۱۰ بازی اکشن پرهرج و مرج برتر؛ دود و آتش - گیمفا
۱۰ بازی اکشن پرهرج و مرج برتر؛ دود و آتش - گیمفا
۱۰ بازی اکشن پرهرج و مرج برتر؛ دود و آتش - گیمفا
۱۰ بازی اکشن پرهرج و مرج برتر؛ دود و آتش - گیمفا

۱۰ بازی اکشن پرهرج و مرج برتر؛ دود و آتش

آریا مقدم
۱۷:۱۶ ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
۱۰ بازی اکشن پرهرج و مرج برتر؛ دود و آتش - گیمفا

یک بازی اکشن خوب، می‌تواند هر گیمری را سر ذوق بیاورد و دوز بالایی از آدرنالین را به رگ‌های او تزریق کند! در این مقاله به ده بازی اکشن پر هرج و مرج پرداخته‌ایم.

در میان تمام سبک‌ها، شاید سبک اکشن، پرطرفدارترین و خواستنی‌ترین سبک در میان تمام گیمرها باشد. طبق یک تحقیق انجام شده، حدود ۴۹ درصد از بازی‌های موجود در بازار، برچسب اکشن می‌خورند و بسیاری از بازی‌های دیگر نیز به نوعی از صحنه‌های مبارزه و اکشن برای جذاب‌تر کردن روایت داستان استفاده می‌کنند. البته تعجبی هم ندارد؛ اکثر ما به این دلیل قدم به دنیای بازی‌ها گذاشتیم تا کمی هیجان به زندگی خود اضافه کنیم و چه چیزی بهتر از یک اکشن خوش‌ساخت برای افزایش آدرنالین!

اما در بین بازی‌های اکشن، دسته‌ای از بازی‌ها وجود دارند که اصولاً به آن‌ها اکشن «بی‌مغز» یا «no brainer» گفته می‌شود. این اصطلاح برای من یادآور بسیاری از بازی‌های موردعلاقه‌ام است. بازی‌هایی که تمرکز آن‌ها روی ارائه‌ی یک گیم‌پلی دیوانه‌وار و بدون توقف است و بقیه‌ی المان‌ها در اولویت‌های بعدی هستند. «بی‌مغز» بودن این بازی‌ها نه تنها صفتی منفی به شمار نمی‌رود، بلکه عاشقان سبک اکشن، به‌خصوص طرفداران اولد اسکول‌تر را بیشتر ترغیب می‌کند تا بازی را تجربه کنند. خودمانیم، بعضی وقت‌ها یک بازی خطی که بتوان هنگام تجربه‌ی آن مغز را برای چند ساعتی خاموش کرد، بهترین راه حل موجود برای رفع استرس است!

اگر دل شما هم برای یک اکشن پرهرج و مرج که لحظه‌ای امانتان ندهد نفس بکشید تنگ شده، لیست زیر مخصوص خود شماست!

نکته: این لیست برای بازی‌های شوتر ساخته شده و نامی از عناوین هک اند اسلش (Hack & Slash) در آن برده نشده است.

۱۰. Evil West

جدیدترین بازی لیست، Evil West است که در نوامبر سال ۲۰۲۲ به بازار آمد و توانست کمی از عطش طرفداران اکشن کم کند. در Evil West شما در نقش یک شکارچی خون‌آشام (Vampire Hunter) قرار می‌گیرید که وظیفه دارد آمریکا را از شر دشمنان فراطبیعی حفظ کند. بازی به شما اسلحه‌های جالبی مانند یک ریوالور قدرتمند، یک رایفل خوش‌دست و یک شعله‌افکن می‌دهد که قلع و قمع کردن دشمنان عجیب و غریب بازی با آن‌ها بسیار مفرح است. معماری و فضاسازی بازی یادآور قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی و غرب وحشی در آمریکاست، اما این بار به جای کشتن کابوی‌ها و دوئل‌های متعدد، شما در برابر خون‌آشام‌ها، زامبی‌ها، غول‌ها و موجودات عجیب‌الخلقه‌ی دیگر قرار می‌گیرید.

Evil West یک بازی شلوغ است که داستان در آن نقش مهمی ایفا نمی‌کند و فقط برای تخلیه‌ی انرژی ساخته شده است. در دورانی که بسیاری از شرکت‌ها بازی‌های خود را بی‌دلیل طولانی می‌کنند، وجود بازی‌هایی مانند Evil West که می‌توانید آن‌ها را زیر ۷،۸ ساعت به پایان برسانید واقعاً نعمت است! این بازی شخصاً مرا یاد بازی‌های باحال نسل هفتمی و دوران فرمانروایی Xbox 360 و PS3 می‌اندازد که در آن‌ها خیلی بیشتر روی موضوع «مفرح بودن» تاکید می‌شد.

اگر چند ساعتی وقت اضافه دارید و می‌خواهید بدون فکر کردن زیاد از یک بازی لذت ببرید، Evil West را به شما پیشنهاد می‌کنم.

۹. Just Cause

بازی‌های سری Just Cause، فیلم هندی‌های دنیای بازی‌ها هستند! همان‌طور که اکثرتان مستحضر هستید، در این بازی چیزی به نام منطق تقریباً وجود ندارد و شما در نقش یک مامور مخفی به نام ریکو رودریگز (Rico Rodriguez) قرار می‌گیرید که از پس هر کاری برمی‌آید! او می‌تواند به تنهایی یک روستا را از شر دشمنان نجات دهد، روی هواپیمای در حال پرواز بایستد و آن را هایجک کند، تمامی زیرساخت‌های جزیره اعم از پل‌ها و ساختمان‌ها را منفجر کند و بسیاری از کارهای دیگر که نمونه‌اش را در فیلم‌های اکشن بالیوودی زیاد مشاهده کرده‌ایم!

بازی‌های سری Just Cause از نظر منتقدین هیچ‌گاه بازی‌های درجه یکی نبوده‌اند و با نگاهی به نمرات بازی می‌توان به این موضوع پی برد، اما کسی هم نمی‌تواند منکر این شود که این سری به شدت فان است. Just Cause عنوانی جسورانه است و به مخاطب اجازه‌ی انجام کارهایی را می‌دهد که شاید از نظر سازندگان دیگر خیلی غیرمنطقی و اغراق‌آمیز به نظر برسند. اما تا وقتی که به مخاطب خوش می‌گذرد، دیگر چه اهمیتی دارد بازی چقدر منطقی باشد؟!

اگر تا به حال هیچ‌کدام از عناوین این سری را تجربه نکرده‌اید، سری به آن بزنید و کمی آشوب بیافرینید!

۸. Vanquish

گاهی اوقات هنگام بازی Vanquish فراموش می‌کنید که باید نفس بکشید! به قدری ریتم این بازی سریع است و هر لحظه هزاران گلوله از بیخ گوش شما رد می‌شود که کل حواستان را به کار می‌گیرد. تنوع اسلحه‌های بازی خوب است و چیزی که آن را حتی جذاب‌تر می‌کند، زرهی است که به شما داده می‌شود. این زره هوشمند قابلیت آن را دارد که وقتی بیش از یک حدی دمج دریافت می‌کنید، وارد حالت AR شود که در آن سرعت ری‌اکشن کاراکتر شما نسبت به اطرافیانش بالا می‌رود و می‌تواند زمان را آهسته کند. علاوه بر آن، می‌توانید با استفاده از این زره روی زمین سُر بخورید و در میادین شلوغ بازی سریعاً خودتان را از یک کاور به کاور دیگر برسانید.

Vanquish شاید متفاوت‌ترین بازی شینجی میکامی باشد که تا به امروز ساخته شده و قطعاً یکی از بازی‌های خوب این مسترمایند ژاپنی به شمار می‌رود. این بازی در سال ۲۰۱۰ و برای کنسول‌های نسل هفتمی منتشر شد، اما پورت PC آن در سال ۲۰۱۷ و نسخه‌ی ریمستر شده‌ی آن برای کنسول‌های نسل هشتمی در سال ۲۰۲۰ به بازار آمد.

صفت «پرهرج و مرج» واقعاً شایسته‌ی عنوان Vanquish است، چراکه لحظه‌ای در بازی آرامش نخواهید داشت! علاوه بر این، Vanquish کوتاه است و چیزی حدود ۵ الی ۶ ساعت برای به پایان رسیدن آن زمان لازم دارید. این زمان کافی است تا مزه‌ی این اکشن ناب برای همیشه زیر دندان‌تان باقی بماند!

۷. Rage 2

نسخه دوم Rage از بازی‌هایی بود که هنگام انتشار خیلی مورد بی‌مهری قرار گرفت اما با گذشت زمان مردم با آن ارتباط برقرار کردند. البته بازی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کرد، اما کیفیت کلی آن طوری نبود که نشود از آن لذت برد. حتی می‌توان گفت در بخش گیم‌پلی، شاهد یک اکشن خوش‌ساخت و روان بودیم که نمونه‌های مشابهش را نمی‌توان به این راحتی‌ها در بازار یافت.

در Rage 2 شما در نقش واکر (Walker) قرار می‌گیرید که باید در دنیای پساآخرالزمانی و بی‌رحم بازی دوام بیاورد و زنده بماند. فضای وحشی بازی، زمینه را برای یک اکشن خونین و آشوب‌برانگیز به خوبی ایجاد می‌کند. با اینکه در Rage 2 شما دائم در حال مبارزه نیستید و جست‌وجو در سرزمین بازی نیز قسمت قابل توجهی از آن را تشکیل می‌دهد، اما وقت‌هایی که در بازی درگیر می‌شوید، با یک اکشن همه‌جانبه و دشمنانی سریش طرف هستید که کشتن آن‌ها لذتی وصف‌ناپذیر دارد. اسلحه‌های موجود در بازی به حد کافی متنوع هستند و بازی به شما اجازه می‌دهد چندین اسلحه را به شکل همزمان حمل کنید و مادام بین آن‌ها سوییچ کنید.

Rage 2 نسبت به محتوایی که ارائه می‌دهد، زمان نسبتاً مناسبی دارد و می‌توانید آن را ۱۶، ۱۷ ساعته به پایان برسانید. اگر دوست دارید مابین لحظات نفس‌گیر اکشن، کمی هم جست‌وجو کنید، Rage 2 برای شماست.

۶. Borderlands

لوتر-شوتر محبوب دل‌ها یعنی Borderlands نیز در این لیست به خوبی جا می‌گیرد! مانند Rage، در این سری نیز به جز تیراندازی و درگیری، کارهای دیگری نیز برای انجام دادن هست، اما نقطه‌ی قوت Borderlands بخش اکشن آن است. آخرین نسخه از Borderlands در سال ۲۰۱۹ به بازار آمد و توانست طرفداران را تا حدی راضی نگه دارد، اما نسخه‌ی دوم این سری هنوز هم بیشترین محبوبیت را میان شوتربازها دارد. Borderlands 2 علاوه بر اینکه در بخش اکشن چیزی کم نداشت، در سایر بخش‌ها مانند داستان نیز عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذاشت.

در Borderlands تنوع سلاح‌ها، دشمنان و باس‌ها به قدری بالاست که دائماً دوست دارید درگیر شوید و با تفنگ‌های مختلف دشمنان را له و لورده کنید! Borderlands شاید یکی از خلاقانه‌ترین بازی‌های این لیست نیز باشد، چرا که نه باس‌های آن عادی‌اند، نه اسلحه‌های موجود در بازی و نه حتی محیط آن! کیفیت گان پلی در تمامی نسخه‌های این سری بالاست و در حالت کلی یک طرفدار اکشن را تا حد ممکن سیراب می‌کند.

۵. ۲ Shadow Warrior

Shadow Warrior 2 تمام آن چیزی را که یک طرفدار بازی‌های اکشن می‌خواهد به او می‌دهد و حتی پا را کمی فراتر گذاشته و یک ریزه RPG هم قاطی ماجرا می‌کند! نسخه‌ی دوم این بازی در سال ۲۰۱۶ به بازار آمد و با متای ۷۸، ثابت کرد در میان این همه نام بزرگ، حرفی برای گفتن دارد. اکشن بی‌امان در Shadow Warrior 2، هسته اصلی بازی را تشکیل می‌دهد و حس پیشرفتی که مخاطب در طول بازی حس می‌کند، باعث لذت‌بخش‌تر شدن این عنوان می‌شود.

نسخه‌ی دوم این بازی نسبت به نسخه‌ی اول که یک بازی خطی بود پیشرفت‌های بسیاری داشت و اکشن داینامیک، مبارزات نفس‌گیر و تنوع سلاح باعث شدند تا بسیاری از طرفداران بازی‌هایی مانند Doom، به سراغ این عنوان آمده و آن را امتحان کنند. سرعت در گیم‌پلی Shadow Warrior 2 حرف اول را می‌زند و بازی حس و حال یک اکشن دهه‌ نَودی ناب را دارد که بعد از چند ساعت بازی مداوم، حتی نمی‌دانید زمان چطور گذشت. اوضاع وقتی هیجان‌انگیزتر می‌شود که بدانید به جز سلاح‌های گرم، می‌توانید از شمشیر نیز در برخی موقعیت‌ها استفاده کنید و از نزدیک با هیولاهای محترم چند کلمه‌ای حرف بزنید!

۴. Bulletstorm

دیگر می‌رسیم به جایی از لیست که اوضاع واقعاً پرهرج و مرج می‌شود! نمی‌دانم چند نفر از شما Bulletstorm را به خاطر دارید، اما این بازی به شخصه برای من خیلی خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی است. حتی از کاور شلوغ و درهم‌برهم بازی هم می‌شود فهمید با چه عنوانی طرف هستید! Bulletstorm ترکیبی از تمام بازی‌هایی است که بخش اکشن آن‌ها بارها و بارها مورد تحسین قرار گرفته است، اما در محیطی نوآورانه و جذاب. بازی شما را در نقش کاراکتری بزن‌بهادر به نام گریسون هانت (Grayson Hunt) قرار می‌دهد که با رفقایش، به دنبال انتقام‌ از فرمانده سابق خود است. همان‌طور که از چهره‌ی افراد این گروه هم معلوم است، آن‌ها کاملاً به دنبال شر می‌گردند و اکشن پرهرج و مرج بازی هم این موضوع را به خوبی ساپورت می‌کند!

در Bulletstorm شما هشت اسلحه‌ی مختلف دارید که مشابه برخی از آن‌ها را در بازی دیگری ندیده‌اید. هر کدام از این اسلحه‌ها دو حالت مختلف دارند که دائماً می‌توانید بین آن‌ها تعویض کنید. به جز این، یک شلاق نیز به شما داده می‌شود تا تعداد روش‌هایی که می‌توانید با آن دشمنان را از پا دربیاورید سر به فلک بکشد! گان‌پلی بازی به قدری فان و مفرج است که دلتان نمی‌آید از بازی دست بکشید. بالاخره وقتی نام کلیف بیلزینسکی به عنوان دیزاینر بازی ذکر می‌شود، باید هم انتظار یک اکشن دیوانه‌وار و نفس‌گیر را داشت!

۳. Wolfenstein

ولفنشتاین یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین بازی‌های اکشن به شمار می‌رود که در هر دوره‌ای از تاریخ بازی‌های ویدیویی، نمونه‌ای خوب برای ارائه داشته است. اما در این مقاله، بیشتر منظورمان Wolfenstein: The New Order و Wolfenstein II: The New Colossus است که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ منتشر شدند و روایتگر داستان قهرمان بازی، یعنی ویلیام بلاتزکوویچ (William “B.J.” Blazkowicz) بودند. دو بازی فوق‌العاده‌ای که بار دیگر نشان دادند ولفنشتاین هنوز هم می‌تواند وزنه‌ی سنگینی در میان شوترهای بی‌مغز باشد.

روایت ولفنشتاین کاملاً در خدمت صحنه‎‌های اکشن آن است که به شکلی بی‌نظیری طراحی و کارگردانی شده‌اند. اصلاً در بعضی از بازی‌ها تا اسلحه دستتان می‌گیرید، می‌توانید بفهمید بازی چقدر خوش‌ساخت و نرم طراحی شده و ولفنشتاین دقیقاً از همین بازی‌هاست. با بلاتزکوویچ می‌توانید هرچقدر که می‌خواهید قلدربازی دربیاورید، نازی‌ها را سوراخ سوراخ کنید و با ادوات آهنی عظیم که چندین برابر جثه‌ی شما هستند دست به یقه شوید. اکشن بی‌وقفه و خونین بازی این اجازه را به شما می‌دهد که بدون نگرانی از اتمام مهمات شلیک کنید و لذت ببرید.

۲. Serious Sam

وقتی سخن از هرج و مرج به میان می‌آید، یکی از نام‌هایی که به ذهن هر گیمری می‌رسد، نام Serious Sam است. اصلاً شهرت این مجموعه به دلیل همین اکشن شلوغ و آشوب‌برانگیز آن است که همیشه هیجان‌انگیز و فان بوده! تا به حال چهار نسخه‌ی اصلی از این سری منتشر شده که آخری در سال ۲۰۲۰ بود و توانست محبوبیت این سری قدیمی را بار دیگر جرقه بزند.

در Serious Sam، شما در مقابل دسته‌های پرتعداد دشمنان قرار می‌گیرید که از زمین و هوا به شما حمله می‌کنند و حتی به شما فرصت سر خاراندن هم نمی‌دهند. محدودیتی هم برای تعداد سلاح‌هایی که می‌توانید در این بازی با خود حمل کنید وجود ندارد و سم (Sam) می‌تواند در آنِ واحد شات‌گان، مینی‌گان، رایفل، اسنایپر، نارنجک‌انداز و چندین سلاح دیگر با خود حمل کند و بله، از عنوانی که چنین امکانی را به شما می‌دهد، چیزی به جز دیوانگی نمی‌توان انتظار داشت!

در Serious Sam 4 شاهد پیشرفت‌هایی نیز در روند بازی بودیم که از میان آن‌ها می‌توان به درخت مهارت کاراکتر اصلی بازی اشاره کرد. از اینکه نسخه‌ی پنجم بازی کِی منتشر می‌شود اطلاعی نداریم، اما Serious Sam همیشه درگیرکننده و خفن بوده است!

DOOM .1

آیا اصلاً لازم است چیزی در مورد DOOM بگوییم؟ اکشن در کلمه‌ی DOOM خلاصه می‌شود و به راحتی می‌توان ادعا کرد برخی از بازی‌های این لیست و بسیاری از بازی‌های دیگر که نامشان در این لیست نیامده، به شکلی مستقیم یا غیرمستقیم از DOOM برای گیم‌پلی بازی خود ایده گرفته‌اند. DOOM از قدیمی‌ترین بازی‌های اکشن است که در نسخه‌های ابتدایی خود، استانداردی ثابت برای سبک شوتر اول شخص تعیین کرد و هنوز هم با انتشار هر نسخه‌ی تازه، استانداردهای جدید را به همه معرفی می‌کند!

همه‌ی نسخه‌های DOOM پرهرج و مرج، شلوغ، دیوانه‌وار و خشن هستند و امکان ندارد طرفدار سبک اکشن باشید و نتوانید با گیم‌پلی بی‌نظیر DOOM ارتباط برقرار کنید. این فرمول در نسخه‌ی DOOM (2016) پیشرفت بسیار زیادی داشت و نهایتاً در نسخه‌ی بعد، یعنی DOOM Eternal شاهد شاهکاری بودیم که بعید است به این زودی‌ها مثل و مانندش بیاید. همه‌چیز این بازی، از تنوع سلاح‌ها تا تنوع فینیشرها، از طراحی محیط و معماری تا پلتفرمینگ، از اکشن فوق‌العاده‌ی آن گرفته تا آهنگ‌های هیجان‌انگیزش، یک چیز را فریاد می‌زنند: هرج و مرج!

اگر تا به حال این بازی را تجربه نکرده‌اید، آب دستتان است زمین بگذارید و بروید سراغش!

طبیعتاً هر لیستی با هم‌فکری تکمیل می‌شود، پس اگر شما نیز به نظرتان عنوانی هست که می‌تواند در این لیست باشد، با ما در میان بگذارید.

ARSHIAAAASCHNOZmgs tpp 2015nero son of vKelleyسعید پرهیزیXerexplayCyrus94Hero's shadeDARKSIREN77The sparrow.Alan Wake𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥Dota2مایکل شرارت (بتمن گیمفا)Kuroshander16Moonmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ بازی اکشن پرهرج و مرج برتر؛ دود و آتش - گیمفا
۱۰ بازی اکشن پرهرج و مرج برتر؛ دود و آتش - گیمفا
۱۰ بازی اکشن پرهرج و مرج برتر؛ دود و آتش - گیمفا
۱۰ بازی اکشن پرهرج و مرج برتر؛ دود و آتش - گیمفا
۱۰ بازی اکشن پرهرج و مرج برتر؛ دود و آتش - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۰ بازی اکشن پرهرج و مرج برتر؛ دود و آتش - گیمفا