نقد و بررسی بازی Skull and Bones
سوال نخستی که در مواجهه با ساخت یک IP جدید میتوان پرسید، این است که محصول جدید ما دقیقاً باید چه کار تازهای انجام دهد که آثار پیش از آن، انجام ندادهاند؟ چه ایده نو و تازهای دارد؟ یا اگر ایده تازهای ندارد، قرار است چه ایده هدر شده و قدیمی را احیا کند و آن را به تکامل برساند؟
به واقع، Skull and Bones که یوبیسافت (Ubisoft) آن را نخستین بازی AAAA تاریخ مینامد و به گفته خود، ساخت آن یازده سال تمام طول کشیده، چه کار تازهای میکند که پیش از آن، Assassin’s Creed IV: Black Flag یا Sea of Thieves انجام نداده بودند؟ بازی هفتاد دلاری جدید یوبیسافت گامی فراتر (بخوانید فروتر) میگذارد و کاری کرده که در هر زمینهای آن را با یکی از عناوین قدیمی و مشابه خود مقایسه میکنیم، با محصولی بدتر مواجه میشویم.
Skull and Bones ابتدا در سال ۲۰۱۳ و به دنبال موفقیت Assassin’s Creed IV: Black Flag، به عنوان یک بستۀالحاقی معرفی شد. این پروژه چندین سال به محاق رفت و در مراسم E3 2017، به عنوان یک IP جدید معرفی گشت. از آن زمان تاکنون، چندین و چند بار تاخیر خورد و همین هم سبب بدبینی نسبت به این بازی شد. اما یوبیسافت به جای آنکه بپذیرد Skull and Bones یک پروژه شکستخورده است، با تحریف واقعیت، آن را یک بازی بسیار وسیع و گسترده نامید که ارزش قیمت ۷۰ دلاری خود را دارد.
از همان لحظه شروع، متوجه میشوید که با یک عنوان ابتدایی سر و کار دارید. اثری که همه چیزش ناقص است و گویی در فاز آلفای خود به سر میبرد. در ابتدا سکان یک کشتی بزرگ را در اختیار دارید و با دشمنان خود باید بجنگید. شاید بتوان گفت این لحظه از بازی، جذابترین و بهترین لحظه آن است و تمام لحظات بعدی، به تکرار چندین و چند باره آن اختصاص یافته. همانطور که قابل پیشبینی است، کشتی شما توسط دشمنان نابود میشود و حالا شما باید در نقش کاپیتان بازی که بنا به دلایل نامشخصی، لال تشریف دارد (البته مشخص است که یوبیسافت وقت و هزینه کافی برای صداپیشگی کاپیتان بازی اختصاص نداده) یک قایق کوچک را با دو تن از اعضای پیشین کشتی خود هدایت کنید و رفتهرفته کشتیهای بزرگتری بسازید و به جنگ با دشمنان قویتر بروید. شخصیسازی کاپیتان بازی بسیار کمعمق است و گزینههای اندکی برای آن وجود دارد؛ این گزینهها تنها به جنسیت، مدل و رنگ مو، رنگ پوست و موارد کلی اینچنینی محدود میشوند. از این رو، در طول بازی بسیار پیش خواهد آمد که به شخصیتهایی برمیخورید که شباهت بیاندازهای به شما دارند!
فاجعه بدتر درست زمانی رخ میدهد که متوجه میشوید بازی بخشهای پیاده و خارج از کشتی دارد، اما هیچ خبری از مبارزات تنبهتن در آن نیست! در قرارگاهها (Outpost) کار خاصی برای انجام دادن نخواهید داشت. تنها باید با آدمهای مختلف صحبت کنید تا از آنها ماموریت بگیرید. آیا نمیشد بازی حالا که تا این اندازه بر مبارزات با کشتیهایش متمرکز است، از قرار دادن قرارگاهها صرف نظر کند و تنها بر لحظات دریاییاش متمرکز شود؟ به جای آنکه برای ارتقای کشتی، مجبور باشیم بارها و بارها به اشخاص مختلف رجوع کنیم، کافی بود تا همین مکانیزم را در منوی بازی میدیدیم. قرارگاههای بازی بسیار خالی و بیروحاند و تنها با NPCهای متعدد پر شدهاند تا حس پر بودن را القا کنند. از طرفی، وقتی که لحظات پیاده در بازی قرار داده میشود، توقع داریم که مبارزات تنبهتن نیز وجود داشته باشند؛ حال آنکه چنین نیست و هیچ لحظهای برای مبارزات تنبهتن در بازی وجود ندارد.
مبارزات تنبهتن در بازی میتوانستند عمق بیشتری به آن بدهند و از تکراری شدن زودهنگام آن جلوگیری کنند. این موضوع راجع به مبارزات دریایی نیز صدق میکند.
مبارزات دریایی بازی مکانیزم بسیار سادهای دارند. شما باید دشمن را شناسایی کنید، ببینید که آیا توانایی مبارزه با او را دارید یا خیر، سپس آن را هدف بگیرید و سعی کنید کشتی خود را طوری هدایت کنید که کمترین آسیب به کشتیتان برسد. در نهایت، منابع و تجهیزات دشمنان خود را جمعآوری کنید. وقتی نزدیک به کشتی رقیب میشوید، میتوانید با فشردن کلید R (در نسخه PC) وارد کشتی دشمن شده و دارایی آن را سرقت کنید. اما متاسفانه این قابلیت جذاب، با یک کاتسین تکراری، از دست رفته است. هر بار تنها همین کاتسین را میبینید و هیچ کار دیگری نباید انجام دهید! به واقع آیا نمیشد در نقش کاپیتان به همراه چند تن از یاران خود، به داخل کشتی دشمن برویم و شاهد مبارزات تنبهتن در آن باشیم؟ آیا واقعاً توقع زیادی است که آنچه را AC: Black Flag به خوبی انجامش داده بود، بار دیگر در این عنوان پیش رو، ببینیم؟ بامزه نیست که تمام این قابلیتها را بازی Assassin’s Creed Black Flag با هم و به بهترین شکل ممکن داشت؟
Skull and Bones از آن دسته عناوینی است که قابلیتهای جذاب زیادی میتوانست داشته باشد، اما متاسفانه با بیذوقی ساخته شده؛ به عنوان مثال، در بخش آنلاین بازی میتوانستیم یک گروه تشکیل دهیم و اعضای این گروه هر یک در کشتی در جای مقرر قرار میگرفتند و هر کدام وظیفه مشخص خود را داشتند. سپس همگی همراه با یکدیگر وارد کشتی حریف میشدیم و مبارزات تنبهتن جانانهای را شاهد میبودیم.
اما متاسفانه بازی حتی در ابتداییترین و پایهایترین بخشهای خود نیز ناقص است. حتی انیمیشنهای مربوط به راه رفتن کاپیتان بازی بسیار بیروح و زشت طراحی شدهاند و علاوه بر آن، طراحی چهره شخصیتها بسیار زشت است؛ انگار که بازی به چند نسل قبل تعلق دارد. ما هیچ ارتباطی با افراد کشتی خود نداریم و هیچ کدام از آنها نیز در یادمان نخواهند ماند. داستان بازی در یک کلام، هیچ است و فراز و نشیبهایش به دل نمینشیند. چه میشد اگر به تدریج و در طی ماموریتهای مختلف، با تکتک اعضای کشتی خود آشنا میشدیم و بنابراین در طی هر جنگ، با مرگ یکی از آنها غمگین شده و با نجات یکی از آنها شاد گشته و به پیش میرفتیم؟ چرا بازی از این پتانسیلهای خود هیچ استفادهای نکرده؟ واقعاً عجیب است.
مینی-گیمهای مربوط به جمعآوری چوب و سایر منابع طبیعی، احمقانه به نظر میرسند. شما باید در حالی که بر روی کشتی هستید، به قطع درختان بپردازید! نمیشد همین کارها را وقتی که به صورت پیاده در قرارگاهها در حال قدم زدن هستیم، انجام دهیم؟
برای تجربه Skull and Bones باید حتماً آنلاین باشید و جالب آنجاست که در حین تجربه، تنها ۲۰ گیمر دیگر را در نقشه خواهید دید. ماموریتهایی که میتوانید به کمک گروه آنلاین خود – که نهایتاً میتواند سه عضو داشته باشد – انجام دهید به قدری کمتنوع و ناچیز هستند که بهزودی دست از تجربه آنها خواهید کشید. به غیر از آن، مبارزات PVP بازی هم آنقدر جذاب نیستند و به واسطه گیمپلی کمعمق محصول، خیلی سریع تکراری میشوند. بخش Campaign هم مانند بخش چندنفره آن، چیز خاصی برای ارائه کردن ندارد.
شاید تنها نکته مثبت بازی را بتوان در شخصیسازی خوب و باجزئیات کشتیهایش دانست. از عرشهها تا بادبانها و سلاحهای نصب شده بر کشتی، همگی قابل تغییر و ارتقا هستند و باید گفت بازی در این زمینه موفق عمل میکند.
بازی از نظر گرافیک فنی و محیطی خود قابل قبول است؛ اما از نظر طراحی چهره شخصیتها، بسیار زشت به نظر میرسد. گرافیک آب بازی نیز خوب نبوده و حتی وقتی آب به داخل کشتی و بر سر و روی شخصیتهای بازی ریخته میشود، هیچ خبری از خیس شدن آنها نیست. بازی از دور زیبا به نظر میرسد، اما از نزدیک به واسطه عدم پرداخت کافی به جزئیات، بسیار زشت و تهی جلوه میکند.
به نظرم به جای صرف ۷۰ دلار برای این اثر، میشود دوباره به تجربه AC IV: Black Flag پرداخت؛ از آن لذت برد و افسوس خورد برای روزهایی که یوبیسافت بازیهای خوبی میساخت.
Skull and Bones
Skull and Bones بازی ناقصی است که یوبیسافت علیرغم آگاهی به نقصهای آن، محصول خود را عنوانی AAAA مینامد و قیمتی ۷۰ دلاری به آن میزند. بازیای که حتی در مقایسه با عناوین دو نسل قبل نیز کم میآورد و هیچ خلاقیتی در هیچ زمینهای ندارد. گرافیک آن از دور زیبا به نظر میرسد؛ اما کافی است نزدیک شوید تا زشتیهایش دلتان را بزند. گیمپلی بازی بسیار زود خستهکننده و تکراری میشود؛ چرا که طراحی مراحل آن منسوخ شده است. ایدههای جذاب بازی از دست رفته و محصول نهایی هیچ توجهای به جزئیات ندارد. بخشهای On Foot بازی هم اضافیاند؛ چرا که مبارزهای در آنها نمیبینیم.
نکات مثبت:
- شخصیسازی خوب و باجزئیات کشتیهای بازی
نکات منفی:
- طراحی مراحل تکراری
- داستان کمعمق
- بخش چندنفره ناقص
- گیمپلی کمعمق و مینی-گیمهای کمظرافت
- انیمیشنهای بیروح
- طراحی زشت صورت شخصیتها
۴
این بازی روی پلتفرم PC و بر اساس کد ارسالی ناشر (Publisher) تجربه و بررسی شده است
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
به قول سایت همسایه
دزدان دریایی مناطق محروم 😂
این است اولین بازی AAAA تاریخ
آیندهی روشن دارند بازی های AAAA🗿
بازم یوبیسافت شاهکار ساخت…
الان دیگه سی اف تیوز اومد برا پلی استیشن
یوبی سافت نمیتونه این بازیو ۷۰ دلار بکنه تو پاچه ملت
ایکس باکس = دوست خوب گیمرها.
ولی از حق نگذریم با توجه به چیزی که تصاویر نشون میدن گرافیکش خوب واقعاً. توی تصویر سوم خیلی عالی تونستن حس و حال یک غروب دلانگیز رو به تصویر بکشن. کلا بازی های یوبیسافت هیچی هم که نداشته باشن گرافیک خوبی دارن.
اونم در حد زمان خودش نیست ولی خوبه
یوبیسافت به ته خط رسیده باید ریست فکتوری بشه
یوبی فقط میخواست یه چی بسازه که براش پول دربیاره دیگه براش مهم نبود باکیفیت باشه یانه
بیچاره اونایی که ۷۰ دلار دادن پیش خرید کردن اینو
اینام مثل همون همون هایی هستن که رفتن suicide squad رو پیش خرید کردن، قشنگ معلوم بود بازیش اشغاله ولی بازم بعضبا میرن میخرند
کسایی که بازی های یوبیسافت رو پیش خرید میکنن همونایی ان که ۲۰ تومن میدن که آیفون پیش خرید کنن
اه کمرم خورد شد برادر
موندم مردم چجوری قانع شدن برن بخرن
این بازی فوق العاده اس؛ پیشنهاد میکنم حتماً تجربه نکنید👍
یوبی سافت تا طرفدار های دو اتیشه و بخر اساسینس داره همین مسیره میره هر چقدر بازیهاش متا زرد و قرمز بگیره
بعد شاهزاده فارسی امیدوار شدم بودم ولی اینبار هم ……😮💨
منم امیدوار شده بودم ولی بنظر میرسه ک هر وقت بلانسبت “خر” آدم شد یوبیسافتم آدم میشه😂😑
پول برادر پلیری که این بازی رو میخره خره اونا گاوچرانن
سریع یه نفر برام black flag بیاره حالم بده
به به قشنگ ۷۰ دلار کنار گذاشتم بخرم عشق کنم داش عشششششق😔
کاش به جای این گیم افتضاح Black Flag ریمیک میکردن
راهنمای کامل تروفی هاب بتمن ارکام نایت فارسی نیست جایی داخل پلی استیشن زده کسی رفته ببینه خوبه یکم تروفی هاش
شاهکار فرا بدرنخور
فقط نکات مثبت xD
شاید اگه ۳۰ ۴۰ دلار بود و انقدر پز نمیدادن با AAAA بودن گیمشون تا این حد شکست نمیخوردن …
از خودش هم نمیتونه کپی برداری کنه 😂
احساس میکنم یوبیسافت این بازی رو فقط برای خالی نبودن عریضه ساخته و وقتی براش نذاشته.
مثل وقتی که یه دانش آموز کلاس اولی ۶ساعت میشینه پای مشقاش ولی کلا دو خط می نویسه
من برم بلک فلگ بازی کنم۷۰دلار صرفه جویی کردم
اقا یه aaaa تشکر🗿🙏
حیف نیست به اولین بازی ۴ آ تاریخ نمره به این کمی میدید؟😔
گیم پلی بازی کپی بخش دریانوردی اساسین کرید ادیسه هستش ، از فیزیک آب بگیر تا …. هیچی دیگه
نسبت به ایرادات نمره بالاییه
بعد چطور گیمفا به سوسیس کالباس ۶ داده؟
۸ ساعت بازی مفتیه ، ارزش اینترنت هم نداره
واقعا برام سواله چطور این کمپانی زباله و بدون خلاقیت برشکست نمیشه خیلی عجیبه. آخرین باری که بازی خوب تو مقیاس بزرگ ساخته باشه یادم نیاد, pop اخری متوسظ خوب بود ولی اونم فروش زیادی نداشت… تنها راهی که به نظرم هنوز برشکست نشده بخاطر امتیاز بالای esjش باشه که بلک راک و ونگارد هواشو داشته باشن
یوبی داشت اشغال بیرون میاد اون پرنس آف پرشیا که اشغال بود ، اون میراژ هم همینطور ، اما این شاهکاره دست مریزاد به عوامل پشت صحنه استودیو یوبی .D
نه داداش بازی ما ۶ تا a داره
باید ۷۰ دلار پول بدین 👍🏻
یوبیسافت هر a این بازیو ۱۷.۵ دلار باهاتو حساب میکنه 😂
آقا خدایی باید بلک فلگ رو ریمستر یا ریمیک کنن
یوبیسافت من تحمل و ظرفیت این همه شاهکار رو ندارم، اینقدر شاهکار عرضه نکن
بازی دریایی خوب مثل چیزی که داخل بلک فلگ دیدم هنوز نیومده
باید بعد این sea of thieves بزنی بشوره ببره