بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ در ژانر کمدی - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ در ژانر کمدی - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ در ژانر کمدی - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ در ژانر کمدی - گیمفا

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ در ژانر کمدی

علی محمدپناه
۱۲:۰۰ ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ در ژانر کمدی - گیمفا

از فیلم Barbie گرفته تا فیلم Poor Things آثار جذابی در جمع بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ میلادی در ژانر کمدی قرار دارند.

ژانر کمدی مخاطبان را در سراسر جهان سرگرم می‌کند و اوقات خوشی را برای آن‌ها رقم می‌زند و به همین خاطر نیز این ژانر از محبوبیت بسیار زیادی در صنعت سینما برخوردار است. نکته جالب درباره ژانر کمدی این است که این ژانر به‌راحتی می‌تواند با دیگر ژانرها نیز ترکیب شود و باعث خلق کمدی‌های تراژدی، کمدی‌های تلخ و دیگر اشکال طنز شود.

با این اوصاف، امسال سال بسیار خوبی برای ژانر کمدی بوده و طیف گسترده‌ای از آثار در این ژانر ساخته شدند و فیلم «باربی» گرتا گرویگ نه‌تنها توانست داستانی شاد و برانگیزنده را به نمایش در بیاورد که در گیشه بیش از یک میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشته و با داستان مبتکرانه و خنده‌دار خودش بینندگان را به وجد آورده است.

در اواخر امسال نیز یورگوس لانتیموس برداشتی بسیار متفاوت از این ژانر را به مخاطبان ارائه کرد که بیشتر به سمت ژانرهای عجیب و سوررئالیستی گرایش دارد و توانست فراتر از انتظارات ظاهر شود. در ادامه همراه با ما باشید تا به بررسی بهترین فیلم‌های کمدی سال ۲۰۲۳ میلادی بپردازیم که بر اساس ارزش سرگرم‌کننده بودن و کیفیت کلی رتبه‌بندی شدند.

۱۰. فیلم Flora and Son

فیلم flora and son
فیلم Flora and Son

فیلم دلنشین و دلگرم‌کننده «فلورا و پسرش» داستان مادری تنها به نام فلورا با بازی ایو هیوسون و پسر ۱۴ ساله سرکشش به نام مکس با بازی اورن کینلان را دنبال می‌کند. اتفاقات این فیلم در شهر دابلین جریان دارد و اثری به کارگردانی جان کارنی است که بیننده‌ها را با خودش همراه می‌کند تا شاهد رابطه پرتنش و تصنعی میان این دو شخصیت باشند. این اثر نشان می‌دهد که چطور موسیقی این دو نفر را به یکدیگر پیوند می‌دهد و در نتیجه آن نیز زخم‌های عاطفی آن‌ها را التیام می‌بخشد.

این اثر سینمایی همچنین آهنگ‌های اورجینال بسیار خوبی نیز درون خودش دارد که بیننده‌ها را به گریه می‌اندازد و در عین حال، لبخندهای دلنشینی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. این اثر سینمایی به شیوه‌ای جذاب و دلنشین توانسته آهنگ‌ها را درون روایت خودش بگنجاند. فیلم دوست‌داشتنی و دل‌انگیز کارنی نه‌تنها قدرت موسیقی و نویسندگی را برجسته می‌کند و راه ارتباطی بسیار خوبی برای کسانی است که با یک یا دو چیز با هم ارتباط دارند بلکه به مسائل مربوط به مادر بودن نیز می‌پردازد. علاوه بر این، فیلم «فلورا و پسرش» با بازی خوب بازیگران همراه شده و همین نیز آن را بسیار جذاب کرده است.

۹. فیلم Bottoms

فیلم bottoms
فیلم Bottoms

این اثر سینمایی با حضور دو تا ستاره برجسته و جوان به شمار می‌رود که آیو ادبیری از سریال The Bear و ریچل سنوت از فیلم Shiva Baby است. این اثر سینمایی که ساخته اما سلینگمن است، یکی از فیلم‌های کمدی برجسته و موفق سال گذشته میلادی به شمار می‌رود و توانسته داستانی متفاوت از به بلوغ رسیدن را به نمایش در بیاورد.

این فیلم برداشتی تازه و منحصربه‌فرد از این سبک آثار را ارائه می‌دهد و یک کمدی سبک و دلنشین است و کاملاً مظهر فیلمی احمقانه از نسل زد است. این اثر سینمایی همانند برداشتی طنز از قربانی بودن و خشونت عمل می‌کند و همانند ترکیبی از فیلم Mean Girls و فیلم Fight Club است. این فیلم با الهام گرفتن از این فیلم‌های نمادین و همچنین داشتن شخصیت‌های جالب توانسته توجه مخاطبان را به خودش جلب کند و به یک فیلم کمدی جالب تبدیل شود که ارزش تماشا را دارد.

۸. فیلم Beau is Afraid

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ در ژانر کمدی - گیمفا
فیلم Beau is Afraid

جدیدترین اثر سینمایی آری آستر با ترکیب کردن درام، وحشت و کمدی پا در عرصه کمدی تراژدی گذاشته است. این فیلم پوچ‌گرایانه و اضطراب‌آور مرد میان‌سالی پر از اضطراب با بازی واکین فینیکس را دنبال می‌کند که سفری پر از کابوس را برای رفتن به خانه مادرش با بازی پاتی لوپون شروع می‌کند.

در حالی که فیلم «بیو ترسیده است» بهترین فیلم آری آستر تا به امروز به شمار نمی‌رود چراکه یک فیلم سورئال است و ممکن است باب میل همه افراد نباشد اما با این وجود، تلاش بسیار خوبی در ژانر کمدی به شمار می‌رود. این فیلم کمدی تلخ اثری جاه‌طلبانه با جهان‌سازی وحشتناک است که تجربه تماشای پر از عناصر ترسناک و کمدی را به ارمغان می‌آورد که نتایج شگفت‌انگیزی به همراه دارد. جلوه‌های بصری هیجان‌انگیز این اثر در برخی از مواقع تقریباً همانند رؤیا به نظر می‌رسند و نقش‌آفرینی واکین فینیکس نیز بدون شک دو مورد از قوی‌ترین جنبه‌های این فیلم به شمار می‌روند.

۷. فیلم May December

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ در ژانر کمدی - گیمفا
فیلم May December

از دیدگاه بیننده به‌خصوص با توجه به داستان واقعی که الهام‌بخش این فیلم بوده، فیلم «می دسامبر» در ابتدا دور از ژانر کمدی به نظر می‌رسد چراکه به معنای واقعی کلمه درباره اغفال است. این اثر سینمایی داستان زوج متأهلی با بازی جولین مور و چارلز ملتون را دنبال می‌کند که بیست سال از زمان آشکار شدن رابطه عجیب و غریب‌شان برای همگان می‌گذرد. حالا بازیگری با بازی ناتالی پورتمن قرار است برای تحقیق درباره فیلمی درباره گذشته آن‌ها نزد آن‌ها بماند و همین نیز باعث می‌شود تا پیوند میان این زوج محک زده شود.

با وجود اینکه فیلم «می دسامبر» داستانی دلخراش و شوکه‌کننده دارد اما این فیلم درام ساخته تام هاینز همچنان برخی از موارد کمدی تلخ را درون خودش دارد. به همین خاطر نیز این فیلم در مراسم گلدن گلوب در دسته کمدی قرار داده شد و مطمئناً شایسته حضور در این فهرست است. این اثر سینمایی با هنرنمایی‌های درخشان از تمام بازیگرانش یکی از تیزترین و پیچیده‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ میلادی به شمار می‌رود و مطمئناً باعث ایجاد گفتگوها و بحث‌های زیادی شده است.

۶. فیلم American Fiction

فیلم american fiction
فیلم American Fiction

در فیلم جذاب «داستان آمریکایی» یک نویسنده کهنه‌کار داستان‌های ادبی ناامید با بازی جفری رایت از نام مستعار خودش استفاده می‌کند تا یک کتاب بنویسد و همین نیز او را وارد یک ریاکاری می‌کند. این اثر سینمایی به کارگردانی کورد جفرسون است که اولین تجربه کارگردانی خودش را به دست آورده و توانسته واقعاً عملکرد خوبی داشته باشد.

این طنز اجتماعی جسورانه و گزنده با فیلم‌نامه‌ای هوشمندانه توانسته اثری تأثیرگذار، قابل‌تأمل و همچنین خنده‌دار باشد. این اثر نه‌تنها فرهنگ و گرایش آن به تقلیل افراد به کلیشه‌ها و قرار دادن آن‌ها در دسته‌های خاص را منعکس می‌کند بلکه موفقیت افراد سیاه‌پوست در صنعتی را برجسته می‌کند که تحت سلطه سفید پوستان است. در مرکز این اثر سینمایی نه‌تنها تفسیر اجتماعی تندی قرار دارد بلکه یک درام خانوادگی صمیمانه با پایانی خارق‌العاده نیز نهفته است.

۵. فیلم Asteroid City

فیلم asteroid city
فیلم Asteroid City

فیلم «شهر سیارکی» در شهری بیابانی تخیلی در سال ۱۹۵۵ میلادی جریان دارد و داستان نویسنده‌ای با بازی ادوارد نورتون را دنبال می‌کند که نمایشنامه‌اش درباره پدری غمگین با بازی جیسون شوارتزمن است، کسی که به همراه خانواده‌اش با بازی جیک رایان، الا فاریس، گریس فاریس و ویلن فاریس به شهر کوچکی سفر می‌کنند تا در یک رویداد رصد ستارگان مخصوص نوجوانان شرکت کنند.

وس اندرسون در سال ۲۰۲۳ میلادی علاوه بر فیلم «شهر سیارکی» چهار اثر کوتاه را نیز روی سرویس آنلاین نتفلیکس عرضه کرده و باید گفت که سال گذشته اصلاً برای این فیلمساز سال بدی نبوده است. در حالی که این فیلم درام و علمی تخیلی آن طور که انتظار می‎‌رفت، خوب نیست اما همچنان تجربه تماشای خوبی را از این کارگردان تحسین شده به ارمغان می‌آورد.

همانند همیشه، جلوه‌های بصری و هنرنمایی بازیگران در این فیلم ناامیدکننده نبودند. طنز خشک که مشخصه اکثر فیلم‌های وس اندرسون است، در کنار شخصیت‌های عجیب و فراموش‌نشدنی و همچنین بازیگران بزرگ سبب شده تا این فیلم برای بیننده‌ها جالب باشد. در مجموع، فیلم «شهر سیارکی» فیلمی لایه لایه درباره سفری از خودشناسی و جستجوی معنای زندگی است.

۴. فیلم Are You There God? It’s Me, Margaret

فیلم are you there god its me margaret
فیلم Are You There God? It’s Me, Margaret

فیلم «خدایا آنجایی؟ منم مارگارت» توسط کارگردان بااستعداد فیلم The Edge of Seventeen یعنی کلی فرمون کریگ کارگردانی شده است، کسی که ثابت کرده در ژانر به بلوغ رسیدن از مهارت بسیار خوبی برخوردار است. این فیلم تازه اقتباسی سینمایی از رمانی به همین نام محصول سال ۱۹۷۰ نوشته جودی بلوم است و اثری ناامیدکننده نیست. داستان فیلم دختری یازده ساله به نام مارگارت با بازی ابی رایدر فورتسون را دنبال می‌کند که مجبور می‌شود از نیویورک به حومه نیوجرسی نقل مکان کند. مارگارت دوران بلوغ را با دوستان جدید در مدرسه‌ای تازه سپری می‌کند و اغلب اوقات نیز به حمایت مادرش با بازی ریچل مک‌آدامز متکی است، کسی که خودش با مسائل مختلفی درگیر است.

این اثر سینمایی با کسب امتیاز بسیار خوب ۹۹ درصد از وب سایت راتن تومیتوز داستانی جذاب به شمار می‌رود که نوجوانی را به شکلی صادقانه و واقعی به تصویر می‌کشد و به بررسی مسائل مختلفی همچون دین، بلوغ و هویت می‎‌پردازد. از آنجا که این اثر سینمایی در برخی از موارد شیرین و خنده‌دار است و در برخی موارد دیگر نیز تأمل‌برانگیز و حساس است، انتخاب بسیار خوبی برای بزرگسالان و مخاطبان جوان به شمار می‌رود. علاوه بر بازیگری باورنکردنی و ارزشمند بازیگران، ادای احترام این اثر سینمایی به رمان اصلی است که باعث شده تا فیلمی بسیار خوب و جذاب باشد، رمانی که روی نسل‌های بسیار زیادی تأثیرگذار بوده است.

۳. فیلم The Holdovers

فیلم the holdovers
فیلم The Holdovers

فیلم جدید الکساندر پین در دهه هفتاد میلادی در ماساچوست جریان دارد و داستان یک استاد تاریخ بداخلاق با بازی پل جیاماتی را در یک آموزشگاه در نیوانگلند دنبال می‌کند. او مجبور می‌شود تا در تعطیلات کریسمس در دانشگاه باقی بماند تا از دانش‌آموزانی که جای دیگری برای رفتن ندارند، مراقبت کند. او با یک دانش‌آموز با بازی دومینک سسا و مادری عزادار با بازی داوین جوی راندولف پیوندی غیرمنتظره ایجاد می‌کند.

فیلم «جاماندگان» داستانی تکان‌دهنده درباره خانواده و دوستی و همچنین درمان و غلبه بر اندوه است. چیزی که آن را متمایز می‌کند این است که چگونه تنهایی و انزوا را در چنین زمان ارزشمندی از سال به تصویر می‌کشد و روی دیگر سکه را برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که کسانی هستند که جایی یا کسی را برای سپری کردن تعطیلات ندارند. فیلم «جاماندگان» با داستان بسیار انسانی و کاراکترهای جالب خودش توانسته هم یک فیلم کمدی و هم درام باشد و داستانی الهام‌بخش را با بازی درخشان بازیگرانش به نمایش بگذارد. علاوه بر این، تماشای این اثر به هنگام تعطیلات عالی است و بدون شک از تماشای آن در سال‌های آینده نیز لذت خواهید برد.

۲. فیلم Barbie

فیلم barbie
فیلم Barbie

فیلم «باربی» داستان شخصیت باربی با بازی مارگو رابی را دنبال می‌کند که پس از مواجه با بحران هویتی تصمیم می‌گیرد تا از سرزمین باربی به دنیای واقعی برود. این فیلم ساخته گرتا گرویگ پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۳ میلادی به شمار می‌رود و از طریق داستان بسیار سرگرم‌کننده و همچنین طراحی تولید خارق‌العاده‌اش توانسته اهمیت خودشناسی را برجسته کند.

با اینکه فیلم «باربی» یک اثر سیاسی نیست اما مطمئناً توانسته واکنش‌های خنده‌داری را نسبت به نحوه پرداختن به مردسالاری برانگیزد، کاری که یک فیلم بلاک‌باستری پیش از این یا حداقل نه به این صراحت انجام نداده است. پدیده Barbenheimmer کمک شایانی به هر دو فیلم کرد و باعث شد تا فیلم «باربی» یکی از بزرگترین فیلم‎‌های سال باشد و تجربه تماشای سرگرم‌کننده، شاد و واقعاً خنده‌داری را ارائه بدهد.

۱. فیلم Poor Things

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ در ژانر کمدی - گیمفا
فیلم Poor Things

همانند بسیاری دیگر از فیلم‌های فیلمساز یونانی یورگوس لانتیموس، فیلم «بیچارگان» نیز تجربه تماشای عجیب و غریبی را به ارمغان می‌آورد که حتی پس از پایان فیلم نیز در ذهن مخاطب باقی می‌ماند. این اثر سینمایی داستان زن جوان ویکتوریایی به نام بلا بکستر با بازی اما استون را دنبال می‌کند که به دنبال خودکشی‌اش توسط دانشمندی با بازی ویلم دفو زنده می‌شود. او سپس با یک وکیل با بازی مارک رافلو آشنا می‌شود تا خودشناسی را آغاز کند.

فیلم جدید یورگوس لانتیموس هیچ کم و کاستی‌ای از منظر عجیب و خارق‌العاده بودن ندارد. این اثر سینمایی بر اساس رمانی به همین نام نوشته آلاسدیر گری ساخته شده و ژانرهای کمدی، درام، فانتزی و علمی تخیلی را با یکدیگر ترکیب می‌کند و داستانی را ارائه می‌کنند که تا به حال دیده نشده و در آن، هنرنمایی خیره‌کننده و بی‌عیب‌ونقص اما استون برجسته می‌شود. فیلم‌نامه فیلم درست همانند اجرای آن در سطح بالایی قرار دارد. به طور کلی، فیلم «بیچارگان» نشان می‌دهد که یورگوس لانتیموس یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان و داستان‌سرایان امروزی است.


در این مطلب به معرفی بهترین فیلم‌های برتر سال ۲۰۲۳ میلادی پرداختیم. نظر شما درباره این آثار چیست؟

منبع: collider

人Acker益man人ARSHIAAAADARKSIRENriversideMoonراستین کولهSami 227B-manN21PorfosorکاکاسنگیOld fashion GAMERآرش𝚏𝚒𝚛𝚎𝚏𝚕𝚢 (ساول گودمن قدیم)

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ در ژانر کمدی - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ در ژانر کمدی - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ در ژانر کمدی - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ در ژانر کمدی - گیمفا
بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ در ژانر کمدی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ در ژانر کمدی - گیمفا