بهترین فیلم‌های ترسناک بریتانیایی - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک بریتانیایی - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک بریتانیایی - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک بریتانیایی - گیمفا

بهترین فیلم‌های ترسناک بریتانیایی

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
بهترین فیلم‌های ترسناک بریتانیایی

از گذشته تا به امروز فیلم‎‌های ترسناک بریتانیایی بسیار خوب و دلهره‌آوری ساخته شده‌اند که توانستند توجه طرفداران ژانر وحشت را به خودشان جلب کنند.

از زمان دوران سینمای صامت، فیلمسازان و استودیوهای بریتانیایی فیلم‌های ترسناک و اورجینالی را تولید کردند. به طور خاص، جزایر بریتانیایی به دلیل مناظر روستایی و همچنین معماری انگلستان، اسکاتلند و ولز توانستند در زیر ژانر‌های وحشت گوتیک و وحشت قومی برتری داشته باشند.

با اینکه اغلب اوقات و در میان فیلم‌های با بودجه بالاتر و با مشارکت استودیوهای بزرگ هالیوودی، کمتر به فیلم‌های ترسناک بریتانیایی توجه می‌شود اما بسیاری از فیلم‌های ترسناک بریتانیایی توانستند با موفقیت خودشان را به‌عنوان نمادهای فرهنگی تثبیت کنند و این در حالی است که برخی از دیگر آثار نیز توانستند به‌عنوان آثار برجسته، طرفداران خاص خودشان را داشته باشند. با در نظر گرفتن اهمیت فرهنگی، عامل وحشت و همچنین کیفیت کلی، در ادامه به معرفی بهترین فیلم‌های ترسناک بریتانیایی می‌پردازیم. همراه با ما باشید.

۱۰. فیلم The Innocents – محصول سال ۱۹۶۱

فیلم the innocents
فیلم The Innocents

فیلم «بی‌گناهان» اقتباسی از رمانی به نام The Turn of the Screw محصول سال ۱۸۹۸ نوشته هنری جیمز است و اثری در ژانر وحشت گوتیک به شمار می‌رود که توسط جک کلیتون کارگردانی شده است. این اثر سینمایی داستان یک فرماندار مهربان اما از نظر روانی شکننده با بازی دبورا کر را دنبال می‌کند که در عمارتی دورافتاده از دو کودک با بازی مارتین استفنز و پاملا فرانکلین مراقبت می‌کند. وقتی او متقاعد می‌شود که بچه‌ها به تسخیر ارواح درآمده‌اند، زندگی اطرافیانش شروع به فروپاشی می‌کند.

این اثر سینمایی یک فیلم کلاسیک و ترسناک دست کم گرفته شده به شمار می‌رود و ترس‌های شدیدی از نوع ماورا الطبیعی و روانی دارد. تنش اصلی این اثر سینمایی نیز حول محور این سؤال است که آیا قهرمان داستان واقعاً تسخیر شده است یا هذیان‌های پارانوئیدی را تجربه می‌کند و فیلم نیز این ابهام را با فیلم‌نامه‌ای بی‌عیب‌ونقص نوشته ویلیام آرچیبالد، ترومن کاپوتی و سر جان مورتیر و فیلمسازی هوشمندانه مورد بررسی قرار می‌دهد.

۹. فیلم ۲۸ Days Later – محصول سال ۲۰۰۲

فیلم ۲۸ روز بعد 28 days later
فیلم ۲۸ Days Later

فیلم «۲۸ روز بعد» یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های ترسناک پسا آخرالزمانی قرن بیست و یکم میلادی به شمار می‌رود و اثری ترسناک محصول سال ۲۰۰۲ است که دنی بویل آن را کارگردانی کرده و الکس گارلند نیز فیلم‌نامه آن را نوشته است. این فیلم داستان مردی به نام جیم با بازی کیلین مورفی را دنبال می‌کند که در بیمارستان از کما بیدار می‌شود و می‌فهمد که بریتانیا توسط ویروسی بسیار واگیردار به نام ویروس خشم نابود شده، ویروسی که باعث می‎‌شود تا بیماران بسیار خشن و تهاجمی شوند.

اگرچه از نظر فنی این اثر سینمایی یک فیلم زامبی محور به شمار نمی‌رود اما شباهت‌های بسیار زیادی به برخی از بهترین فیلم‌های این زیر ژانر دارد. چشم‌انداز این اثر سینمایی از بریتانیای پسا آخرالزمانی بسیار تحسین برانگیز است و با سکانس اولیه آن از قدم زدن جیم در اطراف لندن متروکه بسیار به‌یادماندنی و ماندگار شده است. چه بویل و چه گارلند هر دو فیلم‌سازهای معتبر و برجسته‌ای در بریتانیا به شمار می‌روند و دنباله‌ای نیز برای این فیلم در حال توسعه است. باید گفت که فیلم «۲۸ روز بعد» بهترین همکاری آن‌ها تا به امروز به شمار می‌رود.

۸. فیلم Saint Maud – محصول سال ۲۰۱۹

فیلم saint maud
فیلم Saint Maud

فیلم «قدیسه ماد» اثری ترسناک و روان‌شناختی محصول سال ۲۰۱۹ است که توسط رز گلاس نوشته و کارگردانی شده است. این اثر سینمایی داستان ماد با بازی مورفید کلارک را دنبال می‌کند که یک پرستار متعهد و کاتولیک آسایشگاه است و شیفته نجات روح بیمارش به نام آماندا با بازی جنیفر ایله شده است. ماد گذشته پر از آشوب و آسیبی دارد و سرسپردگی مذهبی‎‌اش نیز شروع به نابودی و از بین بردن زندگی‌اش می‌کند و این در حالی است که او چیزی را تجربه می‌کند که فکر می‌کند تجربه ارتباط مستقیم با خدا است.

این اثر سینمایی یک فیلم ترسناک هنری و چالش‌برانگیز است که به بررسی مضامین روابط، ایمان و تمایلات خود ویرانگری می‌پردازد. این فیلم به طور قابل درکی کمتر مورد توجه قرار گرفته و جنبه‌هایی از جریان اصلی ژانر وحشت سینمای بریتانیا را نشان می‌دهد که به‌ندرت نمایش داده می‌شوند. اتفاقات این اثر در شهر ساحلی اسکاربرو جریان دارد و در آن، ستاره فیلم یعنی مورفید کلارک نیز به زبان ولزی دیالوگ‌های مربوط به صدای خدا را صداپیشگی می‌کند.

۷. فیلم The Devils – محصول سال ۱۹۷۱

فیلم the devils
فیلم The Devils

فیلم «شیاطین» اثری تاریخی و ترسناک به کارگردانی و نویسندگی کن راسل است. این فیلم بر گرفته از روایت تاریخی و واقعی سقوط کشیشی قرن هفدهمی به نام اوربین گراندیه است و داستان گراندیه با بازی اولیور رید و صومعه‌ای از راهبه‌ها به رهبری راهبه‌ای سرکوب شده و با وضعیت روانی ناپایدار به نام جین د آنژ با بازی ونسا ردگریو را دنبال می‌کند. هنگامی که خواهر جین به طور عاشقانه‌ای به گراندیه وابسته می‌شود، او را به جادوگری متهم می‌کند و ترسی از به تسخیر درآمدن نیز گسترش می‌یابد.

فیلم «شیاطین» به دلیل محتوای گرافیکی و خشونت‌آمیز خودش با تصویرگری مذهبی، فیلمی بسیار جنجالی بود و تحت سانسور قابل‌توجهی نیز قرار گرفت. با این حال، بررسی بینش کارگردان توسط منتقد فیلم مارک کرمود سبب شد تا این اثر سینمایی برای دهه‌ها محبوبیت بسیار زیادی در بین طرفداران فیلم‌های ترسناک بریتانیایی داشته باشد.

۶. فیلم Kill List – محصول سال ۲۰۱۱

فیلم kill list
فیلم Kill List

فیلم «فهرست کشتار» به نویسندگی و کارگردانی بن ویتلی است و اثری در ژانر ترسناک و روان‌شناختی به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۱ میلادی اکران شد. فیلم «فهرست کشتار» داستان قاتلی بازنشسته به نام جی با بازی نیل ماسکال را دنبال می‌کند که علائم PTSD و همچنین آشفتگی ازدواج با همسرش به نام شل با بازی مای‎‌آنا برینگ را تجربه می‌کند. وقتی او توسط شریک سابقش به نام گیل با بازی مایکل اسمایلی بار دیگر به کسب‌وکار آدمکشی بازگردانده می‌شود، او به‌زودی خودش را درگیر توطئه‌ای شوم می‌یابد.

بخشی از این اثر سینمایی، مهیج و جنایی و بخشی از آن درام و رزمی است و این در حالی است که بخشی از آن ریشه در ژانر وحشت قومی و آزاردهنده دارد و همین نیز آن را به فیلمی منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. این اثر سینمایی در به تصویر کشیدن خشونت بسیار بی‌رحمانه عمل می‌کند و یکی از تکان‌دهنده‌ترین پایان‌های فیلم‌های بریتانیایی را دارد. فیلموگرافی برجسته بن ویتلی پر از فیلم‌های ترسناک و مهیج خوبی است و فیلم «فهرست کشتار» یکی از بهترین فیلم‌های او است.

۵. فیلم Shaun of the Dead – محصول سال ۲۰۰۴

فیلم shaun of the dead
فیلم Shaun of the Dead

فیلم «شان می‌میرد» اثری در ژانر کمدی و ترسناک به نویسندگی سایمون پگ و ادگار رایت و کارگردانی خود ادگار رایت است که در سال ۲۰۰۴ میلادی به روی پرده سینماها آمد. این اثر سینمایی داستان شان با بازی سایمون پگ را دنبال می‌کند که در وضعیت بغرنجی گرفتار شده است. او بی‌انگیزه است و باید با مشکلات خانوادگی و همچنین شکست رابطه‌اش با لیز با بازی کیت اشفید دست و پنجه نرم کند. هنگامی که شان و هم اتاقی تنبلش به نام اد با بازی نیک فراست خود را گرفتار آخرالزمانی پر از زامبی می‌بینند، مجبور می‌شوند تیمی از دوستان و خانواده‎‌شان را جمع کنند و پناه بگیرند.

فیلم «شان می‌میرد» همچنین تقلیدی بسیار بزرگ از زیر ژانر زامبی است و نمونه جذاب و جالبی از آن به شمار می‌رود و توانسته خون و وحشت بسیار زیادی را به ارمغان بیاورد که طرفداران ژانر وحشت را راضی می‌کند و همچنین جوک‌های خنده‌دار و کمدی فیزیکی خوبی را نیز برای مخاطبان عامه فراهم کرده است. این اثر سینمایی اولین فیلم از سه‌گانه Cornetto Trilogy ساخته سایمون پگ،‌ نیک فراست و ادگار رایت به شمار می‌رود، سه‌گانه‌ای از فیلم‌های کمدی که تقلید و تمسخری از ژانرهای بلاک‌باستری سینما هستند.

۴. فیلم Under the Skin – محصول سال ۲۰۱۳

بهترین فیلم‌های مدرن با کمترین دیالوگ
فیلم Under the Skin

فیلم «زیر پوست» اثری به نویسندگی و کارگردانی جاناتان گلیزر است و اثری در ژانر وحشت و علمی تخیلی به شمار می‌رود که به‌صورت هنری ساخته شده است. اتفاقات این فیلم در شهر گلاسکو جریان دارد و بر محوریت موجودی بیگانه با بازی اسکارلت جوهانسون است که با استفاده از قدرت اغواگری خودش مردان را شکار می‌کند تا آن‌ها را به درون فضای خالی سیاه و مرموزی بکشاند. این فیلم با تمرکز بر دیدگاه شخصیت اصلی غیرانسانی و اغلب شرور خود توانسته پیشرفت او از یک موجود کاملاً بیگانه به فردی را نشان بدهد که شروع به ارتباط با انسانیت می‌کند و با زن بودن خودش آشنا می‌شود.

جاناتان گلیزر یکی از هیجان‌انگیزترین فیلمسازان بریتانیایی به شمار می‌رود و فیلم «زیرپوست» نیز ثابت می‌کند که او چه تسلطی روی ژانر وحشت و علمی تخیلی دارد. این فیلم که عمدتاً توسط افراد مختلف و از طریق فیلم‌برداری با دوربین مخفی ساخته شده، به بررسی پویایی جنسیت و معنای انسان بودن می‌پردازد که بسیار جذاب و اغلب بسیار آزاردهنده است.

۳. فیلم Possum – محصول سال ۲۰۱۸

فیلم possum
فیلم Possum

فیلم «صاریغ» به نویسندگی و کارگردانی خالق و بازیگر سریال Garth Marenghi’s Darkplace یعنی متیو هولنس است و اثری در ژانر روان‌شناختی و ترسناک به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۸ میلادی به روی پرده سینماها آمده است. داستان این فیلم در نورفولک جریان دارد و داستان عروسک‌بازی به نام فیلیپ با بازی شان هریس را دنبال می‌کند که به خانه عموی بداخلاقش به نام موریس با بازی آلون آرمسترانگ نقل مکان می‌کند. فیلیپ که از گذشته‌ای پر از آسیب و ناپدید شدن پسری محلی رنج می‌برد، توسط عروسک خیمه شب بازی وحشتناک و شبیه به عنکبوتش به نام صاریغ به وحشت می‌افتد، عروسکی که هر چقدر فیلیپ سعی دارد تا از آن خلاص شود و آن را از بین ببرد، بار دیگر به سمت او باز می‌گردد.

درون مایه این فیلم به‌شدت تاریک و تلخ است و عروسک اصلی آن نیز ترس‌های عجیب‌وغریبی را القا می‌کند. همان‌طور که فیلم بیشتر به جلو می‌رود، مشخص می‌شود که این عروسک تجلی فیزیکی آسیب دوران کودکی فیلیپ است و با ظاهر آزاردهنده‌اش نشان‌دهنده شیوه‌هایی است که روان فیلیپ در اثر آزار و اذیت آسیب دیده است. بدون شک تماشای این اثر آسان نیست و اشاراتی که نسبت به سرگرمی کودکان دارد، یادآور تحقیقات سوءاستفاده Operation Yewtree است و در هر صورت، یکی از بهترین و قدرتمندترین فیلم‌های ترسناک مدرن بریتانیا محسوب می‌شود.

۲. فیلم Hellraiser – محصول سال ۱۹۸۷

فیلم hellraiser
فیلم Hellraiser

فیلم «برپاخیزان جهنم» اثری در ژانر وحشت بدنی و فراطبیعی به شمار می‌رود که توسط کلایو بارکر نویسندگی و کارگردانی شده و اقتباسی از رمان The Hellbound Heart نوشته خود وی محصول سال ۱۹۸۶ میلادی است. این فیلم حول محور عواقب اعمال غیراخلاقی زوجی به نام جولیا با بازی کلیر هیگینز و فرانک با بازی شان چپمن و احضار گروهی از شیاطین سادومازوخیست به نام سنوبیت‌ها است. برنامه کشنده فرانک و جولیا توسط قهرمان داستان فیلم یعنی کرستی با بازی اشلی لارنس که خواهرزاده فرانک و دخترخوانده جولیا است، به چالش کشیده می‌شود.

این فیلم که در سال ۲۰۲۲ توسط دیوید بروکنر ریبوت آن ساخته شده، به‌خاطر داستان‌های لاوکرافتی و شخصیت شرور نمادین پین‌هد با بازی داگ بردلی توانسته به فرنچایزی ترسناک گسترش پیدا کند. این اثر سینمایی با الهام از جنبه‌های فرهنگی متفاوت توانسته ظاهری زیبا و منحصربه‌فرد به خودش بگیرد که آن را از همتایان خودش متمایز می‌کند. با میراث متداوم این اثر و کیفیت مطلقش، این اثر سینمایی یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک بریتانیا به شمار می‌رود.

۱. فیلم The Wicker Man – محصول سال ۱۹۷۳

فیلم the wicker man
فیلم The Wicker Man

فیلم «مرد حصیری» اثری ترسناک به شمار می‌رود که فیلم‌نامه آن را آنتونی شفر قلم زده و سکان کارگردانی آن نیز در دستان رابین هاردی بوده است. این فیلم داستان گروهبان نیل هووی با بازی ادوارد وودوارد را دنبال می‌کند، افسری که وظیفه دارد ناپدید شدن دختری جوان را در جزیره‌ای مرموز در اسکاتلند به نام سامراسل را بررسی کند. در حالی که او تلاش می‌کند تا پرونده را حل کند، هووی مؤمن از فرهنگ بت پرستی سلتیک جزیره و همچنین عدم کمک ساکنین آن در تحقیقات آزرده‌خاطر می‌شود.

این اثر سینمایی همچنین با بازی کریستوفر لی در نقش لرد سامراسل است و این فیلم حتی با وجود اینکه پنجاه سال از آن می‌گذرد، همچنان نمونه فوق‌العاده‌ای از ژانر وحشت به شمار می‌رود. این فیلم با تنش مرکزی خودش بین نگرش مسیحی و سرراست هووی و فرهنگ بت پرستی جزیره و ساکنان آن به بررسی مضامین سرکوب و مذهب می‌پردازد. فیلم «مرد حصیری» یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک دهه ۱۹۷۰ میلادی است و نمونه‌ای عالی از سینمای وحشت بریتانیا به شمار می‌رود که بسیار عالی و نمادین است.


در این مطلب به بررسی بهترین فیلم‌های ترسناک بریتانیایی پرداختیم. شما کدام آثار را دیدید و نظرتان درباره این آثار چیست؟

منبع: collider

RichmanUnknownLove Game

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های ترسناک بریتانیایی - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک بریتانیایی - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک بریتانیایی - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک بریتانیایی - گیمفا
بهترین فیلم‌های ترسناک بریتانیایی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های ترسناک بریتانیایی - گیمفا