نقد و بررسی بازی Stellar Blade + بررسی ویدیویی
پس از مدتها انتظار، بازی مورد انتظار Stellar Blade پا به بازار گذاشته است. امروز قصد داریم ببینیم آیا توانسته یک تجربهی ارزشمند ارائه دهد یا خیر؟
عنوان Stellar Blade تقریبا از همان نمایش ابتدایی خود به خوبی نشان داد که علاوه بر ظاهر، در مباحث تکنیکال و ساختاری گیمپلی خود نیز حرفهایی برای گفتن دارد، به طوری که همزمان دو ژانر مختلف را در مبحث مبارزات ترکیب و یک فرمول بسیار جالب را از آن استخراج کرده است. این اثر همچنین به وضوح قصد الگوبرداری از بسیاری از بازیهای ژانر هک اند اسلش را دارد اما سوالی که به وجود میآید آن است که آیا این اثر توانسته به عنوان یک تجربهی واحد در این ژانر هویتی مستقل برای خود خلق کند یا صرفا به دنبال تقلید کورکورانه از آثار بزرگ و شناخته شده است؟
طی این نقد و بررسی ابعاد مختلف این اثر را زیر ذرهبین قرار داده و با بررسی آنها، در پایان به پاسخ این سوال خواهیم رسید.
از طریق دکمۀ زیر میتوانید بررسی ویدیویی را مشاهده کنید:
وقتی فرشتهها از آسمان سقوط میکنند
داستان Stellar Blade نژاد انسانها را روی مرز انقراض به تصویر میکشد؛ زمانی که طی جنگی طولانی بین آنها و موجوداتی به نام Naytibas، اکثریت جمعیت کره زمین از بین رفته و بازماندگان نیز برای بقا از کره زمین رانده میشوند و به کلونیهایی در فضا پناه میبرند. حال کره زمین به یک دنیای آخرالزمانی مملو از هیولاهایی تبدیل شده است که حالا بر این سیاره چیره هستند؛ شما در نقش Eve، یکی از اعضای هفتمین گروه هوابرد یا همان 7th Airborne Squad بازی میکنید که به همراه دیگر اعضای این گروه به زمین اعزام میشوند تا تهدید Naytibaها را از بین ببرند.
همانطور که از نام این گروه مشخص است، این هفتمین تلاش برای بازپسگیری دنیایی است که سالها پیش از انسانها گرفته شده بود و از همین رو میتوان متوجه شد که شش تیم قبلی آنچنان در ماموریت خود موفق نبوده و حالا Eve و گروهش نیز راه بسیار دشواری را در پیش دارند. همانطور که انتظار میرود، ورود این تیم به زمین با مقاوت بسیار زیادی از سوی هیولاهای ساکن روی آن مواجه میشود. تقریبا تمامی افراد این تیم کشته میشوند اما دقیقا پیش از اینکه Eve توسط یک Elder Naytiba به قتل برسد توسط شخصی به نام Adam نجات پیدا میکند و موفق به فرار میشود.
پس از این اتفاق، Eve که حالا آخرین بازماندهی تیم خود است، به کمک Adam راهی مکانی میشوند که انتظار میرود یک Alpha Naytiba در آن حضور داشته باشند. آنها میروند تا او را از بین ببرند و پس از شکست دادن این دشمن قدرتمند، یکی از اعضای 5th Airborne Squad به نام Lily را پیدا میکنند که مدتها در محفظهی خود زندانی شده بود. زمانی که Lily با Eve و Adam آشنا شده و متوجه شرایط میشود، تصمیم میگیرد به عنوان مهندس پشتیبان در کنار Eve بایستد و به او در راستای به پایان رساندن ماموریتش کمک کند و اینگونه است که گروه اصلی داستان ما تشکیل میشود.
سپس، Adam آنها را به شهر Xion میبرد؛ آخرین شهر باقی مانده روی زمین که انسانها در آن زندگی میکنند. در اینجا Eve و رهبر این گروه به نام Orcal با یکدیگر آشنا شده و به توافق میرسند که اگر Eve به آنها در راستای احیای شهر کمک کند، آنها نیز به او در راستای مبارزه با Naytibaها یاری برسانند. در این راستا Eve باید چهار هستهی مختلف را از چهار Naytiba قدرتمند بازیابی کند و در این مسیر دائما مسائل بیشتری در ارتباط با چگونگی به وجود آمدن این موجودات و همچنین نابودی زمین فاش خواهد شد.
حال که یک شرح کلی از بخش داستانی داشتیم بهتر است راجع به چگونگی عملکرد آن در جزئیات صحبت کنیم؛ متاسفانه باید در همین ابتدا بگویم بخش داستانی Stellar Blade، ضعیفترین بخش این تجربه بوده و دلایل بسیاری برای پشتیبانی از این مسئله وجود دارد. داستان بازی شروعی بسیار جذاب و پر زرق و برق داشته و ایدهای را به تصویر میکشد که پتانسیل زیادی برای عمیقتر شدن دارد اما متاسفانه بازی تقریبا تا اواخر تجربه نمیتواند به آن پتانسیل نزدیک شود و حتی در ساعات پایانی نیز لزوما آن را به طور کلی به کار نمیگیرد.
قبل از هر چیزی بگذارید دربارهی شخصیتها صبحت کنیم؛ تقریبا میتوان گفت Stellar Blade هیچ کاراکتری ندارد که جدا از مبحث ظاهری، بتواند به یادماندنی جلوه کند، Eve شخصیتی به شدت خشک و تک بعدی دارد و Adam آن قدر حوصله سر بر و خسته کننده است که اگر راستش را بخواهید من در روز دوم تجربه به راستی اسم او را فراموش کردم! در بین سه کاراکتر اصلی بازی که بیشترین زمان تجربه را با آنها میگذرانیم، تنها Lily است که میتواند کمی ماندگارتر و مرتعشتر جلوه کند. در طول تجربه در حالی که بازی سعی دارد این دو شخصیت را به عنوان «همراهان» و «یاران» Eve به تصویر بکشد اما تقریبا در هیچ نقطهای از بازی این دو کاراکتر به صورت مستقیم شما را دنبال نمیکنند!
در طول اکثریت مراحل، Lily و Adam صرفا از طریق Drone همراهتان با شما ارتباط برقرار میکنند و آن ارتباط نیز به لطف دیالوگنویسیهای کلیشهای خدشهدار میشود. بازی سعی بسیاری دارد بین دو کاراکتر Adam و Lily یک ارتباط جالب به وجود بیاورد اما در نهایت کلکلهای این دو کاراکتر بیش از هر چیزی حسی اجباری را القا کرده و به هیچ عنوان طبیعی یا جالب به نظر نمیرسند.
به غیر از سه کاراکتر اصلی، شما در طول بازی با کاراکترهای بسیاری روبهرو میشوید که رسما جز چند خط دیالوگ، هیچ چیزی برای ارائه ندارند و از همین رو خارج از این سه کاراکتر نه در مراحل فرعی و نه در مراحل اصلی لزوما با شخصیتهای کاریزماتیکی روبهرو نمیشوید. از طرف دیگر، بازی از مشکلات تعلیق بسیاری رنج میبرد به طوری که پس از آن شروع طوفانی ناگهان تمپوی روایت داستان کند میشود و به لطف شخصیتپردازیهای ضعیف و دیالوگنویسیهای نه چندان جالب، به جرات میتوان گفت بازی برای چند ساعت به کلی قدرت روایی خود را از دست داده و بسیار خشک پیش میرود.
از نیمهی تجربه به بعد کمی دوباره روایت جان میگیرد و برخی پیچشهایی رخ میدهند که با وجود قابل پیشبینی بودن، به طوری کلی جالب هستند اما باز هم به دلیل عدم پرورش و پردازش کافی بسیاری از لحظات «احساسی» بازی به شدت ضعیف ظاهر میشوند. در بخشهایی از داستان بازی به شکلی بسیار مشهود سعی بر به تصویر کشیدن یک سکانس احساسی دارد اما به دلیل عدم پرداخت کافی هیچ حسی از این سکانسها دریافت نمیشود.
به طور کلی داستان و روایت Stellar Blade از بیهویتی و کمبود عمق رنج میبرد و تقریبا جای بخششی برای این مشکلات وجود ندارد. پروتاگونیست بازی همچون یک تکه کاغذ سفید است که در هیچ نقطهای از بازی ذرهای انعطافپذیر جلوه نمیکند و ارتباط او با افرادی که «بسیار برایش مهم هستند» به شدت مصنوعی است. بازی از شما میخواهد که باور کنید این کاراکترها ارتباطی قوی با یکدیگر دارند بدون اینکه لزوما به شما شکلگیری این ارتباط را نشان دهد و آن را باورپذیر کند؛ از همین رو، به دلیل نبود هیچگونه عمق، بسیار سخت است که نه تنها با کاراکترهای بازی بلکه با هدف کلی داستان ارتباط خاصی برقرار کنید.
سولزلایک به سبک هک اند اسلش
اما حالا که از بخش روایی عبور کردیم، نوبت به صحبت از برترین بخش تجربهی این بازی میرسد و آن هم گیمپلی و سیستم مبارزات آن است که به نظر من با ظرافت بسیار زیادی پیادهسازی شدهاند و مملو از هویت و استقلال ایدهپردازی هستند هر چند به وضوح مشخص است این بازی الگوبرداریهایی از آثاری همچون Nier Automata داشته است. اگر نمایشهای مختلف این بازی و گیمپلی آن را مشاهده کرده باشید، احتمال زیادی وجود دارد که احساس کنید مبارزات از یک اثر سولزلایک سریعتر اما از یک تجربهی هک اند اسلش کندتر هستند و دلیل این مسئله آن است که این بازی در خطی باریک بین این دو ژانر حرکت میکند.
ما با یک سیستم مبارزهی بسیار عمیق روبهرو هستیم که در طول تجربه دائما در حال معرفی مکانیزمها، پیچشها و امکانات تازه به شما است تا روند مبارزات را دائما عمیقتر، درگیرکنندهتر و جذابتر کند به طوری که با قاطعیت میتوان گفت این بخش به راحتی کمبودهای مبحث روایی را جبران کرده و بخش گستردهای از وزن این تجربه را به دوش میکشد و آن قدر از انعطافپذیری بالایی برخوردار است که لحظهای از پا نمیافتد و یا تکراری و خسته کننده جلوه نمیکند!
اما ساختار سیستم مبارزات به چه شکلی است؟ ما با یک ساختار هیبریدی و دوگانه روبهرو هستیم که المانهای مختلفی را از دو ژانر سولزلایک و هک اند اسلش در خود جای داده است؛ در یک سو ما با روندی در مبارزات مواجه هستیم که نیازمند فکر، زمانبندی و برنامهریزی استراتژیک بوده و شما دائما باید موقعیتها را بسنجید و واکنشهای بهینه نشان دهید چرا که گاهی اوقات یک اشتباه میتواند به قیمت مرگتان تمام شود. بازی بر خلاف آثار هک اند اسلش شما را به اتخاذ یک رویکرد تهاجمی تشویق نمیکند بلکه از شما میخواهد حریف خود را ارزیابی کرده و با صبر بازی کنید.
در طرف دیگر، این اثر امکانات دفاعی و تهاجمی مختلفی را در اختیارتان قرار میدهد و میگذارد سکان مبارزه را به دست گرفته و سرعت و تمپوی آن را افزایش دهید و در ارائه یا به اصطلاح Presentation این امکانات نیز فوقالعاده عمل میکند. زمانی که این امکانات را با روند استراتژیک مبارزات تلفیق میکنید، ناگهان خود را در داینامیکی مییابید که از مغز سولزلایک و بازوی هک اند اسلش بهره میبرد!
Eve از قدرتی به نام Beta Energy برخوردار است که به شما اجازه میدهد در ازای استفاده از آن، برخی مهارتهای مختلف را طی مبارزه به کار بگیرید، البته لازم به ذکر است که میزان انرژی Beta محدود بوده و پس از اتمام، شما با مبارزه و Parry کردن امکان بازیابی این انرژی را دارید. بازی همچنین تمرکز بسیاری بر کمبوهای متنوع دارد و دائما شما را تشویق به استفاده از آنها میکند؛ از همین رو، با طیف گستردهای از ابزارها مواجه هستیم که مبحث کمبوسازی، بهینهسازی و پاسخ هر چه بهتر به موقعیتهای مختلف را چندین و چند برابر لذتبخش میکنند.
همچنین در راستای تقویت هر چه بیشتر این امکانات متنوع، بازی پنج درخت مهارت مختلف با محوریتهای اختصاصی خود ارائه میدهد که دو مورد از آنها طی تجربه باز شده و سه مورد دیگر از همان ابتدا باز هستند. سه مورد پیش فرض عبارتند از Survival، Attack و Beta که نام هر کدام به خوبی گویای امکانات ارائه شده توسط آنها است.
از آن جایی که شاهد المانهای نقش آفرینی محدود در این بازی هستیم، نحوهی دریافت Skill Point مستقیما به همین المانها باز میگردد، به طوری که شما در راستای مبارزه SP دریافت کرده و به ازای دریافت میزان مشخصی از آنها یک امتیاز به منظور استفاده در درخت مهارت دریافت میکنید. درخت مهارت چهارم Burst نام داشته و به قابلیتی با همین نام تعلق دارد که تا حد زیادی شبیه به Beta عمل میکند و برای استفاده نیازمند انرژی است، البته با این تفاوت که این دسته از حرکات ویژه بعضا تهاجمیتر بوده، از قدرت بیشتر و البته از انیمیشنها و نوع ارائهی متفاوتی نیز برخوردارند.
البته لازم به ذکر است وجود پنج درخت مهارت به هیچ عنوان به معنای شلوغی و وجود مهارتهای بیمصرف نیست چرا که تکتک این درختهای مهارت هدفمند بوده و به شکل محسوسی روند مبارزات را تحتتاثیر قرار میدهند. علاوه بر شمشیر اختصاصی Eve، ما شاهد یک اسلحهی گرم نیز هستیم که دارای یک منوی ارتقای اختصاصی بوده و میتواند تا حد زیادی در طول مبارزات به شما کمک کند و حتی به طور مستقیم به برخی از کمبوهای شما در راستای بازدهی صددرصدی متصل شود! این اسلحه نیز دارای چندین نوع تیراندازی با مهمات مختلف است که شما میتوانید با توجه به موقعیت از آنها بهره ببرید.
همانطور که اشاره کردم با برخی المانهای محدود RPG در این اثر روبهرو هستیم؛ به همین دلیل، شما در طول تجربهتان آیتمهای متعدد پیدا خواهید کرد که در راستای ارتقای Eve و تواناییهای او به کار برده میشوند. شما با این آیتمها میتوانید طیف گستردهای از Nanosuitها را برای کاراکتر خود بسازید و یا قابلیتهای مختلف او را ارتقا بدید. این بازی دو بخش Exospine و Gear را به منظور تخصیص قابلیتهای خاص و همچنین تجهیز Eve با ابزار کاربردی به شما ارائه میدهد و لازم به ذکر است که در ابتدا تنها یکی از جایگاهها در هر یک از آنها باز است.
هر یک از این دو بخش طیف گستردهای از آیتمها را با درجات کیفی مختلف در اختیارتان قرار میدهند که شما با بهرهگیری از آنها میتوانید کلیت رویکرد خود نسبت به مبارزات را تعیین کنید. میتوانید ترکیبی بسیار دفاعی بسازید و یا از آیتمهایی استفاده کنید که به شما اجازهی اتخاذ رویکردی تهاجمیتر را بدهند. در حالی که المانهای نقش آفرینی لزوما از عمق بسیار بالایی برخوردار نیستند اما به نظرم با توجه به کالیبری که به کار گرفته شدهاند، وظیفهی خود را به خوبی انجام داده و انعطافپذیری مناسبی را نیز در اختیار پلیر قرار میدهند. برخلاف آثار یوبیسافت، این بازی مشتی از آیتمهای تکراری را روی سر شما نمیریزد و رویکردی مینیمالیستیکتر و منظمتر نسبت به اکثریت ابعاد نقش آفرینی خود پیش میگیرد.
Stellar Blade همچنین همچون آثار سولزلایک از رویکرد سِیو سختگیرانهتری برخوردار است و محیطهایی در قالب Camp را در مسیر شما قرار داده است که با فعالسازی آنها میتوانید در آنجا استراحت کنید، بازی خود را سِیو کنید، مهارتها و ابزار خود را ارتقا داده و یا از فروشگاه در راستای خرید آیتمهای سلامتی و … بهره ببرید.
امکانات شخصیسازی نیز در این بازی مثالزدنی هستند؛ ما در زمان عرضه شاهد بیش از ۳۰ لباس مختلف برای کاراکتر Eve هستیم که به اشکال مختلف به دست میآیند و البته نیازمند Craft کردن با بهرهگیری از آیتمهای مورد نیاز خاص خواهند بود. علاوه بر Nanosuitها، آیتمهای شخصیسازی مختلف دیگری از جمله عینکها و … نیز وجود دارند که میتوانید در زمینه شخصیسازی Eve از آنها بهره ببرید، همچنین پس از ورود به Xion و تعامل با برخی از کاراکترها و حتی انجام برخی مراحل فرعی، میتوانید به امکانات تازهای از جمله یک آرایشگاه برای تغییر مدل و رنگ موی کاراکتر خود دسترسی پیدا کنید، شما حتی امکان شخصیسازی پوشش دو کاراکتر Lily و Adam را نیز دارید!
طراحی دشمنان نیز در این عنوان بسیار عالی انجام شدهاند و از لحاظ عملکردی طیف گستردهای از چالشها را در مسیر شما قرار میدهند. ما با تعداد بسیار زیادی از دشمنان مختلف با قابلیتها، قدرت و الگوهای مبارزاتی متفاوت روبهرو هستیم که هر کدام میتوانند به نوبهی خود کشنده باشند و از همین رو، نوع مبارزات مختلفی را به روند گیمپلی بازی تزریق کنند. طراحی باسفایتها نیز یکی از نقاط قوت طلایی این اثر است که هر چه بیشتر در بازی پیشروی میکنید بهتر و بهتر میشوند و مبارزه با هر یک از آنها به دلیل تنوع بالای عملکردی و ایجاد چالشهای مرتعش، لذت خاص خود را دارد.
اما از مبحث سیستم مبارزات که عبور کنیم، بد نیست کمی در ارتباط با مراحل فرعی حرف بزنیم؛ همانطور که احتمالا میدانید، Stellar Blade یک اثر نیمه جهان باز است بنابراین شما در آن با مراحل فرعی متعددی روبهرو میشوید.
برخی از این مراحل فرعی میتوانند به کلی امکانات تازهای را در اختیار شما قرار بدهند اما اکثریت آنها به شدت سطحی جلوه میکنند از همین رو شخصا در تجربهام دلایل بسیار کمی برای تخصیص وقت به انجام این فعالیتهای فرعی داشتم مخصوصا زمانی که از نیمهی تجربه عبور میکنیم، تقریبا هیچ دلیل محکمی وجود ندارد که به شما بگوید «باید» در راستای قدرتمندتر شدن به سراغ فعالیتهای فرعی بروید، چرا که پاداشهای در نظر گرفته شده عموما متشکل از EXP و پول هستند که در این نقطه از بازی استفادهی چندانی ندارند.
اهداف این مراحل فرعی نیز آنچنان خاص و جذاب جلوه نمیکنند و از همین رو باعث میشوند اشتیاق کمتری نسبت به انجام آنها در پلیر به وجود بیاید. با این وجود، مراحل اصلی در زمینهی تنوع و ایجاد پیچش در روند گیمپلی عالی عمل میکنند؛ به عنوان مثال، در بخشی از بازی شما وارد یک آزمایشگاه زیرزمینی میشوید که در آن اسلحههای شما قابل استفاده نیستند و در این نقطه، بازی بیشتر تمرکز بر پرورش محیط و فضاسازی دارد که حقیقتا برایم بسیار جالب بود.
بنابراین میتوان گفت Stellar Blade لزوما یک تجربهی تک بعدی از مبارزات دائمی نبوده و گاها میتواند با ایجاد پیچشهای جالب به روند گیمپلیاش تنوع و هویت ببخشد. به طوری کلی بخش گیمپلی این اثر به آسانی میتواند طی کلیت زمان مورد نیاز برای تجربهی این بازی تازه جلوه کند و دائما با معرفی راههای جدید برای تعامل با آن انعطافپذیری بیشتری به این بخش ببخشد.
یک دنیای آخرالزمانی زیبا
در ابعاد فنی و بصری، Stellar Blade تقریبا بینقص عمل میکند؛ پیش از هر چیزی به راستی باید بهینهسازی این اثر را تحسین کرد چرا که در تمامیت زمان تجربهی این بازی حتی یک لحظه هم دچار افت فریم و مشکلات فنی نشدم. این بازی از لحاظ فنی یک تجربهی یکپارچه و منسجم را ارائه میدهد و این مسئله به دلیل ماهیت پر جنب و جوش بازی بسیار عالی است.
در دپارتمان گرافیک نیز ما با یک اثر بسیار چشمنواز روبهرو هستیم که تنوع زیادی را در زمینهی طراحی محیط و مراحل ارائه میدهد. همانطور که در بخش پیشین اشاره کردم، Stellar Blade دارای محیطهای متنوع با رویکردهای متفاوت در زمینه طراحی است که هویت ظاهری بسیار خوبی به بازی تزریق میکند. طراحی شخصیتهای بازی نیز به خوبی اولویتهای سازندگان در راستای به تصویر کشیدن ایدههای هنری «بزرگ» را به تصویر میکشد و طیف گستردهی پوششها نیز مستقیما در همین راستا حرکت میکنند.
یک بازی هک اند اسلش بدون موسیقی عالی معنا ندارد و خوشبختانه Stellar Blade در این زمینه نیز کم و کسری ندارد و یک ساندترک بسیار عالی را ارائه میدهد که تا حد زیادی روی هویت کلی بازی منطبق شده و در لحظه لحظهی گیمپلی نیز تزریق میشود، به طوری که شما طی مبارزات با موسیقیهای تندتری روبهرو هستید و در زمان گشتوگذار یا هنگام استراحت در Campها در حال گوش دادن به برخی موسیقیهای آرام و هم راستا با آن فعالیتها هستید.
صداگذاری کاراکترهای بازی نیز قابل قبول است اما صداگذاری کاراکترهای Adam و Eve خشک بوده و در حالی که لزوما «بد» نیستند اما تا حد زیادی بیحس و فراز و نشیب هستند که مستقیما به مشکلات شخصیتپردازی این کاراکترها متصل میشوند. به طور کلی میتوان گفت Stellar Blade در دپارتمان بصری و طراحی محیط خود عملکردی بسیار خوب را به نمایش میگذارد که به خوبی با ساندترک این عنوان هم راستا شده و یکدیگر را تقویت میکنند، از طرف دیگر صداگذاری برخی کاراکترها کمی خشک بوده و پس از مدتی خستهکننده میشود.
Stellar Blade
Stellar Blade یک عنوان بسیار تحسین برانگیز است که حول خلق هویتی مستقل برای خود به عنوان یک اثر اکشن کارهای زیادی انجام میدهد و به هر طرفدار هک اند اسلش/سولزلایک پیشنهاد میشود. گیمپلی و سیستم مبارزات از عمق زیاد و لایههای مختلفی برخوردار هستند که دست پلیر را برای بهرهگیری از مکانیزمهای متعدد باز گذاشته و روندی بسیار روان و لذتبخش را در سناریوهای مبارزات ارائه میدهند. طراحی مراحل جذاب، دشمنان و باسهای متعدد و متنوع، درختهای مهارت تاثیرگذار و ساندترک عالی خصوصیاتی هستند که بخش گستردهای از وزن این اثر را به دوش میکشند. البته، مشکلات تعلیق در روایت، شخصیتپردازیهای کاغذی و بسیار سطحی و همچنین دیالوگنویسیهای کلیشهای و نه چندان جذاب باعث میشوند گاها این تجربه از جنب و جوش بیفتد.
نکات مثبت:
- سیستم مبارزات بسیار لذتبخش و عمیق
- خلق ترکیبی عالی از روند فکری سولزلایک و سرعت هک اند اسلش
- وجود پنج درخت مهارت معنادار و تاثیرگذار
- افزوده شدن دائمی ابعاد جدید به سیستم مبارزات و انعطافپذیری بالای آن
- تنوع بالای دشمنان و باسها از لحاظ ظاهری و عملکردی
- طراحی مراحل و محیط چشمنواز و متنوع
- طیف بسیار گستردهی Nanosuitها
- ساندترک عالی
نکات منفی:
- عدم وجود تعلیق مناسب در بخش روایی
- پرداخته نشدن کافی به پیچشهای داستانی و عدم تاثیرگذاری آنها
- شخصیتپردازیهای کاغذی و بسیار تکبعدی
- ارتباطات مصنوعی بین کاراکترها و عدم خلق اتصالی طبیعی بین آنها
- دیالوگنویسیهای ضعیف و کلیشهای
- مراحل فرعی پس از مدتی اهمیت و ارزش خود را از دست میدهند
۸.۲
این بازی روی پلتفرم PS5 تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
نظرات
نقد منصفانه ای بود بنظرم ، نکات منفی و مثبت هم به جاست کاملا
(ایا عنوان نقد یک ارجاع به شاید شیطان میگرید است ؟ 🗣️)
Angels may cry
Angels may also laugh and dance
سلاطین زبان
💚☘️🙏🏻🥂
نقد شده ۸.۲
نمره متاکریتیک هم ۸۲
عجیبه
جدی نگیر😂
نقد خوبی بود،سپاس🙏
خیلی خوب تونسته رو نقد متمرکز باشه دمش گرم دی:
واسه این بازی خیلی هایپ بودم ولی با این نقد هایی که ازش نوشتن اکثرا به ضعف داستانش اشاره کردن و واسه من داستان خیلی مهم تر از گیمپلیه. حالا دو دل شدم برای خریدش ولی تو تجربه ی دموش داستانشو تا جایی که پیش رفت دوس داشتم
نگران نباش حتما تو سطحی هست که راضی نگهت داره
الان من نفهمیدم چرا اولین نفر کریمی دیسلایک زده /: بچه هستی جناب ؟
خب بچه جون یارو حرفش اشتباهه دیگه
اصلا هدف این بازی داستان نیس،نمیگم داستان تو این بازی نباید مهم باشه ولی هدف این بازی تمرکز کامل روی گیمپلیه و باید ازش نمره کم شه ولی نه اینکه به خاطر همچین چیزی خودتو ازش محروم کنی
تو فک کنم هنوز به خاطر اون قضیه رد دد که با کریمی بحث کردی ازش کینه داری چون بدجوری کم اوردی اونجا
نه خب بنده خدا خیلی عادی نظر داد… ایشون گفته داستان رو ترجیح میده بیشتر و خب وقتی نقد رو خونده فهمیده مناسبش نیست زیاد ، قرار نیست که ادما همه بازیهای دنیارو تجربه کنن
حقیقتا اون بحثه هم برام زیاد مهم نبود ، اکثرا هم موافق بودن ، من نمیگم ایشون مطلقا بده… نویسنده عالی هستش خودم مطالبش رو دنبال میکنم ، ولی سر بحث ردد هم خودم یکم زیاده روی کردم هم باهاش مخالف بودم .
خودم هم ترجیحم اینه که پلی کنمش جدا از اینکه نباید صرفا به نظرات و نقد ها اتکا کرد تو همون دموش که شروع داستان بود شاهد یه سری خلاقیت ها که روحیه نرد بودنمو ارضا میکنه بودم و اینجور ایده ها میتونن تو خلق جهان داستانی که خودم مینویسم الهام بخش باشن مثلاً اسم گذاری انمی هاش(naytiba) خیلی کنجکاوم کرد چون مثل اکثر گیما از حکایت های اسطوره ای استفاده نکردن و واقعا دیگه ایده استفاده از اسم های اساطیر نورس تو گیم زیادی کلیشه ای شده کنجکاوم بدونم ریشه و اوریجین نیتبا چیه و چه معنی میده که قطعا مرتبط با هویتشون باید باشه که تو ادامه داستان مشخص میشه یا طراحیشون که باعث میشه هویت انمی ها برای مخاطب ناشناس بمونه و سازنده میتونه تو خط داستانی برای رو کردن این اطلاعات پلات توییست های مهیج طراحی کنه… مرسی از پاسخگوییت 🖤
عه پس چه بهتر 😅
راستی معلومه که واقعا ادم اهل مطالعه ای هستین ، خیلی دوست داشتم اینو 🕊️
وقتی داستان خیلی بیشتر از گیمپلی برام اولویته پس ممکنه از گیمی که تمرکزش رو گیمپلیه و داستان معمولی داره خوشم نیاد. دلیل اینکه برای این گیم هایپ بودم اینه که به لحاظ fictional رقیب nier قرار بود باشه و دموش هم cliffhanger خوبی بود برای شروع یه ساینس فیکشن جذاب ولی خیلی بستگی داره خط داستانیش چطور ادامه پیدا کنه که به نظر در حد انتظارات ظاهر نشده
حالا شما رفتی تحقیق کردی ببینی کی بوده دیسلایک زده!! حساس نباش فضا مجازیه دیگه طرف از قیافه من خوشش نمیاد انگشتش میچرخه رو دیسلایک، تمام، فدا سرت
بازی خیلی حس و حال خوبی داره داستان هم اینقدر ها بد نیست تو خریدش شک نکن
بخرش بازی خیلی خوبیه من که خیلی خوشم اومد
👏
خب مثل اینکه بازی کلا تو بخش داستان یه سری مشکلاتی داره ، البته به شخصه برای گیمپلیش هم که شده تهیش میکنم
داستانش به طور آشکاری یه کپی دم دستی و درجه ۲ از بازی نیئر اتوماتا عه که حتی ذرهای به قدرت روایی و بار احساسی و فلسفی اثر یوکو تارو نزدیک نمیشه
ولی به نظرم گیمپلی به مراتب درگیر کننده و بهتری نسبت به نیئر داره که بخاطر حمایت مالی خوبیه که ازش شده و البته خلاقیتی که سازندهها خرجش کردن
کامبت هک اند اسلشش بهتر از نیره ولی وجه های دیگه نیرو نداره اون فاز بولت هل یا نمیدونم لول دیزاینای آیکانیک کلا از اول نیر یه هک اند اسلش درجه یک نبود بلکه یه تجربه تلفیقی درجه یک بود بنظرم بجز کامبت هک اند اسلشش نیر همجوره بهتره بنظرم
درکل استلاربلیدم بازی خوبی بود بنظر میاد قراره یه موج جدید از بازیای هک اند اسلشو داشته باشیم فقط باید صبر کنیم کپکام دویل می کرای ۶و بسازه که پرچمش کوبیده بشه
به عنوان یه فن دوآتیشه ژانر هک اند اسلش…بله،درست میفرمایید،نیر اتوماتا هک اند اسلش خوبی هست اما نه فوق العاده (بخوام قیاسش کنم با آثار دیگه این ژانر،اونو نزدیک به سطح آثار ،بین متوسط تا خیلی خوب میزارم(نزدیک خیلی خوب)…اما نه در سطح عالی هک اند اسلش)،اما بازی واقعا تونست این دور مینی گیم ها فوق العاده ای قرار بده(حتی توی بازی drakengard 2003 مینی گیم وجود داشت اما خوب نبود) تلفیق درست یک مینی گیم و استفاده اش به انواعدمختلف(بهترینش هک بود)موسیقی،روایت،اپن ورلد،ساید کوئست،اسلحه ها و گیم پلی مناسب،تعداد شخصیت ها قابل بازی ،باعث میشه این یه تجربه فوق العاده بشه
من یادمه از ا لین تریلر بازی که اون موقع اسم بازی project eve بود،اونایی که دیده بودن ترلرها رو تا الان ،میگفتن این قراره حکم یه nier جدید داشته باشه…من نمیگم مطمئن بودم که اینطور نمیشه، اما بعید میدونستم، اگه روایت گرایی یوکو تارو کار هر کسی بود،پلانتینیوم گیمز و نینجا تئوری و کلی استدیو اکشن ساز تا الان ۱۰ تا ۱۰تا آثار مشابه سری nier بیرون میدادن
(و شخصا،اینجور روایت ها رو در مدیوم گیم، من فقط در آثار آقای یوکو تارو دیدم)
حالا گیم پلی مبارزات اکشنش و گرافیک،قطعا چند پله از nier automata بالاتره..منتها قطعا این بازی نمیشه با آثار آقا یوکو تارو قیاسش کرد(بماند ملت افتادن،ایو دارن با شخصیت ها nier automata مقایسه میکنن)این بازی میشه با آثار اکشن محور پلانتینیوم گیمز یا نینجا تئوری(تا حدودی) یا کپکام قیاس کرد
(من رو راست ام،هنوز تجربش نکردم تا مقایسه دقیق بگم،اما بر اساس نقد انجام شده و نظرات منتقدین درمورد روایت این بازی این کامنت گفتم)
خب اینکه همون نمره متا شد که، قرار نبود گیمفا خودش تصمیم بگیره؟ من تقاضا دارم آقای کریمی خودش هم یه بار نقد کنه بازی رو
کل اعضای سایت و نویسندهها یه بار برات توضیح دادن این قضیه رو ولی مثل اینکه قرار نیست بفهمی!
چی رو؟ این حقیقت که نصف بیشتر نمراتی که گیمفا داره میده به بازی های سونی یا ماکرو در محدود ±۵ نمره متا هست؟ من جدا ترجیح میدم که ته مقاله یه نمره ۸/۵ یا ۹ ببینم تا نمره ای که متاکریتک داده، مهم هم نیست چند بار بهانه برای این نمرات بیارن،
در مورد آقای کریمی هم که پرواضحه که یه شوخی با مرجع به طرفداری سفت و سختشون از این بازی بود
فارغ از دوست داشتن نقد یا نظر نویسنده، مگر امتیاز متا ثابت هست که منتقد خودش رو با امایاز متا هماهنگ کنه. امتیاز متا شده این چون نظر اثثر منتقد ها همین بوده.
🤦🤦🤦
نمره منصفانه داده شده اگر پلی بدین متوجه میشین
نمیگم نمره غیر منصفانه است، میگم نمره دقیقا متاست، یه ۸/۵ خیلی بهتر و شجاعانه تر بود تا ۸/۲ باز اگه ۸/۲۵ بود میگفتم دقیقا بین ۸ و ۸/۵ رو نمره داده
آره این حرفیه واسه خودش
خدایی مقایسه با دویل مرکرای زیادی نیست؟
با چه فرمولی پی بردین که نویسنده این عنوان رو با دویل می کرای مقایسه میکنه؟
تیتر
مقایسه نیست رفرنسه
نکات مثبت :
طیف بسیار گستردهی Nanosuitها 😄 ای روزگار
فوق العادست این بازی برای تجربه کردنش لحظهای شک نکنید
با توجه به سیستم نمره دهی گیمفا، منطقی ترین نمره هست
با تشکر از نویسنده نقد خوبی بود
عالی بود نقدتون
به نکاتی که بنی اسراعیلی بودن و کلی هیت گرفت به خاطرش توجهی نکردید
دقیقا ۸.۲ نمره مناسبیه
نقد بسیار خوبی بود
منتظر نقد بازی بودم تا ببینم شما در موردش چی فکر میکنید بسیار عالی من خودم تا الان بعد از ۲۰ ساعت تجربه بازی باید بگم شاهکار نیست اما در سبک و روش خودش عالی عمل کرده هیجان بازی در برخی مراحل بالا میره و گیمر رو به شوق میاره حتما دوستان تجربه کنن بازی رو نمره من ۸.۵ هستش یک مقدار ایرادات فنی بازی داره که با آپدیت مطمئن هستم حلش میکنن و باید بگم با این همه استعداد این استودیو کرهای منتظر ساخته های بعدیشان هستیم
در ضمن +NG هم خیلی حرفها برای گفتن داره از کاستومهای جدید تا آپگرید تجهیزات و غیره
مشکلات عمقی و داستانی… به هر حال نمیشه خیلی هم گیر داد چون خیلی ادعایی نکرد و صرفا غرق حواشی شد،حداقل گیم پلی جذابی داره
داستان مشکلی نداره به نظرم روایت داستان و سناریو بازی و شخصیت پردازی یک مقدار اونی که باید میشد نشده اما برای عاشقان هک اند اسلش بهشتی هستش
یک بهشت پر از حوری بهشتی🗿🗿
زمانی که نمرات متا و بررسی وبسایت های معتبری مثل IGN اومد خیلی ها از جمله من جو رسانه ای رو دلیل نمرات پایین دونستن و فکر کردن بازی حقش بالاتر از این حرفاست اما بعد از تجربه بازی میتونم بگم شاید این نمره متا رو هم بشه با ارفاق در نظر گرفت!
مبارزات بازی که از روی تریلرها هم میشد حدس زد خوشبختانه عالی از کار در اومده و همونطور که آقای زرمهر توی بررسی اشاره کردن توازن بسیار مناسبی بین جنبه سرعتی و سولزلایک برقرار شده. از گرافیک فنی و هنری بازی هم نمیشه ایراد گرفت و حداقل من نه افت فریم خاصی تجربه کردم و نه چیز دیگه ای. متاسفانه این دو مورد تنها نکات مثبت بازی محسوب میشن و بازی در بقیه جنبه ها ایرادهای رو اعصابی داره که در طول تجربه بازی دعا میکردم استودیو این آی پی رو ادامه نده و یک دنیای جدید خلق کنن! در ادامه به صورت خلاصه نقاط ضعف و قوت بازی رو طبق تجربه خودم فهرست میکنم:
نقاط ضعف:
داستان بسیار کلیشه ای که هزاران بار در مدیاهای مختلف به شکلی بهتر بهش پرداخته شده.
روایت افتضاح بازی که هیچ جذابیتی نداره و احساس میکردم این بازی سومین نسخه فرنچایز هست و من از تمام اتفاقات جهان بازی که در دو بازی قبلی بهش پرداخته شده بی خبرم!
طراحی بی روح جهان بازی که به هیچ عنوان حس زنده بودن و غوطه وری رو القا نمیکنه.
شخصیت پردازی فاجعه پروتاگونیست و تمام کاراکترهای فرعی. ای کاش علاوه بر زیبایی ظاهری کمی به اونچه که از دهان کاراکترها هم بیرون میومد توجه میشد.
بی توجهی نسبت به خیلی از بخش های بازی در جهت اضافه کردن ویژگی هایی مثل انیمیشن پایین آمدن اختصاصی از نردبان!
صداپیشگی ضعیف و تصنعی تیم صدابازیگری.
کپی ناشیانه ظاهری از شخصیت هایی مثل mimir و die hard man
پروتاگونیست بسیار نچسب که به هیچ عنوان نمیشه باهاش خو گرفت و کاملا مشخصه که نوشته یک نویسنده کره جنوبی هست!
طراحی HUD عجیب بازی که از لحاظ ظاهری جذابیت نداره و تعامل با اشیای نزدیک به هم بسیار سخت هست! برای مثال برای تعامل با هر کدام از اشیای یک کمپ احتمال اینکه چندین بار اشتباه گزینه دیگری انتخاب باشه و یا اصلا هیچ کدوم انتخاب نشه بالاست!
عدم برخورداری از یک هویت واحد به جز ظاهر و اندام شخصیت اصلی که بشه بعدها از اون یاد کرد.
نقاط قوت:
سیستم مبارزات حرفه ای که برای استودیو تازه کار شاهکار محسوب میشه.
اجرای بسیار تمیز مکانیزم parry که باید درسی باشه برای سازندگان lies of p!
معماهای قابل قبول
موسیقی های بازی که البته بعد از مدتی تکراری میشن
نمره: ۵/۱۰
این بازی متاسفانه از هر دو بازی rise of the ronin و alone in the dark هم برام ناامید کننده تر بود و امیدوارم سازندگان برای پروژه های بعدی به جای پرداختن به مسائل جزئی و بی اهمیت به بالا بردن کیفیت بازی بپردازن.
اگه نمره نمیدادی نقدتو دوست داشتم 😂 مسلما یک پیش داوری خاص اول نسبت به کره ای ها داری و دوما نسبت به بدن نمایی. وگرنه که نقدت شبیه یه امتیاز حداقل ۶ یا ۷ هست
به هیچ عنوان پیش داوری وجود نداره و ورود نسبتا قدرتمند کره ای ها به بازی تحسین برانگیزه و مطمئنا در ادامه بهتر هم خواهد شد.
در مورد اون بدن نمایی هم مشکلی ندارم ولی وقتی کیفیت بخش هایی مثل داستان تحت تاثیر قرار گرفته برای این که این موضوع بولد بشه باید انتقاد بشه.
در مورد نمره هم شاید تا اواسط تجربه بازی حول و حوش ۶ یا ۶ و نیم میچرخید ولی اگر سازنده ها میومدن کاتسین و داستان رو میذاشتن کنار مثل بازی ای مثل دوم و گیم پلی میشد ارجحیت اول قطعا انقدر بهش گیر نمیدادم.
اره موافقم تضادش با روایت و شخصیت پردازی نابودش مخصوصا بیشتر منابعی که روی بدن نمایی صرف شده رو بولد میکنه. البته به نظرم از لحاظ اقتصادی توجیه پذیره وقتی بودجه محدود باشه
البته lies of p به عمد این کار رو کرده که باید یهذره قبل از برخورد اتک گارد رو بگیرین نه دقیقا همون لحظه، نمیگم درست بود تصمیم شون یا نه ولی به قطع تصمیم بود نه یه ناتوانی در اجرا
آره خب ولی به نظر من حداقل تصمیم خوبی نبود. یادمه یه ویدئو تو یوتوب میدیدم تفاوت پری سکیرو با لایز آو پی رو اسلوموشن کرده بود که چطوری باید انجام بشه.
موافقم، از نظر من سازندگان قصد اصلیشون ساخت بازی داستانی نبوده و بیشتر روی گیمپلی کار کردن، به همین دلیل کمبود شخصیت پردازی و داستان نسبتا ضعیف حس میشه. اگه دنبال بازی داستانی هستی شاید گزینه خوبی نباشه اما اگه دنبال بازی های هک اند اسلش و هیجانی و چالشی هستی، گزینه بسیار خوبی هست 👍
یه زباله که فقط میخواد با موج سواری سر تنفر مردم از woke با یه سری فن سرویس یه سری بچه سال سونی فن رو جذب خودش کنه
نمره واقعی: ۱
بشین کالاف موبایلتو بازی کن بچه جون سنت هنوز به حدی نرسیده که بخوای (طهلیل) کنی
چیزی که پروفایلته نمرش ۱
کی گوشی این بچه رو از بالا یخچال داد دستش؟
وقتی چیزی جز کفش های جی تی ای وی رو قبول نداری.
نقد بسیار کامل و دقیقی بود، خسته نباشید. من خودم ۱۰۰ دقیقه بازی کردم در حال حاظر و واقعا از بازی خوشم اومده چون کاملا درگیر بازی میشی موقع پلی دادن و بازی پلیر رو به نحو احسند به واسطه گیمپلی دلچسبی که داره همراه میکنه همچنین در همین مدت کم متوجه شدم داستان بازی روایت محیطی هم داره که توسط بعضی جسد هایی که روی زمین افتادن میشه به اون دست پیدا کرد و بازی از پلتفرمینگ جذابی بهره میبره و در مورد کرکتر ها و روابط بینشون با توجه به زمان کمی که بازی کردم نظری نمیتونم بدم اما تِم بازی و اتفاقاتی که در دنیا افتاده و خود کرکتر ایو شاید دلیل خوبی بده که روابط خیلی عمیقی ندارن و فقط به هدفشون فکر میکنن. در مجموع به عنوان اولین بازی استودیو اینکه این عنوان تونسته به هویت مستقلی دست پیدا کنه بسیار فوق العادست ، همونطور که گفتید این بازی رو به کسایی که به هک اند اسلش و سولز لایک و گیمپلی درجه ۱ علاقه دارن پیشنهاد میدم.
نقد خوب و منصفانه ای بود
ممنونیم از نویسنده عزیز
عالی 👏👏👏👏
به نظر میاد گیم پلی خیلی خوب باشه
صبر میکنیم تا برای پیسی بیاد
بنده بازیو دیشب تموم کردم و بدون هیچ جانبداریی سعی میکنم نظرمو نسبت به بازی بگم👇
تو بحث داستان واقعا چیز خاصی نداره بازی و داستان اصلا نمیتونه انگیزه ی شما باشه واسه ادامه بازی
تو بخش صداگذاری واقعا خوب نیس بازی و صداگذاریا کاملا تک بعدیه و هیچ هیجانی نمیده بهتون
شخصیت پردازیا هم کاملا تک بعدی و مقوایین و بعد تموم کردن بازی اصلا به یادموندنی نیستند
ولی بازی گرافیک فنی و هنری فوق العاده ای داره و در حالت گرافیکی بالانس راحت شصت فریمو میده
گیم پلی و مبارزات بازی خیلی روون و لذت بخشن و بازی خیلی تشویقتون میکنه که از parry کردن استفاده کنید
جزئیات چهره و لباس های eve هم عالیه (مخصوصا بالا رفتنش از نردبون😅)
در کل بازیه خوبی بود من لذت بردم ازش❤️
نقد بسیار خوبی بود👍این بازی میتونست موفق تر از اینم باشه ولی بخاطر فمنیستای کثیف نتونست بهتر بشه
سلام و خسته نباشید.
سوپرایز شدم آقای زرمهر نقد این بازی رو انجام داده فکر میکردم مصطفی زاهدی نقد رو انجام بده .
نقد منصفانه ای بود. مثل همیشه آقای زرمهر به دور از حاشیه نقد میکنن و نظر واقعی خودشون رو میگن.
ممنون بابت نقد 🌹
Angels May Cry 🙂
نقد خوبی بود. خسته نباشید
نمرش از استارفیلد و اسپایدر من بیشتر شد:دی
منتقد متفاوت، استدیو متفاوت، بودجه متفاوت، انتظار متفاوت
من ۵۰ ساعت پلی دادم گیم رو
اینکه شما نوشتی شخصیت اصلی یه جورایی بار احساسی از خودش نشون نمیده
دلیلش تو داستان هست و غیرمستقیم گفته میشه چرا اینجوریه
و داستان هم در کل اصلأ بد نیست
واقعا خوبه اما ایراد داره اوایل
گیم پلی هم که شاهکاره واقعا و موسیقی بازی زیباست مخصوصاً مواقع فایت
پایان هم واقعاً دوس داشتم
و اینکه بازی در اصل سه تا پایان داره
در خرید این گیم شک نکنید
داستان lies of p رو دیدی؟ یه شخصیتی که قاعدتاً حتی توانایی درک احساسات رو نداره رو در طول بازی با مکانیسم های مختلف این درک رو به دست میاره و حتی به بقیه هم منتقل می کنه، این که یه گیم نمی تونه احساسات رو چه در شخصیت اصلی و چه در باقی شخصیت ها نشون بده یه ضعف بزرگ داستانی هست، نمی گم بازی رو بخرید یا نخرید ولی ایرادات بازی موردعلاقهتون رو پنهان نکنین، همین lies of p برای مثال ایرادات بالانس و یه مقدار باگ داشته، بعضی از جاها داستان رو ضعیف تر از چیزی که باید روایت می کنه
اتفاقا برای منی که هر دو رو بازی کردم داستان و شخصیت اصلی مخصوصا نشون دادن احساسات و منطقی پشتش هست رو استلاربلید به بهترین شکل نشون داده(هر چند هر دو بازی مشخص بود داستان از چه قراره ولی با پایان های متفاوت این ضعف هم پوشش دادن)…
مبارزات هم ترکیب سولزبورن و هک اسلش فوق العاده شده…
هر دوبازی فوق العاده بودن ولی استلاربلید دلچسب تر هست هرچند سلیقه ها متفاوته…
کاملا نقد منصفانه و به جایی بود
ایشالا ایراد ها توی نسخه جدید برطرف میشه
(بی ربط)
سلام دوستان من یه تازه واردم فقط خواستم یه سلامی بکنم
سلام داداش خوش اومدی ستون 🤝😁🤍
به نظرم سازنده های بازی روشون نشده، وگرنه اسمش lingerie blade می بود بهتر بود😹
۶ تا مورد منفی نوشتید بعد نمره دادید ۸.۲ ؟!
نهایتا یه صدم بیشتر دادن.ولی به هر حال قشنگه.
اسپارتا هنوز فکر میکنه به خاطر لباساشه کم گرفته 😂😂😂 و آویزون نظرات سونی فنای تاکسیک تو متا شده .خب باهوش اونام که نظر دادن مثل خودتن همه تاکسیک و فن بوی اصلا نظرات سونی فنا غیر اعتمادترین نظراته چون برا همه شناخته شدن که چه موجوداته متعصب بیخودین. .فکر کردی نظرتون مهمه ؟حالا هی اکانت بساز ۱۰ بده
اسپارتا مگه فکر میکنه.برا فکر کردن نیاز به مغز داره که نداره
خیلی کم پیدایی یکم حضورتو در جمعمون بیشتر کن بیشتر ضایع بشی😂
مطمئن باشید
بازیهاى بعدى هم موفقتر میشن.
عالی بود
گیم پلی گاده ،سرگرم کننده
گرافیک عالی
ممنون از نقد بسیار عالی. خب مشخصا ۹۰ درصد کسایی که این عنوان رو تجربه میکنن بخاطر گیم پلی و زیبایی بصری هست. چون یه عنوان هک اند اسلش گیم پلی جذابش گیمر رو به وجد میاره. وگرنه کمتر بازیی با تم اخرالزمانی بوده که داستان واقعا جذابی داشته( مثل فالوت و یا لست اف اس)
سخته هک اند اسلش به حساب آوردنش، بازی خوبیه ولی چون کلا یه سلاح داره و همون سلاح هم کمبو هاش از پیش تعیین شده است و فیزیک سلاح و ضرباتش و تاثیر روی دشمنای مختلف خیلی ساده است بر خلاف باقی هک اند اسلش ها، خیلی تو اون سبک نمیشه ازش دفاع کرد، یه اکشن ادونچر با گیم پلی خوبه
بایدم فرشته ها بگریند🤣
خیلی دارک شد.🌚
گوگول may cry
تریلرهاشو دیدم بازی جالبی به نظر میاد رو PC بیاد تجربش میکنم
اقا طراحی شخصیت هم اضافه کنید🗿
انشالله نسخه بعدی🗿🗿📿📿
نقد بسیار خوبی بود جناب زرمهر ، بازی را با دقت و با جزئیات فراوان نقد کردید .
نقد عالی بود
برای همینه بهترین سایت هستید
نمره واقعیش ۹ هست….
حاشیه هاش تاثیر خیلی منفی تو نمرش گذاشت..
سیستم مبارزاتش فوق العاده است مخصوصا که سختی و کندی بازیهای سولزبورن رو داره…
همش گوشته🍑
یاد میمی افتادم.
ریاضی هم هست.
یک عدد هم هست به همون نماد.💀💀📿📿🗿🗿
این بازی روی پی سی با مود nude یه چیز دیگه میشه 😉
کسی میدونه چرا چشمام ضعیف شده؟🤔
مادر و پدر بزرگها:از بس بازی می کنی.
از پورت pc خبری نیست؟
نسخه کرک شده ps5 کی میاد ؟