بازی های نوستالژی و خاطرهانگیز که خواهان بازگشت آنها هستیم
تجربههای خوشایندی که از بازی های گذشته داشتهایم، هنوز در جایی از ما زندهاند. بخشی از این بازیها تبدیل شدهاند به نوستالژی؛ به تجربهای تکرارنشدنی که با هر بار یادآوریشان حس سرخوشی به ما دست میدهد؛ شاید همین هم سبب میشود تا نسبت به ساخت عنوانی با نام آنها بدبین باشیم؛ اما همزمان احساسی کاملا متضاد، ما را به انتظار وا میدارد برای عرضه محصولی امروزی که بتواند در حد و اندازه نام آنها باشد؛ عنوانی که بتواند تجربهای مشابه آن روزها را برایمان فراهم آورد.
Rise of Nations
مگر میشود این بازی خاطرهانگیز را فراموش کرد؟ Rise of Nations تحت تاثیر سری بازیهای Civilization در سال ۲۰۰۳ توسط استودیوی Big Huge Games منتشر شد و بر خلاف عنوان نامبرده، در سبک استراتژی توسعه یافته بود و آنقدر قابلیتهای جذاب و نوآورانه در خود داشت که توانست بهترین بازی استراتژی سال ۲۰۰۳ از دیدگاه بسیاری از نشریات شود.
شاید بتوان مهمترین ویژگی این بازی را در به تصویر کشیدن دوره بزرگی از تاریخ دانست؛ به نحوی که میتوانستید کارتان را از دوران عصر قدیم، از حکومتهایی مانند ایران، یونان و رم آغاز کنید و به تدریج به دورههای بعدی بروید تا آنکه به نبردهای جنگ جهانی و حتی بعد از آن برسید. نسخه اولیه بازی ۱۸ تمدن را شامل میشد که هر کدام از این تمدنها با دقت و وسواس خاصی ساخته شده بودند. گیمپلی بازی بسیار سرگرم کننده بود و حال تصور کنید که اگر نسخه جدید این بازی ساخته شود، میتواند چه غوغایی برپا کند! متاسفانه استودیوی Big Huge Games با آنکه سود خوبی از این محصول به دست آورده بود، پس از آنکه توسط شرکت THQ خریداری شد، تا آستانه تعطیلی پیش رفت؛ اما در نهایت شرکت نکسون (Nexon) این استودیو را خریداری کرد و آخرین بازی آنها، یک بازی موبایلی به اسم DomiNations است که عنوان موفقی در نوع خود به شمار میرود.
در سال ۲۰۱۴، Rise of Nation: Extended Edition منتشر شد که در آن، گرافیک بازی اورجینال بهبود یافته بود؛ با این حال، گمان نمیکنم طرفداران Rise of Nations تا آمدن نسخه جدید این بازی بتوانند آرام بگیرند.
Metal Slug
Metal Slug یکی از خاطرهانگیزترین بازیهای ویدیویی برای ایرانیها به شمار میآید. این عنوان که سرباز کوچولو هم نامیده میشود، یک شوتر دوبعدی است که در سال ۱۹۹۶ توسط استودیوی SNK ساخته شد. شما در نقش سرباز کوچولو باید با نیروهای آلمانی مبارزه میکردید و آنقدر این بازی گیمپلی لذتبخش و جالبی داشت که میتوانست ساعتها شما را سرگرم کند. Metal Slug شش دنباله، یک ریمیک و چهار اسپین-آف داشت که آخرین نسخه از این بازی تحت عنوان Metal Slug: Awakening در سال ۲۰۲۳ برای اندروید و iOS منتشر شد. همچنان این سری آنقدر نوستالژیک و خاطرهانگیز است که باید بازی بزرگتری تحت نام آن ساخته شود.
Manhunt
و اما یک عنوان بسیار پر سر و صدا و جنجالی از راکستار گیمز (Rockstar Games)، یعنی مجموعه بازیهای Manhunt، که نسخه اول آنها در سال ۲۰۰۳ و نسخه دوم نیز در سال ۲۰۰۷ عرضه شد. این فرنچایز آنقدر خشن بود و حواشی مختلفی را با خود به دنبال داشت که سبب شد در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شود. علیرغم تمامی حواشی، این بازی در نوع خود یک عنوان فوقالعاده محسوب میشود. یک بازی مخفیکاری که نظیرش را در هیچجا ندیدهاید و مخصوصاً آنکه نسخه اول، داستانی تاریک و فضایی هولناک داشت و راکستار به خوبی توانسته بود وجوه تاریک انسان را در آن به تصویر بکشد. با آنکه معرفی دنبالهای برای این بازی بسیار بعید به نظر میرسد، اما با این حال نمیشود دست از خیالپردازی راجع به ادامه آن برداشت.
Onimusha
Onimusha یکی از خاطرهانگیزترین بازیهای هک اند اسلش به شمار میرود که متاسفانه به جز یک نسخه ریمستر شده در سال ۲۰۱۹، دیگر شاهد عنوانی از آن در نسلهای جدید کنسولها نبودهایم. بازی Onimusha: Warlords در همان زمان عرضه خود در سال ۲۰۰۱، به واسطه گیمپلی لذتبخش و جلوههای بصری جذابش، توانست به عنوانی بسیار موفق بدل گردد. این مجموعه بازی در انحصار کنسولهای پلی استیشن قرار داشت و آنقدر خوب بود که نسخه دوم و سوم آن نیز ساخته شد و هر یک توانستند به محصولی موفق تبدیل شوند. در این میان، چندین عنوان فرعی نیز از فرنچایز مورد بحث منتشر شد که خالی از لطف نبودند. ساخته شدن یک محصول امروزی از Onimusha میتواند خبر بسیار خوشایندی برای طرفداران این مجموعه باشد؛ با این حال تاکنون جز آن ریمستر که در ابتدا عرض کردیم، خبر دیگری در میان نبوده است.
Burnout
اولین Burnout توسط Criterion Games در سال ۲۰۰۱ منتشر شد و عملکرد قابل قبولی داشت و همین هم سبب گشت تا شاهد نسخه دوم بازی به نام Burnout 2: Point of Impact باشیم. موفقیت اصلی این سری به عنوان عالی Burnout Revenge برمیگردد که موفق به کسب متای ۹۰ شد؛ نظر گیمرها را به خود جلب کرد و به سرعت تبدیل به عنوانی بسیار محبوب گشت. در سال ۲۰۰۸ نیز یک عنوان بسیار لذتبخش به نام Burnout Paradise منتشر شد. Burnout از آن دسته بازیهای ریسینگی به شمار میرود که خط داستانی مشخصی در آن وجود ندارد و اتفاقاً چه خوب! به جای داستان، سازندگان تمام تمرکز خود بر گیمپلی و جهان بازی گذاشته بودند و این دقیقاً همان چیزی است که قویاً به آن نیاز داریم. یک Burnout جدید پُر زد و خورد که بوی قدیمها را بدهد؛ احساس جنون را به بازیکن القا کند و آنقدر خفن باشد که از خفن بودن، ما را از پا در بیاورد.
Black
Black یکی از آن بازیهای فوقالعاده نسل ششم بود که با گرافیک منحصربهفرد و واقعگرایانه خود و همچنین حس خاصی که پس از تیراندازی و غوطهور شدن پوکهها القاء میکرد، شناخته میشد. استودیوی Criterion دست به ساخت بازیای زده بود که با عناوین هم سبک خود تفاوتهای فاحشی داشت. سیستم تخریبپذیری جالب آن به همراه گیمپلی تاکتیکالاش حس و حال متفاوتی به بازی بخشیده بود. حال تصور کنید که یک عنوان جدید تحت نام Black و آن هم از استودیوی خوشذوق Criterion چقدر میتواند هیجانانگیز باشد!
Midnight Club
دوباره راکستار و باز هم یک بازی خاطرهانگیز دیگر که خبری از دنباله آن نیست. مجموعه بازیهای Midnight Club به شدت موفق بودند و بر مسابقات غیرقانونی در شهرها تمرکز داشتند. عناوین این فرنچایز از قسمت شخصیسازی غنی و بینقصی بهره میبردند. توجه به جزییات در این بازی مثالزدنی بود و نمونهاش را در هیچ بازی دیگری نمیشد مشاهده کرد. متاسفانه با توجه به شناختی که از راکستار داریم، نمیتوانیم نسبت به ساخته شدن دنبالهای برای این بازی خوشبین باشیم.
Bully
باز هم یک بازی دیگر از راکستار! البته برخلاف موارد قبلی، خوشبختانه میتوانیم به ساخته شدن ادامه این عنوان خوشبین باشیم. Bully یک بازی سندباکس مثالزدنی بود که در نقش یک پسر ۱۵ ساله به اسم جیمی هاپکینز قرار میگرفتیم که پیش از ورود به مدرسه Bullworth Academy، هفتبار از مدارس دیگر اخراج شده بود؛ حالا ما باید همراه جیمی به تحصیل در این مدرسه بپردازیم و البته ضمن یادگیری درس، درسی هم به سایر دانشآموزان بدهیم تا بفهمند رییس واقعی مدرسه کیست! گیمپلی و تنوع ماموریتهای این بازی آنقدر خوب بود که سریعاً تبدیل به یک عنوان موفق شد. تصور کنید با آن حجم از توجه به جزییات که راکستار در بازیهایش میگذارد، دنباله این بازی چه شاهکاری میتواند بشود.
Dino Crisis
شینجی میکامی، خالق مجموعه بازیهای Resident Evil، کارگردانی عناوین Dino Crisis را هم برعهده داشته و از قضا، این بازیها نیز در سبک وحشت-بقا ساخته شدهاند و از بهترین آثار سبک خود به شمار میروند. Dino Crisis یک نوآوری جالب داشت و آن هم تلفیق تکنولوژی آینده با جهان باستان بود. این بازی به جای جامپ اسکر، با فضاسازی خود توانسته بود ترسی غریب خلق کند. حال تصور کنید اگر این فضاسازی با جلوههای بصری مدرن ترکیب گردد چه میشود! قطعا با یک شاهکار مواجه خواهیم شد.
F.E.A.R
F.E.A.R هنوز هم که هنوز است یکی از بهترین و انقلابیترین بازیها در زمینه هوش مصنوعی محسوب میشود. هوش مصنوعی عالی در کنار گیمپلی مثالزدنی و خلق ترس روانشناختی، موجب موفقیت این بازی شدند؛ اما متاسفانه رفته رفته با عرضه نسخه دوم و سوم، عنصر ترس از بازی حذف گشت و این اثر تبدیل به یک محصول اکشن خالی شده بود که فرسنگها از نسخه اصلی خود فاصله داشت. پس از عرضه ناموفق نسخه سوم، دیگر شاهد ادامهای بر این مجموعه نبودیم. قطعاً عرضه یک عنوان درخور میتواند هویت این فرنچایز را به آن برگرداند.
Half-Life
با اینکه چهار سال پیش عنوان بسیار خوب Half-Life: Alyx عرضه شد و توانست مورد تحسین بسیاری قرار بگیرد، اما این چیزی از انتظار چندین و چند سالهای که برای Half-Life 3 کشیدیم، کم نمیکند. شاید بتوان به جرات گفت این بازی مورد انتظارترین عنوان لیست ما است؛ اما ولو (Valve) به هیچ وجه برای عرضه آن به ما امیدی نداده.
Portal
Portal بازی فوقالعاده دیگری از ولو است که بدجوری درخشید و آنقدر نوآوری و خلاقیت در خود داشت که همچنان به عنوان یکی از بهترین بازیهای پازل تاریخ شناخته میشود. اخیراً به لطف فناوری RTX Remix، میتوانیم نسخه نخست این مجموعه را با Ray-Tracing تجربه کنیم. با وجود مادهای داستانی و غنی فراوانی که برای نسخه دوم این بازی منتشر شده، انتظار برای نسخه سوم Portal به سر آمده و طرفداران این مجموعه، خواهان بازگشت آن هستند. فقط تصور کنید که اگر خبر ساخت نسخه سوم Portal رسمی شود، چه غوغایی بر پا خواهد شد.
Grim Fandango
ریمستر این بازی دوستداشتنی و خلاقانه از تیم شفر (Tim Schafer)، در سال ۲۰۱۵ عرضه شد؛ اما عملاً همان محصول قدیمی بود و گرافیک آن هیچ ارتقای خاصی پیدا نکرده است؛ بنابراین ریمستر محسوب نمیشود! ما شدیداً نیاز داریم تا حس عنوانی مانند Grim Fandango را دوباره تجربه کنیم؛ حسی که امروزی باشد، اما بوی قدیمها را بدهد. Grim Fandango در زمان عرضه خود توانسته بود استانداردهای آثار ماجراجویی را ارتقا ببخشد. اتمسفر خاص داستان آن و همچنین پازلهای سخت اما لذتبخش بازی توانسته بودند آن را تبدیل به یکی از تجربههای خاص و به یادماندنی در صنعت ویدیو گیم کنند.
The Darkness
«یادش بخیر، عجب بازی معرکهای بود!» The Darkness یکی از خاصترین و به یادماندنیترین عناوین این لیست به شمار میرود. ما در نقش ضحاک بازیهای ویدیویی قرار میگرفتیم و همراه با شیاطینمان، به جنگ با دشمنانمان میپرداختیم. داستان این بازی بسیار تاریک و درگیرکننده بود و گیمپلی و فضاسازی آن به شکل جذابی طراحی شده بودند. گرافیک هنری بازی خیرهکننده بود و سازندگان حتی در نسخه دوم دست به کار بسیار عجیبی زدند؛ تمام محیطهایی که در آن قرار میگرفتیم، با دست نقاشی شده بودند و احساس بسیار عجیب و غریبی القا میکردند که در نوع خود کمنظیر است. به واقع خبر ساخت نسخه سوم این بازی میتواند مرا تا سر حد مرگ خوشحال کند!
Sly Cooper
نخستین عنوان از فرنچایز Sly Cooper، در سال ۲۰۰۲ توسط استودیوی ساکر پانچ (Sucker Punch) برای پلی استیشن ۲ عرضه شد که توانست مورد تحسین بسیاری قرار بگیرد. آن زمان که ساکر پانچ این بازی را میساخت، با یک محصول پلتفرمر-مخفیکاری عالی روبهرو بودیم که توانسته بود Sly Cooper دوستداشتنی را تبدیل به یکی از نمادهای پلی استیشن ۲ کند؛ اما از زمانی که ساکر پانچ به دلیل تمرکز بر روی عنوان Infamous، سری Sly Cooper را به سانزارو گیمز واگذار کرد، با افت کیفیت بازیها مواجه شدیم. تصور کنید اگر ساکر پانچ دوباره عهدهدار ساخت این بازی شود و آن را برای کنسولهای نسل نهم عرضه کند، با چه اثر درجه یکی روبهرو خواهیم بود.
Command and Conquer
محبوبترین نسخه از سری بازیهای استراتژیک Command and Conquer نزد ما ایرانیها، یعنی Command & Conquer: Generals، در سال ۲۰۰۳ عرضه شد؛ یک بازی استراتژیک نوبتی که با جمعآوری منابع باید حریفان خود را شکست میدادیم. در سال ۲۰۲۰ ریمستر کالکشن این بازی عرضه گشت و اتفاقاً مورد استقبال قرار گرفت؛ اما همانطور که قبلاً گفتیم، ریمستر و ریمیک حساب نیست! متاسفانه در سال ۲۰۱۳ ریبوتی از این بازی در حال توسعه بود که نهایتاً ساخت آن کنسل شد. شدیداً نیاز به نسخهای جدید با گرافیک امروزی احساس میشود. امیدوارم خبر ساخته شدن نسخه جدید این فرنچایز را بهزودی بشنویم.
به نظر شما چه موارد نوستالژیک دیگری میتوانستند در این لیست حضور داشته باشند؟ لطفاً نظرات خود را با گیمفا به اشتراک بگذارید.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
Dark siders ادامه نسخه ۱ چون نسخه ۲ و ۳ قبل از داستان اصلی بودند
اون روزی ک بولیه دو بشنوم قرارع عرضع بشع زیباترین روزه عمرع منه خوشبختانه هر سری شایعه ساختش بیرون میزنه و هفت ساعت از گیم پلی این بازی هم ساخته شده اما راکستار سرش شلوغ بوده کاملا تمرکز روش نزاشته اما مطمعنم بعده عرضه جی تی ای وی ای بولیه دو هم استارته دوبارع میخوره
ع ع ع ع ع ع
Legacy of kain
منهانت و بولی چقدر خوب بودن ولی جدا من هانت احتمال داره ساخته شه نسخه بعدی خیلی خوب بود بخصوص اولیش
همه شون بازی های هستن که همین الانم میشه ازشون لذت برد
من تازگی the darkness 2 رو نصب کردم و میخوام پلی بدم
اصلا عناوین قدیمی یه چیز دیگه بودن
Portal
عجب گیمی بود
The darkness 2 یکی از بهترین هاس شاهکار
هعی
چرا همشون رو میخوام
با بولی موافقم
بازی بلک خیلی باحال هست،یکدفعه که بازی رو تموم کنی سلاح های نقره ای با تیر بی نهایت به دست میاری،خودم بیشتر از سلاح تک تیرانداز والتر ۲۰۰۰ استفاده میکردم
اون زمان یه خاطر ذهن آزاد و آرومی که داشتیم حتی اگه بدترین بازی بود چقدر بهمون فاز میداد ولی الان بهترین بازی ها حال اون زمان رو بهمون نمیدن و صد حیف که چقدر زود بزرگ و پیر شدیم.دلم برای اون زمان بدجوری تنگ شده🥰
King bunty خیلی جالب بود نسخه اول
ی نینجا گایدن در حد ۱ و ۲ بسیار بسیار لازمه، اونم با نظارت ایتاگاکی.
ترکوند اونموقع که اومد، سال ۸۲ اگر اشتباه نکنم، زمستون بود، اولین کسی هم که دیسک مالزیشو آورد ی مغازه بود تو پاساژ کیش (میدون تجریش) پیمان جبلی ی همچین اسمی داشت.
+ شینوبی جدید (اونم رو پی اس ۲ خیلی حال داد)
یادش بخیر
خیلی حال داد
من یکی منتظر سری جدید بازی dawn of war هستم یا لااقل قسمت یکش رو ریمیک کنن راضیم
half life, manhunt و darkness من خیلی این سه بازی رو دوست داشتم
Ninja gaiden
سری دومش فقط
امیدوارم راکستار بعد gta6 یه دستی هم به فرنچایز های قدیمیش هم بکشه