معرفی فیلم Her | تنهایی و عشق مدرن - گیمفا
معرفی فیلم Her | تنهایی و عشق مدرن - گیمفا
معرفی فیلم Her | تنهایی و عشق مدرن - گیمفا
معرفی فیلم Her | تنهایی و عشق مدرن - گیمفا

معرفی فیلم Her | تنهایی و عشق مدرن

علی محمدپناه
۱۸:۰۰ ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
فیلم her

فیلم Her یکی از آثار جذاب و دلنشین برای علاقه‌مندان به آثار علمی تخیلی و عاشقانه است.

اسپایک جونز فیلم‌سازی برجسته و سرشناس به شمار می‌رود که سابقه فعالیت در زمینه‌های مختلفی فراتر از دنیای سینما را دارد و در زمینه موسیقی و موزیک ویدیو در دهه ۹۰ میلادی فعالیت داشته است. با این حال، او اولین تجربه کارگردانی خودش را با ساخت فیلم Being John Malkovich محصول سال ۱۹۹۹ میلادی تجربه کرد و به‌خاطر همین فیلم نیز نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد. او در ادامه در سال ۲۰۰۲ میلادی فیلم Adaptation را ساخت. یکی دیگر از فیلم‌هایی که او در کارنامه هنری خودش ساخته است، فیلم او (Her) است که در سال ۲۰۱۳ میلادی به روی پرده سینماها آمد.

اسپایک جونز علاوه بر اینکه کارگردانی فیلم «او» را در دست داشته بود، خودش فیلم‌نامه این اثر سینمایی را قلم زده بود و به‌خاطر همین نیز توانست جایزه اسکار، جایزه گلدن گلوب و همچنین جایزه انجمن نویسندگان آمریکا را در دسته بهترین فیلم‌نامه اورجینال دریافت کند. این در حالی است که این اثر سینمایی همچنین نامزد جایزه بهترین فیلم و بهترین آهنگ اورجینال در مراسم اسکار شده بود.

فیلم «او» از جمله آثاری است که توانسته ایده بسیار خوبی را برگزیند، ایده‌ای که می‌توان گفت تقریباً تازه و جدید است و توانسته این ایده را به بهترین شکل ممکن گسترش بدهد و آن را به‌گونه‌ای به مخاطب عرضه کند که مخاطب را درون خودش غرق می‌کند. این اثر سینمایی فیلمی در ژانر علمی تخیلی، عاشقانه و درام است و اولین تجربه نویسندگی تنهایی اسپایک جونز به شمار می‌رود.

اسپایک جونز ایده ساخت این اثر سینمایی را در ابتدای دهه ۲۰۰۰ میلادی و با خواندن یک مقاله به دست آورد، مقاله‌ای درباره وب سایتی که امکان پیام دادن فوری با یک برنامه هوش مصنوعی را ممکن می‌کند. او در سال ۲۰۱۰ میلادی فیلم کوتاهی تحت عنوان I’m Here ساخت که ایده مشابهی با فیلم «او» داشت. پس از آن نیز اسپایک جونز بار دیگر به سراغ همین ایده رفت و در مدت پنج ماه، فیلم‌نامه این اثر سینمایی را نوشت.

فیلم her
فیلم Her
  • نام فیلم: Her
  • نام فارسی فیلم: او
  • ژانر: علمی تخیلی – عاشقانه – درام
  • سال تولید: ۲۰۱۳
  • کارگردان: اسپایک جونز
  • نویسنده: اسپایک جونز
  • بازیگران: واکین فینیکس – امی آدامز – رونی مارا – اولیویا وایلد – اسکارلت جانسون

داستان فیلم «او» حول محور شخصیتی به نام تئودور تومبلی است و اتفاقات آن نیز در آینده‌ای نه چندان دور در لس آنجلس جریان دارد. تئودور مردی تنها و درون‌گرا است که برای یک شرکت کار می‌کند، شرکتی که نویسنده‌های حرفه‌ای را استخدام می‌کند تا نامه‌های شخصی را برای افراد مختلف و مشتریان بنویسند.

تئودور با عشق دوران کودکی خودش به نام کاترین ازدواج کرده اما در حال طلاق گرفتن از او است و همین موضوع نیز سبب شده تا تئودور افسرده شود. خلأ وجودی او سبب شد تا او سیستم عامل پیشرفته‌ای را خریداری کند که یک دستیار مجازی مجهز به هوش مصنوعی دارد و به نوعی طراحی شده که قادر به تکامل و سازگاری است.

فیلم her
فیلم Her

تئودور آرام آرام به این هوش مصنوعی وابسته می‌شود و تصمیم می‌گیرد تا او صدایی زنانه داشته باشد و نام سامانتا را برای او بر می‌گزیند. شیفتگی تئودور نسبت به سامانتا روز به روز بیشتر می‌شود و تئودور جذب توانایی او در یادگیری و رشد شده است. آنچه در ادامه این اثر سینمایی می‌آید، بررسی تنهایی و عشق در دوران مدرن است.

فیلم «او» اثری شیرین و روح‌انگیز است که مطمئناً علاقه‌مندان به فیلم‌های درام و عاشقانه می‌توانند از تماشای آن بسیار لذت ببرند و حس و حال بسیار خوبی را تجربه کنند. از سوی دیگر، فیلم‌نامه این اثر سینمایی به شکلی هوشمندانه توانسته داستان درام و عاشقانه خودش را با جنبه‌های علمی تخیلی ترکیب کند تا حس و حال تازه‌ای به این نوع داستان‌های عاشقانه بدهد و همین نیز این اثر سینمایی را خاص کرده است. از سوی دیگر، این اثر سینمایی نیم نگاهی تأمل‌برانگیز و جالب از وضعیت روابط انسانی به‌خصوص در عصر مدرن ارائه می‌دهد و وابستگی بشر امروزی به تکنولوژی را برجسته می‌کند.

فیلم‌نامه این اثر سینمایی توانسته از همان ابتدا تا انتها بیننده‌ها را با خودش همراه کند، حتی با وجود اینکه داستان روندی آرام و پیوسته را در پیش می‌گیرد. جدای از این فیلم‌نامه درخشان و برجسته، بازیگران فیلم «او» موفق شدند تا به‌خوبی در نقش‌های خودشان جای بگیرند و نقش‌آفرینی بسیار درخشانی را از خودشان به جای بگذارند و در این میان نیز واکین فینیکس و اسکارلت جوهانسون از بقیه بهتر هستند.

فیلم her
فیلم Her

واکین فینیکس با نقش‌آفرینی درخشان و خیره‌کننده خودش کاری می‌کند تا بیننده‌ها بتوانند با او ارتباط بگیرند و حتی خودشان را جای او قرار بدهند. این در حالی است که اسکارلت جوهانسون نیز با صداپیشگی خارق‌العاده خودش توانسته در مواقع مختلف، شیرین، دوست‌داشتنی، دلگرم‌کننده، حیله‌گر و حتی ترسناک باشد.

فیلم‌نامه فیلم «او» بینش‌های بسیار خوب و قابل تأملی را از آنچه که مردم از عشق و رابطه می‌خواهند را برجسته می‌کند و به همین خاطر است که یکی از اصیل‌ترین، جالب‌ترین و حتی دلخراش‌ترین فیلم‌های آن سال‌ها به شمار می‌رفت و مطمئناً تماشای آن می‌تواند تجربه تلخ و شیرینی را برای شما رقم بزند و حس و حال شما را دگرگون کند.

با این حال، باید گفت که فیلم «او» اثری است که ممکن است باب میل همه افراد نباشد و همه افراد نمی‌توانند از تماشای آن لذت ببرند. مطمئناً کسانی که به دنبال آثار پر از هیجان، اکشن و سریع هستند، این فیلم را کسل‌کننده خواهند دانست. این در حالی است که کسانی که حس درون‌گرایی بیشتری دارند، می‌توانند به‌خوبی خودشان را در جایگاه شخصیت اصلی داستان فیلم قرار بدهند و با او و داستان ارتباط بگیرند.

در پایان باید گفت که فیلم «او» اثری درخشان و برجسته در ژانر عاشقانه و علمی تخیلی به شمار می‌رود که می‌توان به تماشای آن نشست و بینشی قابل تأمل از روابط انسانی، عشق، تنهایی و رابطه انسان امروزی با فناوری و هوش مصنوعی را به دست آورد، مسئله‌ای که روز به روز مهم‌تر از قبل می‌شود.


در این مطلب به معرفی فیلم «او» با هنرنمایی واکین فینیکس و اسکارلت جوهانسون پرداختیم، فیلمی که تنهایی و عشق مدرن را به نمایش در می‌آورد و نیم نگاهی از روابط انسانی را به تصویر می‌کشد.

منبع: گیمفا

arashDARKSIRENبهنامعلی عبداللهی🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉人Acker益man人neo loyedJoel MorganKratosAhmad_bk

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معرفی فیلم Her | تنهایی و عشق مدرن - گیمفا
معرفی فیلم Her | تنهایی و عشق مدرن - گیمفا
معرفی فیلم Her | تنهایی و عشق مدرن - گیمفا
معرفی فیلم Her | تنهایی و عشق مدرن - گیمفا
معرفی فیلم Her | تنهایی و عشق مدرن - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

معرفی فیلم Her | تنهایی و عشق مدرن - گیمفا