گپفا ۲۳؛ تریلر سینماتیک مورد علاقه شما در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۲۳؛ تریلر سینماتیک مورد علاقه شما در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۲۳؛ تریلر سینماتیک مورد علاقه شما در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۲۳؛ تریلر سینماتیک مورد علاقه شما در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۲۳؛ تریلر سینماتیک مورد علاقه شما در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۲۳؛ تریلر سینماتیک مورد علاقه شما در گیمینگ - گیمفا

گپفا ۲۳؛ تریلر سینماتیک مورد علاقه شما در گیمینگ

محمد حسین کریمی
۱۷:۴۴ ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
گپفا ۲۳؛ تریلر سینماتیک مورد علاقه شما در گیمینگ - گیمفا

در گپفا فرصتی فراهم می‌شود تا در مورد موضوعات مختلف پیرامون بازی های ویدیویی صحبت کنیم و با رعایت احترام به سلایق یکدیگر نظرات خود را به اشتراک بگذاریم.

موضوع این قسمت از گپفا، بهترین تریلر سینماتیکی است که تا به این لحظه تماشا کرده‌اید. مطمئناً این یک انتخاب آسان نخواهد بود، اما می‌خواهیم بدانیم کدام یک توصیف مناسبی از بازی نهایی بودند، هنرمندانه کارگردانی شدند و توانستند روی شما تاثیر بگذارند. ابتدا از تیم تحریریه گیمفا و انتخاب‌هایشان شروع می‌کنیم:

امیرحسین رهنورد؛ نویسنده

Assassin’s Creed Revelation E3 Trailer

می‌توان شرکت یوبیسافت را یک ساحره بسیار قدرتمند دانست. هرچند که همیشه مورد انتقاد قرار می‌گیرد، اما این تریلرهای خوش‌ساخت، به طرزی مظلومانه یک فرصت دیگر طلب می‌کنند؛ به گونه‌ای که با خود می‌گوییم: «نه، این یکی فرق داره، بهش امید دارم». البته این طرز صحبت تنها یک دلسوزی از فرط عشق محسوب می‌شود. برای خاطراتی که یوبیسافت خلق کرده، سپاسگزارم. در بین تمامی تریلرهای ساخته شده برای عناوین این شرکت فرانسوی، شاید به توافق برسیم که Revelation Creed Assassins بهترین آن‌ها است. یک نمای درونی از قلعه مصیاف، این قلعه متروک، برای مخاطب کافیست تا ذهنش به تئوری ساختن مجبور شود: «چرا اتزیو به مصیاف بازگشته است»، «دلیل حضور تمپلارها در محفل قاتلین چیست؟»، «دلیل متروکه شدن مصیاف چیست؟» تنها با گذشت ده ثانیه از تریلر، این سوالات به ذهن شما خطور می‌کنند. حال فرض کنید که این درگیری ذهنی، یک موسیقی با درون مایه‌ای مرموز و ترسناک به همراه خود داشته باشد! این موسیقی با پیشروی تریلر به خوبی تطابق دارد. در ادمه، تریلر به مسیر پیموده شده تا مصیاف می پردازد که جلوه‌های بسیار زیبا و دلنشینی را به نمایش می‌گذارد. برای مثال، زمانی که اتزیو در بالای یک صخره قرار دارد، تابش نور ضعیف و محیط سرد، به مصیاف احاطه شده از برف ابهت بسیاری می‌دهد. با تمامی این تفاسیر، یک نکته برجسته باقی مانده است؛ دیدار دو شخصیت نمادین در میدان نبرد. هنگامی که اتزیو در محاصره دشمنانش قرار گرفته، اکوی الطائر را می‌بیند، با نگاهی سنگین و معنادار، نه تنها اتزیو بلکه مخاطب را هم محو تماشای خود می‌کند. حضور الطائر یک معنا دارد؛ اینکه داستان‌های فراوانی برای روایت باقی مانده است.

و اما مهر تایید بر شاهکار بودن تریلر، در ثانیه های آخر نهفته است، زمانی که الطائر در بلندای مصیاف روی تخته چوبی نسبتا عریض گام می‌گذارد؛ به یاد دارید؟ اولین پرش ایمان! شخصی که مسئولیت ساخت این تریلر را برعهده داشته، با ایجاد حس نوستالژی، کنجکاوی، موسیقی منطبق بر تریلر، استفاده درست از شخصیت‌ها و مکان نمادین این سری و محیط‌های بصری زیبا، به خوبی مخاطب را جذب خود می‌کند.

امیرحسین رهنورد

حامد زاهدی؛ نویسنده

Resident Evil 3 Nemesis Intro

شاید خودم را شیفته سری Resident Evil بدانم اما کورکورانه و از روی تعصب بی‌خود قضاوت نمی‌کنم و همیشه نقدهای متفاوتی چه بسا کوبنده نسبت به این عنوان داشته‌ام.
این سری با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده که برای همگان به قطع مشهود است؛ به عنوان یک منتقد و بازی‌باز، تریلر سینماتیکی که از این سری هیچگاه از ذهن و خاطره‌ام حتی با آلزایمر فراموش نخواهد شد، مربوط به Intro یا Opening نسخه سوم سری بازی Resident Evil تحت عنوان نمسیس (منتشر شده در سال ۲۰۰۰ برروی پلی‌استیشن ۱) است.
اما چه شد که این تریلر جزو برترین‌های من قرار گرفت:
همه چیز به آرامی شکل می‌گیرد. در واقع سقوط راکون سیتی در یک تریلر تقریبا یک دقیقه‌ای به خوبی به تصویر کشیده شده و همین باعث می‌شود که بازی‌باز مقدمه‌ای از آنچه که در راکون سیتی رخ داده را بدست بیاورد و با علم و آگاهی قبلی وارد بازی بشود. اینکه شما بدون پس‌زمینه وارد بازی نمی‌شوید به لطف این تریلر است.
زامبی‌های بی‌شمار درصدد تصرف خیابان‌های شهر هستند و کسی جلودار آنان نیست. درست در همین زمان نیروهای نظامی و امنیتی با یک ورود پرافتخار (ماشین‌های پلیس مرکز ۱۰۲ ترمز دستی می‌کشند!) و نیروهای ویژه نیز از ماشین‌های SWAT خارج می‌شوند و همگی آرایش نظامی به خود می‌گیرند.
در اینجا بازی‌باز احساس می‌کند که تنها بازمانده موجود در راکون سیتی نیست و نیروهای دیگری نیز برای کمک حضور دارند که سبب غوطه‌ور شدن در قدرت می‌شود؛ اما این پایان کار نیست چرا که مهمات و تیرهای جنگی برروی زامبی‌ها اثری نداشته و تنها سبب کند شدن روند حرکتی آن‌ها می‌شود.
بدین ترتیب طولی نمی‌کشد که زامبی‌های بی‌شمار به صورت وحشیانه‌ای نیروهای پلیس و نظامی را تار و مار می‌کنند. همین موضوع سبب شده که سوال «چرا در راکون سیتی نیروهای نظامی زیاد نیستند؟» پاسخ داده شود.
باران در حال بارش هست و انعکاس تصویر زامبی‌ها (شاید هم نمسیس باشد) در کاور پلاستیکی یکی از کلاه‌های پلیس، نوید یک بازی پرهیجان و دلهره‌آور را به بازی‌باز می‌دهد.
به راکون سیتی خوش آمدید…!

حامد زاهدی

آرمان زرمهر؛ نویسنده

Assassin’s Creed II E3 Trailer

به طور کلی انتخاب «یک» تریلر سینماتیک در بین موارد متعدد و فوق‌العاده‌ای که در این صنعت وجود دارد کار دشواری به حساب می‌آید اما برای من آن تریلر در سری Assassin’s Creed نهفته است. فرنچایز AC مملو از تریلرهای سینماتیک بسیار جذاب است و شخصا برای من به عنوان یک طرفدار قدیمی تماشای هر کدام از آن‌ها در دوران خودش حس و حال خاص متمایزی داشت اما اگر واقعا بخواهم یک مورد را انتخاب کنم که نه تنها یک سینماتیک فوق‌العاده بلکه یک تریلر مفهومی بسیار عالی نیز محسوب می‌شود، تریلر سینماتیک قسمت دوم این فرنچایز است.

هرگز اولین باری که این تریلر را تماشا کردم را فراموش نمی‌کنم، آن هیجانی که در من ایجاد کرد و حس و حال فوق‌العاده‌ای که به لطف موسیقی و فضاسازی‌اش به من منتقل می‌کرد. به نظرم این تریلر جزو معدود تریلرهای سینماتیکی به شمار می‌آید که با وجود آن که حتی حاوی یک صحنه درون بازی هم نیست همچنان به طور گسترده مباحث مکانیکال گیم‌پلی، فضاسازی و اتمسفر کلی این اثر را به بهترین شکل به نمایش می‌گذارد، به طوری که نه تنها اتفاقات آن بلکه تک‌تک اعمالی که توسط Ezio طی این تریلر انجام می‌شود مستقیما اشاره به خصوصیات مختلف گیم‌پلی دارد!

در ابتدای تریلر ما گروهی از تمپلارها را در یک شب پر جنب و جوش در ونیز مشاهده می‌کنیم که مملو از جشن، رقص و موسیقی است که دقیقا در روند روایی بازی نیز وجود دارد. در ادامه‌ی تریلر مکانیزم‌هایی از جمله اجیر کردن courtesanها به منظور پرت کردن حواس دشمنان به نمایش در می‌آید، همچنین این تریلر با به تصویر کشیدن مهارت‌های مبارزات Ezio از جمله امکان Parry، Evade و حتی Disarm به خوبی نشان می‌داد که این نسخه تمرکز بسیار بیشتری بر این بخش گیم‌پلی دارد.
در نهایت Ezio را مشاهده می‌کنیم که پس از به نمایش گذاشتن توانایی‌های پارکور گسترده‌تر خود نسبت به Altair، هدف نهایی‌اش را با استفاده از Hidden Pistol به قتل می‌رساند که باز هم مستقیما به وجود این اسلحه و کارایی آن در بازی اصلی اشاره دارد.

در کنار اشارات مستقیم به مکانیزم‌های مختلف گیم‌پلی ما همچنین شاهد تاکید بر فضاسازی بسیار زنده‌تر و پویاتر این عنوان نسبت به قسمت اول در این تریلر هستیم که حقیقتا هنگامی که با ترک Dreams of Venice جسپر کید ترکیب می‌شد به راستی مرا غرق حال و هوای خودش می‌کرد.

اما فارق از تمام این بحث‌ها تریلر AC2 برای من دریچه‌ای به دورانی خاص از زندگی‌ام و لمس احساساتی است که هرگز تکرار نخواهند شد و به همین دلیل همیشه جایگاهی خاص در قلبم داشته است.

کاظم حقیقی؛ نویسنده

Total War: Warhammer

در همان ابتدای تریلر جمله «اوه سیگمارِ مقدس» نظر هر طرفدار وارهمر را جلب خواهد کرد تا با دقت تمام تریلر را مشاهده کند. زمانی‌ که مشخص شد قرار است عنوان Total War از مجموعه وارهمر فانتزی ساخته شود همه دنبال‌کننده‌های این ژانر خوشحال شدند. در این تریلر ابعاد عظیم جنگ به زیبایی هر چه تمام نمایش داده می‌شود. از نبردهای بزرگ حماسی امپراتوری انسان گرفته تا مقاومت ارتش دورف‌ها در کوهستان. در آخر نیز جادوگری که کتاب ممنوعه را در دست دارد توسط روح پلید تسخیر می‌شود و خود تبدیل به جناح جدیدی در این نبرد می‌شود. درست همانند زمانی که به تجربه این بازی می‌پردازید و ده‌ها نبرد در نقشه بازی در جریان است و نژادهای زیادی در حال کشتار یکدیگر هستند. اما با متحد کردن انسان‌ها و رهبری آن‌ها از طریق امپراتور karl، می‌توان با تمام خطرها روبه‌رو شد.

کاظم حقیقی

محمد حسین کریمی؛ سردبیر تحریریه

Armored Core VI: Fires of Rubicon Story Trailer

Armored Core VI، تریلر داستانی بسیار هنرمندانه‌ای دارد که معجونی عجیب از تم فانتزی و واقع‌گرایانه است. با این که ریشه‌های علمی-تخیلی و دنیایی غیرواقعی به وضوح دیده می‌شود، اما همچنان می‌توان چنین آینده‌ای را متصور شد. طی سکانس‌هایی، تقلا، سرسختی، ناامیدی و قرار گرفتن بر لبۀ پیروزی یا شکست که خصوصیات انسانی محسوب می‌شوند، از طریق کاراکترهای فلزی بی‌روح و بدون چهره انتقال پیدا می‌کنند و این شگفت‌انگیز است. در پایان این نبرد طاقت‌فرسا که ماموریتی غیرممکن توصیف می‌شود، قطرات باران بر چند تکه فلز باقی مانده فرود می‌آیند و اندوهی وصف‌ناشدنی را انتقال می‌دهد. این کارگردانی و سناریونویسی در کنار موسیقی و صداگذاری دقیق و ظریف حول لیزرها، برخورد فلزات با یکدیگر و شلیک‌ها، اثر خود را بر مخاطب می‌گذارد.

این تریلر موقعیتی خشونت‌بار را بدون پیوند انسانی و قطره‌ای خون به تصویر می‌کشد، اما همچنان احساس خستگی، ناامیدی و شکست را در کاراکترهای فلزی می‌‌بینیم و می‌توانیم در این تریلر با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.

حالا نوبت شما است؛ مشتاقانه می‌خواهیم در مورد تریلرهای سینماتیک مورد علاقۀ شما بشنویم.

Lone_wildBehzad zargaryOld blacksmithامیرحسین نصرتیسعید پرهیزیViboroAmscJoel Morganامین رحیمیKAZUYATES fan (در شوک عظمت dragon age origins)SinCbggeraltMasoudNimaAAACEOld fashion GAMERthe faith

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

گپفا ۲۳؛ تریلر سینماتیک مورد علاقه شما در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۲۳؛ تریلر سینماتیک مورد علاقه شما در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۲۳؛ تریلر سینماتیک مورد علاقه شما در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۲۳؛ تریلر سینماتیک مورد علاقه شما در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۲۳؛ تریلر سینماتیک مورد علاقه شما در گیمینگ - گیمفا
گپفا ۲۳؛ تریلر سینماتیک مورد علاقه شما در گیمینگ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

گپفا ۲۳؛ تریلر سینماتیک مورد علاقه شما در گیمینگ - گیمفا