نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا

نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی

آرمان زرمهر
۱۹:۱۶ ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا

طی این مقاله قصد داریم سرانجام پس از گذشت سال‌ها با عرضه‌ی عنوان Hellblade 2 آن را زیر ذره‌بین قرار داده و به بررسی این تجربه‌ی تعاملی سینماتیک بپردازیم.

زمانی که برای اولین بار نسخه‌ی ابتدایی Hellblade را تجربه کردم محو خصوصیات ظاهری و صداگذاری آن شده بودم اما به همان اندازه در طول تجربه برخی رویکردهایی که در قبال روایت و گیم‌پلی کلی بازی اتخاذ شده بود برایم آن چنان خوش‌آیند نبود چرا که نشان می‌دادند این اثر هنوز به صورت کامل مطمئن نیست که می‌خواهد یک اثر سینماتیک تمام عیار باشد یا اینکه می‌خواهد به قوانین «ویدیو گیمی» سنتی پایبند بماند و به همین دلیل بی‌ثباتی زیادی مخصوصا در بخش گیم‌پلی آن اثر دیده میشد. حالا پس از تجربه‌ی Hellblade 2 می‌توانم با قاطعیت بگویم که Ninja Theory حالا درست همچون Senua با اعتماد به نفس و هدفی بسیار مشخص بازگشته است.

این استودیو ذات سینماتیک اثر خود را قبول کرده است و در همین راستا تمامی ابعاد این تجربه‌ی تعاملی را در خدمت رویکرد سینماتیک خود به کار گرفته اما سوالی که به وجود می‌آید آن است که آیا در این کار موفق بوده است؟! با گیمفا همراه باشید تا با هم پاسخ این سوال را دریابیم.

بازی Hellblade 2 توسط فروشگاه سی‌دی کی برای نقد و بررسی در اختیار تیم گیمفا قرار گرفته است

بازگشت حماسی Senua و روان پریشانش

نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا

بعد روایی عنوان Hellblade 2 در همان نگاه اول بسیار انعطاف‌پذیرتر و مرتعش‌تر از اثر اورجینال جلوه می‌کند و می‌تواند گیراتر ظاهر شود.

داستان نسخه‌ی دوم Hellblade کمی بعد از پایان قسمت اول آغاز می‌شود، زمانی که Senua به منظور نجات مردمانش که توسط قبیله‌ای از وایکینگ‌ها به نام Marauders به عنوان برده به Iceland منتقل شده‌اند به صورت خود خواسته اجازه می‌دهد به عنوان یک برده توسط این گروه دستگیر شده و به مکانی منتقل شود که برده‌ها به آن منتقل می‌شوند.

طی این مسیر در دریایی طوفانی، قایقی که Senua در اون قرار داشت غرق شده و از همین رو او در راستای بقا باید خودش را به ساحل رسانده و در این مسیر با بسیاری از وایکینگ‌‌هایی که او را به بردگی گرفته بودند درگیر می‌شود تا در نهایت موفق به شکست رهبر آن‌ها ملقب به Slave Master می‌شود. پس از این مبارزه، Slave Master که حالا توسط Senua زخمی شده است مجبور می‌شود او را به مکانی ببرد که برده‌ها به آنجا منتقل می‌شوند اما زمانی که این دو به آن جا می‌رسند متوجه می‌شوند تمامی مردمان روستا توسط عاملی وحشتناک سلاخی شده‌اند.

در اینجا Senua تصمیم می‌گیرد به این کمپ ورود کند غافل از آن که این اولین قدم او در راستای به چالش کشیدن تمام آن چیزی است که تصور می‌کرد قرار است در این مسیر تجربه کند. داستان‌سرایی در Hellblade 2 یک پیشرفت مستقیم در بسیاری از ابعادش نسبت به قسمت ابتدایی محسوب می‌شود؛ یکی از بزرگ‌ترین مسائل مثبت در این روایت به بلوغ رسیدن شخصیت Senua است که به طور مستقیم اجازه می‌دهد پل ارتباطی بهتری بین پلیر و این کاراکتر شکل بگیرد چرا که حالا تمرکز بیشتری روی پرورش این کاراکتر بوده و صرفا مسائل روانی او در هسته‌ی شخصیت‌پردازی قرار ندارد.

نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا

شخصا در قسمت ابتدایی هرگز نتوانستم ارتباط خوبی با Senua برقرار کنم اما در نسخه‌ی دوم با شخصیت کاریزماتیک‌تری روبه‌رو هستیم که از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار و حالا با هیولای درون خود صلح کرده است. Senua در این نسخه به وضوح از طلسم خود به عنوان توانایی و قدرتی برای مواجهه با چالش‌های مسیرش استفاده می‌کند، صداهای داخل سر او حالا بیش از پیش نقش فرشته‌های روی شانه‌اش را ایفا می‌کنند. آن‌ها در لحظاتی او را تشویق کرده و در لحظاتی دیگر او را سرزنش می‌کنند با این تفاوت که حالا Senua بیش از پیش از استقلال و کنترل برخوردار است.

در کنار پروتاگونیست بازی ما شاهد معرفی چندین کاراکتر فرعی نیز هستیم که Senua را در طول مسیرش همراهی می‌کنند که یکی از آن‌ها Thorgester یا همان Slave Master به شمار می‌آید که از قضا به نظر من پرداخته شده‌ترین شخصیت فرعی در مقیاس این اثر نیز به شمار می‌آید. متاسفانه یکی از مشکلات بخش روایی در ارتباط با همین کاراکترها بروز می‌کند؛ اضافه شدن این کاراکترها به روایت این اثر تقریبا همچون شمشیری دو لبه عمل می‌کنند.

در یک سو کنش و واکنش Senua با این شخصیت‌ها به صورت کلی پویایی بیشتری به روند داستان‌سرایی می‌بخشد اما در طرف دیگر به دلیل فشرده بودن زمان این بازی برخی از این کاراکترها هرگز زمان کافی برای پرداخت و دست یافتن به هویتی مستقل پیدا نمی‌کنند و همین مسئله باعث می‌شود برخی مسائل مربوط به این شخصیت‌ها از جمله پایان‌بندی بازی کمی دچار لغزش شود.

نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا

بخش پایانی بازی برخلاف دیگر بخش‌های روایی تا حدی عجولانه طی می‌شود به طوری که تقریبا فاصله ورود یک کاراکتر جدید و مهم به بازی تا پایان داستان تقریبا ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است و این در حالی است که تا پیش از این نقطه این اثر الگویی مناسب را در بعد روایی خود تعریف کرده و به خوبی آن را پیش می‌برد! این مسئله باعث می‌شود نقاط روایی که بر این کاراکتر تکیه می‌کنند به هیچ عنوان نتوانند به یک نقطه‌ی نهایی تاثیرگذار برسند و به اتفاقات حول محور او را وزن ببخشند.

با این وجود شخصیت Senua و هنرنمایی Melina Juergens در نقش او مثال‌زدنی است و به راستی در طول بازی به خوبی احساس می‌کنید که شخصیت Senua چقدر ظریف و دقیق توسط بازیگر او به تصویر کشیده می‌شود و پر فراز و نشیب جلوه می‌کند.

به طور کلی داستان‌سرایی و روایت کلی این اثر قدم رو به جلوی قوی نسبت به قسمت اول محسوب می‌شود که از ابعاد، لایه‌ها و انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری برخوردار است. شخصیت Senua رشد بسیار خوبی را در طول این داستان تجربه می‌کند و نحوه‌ی ارائه‌ی روایی نیز آن قدر ظریف و هنرمندانه انجام شده است که می‌تواند تا حدی یک استاندارد جدید در این زمینه برای آثار سینماتیک محسوب شود بنابراین به غیر از برخی مشکلات جزئی می‌توان گفت Hellblade 2 و داستانش می‌توانند به آسانی شما را برای چندین ساعت غرق در خود کنند.

رقص آرایی خونین به سبک Hellblade

نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا

ساختار گیم‌پلی یا بهتر است بگویم «ابعاد تعاملی» عنوان Hellblade 2 تا حد زیادی به اسکلت نسخه‌ی اول تکیه می‌کند با این وجود در قسمت دوم تمامی ابعاد تعاملی این اثر در خدمت عناصر سینماتیک آن قرار گرفته‌اند و به همین منظور می‌توان گفت این عنوان به خوبی می‌داند در این زمینه می‌خواهد چه چیزی باشد و در راستای چه هدفی حرکت می‌کند. از آن جایی که این اثر به صورت کاملا شفاف بر عناصر سینماتیک خود تکیه کرده و به همان نسبت کالیبر تعامل مخاطب با این بازی بر اساس درجه‌ی این مسئله مشخص شده است بنابراین مسلما قرار نیست در بخش گیم‌پلی شاهد یک سازوکار بسیار عمیق باشیم چرا که اصلا ساختار این اثر چنین چیزی را طلب نمی‌کند اما با این وجود موارد مثبت و منفی در این زمینه وجود دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بخش گیم‌پلی در این تجربه بسیار سطحی است اما به نظر من این سطحی بودن و نبود ابعاد مختلف در این بخش ظرفیتی را در اختیار این تجربه قرار می‌دهد تا ابعاد اصلی آن از جمله روایت و عناصر سینماتیک دائما به این بخش تزریق شوند و همین مسئله در نهایت سازوکاری بسیار منسجم و یک‌پارچه را تقریبا در تمامی روند گیم‌پلی ایجاد می‌کند. دلیل استفاده از لفض «تقریبا» به این دلیل است که Hellblade 2 گاها در برخی از بخش‌هایش بیش از اندازه روی یک روند خاص تاکید می‌کند که در نهایت موجب افت تمپوی روایی و تعلیق تجربه می‌شود.

بخش‌هایی از بازی وجود دارند که زمان زیادی را در آن‌ها سپری می‌کنید که بعد از مدتی به شما این حس را می‌دهند که پیش‌روی خاصی در بازی صورت نمی‌گیرد، البته لازم به ذکر است که تعداد این بخش‌ها محدود بوده و اکثریت روند تجربه‌ی این بازی در این زمینه متعادل است اما بخش‌هایی وجود دارند که تا حدی همچون ترمزی روی روند روایی جذاب بازی اعمال می‌شوند.

نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا

اما اگر از این مسئله عبور کنیم می‌توان گفت با یک روند صعودی در ابعاد تعاملی روبه‌رو هستیم که هر چه بیشتر در بازی پیش می‌روید بیشتر به جذابیت آن‌ها افزوده می‌شود و دلیل اصلی آن در هم آمیختگی نحوه ارائه‌ی (Presentation) سینماتیک این تجربه و ابعاد تعاملی آن است. ما شاهد بازگشت برخی از رویکردهای پازل محور قسمت پیشین هستیم که به نوبه‌ی خود به خوبی پیاده‌سازی می‌شوند و همچنین در کنار آن‌ها در راستای مباحث داستانی پازل‌های محیط محور جالبی به این تجربه معرفی می‌شوند که در حالی که بسیار ساده هستند اما بعضا جالب و به نوبه‌ی خود درگیرکننده جلوه می‌کنند.

اما دلیل این درگیرکنندگی لزوما دشواری یا چالش این پازل‌ها نیست بلکه چگونگی معنا بخشیده شدن به آن‌ها در زمینه‌ی داستان‌سرایی است چرا که در برخی از این پازل‌ها رسما داستان‌گویی به مکملی برای روند حل آن‌ها تبدیل می‌شوند که باعث می‌شوند جذابیت زیادی پیدا کنند، در کل در زمینه‌ی پازل‌ها Hellblade 2 عملکردی نسبتا میانه دارد به طوری که برخی طراحی پازل‌های بهتر، ضعف برخی دیگر از پازل‌ها را جبران می‌کنند با این وجود در بخش‌هایی از تجربه روند حل برخی از آن‌ها با توجه به سرعت حرکت گیم‌پلی می‌تواند طول بکشد در حالی که لزوما پیچش و چالش کافی در این روند وجود ندارد که مستقیما به مشکلی ختم می‌شود که چند پاراگراف بالاتر به آن اشاره کردم.

و اما در کنار قدم زدن و حل پازل بخش عمده‌ی دیگر این تجربه صرف مبارزه با دشمنان می‌شود که ما را به سیستم مبارزات این بازی می‌رساند. سیستم مبارزات بازی از عمق خاصی برخوردار نیست به طوری که شما تنها با چهار دکمه‌ی مختلف در طول مبارزات سروکار دارید اما با این وجود بهبودهایی روی روند مبارزات و سازوکار کلی آن ایجاد شده است که کمک به‌سزایی به میزان بازدهی و راندمان عملکرد آن در این تجربه کرده است.

نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا

یکی از مشکلات بزرگ من با قسمت اول در بخش مبارزات بود؛ در آن اثر شما گاها در مقابل دو یا سه دشمن به صورت هم‌زمان قرار می‌گرفتید و این در حالتی بود که دوربین بازی و سیستم مبارزات کلی به هیچ عنوان توان پاسخ‌گویی و بازدهی در چنین سناریوهایی را نداشتند. در این نسخه به وضوح سازندگان از آن رویکرد عقب نشینی کردند و سعی دارند روندی کاملا سینماتیک را به سیستم مبارزات تعمیم دهند.

در واقع می‌توان گفت این سیستم مبارزات به صورت اختصاصی برای این اثر شخصی‌سازی شده و اگر در هر عنوان دیگری به کار گرفته می‌شد احتمالا به هیچ عنوان نمی‌توانست بازدهی خوبی از خود به نمایش بگذارد.

در این تجربه و سناریوهای مبارزاتش در واقع این عناصر سینماتیک هستند که جایگزین مکانیزم‌های متعدد شده و به مکملی برای سازوکار کلی این سیستم تبدیل می‌شوند و ظرافتی که سازندگان در این زمینه به خرج داده‌اند مثال زدنی است. در این بازی شما در لحظه تنها با یک دشمن درگیر هستید از همین رو دوربین به طور کامل بر اتفاقات روی صفحه متمرکز است و نیازی به جابه‌جایی زیاد ندارد.

نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا

در طرف دیگر با وجود آن که بازی لزوما در زمینه مکانیکال از عمق بالایی برخوردار نیست اما سازندگان با طراحی تعداد بالایی از انیمیشن‌های مختلف برای سکانس‌های مبارزه کاری کرده‌اند که مبارزات بازی بیشتر همچون یک رقص به تصویر کشیده شوند که از پویایی بسیار بالایی برخوردارند و مباحث گرافیکی بازی نیز جذابیت بصری این سکانس‌ها را دو چندان می‌کنند. به عنوان مثال هر ضربه‌ی شما به دشمنتان زخمی دائمی روی بدن او ایجاد کرده و در طول مبارزه دائما خونریزی می‌کند و چنین جزئیاتی کلیت روند این سکانس‌ها را بسیار پویاتر به تصویر می‌کشد.

به عنوان مثال زمانی که شما حریف خود را شکست می‌دهید با توجه به جهتی که شمشیرتان را چرخانده‌اید و یا با توجه به آن که از ضربات سنگین یا سبک بهره‌‌ بردید انیمیشنی متفاوت از کشتن حریفتان پخش شده و آن انیمیشن به شکلی کاملا منسجم و یک پارچه طی یک جابه‌جایی شما را وارد مبارزه با حریف بعدی می‌کند. در این زمینه حتی اسلحه‌ها و نوع دشمنان نیز روی انیمشنی که شما در زمان کشتن آن‌ها می‌بینید تاثیرگذار است چرا که گاها این عمل در اثر کنش و واکنش با اسلحه‌ی آن‌ها و یا حتی خصوصیات فیزیکی این دشمنان صورت می‌گیرد.

بنابراین می‌توان گفت به عنوان یک تجربه‌ی سینماتیک سیستم مبارزات بازی دقیقا هم راستا با همین خصوصیت این تجربه حرکت می‌کنند و در قالب و مقیاس این اثر کاملا کافی جلوه کرده و به لطف ظرافت کارگردانی و پیوستگی که در نحوه‌ی ارائه و سنگینی که در به تصویر کشیدن این سکانس‌ها به کار رفته است سطحی بودن سیستم مبارزات به هیچ عنوان موجب تکراری شدن آن تا پایان بازی نمی‌شود چرا که همانطور که اشاره کردم رقص آرایی یا به اصطلاح Choreography این سکانس‌ها فوق‌العاده است.

تعریف استانداردهای تازه

نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا

عملکرد Hellblade 2 در دپارتمان گرافیک و طراحی صدا در یک کلام «فوق‌العاده» است! گرافیک بصری و هنری این عنوان رسما مرز بین واقعیت و یک بازی ویدیویی را آن قدر کم رنگ می‌کند که شخصا در طی تجربه در بخش‌هایی تشخیص آن که در حال نگاه کردن به یک انسان واقعی هستم و یا یک رندر فوتوریلیستیک از کاراکترها برایم دشوار بود.

مسلما اگر هر یک از نمایش‌های این اثر را تماشا کرده باشید می‌دانید که این بخش یکی از تمرکزهای اصلی تیم سازنده محسوب می‌شد که از قضا عملکردشان در آن فوق‌العاده است، جزئیات صورت کاراکترها فوق‌العادست تلفیق آن با موشن کپچر عالی این عنوان موجب می‌شود لحظه‌ای از نگاه کردن به هنرنمایی این کاراکترها روی صفحه خسته نشوید.

از طرف دیگر این خصوصیات و جزئیات بالا به طراحی محیط نیز راه یافته‌اند و حالا ما شاهد محیط‌های بسیار پویا و داینامیک با جزئیات بسیار بالا هستیم که هر کدام از هویت ظاهری خودشان برخوردارند که به آسانی Hellblade 2 را به چشم‌نوازترین و زیباترین اثر سالیان اخیر در ابعاد بصری تبدیل می‌کند که استانداردهای تازه‌ای را پایه‌گذاری می‌کند! همچنین ما شاهد تنوع محیطی بسیار خوب و متناسبی با مقیاس کلی این تجربه هستیم، چیزی که شخصا با توجه به نسخه‌ی اول اصلا انتظارش را در چنین درجه‌ای نداشتم. طراحی محیط‌های بازی بسیار خوب انجام شده است و هر کدام از دیگری متمایز جلوه کرده و حس‌وحالی تازه به روند کلی بازی می‌بخشد.

نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا

بد نیست اشاره کنم که بهبودهای زیادی نیز در قبال طراحی دشمنان در قسمت دوم Hellblade انجام شده است؛ برخلاف نسخه‌ی اول در این عنوان ما با چند نوع مختلف از دشمنان چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ عملکردی روبه‌رو می‌شویم که هر کدام روند مبارزات خاصی را از شما می‌طلبند و در کنار آن تنوع بسیار خوبی نیز به وجهه‌ی ظاهری این بخش از تجربه می‌بخشند.

طراحی صدای کلی Hellblade 2 نیز یکی دیگر از ابعاد بسیار برجسته‌ی آن محسوب می‌شود که رسما یکی از ابعاد حیاتی این اثر به شمار می‌آید و استفاده از یک هدست در هنگام تجربه‌ی Hellblade 2 را به یک «باید» تبدیل می‌کند. صداهایی که در سر Senua وجود دارند گویی در سر خودتان می‌پیچند به طوری که شخصا چندین بار به واسطه‌ی مکالمه‌های بازی و تغییر جهات آن‌ها به راستی موهای پشت گردنم سیخ شدند گویی که جدا کسی در حال صحبت در کنار گوشم بود! صداگذاری این در این تجربه یکی از ابعادی است که به شدت پلیر را درگیر خود می‌کند و سازندگان به شکلی هنرمندانه از پس پیاده‌سازی آن برآمده‌اند.

در نهایت بگذارید از موسیقی برایتان بگویم؛ موسیقی Hellblade 2 را می‌توان مکمل نهایی یا به اصطلاح همان Cherry on Top کارگردانی این اثر دانست که به شکلی عالی لحظات اوج روایت را همراهی کرده و تاثیرگذاری سینماتیک آن را چندین درجه بالاتر می‌برد. موسیقی و ساندترک بازی به راستی گوش‌نواز بوده و کاملا بر شرایط، محیط و اتفاقات لحظه به لحظه‌ی روند کلی تجربه منطبق می‌شود که در نهای تاثیرگذاری آن‌ها را بسیار تقویت می‌کند.


Senua’s Saga: Hellblade II

Hellblade 2 نمونه‌ای عالی برای به تصویر کشیدن انعطاف‌پذیری و ظرفیت‌های صنعت گیمینگ و گسترش معنای یک اثر تعاملی است، این صنعت به هنرمندان اجازه می‌دهد ایده‌های تعاملی جاه‌طلبانه‌ی خود را با کالیبر و رویکردی متفاوت به تصویر بکشند و این مسئله در هیچ مدیوم دیگری به غیر از گیمینگ امکان‌پذیر نیست. اگر بخواهیم Hellblade 2 را برای چیزی که هست و قصد دارد باشد قضاوت کنیم، ما با یک تجربه‌ی تعاملی سینماتیک یک‌پارچه روبه‌رو هستیم که به غیر از چند مورد، عملکردی بسیار عالی در بخش‌های مهم خود با توجه به قالب و هدفش به نمایش می‌گذارد. گرافیک و جزئیات فوق‌العاده چشم نواز، طراحی صدای عالی و روایتی چند لایه با ارائه‌ای درگیرکننده که به طور مستقیم با ابعاد تعاملی آن در کنش و واکنش است. گیم‌پلی به درستی نسبت به قالب اثر شخصی‌سازی شده و با وجود برخی موارد جزئی، به خوبی با ابعاد سینماتیک در هم‌آمیخته و به تقویت روند کلی این تجربه می‌پردازد. بنابراین، اگر علاقه‌مند به آثار سینماتیک روایت‌محور هستید Hellblade 2 اثری بسیار با کیفیت است که قطعا لیاقت توجه شما را دارد.


نکات مثبت:

  • داستان و روایتی درگیرکننده
  • شخصیت‌پردازی بسیار بهتر Senua نسبت به قسمت اول
  • نحوه ارائه(Presentation) یکپارچه و جاری در تمام ابعاد تجربه
  • صداگذاری و نقش‌آفرینی عالی بازیگران
  • گرافیک و جزئیات مثال‌زدنی و چشم‌نواز
  • طراحی صدای فوق‌العاده
  • تنوع مناسب محیط‌ها و دشمنان
  • رقص‌آرایی سینماتیک و منسجم سکانس‌های مبارزه
  • موسیقی بسیار عالی

نکات منفی:

  • عدم وجود زمان کافی برای پردازش بهینه‌ی برخی کاراکترها
  • روند اختتامیه‌ی روایت تا حدی عجولانه است و الگوی پایه‌گذاری شده‌ی تجربه را نقض می‌کند
  • طولانی شدن غیر بهینه‌ی برخی پازل‌ها و بخش‌ها منجر به افت تمپوی کلی تجربه می‌شوند

۸.۷

این بازی روی PC تجربه و بررسی شده است

نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا

GOD OF WAR 3AQUARIUSAlishzDavoodSharaf#847PARASITE EVE 2🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉محمد طاها مهدی پورAnnylul-bookهومنAmirchEli WilliamAbby AndersonDoctorᕼᑌᑎTᗴᖇپروفسور بی سوادMinecrosoftARSHIAAAAAminHdriگمنامmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا
نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • armin گفت:

    شانس اوردین اقای کریمی ایکس باکس نداره وگرنه با غلتک از رو بازی رد میشد😂

    Royalknight.Tahaic
  • Dr.Ali گفت:

    یه چند نفری تو کامنتهاشون در مورد مدت زمان کوتاه گیم پلی بازی گفتن. والا من که دیشب و پریشب کمی بازی کرده بودم، امشب با توجه به حرف این دوستان چهار ساعت بکوب نشستم پاش که تمامش کنم ولی تمام نشد که نشد. مرحله جنگل را تازه تمام کردم و نمی دونم چقدر دیگه مونده پس بنظر من مدت زمان بازی خیلی کوتاه هم نیست.
    با کارت RTX 3060 Ti با رزولوشن ۲K با نهایت تنظیمات بازی واقعا زیباست. هر چند از نظر من تا اینجایی که پلی دادم محیطها تنوع زیادی نداشتن و اکثرا بیابان و صخره بودن بجز مرحله آخری که پلی دادم که داخل جنگل بود.
    گیم پلی بازی خوبه ولی مبارزات تنوع زیاد ندارن و بعضا تعداد زیاد دشمنان در مبارزات حوصله سربر میشه ولی بازم لذت داره.
    تنوع سلاح هم که نداره. پازل ها هم بد نیستن.
    تا اینجا از من ۸/۵ تا ۹ می گیره و به دوستانی که مثل من گرافیک پرست هستن بشدت توصیه میشه.

    Royalknight.Tahaic
  • یه نقد کوتاه از هلبلید ۲ بعد از پلی دادن کامل : بازی بازی خوبیه گرافیک خیلی خوبی داره درحد ردد ۲ و لست اف اس ۲ گرافیکش در همین حده لست اف اس ۲ و ردد ۲ همینه
    بازی گیم پلی راضی کننده ای داشت ولی داستان نه چندان خوب اصلا با داستانش حال نکردم ولی عجب گرافیک خوبی داشت گیم پلیشو دوست داشتم شخصیت پردازی خوب بود در کل یک بازی با گرافیک بالا اما داستان ضعیف ارزش تجربه کردن داره ولی شاهکار نیست اون جوری که یکسری فن ها رو این بازی مانور میدن نیست ولی در کل بازی خوبیه میتونه چند ساعت سرگرمتون کنه بدیش اینه که ۳۰fps و حتی ۴k هم نداره متاسفانه سازنده ها گشادی کردن بعد به بهانه یک هدف درش آوردن مردم صداشون در نیاد
    خلاصه بندی : بازی خوبیه ارزش تجربه کردن داره ولی شاهکار نیست گرافیکش در حد لست ۲ و ردد ۲ و هورایزن فوربیدن وست
    بازی با اینکه شاهکار و انقلابی نیست اما بازی خوبیه سرگرم میشین ارزش ۵۰ گیگ داره یک بازی متوسط رو به بالا
    زیاد نقدم کوتاه نشد مگه نه 😅

    RoyalknightTahaic
  • بگین چیشده پی اس فایومو واسه یکهفته با دوستم عوض کردم که هلبلید ۲ پلی بدم ببینم چطوریه بعد تو دو روز تمومش کردم دیگه کاری نداشتم خواستم به دوستم زنگ بزنم که الان عوض کنیم بعد اون گفت نه بیا ۸ روز دیگه عوض کنیم 😂😂😂😂

    RoyalknightTahaic
  • تجربه این بازی بیشتر از ۷ نبود برای من. برای شخص من و نمره دهی شخصی خودم تو ذهنم و قفسه بندی کردنشون و تایین نمره هر بازی برای خودم( نه وقتی که قراره برای سایت مقاله یا نقد بنویسم) چیزهایی که براج مهم هستش رو اولیت بندی میکنم. ست پیس ها و سناریو های داستانی و نهوه روایت اشون و مدل های به نمایش در اومدنشون برام خیلی مهمه. متاسفانه این بازی ضعیف بود برام. مثلا جایی در بازی دشمن ها میان و کسی از دهکده که در حال فراره از پشت میگیرن میبرن. در حالی که ما اینطرف نرده های چوبی واستادیم‌. و کرکتر نگرانه دیده نشه. درحالی که کنار هم واستادیم و کور هستش نارو نمیبینه؟ و کل پنج دقیقه بعدی کرکتز اروم راه میره و موقعی که میخواد از زیر چوب رد بشه تا کسی نبینش باز برمیگرده عقبو نگاه میکنه که ببینه کسی دیدش یا نه. در حالیکه سه ثانیه قبل یکی کنارمون یکیو گرفت بکشه و رفت و جلوش بودیم…… یا مثلا مسیری رو برای حل معما باید طی کنیم به کندی که ۵ دقیقه قبلش اگر کرکتر یه سنگ ۵۰ ثانیتو بالا میرفت نیاری نبود کل مسیرو راه بریم به اهستگی و یه صدای شیطانی هی دم گوشمون پچ پچ کنه. نبرد ها هم اصولا تک به تک هست و بقیه صبر میکنن دوستشون کشته بشه تا به نا حمله کنن. این موضوعات چون برای من مهمه این بازیو نمره بالا بهش نمیدم چون عناوین گرافیکی زیادی طی سه سال گذشته پلی دادم که با توجه به کوتاه بودن بازی نمیشه گفت ازونا سر تره این بازی و دستاورد که ندیدیم رو بهمون اراعه داد. این بازی ازون دسته بازیاست که پس از تموم کردن در ذهن مخاطب هم بسته میشه و تموم میشه و دیگه بهش فکر نمیکنه.
    همین الان که دارم این کامنتو میزارم پلیر های بازیو چک کردم و فقط ۳۰۳ نفر در استیم داشتن بازیش میکردن

    هادی صفائیRoyalknightDoctorتنها اکانت رسمی ( شب دشنه های بلند )arminTahaic
  • . گفت:

    یه نقد کوتاه از هلبلید ۲ بعد از پلی دادن کامل : بازی بازی خوبیه گرافیک خیلی خوبی داره درحد ردد ۲ و لست اف اس ۲ گرافیکش در همین حده لست اف اس ۲ و ردد ۲ همینه
    بازی گیم پلی راضی کننده ای داشت ولی داستان نه چندان خوب اصلا با داستانش حال نکردم ولی عجب گرافیک خوبی داشت گیم پلیشو دوست داشتم شخصیت پردازی خوب بود در کل یک بازی با گرافیک بالا اما داستان ضعیف ارزش تجربه کردن داره ولی شاهکار نیست اون جوری که یکسری فن ها رو این بازی مانور میدن نیست ولی در کل بازی خوبیه میتونه چند ساعت سرگرمتون کنه بدیش اینه که ۳۰fps و حتی ۴k هم نداره متاسفانه سازنده ها گ کردن بعد به بهانه یک هدف درش آوردن مردم صداشون در نیاد
    خلاصه بندی : بازی خوبیه ارزش تجربه کردن داره ولی شاهکار نیست گرافیکش در حد لست ۲ و ردد ۲ و هورایزن فوربیدن وست
    بازی با اینکه شاهکار و انقلابی نیست اما بازی خوبیه سرگرم میشین ارزش ۵۰ گیگ داره یک بازی متوسط رو به بالا
    زیاد نقدم کوتاه نشد مگه نه 😅

    RoyalknightTahaic
  • . گفت:

    بگین چیشده پی اس فایومو واسه یکهفته با دوستم عوض کردم که هلبلید ۲ پلی بدم ببینم چطوریه بعد تو دو روز تمومش کردم دیگه کاری نداشتم خواستم به دوستم زنگ بزنم که الان عوض کنیم بعد اون گفت نه بیا ۸ روز دیگه عوض کنیم 😂😂😂😂

    یه گیمر ساده.PinocchioRoyalknightTahaic
  • . گفت:

    همینو سونی میداد همه میگفتن اشغال صنعت گیم ولی چون ماکرو داد ایکس باکس فنا میگن شاهکار صنعت گیم 😂😂😂

    RoyalknightDoctorTahaic
  • . گفت:

    بازی فقط گرافیک داره تو بقیع بخش ها هم متوسط ولی در کل بازی خوبیه

    .RoyalknightDoctorTahaic
  • . گفت:

    آدم با وجود این همه هیتر کلا از گیم و کل ویدئو گیم دلسرد میشه نکنین آقا نکنین

    .RoyalknightDoctorTahaic
  • فرشاد گفت:

    امیدوارم ایکس باکس در آینده بازی های داستان محور بیشتری تولید بکنه منظورم استدیو های خودش بود نه ناشر هایی که به تازگی خریده

    یه گیمر سادهRoyalknightTahaicهادی صفائی
  • MashtiKhan گفت:

    ۷و ۶ سال برا چهار ساعت شبیه ساز راه رفتن خیلی ممنون

    RoyalknightTahaic
  • Radin گفت:

    مایکروسافت فقط داره طرفداراشو نا امید میکنه
    خیلی وقته یه بازی خوب نداده بیرون که سرو صدا کنه و باعث شادی طرفداراش بشه
    این بازی هم این توقع رو ازش نداشتم که وقتی چند سال تو دست ساخت بوده اونوقت بیاد چهار ساعت گیمپلی بده؟
    مراحلم که تکراری و شمشیر زنیشم که تعریفی نداشت
    حیف این گرافیک!
    امیدوارم مایکروسافت به خودش بیاد

    TahaicRoyalknight
  • Maya گفت:

    من که از این سری خلیی خوشم اومد پیشرفت های چشمگیری داشت هم از نظر داستان هم گرافیک هم موسیقی عالی بود

    MayaTahaicRoyalknight
  • این بازی دچار مشکلات فراوان حاد هستش که از همونا هم ضربه های جبران ناپذیری میخوره. به عنوان مثال لول دیزانی و ست پیس‌هایی بازی رو برگردیم به سه نسل قبل عموم عناوین از این بازی بهترن. مثال: وسط دشت که راه بازه کرکتر تصمیم میگیزه از زیر یک قایق به گل نشسته عبور کنه و خم بشه و از راه رفتن اهستش هم اهسته تر پیش بره، فردی جلوی چشم شما تبر پرت میشه و میخوره پشتش میمیره در صورتی که وسط این دشت تا چشم کار میکنه پشت سرش خالیه کی پرت کرد؟ یا مثلا یک نفر میاد شخصی رو از پشت میگیره و به زور میبره؛ کرکتر بازی نگران میشه دیده شده یا نه در صورتی که این اتفاق دو قدمی شما اتفاق میفته و خط دید این افراد سمت همدیگه هستش کور بودن این اشخاص همو ندیدن؟ در راستا این اتفاق دوباره کرکتر میخواد از زیر یک قایق دیگه رد بشه و پیشروی اهسته تر و نکته جالبش اینه که برمیگرده پشت سرش هم چک میکنه ببینه دیدنش یا نه!!!!!! این باعث میشه در طول بازی هر چقدر هم روی فضاسازی کار کنن شما بازیو جدی نگیرید. معماهای بازی بقدری ابتدایی و کودکانست به شعور شما توهین میکنه انگار برای یک سری خنگ طراحی شدن. الان یه گوی بزار این گودال ؛ جلوتر معما قراره سخت تر بشه، حالا دوتا گوی بزار‌. سخت ترش کنیم؟ سه گوی بزار!!!!!!!!! برای مهد کودک پازل طرح کردید؟ در قسمتی از بازی اب به شکل حفره وسط دریاچه داره کشیده میشه پایین. شما هم میرید اونجا و اون پایین یک مشعل هست(اخه چطور مشعل در زیر همچین جایی روشنه؟ نمیشه اصلا) بعد از برداشتنش مسیری هست که از زیر اب باید رد شید و مشعل خاموش میشه. اگر قراره خاموش بشه که همون اول باید خاموش میشد که اخه. توی ۵ ساعت بازی این کوله بار مشکلات اعصاب خورد کن هستش. وارد مباحث گرافیکی هم نمیخوام بشم که دورنمای قشنگی هستن داخل بشی و بررسی کنیم اش دهن سوزی نیست.
    من این بازیو نقد میکردم با ترحم ۷ میدادم. چون حقیقتا وقت حروم کنه نه داستان خوب میده نه کامبت تکامل یافتست نه هیچی. حتی بخواید مجانی از گیم پس دانلود کنید نمیارزه. نسخه یک خیلییییی بهتر بود

  • عجب نقد حرفه ای و هنرمندانه ای انگار داشتم برنامه رویکرد روایی هنر در سینما رو که از کانال چهار پخش میشد فیلم های سلاطین سینما رو از دید هنری نقد میکرد رو نگاه میکردم یه فیلم الفرد هیچکاک داره هلبلید رو میشه بهش تشبیه کرد یجورایی دی ان ای اون فیلم رو در خودش داره کسی اسم اون فیلم رو میتونه بگه؟

نقد و بررسی بازی Hellblade 2 + بررسی ویدیویی - گیمفا