نقد و بررسی فیلم Godzilla Minus One | یکی از ضعیفترین فیلمهای ضد جنگ!
فیلم Godzilla Minus One در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی در ژاپن اکران شد و با تحسینهای فراوانی از جانب مخاطبان و منتقدان مواجه شد تا به عنوان فیلمی مورد انتظار معرفی شود.
سپس در اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی و در اتفاقی بی سابقه، یک فیلم ژاپنی موفق به برنده شدن جایزه اسکار بهترین جلوه ویژه شد! همه این موارد هر بینندهای را مشتاق به تماشای چنین فیلمی میکند! در ادامه قرار است به دور از چنین مسائل و حواشیای به نقد و بررسی اثر بپردازم و این اثر را زیر ذره بین قرار بدهم.
در سه خطی فیلم «گودزیلا منهای یک» آمده است:
ژاپن به سختی از جنگ جهانی دوم بیرون آمده است. زمانی که خطری عظیم در سواحل توکیو ظاهر میشود؛ کویچی، یک فراری که از اولین رویارویی خود با گودزیلا آسیب دیده است، این را فرصتی برای جبران رفتار خود در طول جنگ میبیند.
در سالی که کریستوفر نولان با فیلم «اوپنهایمر»، که به زندگی مخترع بمب اتم میپرداخت، جهان و سینما را مسحور خود کرد؛ تماشای فیلمی ژاپنی که قرار است به شکلی نمادین –با گودزیلا- به ژاپنِ پس از پایان جنگ جهانی دوم بپردازد میتوانست لذتی دوچندان داشته باشد. اما همان دقایق ابتدایی فیلم، بیننده را ناامید میکند و نشان میدهد که به هیچ وجه خبری از یک فیلم جدی با تم ضد جنگ نیست!
بگذارید این نقد و بررسی را از همین نکته آغاز کنیم. همواره مسئله زمان یکی از مهمترین مسائل در ساخت فیلم است. این که وقایع فیلم در چه برههای از تاریخ و در چه موقعیتی رخ میدهند به طور ویژه حائز اهمیت است. «گودزیلا منهای یک» واپسین روزهای جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ را برای روایت خود انتخاب کرده است. جایی که ما با کویچی شیکیشیما (با نقش آفرینی ریونوسوکه کامیکی) آشنا میشویم. کویچی یک خلبان کامی کازه در طول جنگ جهانی دوم بوده است. (خلبانان کامیکازه بهعمد تلاش میکردند که هواپیمای خود را ــ که معمولاً به مواد منفجره و انواع بمبها یا مخازن پر از سوخت مجهز بود ــ به کشتیهای جنگی بکوبانند. چنین حملات انتحاریای توسط ژاپنیها در اواخر جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد.) ما متوجه میشویم که کویچی حاضر نشده حمله انتخاری خود را انجام دهد و اکنون با بازگشت خود، در واقع از ماموریت جنگیاش فرار کرده است. داستان حول کویچی میچرخد و قرار است در نهایت او را به شکل یک قهرمان ملّی ببینیم که ژاپن را از دست موجودی بسیار قدرتمند –گودزیلا- نجات میدهد!
نکات فراوانی در این فیلم یافت میشود که روی کاغذ و گویا در ذهن نویسنده و کارگردان، جذاب به نظر میرسیده و میتوانسته به برگ برنده فیلم تبدیل شود. اما حقیقتا تمام این نکات، در طول اثر به یک نقاطی ضعفی غیر قابل قبول تبدیل شده که کیفیت اثر را حتی از فیلمهای متوسط سرگرم کننده هم پایینتر آورده است! در سینما، اینکه شما به عنوان یک کارگردان قصد داشته باشید موضوعی را مطرح کنید کافی نیست! در سینما، شما باید بتوانید یک موضوع را در قالب سینمایی به شکلی پرداخته شده به بیننده ارائه کنید که بیننده تمام عواطفش درگیر آن موضوع شود و با کاراکترهای داستان همراه شود و با داستان فیلم پیش برود. اما «گودزیلا منهای یک» خیلی ضعیفتر از این است که بخواهد موضوعات خاص و جدیدی را مطرح کند و به فیلمی خاص و تا حدی نوآورانه تبدیل شود. «گودزیلا منهای یک» حتی از بسیاری از فیلمهای متوسط سینمای متاخر آمریکا هم عقبتر است! چرا که نه تنها نمیتواند هیچ شخصیتی را برای بیننده بسازد؛ حتی نمیتواند به وسیله هیجانات مقطعی، بیننده را سرگرم نگه دارد!
در طول فیلم شخصیت کویچی به هیچ وجه برای ما ساخته نمیشود. او صرفا پسری بسیار ترسو است که هیچگاه هم مشخص نمیشود به چه دلیلی در جنگ به عنوان خلبان کامی کازه حضور داشته است! در همان صحنههای ابتدایی که کویچی از شدت ترسش، نمیتواند به گودزیلا شلیک کند؛ بیننده نمیتواند با او همذات پنداری کند چرا که اصلا ترس او در قالب چنین سربازی در چنین موقعیتی که هموطنانش یکی پس از دیگری در حال کشته شدن هستند، منطقی نیست.
در ادامه و پس از پایان جنگ جهانی دوم، کویچی به ویرانههای ژاپن برگشته است و به شکلی تصادفی با زن و بچهای آشنا میشود که آنها را در خانه خود –به شکلی تصادفی- پناه میدهد! به قدری این موضوع و این رابطه و رفتارها و اکت بازیگر نقش اصلی ضعیف و غیرقابل باور است که دیگر به نقد جزئیات آن نمیپردازم!
نکته غیر قابل باوری که در فیلم «گودزیلا منهای یک» به چشم میخورد این است که کارگردان ۶۰ ساله ژاپنی، تاکاشی یامازاکی، حتی نتوانسته تصویری نصفه و نیمه از ژاپنِ پس از جنگ جهانی دوم ارائه کند! در چنین فیلمی با چنین فضایی که نمایش همدلی مردم ژاپن برای از نو ساختن کشور از ویرانههای پس از جنگ جهانی دوم را ضروری است، اینکه کارگردان نتواند حتی یک نمای درست از این ژاپن ویران ارائه دهد اتفاقی باور نکردنی است! یامازاکی تنها چندین نما از اطراف خانه کویچی میگیرد و جوری نمایش میدهد که گویا تنها کویچی است که در این کشور، قرار است از صفر شروع کند!
نحوه روایت داستان هم تعریفی ندارد و بسیار پاره پاره است و ریتم خوبی هم ندارد. «گودزیلا منهای یک» جوری ساخته شده است که انگار اپیزودهای مختلف یک سریال به همدیگر متصل شدهاند! وقتی فیلم به جلو حرکت میکند، ارتباط موثر و درستی بین زمانِ سکانس قبل با زمانِ کنونی ایجاد نمیشود و همین باعث تکه تکه بودن فیلم و نبود یک انسجام واقعی در فیلم میشود.
«خشت اول گر نهد معمار کج / تا ثریا میرود دیوار کج»! طبیعی است که وقتی کویچی شخصیت پردازی درستی ندارد و بازیگر آن هم نقش آفرینی ضعیفی ارائه میدهد، تغییرات این شخصیت هم برای بیننده، قابل باور نمیباشد و بیننده درگیر او و تصمیماتش نمیشود.
صحنههای زیادی در طول فیلم است که سازندگان اثر نمیتوانند آن را توجیه کنند و منطق روایی درستی ندارند.
هشدار اسپویل
برای مثال سازندگان سعی داشتهاند تا با استفاده غیرمنطقی از ایثار زن برای کویچی، یک تراژدی بسازند که در پایان فیلم هم با زنده بودن او، درام خلق کنند! اما این ایده هم یکی از ایدههای متعددی است که در طول فیلم شکست خورده است! اینکه آن زن، جانش را برای کویچی فدا کرد، اتفاقی غیر منطقی بود و از آن غیر منطقیتر، زنده ماندن زن پس از شلیک اشعه اتمی گودزیلا بود! کل شهر نابود شد! چگونه این زن زنده ماند؟!
در کل، پایان بندی اثر بسیار کلیشهای و قابل پیش بینی بود. گودزیلایی که با انواع و اقسام روشهای علمی و نظامی از پا در نیامد –بلکه قویتر شد- با یک حمله کامی کازه (با این تفاوت که -در شعار- جان انسانها مهم است و دیگر قرار نیست خودشان را فدا کنند) توسط کویچیِ –مثلا- قهرمان، به سادگی هر چه تمامتر از پا درآمد!
پایان اسپویل
خوب است کمی به تاریخچه گودزیلا بپردازم. گودزیلا هیولایی [خیالی] است که برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ و در یک فیلم سینمایی ژاپنی به همین نام به تصویر کشیده شد. گودزیلایی که در این فیلم میبینیم هم Origin Story مشابهی دارد و هیولایی است که در اعماق اقیانوس حضور دارد و به دنبال حمله اتمی آمریکا از آب بیرون آمده و به شهرها و مردم ژاپن حملهور میشود. طبق سایت رسمی گودزیلا، این شخصیت مشهور خیالی، تا کنون در ۳۵ فیلم سینمایی به تصویر کشیده شده است. از این تعداد، ۳۰ فیلم سینمایی، توسط خود کشور ژاپن ساخته شده است (که گودزیلا منهای یک جدیدترین اثر محسوب میشود) و ۵ فیلم سینمایی هم سهم هالیوود است. فیلمهای هالیوودی گودزیلا به دلیل تبلیغات و فروش قابل توجهشان، به عنوان فیلمهایی سرگرم کننده بارها مورد توجه قرار گرفته بودند. گودزیلا (رونالد امریش – ۱۹۹۸)، گودزیلا (گرت ادواردز – ۲۰۱۴)، گودزیلا : پادشاه هیولاها (مایکل دووگرتی – ۲۰۱۹)، گودزیلا علیه کونگ (آدام وینگارد – ۲۰۲۱) و به تازگی فیلم گودزیلا علیه کونگ: امپراتوری جدید (آدام وینگارد – ۲۰۲۴) فیلمهای ساخته شده هالیوودی از شخصیت گودزیلا بودهاند که مجموعا با بودجهای حدودا ۷۳۰ میلیون دلاری و فروشی حدودا ۲.۴ میلیارد دلاری (فقط با ۵ فیلم) نشان از اهمیت و شهرت دیوانهوار این هیولای خیالی دارند. بنابراین میتوان حدس زد که تعداد زیادی از افراد به خاطر علاقهای که صرفا به شخصیت گودزیلا داشتهاند به تماشای این فیلم نشستهاند. گودزیلایی که در این فیلم طراحی شده است، از طراحی خوبی برخوردار است و یکی از معدود جنبههایی از فیلم است که سازندگان در آن عملکرد قابل قبولی داشتهاند. مهمتر از طراحی ظاهری گوزیلا، سازندگان در این اثر توانستهاند از گودزیلا، یک هیولای مخوف و قدرتمند بسازند که هیچ چیزی جلو دارش نیست و به هیچ کس رحم نمیکند. (سکانسهای قتل عام مردم به شکلی مهیج ساخته شدهاند و یک هیولای قدرتمند را به تصویر میکشند.) اما پایان بندی فیلم به همین نقطه قوت فیلم هم آسیب زده است و به موارد غیر منطقیِ پرتعداد فیلم اضافه میشود!
فیلم «گودزیلا منهای یک» سعی دارد تا فیلمی ضد جنگ باشد. فیلمی که تلخیهای جنگ را روایت میکند و از بدیهای آن میگوید. اما تمام این موارد در طول فیلم صرفا در حد همان چند جملهای که در فیلمنامه برای شخصیت اصلی نوشته شده باقی میمانند. از آنجایی که شخصیت پردازیها ضعیف است، درامی هم شکل نمیگیرد و صحنههایی احساسی، نمیتوانند بیننده را احساساتی کنند. همدلی و یکدلی شعارزدهای هم که بین تعدادی از مردم ژاپن شکل میگیرد هیچ پرداخت درستی ندارد و به شکلی پوچ نمایان میشود. وقتی فیلم حتی در خلق یک کاراکتر ناکام است و حتی نمیتواند یک نمای ویرانه از ژاپن و مردمش ارائه دهد؛ پر واضح است که قادر به ساخت مردم و جامعه نخواهد بود!
بودجه فیلم «گودزیلا منهای یک» ۱۵ میلیون دلار بوده است و اگر مقایسهای دم دستی هم بین بودجه این فیلم و آثار هالیوودی گودزیلا، انجام شود متوجه خواهیم شد که تیم سازنده و جلوه ویژه -با این بودجه اندک- عملکرد بسیار خوبی داشتهاند. علاوه بر طراحی گودزیلا، صحنههای انفجارها بسیار خوب طراحی شدهاند و سکانسهای اکشن در اقیانوس، جذاب و طبیعی ساخته شده است. بنابراین عملکرد تیم سازنده (جلوه ویژه) قابل توجه است. حقیقتا «گودزیلا منهای یک» را نمیتوان از نظر بصری، اثری دیوانهوار نامید؛ ولی از آنجایی که در سال ۲۰۲۳، هیچ اثری با جلوه ویژه خارقالعاده وجود نداشت و این تیم ژاپنی توانسته بود با چنین بودجهای چنین جلوه بصریای خلق کند، اهدای جایزه اسکار بهترین جلوه ویژه به این فیلم، قابل درک است.
یکی دیگر از نقاط قوت فیلم «گودزیلا منهای یک» مقوله صدا است. صداگذاری فیلم بسیار خوب انجام شده است. یکی از مهمترین نکاتی که گودزیلای فیلم را به هیولایی مخوف بدل کرده است، صداگذاری خیلی خوب آن است. همچنین صداگذاری صحنههای اکشن، شلیک توپهای کشتی، انفجار و سایر موارد به شکلی کم نقص اجرا شده است. موسیقی متن فیلم هم بر عهده نائوکی ساتو است. تمهای استفاده شده، جذاب است اما حقیقتا تنظیم موسیقی متن فیلم نقص دارد و موسیقی با صحنهها چندان چفت و بست نمیشود.
در پایان باید گفت «گودزیلا منهای یک» علیرغم تمام تبلیغاتی که برایش میشود و تمام تحسینهایی که به گوش میرسد یک فیلم ضعیف است که حتی به فیلمی سرگرم کننده هم تبدیل نمیشود. از نقش آفرینی ضعیف بازیگر نقش اصلی گرفته تا چاههای عمیق فیلمنامه! این اثر به جز چند نکته مثبت محدود، اثری است که حتی متوسط هم نیست! فیلمی اورریتد که حتی ارزش تماشا هم ندارد!
پر بحثترینها
- بازی Intergalactic ناتی داگ را زود قضاوت نکنید
- گزارش: بازی بعدی God of War با محوریت اساطیر مصر در دست ساخت قرار دارد [بهروزرسانی شد]
- رسمی: Forza Horizon 5 بهار امسال برای PS5 عرضه خواهد شد
- کارگردان Ori: پلی استیشن بهزودی استراتژی چندپلتفرمی ایکس باکس را دنبال خواهد کرد
- فیل اسپنسر: بازیهای بیشتری از Xbox برای پلتفرمهای دیگر عرضه خواهند شد
- شایعه: لیان کندی شخصیت اصلی Resident Evil 9 خواهد بود
نظرات
خوشم میاد سایت رسما ترندارو نقد میکنه تا فیلم
اخه کی گودزیلا سر ضد جنگ میبینه؟
من. از علافی و ۲۴ ساعته تو سایت بودن جهت کامنت گذاشتنخیلی بهتره
حداقل ۲۴ ساعته فقط سر دیس تو سایت نیستم
🟢جناب عبدالهی یه تنه رفتین به جنگ گودزیلا😑😑
ماهیت خلق شده گودزیلا های سینمای ژاپن هدف اش بلایی بود که بمباران اتمی سر ژاپن آورد سینمای هالیوود ماهیت گودزیلا رو عوض کرد
این طبیعیه که بخوان بزرگترین جنایتشونو محو کنن
هنوزم کسایی موندن که به پایان خونین ترین جنگ تاریخ بگن جنایت
همین کارو نازی ها میکردن چی میشد؟
نازی ها جنگو شروع کردن و به اشغال دنیا پرداختن و نظام مالی، اقتصادی، سیاسی و دیپلوماسی رو در جهان به تباهی کشوندن و تمام قوانین بنیاد مللو زیر پا گذاشتن اما در مقابلشون متفقین بودن که خواستار آزادی کشور های تصرف شده و پایان جنایت های نازی ها و متحدانشون شدن. امپراتور هیروهیتو میخواست تا آخرین نفس با آمریکا بجنگه که اینطوری صدها هزار نفر دیگه هم میگردن اما درمقابل آمریکا تونست صلح فوری و بدون قید و شرط رو از ژاپن جنایتکار که جنایاتش درقبال چینی ها بر هیچکس پوشیده نیست بگیره
داداش ارباب حلقه ها جنگ جهانی ادیشن؟
تمام این کارارو متفقینم کردن و هنوزم دارن میکنن
ببین برو جنگ ژاپن با آمریکا رو قشنگ راجب اش مطالعه کن بعد از سال۱۹۴۳
بهترین ضد جنگ هارا کوبریک ساخته
به دوستان توصیه میکنم حتما فیلم های ضد جنگ این بزرگمرد را ببینند
اصلا اولین فیلم گودزیلا و حتی دومین فیلمش کاملا ماهیت زد جنگ داشتن حالا اینکه شما فقط رفتی فیلم های غرب هالیوودی دیدی تقصیر ما نیست
بله ولی ۱۰۰ سال پیش
این فیلم از اون هاست که ده دقیقه ی اول رو نگاه کنی میفهمی فیلم خوبیه بعد اینجا بهش میگن فیلم اورریتد
به نظرم منتقدین سایت بیشتر بازی ها رو نقد کنند بهتره تا فیلم ها
به نظر من که فیلم چندان ضعیفی نبود. ولی در مقایسه با فیلم های دیگه از گودزیلا این فیلم بهتر بود.
راجع به اسم فیلم جالبه بدونید ژاپن بعد جنگ و اون ویرانی وحشتناک بمب اتمی به صفر میرسه.تو فیلم گودزیلا هم که میاد میشه منفی یک و دلیل اسم فیلم همینه.
معمولای نسخه های فرعی گودزیلا زیاد جالب نیست
کلا با شکل و شمایل گودزیلای ژاپنی حال نمیکنم
انگار اسباب بازیه یا نقاشی یه کودکه
محض اطلاعت گودزیلا یک مارمولک و همون کل پوک جهش یافتست و اتفاقا طراحی های ژاپنیش به یک مارمولک جهش یافته نزدیکتره نه مثل آمریکایی هاش که بیشتر شبیه دایناسوره. گودزیلا ژان رنو که دیگه علنا خود دایناسور بود.
اتفاقا جلوه های ویژش عالی بود فک کنم نمیدونی کل هزینه ساختش۱۰میلیون دلار بود انتظار نداری ک در حد نسخه های۲۰۰میلیون دلاری باشه
البته تو این نسخه ژاپنی خیلی بهتر بود و به گودزیلای واقعی نزدیک تر بود تو نسخه های هالیوود مخصوصا این آخریش
ی جوری میدوعه انگارررر نه انگار ۶۰۰۰۰تن وزنشه خلاصه ک بخوایم بر اساس چیزی ک باید باشه حساب کنیم نسخه ژاپنی نزدیک تره ب گودزیلای واقعی
اتفاقا میدونم چقد هزینه ش کردن
بخاطر همین هزینه محدودش بوده که منتقدان بهش نمره خوبی دادن که با هزینه کم فیلم قابل قبول ساختن
فقط میگم سلیقه من نیست
به سلیقه دیگران احترام بذاریم
منم با ظاهرش حال نکردم خیلی.
ولی شما بودجه رو نگاه کن.
با این بودجه چنین جلوه های ویژه ای درآوردن کار سختیه.
اسکارش حقش بود.
اولا برای دیدن گودزیلا که یک داستان افسانه ایی ژاپنی
نیازمند داشتن علاقه و داشتن اطلاعات حداقلی از کلیت داستان گودزیلاست
که اینجا فاز و نول قاطی نکنید
دوما باید گفت خوب یک گودزیلاست ! پس گنجاندن مفاهیم غرور ملی ژاپن آنهم در یک فیلم تخیلی که مربوط به دوران پس از جنگ جهانی دوم کار تحسین شده ای است در کنار پرداختن به افسانه گوزلاست
در واقع فیلم روایت عاشقانه شخصی داشت
یک روایت تاریخی و ملی
و بحران گودزیلا
در نهایت مقایسه با گودزیلا آمریکایی کنید حداقل می بینید این یک داستان خوب داشت نه نسخه هالیودی که فقط جلوه های ویژه بدون حس هیجان بود .
چرا فلسفه بافی میکنی
من فقط گفتم ظاهر گودزیلای آمریکایی جذاب تره البته بجز نسخه ۱۹۹۸
حداقل شبیه عروسک نیست
من که نشستم فیلم رو نگاه کردم فقط پنج دقیقش رو تونستم تحمل کنم🗿
باید اعتراف کنم که شخمی ترین فیلمی بود که در زندگی دیدم😐
کلا ترند گیمفا همین شده، فیلم رو بکوب! خوب بوده؟ بکوب. بد بوده؟ بکوب. همه نقدا خوب بوده؟ بکوب. همه نقدا بد بوده؟ بکوب. مردم دوست داشتن؟ بکوب.
جدا فیلم گودزیلا منفی یک، فیلم متوسط به بالایی هست که تو ژانر خودش حتی میشه گفت جزو بهتریناست، من به نویسنده متن پیشنهاد می کنم کتاب قهرمان هزارچهره از جوزف کمپل رو مطالعه کنن تا متوجه بشن چرا قهرمانی که تکیه شخصیتش روی شجاعت هست همیشه باید در ابتدای داستان با ترس سر و کار داشته باشه، چرا کارگردان به جای تمرکز روی یک کشور روی یک شخص تمرکز می کنه
با احترام بعضی از نقدهای گیمفا به طرزی مضحک هستن که فکر می کنم منتقد عزیز مشکلات زیادی فارغ از مشکلات سینمایی رو با اون اثری که داره نقد می کنه داره و این جمله “فیلمی اورریتد که حتی ارزش تماشا هم ندارد!” گویای این حرفمه و فقط پشت سرهم نقاط ضعفش رو بیان و تشدید می کنه
حرف شما را کاملا قبول دارم برعکس نقدهای بازی که حرفه ای هستند نقدهای سینمایی آماتور و بیشتر برداشت سطحی منتقد بدون توجه داشتن به فاکتورهای نقد نویسی هستند
دقیقا! الان این فیلم بهترین فیلم سری فیلم های مانسترورس بوده از نظر نمرات منتقدین و حتی مخاطبین (IMDB)
بعد تو گیمفا… من نمیدونم تو سایت گیمینگ چرا باید این حد فیلم های ژانر های فانتزی و علمی تخیلی کوبیده شن؟
کاملا قبول دارم
بدترین فیلم از سری گودزیلا و یکی از بدترین فیلمهایی که تو عمرم دیدم
خیلی سعی کردم بفهمم دلیل این امتیاز بالای الکی و اسکار ۲۰۲۴ جلوه ویژه برای این مارمولک گنده پلاستیکی چی بود ولی بازم به نتیجه ای نرسیدم
حیف وقت و انرژی حتی ارزش یکبار دیدن هم نداشت
بیشتر فیلم هندی بود تا فیلم گودزیلا با ارفاق نمره ۲ میدم بهش
اگر میخواید حجم اینترنت و وقت رو هدر بدی نگاه کنید. جلوه های ویژه افتضاح بازیها داغون. بعد دیدن درجا حذفش کردم
گودزیلا های ساخت آمریکا یک سر و گردن از این بهتر بودن
مخصوصا نسخه ۱۹۹۸ با بازی جان رنو
متاسفاته هم نسخه ژاپنی هم نسخه هالیوودی فیلم های خوبی نبودن..
حالا منهای یک قابل دیدن بودن و نسخه دوم گودزیلا و کینگ خیلی آبکی و مزخرف بود…
بنظرم دوستان منتقد گیمفا زیادی ایراد های الکی میگیرن ، مخصوصا از فیلمهایی که نمرات و بازدید خوبی داشتن ، انگار سعی میکنن خلاف جهت حرکت کنن
“فیلمی اورریتد که حتی ارزش تماشا هم ندارد”
!!!!
انصافاً از گودزیلاهای هالیوودی خیلی بهتر بود. البته به جز نسخه ۲۰۱۴ که انصافاً فیلم خوبی بود.
در گودزیلا منهای یک شاهد یک گودزیلای بی رحم و ترسناک بودیم.
داستانشم انصافاً جالب بود. جنگ جهانی و ژاپن و…
فیلم Godzilla Minus One بسیار خوب بود. یک بازسازی خیلی خوب از فیلم Godzilla 1954 و فیلمی بسیار سرگرم کننده و دیدنی.
گودزیلا نماد سنت های قدیمی ژاپنه، که باعث ویرانیه ژاپن شده بود ، و با از بین بردن سنت های قدیمی بوده که ژاپن پیشرفت کرده، گودزیلا استعاره از سنت ها و افکار پوسیده پیشینیانشونه
چیزی که باید در مورد اینجور فیلم ها در نظر گرفت اینه که نقطه قوتشون صحنه های هیجان انگیز و جلوه های ویژشونه یعنی من به شخصه از فیلم های گودزیلا توقع داستان و شخصیت پردازی قوی مثل فیلم های نولان یا اسکورسیزی ندارم همه هم میدونیم اینجور فیلم ها فیلم های پاپ کورنی هستن که دور هم بشینیم نگاه کنیم لذت ببریم همون لحظه هم تموم بشه بره یعنی اینطوری نیست که تا چند وقت فکرمون درگیر داستان و شخصیت هاش باشه
گودزیلا منهای یک درسته که سکانس هایی جز حضور گودزیلا خسته کننده و ضعیف بود و مشکلاتی داشت از لحاظ شخصیت پردازی و روایت اما برای من به شخصه فیلم قابل قبول و سرگرم کننده ای بود چون مهم برای من جلوه های ویژش و دیدن خود گودزیلا بود که به نحو احسن انجام شد مخصوصا اون سکانس بی نظیرش که گودزیلا نفس اتمیش رو داد بیرون و تقریبا یک شهر رو ویران کرد اونجا واقعا لذت بردم و گفتم نفس اتمی به این میگن نه اون گودزیلا غرب که قدرت نفس اتمیش در حد همین فندک اتمی های خودمونه اصلا گودزیلای غرب بر عکس شرق هوش داره فکر میکنه رسما
اگر هدفتون از دیدن اینجور فیلم ها داستان و شخصیت پردازی قوی باشه خب مسلما نا امید میشین اما اگر هدفتون مثل من دیدن گودزیلا، و صحنه های هیجان انگیز و جلوه های ویژش باشه قطعا راضیتون میکنه من خودم چند بار سکانس های حمله گودزیلا رو دیدم چه اون سکانسی که شهر با نفس اتمیش نابود میکنه چه اون سکانس پایانیش با اون قطعه موسیقی زیباش