بهبودهایی که امیدواریم در Resident Evil 5 Remake ببینیم - گیمفا
بهبودهایی که امیدواریم در Resident Evil 5 Remake ببینیم - گیمفا
بهبودهایی که امیدواریم در Resident Evil 5 Remake ببینیم - گیمفا
بهبودهایی که امیدواریم در Resident Evil 5 Remake ببینیم - گیمفا

بهبودهایی که امیدواریم در Resident Evil 5 Remake ببینیم

مصطفی زاهدی
۱۸:۰۲ ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
بهبودهایی که امیدواریم در Resident Evil 5 Remake ببینیم - گیمفا

بیش از هر وقت دیگری، شواهد و قرائن به معرفی نسخه‌ی ریمیک Resident Evil 5 اشاره دارند و حال به همین مناسبت، با این مقاله به پیشواز معرفی این بازی خواهیم رفت.

مواردی که امیدواریم که در نسخه‌ی Remake همچنان حضور داشته باشند

حالت Co-op (آنلاین و Local)

اگر Resident Evil 5 را به صورت Co-op و دو نفره تجربه کرده باشید، به خوبی می‌دانید که چقدر تجربه‌ی دو نفره این بازی جذاب و سرگرم کننده بود و بلاشک یکی از بهترین کوآپ‌های داستانی به شمار می‌رفت. کریس و شوا شیمی مناسبی داشتند و در طول مراحل مختلف بازی، ماجراجویی‌های مختلفی را پشت سر می‌گذاشتند. به لطف قابلیت جابه‌جایی آیتم‌ها بین دو شخصیت، امکان خرید و ارتقاء سلاح‌ها و وسایل مختلف، به راحتی می‌توانستیم یک تجربه‌ی دو نفره لذت‌بخش و جذاب را در Resident Evil 5 تجربه کنیم. قطعا کریس و شوا در نسخه‌ی بازسازی شده‌ نیز همراه هم خواهند بود، اما سوال بزرگ این جاست که آیا کپکام قابلیت Co-op، چه به صورت Split Screen و چه به صورت آنلاین را نیز در اختیار مخاطبان قرار خواهد داد یا خیر. تصور این که بتوانیم نسخه‌ی بازسازی شده‌ی Resident Evil 5 را، این بار با ساختاری نو و مدرن آن هم به صورت کوآپ تجربه کنیم، قطعا هر مخاطب سری Resident Evil را به وجد می‌آورد.

بهبودهایی که امیدواریم در Resident Evil 5 Remake ببینیم - گیمفا
بسته‌های الحاقی بازی، می‌توانند با داستان اصلی ترکیب شده و روایت منسجم‌تری را خلق کنند

بسته‌های الحاقی به عنوان بخشی از بازی اصلی

به شخصه باید بگویم تا حدی احتمال می‌دهم که کپکام، احتمالا رویه Separate Waya را برای دو بسته‌ی الحاقی Resident Evil 5، یعنی Lost in Nightmares و Desperate Escape را پیش گیرد و آن دو را با هم، به عنوان بسته‌ی الحاقی پولی بعد از عرضه‌ی خود عنوان اصلی، عرضه کند. با این وجود در وهله‌ی اول امیدوارم که کپکام به هر دلیلی، از بازسازی این دوبسته‌ی الحاقی خودداری نکند و تحت هر شرایطی، بتوانیم این دو بسته‌ی الحاقی کوتاه اما جذاب را تجربه کنیم.

حالت ایده‌آل البته این است که این دو بسته‌ی الحاقی یا حداقل Lost in Nightmares، در خود بازسازی حضور داشته باشند، چه در قالب مرحله‌ی فلش‌بک و چه به صورت جداگانه، چرا که بسته‌ی الحاقی Lost in Nightmares، پیش زمینه‌ی بسیار مهمی برای سرنوشت Jill و Wesker به شمار می‌آید و بدون آن، داستان بازی روایت کاملی نخواهد داشت. واقعا پیش‌بینی و گمانه زنی در این مورد بسیار سخت و چالش برانگیز است چرا که کپکام گزینه‌های مختلفی روی میز دارد. تلفیق بسته‌های الحاقی با خود داستان اصلی برای روایتی منسجم‌تر و عمیق‌تر، قرار دادن این دو بسته‌ی الحاقی در بخش Extra یا عرضه‌ی این دو بسته الحاقی، به طور باندل به عنوان DLC پولی. البته از آن جا که این دو بسته‌ی الحاقی کوتاه هستند و روی هم دو ساعت و حتی کمتر محتوا دارند، اگر کپکام تصمیم بگیرد تا این دو DLC را در قالب پولی عرضه کند، باید شاهد گسترش این بسته‌های الحاقی از لحاظ محتوا و سکانس‌های مبارزه باشیم تا پولی بودن احتمالی آن‌ها توجیه شود.

مواردی که نیاز به تغییر یا اصلاحات دارند

نبرد با El Gignante

یکی از بدنام‌ترین مراحل و بخش‌های Resident Evil 5، مربوط به مرحله‌ی تعقیب و گریز با ماشین و استفاده از Turret برای کشتن دشمنان تعقیب کننده و در ادامه باس‌فایت El Gingante است. این بخش از بازی تقریبا هیچ سنخیتی با هیچ کدام از مراحل و بخش‌های دیگر ندارد و برخی مشکلات نشانه‌گیری، دوربین و هوش مصنوعی، باعث می‌شد که خصوصا روی درجه‌های سختی بالا مثل Professional، این بخش به یک کابوس واقعی برای مخاطبان تبدیل شود و متأسفانه از جنس چالش‌های جذاب نیز نبود.

با توجه به رویکرد کپکام در قبال RE 4، به احتمال زیاد یک سری باس‌فایت‌ها و اپیزود‌ها در ریمیک Resident Evil 5 یا حذف شوند و یا تغییرات زیادی به خود ببینند. یکی از این بخش‌هایی که به شخصه امیدوارم دچار اصلاح شده و یا کلا حذف شود، همین بخش از بازی است. با توجه به ساختار مدرن و به روز ریمیک‌های سری RE، به شخصه احتمال می‌دهم کپکام حتی اگر بخواهد این بخش و این باس‌فایت را در نسخه‌ی ریمیک حذف نکند، قطعا مجبور خواهد شد دستی بر سر و روی این سکانس بکشد و احتمالا کاملا حالتی سینمایی و جذاب‌تر پیدا کند. هر چند احتمال حذف این بخش نیز کاملا وجود دارد و بعید می‌دانم کسی دلتنگ این باس فایت کابوس‌وار شود!

بهبودهایی که امیدواریم در Resident Evil 5 Remake ببینیم - گیمفا
ساز و کار Inventory بازی، به یک تغییر کاملا اساسی نیازمند است.

سیستم Inventory

نسخه‌ی پنجم، میزبان یکی از بحث‌برانگیزترین سیستم‌های Inventory و مکانیزم مدیریت داشته‌ها در کل سری بود. یک سری از مخاطبان سادگی و در عین حال محدودیت Inventory این نسخه را دوست داشتند و در سمت مقابل، بسیاری نیز با رابط کاربری، محدودیت و عدم قابلیت ارتقا Inventory مشکل داشتند. به شخصه باید بگویم قویا اعتقاد دارم که ساز و کار Inventory اگر هوشمندانه پیاده‌سازی شود، به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های یک اثر Survival Horror تبدیل می‌شود.
اما موضوعی که باید به آن اشاره شود، این است که Resident Evil 5 را به هیچ وجه نمی‌توان عنوانی Survival Horror دانست و از ساختار و طراحی مراحل گرفته، تا اتمسفر، میزان مهمات و آیتم‌ها، این مسئله غیرقابل انکار است.

به همین دلیل استفاده از Inventory با نه عدد جای خالی، با ساختار و فضای اکشن بازی همخوانی نداشت و بدتر از همه، حتی استفاده از جلیقه ضد گلوله و Melee Vest نیز یکی از بخش‌های Inventory را اشغال می‌کردند که کار را سخت‌تر می‌کرد.
به شخصه فکر می‌کنم که ساز و کار Inventory در نسخه‌ی ریمیک قطعا می‌بایست دچار تغییر و تحولات اساسی شود. اگر همچنان بازی به سمت اکشن و نبرد‌های شلوغ‌تر قرار است میل پیدا کند، به همان میزان سیستم Inventory نیز می‌بایست انعطاف پذیر‌تر شود و امکانات بیشتری در اختیار مخاطبان قرار دهد. استفاده از سیستم Inventory بازی Resident Evil 4 Remake، یعنی همان Inventory Case می‌تواند یکی از این راهکار‌ها باشد.

یا می‌توانیم شاهد مکانیزم Inventory قابل ارتقا باشیم که با پیشروی در بازی، Slot‌هاس بیشتری در اختیار ما قرار دهد.
از طرف دیگر اگر این ریمیک قرار است بازی را تاریک‌تر کند و از اکشن به سمت Survival Horror هدایت کند، سیستم Inventory مشابه Resident Evil 2 و ۳ ریمیک می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند. در هر صورت، یک حقیقت غیر قابل انکار وجود دارد و آن این است که نمی‌توانیم در نسخه‌ی ریمیک همچنان شاهد همان Inventory قدیمی باشیم.

باس فایت‌های مختلف

باس‌فایت‌های Resident Evil 5، بسیار خاطره‌انگیز هستند، اما در نسخه‌ی ریمیک، باید تغییرات گوناگونی را تجربه کنند تا با ساختار مدرن آثار RE انطباق پیدا کنند. برخی از این باس‌فایت‌ها، مثل Uroboros (برای افرادی که باس‌ها را به اسم نمی‌شناسند، همان باس اول بازی که باید با کوره ذوب شود) آن چنان به تغییرات گسترده نیاز ندارند و بیشتر از لحاظ Level Design باید یکسری تغییرات کلی پیدا کنند. از طرف دیگر برخی باس‌ها، خصوصا Popokarimu، یا همان هزارپای پرنده، باس فایت Irving و باس فایت U-8، به تغییرات و اصطلاحات اساسی نیاز دارند و باید از حالت بیش از حد اغراق شده‌ی نسخه‌ی اصلی فاصله گرفته و حالتی مدرن‌تر، سینمایی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر پیدا کنند. البته ممکن است کپکام حداقل یکی از باس‌فایت‌هاس غیرانسانی بازی را به خاطر تغییرات Design حذف کند که البته با توجه با داستان و اتفاقات بازی، کمی بعید است.
اما در هر صورت، تقرییا تمام باس‌فایت‌های بازی، باید تغییرات زیادی به خود ببینند و از ساختار اغراق گونه‌ی نسخه‌ی اصلی تا حد ممکن فاصله بگیرند.

بهبودهایی که امیدواریم در Resident Evil 5 Remake ببینیم - گیمفا
آیا می‌توانیم شاهد باس‌فایتی بهتر از نسخه‌ اصلی برای وسکر باشیم؟

اتمسفر و ساختار مراحل

در ریمیک Resident Evil 4، شاهد تغییر قابل توجه اتمسفر و فضاسازی بودیم. اکثریت داستان در شب و تاریکی روایت می‌شد، بازی رنگ و بویی تاریک‌تر و مخوف‌تر به خود گرفته بود و بسیاری از المان‌های بیش از حد اغراق آمیز یا احمقانه خذف شده بودند. باید بگویم امیدوارم کپکام در ریمیک Resident Evil 5 نیز عملکرد مشابهی داشته باشد. حذف المان‌های اغراق آمیز، تغییرات ظاهری و رفتاری دشمنان بازی، تاریکی بیشتر بازی و استفاده از اتمسفری مخوف‌تر نسبت به نسخه‌ی اصلی، پرداخت بهتر و عمیق‌تر شخصیت‌هایی مثل  Irving و Excella از جمله مواردی هستند که می‌توانند تا حد زیادی حس و حال بازی را دگرگون سازند و تجربه‌ای نزدیک به Survival Horror ارائه دهند.

البته پر واضح است که در قلب خود، Resident Evil 5 را نمی‌توان تبدیلی به عنوانی کاملا Survival Horror کرد و اکشن، در تار و پود این اثر در هم تنیده شده است. نباید فراموش کرد که این نسخه، ادامه دهنده‌ی مسیری است که Resident Evil 4 بنیان گذاشت.
از طرف دیگر می‌توان امیدوار بود که اکتشاف و Exploration، حداقل در بخش‌ها و مراحلی که محیط بازی کمی بزرگ می‌شود، پر رنگ‌تر شود و شاهد راز و رمز‌ها و موارد جذاب دیگری باشیم. البته به خاطر ذات روایی بازی، نمی‌توان انتظار طراحی مراحلی کلاسیک و سنتی را داشته باشیم.

وجود Merchant و یا ساز و کار بهتر خرید و فروش و ارتقاء

در Resident Evil 5، در پایان هر بخش و یا هنگام لود کردن بازی و تقریبا در هر زمانی، می‌توانستیم از طریق منوی بازی، به خرید و فروش آیتم‌ها، جواهرات و مهمات بپردازیم و سلاح‌های خود را ارتقاء دهیم. همچنین بازی دارای یک Stash بی‌نهایت برای ذخیره موارد مورد نظر نیز بود. با توجه به ساختار مدرن ریمیک‌های این سری، بسیار بعید و دور از واقعیت است که نسخه‌ی ریمیک نیز از همین قاعده پیروی کند و بتوانیم در منوی بازی سلاح‌ها را ارتقا دهیم یا خرید و فروش کنیم.

این مسئله به شدت به غوطه وری و واقع‌گرایانه بودن بازی نیز لطمه می‌زند. به همین دلیل فکر می‌کنم یک راه حل مناسب، می‌تواند قرار دادن شخصیتی مثل Merchant در طول مسیر بازی باشد تا انواع و اقسام خرید و فروش و کارهای این چنینی از این طریق انجام شود و فکر می‌کنم با توجه به Setting و فضای بازی از لحاظ روایی نیز این امر منطقی و پذیرفته خواهد بود. فراموش نکنید در همان نسخه‌ی اصلی، در ابتدای بازی به ملاقات تاجر سلاح در آفریقا می‌رفتیم و بنابراین استفاده از همین شخص یا افراد مشابه، کاملا توجیه‌پذیر خواهد بود و با توجه به حضور Merchant در نسخه‌ی چهارم، یک حس یکپارچگی و نوستالژی نیز برای مخاطبان ایجاد خواهد کرد.

بهبودهایی که امیدواریم در Resident Evil 5 Remake ببینیم - گیمفا
باس‌فایت‌های بازی نیز باید سینمایی‌تر و واقع‌گرایانه‌تر طراحی شوند.

تغییرات داستانی و شخصیتی

برخی شخصیت‌های نسخه‌ی اصلی، آن چنان فرصت بلوغ و پرداخت نداشتند و فکر می‌کنم به برخی روابط، مثل رابطه‌ی Wesker و Excella، آن چنان که باید و شاید پرداخت نشد. در نسخه‌ی ریمیک، این موارد می‌توانند بهبود پیدا کنند. شخصیت Excella کمی از حالت تک بعدی خارج شود و شخصیتی واقع‌گرایانه‌تر به خود بگیرد و شخصیت Albert Wesker حضور پر رنگ‌تری داشته باشد و به رابطه‌ی او با Excella بیشتر پرداخت شود. از طرف دیگر نقش شوا نیز می‌تواند پررنگ‌تر شود، البته کریس و رابطه‌اش با شوا، در همان نسخه‌ی اصلی نیز به خوبی پرداخته شده بودند و آن چنان نیاز به تغییرات گسترده در ابن بخش حس نمی‌شود.

RhaenyraNOCT FOR GAMEFARichmanARSHIAAAAsolarisDARKSIRENmediumحمیدرضاLeroxB-manBLACK GOKUDaniel WayneNimaREZAGAMERهادی صفائیBahadorHitoori04پرنده ی بی پرJavad.StarAAACEmore

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهبودهایی که امیدواریم در Resident Evil 5 Remake ببینیم - گیمفا
بهبودهایی که امیدواریم در Resident Evil 5 Remake ببینیم - گیمفا
بهبودهایی که امیدواریم در Resident Evil 5 Remake ببینیم - گیمفا
بهبودهایی که امیدواریم در Resident Evil 5 Remake ببینیم - گیمفا
بهبودهایی که امیدواریم در Resident Evil 5 Remake ببینیم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهبودهایی که امیدواریم در Resident Evil 5 Remake ببینیم - گیمفا