائه سکانس‌های بزرگتر و انفجاری‌تر بهره می‌برد. این سطح جدیدی از جیمز کامرون را نشان داد و این در حالی است که در دهه‌های بعدی، فیلم‌های او حتی بزرگتر و حماسی‌تر شدند.

در حالی که فیلم «ترمیناتور ۲» اکشنی سرگرم‌کننده دارد اما این اثر به‌خاطر اینکه صحنه‌های کمتر انفجاری و متمرکز بر شخصیت‌های آن نیز فوق‌العاده هستند، توانسته به اثری کلاسیک و ماندگار تبدیل شود. این اثر سینمایی در مرکز خودش داستانی صمیمانه درباره دوستی پسر جوانی با یک ربات دارد که مواردی را از یکدیگر یاد می‌گیرند اما این اثر سینمایی در کنار این موارد، اکشن شگفت‌انگیزی را نیز ارائه کرده است.

۵. فیلم Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back – محصول سال ۱۹۸۰

فیلم the empire strikes back
فیلم Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back
  • کارگردان: آیروین کرشنر
  • بازیگران: مارک همیل – هریسون فورد – کری فیشر

همانند فیلم «ترمیناتور ۲» مجموعه جنگ ستارگان نیز یکی از مواردی است که در آن، اولین دنباله برای نسخه اصلی بدون شک بهترین است. فیلم «جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه می‌زند» به خوبی توانسته از زمینه‌سازی‌های فیلم اول در سال ۱۹۷۷ میلادی کمک بگیرد و دامنه داستان را افزایش بدهد و در عین حال، تمام شخصیت‌های اصلی را به شکلی عمیق‌تر مورد کاوش و بررسی قرار بدهد.

از زمان فیلم «جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه می‌زند» طرفداران جنگ ستارگان عموماً در مورد بیشتر فیلم‌ها و سریال‌ها اختلاف نظر دارند اما حداقل درباره برجسته و کلاسیک بودن دو فیلم اول جنگ ستارگان اتفاق نظر دارند. برخی ممکن است نسخه اصلی را به فیلم «امپراتوری ضربه می‌زند» ترجیح بدهند اما فیلم دوم از نظر احساسی شدیدتر است و به خوبی از ظرفیت ذاتی خودش برای موفقیت استفاده کرده است و توانسته تجربه تماشای پر از احساسات، توسعه شخصیت عالی و اکشن شگفت‌انگیزی ارائه کند.

۴. فیلم Alien – محصول سال ۱۹۷۹

فیلم alien
فیلم Alien
  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • بازیگران: سیگورنی ویور – تام اسکریت – جان هرت

فیلم «بیگانه» با الهام از فیلم «آرواره‌ها» توانسته با عنوان ساده خودش هر آنچه که درباره این فیلم نیاز دارید را تنها در یک کلمه به شما بگوید. این اثر سینمایی داستان خدمه سفینه‌ای فضایی را دنبال می‌کند که با موجودی بیگانه مواجه می‌شوند، موجودی که همه اعضای خدمه را یکی یکی شکار می‌کند.

این اثر سینمایی هم یک فیلم علمی تخیلی و هم یک فیلم ترسناک است و در هر صورت نیز اثری عالی و درخشان به شمار می‌رود. حس تنش و ترس این اثر آن چیزی است که باعث شده تا به‌عنوان یک فیلم علمی تخیلی و ترسناک با روند آرام بسیار مؤثر باشد و دشوار نیست که فهمید که این فیلم کلاسیک یکی از شناخته‌شده‌ترین فرنچایزهای علمی تخیلی تاریخ را آغاز کرده است. این اثر سینمایی همچنین فیلمی کلیدی در مجموعه آثار کارگردان آن یعنی ریدلی اسکات به شمار می‌رود که توانسته به محبوبیت بازیگر نقش اولش یعنی سیگورنی ویور کمک شایانی بکند.

۳. فیلم ۲۰۰۱: A Space Odyssey – محصول سال ۱۹۶۸

فیلم 2001 a space odyssey
فیلم ۲۰۰۱: A Space Odyssey
  • کارگردان: استنلی کوبریک
  • بازیگران: کیرا دولیا – گری لاکوود – ویلیام سیلوستر

فیلم «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» یکی از کلاسیک‌ترین فیلم‌های علمی تخیلی به شمار می‌رود که درباره تکامل، رابطه بشریت با فناوری و سفرهای فضایی و موارد دیگر است. این اثر به مسئله زمان نیز می‌پردازد و در ابتدا گذشته را به تصویر می‌کشد و سپس تصویری از آینده ارائه می‌کند و این در حالی است که در اکت پایانی خودش نیز نگاهی به آینده دور و احتمالی بشریت دارد.

این اثر سینمایی سعی می‌کند تقریبا همه چیز را در بر بگیرد و این کار را با روند آرام خودش انجام می‌دهد. این اثر فیلمی شگفت‌انگیز است که همه این‌ها را به خوبی در کنار هم قرار داده است اما این فیلمی است که برای درک بهتر آن باید چند بار تماشا کرد. صحنه‌های نمادین متعدد و جاه‌طلبانه و جلوه‌های ویژه آن همچنان پس از گذشت بیش از نیم قرن از آن فوق‌العاده به نظر می‌رسند و همین نیز آن را به فیلمی ماندگار در ژانر علمی تخیلی تبدیل کرده است.

۲. فیلم Blade Runner – محصول سال ۱۹۸۲

فیلم blade runner
فیلم Blade Runner
  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • بازیگران: هریسون فورد – روتگر هائور – شان یانگ

تنها سه سال پس از ساخت فیلم «بیگانه»، ریدلی اسکات سکان کارگردانی فیلم علمی تخیلی دیگری را در دست داشت که بسیار متفاوت بود اما به همان اندازه فیلم قبلی وی اثری تأثیرگذار و افسانه‌ای در این ژانر است. این اثر نیز فیلم «بلید رانر» محصول سال ۱۹۸۲ میلادی بود و اگرچه در زمان اکران چندان محبوب نبود اما با گذشت زمان، محبوبیت آن افزایش پیدا کرد.

این اثر سینمایی داستان مردی را دنبال می‌کند که به او دستور داده شده تا گروهی از نسخه‌های مهندسی زیستی شده که سرکش شده‌اند را بکشد چراکه آن‌ها تهدیدی برای بشریت هستند. این اثر از طریق فرض داستانی ساده‌اش به بررسی مجموعه‌ای از موضوعاتی پیرامون هویت، طبقه و آن چیزی می‌پردازد که یک انسان را می‌سازد. فیلم همه این کارها را به زیبایی انجام می‌دهد و در عین حال موسیقی متن فراموش‌نشدنی از ونجلیس دارد.

۱. فیلم Metropolis – محصول سال ۱۹۲۷

فیلم متروپلیس metropolis
فیلم Metropolis
  • کارگردان: فریتز لانگ
  • بازیگران: آلفرد آبل – گوستاو فروهلیچ – تئدور لوس

واقعاً شگفت‌انگیز است که فیلم علمی تخیلی خارق‌العاده‌ای همچون فیلم «متروپلیس» برای مدتی گم شده بود اما خوشبختانه امروزه ۹۹ درصد این اثر موجود است. این فیلم یک اثر حماسی صامت محصول سال ۱۹۲۷ میلادی است که داستانی به ظاهر جاودانه درباره جنگ طبقاتی، انقلاب و آنچه باید برای جلوگیری از جنگیدن بشریت با خودش انجام داد، را روایت می‌کند.

اتفاقات فیلم در شهر متروپلیس جریان دارد و توانسته هم جامعه‌ای یوتوپیایی و هم جامعه‌ای دیستوپیایی و زیرزمینی را به تصویر بکشد و نشان می‌دهد که این کارگرها هستند که شهر را به جریان می‌اندازند اما این فقط افراد ثروتمند هستند که از مزایای آن لذت می‌برند. این اثر اولین فیلم علمی تخیلی نبود اما اولین فیلم استادانه و شاهکار بود و می‌توان گفت که در اکثر فیلم‌های علمی تخیلی پس از خودش تأثیرگذار بوده است. فیلم «متروپلیس» به دلیل تأثیر سینمایی، روایت شگفت‌آور مرتبط، جلوه‌های ویژه خلاقانه و همچنین سرعت داستانی که همچنان کارآمد و سریع به نظر می‌رسد، توانسته بهترین فیلم علمی تخیلی تاریخ سینما باشد.


منبع: collider

⃤‎ PARTiSANبهنامDARKSIRENGwynbleidd ‌nimaگمنامNathanBADMANگارفیلد لازانیا خورسی جی مناطق نژاد پرستپروفسور بی سواد

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما | بخش سوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما | بخش سوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما | بخش سوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما | بخش سوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما | بخش سوم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما | بخش سوم - گیمفا